IV U 191/17 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Siedlcach z 2017-07-11
Sygn. akt IV U 191/17
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Dnia 11 lipca 2017 r.
Sąd Okręgowy w Siedlcach IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
w składzie:
|
Przewodniczący |
SSO Elżbieta Wojtczuk |
|
Protokolant |
sekr. sądowy Monika Świątek |
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lipca 2017 r. w S.
odwołania Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w S.
z dnia 12 stycznia 2017 r. Nr (...)
w sprawie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w S.
o zwrot nienależnie pobranego świadczenia
I. zmienia zaskarżoną decyzję i ustala, że Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w S. jest zobowiązany do zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń za okres od 01 stycznia 2014 roku do 31 grudnia 2016 roku w kwocie brutto 913,12 zł (dziewięćset trzynaście złotych i dwanaście groszy) i odsetek od 28 stycznia 2014 roku do 12 stycznia 2017 roku w kwocie 109,02 zł (sto dziewięć złotych dwa grosze) tj. łącznie kwota do zwrotu wynosi 1022,14 zł (jeden tysiąc dwadzieścia dwa złote i czternaście groszy);
II. znosi wzajemnie między stronami koszty zastępstwa procesowego.
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 12 stycznia 2017 r. nr (...) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w S. na podstawie art. 84 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zobowiązał Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w S. do zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń A. A. za okres od 01.01.2004 r. do 31.12.2016 r. w kwocie brutto 3491,86 zł i odsetek od 01.03.2004 r. do 12.01.2017 r. tj. do wydania decyzji w kwocie 2365,71 zł tj. łącznej kwoty 5857,57 zł.
Odwołanie od powyższej decyzji wniósł płatnik składek Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w S. podnosząc, że obowiązek zwrotu za okres wskazany w zaskarżonej decyzji pozostaje w sprzeczności z art. 84 ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, gdyż w przypadku nadpłaty zwrot powinien obejmować okres maksymalnie ostatnich 3 lat i w związku z powyższym żądana kwota od płatnika składek została wielokrotnie zawyżona. Płatnik składek powołał się w uzasadnieniu odwołania na stanowisko Sądu Najwyższego wyrażone w wyroku z dnia 15.09.2015 r., III UK 18/15, Lex 1814919 i Sądu Apelacyjnego w Łodzi zawarte w wyroku z dnia 28.10.2015 r., III AUa 153/15 (odwołanie k. 1-2).
W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o jego oddalenie i zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych wskazując, że interpretacja art. 84 ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a konkretnie grono podmiotów do których ma zastosowanie budzi wątpliwości w judykaturze i powołał dwa wyroki Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 24 stycznia 2013 r., III AUa 1125/12 i z dnia 4 czerwca 2014r., III AUa 293/14, w których zajęte zostało odmienne stanowisko od poglądów zawartych w wyrokach przytoczonych przez płatnika składek w uzasadnieniu odwołania (odpowiedź na odwołanie k. 3-5).
Sąd ustalił następujący stan faktyczny w sprawie:
Dnia 20 stycznia 2004 r. A. A. wystąpiła do organu rentowego z wnioskiem o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy i do tego wniosku załączyła zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu wystawione przez płatnika składek Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w S. dnia 13.01.2004 r., w którym wskazano, że w roku 1991 uzyskała wynagrodzenie w kwocie łącznej 16.021.900 zł, a w 1999 r. w kwocie 2520,64 zł (zaświadczenia k. 12-14). Prawo do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy zostało przyznane A. A. od 01.01.2004 r. i to prawo przysługuje wymienionej nadal (decyzje k. 25 i k. 149 akt rentowych).
Dnia 15 listopada 2016 r. A. A. wystąpiła do organu rentowego z wnioskiem o ponowne ustalenie wysokości świadczenia rentowego załączając do niego nowe zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu wystawione przez płatnika składek Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w S. dnia 26.09.2016 r., w którym wskazano, że wynagrodzenie ubezpieczonej w roku 1991 to kwota – 17 401 900 zł, a w roku 1999 r. - 3100,80 zł (zaświadczenia k. 3 i 6 akt rentowych). Pismem z dnia 30 listopada 2016 r. organ rentowy zwrócił się do płatnika składek Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S. o wyjaśnienie rozbieżności wynikających z obu zaświadczeń i podanie, która kwota wynagrodzenia w roku 1991 i 1999 jest prawidłowa (pismo k. 10 akt rentowych). W odpowiedzi na powyższe zobowiązanie płatnik składek pismem z dnia 17.12.2016 r. poinformował organ rentowy, iż po dokonaniu sprawdzenia posiadanej dokumentacji kadrowo-płacowej sporządzona została korekta nr 2 do zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu Rp-7 z dnia 13.01.2004 r., która zastała załączona (k. 15-17 akt rentowych). W powyższej korekcie wskazano, iż ubezpieczona w roku 1991 r. uzyskała wynagrodzenie w łącznej kwocie 13 737 900 zł, a w roku 1999 w łącznej kwocie 3100,80 zł.
Na podstawie powyższych danych organ rentowy w decyzji z dnia 09 stycznia 2017 r. odmówił A. A. prawa do ponownego ustalenia wysokości świadczenia rentowego (decyzja k. 22 akt rentowych) a decyzją z dnia 12 stycznia 2017 r. na podstawie art. 84 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zobowiązał Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w S. do zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń A. A. za okres od 01.01.2004 r. do 31.12.2016 r. w kwocie brutto 3491,86 zł i odsetek od 01.03.2004 r. do 12.01.2017 r. tj. do wydania decyzji w kwocie 2365,71 zł tj. do zwrotu łącznej kwoty 5857,57 zł. (decyzja k. 23 akt rentowych).
Sąd Okręgowy zważył, co następuje:
Odwołanie płatnika składek jest zasadne, co spowodowało zmianę zaskarżonej decyzji.
Kwestą sporną w niniejszej sprawie pozostawało rozstrzygnięcie kwestii prawnej, a mianowicie czy płatnik składek na podstawie art. 84 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ponosi nieograniczoną odpowiedzialność za pobranie nienależnych świadczeń przez ubezpieczonego spowodowane przekazaniem przez płatnika nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń, czy też jego odpowiedzialność jest ograniczona i ma do zakresu tej odpowiedzialności zastosowanie przepis art. 84 ust. 3 ustawy.
Przepis art. 84 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że osoba, która pobrała nienależne świadczenie z ubezpieczeń społecznych, jest obowiązana do jego zwrotu, wraz z odsetkami, w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego, przy czym stosownie do przepisu ust. 3 nie można żądać zwrotu kwot nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych za okres dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy, jeżeli osoba pobierająca świadczenia zawiadomiła organ wypłacający świadczenia o zajściu okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty, a mimo to świadczenia były nadal wypłacane, a w pozostałych przypadkach - za okres dłuższy niż ostatnie 3 lata.
W ocenie Sadu Okręgowego do płatnika składek ma zastosowanie przepis art. 84 ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i płatnik Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w S. w niniejszej sprawie jest zobowiązany do zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń ubezpieczonej A. A. za ostatnie 3 lat wraz z odsetkami. Powyższe stanowisko zostało już ugruntowane w orzecznictwie Sądu Najwyższego, które Sąd Okręgowy podziela w całości.
W wyroku z 20 sierpnia 2013 r., I UK 59/13, Sąd Najwyższy syntetycznie, albowiem sprawa dotyczyła odpowiedzialności ubezpieczonej, stwierdził, iż zakres odpowiedzialności płatnika na podstawie art. 84 ust. 6 wyznaczają kwoty świadczeń nienależnie pobranych - w rozumieniu art. 84 ust. 2 - przez osobę, która je otrzymała.
Art. 84 ust. 6 określa obowiązek zwrotu przez płatnika pobranych nienależnie świadczeń, lecz w ogóle nie określa zakresu tej odpowiedzialności. Treść regulacji art. 84 ust. 6 nie pozwala na stwierdzenie, że odpowiedzialność płatnika jest nieograniczona i zawsze obejmuje całe nienależnie pobrane świadczenie. Argumentem dla tezy przeciwnej nie jest brak w tym przepisie odpowiedniego zapisu, o treści takiej lub podobnej jak w art. 84 ust. 3. Gdyby natomiast aprobować stanowisko organu rentowego to należałoby stwierdzić, że odpowiedzialność płatnika nie ma granic.
Nie można również stwierdzić, że brak w art. 84 ust. 6 regulacji takiej jak w art. 84 ust. 3 prowadzi do akceptacji stanowiska organu rentowego wyrażonego w zaskarżonej decyzji. Art. 84 ust. 6 jasno określa obowiązek, za który odpowiada płatnik. Chodzi o przekazanie organowi rentowemu nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość. Koreluje to z obowiązkami płatników składek określonymi w art. 125 i art. 125a ustawy, a dotyczącymi w szczególności wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości, przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu, wystawiania na żądanie organu rentowego dokumentów (zaświadczeń) w celu udowodnienia okresów składkowych i nieskładkowych. Są to obowiązki płatnika określone w ustawie, co może skłaniać do szukania podobieństwa w zobowiązaniu cywilnym kształtowanym bezpośrednio ustawą. Wówczas niewątpliwie odpowiedzialność odszkodowawcza byłaby ograniczona temporalnie, bo zobowiązanie z umowy (kontraktu) ma swoje przedawnienie (art. 117 i nast.k.c.). Nie inaczej jest na gruncie stosunku pracy (art. 291 i nast.k.p.). Również odpowiedzialność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wobec ubezpieczonego nie jest nieograniczona w czasie. Jeśli organ rentowy błędnie naliczy świadczenia (co w założeniu nie powinno się zdarzyć), to w razie ponownego ustalenia prawa do świadczenia ubezpieczony ma prawo do wyrównania świadczenia maksymalnie za okres 3 lat (art. 133 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach). Na tej ostatniej podstawie widać, że system oparty jest na wzajemnej kontroli i potrzebie sprawdzania przez ubezpieczonego, płatnika i organ rentowy uprzedniej dokumentacji składanej w sprawie i warunkującej prawo do świadczenia.
W art. 84 ust. 6 chodzi tylko o zachowanie wąsko określone, czyli o przekazanie nieprawdziwych danych. To w istocie wyróżnia podstawę odpowiedzialności płatnika, a zarazem potwierdza, że uzasadnione jest ograniczenie odpowiedzialności płatnika za naruszenie takiego obowiązku, czyli zakres tej odpowiedzialności zakresowo nie jest większy niż odpowiedzialność za delikt w zwykłej postaci (art. 442 1 § 2 k.c. - przy występku przedawnienie jest dłuższe). Wykracza to ponad potrzebę argumentacji, gdyż odpowiedzialność na podstawie art. 84 ust. 6 nie jest odpowiedzialnością cywilną, lecz odpowiedzialnością opartą na samodzielnej podstawie ustawowej, właściwą dla stosunku prawnego ubezpieczenia społecznego, którego podmiotami są ubezpieczony, ubezpieczający i płatnik - pracodawca. Jeżeli prawa i obowiązki zamykają się w takim stosunku prawnym, to potwierdza to jedynie, że odpowiedzialność płatnika na podstawie art. 84 ust. 6 ustawy nie może być większa niż maksymalny okres, za który nienależnie pobrane świadczenia może zwracać ubezpieczony. Czyli granicą odpowiedzialności płatnika jest wówczas okres 3 lat, w którym ubezpieczony pobrał nienależne świadczenie. Ponadto, skoro pracodawca odpowiada wobec pracownika odszkodowawczo z tytułu otrzymania niższej emerytury wskutek wydania niewłaściwego świadectwa pracy oraz niewydania zaświadczenia o pracy górniczej na podstawie art. 291 § 1 k.p., czyli maksymalnie za 3 lata (zob. uchwałę 7 sędziów Sądu Najwyższego z 19 stycznia 2011 r., I PZP 5/10), to systemowo uzasadnia to stwierdzenie, że również odpowiedzialność tego samego pracodawcy, lecz już jako płatnika wobec ZUS, nie może być nieograniczona lecz nie powinna obejmować okresu dłuższego niż 3 lata (tak Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z dnia 13 kwietnia 2017 r. I UK 148/16).
Nie można pominąć też orzeczeń Sądu Najwyższego wprost stwierdzających ograniczenie odpowiedzialności płatnika do 3 lat na podstawie art. 84 ust. 6 ustawy (wyroki z 28 stycznia 2015 r., I UK 206/14 i z 15 września 2015 r., III UK 18/15). Uprawniona jest więc teza końcowa, że za naruszenie obowiązku o którym mowa w art. 84 ust. 6 odpowiedzialność płatnika nie może obejmować okresu dłuższego niż 3 lata, w którym ubezpieczony pobrał nienależne świadczenia z ubezpieczeń społecznych ( por. też stanowisko Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 28 października 2015 r., III AUa 153/15).
W związku z powyższym Sąd zobowiązał organ rentowy do wskazania wysokości świadczenia nienależnie wypłaconego ubezpieczonej A. A. za okres ostatnich trzech lat wraz z odsetkami. Organ rentowy w piśmie z dnia 27 czerwca 2017 r. wskazał, że wysokość nienależnie wypłaconego świadczenia za okres od 01.01.2014 r. do 31.12.2016 r. wynosi 913,12 zł, a odsetki za okres od 28.01.2014r. do 12.01.2017 r. wynoszą 109,02 zł tj. łącznie nadpłata wynosi 1022,14 zł. Powyższych wyliczeń nie kwestionował płatnik składek (k. 23).
|
Sąd opierając się na powyższych wyliczeniach organu rentowego niekwestionowanych przez płatnika składek na podstawie art. 477 14 § 2 kpc zmienił zaskarżoną decyzję i ustalił, że Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w S. jest zobowiązany do zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń za okres od 01 stycznia 2014 roku do 31 grudnia 2016 roku w kwocie brutto 913,12 zł i odsetek od 28 stycznia 2014 roku do 12 stycznia 2017 roku w kwocie 109,02 zł tj. łączna kwota do zwrotu wynosi 1022,14 zł, uznając, że ograniczenie żądania zwrotu kwot nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych za okres nie dłuższy niż ostatnie 3 lata ma zastosowanie nie tylko do osoby, która nienależnie pobrała świadczenie, ale także do płatnika składek. Koszty zastępstwa procesowego między stronami Sąd wzajemnie zniósł na podstawie art. 100 kpc. |
Mając powyższe na uwadze Sąd orzekł jak w wyroku.
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Siedlcach
Osoba, która wytworzyła informację: Elżbieta Wojtczuk
Data wytworzenia informacji: