VIII U 1604/21 - zarządzenie, uzasadnienie Sąd Okręgowy w Łodzi z 2022-07-19

Sygn. akt VIII U 1604/21

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 19 maja 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. na podstawie art. 15zt ust. w związku z art. 15 zv ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1842, z późn. zm.) w związku z art. 83 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266, z późn. zm.) odmówił wnioskodawcy PPHU (...)-m.A. N. prawa do świadczenia postojowego. W uzasadnieniu organ rentowy wskazał, że w przesłanym w dniu 16 maja 2021 r. wniosku o świadczenie postojowe w związku przeciwdziałaniem skutkom wywołanym (...)19 dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w branżach określonych w rozporządzeniu ubezpieczony wpisał kod 47.71.Z jako rodzaj przeważającej działalności. Natomiast w Centralnej Ewidencji i Informacji o działalności Gospodarczej jako rodzaj przeważającej działalności na dzień 31 marca 2021 r. figuruje kod (...) 14.11.Z. W związku z powyższym nie przysługuje mu prawo do dodatkowego świadczenia postojowego.

( decyzja k. 13 – 13 verte akt ZUS)

Od powyższej decyzji ubezpieczony odwołał się w dniu 27 maja 2021 r. do Sądu Okręgowego w Łodzi uznając ją za krzywdzącą. Ubezpieczony wskazał, że z tytułu prowadzonej przez niego działalności przychód z kodów (...) 47.71.Z oraz 47.72.Z był zarówno w 2018r. jak i w 2019r. wyższy niż z kodu 14.11.Z , więc przeważająca działalność była prowadzona w kodach przy których należy się świadczenie postojowe. Wskazał nadto, iż wpis Kodu (...) ma jego zdaniem charakter statystyczny a nie przesądza o faktycznym charakterze prowadzonej działalności.

(odwołanie k. 3 )

Organ rentowy wniósł o oddalenie odwołania.

(odpowiedź na odwołanie k. 4 – 4 odwrót)

Sąd Okręgowy w Łodzi ustalił następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca A. N. zamieszkuje na terytorium Polski i posiada obywatelstwo RP.

(okoliczności bezsporne)

Ubezpieczony prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do (...) jako Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Handlowo- Usługowe (...) A. N. . Przeważającym przedmiotem tej działalności według kodu (...) 14.11.Z była produkcja odzieży jednakże po upływie pewnego kresu czasu dominująca stała się działalność handlowa podlegająca pod kod (...) 47.71.Z oraz 47.72.Z . (...) z kodów (...) 47.71.Z oraz 47.72.Z wnioskodawca miał wpisane od początku działalności ale nie jako przeważające. Pierwotnie jako przeważającą działalność wpisał produkcję czyli kod (...) 14.11.Z zmiany wpisu dokonał 19 maja 2021r. na 47.71.Z .

(wydruk z Bazy Internetowej C. k. 14 – 15 )

Przeważającym rodzajem działalności jaką prowadził wnioskodawca była działalność handlowa czyli sprzedaż detaliczna odzieży w wyspecjalizowanych sklepach w wielkopowierzchniowych galeriach handlowych oznaczona kodem (...) 47.71.Z oraz 47.72.Z.

(dokumenty dotyczące produkcji i sprzedaży ( teczka załączona do akt sprawy, zestawienie liczby zatrudnionych pracowników w poszczególnych rodzajach działalności k41).

W dniu 16 maja 2021 r. wnioskodawca złożył do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosek o przyznanie świadczenia postojowego w związku z przeciwdziałaniem skutkom wywołanym (...) 19 dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, w którym wskazała jako przedmiot przeważającej działalności kod (...) 47.71.Z.

(wniosek k. 1 – 5 akt ZUS)

Zaskarżoną Decyzją z dnia 19 maja 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. na podstawie art. 15zt ust. w związku z art. 15 zv ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1842, z późn. zm.) w związku z art. 83 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266, z późn. zm.) odmówił wnioskodawcy PPHU (...)-m.A. N. prawa do świadczenia postojowego. W uzasadnieniu organ rentowy wskazał, że w przesłanym w dniu 16 maja 2021 r. wniosku o świadczenie postojowe w związku przeciwdziałaniem skutkom wywołanym (...)19 dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w branżach określonych w rozporządzeniu ubezpieczony wpisał kod 47.71.Z jako rodzaj przeważającej działalności. Natomiast w Centralnej Ewidencji i Informacji o działalności Gospodarczej jako rodzaj przeważającej działalności na dzień 31 marca 2021 r. figuruje kod (...) 14.11.Z. W związku z powyższym nie przysługuje mu prawo do dodatkowego świadczenia postojowego.

( decyzja k. 13 – 13 verte akt ZUS)

Niezależnie od wniosku o świadczenie postojowe wnioskodawca złożył wniosek o zwolnienie go z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i pozostałe należności składkowe na podstawie art. 31zq ust. 7 oraz art. 31zy ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1842, ze zm.), dalej: ustawa (...)19 oraz § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 152),

Zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku opłacania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych odpowiednio za okres od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r. albo za okres od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 31 stycznia 2021 r., wykazanych w deklaracjach rozliczeniowych złożonych za te okresy, na zasadach określonych w art. 31zo-31zx ustawy o (...)19, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozdziału, płatnika składek prowadzącego, na dzień 30 listopada 2020 r., działalność oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami: 47.71.Z, 47.72.Z, 47.81.Z, 47.82.Z, 47.89.Z.

Rozpoznając wniosek w tym trybie pozwany ZUS odmówił A. N. zwolnienia z opłacania składek powołując identyczne argumenty jak w przedmiotowej sprawie czyli, ubezpieczony wpisał kod 47.71.Z jako rodzaj przeważającej działalności. Natomiast w Centralnej Ewidencji i Informacji o działalności Gospodarczej jako rodzaj przeważającej działalności na dzień 31 marca 2021 r. figuruje kod (...) 14.11.Z. W związku z powyższym nie przysługuje mu prawo do zwolnienia w opłacaniu składek.

Rozpoznając sprawę ze skargi A. N. na decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. Wojewódzki Sąd Administracyjny z siedzibą w Ł. wyrokiem z dni a 30 września 2021r. w sprawie (...) SA/Łd 658/21 uchylił zaskarżone decyzje. W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał, że w rozpoznawanej sprawie organ nieprawidłowo przyjął, że skoro w bazie (...) i rejestrze REGON skarżącego znajduje się kod przeważającej działalności, który nie znajduje się w katalogu uprawnionych do zwolnienia z obowiązku opłacania należnych składek określonym w § 10 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19, to skarżącemu należy odmówić wnioskowanej ulgi. Organ nie uwzględnił, że przesłanką materialnoprawną wsparcia, określoną w powyższym przepisie, jest rodzaj faktycznie prowadzonej przez przedsiębiorcę "przeważającej" działalności gospodarczej, a klasyfikacja (...) jest tylko preferowanym, ale nie wyłącznym środkiem dowodowym do jej ustalenia. W konsekwencji organ nie dokonał niezbędnych ustaleń faktycznych sprawy, tj. ustalenia faktycznie prowadzonej przez skarżącego przeważającej działalności gospodarczej na dzień 30 listopada 2020 r. W tym zakresie nie rozważył argumentacji skarżącego zawartej we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wskazującej, że na dzień 30 listopada 2020 r. prowadził faktycznie przeważającą działalność oznaczoną kodem (...), tj. sprzedaż detaliczna odzieży w wyspecjalizowanych sklepach w wielkopowierzchniowych galeriach handlowych. Zauważyć należy, że wprawdzie pismem z dnia 12 marca 2021 r. organ powiadomił stronę o możliwości przedłożenia dokumentów niezbędnych do udowodnienia okoliczności podniesionych we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jednakże pismo to zostało sformułowane w sposób bardzo ogólny i lakoniczny, nie zawiera jasno sprecyzowanego wezwania, jakie dokumenty powinien przedłożyć skarżący aby udowodnić okoliczności i argumentację przedstawioną we wniosku, tj. że przeważającą działalnością gospodarczą, którą faktycznie prowadzi jest działalność oznaczona kodem (...). ZUS nie wyjaśnił również, jak należy rozmieć pojęcie "przeważającej działalności gospodarczej", co uniemożliwiło skarżącemu poznanie motywów działania organu i wykazania poprzez przedstawienie odpowiednich dokumentów rodzaju faktycznie prowadzonej działalności gospodarczej i jej przeważającego charakteru.

W wyniku uchylenie decyzji organ rentowy wydał decyzja zwalniającą odwołującego z obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych.

(niesporne)

Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił w oparciu o całokształt materiału dowodowego zebranego w sprawie, w ocenie Sądu zebrane dowody nie nasuwają wątpliwości i pozwalają tym samym na wydanie rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.

Sąd Okręgowy w Łodzi zważył, co następuje:

W świetle zebranego w sprawie materiału dowodowego i poczynionych
na jego podstawie ustaleń faktycznych, odwołanie A. N. jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.

W myśl przepisów art. 15zq ust. 1 ustawy z dnia 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020.1842 t. j.) - osobie:

1) prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, zwanej dalej "osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą",

2) wykonującej umowę agencyjną, umowę zlecenia, inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowę o dzieło, zwane dalej "umową cywilnoprawną"

- przysługuje świadczenie postojowe.

Zgodnie z § 4 ust.1 pkt.1 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19 z dnia 19 stycznia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 152) - przyznaje się ponowne świadczenie postojowe, na zasadach określonych w art. 15zq-15zs i art. 15zu-15zza ustawy o (...)19, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozdziału, osobie, o której mowa w art. 15zq ust. 1 pkt 1 tej ustawy, prowadzącej na dzień 30 listopada 2020 r. pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami:

1) 47.71.Z, 47.72.Z, 47.81.Z, 47.82.Z, 47.89.Z,

- której przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego.

Zgodnie z art.15zq ust.2-4 powołanej ustawy C. - świadczenie postojowe przysługuje osobom zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli są:

1) obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub

2) posiadającymi prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, lub

3) cudzoziemcami legalnie przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia (...)19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności, odpowiednio przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą albo przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna ( ust.3).

Osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą świadczenie postojowe przysługuje, jeżeli rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej przed dniem 1 kwietnia 2020 r. i:

1) nie zawiesiła prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oraz jeżeli przychód z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o świadczenie postojowe był o co najmniej 15% niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym ten miesiąc;

2) zawiesiła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej po dniu 31 stycznia 2020 r.;

3) nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, chyba że podlega ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej (ust.4).

Ustalenie prawa do jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, zawierający dane, o których mowa w art. 15zs ust. 3 pkt 1 lit. a, c i e, pkt 2, 5 i 6, oświadczenie o rodzaju przeważającej działalności, o której mowa w ust. 1, oraz oświadczenie potwierdzające, że jej przychód z działalności uzyskany w październiku albo listopadzie 2020 r. był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego odpowiednio w październiku albo listopadzie 2019 r.

Do jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 15zs ust. 1, 3 i 4, art. 15zs ust. 6 i 7, art. 15zu, art. 15zv, art. 15zx, art. 15zz i art. 15zza.

Zgodnie zaś z art. 15 zq ust. 2 cytowanej ustawy świadczenie postojowe przysługuje osobom zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli są:

1) obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub

2) posiadającymi prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, lub

3) cudzoziemcami legalnie przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej przedsiębiorców to główne zadania pakietu regulacji, które składają się na tarczę antykryzysową. Rozwiązania tam zawarte obejmują nie tylko przedsiębiorców zatrudniających pracowników, a więc zapewniających miejsca pracy, ale również osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą oraz wykonują pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii (...)19 w Polsce, jest wsparcie realizowane przez ZUS w postaci wypłacania świadczeń postojowych.

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wprowadziła świadczenie postojowe. W uzasadnieniu projektu nowelizacji, która dodała do komentowanej ustawy między innymi art. 15zq–15zx, podkreślono, że osoby prowadzące działalność gospodarczą, opłacające składki same za siebie oraz osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, innej umowy o świadczenie usług, do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, a także osoby wykonujące pracę na podstawie umowy o dzieło, są szczególnie narażone na „niestabilność, a nawet całkowitą utratę przychodów z powodu pandemii (...)19, ze względu na brak zleceń lub zamówień, czy rezygnację z realizowanych lub zawieranych umów. Rozwiązania legislacyjne obowiązujące już wcześniej (możliwość skorzystania z odroczenia terminu płatności składek, układu ratalnego, umorzenia należności składek) w obliczu pandemii spowodowanej (...)19 w wielu przypadkach okazały się niewystarczające, aby uchronić określone grupy podmiotów przed zatorami płatniczymi i upadłością, jak również brakiem środków finansowych na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych. Powyższe założenie wymaga uwzględnienia wykładni celowościowej poniższych przepisów w kontekście oceny prawidłowości zaskarżonej decyzji.

Świadczenie postojowe co do zasady stanowi jednorazową wypłatę dla osób objętych przedmiotową regulacją. Świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia (...)19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności odpowiednio przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą albo przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna w rozumieniu art. 15zq ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy covidowej.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że z poczynionych przez Sąd ustaleń wynika, iż wnioskodawca we wniosku oświadczenie postojowe wskazał, że przedmiotem jego działalności była działalność przeważająca według kodu (...) 47.71.Z – sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (wymieniona w ustawie o (...) 19 z dnia 2.03.2020 r.).

W przedmiotowej sprawie organ rentowy stanął na stanowisku, że w związku z tym, iż według danych zawartych w (...) działalnością przeważającą u wnioskodawcy oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (...) 2007 jest kod 14.11.Z, która na dzień złożenia wniosku nie znajduje się w wykazie kodów (...), zaś A. N. we wniosku o przyznanie jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego podał kod (...) przeważającego rodzaju działalności 47.71.Z., to nie przysługiwało mu prawo do przedmiotowego świadczenia.

Spór w sprawie dotyczy zatem tego, czy organ rozpoznając wniosek strony powinien ograniczyć się jedynie do badania kodu (...) na podstawie wpisu w (...), dotyczącego przeważającej działalności gospodarczej, czy też przyjąć kod (...), odpowiadający rzeczywiście prowadzonej przeważającej działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.

Sąd Okręgowy w Łodzi w pełni podziela pogląd prawny wyrażony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 września 2021r. w sprawie (...) SA/Łd 658/21 dotyczący właśnie wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie czyli A. N. a dotyczący analogicznego stanu prawnego a więc uzależnienia zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od takich samych Kodów (...) jak w sprawie o świadczenie postojowe.

Podkreślić należy, że rejestr podmiotów REGON prowadzony jest dla potrzeb statystyki publicznej, której celem jest zapewnienie rzetelnego, obiektywnego i systematycznego informowania społeczeństwa, organów państwa i administracji publicznej oraz podmiotów gospodarki narodowej o sytuacji ekonomicznej, demograficznej, społecznej oraz środowiska naturalnego (art. 3 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej - Dz.U. z 2020 r. poz. 443). Podanie do rejestru danych niezgodnych z rzeczywistością albo ich niezaktualizowanie nie pociąga za sobą zakazu prowadzenia działalności innej niż objętej kodami (...) wpisanymi w rejestrze podmiotów REGON. Rejestr ma charakter formalny, nie tworzy stanu prawnego i bazuje na oświadczeniach wiedzy podmiotów obowiązanych do przekazywania danych, które nie podlegają merytorycznej weryfikacji. Jak natomiast wyjaśnił Sąd Najwyższy, m.in. w wyrokach: z 7 stycznia 2013 r., sygn. akt II UK 142/12, OSNP 2013/21-22/260 i z 23 listopada 2016 r., sygn. akt II UK 402/15, LEX nr 2183487 oświadczenia wiedzy mają charakter faktów, dlatego mogą być kwestionowane, ponieważ stan nimi stwierdzony, jako fakt podlega ocenie w kategoriach prawdy lub fałszu.

Wskazać także należy, że ani ustawa o statystyce publicznej, ani ustawa (...)19, ani przepisy cyt. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19 nie zawierają definicji wyrażenia "przeważająca działalność gospodarcza". Wyjaśnia je dopiero rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń (Dz.U. 2015 r. poz. 2009). Stosownie do § 9 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia, rodzaj przeważającej działalności ustala się odpowiednio, w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą odrębnie dla: a) działalności wpisanej do (...), b) działalności rolniczej, c) pozostałej działalności, niewymienionej w lit. a i b, prowadzonej na własny rachunek w celu osiągnięcia zysku - na podstawie procentowego udziału poszczególnych rodzajów działalności w ogólnej wartości przychodów ze sprzedaży lub, jeżeli nie jest możliwe zastosowanie tego miernika, na podstawie udziału pracujących, wykonujących poszczególne rodzaje działalności, w ogólnej liczbie pracujących. O przeważającej działalności nie może zatem świadczyć sam wpis do rejestru podmiotów REGON, ponieważ przepisy regulujące funkcjonowanie tej ewidencji określają warunki, które należy wziąć pod uwagę przy ocenie, kiedy i jaka działalność może być uznana za przeważającą. Decyduje jednak o tym podmiot składający oświadczenie wiedzy, w oparciu o wytyczne określone ww. rozporządzeniu.

Zdaniem Sądu, jak wynika bezsprzecznie z zebranego w sprawie materiału dowodowego, w tym z treści powołanego wyroku WSA w Łodzi, a także dodatkowo z treści przedłożonych dokumentów w postaci wydruku zmian w (...) z dnia 19 maja 2021 r., a także dokumentacji dotyczącej prowadzonej działalności gospodarczej, ilości osób zatrudnionych w poszczególnych kategoriach i osiąganych dochodach wnioskodawca w spornym okresie zajmował się w przeważającym zakresie sprzedażą detaliczną odzieży prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach w wielkopowierzchniowych galeriach handlowych oznaczona kodem (...). Działalność ta stanowiła przeważający rodzaj prowadzonej przez niego działalności.

Na tle powyższego, w ocenie Sądu, wnioskodawca wykazał, że składając do ZUS wniosek o przyznanie świadczenia postojowego w związku z przeciwdziałaniem skutkom wywołanym (...) 19 dla osób prowadzących działalność gospodarczą i podając kod (...) 47.71.Z, faktycznie tego rodzaju działalność gospodarczą według (...) w przeważającym stopniu wykonywał i działalność wymieniona została w ustawie z dnia 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19 innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych

W tym stanie rzeczy wnioskodawca spełnił wymagane przez ustawodawcę warunki do uzyskania prawa do dodatkowego świadczenia postojowego, określone w cytowanym art. 15 zs 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...) 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, to jest rodzaj przeważającej działalności gospodarczej według (...). Kod (...) ubezpieczonej mieści się bowiem w zakresie kodów uprawniających do dodatkowego świadczenia postojowego. Faktycznie ten rodzaj działalności gospodarczej ubezpieczona w przeważającym zakresie prowadził.

Organ rentowy nie kwestionował zaś pozostałych przesłanek uprawniających do świadczenia. Prawo do świadczenia postojowego uzależnione jest od łącznego spełnienia wszystkich warunków przewidzianych w przepisach przytoczonej wyżej ustawy, które to warunki skarżący spełnił.

Na marginesie wskazać należy, że Sąd, jako organ orzekający, miał na uwadze, że ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej przedsiębiorców, to główne zadania pakietu regulacji, które składają się na tarczę antykryzysową. Rozwiązania tam zawarte, obejmują nie tylko przedsiębiorców zatrudniających pracowników, a więc zapewniających miejsca pracy, ale również osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą oraz wykonują pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii (...)19 w Polsce, jest wsparcie, realizowane przez ZUS, w postaci wypłacania świadczeń postojowych. Dlatego też, Sąd, jako organ orzekający, precyzyjnie analizuje stan faktyczny i dokonuje właściwej interpretacji przepisów prawnych.

Mając na względzie wskazane okoliczności Sąd Okręgowy, na podstawie art. 477 14§ 2 k.p.c. zmienił zaskarżoną decyzję z dnia 19 maja 2021 r., uznając odwołanie wnioskodawcy za zasadne.

ZARZĄDZENIE

odpis wyroku z uzasadnieniem doręczyć pełnomocnikowi organu rentowego pocztą wraz z aktami rentowymi oraz pouczeniem, iż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wyroku z uzasadnieniem może złożyć apelację do Sądu Apelacyjnego w Łodzi

za pośrednictwem Sądu Okręgowego.

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Magdalena Baraniecka
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Łodzi
Osoba, która wytworzyła informację:  Sędzia SO Jacek Chrostek
Data wytworzenia informacji: