Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

V U 236/18 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Kaliszu z 2018-04-18

Sygn. akt V U 236/18

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 18 kwietnia 2018 r.

Sąd Okręgowy w Kaliszu V Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie :

Przewodniczący SSO Marzena Głuchowska

Protokolant st. sekr. sądowy Barbara Wypych

po rozpoznaniu w dniu 17 kwietnia 2018 r. w Kaliszu

odwołania A. A.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.

z dnia 2 stycznia 2018 r. Nr (...)

w sprawie A. A.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.

o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne

1.  Zmienia zaskarżoną decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O. z dnia 2 stycznia 2018 r. znak (...) w ten sposób, że przyznaje odwołującej A. A. nauczycielskie świadczenie kompensacyjne poczynając od dnia 1 września 2017 r.,

2.  Zasądza od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O. na rzecz A. A. kwotę 180,00 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 02.01.2018 r. znak (...) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O. odmówił odwołującej A. A. prawa do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, uznając iż ostatni pracodawca odwołującej nie był jednostką wymienioną w art. 2 punkt 1 cyt. ustawy o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym.

Od powyższej decyzji odwołanie złożyła A. A., domagając się jej zmiany i przyznania nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Organ rentowy wniósł o oddalenie odwołania.

Sąd ustalił i zważył co następuje.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 22.05.2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych (Dz. U. Nr 97 poz. 800) świadczenie przysługuje nauczycielom, którzy spełnili łącznie następujące warunki: osiągnęli określony wiek – co do odwołującej 55 lat w latach 2015-2016, mają okres składkowy i nieskładkowy – 30 lat w tym 20 lat wykonywania pracy w jednostkach – publicznych i niepublicznych przedszkolach, publicznych i niepublicznych szkołach o uprawnieniach szkół publicznych, w publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego w wymiarze co najmniej ½ etatu, rozwiązali stosunek pracy. W ust 2 art. 4 ustawodawca dodał, iż świadczenie przysługuje także osobom, z którymi rozwiązano stosunek pracy lub nastąpiło jego wygaśnięcie w okolicznościach, o których mowa w art. 20 ust 1, ust. 5c i ust 7 ustawy Karta Nauczyciela.

W myśl art. 88 ustawy z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 56 z 1997 r. poz. 357) oraz art. 47 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr. 39 z 2004 r. poz. 353) emerytura nauczycielska przysługuje osobie, która wykazała staż pracy wynoszący 30 lat w tym 20 lat pracy nauczycielskiej oraz rozwiązała na swój wiosek stosunek pracy. Świadczenie takie przysługuje jedynie osobom, które warunki stażowe spełniły na koniec grudnia 2008 r.

Odwołująca urodzona jest w dniu (...) – ukończyła więc 55 lat w dniu (...). Odwołująca z zawodu jest nauczycielem. Odwołująca wykazała staż pracy wnoszący 36 lat, 11 miesięcy i 18 dni oraz 21 lat, 11 miesięcy i 15 dni pracy pedagogicznej w placówkach będących szkołami publicznymi. Odwołująca zakończyła zatrudnienie jako nauczyciel w szkole publicznej w dniu 31.08.2008 r. – w Zespole Szkół w C.. Od dnia 01.08.2008 r. do dnia 31.08.2017 r. odwołująca zatrudniona była przez Stowarzyszenie (...) w R. jako nauczyciel wychowania przedszkolnego w niepublicznym przedszkolu. Powyższe wynikało z tego, iż oddział przedszkolny, w którym pracowała odwołująca wskutek reorganizacji został wyłączony ze struktur szkoły publicznej i przejęty do prowadzenia przez Stowarzyszenie. Stowarzyszenie (...) w R. wpisane jest do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (...). Do jego zadań statutowych należy m. in. prowadzenie niepublicznego przedszkola. I takie przedszkole jest prowadzone. Jest to przedszkole niepubliczne w rozumieniu przepisów ustawy O systemie oświaty, działające w oparciu o wpis do ewidencji prowadzonej przez Gminę J.. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Kuratorium (...) w R.. W przedszkolu przebywa ponad 111 dzieci w 5 grupach. Realizowana jest podstawa programowa taka jak w przedszkolach publicznych. Nauczyciele muszą mieć kwalifikacje jak nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach publicznych. Odwołująca wykonywał w okresie do 31.08.2017 r. pracę nauczyciela w przedszkolu niepublicznym w pełnym wymiarze czasu pracy. Stosunek pracy został rozwiązany z dniem 31.08.2017 r. na wniosek nauczyciela.

(dowód: zeznania odwołującej, zeznania świadka A. S., akta osobowe odwołującej, wypis z KRS)

Okoliczności faktyczne niniejszej sprawy są niesporne. Spór w niniejszej sprawie sprowadza się do tego, czy odwołująca, która w ostatnim okresie swojej pracy wykonywała pracę w niepublicznym przedszkolu, może uzyskać prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Świadczenie kompensacyjne wprowadzono do systemu aby zastąpić wcześniejszą emeryturę dla nauczycieli przewidzianą dla osób, które warunki stażowe osiągnęły do dnia 31.12.2008 r. w art. 88 ustawy Karta Nauczyciela. Dla przyznania świadczenia kompensacyjnego konieczne jest posiadanie statusu nauczyciela, określony staż pracy w określonych jednostkach oraz rozwiązanie stosunku pracy przez nauczyciela na własny wniosek. Ustawodawca nie wskazał, iż warunkiem uzyskania prawa do świadczenia jest złożenie wniosku o świadczenie w trakcie pozostawania w stosunku pracy jako nauczyciel lub bezpośrednio po rozwiązaniu tego stosunku pracy. W wyroku z dnia 08.09.2015 znak I UK 468/14 Sąd Najwyższy wyraził pogląd, iż warunkiem przyznania prawa doświadczenia kompensacyjnego jest rozwiązanie stosunku pracy w jednostce wymienionej w art. 2 ustawy o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym.

Odwołująca rozwiązała z dniem 31.08.2017 r. na swój wniosek stosunek pracy, będąc zatrudniona jako nauczyciel w niepublicznym przedszkolu. Jest to podmiot wymieniony w art. 2 ust 1 podpunkt a ustawy z dnia 22.05.2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych.

Odwołująca spełnia więc wszystkie warunki do przyznania nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Stąd orzeczono o zmianie zaskarżonej decyzji w myśl art. 477 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego Sąd orzekł o prawie odwołującej do nauczycielskiego kompensacyjnego za okres od 1 września 2017 r., gdyż od tej daty odwołująca spełniła warunki do tego świadczenia. O kosztach orzeczono w myśl art. 98 Kodeksu postępowania cywilnego.

SSO Marzena Głuchowska

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Anna Sobańska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Kaliszu
Osoba, która wytworzyła informację:  Marzena Głuchowska
Data wytworzenia informacji: