VIII U 70/23 - uzasadnienie Sąd Okręgowy w Łodzi z 2023-05-02

Sygn. akt VIII U 70/23

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 14.02.2022 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych II Oddział w Ł., po rozpoznaniu wniosku z 29.06.2022 r., na podstawie art. 4 ustawy o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2022 r, poz. 1340) odmówił A. N. prawa do emerytury pomostowej, ponieważ wnioskodawca, nie osiągnął wieku 60 lat, po dniu 31.12.2008 r. nie wykonywał prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych.

Zakład poinformował, że za okresy zatrudnienia w szczególnych warunkach od 1 stycznia 2009 r., zgodnie z art. 38 ustawy pomostowej, płatnik składek zobowiązany jest do złożenia druków (...) do 31 marca danego roku kalendarzowego za poprzedni rok. W przypadku wystąpienia z wnioskiem o przyznanie emerytury pomostowej, zgłoszenie danych o pracy w szczególnych warunkach w danym roku kalendarzowym, płatnik składek przekazuje do Zakładu w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia wniosku.

Ponadto Zakład odmówił wnioskodawcy prawa do emerytury pomostowej, powołując się na przepis art. 4 w zw. z art. 49 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych, ponieważ wnioskodawca, nie osiągnął wieku 60 lat, nie udowodnił na dzień 1 stycznia 2009 r. okresu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w rozumieniu art. 3 ust.1 i 3 ustawy pomostowej, wynoszącego co najmniej 15 lat, tj. pracy wymienionej w załączniku nr 1 lub 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych.

Do pracy wykonywanej w szczególnych warunkach w myśl art. 49 ustawy pomostowej nie został zaliczony okres zatrudnienia od 5.12.1983 do 30.06.2007 ponieważ zakład pracy nie potwierdza, że w ww. okresie wnioskodawca wykonywał pracę wymienioną w załączniku nr 1 lub 2 do ustawy o emeryturach pomostowych.

Zakład wyjaśnił, że zgodnie z art. 51 tej ustawy płatnik składek zobowiązany jest do wystawienia zaświadczenia o wykonywaniu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 niniejszej ustawy za okresy przypadające przed 1 stycznia 2009 r.

Jednocześnie Zakład podał, że na podstawie dowodów dołączonych do wniosku, przyjął za udowodnione okresy nieskładkowe w ilości 1 rok 8 miesięcy, 23 dni, składkowe w ilości 24 lata, 10 miesięcy, 21 dni, co sumarycznie dało staż w ilości 26 lat, 7 miesięcy, 14 dni, a nadto staż w szczególnych warunkach w myśl art. 4 w ilości 21 lat, 10 miesięcy, 9 dni, a także żadnego stażu w szczególnych warunkach w myśl art. 49.

/decyzja k. 10 akt ZUS/

Od powyższej decyzji złożył odwołanie wnioskodawca A. N. domagając się zmiany zaskarżonej decyzji i przyznania prawa do emerytury pomostowej. W uzasadnieniu swego stanowiska podniósł iż organ rentowy bezzasadnie nie zaliczył mu do pracy w warunkach szczególnych w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy o emeryturach pomostowych okresu zatrudnienia od 5.12.1983 do 30.06.2007 r. Do odwołania wnioskodawca załączył zaświadczenie z dnia 26.07.2022 r. o wykonywaniu prac w warunkach szczególnych lub w szczególnym charakterze w okresie od 5.12.1983 do 30.06.2007 r. wystawione przez (...) Sp. z o.o. z siedzibą w W..

/ odwołanie k. 3 wraz z zaświadczeniem k. 4/

Oddział ZUS po ponownym przeanalizowaniu sprawy decyzją z 22.09.2022r. (znak (...)) zmienił zaskarżoną decyzję z 14.07.2022r. i odmówił A. N. prawa do emerytury pomostowej na podstawie przepisów ustawy o emeryturach pomostowych. Zmienił zaskarżoną decyzję z uwagi na spełnienie przesłanki przez odwołującego ukończenia 60 lat; w pozostałym zakresie pozostawił decyzję bez zmian.

/ decyzja k. 16 akt ZUS/

Decyzją z dnia 28.11.2022r. (znak (...)) Zakład Ubezpieczeń Społecznych II Odział w Ł. rozpoznając ponowny wniosek odwołującego z dnia 27.10.2022r. odmówił wnioskodawcy prawa do emerytury pomostowej; na podstawie przepisów ustawy z 19.12.2008r. o emeryturach pomostowych.

- na podstawie art. 4 ustawy o emeryturach pomostowych z uwagi na fakt, iż odwołujący po dniu 31.12.2008r. nie wykonywał prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy o emeryturach pomostowych.

Na podstawie dowodów dołączonych do wniosku – świadectwa wykonywania prac w warunkach szczególnych z dnia 24.10.2022 r. wystawionego przez (...) Centrum Medyczne sp. zo.o. Oddział ZUS przyjął za udowodniony na 31.12.2008r. staż pracy w szczególnych warunkach w wymiarze 23 lata, 4 m-ce i 5 dni oraz sumaryczny staż pracy w wymiarze 41 lat, 11 m-cy i 9 dni okresów składkowych i nieskładkowych. Organ rentowy dodatkowo uwzględnił na podstawie art. 4 ustawy okres pracy w szczególnych warunkach od 06.07.2007r. do 31.12.2008r. w (...) Centrum Medycznym Sp. z o.o. z siedzibą w P..

- na podstawie art. 49 w związku z art. 4 w/w ustawy z uwagi na fakt, że na dzień 01.01.2009r. wnioskodawca nie udowodnił żadnego okresu pracy w szczegół warunkach lub w szczególnym charakterze wymienionej w załączniku nr 1 lub 2 ustawy o emeryturach pomostowych (przepisy ustawy wymagają co najmniej 15 lat).

Nie został przez ZUS zaliczony do takiej pracy okres zatrudnienia 5.12.1983r. 30.06.2007r. oraz od 06.07.2007r. do 31.12.2008r. ponieważ pracodawcy nie potwierdzili że w tych okresach skarżący wykonywał prace wymienioną w załączniku nr 1 lub nr 2 ustawy o emeryturach pomostowych.

Organ wskazał, że zgodnie z art. 51 w/w ustawy płatnik składek jest zobowiązany wystawienia zaświadczenia o okresach pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w rozumieniu art.3 ust. 1 i ust.3 za okresy przypadające przed 01.01.20 (o ile prace te wymienione zostały w załączniku nr 1 lub nr 2 do ustawy o emerytur pomostowych).

/ decyzja k. 5 akt ZUS/

Wnioskodawca złożył odwołanie również od w/w decyzji wnosząc o przyznanie prawa do emerytury pomostowej wskazując, że organ rentowy błędnie nie zaliczył ubezpieczonemu do pracy w szczególnych warunkach na podstawie art. 4 w związku z art.49 ustawy o emeryturach pomostowych okresów zatrudnienia od 5.12.1983r. do 30.06.2007r. oraz od 6.07.2007r. do 31.12.2008r. i w konsekwencji błędnie nie przyznał odwołującemu prawa do emerytury pomostowej.

/ odwołanie k. 3-6 akt VIII U 71/23/

W odpowiedziach na odwołania Zakład Ubezpieczeń Społecznych wniósł o ich oddalenie, podtrzymując argumentację z zaskarżonych decyzji.

/ odpowiedź na odwołanie k. 5-6 akt VIII U 70/23 odpowiedź na odwołanie k. 9-10 akt VIII U 71/23/

Postanowieniem z dnia 17.10.2023 r. sprawy z obu odwołań połączono do wspólnego rozpoznania i rozstrzygnięcia.

/postanowienie k. 12 akt VIII U 71/23/

Sąd Okręgowy w Łodzi ustalił, co następuje:

Wnioskodawca A. N. urodził się (...)

/okoliczność bezsporna/

W dniu 29.06.2022 r. ubezpieczony wystąpił z wnioskiem do ZUS o przyznanie prawa do emerytury pomostowej.

/ wniosek k. 1-4 akt ZUS /

W wyniku powyższego organ rentowy wydał zaskarżoną decyzję (...).02.2022 r. zmienioną następie decyzją z 22.09.2022r.

/decyzja k. 10 akt ZUS, decyzja k. 16 akt ZUS/

W dniu 27.10.2022r. A. N. złożył ponowny wniosek o przyznanie prawa do emerytury pomostowej załączając do wniosku świadectwo wykonywania prac w warunkach szczególnych z dnia 24.10.2022 r. wystawione przez (...) Centrum Medyczne sp. zo.o.

/ wniosek k. 1 akt ZUS, świadectwo k. 2/

Zaskarżoną decyzją z dnia 28.11.2022r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych II Odział w Ł. rozpoznając ponowny wniosek odwołującego odmówił wnioskodawcy prawa do emerytury pomostowej; na podstawie przepisów ustawy z 19.12.2008r. o emeryturach pomostowych.

/ decyzja k. 5 akt ZUS/

W okresie od 27.11.1981 r. do 30.06.2007 r. A. N. był zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy we (...) sp. z o.o. , w tym od 27.11.1981 r. do 31.10.2004 w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w P., od 1.11.2004 do 30.06.2007 we F. medycyna sp. zo.o. Zmiana pracodawcy następowała w trybie art. 23 1 k.p. We wskazanym okresie zatrudnienia wnioskodawca wykonywał pracę Sanitariusz Oddziału Szpitalnego, Sanitariusz , Sanitariusz Noszowy, Sanitariusz Szpitalny.

/ świadectwo pracy k. 6 akt ZUS dokumentacja osobowa k. 26 -165 zeznania wnioskodawcy protokół z rozprawy z dnia 12.04.2023 00:33:16—00:43:37 w związku z informacyjnymi wyjaśnieniami protokół z rozprawy z dnia 13.03.2023 r 00:02:54-00:05:31/

W okresie od 19.04.1982 do 17.10.1983 r. wnioskodawca odbywał zasadniczą służbę wojskową – podjęcie pracy po jej odbyciu nastąpiło 15.11.1983 r.

/ kopia książeczki wojskowej dokumentacja osobowa k. 37, angaż dokumentacja osobowa k. 136 /

Wnioskodawca legitymuje się świadectwem pracy wystawionym przez (...) sp. z o.o. w dniu 6.09.2019 r. w którym wskazano, iż wykonywał pracę w szczególnych warunkach i w szczególnym charakterze;

- w okresie: od 05.12.1983r. do 31.12.1989r. stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonywał prace: w zespołach pomocy doraźnej pogotowia (...), Dział XII, pkt 4 - Rozp. Rady Min. z dn. 07.02.1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze (Dz. U. Nr 8 poz. 43 z późn. zm.) na stanowisku SANITARIUSZ NOSZOWY wymienionym w WYKAZIE A, DZIAŁ XII POZ. 4A PKT. 5 stanowiącym załącznik Nr 1 do Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 12.07.1983r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki społecznej -Dz. Urz. MZiOS Nr 8, poz. 40 z póź. zm.

- w okresie od 01.01.1990r. do 30.06.2007r. stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonywał prace: w zespołach pomocy doraźnej pogotowia (...), Dział XII, pkt 4 - Rozp. Rady.M.. -z dn. 07.02.1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze (Dz. U. Nr 8 poz. 43 z późn. zm.) na stanowisku SANITARIUSZ SZPITALNY wymienionym w WYKAZIE A, DZIAŁ XII POZ. 4A PKT. 4 stanowiącym załącznik Nr 1 do Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 12.07.1983r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki społecznej -Dz. Urz. MZiOS Nr 8, poz. 40 z późn. zm.

/ świadectwo pracy k. 6 akt ZUS , k. 162 w dokumentacji osobowej /

Nadto tego samego dnia tj. 6.09.2019 r. F. Medycyna sp zo.o. wystawił A. N. świadectwo wykonywania prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w którym wskazał, iż ww. :

1) w okresie: od 05.12.1983r. do 31.12.1989r. stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonywał prace:

w ZESPOŁACH POMOCY (...), DZIAŁ XII,PKT 4 - Rozp. Rady Min. z dn. 07.02.1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze (Dz. U. Nr 8 poz. 43 z późn. zm.)

na stanowisku SANITARIUSZ NOSZOWY

wymienionym w WYKAZIE A, DZIAŁ XII POZ. 4A PKT. 5 stanowiącym załącznik Nr 1 do Zasądzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 12.07.1983r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki społecznej -Dz. Urz. MZiOS Nr 8, poz. 40 z póź. zm.

2) W okresie: od 01.01.1990r. do 30.06.2007r. stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonywał prace:

w ZESPOŁACH POMOCY (...), DZIAŁ XII, PKT 4 - Rozp. Rady Min. z dn. 07.02.1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze (Dz. U. Nr 8 poz. 43 z późn. zm

na stanowisku SANITARIUSZ SZPITALNY

wymienionym w WYKAZIE A, DZIAŁ XII POZ. 4A PKT. 4 stanowiącym załącznik Nr 1 do Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 12.07.1983r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki stołecznej -Dz. Urz. MZiOS Nr 8, poz. 40 z póź. zm.

/ świadectwo wykonywania pracy w warunkach szczególnych z dnia 6.09.2019 r. k. 7/

Do odwołania od decyzji z dnia 14.02.2022 r. wnioskodawca załączył zaświadczenie o wykonywaniu prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wystawionym przez (...) sp. z o.o. 6.09.2022 r. w którym wskazano iż ww:

W okresie: od 05.12.1983r. do 30.06.2007r. stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonywał prace w ZESPOŁACH POMOCY (...), DZIAŁ XII, PKT 4 - Rozporządzenia Rady Ministrów z 07.02.1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze (Dz. U. z 1983r. nr 8 poz. 43 ze zm.), w tym:

• w okresie od 08.12.1983r. do 31.12.1989r. wykonywał pracę SANITARIUSZA (NOSZOWEGO) wymienionego w WYKAZIE A, DZIAŁ XII POZ. 4 LIT. A) PPKT 6 stanowiącym załącznik nr 1 do Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 12.07.1983r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki społecznej (Dz. Urz. MZiOS z 1983r. Nr 8, poz. 40 ze zm.).

• w okresie od 01.01.1990r. do 30.06.2007r. wykonywał pracę SANITARIUSZA SZPITALNEGO wymienionego w WYKAZIE A, DZIAŁ XII POZ. 4 LIT. A) PPKT 5 stanowiącym załącznik nr 1 do Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 12.07.1983r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki społecznej (Dz. Urz. MZiOS z 1983r. Nr 8, poz. 40 ze zm.).

Praca świadczona ww. okresach była pracą o szczególnym charakterze w rozumieniu art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 2008r. o emeryturach pomostowych (tj. Dz. U. z 2018r. poz. 1924). wymienioną w załączniki nr 2 w poz . 18.

/ świadectwo k. 4/

Wskazane świadectwo zostało skorygowane zaświadczeniem z dnia 6.09.2022 r. w wyniku wezwania wskazanego podmiotu przez ZUS do wskazania i przedstawienia dodatkowych dokumentów tj.

-informacji na jakiej podstawie stanowisko sanitariusz zajmowane przez A. N. zostało zakwalifikowane do prac o szczególnym charakterze zgodnie z ustawą o emeryturach pomostowych,

-zakresu czynności i obowiązków pana N.,

- wykazu stanowisk, na których wykonywana jest praca w warunkach szczególnych i o szczególnym charakterze obowiązującego w Państwa firmie od 1.01.2009 r.

poprzez usunięcie fragmentu tekstu w ostatnim zdaniu „wymieniona w załączniku nr 2 poz 18” . Pracodawca uznał iż wskazany fragment był niepotrzebny.

/ pismo ZUS k. 3 akt ZUS. Pismo -odpowiedź F. Medycyna sp zo.o. k. 14 akt ZUS, świadectwo z 6.09.2022 r. k. 15 akt ZUS/

Wnioskodawca legitymuje się nadto świadectwem wykonywania prac w szczególnych warunkach wystawionym w dniu 24.10.2022 r. przez (...) Centrum Medyczne Sp. zo.o. w którym wskazano że A. N. jest zatrudniony w: (...) Centrum Medycznym Sp. z o. o.

od 06.07.2007 r. do nadal, w tym:

od 06.07.2007 r. do 31.12.2008 r. stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonywał prace w szczególnych warunkach, tj. prace w zespołach pomocy doraźnej pogotowia ratunkowego oraz medycznego ratownictwa górniczego na stanowisku sanitariusza (noszowego), wymienionym w wykazie A, dziale XII, pozycja nr 4, podpunkt a, punkt 6 wykazu stanowiącego załącznik do Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 12.07.1983 r. z późniejszymi zmianami, w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki społecznej.

/ świadectwo k. 2 akt ZUS/

W połowie 1990 r. w podmiocie przejętym przez F. Medycyna wszyscy zatrudnieni w podobnym charakterze co wnioskodawca przeszli kurs zorganizowany przez pracodawcę, po którym zmieniono nazwę stanowiska ze stanowiska sanitariusza noszowego na sanitariusza szpitalnego natomiast nie wiązało się to ze zmianą obowiązków. Wnioskodawca pracował nadal jako sanitariusz w karetce pogotowia.

/ polecenie ukończenia kursu sanitariusza szpitalnego k. 106 w dokumentacji osobowej, zeznania wnioskodawcy protokół z rozprawy z dnia 12.04.2023 00:33:16—00:43:37 w związku z informacyjnymi wyjaśnieniami protokół z rozprawy z dnia 13.03.2023 r 00:02:54-00:05:31 zeznania M. C. protokół z rozprawy z dnia 12.04.2023 r. 00:18 :35-00:24:43 zeznania świadka M. W. protokół z rozprawy z dnia 12.04.2023 r. 00:24:43 -00:31:43//

W świetle zakresu czynności z 8.11.1985 r. do obowiązków wnioskodawcy na stanowisku sanitariusza noszowego Oddziału Pomocy Doraźnej Zespołu (...) ZOZ w P. należał m.in. następujący zakres zadań.

- Pełnienie funkcji kierownika zespołu przewozowego

- stosowanie się do zadań i instrukcji regulaminów działalności pogotowia ratunkowego

- zachowanie punktualności

- pełnienie dyżuru zgodnie z określonymi wymaganiami

- dochowanie określonych procedur związanych z udzieleniem pomocy pacjentom w tym przy reanimacjach .

/ pisemny zakres obowiązków w aktach osobowych k. 119-122

W świetle zakresu obowiązków z 25.05.1991 r do obowiązków wnioskodawcy na stanowisku sanitariusza szpitalnego w pogotowiu ratunkowym m.in. należało:

- pełnienie funkcji kierownika zespołu

- przestrzeganie wyznaczonych procedur i instrukcji związanych pełnieniem dyżurów w karetkach wyjazdowych pogotowia ratunkowego

- zachowanie punktualności

- dochowanie określonych procedur związanych z udzieleniem pomocy pacjentom w tym przy reanimacjach .

Wskazany zakres czynności był analogiczny do tego przedłożonego wnioskodawcy w 1985 r.

/ pisemny zakres czynności w aktach osobowych k. 92-99/

W świetle zakresu czynności z 2004 r. do obowiązków A. N. na stanowisku sanitariusza Pogotowia (...) należało:

1. Sanitariusz w zespole wyjazdowym wykonuje prace zapewniając bezpieczeństwo pacjentowi w czasie transportu z miejsca wezwania zdarzenia do Izby przyjęć wypełniając ściśle polecenia lekarza, co do sposobu postępowania z pacjentem.

2. Zobowiązany jest do prawidłowego prowadzenia dokumentacji:

karty wyjazdowej; karty przewozowej kwitariuszy / w przypadku przewozów płatnych/.

3. Przekazywać dyspozytorowi należności pobrane za transport sanitarny zgodnie z Zarządzeniem 75/04 po uprzednim prawidłowym udokumentowaniu

4. Odpowiada za dokumenty i rzeczy osobiste chorego nieprzytomnego do chwili przekazania pielęgniarce Izby Przyjęć.

5. W przypadku osoby chorej psychicznie stawiającej opór, stwarzającej zagrożenie otoczenia podczas transportu - sanitariusz ma obowiązek zawiadomić policję w celu uzyskania pomocy.

6. W razie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta podczas transportu sanitarnego bez udziału lekarza, sanitariusz zobowiązany jest do udzielenia pierwszej pomocy, nawiązania kontaktu z najbliższą jednostką i przekazanie pacjenta do Izby Przyjęć. Pierwszej pomocy udziela zgodnie z obowiązującymi standardami nie przekraczając swoich kompetencji.

7. Pacjenta skierowanego do oddziału szpitalnego zobowiązany jest przetransportować wraz z kierowcą do Izby przyjęć i przekazać pielęgniarce.

8. Osobiste rzeczy chorego nieprzytomnego przekazuje potwierdzając podpisem pielęgniarce Izby przyjęć.

9. W przypadku podejrzenia choroby zakaźnej sanitariusz zobowiązany jest przeprowadzić dezynfekcje karetki, wymienić pościel i odzież ochronną.

10. w czasie wykonywanej pracy wyjazdowej sanitariusz ma obowiązek utrzymywać stały kontakt z dyspozytorem.

11. Po przyjeździe do siedziby Pogotowia (...) zobowiązany jest:

a. zameldować natychmiast swój powrót dyspozytorowi oddając jednocześnie zlecenie wyjazdu;

b. przygotować karetkę do kolejnego wyjazdu:

a/ uzupełnić zawartość walizek pod nadzorem lekarza dyżurnego Pogotowia (...);

b/ zadbać o stan sanitarny karetki; c/

c/ sprawdzić sprawność sprzętu medycznego.

12. Ma obowiązek współpracować z pozostałymi zespołami wyjazdowymi.

13. W czasie pełnienia dyżuru nie wolno:

a. załatwiać spraw osobistych;

b. zatrzymywać karetki w celach nie związanych z przewozem;

c. zajmować miejsca obok kierowcy, gdy pacjent znajduje się w karetce;

d. pozostawiać pacjenta bez opieki;

e. udzielać porad lekarskich.

14. Sanitariusz ma obowiązek szkolenia się / uaktualniania swoich wiadomości /.

15. Odpowiada za powierzony mu sprzęt medyczny i bieliznę stanowiącą wyposażenie karetki. O zaginięciu lub zniszczeniu powiadamia bezpośredniego przełożonego.

16. Sanitariusz zobowiązany jest wykonywać każde polecenie lekarza, dyspozytora oraz pielęgniarki oddziałowej w trakcie pełnienia dyżuru.

/ zakres obowiązków w dokumentacji osobowej k. 72-73/

W świetle pisemnego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku sanitariusza w okresie zatrudnienia we F. Medycyna sp. zo.o. z 2006 r. A. N. obowiązywał zakres m.in. następujących czynności

- organizacja przedziału medycznego ambulansu

-sprawdzanie sprawności sprzętu medycznego każdorazowo przed przystąpieniem do pracy

-wpisywanie do dokumentacji braków lub usterek sprzętu medycznego każdorazowo po zakończeniu pracy

-sprawdzanie kompletu leków i materiałów opatrunkowych oraz objętości butli tlenowych

-uzupełnianie butli tlenowych po zakończonej pracy, bądź wcześniej jeśli zachodzi taka potrzeba

-Podporządkowanie się i wykonywanie poleceń Kierownika zespołu wyjazdowego (lekarza) podczas wykonywania zadań wyjazdowych

-wpisywanie do dokumentacji zużytych leków i materiałów opatrunkowych po zakończonej pracy oraz ich uzupełnianie zgodne z powyższym wpisem

- kontrola terminów ważności leków i materiałów opatrunkowych

-uzupełnianie leków i materiałów opatrunkowych w czasie pracy zespołu

- posiadanie kompletu dokumentacji medycznej tzw lekarskiej : recepty, skierowania, karty informacyjne, karty zgonu itp.

-praca w kompletnym umundurowaniu obowiązującym w zespołach wyjazdowych (...) F. Medycyna

-dbałość o czystość i dezynfekcję przedziału medycznego ambulansu

-postępowanie zgodnie z zaleceniami (standardami) naukowych organizacji medycznych a w szczególności (...) Towarzystwa (...)

-przestrzeganie przepisów Ustawy o ochronie danych osobowych

-przestrzeganie zasad etyki zawodowej

-zachowanie życzliwego i taktownego stosunku do pacjenta

-przestrzeganie wyznaczonego czasu pracy oraz uzgadnianie wszelkich zmian z bezpośrednim przełożonym,

- systematyczne i ustawiczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych

- wykonywanie innych poleceń przełożonego

/ zakres obowiązków w dokumentacji osobowej k. 51-51/

W okresie zatrudnienia we F. Medycyna i w przejętym przez ten podmiot zakładzie pracy wnioskodawca pracował niezmiennie jako sanitariusz podlegał pod pogotowie ratunkowe przy szpitalu. Wówczas w karetce wraz z sanitariuszem był lekarz i kierowca. Wnioskodawca jako sanitariusz w kartce pełnił 12 godzinne dyżury. Był zobowiązany do wyjazdów interwencyjnych do wypadków i udzielania pomocy sporadycznie przewozów np. na dializy. W czasie dyżuru na wezwanie oczekiwano w pokoju socjalnym. Wnioskodawca jeździł tylko i wyłącznie na karetkach pogotowia ratunkowego w karetkach wyjazdowych. Wnioskodawca wykonywał czynności ratujące życie, pomagał przy reanimacjach, udzielał pierwszej pomocy, dopowiadał za sprzęt i leki w karetce, uzupełniał leki w karetce, wypełniał dokumentację medyczną.

/zeznania wnioskodawcy protokół z rozprawy z dnia 12.04.2023 00:33:16—00:43:37 w związku z informacyjnymi wyjaśnieniami protokół z rozprawy z dnia 13.03.2023 r 00:02:54-00:05:31, zeznania K. B. protokół z rozprawy z dnia 12.04.2023 r. 00:03:07 -00:18 :35 zeznania M. C. protokół z rozprawy z dnia 12.04.2023 r. 00:18 :35-00:24:43 zeznania świadka M. W. protokół z rozprawy z dnia 12.04.2023 r. 00:24:43 -00:31:43/

Analogiczne czynności wnioskodawca wykonywał będąc zatrudnionym od 06.07.2007 r. do 31.12.2008 r. (...) Centrum Medycznym Sp. zo.o. w zespołach pomocy doraźnej pogotowia ratunkowego .

/zeznania wnioskodawcy protokół z rozprawy z dnia 12.04.2023 00:33:16—00:43:37 w związku z informacyjnymi wyjaśnieniami protokół z rozprawy z dnia 13.03.2023 r 00:02:54-00:05:31/

Przy ustalaniu stanu faktycznego Sąd oparł się na powołanych wyżej dokumentach zawartych w aktach organu rentowego jak i aktach sprawy w tym przedłożonej w toku procesu dokumentacji osobowej za okres zatrudnienia wnioskodawcy we Falc Medycyna sp. zo.o. wcześniej w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w P., oraz zeznaniach wnioskodawcy i świadków K. B., M. C. M. W.. Wskazane dokumenty nie były kwestionowane przez żadną ze stron Sąd zaś nie miał podstaw do podważania ich mocy dowodowej z urzędu. Sąd nie znalazł też podstaw do zakwestionowania zeznań wnioskodawcy, jak i przesłuchanych w procesie świadków, które były spójne i korespondowały z treścią złożonej w procesie dokumentacji.

Sąd Okręgowy w Łodzi zważył, co następuje:

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Warunki nabywania prawa do emerytury pomostowej określa ustawa z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 164), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2009 roku.

Podkreślić należy, że ustawa o emeryturach pomostowych zastąpiła przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS określające zasady przyznawania emerytur w niższym wieku pracownikom zatrudnionym w szczególnych warunkach pracy lub w szczególnym charakterze nowymi regulacjami określającymi zasady nabywania wcześniejszych emerytur z tytułu tego rodzaju pracy. Najogólniej rzecz ujmując celem tej ustawy jest ograniczenie kręgu uprawnionych do emerytury z powodu pracy w szczególnych warunkach pracy lub w szczególnym charakterze do mniejszej liczby sytuacji uzasadnionych rzeczywistą koniecznością przejścia na emeryturę przed osiągnięciem wieku emerytalnego, w których oczekiwania osób, które rozpoczęły wykonywanie takiej pracy na starych zasadach, na wcześniejsze przejście na emeryturę powinny zostać zaspokojone. Ustawa ma charakter przejściowy, ograniczając prawo do uzyskania emerytury pomostowej do osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r., które pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze

(w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy lub art. 32 i art. 33 ustawy o emeryturach i rentach z FUS) rozpoczęły przed 1 stycznia 1999 r. (art. 4 pkt 5 ustawy). Jak wskazał Trybunał Konstytucyjny emerytura pomostowa ma być „pomostem między dotychczasowym systemem z licznymi możliwościami przechodzenia na emeryturę w obniżonym wieku emerytalnym i nowym systemem, w którym tego typu rozwiązania będą wyjątkiem” (uzasadnienie wyroku z dnia 16 marca 2010 r., K 17/09, (...) 2010 nr 3, poz. 21). Wskazany wyżej cel ustawy realizują w najbardziej widoczny sposób jej przepisy określające przesłanki nabycia emerytury pomostowej.

Zgodnie z art. 4 ustawy prawo do emerytury pomostowej, przysługuje pracownikowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1. urodził się po dniu 31 grudnia 1948 r.,

2. ma okres pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wynoszący co najmniej 15 lat,

3. osiągnął wiek wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i co najmniej 60 lat dla mężczyzn,

4. ma okres składkowy i nieskładkowy, ustalony na zasadach określonych w art. 5-9 i art. 11 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i co najmniej 25 lat dla mężczyzn,

5. przed dniem 1 stycznia 1999 r. wykonywał prace w szczególnych warunkach lub prace w szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy lub art. 32 i art. 33 ustawy o emeryturach i rentach z FUS,

6. po dniu 31 grudnia 2008 r. wykonywał pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3,

Z art. 4 wynika, że jakkolwiek w świetle art. 4 pkt 2 i 5 w związku z art. 3 ust. 7 ustawy, do wymaganego przez ustawę stażu przypadającego przed dniem jej wejścia w życie, tj. przed 1 stycznia 2009 r., wlicza się okresy pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w rozumieniu zarówno art. 3 ust. 1 i 3 tej ustawy, jak i art. 32 i art. 33 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, to właściwego ograniczenia do zamierzonego przez ustawodawcę kręgu osób uprawnionych do emerytury pomostowej dokonuje konieczność spełnienia przesłanki z art. 4 pkt 6. Wymaganie to spełnia zasadniczą funkcję eliminacyjną, ograniczając ostatecznie prawo do emerytury pomostowej do kręgu osób wykonujących pracę kwalifikowaną jako szczególną w rozumieniu art. 3 ust 1 i 3 ustawa o emeryturach pomostowych .

Możliwość uzyskania emerytury pomostowej przez osoby niespełniające warunku z art. 4 pkt 6 przewiduje art. 49 ustawy według którego prawo do emerytury pomostowej przysługuje również osobie, która:

1. po dniu 31 grudnia 2008 r. nie wykonywała pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3;

2. spełnia warunki określone w art. 4 pkt 1-5 i 7 i art. 5-12;

3. w dniu wejścia w życie ustawy miała wymagany w przepisach, o których mowa w pkt 2, okres pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3.

Przytoczony przepis zmienia wymagania konieczne do uzyskania emerytury pomostowej dla osób niespełniających warunku z art. 4 pkt 6 ustawy, zwalniając je z konieczności wykonywania po 31 grudnia 2008 r. pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 tej ustawy, jednakże wprowadza w to miejsce wymaganie, aby ubiegający się o rozważane świadczenie spełniał w dniu wejścia w życie ustawy (1 stycznia 2009 r.) warunek posiadania co najmniej 15 lat pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3. Warunek ten został jasno wyrażony, wynika wprost z literalnego brzmienia art. 49 pkt 3 ustawy i jest zgodny z jej celem.

Stosownie do powołanego przepisu, prawo do emerytury pomostowej może nabyć również osoba, która po dniu 31 grudnia 2008 r. nie wykonywała pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3, jednakże w dniu wejścia w życie ustawy miała okres wymaganych 15 lat pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze z tym, że praca ta musi być pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu nowych przepisów tj. art. 3 ust. 1 i 3 Ustawy pomostowej. (vide m.in. wyrok SA w Lublinie z 13.03.2014 r., III AUa 1531/13, opubl. LEX nr 1441422, wyrok SA w Katowicach z 27.02.2014 r., III AUa 1045/13, opubl. LEX 1439028, wyrok SA w Szczecinie z 14.01.2014 r. III AUa 577/13, opubl. LEX 1441543, wyrok SA w Białymstoku z 09.01.2014 r., III AUa 705/13, LEX 1415788, wyrok SN z 04.12.2013 r. II UK 159/13, opubl. LEX nr 1405231, wyrok SA w Gdańsku z 07.11.2013 r., III AUa 343/13).

Należy podkreślić, iż jedynie łączne spełnienie wszystkich przesłanek uprawnia do uzyskania prawa do wskazanej emerytury. Przesłanki nabycia prawa do emerytury na podstawie przepisów o emeryturach pomostowych muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że brak choćby jednego z tych warunków powoduje niemożność nabycia uprawnień emerytalnych” (wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 26 kwietnia 2012 r., sygn. akt III AUa 252/12 wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi, III AUa 1664/12). Innymi słowy nie spełnienie jednej z przesłanek wymienionych w art. 4 lub 49 cytowanej ustawy pozbawia wnioskodawcę prawa do emerytury pomostowej.

W niniejszym postępowaniu niesporne było, iż wnioskodawca, który wiek 60 lat osiągnął w dniu 28.07. 2022 roku, udowodnił niespornie 41 lat 11 miesięcy i 9 dni okresów składkowych i nieskładkowych, ponad 15 lat pracy w szczególnych warunkach w rozumieniu art. 32 i art. 33 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

Organ rentowy wskazał, iż wnioskodawca nie spełnił jednak warunku określonego w art. 4 pkt 6 ustawy o emeryturach pomostowych, ponieważ po dniu 31 grudnia 2008 r. nie wykonywał pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 tej ustawy. Nadto nie istnieją podstawy do przyznania świadczenia z uwzględnieniem treści art. 49 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych, ponieważ wnioskodawca nie udowodnił na dzień 1 stycznia 2009 r. okresu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze w rozumieniu art. 3 ust.1 i 3 ustawy pomostowej, wynoszącego co najmniej 15 lat, tj. pracy wymienionej w załączniku nr 1 lub 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych.

W tym miejscu jeszcze raz wskazać należy, iż warunkiem skutecznego ubiegania się o emeryturę pomostową w świetle art. 4 i 49 ustawy z 2008 r. o emeryturach pomostowych, jest legitymowanie się wymaganym stażem pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze (w rozumieniu tej ustawy lub dotychczasowych przepisów) oraz kontynuowanie pracy w tych warunkach po wejściu w życie ustawy o emeryturach pomostowych, a więc po dniu 1 stycznia 2009 r. Osoba ubiegająca się o emeryturę pomostową, która nie kontynuuje pracy w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze i legitymuje się w związku z tym jedynie stażem pracy "szczególnej" według poprzednio obowiązujących przepisów, może nabyć prawo do tej emerytury jedynie wówczas, gdy dotychczasowy staż pracy można kwalifikować jako pracę w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze w rozumieniu obowiązujących przepisów (art. 3 ust. 1 i 3 ustawy o emeryturach pomostowych). /Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 7 listopada 2013 r. III AUa 343/13/

W świetle art. 3 ust. 1 i 3 powołanej ustawy prace w szczególnych warunkach to prace związane z czynnikami ryzyka, które z wiekiem mogą z dużym prawdopodobieństwem spowodować trwałe uszkodzenie zdrowia, wykonywane w szczególnych warunkach środowiska pracy, determinowanych siłami natury lub procesami technologicznymi, które mimo zastosowania środków profilaktyki technicznej, organizacyjnej i medycznej stawiają przed pracownikami wymagania przekraczające poziom ich możliwości, ograniczony w wyniku procesu starzenia się jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego, w stopniu utrudniającym ich pracę na dotychczasowym stanowisku; wykaz prac w szczególnych warunkach określa załącznik nr 1 do ustawy. Prace o szczególnym charakterze to prace wymagające szczególnej odpowiedzialności oraz szczególnej sprawności psychofizycznej, których możliwość należytego wykonywania w sposób niezagrażający bezpieczeństwu publicznemu, w tym zdrowiu lub życiu innych osób, zmniejsza się przed osiągnięciem wieku emerytalnego na skutek pogorszenia sprawności psychofizycznej, związanego z procesem starzenia się; wykaz prac o szczególnym charakterze określa załącznik nr 2 do ustawy. Jak przyjmuje się w orzecznictwie Sądu Najwyższego wykaz prac określonych w art. 3 ust. 1 i 3 ustawy z 2008 r. o emeryturach pomostowych jest zamknięty i nie podlega uzupełnieniu, co oznacza, że cech pracy „o szczególnym charakterze” lub „w szczególnych warunkach” nie mogą posiadać inne prace, choćby sposób ich wykonywania i ich jakość mogła obniżyć się z wiekiem (tak Sąd Najwyższy w wyroku z 13 marca 2012 r., II UK 164/11).

Za pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze uważa się pracowników wykonujących po dniu wejścia w życie ustawy, w pełnym wymiarze czasu pracy, prace, o których mowa w ust. 1 lub ust. 3 art. 3 (art. 3 ust. 4 i 5 ustawy o emeryturach pomostowych).

Przy tym w art. 3 ust. 4 ustawy o emeryturach pomostowych nie chodzi o wymiar czasu pracy określony w umowie o pracę, lecz o wymiar czasu pracy faktycznie wykonywanej w narażeniu na czynniki ryzyka, które powodują, że dane prace są pracami wykonywanymi w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze. Dlatego też dla uznania, iż praca jest wykonywana w szczególnych warunkach, nie wystarcza określenie w umowie o pracę, że pracownik został zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na konkretnym stanowisku, z zajmowaniem którego związana jest jedynie (potencjalna) konieczność wykonywania prac wymienionych w wykazie prac w szczególnych warunkach, stanowiącym Załącznik Nr 1, lub szczególnym charakterze stanowiącym Załącznik nr 2 do ustawy o emeryturach pomostowych, ale niezbędne jest, aby prace takie rzeczywiście wykonywał w pełnym wymiarze czasu pracy, to jest codziennie i przez całą przewidzianą dla niego dniówkę roboczą. (por wyrok Sądu Najwyższego - Izba Pracy, (...) i Spraw Publicznych z dnia 22 lipca 2013 r. III UK 106/12 Legalis Numer 787672)

Zgodnie z pkt 18 wykazu prac w szczególnym charakterze stanowiącym załącznik nr 2 do ustawy o emeryturach pomostowych pracami takimi są prace członków zespołów ratownictwa medycznego.

Na gruncie rozpoznawanej sprawy wnioskodawca wywodził, iż wykonywana przez niego praca na stanowisku:

- sanitariusza noszowego w okresie od 08.12.1983r. do 31.12.1989r. kwalifikowana jako praca w szczególnych warunkach jako praca w zespołach pomocy doraźnej pogotowia ratunkowego – wykaz A Dział XII pkt 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8 poz 43 z późn zm) oraz w wykazieA, dział XII poz. 4 lit. a) pkt 6 załącznika nr 1 do Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 12.07.1983r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki społecznej (Dz. Urz. MZiOS z 1983r. Nr 8, poz. 40 ze zm.).

- sanitariusza szpitalnego w okresie od 01.01.1990r. do 30.06.2007r. kwalifikowana jako praca w szczególnych warunkach jako praca w zespołach pomocy doraźnej pogotowia ratunkowego – wykaz A Dział XII pkt 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8 poz 43 z późn zm) oraz w wykazie A, dział XII poz. 4 lit. a) pkt 5 załącznika nr 1 do Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 12.07.1983r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki społecznej (Dz. Urz. MZiOS z 1983r. Nr 8, poz. 40 ze zm.).

- sanitariusza noszowego w okresie od 06.07.2007 r. do 31.12.2008 r. kwalifikowana jako praca w szczególnych warunkach jako praca w zespołach pomocy doraźnej pogotowia ratunkowego – wykaz A Dział XII pkt 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8 poz 43 z późn zm) oraz w wykazie A, dział XII poz. 4 lit. a) pkt 6 załącznika nr 1 do Zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 12.07.1983r. w sprawie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze w zakładach pracy resortu zdrowia i opieki społecznej (Dz. Urz. MZiOS z 1983r. Nr 8, poz. 40 ze zm.) odpowiada de facto wskazanej powyżej pracy członków zespołów ratownictwa medycznego.

Mając powyższe na uwadze Sąd Okręgowy na okoliczność pracy wykonywanej przez ubezpieczonego w szczególnych warunkach określonych w art. 3 ust. 1 i 3 powoływanej ustawy dopuścił dowód z dokumentów i z zeznań wnioskodawcy oraz świadków.

Ze wskazanych dowodów jednoznacznie wynika, że ubezpieczony będąc zatrudnionym

Pierwotnie w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w P. potem we Falc Medycyna sp. zo.o. najpierw jako sanitariusz noszowy a następnie sanitariusz szpitalny

zespołów wyjazdowych pracując w karetkach w 3 osobowych w zespołach składających się z lekarza kierowcy i sanitariusza stale i w pełnym wymiarze czasu pracy wykonywał czynności ratujące życie, pomagał przy reanimacjach, udzielał pierwszej pomocy . Odpowiadał za sprzęt i leki w karetce, uzupełniał leki w karetce, wypełniał dokumentację medyczną. tj w ocenie Sądu Okręgowego wypełniał obowiązki które obecnie wykonują ratownicy medyczni zgodnie z ustawą z dnia 8.09.2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

W uzasadnieniu powyższego należy odwołać się w pierwszej kolejności do przepisów ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1720). I tak, przepis art. 3 pkt 10 przez zespół ratownictwa medycznego nakazuje rozumieć jednostkę systemu, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy, podejmującą medyczne czynności ratunkowe w warunkach pozaszpitalnych, spełniającą wymagania określone w ustawie. Natomiast przez medyczne czynności ratunkowe - w myśl art. 3 ust. 4 ustawy - należy rozumieć świadczenia opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, udzielane przez jednostkę systemu, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2, w warunkach pozaszpitalnych, w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Co więcej, zgodnie z treścią art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy jednostkami systemu są zespoły ratownictwa medycznego, w tym lotnicze zespoły ratownictwa, wchodzące w skład podmiotu leczniczego będącego samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej albo jednostką budżetową, albo spółką kapitałową, w której co najmniej 51% udziałów albo akcji należy do Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Jak wynika z treści art. 36 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym zespoły ratownictwa medycznego dzielą się na:

1) zespoły specjalistyczne, w skład których wchodzą co najmniej trzy osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym lekarz systemu oraz pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny;

2)zespoły podstawowe, w skład których wchodzą co najmniej dwie osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny.

Przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 września 2006 r. skład zespołu reanimacyjnego stanowili, co do zasady: kierowca, lekarz, pielęgniarka, ratownik lub sanitariusz, a w przypadku zespołów wypadkowych: kierowca, lekarz i pielęgniarka lub ratownik medyczny (patrz. Komentarz do art. 63 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, Michał Waszkiewicz, stan prawny 1 wrzesień 2013 r.).

Zgodnie z treścią art. 63 powołanej ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, w pierwotnym brzmieniu, dysponenci zespołów ratownictwa medycznego zostali zobowiązani do dostosowania składu tych zespołów do wymagań, o których mowa w art. 36 ust. 1 do dnia 31 grudnia 2010 r. Wskazany okres, ustawą z dnia 22 października 2010 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 219, poz. 1443, art. 1 pkt 12, został wydłużony do dnia 31 grudnia 2012 r., to zaś oznacza, że osoby, które wykonywały pracę w zespołach ratownictwa medycznego, pomimo nie podniesienia kwalifikacji zawodowych, świadczyły pracę o szczególnym charakterze. Wszakże sanitariusz tak jak i ratownik medyczny pracowali w takich samych jednostkach wyjazdowych do ratowania życia i zdrowia ludzi. Najpierw nazywało się to pogotowie ratunkowe, a później w związku z ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym zespół ratownictwa medycznego. Praca jednak członków pogotowia ratunkowego niczym nie różniła się od pracy członków ratownictwa medycznego. Niosła za sobą takie same odciążenie organizmu i ewentualne skutki zdrowotne, zwłaszcza w aspekcie pełnionych dyżurów i pracy nocnej oraz obciążeniu psychicznym związanym z udzieleniem medycznej pomocy osobom bardzo chorym bądź uczestniczącym w różnych wypadkach, nie tylko drogowych. Nie ma zatem powodu aby prace członków tak dawnego pogotowia ratunkowego jak obecnie członków zespołu ratownictwa medycznego traktować odmiennie. Różnica pomiędzy dawnym pogotowiem ratunkowym, a obecnym zespołem ratownictwa medycznego polega na innym funkcjonowaniu organizacyjnym oraz tym, że aby być członkiem zespołu ratownictwa medycznego trzeba mieć lepsze wykształcenie niż dawniej, co dotyczy szczególnie ratownika medycznego, który nie jako zastąpił prace sanitariusza i który winien mieć większą wiedzę fachową z dziedziny medycyny. Praca jednak ratownika medycznego jest właściwie taka sama jak i dawniej sanitariusza. / porównaj w tym zakresie Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 5 lutego 2016 r. III AUa 1511/15 LEX nr 2023656 Wyrok Sądu Okręgowego w Suwałkach z dnia 25 czerwca 2019 r. III U 246/19 LEX nr 2747433 Wyrok Sądu Okręgowego w Siedlcach z dnia 10 czerwca 2020 r. IV U 1082/19LEX nr 3029763 Wyrok Sądu Okręgowego w Bydgoszczy z dnia 22 stycznia 2019 r. VI U 2426/18 LEX nr 2669825, Wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie - III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 17 czerwca 2021 r. III AUa 296/21/

W kontekście przytoczonych rozważań prawnych i faktycznych uznać należało, że zatrudnienie wnioskodawcy na stanowisku sanitariusza noszowego/ sanitariusza szpitalnego w okresie od 05.12.1983r. do 30.06.2007r. w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w P. we Falc Medycyna sp. zo.o. oraz na stanowisku sanitariusza noszowego od 06.07.2007 r. do 31.12.2008 r. w (...) Centrum Medyczne Sp. zo.o. , przy jednoczesnym ustaleniu, że pracę tę wykonywał, jako członek zespołu karetki pogotowia ratunkowego było zatrudnieniem o szczególnym charakterze w rozumieniu w art. 3 ust. 1 i 3 powoływanej ustawy.

Reasumując – ustalone w sprawie okoliczności skutkują uznaniem, że odwołujący spełnił warunki uprawniające go do przyznania prawa do emerytury pomostowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych, prawo do emerytury pomostowej powstaje z dniem spełnienia warunków wymaganych do nabycia tego prawa.

Na mocy art. 129 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS świadczenia wypłaca się poczynając od dnia powstania prawa do tych świadczeń, nie wcześniej jednak niż od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek lub wydano decyzję z urzędu.

Mając powyższe na uwadze, Sąd Okręgowy na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c. orzekł jak w sentencji wyroku.

J.L.

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Magdalena Baraniecka
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Łodzi
Osoba, która wytworzyła informację:  Sędzia SO Jacek Chrostek
Data wytworzenia informacji: