Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

III AUa 887/14 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Apelacyjny w Szczecinie z 2015-07-07

Sygn. akt III AUa 887/14

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 7 lipca 2015 r.

Sąd Apelacyjny w Szczecinie - Wydział III Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący:

SSA Anna Polak

Sędziowie:

SSA Romana Mrotek (spr.)

SSA Urszula Iwanowska

Protokolant:

St. sekr. sąd. Katarzyna Kaźmierczak

po rozpoznaniu w dniu 7 lipca 2015 r. w Szczecinie

sprawy (...) w G.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G.

przy udziale zainteresowanego (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w G.

o wysokość składek na ubezpieczenie społeczne

na skutek apelacji organu rentowego

od wyroku Sądu Okręgowego w Gorzowie Wlkp. VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

z dnia 22 września 2014 r. sygn. akt VI U 324/14

1.  oddala apelację,

2.  zasądza od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G.. na rzecz (...) w G. 450 zł (czterysta pięćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania apelacyjnego i w pozostałym zakresie wniosek oddala.

SSA Urszula Iwanowska SSA Anna Polak SSA Romana Mrotek

Sygn. akt III AUa 887/14

UZASADNIENIE

(...) w G. odwołała się od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w G.. z dnia 17.02.2014 r. o określeniu wysokości zaległości z tytułu składek na Fundusz Pracy za okres od listopada 2010 r. do grudnia 2012 r.

W uzasadnieniu (...) wskazała, że organ rentowy wydając zaskarżoną decyzję ograniczył odwołującemu jako pracodawcy prawo do skorzystania z ulgi przewidzianej w art. 104a ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w dowolny sposób interpretując przepisy ustawy i tym samym egzekwując nienależne składki.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G. wniósł o oddalenie odwołania podnosząc, że zaskarżona decyzja jest konsekwencją uznania, iż w przypadku wykorzystania urlopu macierzyńskiego przez pracownika - ojca dziecka, zwolnienie z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy przysługuje wyłącznie temu pracodawcy, który pierwszy udzielił urlopu macierzyńskiego i nadal kontynuuje zatrudnienie pracownika. Tym samym, pracodawca (odwołujący się) ojca dziecka nie jest zwolniony z obowiązku opłacania składek za pracownika powracającego po urlopie, jeśli z takiego zwolnienia korzystał już pracodawca matki.

Wyrokiem z dnia 22 września 2014 roku Sąd Okręgowy w Gorzowie Wlkp. zmienił zaskarżoną decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w G. z dnia 17 lutego 2014 roku w ten sposób, że ustalił, iż odwołująca (...) w G. nie jest zobowiązana do opłacenia składek na Fundusz Pracy za okres od listopada 2010 roku do grudnia 2012 roku za J. W..

Sąd Okręgowy ustalił, że K. W. zatrudniona była w (...) Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w G.. W okresie od 18 maja 2010 r. do dnia 4 października 2010 r. korzystała z urlopu macierzyńskiego. Po powrocie z urlopu pracowała do dnia 31 grudnia 2010 r. Pracodawca K. W. nie skorzystał ze zwolnienia od opłacenia składek na Fundusz Pracy od wynagrodzeń otrzymywanych przez nią za miesiące październik i listopad 2010 r.

J. W. jest pracownikiem (...) w G. W okresie od 5 do 18 października 2010 r. pracodawca udzielił mu dodatkowego urlopu macierzyńskiego przypadającego bezpośrednio po terminie wykorzystania urlopu macierzyńskiego przez matkę dziecka K. W.. Po powrocie do pracy J. W. pracodawca nie opłacił składek na Fundusz Pracy począwszy od miesiąca listopada 2010 r. do miesiąca grudnia 2012r.

W dniach od 6 do 10 sierpnia 2012 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G. przeprowadził w Spółce (...) kontrolę w zakresie prawidłowości i rzetelności obliczania składek na ubezpieczenia społeczne oraz innych składek.

Z kolei w dniach 11, 14-16 i 31 październiku 2013 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w G. przeprowadził kontrolę w zakresie prawidłowości i rzetelności obliczania składek na ubezpieczenia społeczne oraz innych składek w (...) w G.

Organ rentowy w G. w decyzji z dnia 17.02.2014 r. określił dla płatnika składek (...) w G. kwotę należnych składek na Fundusz Pracy za okres od listopada 2010 r. do grudnia 2012 r.

Sąd Okręgowy wskazał, że zgodnie z art. 104a ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r., 674) pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne nie opłacają składek na Fundusz Pracy za zatrudnionych pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu wychowawczego w okresie 36 miesięcy począwszy od pierwszego miesiąca po powrocie z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu wychowawczego.

Główne źródło przychodów Funduszu Pracy stanowią obowiązkowe składki płacone przez pracodawców i inne podmioty określone w art. 104 u.p.z. Obowiązkowe składki na Fundusz Pracy opłaca się przez okres trwania obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnych i rentowych. Sąd Okręgowy podkreślił, iż chodzi o osoby objęte obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalno-rentowym, stąd odprowadzanie składek na Fundusz Pracy nie dotyczy osób ubezpieczonych na zasadzie dobrowolności. Podmioty zobowiązane do odprowadzania obowiązkowych składek na Fundusz Pracy określone zostały w art. 104 ust. 1 u.p.z. Należą do nich pracodawcy oraz jednostki organizacyjne, a także rolnicze spółdzielnie produkcyjne, spółdzielnie kółek rolniczych lub spółdzielnie usług rolniczych. W cytowanej ustawie przewidziano szereg zwolnień z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy. Niektóre zwolnienia mają charakter okresowy, niektóre obejmują cały okres zatrudnienia określonych osób. Zwolnienia częściowe skierowane zostały do pracodawców oraz jednostek organizacyjnych niebędących pracodawcami, zatrudniających osoby powracające z podstawowych i dodatkowych urlopów macierzyńskich, a także powracające z urlopów wychowawczych. Zwolnienie obejmuje okres 36 miesięcy, liczonych od pierwszego miesiąca powrotu do pracy.

Analizując powyższe regulacje Sąd Okręgowy wskazał, że nie wynika z nich nie tylko to, że prawo do zwolnienia częściowego z opłacania składek ma wyłącznie pracodawca jednego z rodziców, a także, że z uprawnienia tego może skorzystać tylko ten pracodawca, który jako pierwszy udzieli urlopu macierzyńskiego. Taka interpretacja jest, w ocenie Sądu Okręgowego, nieuprawniona. Przepis ustawy określił w art. 104a, że prawo do tego zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy mają ci pracodawcy, którzy udzielą swojemu pracownikowi urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu wychowawczego i pracownik korzystający z któregoś z wymienionych wyżej urlopów powróci do pracy po upływie terminu tego urlopu.

W niniejszej sprawie bezsporne było to, że odwołujący udzielił swojemu pracownikowi J. W. prawa do dodatkowego urlopu macierzyńskiego, a pracodawca żony J. W. udzielił swojej pracownicy prawa do urlopu macierzyńskiego. Pracownica jako pierwsza korzystała z przysługującego jej prawa, a J. W. ze swojego prawa skorzystał po powrocie żony do pracy. Jednakże bezsporne jest także i to, że to pracodawca J. W., tj. odwołujący, jako pierwszy skorzystał ze zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy po powrocie swego pracownika z dodatkowego urlopu macierzyńskiego zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 104a cyt. Ustawy. Takie postępowanie pracodawcy było zgodne z treścią wskazanego przepisu i dlatego, zdaniem Sądu Okręgowego, brak było jakiegokolwiek uzasadnienia prawnego dla uznania, że to wyłącznie pracodawca żony J. W. był uprawniony do zwolnienia z opłacania składek za swoją pracownicę tak, jak uznał to organ rentowy wydając zaskarżoną decyzję. Sąd Okręgowy w całości podzielił argumentację odwołującego nie znajdując podstaw do uznania prawidłowości zaskarżonej decyzji. Sąd Okręgowy także wskazał, że w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ rentowy powołuje się na fakt, że J. W. korzystał z części urlopu macierzyńskiego nie wykorzystanego przez matkę i z tych przyczyn to pracodawca udzielający jako pierwszy urlopu macierzyńskiego ma prawo do zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy. Analiza dokumentów zawartych w aktach ZUS potwierdza jednak, że J. W. korzystał z dodatkowego urlopu macierzyńskiego określonego w art.182(1) kp po wykorzystaniu przez jego żonę urlopu macierzyńskiego w pełnym wymiarze.

Apelację od wyroku Sądu Okręgowego w Gorzowie Wlkp. złożył organ rentowy. Zaskarżył wyrok w całości. Zarzucił wyrokowi:

1.  naruszenie prawa materialnego, tj. art. 104a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia I instytucjach rynku pracy (Dz.U.2013.674 j.t.) przez błędną jego wykładnię w wyniku przyjęcia, że przedmiotowa regulacja nie przewiduje prawa do zwolnienia częściowego z opłacania spornych składek wyłącznie na rzecz pracodawcy jednego z rodziców oraz możliwości skorzystania z przedmiotowego uprawnienia przez pracodawcę, który jako pierwszy udzielił urlopu macierzyńskiego podczas gdy prawo do zwolnienia z opłacania spornych składek przysługuje jednemu pracodawcy, który jako pierwszy udzielił urlopu macierzyńskiego jednemu z rodziców,

2.  naruszenie przepisów prawa procesowego, tj. art. 227 k.p.c. oraz art. 233 § 1 k.p.c. polegające na dowolnej, a nie swobodnej, ocenie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego w wyniku błędnego ustalenia, że pracodawca K. W. nie skorzystał ze zwolnienia od opłacenia składek na Fundusz Pracy od wynagrodzeń otrzymywanych przez nią za miesiące październik i listopad 2010r. w sytuacji gdy pracodawca ten skorzystał z przedmiotowego zwolnienia jako okoliczności wyartykułowanej w zaskarżonej decyzji i bezspornej w sprawie.

Mając na uwadze powyższe zarzuty wniósł o:

1. zmianę zaskarżonego wyroku w całości i oddalenie odwołania. Ewentualnie:

2. uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy Sądowi Okręgowemu do ponownego jej rozpoznania.

3. zasądzenie od Odwołującego się na rzecz organu rentowego zwrotu kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

Zdaniem organu rentowego Sąd I instancji dopuścił się naruszenia prawa materialnego przez błędną wykładnię art. 104a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.2013.674 j.t), zgodnie z którym: pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne nie opłacają składek na Fundusz Pracy za zatrudnionych pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu wychowawczego w okresie 36 miesięcy począwszy od pierwszego miesiąca po powrocie z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu wychowawczego. Sąd meriti wyinterpretował, że z przedmiotowej regulacji nie wynika nie tylko to, że prawo do zwolnienia częściowego z opłacania składek ma wyłącznie pracodawca jednego z rodziców, a także, że z uprawnienia tego może skorzystać tylko ten pracodawca, który jako pierwszy udzieli urlopu macierzyńskiego. Zdaniem organu rentowego powyższa interpretacja jest błędna.

W ocenie organu rentowego, uwzględniającego treść w/cyt. regulacji, w przypadku, w którym z urlopu macierzyńskiego korzystają obydwoje rodzice zatrudnieni, jak w stanie faktycznym sprawy, po czym ojciec dziecka korzysta z części urlopu macierzyńskiego niewykorzystanego przez matkę rozpatrywane zwolnienie z obowiązku opłacenia składki na Fundusz Pracy po wykorzystanym urlopie przysługuje wyłącznie pracodawcy, który pierwszy udzielił urlopu macierzyńskiego i nadał kontynuuje zatrudnienie pracownika.

Sąd Okręgowy, dokonując subsumpcji rozpatrywanego stanu faktycznego błędnie ustalił, że pracodawca K. W. nie skorzystał ze zwolnienia od opłacenia składek na Fundusz Pracy od wynagrodzeń otrzymywanych przez nią za miesiące październik i listopad 2010r. Organ rentowy wskazuje, że pracodawca wyżej wymienionej skorzystał ze zwolnienia. Przedmiotowa okoliczność jako bezsporna w sprawie została wyartykułowana przez organ rentowy w zaskarżonej decyzji. Z danych zawartych w Kompleksowym Systemie Informatycznym ZUS wynika, że Pani K. W.- żona Pana J. W. korzystała z urlopu macierzyńskiego w okresie od 18.05.201 Or. do 04.10.2010r. z tytułu zatrudnienia w spółce z o.o. (...). W miesiącach: 11,12/2010r. oraz 01/2011r. płatnik składek (...) Sp. z o.o. korzystał ze zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za Panią K. W. jako za osobę powracającą z urlopu macierzyńskiego. Reasumując, Sąd Okręgowy dokonał błędnych ustaleń stanu faktycznego sprawy, naruszając dyspozycje przepisów art. 227 k.p.c. oraz art. 233 § 1 k.p.c, a w konsekwencji dokonał błędnej wykładni w/cyt. przepisu art. 104a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.2013.674 j.t.).

W odpowiedzi na apelację (...) w G.. wniosła o:

1.  oddalenie apelacji;

2.  o zasądzenie od ZUS O/G. na rzecz (...) w G.kosztów postępowania wraz z kosztami zastępstwa wg norm przepisanych lub wg zestawienia kosztów, które przedłoży się przed zamknięciem rozprawy poprzedzającej wydanie wyroku.

Zdaniem odwołującej się (...) w G. apelacja. ZUS O/G. nie zasługuje na uwzględnienie.

W szczególności podnosi, iż orzeczenie Sądu I instancji jest trafne i w sposób należyty uzasadnione. Sąd dokonał prawidłowych ustaleń faktycznych dotyczących meritum sprawy oraz dokonał prawidłowej interpretacji obwiązujących w tej mierze przepisów tj. art 104a ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2013r. poz.674). Słuszny jest pogląd Sądu I instancji, że cyt. „ brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia dla uznania , że to wyłącznie pracodawca żony J. W. był uprawniony do zwolnienia z opłacania składek za swoją pracownicę”.

Zdaniem odwołującej się tym samym chybiony jest zarzut apelacji o naruszeniu prawa materialnego tj. art. 104 a w/w ustawy.

Nie zasługuje też na uwzględnienie podniesiony w apelacji zarzut naruszenia przepisów prawa procesowego tj. art. 227 kpc i art. 233 § 1 kpc. Sąd w ustaleniach faktycznych wyraźnie wskazał, że pracodawca K. W. jako pierwszy nie skorzystał ze zwolnienia od opłacania składek na Fundusz Pracy od wynagrodzeń przez nią za miesiące październik i listopad 2010 r. Sąd prawidłowo ustalił, że jako pierwsza z w/w zwolnienia skorzystała (...) tj. pracodawca J. W.. W takiej sytuacji odwołujący się jako pracodawca J. W., miał pełne prawo do skorzystania ze zwolnienia od opłacania składek na Fundusz Pracy.

Sąd Apelacyjny zważył, co następuje:

Apelacja organu rentowego jest niezasadna.

W ocenie Sądu Apelacyjnego, Sąd Okręgowy wydając zaskarżony wyrok wyjaśnił wszystkie okoliczności istotne dla meritum sprawy, przeprowadził wystarczające postępowanie dowodowe, dokonał prawidłowych ustaleń faktycznych i wydał trafne, odpowiadające prawu, rozstrzygnięcie. Sąd Apelacyjny przyjął ustalenia faktyczne poczynione w pierwszej instancji za własne, w konsekwencji czego nie zachodzi potrzeba ich szczegółowego powtarzania. W ocenie Sądu Apelacyjnego Sąd I Instancji dokonał prawidłowych ustaleń faktycznych w oparciu o wszechstronną ocenę całokształtu okoliczności ujawnionych w toku przewodu sądowego i wyprowadził z tychże należycie uzasadnione wnioski, które stały się podstawą do wydania orzeczenia drugo instancyjnego bez potrzeby ich uzupełniania bądź korygowania. Rozpoznając sprawę Sąd Okręgowy nie naruszył tak norm prawa materialnego, jak i zasad postępowania, które uzasadniałyby uwzględnienie wniosków apelacji. Sąd Apelacyjny nie podzielił przy tym żadnego zarzutu apelacji i brak było podstaw do zmiany wyroku.

Kwestią sporną w sprawie było ustalenie prawa pracodawcy do zwolnienia z odprowadzania składek na FPiFGŚP w sytuacji, kiedy oboje rodzice korzystają z uprawnień urlopowych. Kodeks pracy dopuszcza wybranie przez ojca dziecka części urlopu macierzyńskiego oraz dzielenie się obydwojga rodziców dodatkowym urlopem macierzyńskim, rodzicielskim i wychowawczym. To duże udogodnienie, ale jego następstwem są powroty do pracy obojga rodziców po wykorzystaniu jednej z części tych urlopów.

Wskazać należy, że od 1 stycznia 2009r. obowiązuje nowy przepis ustawy o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy. Artykuł 104 a ustawy zwalnia okresowo pracodawców z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy za wybranych pracowników.

Pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne nie opłacają składek na Fundusz Pracy za pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego w okresie 36 miesięcy, począwszy

od pierwszego miesiąca po powrocie z jednego z tych urlopów.

Przepis ten dodano do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, na mocy ustawy z 8 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Przepisy ustawy zmieniającej nie zawierają żadnych regulacji w ramach tzw. przepisów przejściowych, a odnoszących się do wprowadzanego przepisu zwalniającego pracodawców z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy.

Z brzmienia nowego art. 104a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wynika, że pracodawca nie opłaca składek za pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego przez okres trzech lat. Okres liczony jest od miesiąca następującego po tym, w którym pracownik z takiego urlopu powrócił. Przepis ten jednocześnie wszedł w życie - czyli zaczął obowiązywać - od 1 stycznia 2009 r.

Wątpliwość może dotyczyć uznania czy zwolnienie z odprowadzania składek na FP i FGŚP przysługuje w równej mierze pracodawcy matki, jak i pracodawcy ojca dziecka. Przepisy tego nie rozstrzygają, a opinie organu rentowego były w tej sprawie sprzeczne. Najnowsze informacje na ten temat zawiera poradnik ZUS, w którym wskazano, że „... gdy z powyższych urlopów na to samo dziecko korzystają oboje rodzice, uprawnienie do zwolnienia z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy (i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) będzie przysługiwało wyłącznie jednemu pracodawcy. Prawo do takiego zwolnienia nabywa ten pracodawca, który pierwszy udzielił pracownikowi jednego z tych urlopów i nadal kontynuuje jego zatrudnienie".

ZUS wprowadza zatem zasadę, że na jedno dziecko przysługuje zwolnienie tylko dla jednego z pracodawców. Przy czym określenie „jedno dziecko" odnosi się też do bliźniaków, trojaczków itd.

Ograniczenie możliwości korzystania z tej ulgi wyłącznie do pracodawcy jednego z rodziców jest – zdaniem Sadu Apelacyjnego - niezasadne.

Analiza i wykładnia przepisów prawa prowadzi do wniosku, że uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek za pracownika powracającego z:

- urlopu macierzyńskiego,

- dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub

- urlopu wychowawczego

jest pracodawca, który udzielił pracownikowi takiego urlopu. Ustawodawca posłużył się sformułowaniem „udzielił pracownikowi takiego urlopu”. Nie ma tu mowy o jakimkolwiek „pierwszeństwie” udzielania urlopu czy uzależnieniu zwolnienia opłacania składek od nie skorzystania z takiego zwolnienia przez drugiego z rodziców.

Pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne nie opłacają składek na Fundusz Pracy za zatrudnionych pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego w okresie 36 miesięcy począwszy od pierwszego miesiąca po powrocie z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego. Tylko tak stanowi art. 104a ustawy z dnia 24 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U z 2008 nr 69, poz. 415). Analogiczne zwolnienie przysługuje pracodawcy w stosunku do opłacania składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za pracowników powracających z w/w urlopów – art. 9a ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochroni roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy ( Dz.U. nr 150, poz. 1121). Powołane przepisy nie zastrzegają, ze z tego uprawnienia może skorzystać pracodawca tylko jednego z rodziców. Wskazują jedynie, że dla zwolnienia pracodawcy z opłacania składek na Fundusz Pracy i FGŚP musi nastąpić powrót pracownika do pracy odpowiednio po udzielonym mu przez tego pracodawcę np. urlopie macierzyńskim lub dodatkowym urlopie macierzyńskim.

Zatem prawo do zwolnienia z opłacania składek na w/w Fundusze, ma również pracodawca pracownika – ojca wychowującego dziecko, jeżeli wraca on do pracy po wykorzystaniu:

- części urlopu macierzyńskiego, z której zrezygnowała pracownica – matka (art. 180 §5 kp),

- dodatkowego urlopu macierzyńskiego (art. 182 2 kp).

Mając na uwadze powyższe okoliczności orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 385 kpc.

SSA Urszula Iwanowska SSA Anna Polak SSA Romana Mrotek

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Magdalena Beker
Podmiot udostępniający informację: Sąd Apelacyjny w Szczecinie
Osoba, która wytworzyła informację:  Anna Polak,  Urszula Iwanowska
Data wytworzenia informacji: