VIII U 827/21 - uzasadnienie Sąd Okręgowy w Łodzi z 2021-10-12

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 16 lutego 2021 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych I Oddział w Ł. na podstawie art. 15zv ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...)19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm.) w związku z art. 15 zt ust. 1 i § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 2021 roku w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19 (Dz.U. 152) oraz w związku z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266, z późno zm.) odmówił P. K. prawa do ponownego świadczenia postojowego. W uzasadnieniu organ rentowy wskazał, że we wniosku (...) z dnia 7 lutego 2021 roku skarżący wykazał kod (...) 85.59.B. Jednak z danych zewidencjonowanych w Głównym Urzędzie Statystycznym i w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej wynika, że na dzień 30 listopada 2020 roku przeważającym rodzajem prowadzonej przez skarżącego działalności gospodarczej jest badanie rynku i opinii publicznej. W związku z powyższym prawo do ponownego świadczenia postojowego nie przysługuje. (decyzja – k. 6-6 verte załączonych do sprawy akt organu rentowego)

P. K. odwołał się od powyższej decyzji, wnosząc o jej zmianę i przyznanie prawa do ponownego świadczenia postojowego. W uzasadnieniu wskazał, że od ponad 10 lat w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dominuje działalność określona kodem 85.59.B, z której to pochodzi i pochodziła w latach 2018 – 2020 całość uzyskiwanych przez niego przychodów. (odwołanie – k. 3)

W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o oddalenie odwołania podtrzymując argumentację zawartą w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji. (odpowiedź na odwołanie – k. 5-5 verte)

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:

P. K. zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiada obywatelstwo polskie. (okoliczność bezsporna)

Od dnia 3 stycznia 2000 roku wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą (...) P. K..

Przedmiot przeważającej działalności na dzień 30 listopada 2020 roku - zgodnie z wpisem widniejącym w Centralnej Ewidencji (...) o Działalności Gospodarczej - to działalność według kodu (...) 73.20.Z – badanie rynku i opinii publicznej, zaś pozostała wykonywana działalność według (...) to: 73.20.Z, 56.21.Z, 56.29.Z, 59.11.Z, 68.20.Z, 69.20.Z, 70.22.Z, 74.30.Z, 74.90.Z, 78.10.Z, 78.30.Z, 82.11.Z, 85.59.B. (odpis z (...) k. 5 załączonych do sprawy akt organu rentowego)

W 2020 roku oraz 2021 roku firma (...) zajmowała się przeprowadzeniem szkoleń. (zestawienie faktur – k. 13-14, k. 48-49)

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wnioskodawca realizował w 2020 -2021 roku następujące usługi:

1.  faktura nr (...) – usługa doradcza w zakresie opracowania Z. kultury organizacyjnej K. E. (...);

2.  faktura nr (...) – przygotowanie i realizacja szkolenia: ”Skuteczna komunikacja handlowa” w dniach 27-28/01/2020 r.;

3.  faktura nr (...) – przeprowadzenie szkolenia: ”Dziś kolega, jutro szef” w dniu 29/01/2020 r.;

4.  faktura nr (...) – przeprowadzenie warsztatu: (...) sprzedaży konsultacyjnej – czyli jak poprzez efektywne doradztwo budować relacje z kluczowymi klientami”, w ramach projektu ”Akademia handlowa” dla pracowników (...) Sp. z o.o. w dniach: 11-12.01.2021 r.

(faktury – k. 15-18)

W umowie nr (...) zawartej w dniu 20 lipca 2020 roku pomiędzy J. B., prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (...) w K. (zamawiająca), a P. K. prowadzącym przedsiębiorstwo pod nazwą (...) P. K. (wykonawca) jako przedmiot umowy wskazano przeprowadzenie 3 szkoleń dla pracowników firmy (...):

1.  „Szkolenie dla (...) firmy (...) pt. (...) sprzedaży konsultacyjnej - czyli jak poprzez efektywne doradztwo budować relacje z kluczowymi klientami" w wymiarze 16 godzin dla 31 osób,

2.  „Szkolenie dla pracowników firmy (...) pt. Efektywność osobista, czyli jak proaktywnie zwiększać sprzedaż” w wymiarze 16 godzin dla 31 osób,

3.  „Szkolenie dla pracowników firmy (...) pt. NEGOCJACJE NA RYNKU BUDOWLANYM - zaawansowane techniki komunikacji negocjacyjnej” w wymiarze 16 godzin dla 31 osób.

(umowa – k. 19-21)

Firma wnioskodawcy (...) P. K. jako realizująca zamówienia z dnia 28 stycznia 2020 roku, z dnia 31 stycznia 2020 roku, z dnia 3 lutego 2020 roku oraz z dnia 12 lutego 2020 roku zobowiązana była przeprowadzić następujące szkolenia:

1.  ,, (...) projektem” dla firmy (...) S.A.;

2.  ,,S. prezentacji i wystąpień publicznych” dla firmy (...) S.A.;

3.  ,,Negocjacje na rynku kontraktów budowlanych” dla firmy (...) S.A.;

4.  ,, (...) projektami” dla firmy (...) S.A.

(zamówienia – k. 22-25)

W umowie zawartej w dniu 2 czerwca 2020 roku pomiędzy (...) Sp. z.o.o. Sp.k. w W. (zleceniodawca), a P. K. prowadzącym przedsiębiorstwo pod nazwą (...) P. K. (zleceniobiorca) jako przedmiot umowy wskazano: realizacja szkoleń online prowadzonych przez P. K. według następującego harmonogramu:

1.  Asertywność – sztuka rozmawiania w trudnych sytuacjach;

2.  Efektywność osobista;

3.  Myślenie poza schematem, czyli trening kreatywnego myślenia.

(umowa – k. 26-27)

W umowie nr (...) zawartej w dniu 21 grudnia 2020 roku pomiędzy Centrum (...) Sp. z o.o. (zamawiający), a P. K. prowadzącym przedsiębiorstwo pod nazwą (...) P. K. (wykonawca) jako przedmiot umowy wskazano: wykonanie usługi polegającej na przygotowaniu i przeprowadzeniu maksymalnie 5 dwudniowych sesji w ramach projektu ,,Akademia handlowa” dla pracowników (...) Sp. z o.o. (umowa – k. 28-32)

Od dnia 20 marca 2020 r. w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązuje stan epidemii w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa (...)2 wywołującego chorobę (...) 19. Powyższy stan epidemii nie został zniesiony. (okoliczności bezsporne)

W dniu 7 lutego 2021 roku wnioskodawca złożył do ZUS wniosek (...) o ponowne świadczenie postojowe w związku z przeciwdziałaniem skutkom wywołanym (...)19 dla osób prowadzących 30 listopada 2020 roku pozarolniczą działalność gospodarczą w branżach określonych w rozporządzeniu, podając kod (...) przeważającego rodzaju działalności 85.59.B. (wniosek – k. 1-3 załączonych do sprawy akt organu rentowego)

W dniu 1 marca 2021 roku skarżący dokonał zmiany danych we wpisie w Centralnej Ewidencji (...) o Działalności Gospodarczej w zakresie: przeważająca działalność gospodarcza (kod (...)) z kodu 73.20.Z – badanie rynku i opinii publicznej na kod 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Pozostała wykonywana działalność według (...) to: 85.59.B., 56.21.Z, 56.29.Z., 59.11.Z., 68.20.Z., 69.20.Z, 70.22.Z, 73.20.Z, 74.30.Z, 74.90.Z, 78.10.Z, 78.30.Z, 82.11.Z. (okoliczność bezsporna, a ponadto odpis z (...) k. 42)

Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił w oparciu o całokształt materiału dowodowego zebranego w sprawie, w szczególności w oparciu o dokumenty znajdujące się w aktach sprawy oraz w załączonych do akt sprawy aktach ZUS. Zebrane dowody nie nasuwają wątpliwości i pozwalają tym samym na wydanie rozstrzygnięcia.

Sąd Okręgowy zważył, co następuje:

W świetle zebranego w sprawie materiału dowodowego i poczynionych
na jego podstawie ustaleń faktycznych, odwołanie jest zasadne.

Zgodnie z art. 15zq ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem (...) 19 , innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2020r., poz.1842) w związku z art. 15zt ust. 1 tej ustawy i § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii (...)19 (Dz. U.z 2021 r., poz. 152) ponowne świadczenie postojowe przysługuje osobie:

1.  prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych,

2.  prowadzącej na dzień 30 listopada 2020 r. pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności ( (...)) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami: 49.39.Z, 55.10.Z, 55.20.Z, 55.30.Z, 56.10.A, 56.10.B, 56.21.Z, 56.29.Z, 56.30.Z, 59.11.Z, 59.12.Z, 59.13.Z, 59.14.Z, 59.20.Z, 74.20.Z, 77.21.Z, 79.11.A, 79.12.Z, 79.90.A, 79.90.C, 82.30.Z, 85.51.Z, 85.52.Z, 85.53.Z, 85.59.A, 85.59.B, 86.10. Z w zakresie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1662), lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej, 86.90.A, 86.90.D, 90.01.Z, 90.02.Z, 90.04.Z, 91.02.Z, 93.11.Z, 93.13.Z, 93.19.Z, 93.21.Z, 93.29.A, 93.29.B, 93.29.Z, 96.04.Z, 96.01.Z, której przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego.

Zgodnie z art. 15 zq ust. 2 cytowanej ustawy w związku z § 4 ust. 3 wyżej wskazanego rozporządzenia ponowne świadczenie postojowe przysługuje osobom zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli są:

1) obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej lub

2) posiadającymi prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, lub

3) cudzoziemcami legalnie przebywającymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wedle zaś art. 15zq ust. 3 ustawy w związku z § 4 ust. 3 rozporządzenia ponowne świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia (...)19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności.

Zgodnie natomiast z art. 15zq ust. 4 pkt. 3 ustawy w związku z § 4 ust. 3 rozporządzenia, ponowne świadczenie postojowe przysługuje osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, jeżeli rozpoczęła prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej przed dniem 1 kwietnia 2020 r. i nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu, chyba że podlega ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Nie ulega wątpliwości, że celem wprowadzenia przedmiotowych przepisów ustawy o (...)19 było przeciwdziałanie negatywnym następstwom nakładania daleko idących ograniczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej, w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa (...)2. Pomoc finansowa miała obejmować rodzaje działalności najbardziej poszkodowane wskutek wprowadzania szczególnych zasad bezpieczeństwa czy obostrzeń sanitarnych. Cel ustawy wymaga, aby organy udzieliły pomocy wszystkim przedsiębiorcom, którzy spełniają wymagane kryteria rzeczywiście, a nie tylko formalnie (zob. wyrok WSA w Białymstoku z 28.04.2021 r., I SA/Bk 140/21)

W przedmiotowej sprawie organ rentowy stanął na stanowisku, że w związku z tym, iż według danych zewidencjonowanych w Głównym Urzędzie Statystycznym i w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej na dzień 30 listopada 2020 roku przeważającym rodzajem prowadzonej przez skarżącego działalności gospodarczej jest badanie rynku i opinii publicznej – kod 73.20.Z, zaś wnioskodawca sam we wniosku o przyznanie ponownego świadczenia postojowego podał kod (...) przeważającego rodzaju działalności 85.59.B., to w ocenie ZUS nie przysługuje mu prawo do ponownego świadczenia postojowego.

Jak wynika z zebranego w sprawie materiału dowodowego, w tym przedłożonych przez wnioskodawcę faktur, umów i zamówień w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej pod firmą (...), wnioskodawca zajmował się w latach 2020-2021 realizacją i przeprowadzaniem szkoleń, między innymi w zakresie zarządzania projektami, a także sztuką prezentacji i wystąpień publicznych. W tym celu skarżący, co potwierdza przedłożona powyższa dokumentacja, współpracuje z Centrum (...) Sp. z o.o. oraz (...) S.A.

Nie ulega zatem wątpliwości, że działalność ta określona kodem 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane, stanowi przeważający rodzaj prowadzonej przez wnioskodawcę działalności.

Stąd też okoliczności, zarówno prawne jak i faktyczne niniejszej sprawy uzasadniają przyznanie pomocy wnioskodawcy jako przedsiębiorcy zgodnie z jego wnioskiem, w którym podał kod (...) 85.59.B. Organ rentowy nie wykazał okoliczności przeciwnych, argumentując wyłącznie w oparciu o zapis z rejestru (...).

W ocenie Sądu Okręgowego cytowany zapis ustawy (ustanawiający wymóg legitymowania się przeważającym określonym w ustawie kodem (...) na dzień 30 listopada 2020 r.) ma charakter jedynie pomocniczy, umożliwiający organowi rentowemu rozpatrywanie wniosków.

Polska Kwalifikacja (...), została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1185).

Rozporządzenie to zostało wydane w związku z art. 40 ustawy o statystyce publicznej, zgodnie z którym Prezes Głównego Urzędu Statystycznego, w porozumieniu z właściwymi naczelnymi organami administracji państwowej, opracowuje podstawowe do określenia przebiegu i opisu procesów gospodarczych i społecznych standardowe klasyfikacje i nomenklatury, wzajemne relacje między nimi oraz ich interpretacje, zaś zostają wprowadzone na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów.

Ustalone w ten sposób klasyfikacje stosuje się m.in. w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej czy statystyce.

W ocenie Sądu, kod (...) w żadnym wypadku nie przesądza jednak o faktycznie wykonywanej działalności.

Oznacza to, że kod (...) ma w istocie charakter jedynie statystyczny i w żadnym wypadku nie przesądza o faktycznie (realnie) wykonywanej działalności. Niewątpliwie zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie (...) dla Przedsiębiorcy prowadzący działalność winien dokonać aktualizacji wpisu w ustawowym terminie, nie sposób jednak wywodzić z tej normy sankcji dla przedsiębiorcy mającej objawiać się odmową przyznania pomocy publicznej związanej z wybuchem epidemii wirusa (...)2.

Sąd zważył, że domniemywa się, że dane zawarte w rejestrze są prawdziwe, ale zgodnie z art. 234 k.p.c. domniemania ustanowione przez prawo (domniemania prawne) wiążą sąd; mogą być jednak obalone, ilekroć ustawa tego nie wyłącza. Domniemanie związane z rejestrem może być obalone. Dopuszcza się zatem przedstawienie dowodów, które wskazują, że dane zawarte w rejestrze nie są zgodne z rzeczywistością (zob. wyrok WSA z 26 kwietnia 2018 r., sygn. V SA/Wa 2180/17).

Odmienna interpretacja doprowadziłaby do wykluczenia podmiotów, którym faktycznie przysługuje prawo do pomocy w związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną. Sam wpis w ewidencji nie przesądza o tym, że nie jest dopuszczalne badanie przedmiotu faktycznej działalności.

Warto również podkreślić, że zarówno art. 16 ustawy o (...) w zakresie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wskazuje, że domniemywa się, że dane zawarte w rejestrze są prawdziwe.

Na wnioskodawcy spoczywał zatem obowiązek wykazania, że dane zawarte w rejestrze są nieprawdziwe, zaś jego przeważająca działalność zawiera się w kodzie (...) 85.59.B, czemu wnioskodawca w niniejszym postepowaniu sprostał.

Nadto nie bez znaczenia jest okoliczność, że skarżący w dniu 1 marca 2021 roku dokonał zmiany danych we wpisie w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej w zakresie: przeważająca działalność gospodarcza (kod (...)) z kodu 73.20.Z – badanie rynku i opinii publicznej na kod 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Reasumując - intencją prawodawcy (potwierdza to także wykładnia literalna art. 15zq) było zaliczenie do kręgu beneficjentów tych świadczeniobiorców, których realna (faktyczna) przeważająca działalność jest tożsama z kodami (...) określonymi w ustawie, zaś przepis ustanawiający wymóg legitymowania się przeważającym określonym w ustawie kodem (...) na dzień 30 listopada 2020 roku ma charakter jedynie pomocniczy, umożliwiający organowi rentowemu sprawne rozpatrywanie wniosków pomocowych.

W ocenie Sądu, wnioskodawca wykazał dokumentami, że dane zawarte w rejestrze (...), na które powołał się pozwany organ rentowy nie przekreślają prawdziwości jego twierdzeń, że przeważająca prowadzona przez niego działalność zawiera się w kodzie (...) 85.59.B.

Jednocześnie organ rentowy nie kwestionował pozostałych przesłanek uprawniających wnioskodawcę do spornego świadczenia.

Mając powyższe na uwadze Sąd na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c. zmienił zaskarżoną i przyznał P. K. prawa do ponownego świadczenia postojowego.

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Beata Łuczak
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Łodzi
Osoba, która wytworzyła informację:  Paulina Kuźma
Data wytworzenia informacji: