VIII U 257/25 - uzasadnienie Sąd Okręgowy w Łodzi z 2025-04-08
Sygn. akt VIII U 257/25
UZASADNIENIE
Decyzją z 2.12.2024 roku, Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. przyznał A. W., od 1.10.2024r., emeryturę wojskową, uwzględniając 10,5 % zwiększenia wysługi emerytalnej za pełnienia służby w strefie działań wojennych.
/decyzja k. 101-103 akt (...), wyliczenie wysługi emerytalnej k.98 akt (...)/
Ubezpieczony A. W. złożył odwołanie od tej decyzji, wnosząc o przeliczenie podstawy wymiaru należnej mu emerytury z uwzględnieniem tego, że przez okres 24 rozpoczętych miesięcy pełnił służbę wojskową w warunkach szczególnych - za które za każdy miesiąc winien mieć zwiększone świadczenie emerytalne o 0,5 % co w sumie daje zwiększenie o 12 % a nie jak przyjął organ rentowy wydający zaskarżoną decyzje o 10,5 %.
Odwołujący wskazał, że organ rentowy nieprawidłowo z naruszeniem przepisów procesowych, a mianowicie art. 15 ust. 3 w zw. z ust. 5 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin przyjął, że pełnił służbę wojskową w warunkach szczególnych przez okres 1 roku 8 miesięcy i 3 dni , podczas gdy służbę w szczególnych warunkach pełnił w trzech okresach 28.06.2006 do 21.01.2007 przez okres 8 rozpoczętych miesięcy, 29.10.2008 do 5.05.2009 przez okres 8 rozpoczętych miesięcy od 17.04.2013 do 17.11.2013 przez okres 8 rozpoczętych miesięcy łącznie przez okres 24 rozpoczętych miesięcy co miało wpływ na wysokość obliczonego świadczenia.
/odwołanie k. 3-4/
W odpowiedzi na odwołanie, Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. wniósł o jego oddalenie, podnosząc, że sposób wyliczenia każdego rozpoczętego miesiąca pełnienia służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych przy obliczaniu wysługi emerytalnej jest zgodny z § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10.02.2012 w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin.
/odpowiedź na odwołanie k. 9-9v/
Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca - A. W. urodzony w dniu (...), w dniu 29.10.2024 r., złożył wniosek o ustalenie uprawnień do emerytury wojskowej.
( okoliczność niesporna, wniosek k. 88 akt (...))
Wnioskodawca pełnił służę w strefie działań wojennych w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych w Republice Iraku od dnia 28.06.2006 do dnia 21.01.2007 r., następnie w Polskim Kontyngencie Wojskowym (...) w Afganistanie od dnia 29.10.2008 r. do dnia 05.05.2009 r. i w Polskim Kontyngencie Wojskowym (...) w Afganistanie od dnia 17.04.2013 do 17.11.2013
( okoliczności bezsporne, zaświadczenie k. 5 akt (...), zeznania wnioskodawcy protokół z rozprawy z dnia 24.03.2025 r. 00:08:05-00:08:18 w związku z informacyjnymi wyjaśnieniami 00:03:04 -00:07:16)
Zaskarżoną decyzją z 29.05.2024 roku, Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. przyznał A. W. od dnia 1.10.2024 emeryturę wojskową, uwzględniając 1% zwiększenia wysługi emerytalnej z tytułu pełnienia służby w szczególnych warunkach, tj. w strefie działań wojennych tj. za zliczony okres 1 roku 8 miesięcy i 3 dni.
(decyzja z załącznikami k.98-103 akt (...))
Powyższy stan faktyczny był w całości niesporny i wynika z niekwestionowanych przez strony, dokumentów, znajdujących się w aktach sprawy i załączonych akt emerytalnych wnioskodawcy.
Sąd Okręgowy zważył, co następuje :
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie i skutkuje zmianą zaskarżonej decyzji.
Pomiędzy stronami nie było sporu, co do okresu pełnienia służby w strefie działań wojennych, ale sporny był - sposób liczenia - tego okresu. Przedmiotem - sporu, w niniejszej sprawie, była, bowiem, zasadność domagania się, przez wnioskodawcę, podwyższenia podstawy wymiaru świadczenia emerytalnego (emerytury wojskowej) o 0,5% z tytułu pełnienia służby w strefie działań wojennych do 12%, w miejsce 10,5 %.
Zasady ustalenia podstawy wymiaru emerytury z tytułu służby wojskowej reguluje art. 15 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 305).
W myśl przepisu art. 15 ust. 3 w/w ustawy, emeryturę podwyższa się o 0,5% podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych.
Jak przyjmuje judykatura, w przypadku służby w strefie działań wojennych, każdy rozpoczęty miesiąc służby powoduje podwyższenie podstawy wymiaru świadczenia, niezależnie od tego, ile dni w tym miesiącu służba była pełniona, co nie stanowi naruszenia art. 15 ust 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz § 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur wojskowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 67, poz. 618 z późn. zm.) (zob. wyroki Sądu Apelacyjnego w Białymstoku: z dnia 2 grudnia 2014 r., III AUa 898/14, oraz z dnia 29 października 2014 r., III AUa 756/14, L. wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 24 października 2019 III AUa 1335/18).
Z kolei § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur wojskowych (Dz.U. 2011 Nr 159, poz. 946) stanowi, że emeryturę wojskową podwyższa się o 0,5% podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby w strefie działań wojennych w polskich kontyngentach wojskowych wydzielonych z Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub przez kierowanych do pełnienia służby w tej strefie z polskich przedstawicielstw wojskowych oraz polskich zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych albo bezpośrednio z organizacji międzynarodowych, międzynarodowych struktur wojskowych i obcych jednostek wojskowych.
Zgodnie, również, z treścią § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2107) przy obliczaniu wysługi emerytalnej sumuje się poszczególne okresy o jednakowym procentowym wskaźniku, obejmujące lata, miesiące i dni. Sumę dni zamienia się na miesiące, przyjmując za miesiąc trzydzieści dni kalendarzowych. Sumę miesięcy zamienia się na lata, przyjmując pełne 12 miesięcy za jeden rok. W końcowym podsumowaniu okresy niepełnych miesięcy nie są uwzględniane, z wyjątkiem okresów, o których mowa w art. 15 ust. 3 ww. ustawy.
Treść tych przepisów nie pozostawia, w ocenie Sądu Okręgowego, wątpliwości, iż, w przypadku służby w strefie działań wojennych, każdy rozpoczęty miesiąc służby powoduje podwyższenie podstawy wymiaru świadczenia niezależnie od tego, ile dni w tym miesiącu służba była pełniona (zob. wyroki Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 15 lutego 2023 r., III AUa 696/21, L. oraz z dnia 17 lipca 2018 r., III AUa 554/17, L.).
Podstawą rozstrzygnięcia jest przepis § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin, które to rozporządzenie obowiązuje od dnia 7 marca 2012 r. W przepisie tym, w sposób jasny wskazano, iż okresy niepełnych miesięcy nie są uwzględniane, z wyjątkiem okresów, o których mowa w art. 15 ust. 3 ww. ustawy.
Zaskarżona aktualnie decyzja, została wydana z naruszeniem przepisów art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur wojskowych oraz § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin (por. w tym zakresie wyrok SA w Białymstoku z dnia 2 grudnia 2014 r, III AUa 898/14, Lex nr 1623819, jak również wyrok SA w Łodzi z dnia 16 kwietnia 2019 r. III AUa 1144/18).
Sąd Okręgowy zważył, iż organ w tym zakresie kierował się brzmieniem § 26 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia wykonawczego z uwzględnieniem zapisu, że "w końcowym podsumowaniu okresy niepełnych miesięcy nie są uwzględniane" - jednakże błędnie pomijając dalszą część tego zdania, tj. "z wyjątkiem okresów, o których mowa w art. 15 ust. 3 ww. ustawy". A zatem pozwany organ ustalił sumując wyłącznie konkretne okresy służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych ubezpieczonego, iż wynosi ona 1 rok 8 miesięcy i 3 dni , po czym dopiero tak ustaloną już sumę w oparciu o art. 15 ust. 3 ustawy zaokrąglił w górę do pełnego miesiąca - uzyskując wynik 21 miesięcy, co w konsekwencji oznacza obliczenie wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych na poziomie 10,5%.
W ocenie Sądu Okręgowego sposób liczenia rozpoczętych miesięcy przez pozwany organ emerytalny jest sprzeczny z powołanymi przepisami. W oparciu bowiem o, cytowane wyżej, przepisy art. 15 ust. 3 ustawy w związku z § 4 ust. 1 punkt 2 rozporządzenia w związku z § 26 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia wykonawczego, do ustalenia ubezpieczonemu wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych należało uwzględnić nie tylko konkretne okresy służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych ubezpieczonego - ale, co wynika z § 26 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia wykonawczego, pełne miesiące takiej służby. Okres służby wnioskodawcy w strefie działań wojennych powinien wynosić 24 miesiące z uwagi na pełnienie służby w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych w Republice Iraku od dnia 28.06.2006 do dnia 21.01.2007 r. ( 8 rozpoczętych miesięcy) , następnie w Polskim Kontyngencie Wojskowym (...) w Afganistanie od dnia 29.10.2008 r. do dnia 05.05.2009 r. ( 8 rozpoczętych miesięcy) i w Polskim Kontyngencie Wojskowym (...) w Afganistanie od dnia 17.04.2013 do 17.11.2013( 8 rozpoczętych miesięcy) .
To, zaś, oznacza, że wnioskodawca legitymuje się łącznie okresem 24 miesięcy rozpoczętych, a zatem zwiększenie winno wynieść 12 % (24 miesiące x 0,5%). Powyższe obliczenie powoduje wzrost liczby miesięcy pełnienia służby o 3 miesiące , co w kontekście przelicznika 0,5% za każdy miesiąc (art. 15 ust. 3) oznacza, iż podstawa wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych dla ubezpieczonego powinna zostać ustalona na poziomie 1,5 % wyżej niż to miało miejsce. Zasadnie, więc, wnioskodawca domagał się podwyższenia podstawy wymiaru świadczenia o 1,5% z tytułu pełnienia służby w strefie działań wojennych do 12% w miejsce 10,5%.
Z uwagi na powyższe, Sąd Okręgowy, na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c., zmienił zaskarżoną decyzję i przeliczył wymiar emerytury wojskowej wnioskodawcy podwyższając procentowe zwiększenie wysługi emerytalnej do 12% z tytułu służby w strefie działań wojennych.
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Łodzi
Osoba, która wytworzyła informację: Barbara Kempa
Data wytworzenia informacji: