Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

I C 1704/15 - uzasadnienie Sąd Okręgowy w Krakowie z 2018-05-16

Sygn. akt I C 1704/15

UZASADNIENIE

wyroku z dnia 16 maja 2018r.

Powódka A. L. w pozwie z dnia 3 sierpnia 2015 r. skierowanym przeciwko Gminie S. wniosła o zapłatę na jej rzecz od strony pozwanej kwoty 107 382,68 zł wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od:

1.  kwoty 12 549,61 zł od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia zapłaty

2.  kwoty 64 077,31 zł od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia zapłaty

3.  kwoty 30 755,76 zł od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty.

Wniosła także o uiszczenie na jej rzecz kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych oraz kosztów opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w wysokości 17,00 zł.

W uzasadnieniu powódka wskazała, że domaga się zapłaty kwoty, o którą zaniżona została dotacja oświatowa dla prowadzonego przez powódkę Przedszkola Niepublicznego (...) w S. w latach 2012-2014, oraz dla punktu przedszkolnego za 2012 rok. Przedszkole zostało zarejestrowane w ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Burmistrza Miasta i Gminy S. w dniu 26 września 2012 roku. Przed ww. datą powódka prowadziła Punkt Przedszkolny (...). W opinii powódki podstawą udzielenia dotacji za 8 miesięcy w roku 2012 był art. 90 ust. 2d ustawy o systemie oświaty, następnie za 4 miesiące w roku 2012 i 8 miesięcy w roku 2013 podstawą udzielenia dotacji był art. 90 ust 2b ustawy o systemie oświaty, natomiast za 4 miesiące roku 2013 i rok 2014 podstawą udzielenia dotacji był art. 14 ust 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Dodatkowo zaznaczyła, że w tym czasie obowiązywała uchwała nr XVI/95/11 z dnia 29 listopada 2011 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez niepubliczne przedszkola na terenie Gminy S..

Powódka w uzasadnieniu przedstawiła mechanizm obliczeń prawidłowo naliczonej dotacji na uczniów w punkcie przedszkolnym oraz w niepublicznym przedszkolu w S. prowadzonym przez powódkę. W ocenie powódki za rok 2012 niedopłata tej dotacji wynosiła 12 549,61 zł. Wskazała, iż podstawą wyliczenia dotacji są wydatki bieżące przewidziane w budżecie gminy S. na utrzymanie przedszkoli publicznych w 2012 roku. W celu obliczenia tej kwoty od wysokości wydatków budżetu gminy S. widniejącej w sprawozdaniu z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego Rb-28S odjęto wysokość dotacji na zadania bieżące. Następnie do wydatków bieżących związanych z prowadzeniem przedszkoli dodano część wydatków bieżących przewidzianych w budżecie gminy na zadania wspólne dla całej oświaty, tj. zespoły obsługi ekonomiczno – administracyjnej, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz pozostałą działalność oświatową. W celu wyliczenia ww. wydatków przyjęto wskaźnik wyznaczony jako stosunek liczby dzieci uczęszczających w 2012 roku do przedszkola prowadzonego przez gminę do łącznej liczby uczniów uczęszczających do wszystkich placówek oświatowych prowadzonych przez gminę, których wydatki ujęte zostały w budżecie gminy. Z obliczeń tych uzyskano wielkość wydatków bieżących przewidzianych w budżecie gminy S. na utrzymanie przedszkoli publicznych w 2012 r., wyniosły one kwotę 1 415 927,86 zł. Następnie podzielono podstawę wyliczenia dotacji przez liczbę dzieci w przedszkolu, co dało kwotę stanowiącą podstawę obliczenia dotacji na jedno dziecko. Zgodnie z pismem z dnia 12 stycznia 2015 r. do Przedszkola Samorządowego w S. uczęszczało w 2012 r. łącznie 1812 dzieci. Następnie uzyskaną kwotę pomnożono przez mnożnik 40 % dla wyliczenia dotacji dla punktu przedszkolnego, oraz 75 % dla przedszkola niepublicznego. Otrzymaną kwotę w wysokości 312,57 zł pomnożono przez liczbę dzieci uczęszczających do punktu przedszkolnego prowadzonego przez powódkę. W okresie od stycznia 2012 roku do grudnia 2012 roku było to łącznie 151 dzieci. Uzyskana w wyniku tych obliczeń kwota w wysokości 47 198,07 zł jest o 12 549,61 zł niższa od otrzymanej przez powódkę od gminy dotacji (była to łączna kwota 34 648,46 zł).

Z kolei z przedstawionego przez powódkę mechanizmu obliczeń prawidłowo naliczonej dotacji na uczniów w niepublicznym przedszkolu w S. prowadzonym przez powódkę, wynika, iż za rok 2013 niedopłata wyniosła 64 077,31 zł. Podstawę wyliczenia dotacji stanowią wydatki bieżące przewidziane w budżecie gminy S. na utrzymanie przedszkoli publicznych. W celu uzyskania wielkości tych wydatków od wysokości wydatków budżetu widniejących w sprawozdaniu z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego Rb-28S za 2013 rok odjęto wysokość dotacji na zadania bieżące oaz dotacji celowych. Następnie wyliczono wydatki przypadające na przedszkola prowadzone przez gminę S. z wydatków bieżących przewidzianych na zadania wspólne dla całej oświaty, tj. działalność zespołów ekonomiczno – administracyjnych szkół, dokształcenie oraz doskonalenie nauczycieli oraz pozostałą działalność. Dodając te dwie wartości otrzymano wielkość wydatków bieżących przewidzianych w budżecie gminy S. na utrzymanie przedszkoli publicznych w 2013 roku, jest to kwota 1 738 700,50 zł. Następnie podzielono podstawę wyliczenia dotacji przez liczbę dzieci w przedszkolu. Zgodnie z pismem z dnia 12 stycznia 2015 roku do Przedszkola Samorządowego w S. uczęszczało w 2013 roku łącznie 1840 dzieci. Otrzymano w ten sposób kwotę stanowiącą podstawę obliczenia dotacji na jedno dziecko. Następnie powyższą kwotę pomnożono przez mnożnik 75 %. Otrzymaną wysokość dotacji na jedno dziecko pomnożono przez liczbę dzieci uczęszczających do przedszkola prowadzonego przez Powódkę. W okresie od stycznia do sierpnia 2013 roku do Przedszkola Niepublicznego (...) w S. uczęszczało 151 dzieci. 1 września 2013 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o systemie oświaty i zmieniła zasady naliczania dotacji w ten sposób, że dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 % ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy. W piśmie z dnia 12 stycznia 2015 roku Gmina S. informuje, iż wysokość dochodów z tytułu opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie w okresie wrzesień 2013 r. – grudzień 2013 r. stanowi kwotę 91 884, 00 zł. Zatem podstawę naliczenia dotacji pomniejszono o tę kwotę, a następnie podzielono podstawę wyliczenie dotacji przez liczbę dzieci w przedszkolu, a kolejno pomnożono przez mnożnik 75 %. Otrzymaną kwotę pomnożono przez liczbę dzieci uczęszczających do przedszkola prowadzonego przez Powódkę (w okresie od września 2013 r. do grudnia 2013 r. było to 78 dzieci). Otrzymana w ten sposób kwota to 156 126,27 zł. Powódka otrzymała od gminy dotację za 2013 r. w łącznej kwocie 92 048, 96 zł. Wynika stąd, ze za rok 2013 niedopłata wyniosła 64 077,31 zł.

Następnie powódka przedstawiła mechanizm obliczeń prawidłowo naliczonej dotacji na uczniów w niepublicznym przedszkolu w S. prowadzonym przez powódkę, z którego wynika, iż za rok 2014 niedopłata wynosiła 30 755,76 zł. Na podstawie Uchwały Nr XLIV/309/13 Rady Miejskiej w S. z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta S. na 2014 rok oraz aktualnego planu finansowego gminy widniejącego w sprawozdania z wykonania wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego powódka przyjęła, iż wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach prowadzonych przez gminę S. wynosiły 1 376 968,00 zł. Zgodnie z informacjami zawartymi w odpowiedziach na wnioski o udostępnienie danych, przyjęła, że rzeczywista liczba dzieci uczęszczających do przedszkola w 2014 roku wyniosła (...). W celu wyliczenia wydatków przypadających na przedszkola prowadzone przez gminę S. z wydatków bieżących przewidzianych na zadania wspólne dla całej oświaty, tj. działalność zespołów ekonomiczno – administracyjnych szkół, dokształcenie oraz doskonalenie nauczycieli oraz pozostałą działalność, w odpowiedniej proporcji, pomnożono sumę tych wydatków, określonych na podstawie Uchwały Nr XLIV/309/13 Rady Miejskiej w S. z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta S. na 2014 rok oraz aktualnego planu finansowego gminy widniejącego w sprawozdania z wykonania wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego przez rzeczywistą liczbę dzieci uczęszczających do przedszkola samorządowego w 2014 roku. Otrzymaną liczbę podzielono przez ogólną liczbę uczniów uczęszczających do placówek oświatowych w 2014 roku (wynosiła 12 654). Otrzymano kwotę 87 607,10 zł. Po zsumowaniu kwot wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach prowadzonych przez gminę S. oraz wydatków przypadających na przedszkola prowadzone przez gminę S. z wydatków bieżących przewidzianych na zadania wspólne dla całej oświaty otrzymano kwotę 1 464 575, 10 zł. Od kwoty tej odjęto kwotę dochodów z tytułu opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie w 2014 roku. Na podstawie informacji udzielonej przez gminę S. przyjęto, ze wysokość tych dochodów wynosiła 217 432,90 zł. Otrzymana kwota 1 247 142,20 zł stanowi podstawę wyliczenia dotacji. Zgodnie z pismem z dnia 12 stycznia 2015 roku do Przedszkola Samorządowego w S. uczęszczało w 2014 roku łącznie (...) dzieci. Powódka podzieliła podstawę wyliczenia dotacji przez liczbę dzieci w przedszkolu aby obliczyć podstawę obliczenia dotacji na jedno dziecko. Otrzymaną kwotę, tj. 699,46 zł, pomnożyła następnie przez mnożnik 75 %. Otrzymaną kwotę w wysokości 524,60, stanowiącą wysokość dotacji na jedno dziecko, pomnożyła przez liczbę dzieci uczęszczających do przedszkola prowadzonego przez Powódkę. W okresie od stycznia 2014 roku do grudnia 2014 roku do Przedszkola Niepublicznego (...) w S. uczęszczało 219 dzieci. Wyliczona w ten sposób kwota należnej dotacji wynosi 114 887,40 zł. Powódka otrzymała dotację w wysokości 84 131,64 zł, co daje kwotę o 30 755,76 zł niższą od wyliczonej przez Powódkę. Jednocześnie, powódka zaznaczyła, iż otrzymana przez nią kwota 84 131,64 zł obejmuje nadpłatę dotacji za 2013 rok w wysokości 2 316,84 zł oraz potrącenie kwoty 1 126,90 z tytułu rozliczenia dotacji za 2014 rok. Powódka podniosła, iż kwota 1 126,90 zł została przez nią zapłacona w dniu 2 lutego 2015 roku, stanowisko to przedstawiła w piśmie z dnia 4 lutego 2015 roku. W odpowiedzi na wskazane pismo gmina stwierdziła, iż zwrócenie się o zwrot nadmiernie wypłaconej dotacji „jest prawnym obowiązkiem gminy, by nie spotkać się z zarzutami o nienależyte dbanie o finanse gminy” i tym samym nie zwróciła rzeczonej kwoty Powódce.

Powódka podała, że podstawę naliczania dotacji oświatowych stanowią wydatki planowane w budżecie danej gminy z uwzględnieniem dokonanych zmian. Ponadto, przyjęła, że wydatkami bieżącymi, stanowiącymi podstawę naliczenia dotacji dla przedszkoli niepublicznych będą zarówno planowane wydatki określone w rozdziale 80104 klasyfikacji budżetowej, jak również wydatki wspólne dla całej oświaty z rozdziałów 80114, 80146, 80148 oraz 80195 klasyfikacji budżetowej, ujęte proporcjonalnie w stosunku do przedszkoli niepublicznych według liczby dzieci objętych danym wydatkiem. Powołując się na Informację o wynikach kontroli dotyczącej finansowania przez gminy przedszkoli publicznych i niepublicznych oraz wykonywania przez te placówki niektórych zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki sporządzoną przez Najwyższą Izbę Kontroli, powódka wskazała również na błędy w naliczaniu dotacji dla przedszkoli niepublicznych polegające na niezaliczeniu do ogólnej kwoty wydatków bieżących, wydatków mających pokrycie w planowanych dochodach z tytułu opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w przedszkolach publicznych w czasie przekraczającym wymiar zajęć oraz za wyżywienie dzieci, jak również innych wydatków związanych z prowadzeniem stołówek przedszkolnych czy dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym nauczycieli zatrudnionych w publicznych przedszkolach.

Strona pozwana – Gmina S. wniosła o oddalenie powództwa z uwagi na jego bezzasadność oraz zasądzenie od powódki na rzecz pozwanej kosztów postępowania według norm przepisowych.

Pozwana uznała, iż żądanie przedstawione przez powódkę jest całkowicie bezzasadne. Wskazała, iż przepis art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty odnosi wysokość dotacji dla przedszkoli niepublicznych do ustalonych, a więc planowych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Dodatkowo, kwota wydatków stanowiąca podstawę obliczenia dotacji o jakiej mowa w art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty to ogólna kwota wydatków zaplanowanych w budżecie jako tych, które są ponoszone na utrzymanie jednego ucznia w przedszkolu publicznym. W związku z tym, pozwana stwierdziła, iż podstawą naliczenia dotacji na dany rok winny być środki finansowe przewidziane w przedszkolu w roku na jaki przysługuje dotacja. Zakwestionowała również zasadność powoływania się powódki na raport NIK w kwestii wydatków na Administrację Szkół, twierdząc, że nie zawiera on informacji na ten temat. Podniosła ponadto, iż powódka nie przedstawiła i nie udokumentowała jakie wydatki poniosła ponad te środki finansowe, które uzyskała z dotacji.

Powódka w piśmie z dnia 19 października 2015 r. (k.316-320) poparła dotychczasowe stanowisko w sprawie. Zaznaczyła, iż pozwana nie wskazała, z czym de facto się nie zgadza, jakie określone wartości matematyczne przyjęte do obliczania podstawy naliczenia dotacji kwestionuje. Uznała więc, że spór pomiędzy stronami nie jest sporem co do faktów, tylko co do oceny prawnej zagadnienia związanego z naliczeniem podstawy dotacji.

Pozwana w piśmie z dnia 23 marca 2016 r. ( k. 347-356), wyjaśniła, że dla celów prawidłowego obliczenia wysokości rocznej dotacji należało ustalić kwotę wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolu publicznym wg ich stanu na 31 grudnia danego roku, za który obliczana jest dotacja na podstawie sprawozdania Rb-28 s. jednostki budżetowej (wydatki bieżące ponoszone a więc wykonane), a nie sprawozdania budżetowego Rb-28s jednostki samorządu terytorialnego. Zarzuciła, że powódka do obliczania dotacji doliczyła niesłusznie plan wydatków z rozdziału 80114, 80146 oraz 80195 na podstawie sprawozdania Rb 28s jednostki samorządu terytorialnego tj. zespoły obsługi ekonomiczno – administracyjne, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz pozostała działalność. Podniosła też że przy obliczaniu brakującej części dotacji powódka uwzględniła niewłaściwą liczbę dzieci w jednostkach oświatowych.

Powódka w piśmie procesowym z dnia 3 czerwca 2016 r. ( k. 379-385) cofnęła powództwo wraz z zrzeczeniem się roszczenia w zakresie kwoty 2.135,20 zł, podając iż wnosi o zasądzenie od pozwanej kwoty 105.247,48 zł wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od:

- kwoty 12 308,01 zł od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia zapłaty,

- kwoty 63.342,22 zł od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia zapłaty,

- kwoty 29.597,25 zł od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia zapłaty.

Zdaniem powódki dotacja winna być obliczana na podstawie ostatniego planu wydatków jednostki samorządu terytorialnego wskazanego bądź w ostatniej uchwale (zarządzeniu) o zmianie budżetu, sprawozdaniu RB – 28s jednostki samorządu terytorialnego, czy nawet w sprawozdaniu z wykonania budżetu w pozycji „ostatni plan” a nie na podstawie wydatków bieżących ze sprawozdania Rb – 28s z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego z rubryki „wykonanie”. Zaznaczyła, że podstawą naliczania dotacji stanowi taka suma, która w budżecie gminy została zakwalifikowana i zaplanowana jako kategoria wydatków na określony cel tj. funkcjonowanie przedszkola publicznego. Do wydatków bieżących na przedszkola publiczne jej zdaniem stanowiących podstawę wyliczenia dotacji, winny zostać wliczone także wydatki na działalność zespołu ekonomiczno – administracyjnego szkół i przedszkoli, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz pozostałą działalność w proporcji obliczonej w stosunku do liczby dzieci w przedszkolach publicznych, gdyż są to wydatki bieżące ponoszone w przedszkolu publicznym.

Ostatecznie w piśmie procesowym z dnia 9 stycznia 2017 r. ( k. 431-436) powódka wniosła o zasądzenie na jej rzecz od pozwanej Gminy kwoty 105.247,48 zł wraz z odsetkami liczonymi od kwot i dat:

- od kwoty 12 308,01 zł z ustawowymi odsetkami od dnia 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2015 r. i ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia zapłaty,

- kwoty 63.342,22 zł z ustawowymi odsetkami od dnia 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2015 r. i ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia zapłaty,

- kwoty 29.597,25 zł z ustawowymi odsetkami od dnia 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. i ustawowymi odsetkami za opóźnienie od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia zapłaty.

Postanowieniem z dnia 7 czerwca 2016 r. Sąd umorzył postępowanie w zakresie kwoty żądania zapłaty 2.135,20 zł ( k. 388).

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny,

Powódka prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą Firma (...) i jest również organem prowadzącym przedszkole niepubliczne o nazwie Przedszkole Niepubliczne (...) w S., które zostało zarejestrowane w ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Burmistrza Miasta i Gminy S. w dniu 26 września 2012 r. Przed tą datą powódka prowadziła Punkt Przedszkolny (...), co zostało stwierdzone zaświadczeniem Burmistrza Miasta i Gminy S. z dnia 30 września 2011 r.

Dowód: zaświadczenie Nr AS. 4430.1.2011. z dnia 30.09.2011 r., k. 19; zaświadczenie Nr AS.4430.1.2012. z dnia 26.09.2012 r., k. 20; wydruk z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, k. 21

W dniu 29 listopada 2011r. Rada Miejska w S. podjęła uchwałę nr XVI/95/11 w sprawie trybu udzielenia i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez niepubliczne przedszkola na terenie Gminy S.. Stosownie do treści uchwały, dotacje z budżetu Gminy S. przysługiwały niepublicznym przedszkolom – w wysokości 75% ustalonych w budżecie Gminy S. wydatków bieżących zapisanych w uchwale, wg stanu na początek roku budżetowego ponoszonych w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę S. w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości 100% kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę S. (§3 ust. 1 i 2 uchwały). Z kolei osoby prowadzące niepubliczne wychowanie przedszkolne w innych formach, o których była mowa w § 2 ust. 2 uchwały, otrzymywały z budżetu Gminy dotację na każdego ucznia w wysokości 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez Gminę, przy czym na ucznia niepełnosprawnego kwota dotacji odpowiadała wysokości kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę ( § 3 ust. 3 pkt 1 i 2 uchwały).

Warunkiem udzielenia dotacji było złożenie przez osobę prowadzącą podmiot dotowany wniosku do Burmistrza Miasta i Gminy S. w terminie nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji (§ 2 ust. 3 uchwały). Dotacja o której mowa w § 3 ust. 1 uchwały, miała być obliczana w oparciu o informacje o faktycznej w danym miesiącu liczbie dzieci, składanej przez podmiot dotowany do dnia 5 każdego miesiąca, wg określonego wzoru ( § 4 ust. 2 uchwały).

Dowód: uchwała nr XVI/95/11 Rady Miejskiej w S. z dnia 29.11.2011 r., k. 22-24

Powódka spełniła warunki do otrzymania dotacji, nałożone na nią, jako na osoby prowadzące niepubliczne przedszkole przez ustawę o systemie oświaty, przedstawiając pozwanej Gminie comiesięczne informacje o liczbie dzieci i uzyskała od pozwanej Gminy dotację w 2012 r. w kwocie 34.648,46 zł na łączną liczbę 151 dzieci, w roku 2013 r. w kwocie 92.048,96 zł łącznie na 151 dzieci i w 2014 r. w kwocie 84.131,64 zł na 219 dzieci.

Dowód: przelewy, k. 120-131, 191-202, 270-280; rozliczenie otrzymanej dotacji z budżetu Gminy S. za rok 2012 , k. 132-133; rozliczenie otrzymanej dotacji z budżetu Gminy S. za rok 2013, k. 203-204; rozliczenie dotacji za rok 2012 (korekta), k. 206-207; rozliczenie dotacji za 2013 r., k. 282-283; rozliczenie dotacji za 204 r., k. 285-286; zeznania powódki, k. 424;

Do obliczenia podstawy w/w dotacji dla powódki, pozwana Gmina nie wliczała w okresie objętym pozwem wydatków ponoszonych w przedszkolach prowadzonych przez pozwaną na zespoły obsługi ekonomiczno – administracyjnej, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz na pozostałą działalność. Jako podstawę wyliczenia rocznej dotacji dla powódki, pozwana Gmina przyjęła kwotę wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolu publicznym prowadzonym przez Gminę, wg ich stanu na 31 grudnia danego roku, za który obliczana była dotacja na podstawie sprawozdania Rb-28 s. jednostki budżetowej (wydatki bieżące ponoszone, a więc wykonane). W zależności od rzeczywiście poniesionych kosztów na jedno dziecko w przedszkolu prowadzonym przez Gminę S., pozwana rozliczała ostateczną kwotę dotacji dla powódki na koniec roku. Stąd niejednokrotnie wzywała powódkę do zwrotu dotacji pobranej jej zdaniem w nadmiernej wysokości. Decyzję Burmistrza Miasta i Gminy S. w przedmiocie zobowiązania powódki do zwrotu dotacji w kocie 1227,25 zł pobranej w nadmiernej wysokości za rok 2015 r., powódka zaskarżyła do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K., który to organ w dniu 22 lipca 2016 r. uchylił zaskarżoną decyzję i umorzył postępowanie I instancji. W uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia SKO wskazało, min. że organ pierwszej instancji nieprawidłowo z naruszeniem art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty dokonał weryfikacji przekazanej dotacji w oparciu o faktyczne wydatki w przedszkolu publicznym.

Dowód: sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej Rb-28s za lata 2012, 2013, 2014, k. 357-365; zeznania świadka B. G., k. 387; zeznania świadka W. D., k. 387; zeznania przedstawiciela Gminy S. T. D., k. 443; pisma pozwanej, k. 205, 281; decyzja nr (...) Burmistrza Miasta i Gminy S. z dnia 26.01.2016 r., k. 417; odwołanie, k. 418, decyzja SKO w K. z dnia 22.07.2016 r., k. 410-416

Liczba uczniów w przedszkolach (...) na podstawie, której ustalana była kwota dotacji na 1 dziecko wynosiła: w 2012 r. – (...), w 2013 r. - 1840 a w 2014 r. – (...) uczniów.

Natomiast łączna liczba uczniów w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez pozwaną Gminę wyniosła: w 2012 – 13.960 zł, w 2013 r. – 13.951 uczniów a w 2014 r. – 14.776 uczniów.

Dowód: zestawienie liczby dzieci w jednostkach (...) w latach 2012 – 2014, k. 366-368; pisma, k. 369-375

Na 2012 rok, Gmina S. przeznaczyła z budżetu na utrzymanie przedszkoli publicznych kwotę 1.372.255 zł, z czego kwotę 35.500 zł stanowiły dotacje.

Na 2013 rok, Gmina S. przeznaczyła z budżetu, na utrzymanie przedszkoli publicznych, kwotę 1.774.164 zł, z czego kwotę 153650 zł stanowiły dotację, zaś kwotę 91884 zł – opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego ( za miesiąc IX – XII).

Na 2014 rok, Gmina S. przeznaczyła z budżetu, na utrzymanie przedszkoli publicznych kwotę 1.491.968 zł, z czego kwotę 115.000 zł stanowiły dotację, zaś kwotę 217.432,90 zł - opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego.

Dowód: uchwała nr XVIII/108/12 Rady Miejskiej w S. z dnia 24 stycznia 2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2012 r., k . 61-71; roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za rok 2012, k. 72-94; uchwała nr XXXI/215/12 Rady Miejskiej w S. z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2013 r., k . 134- 144; roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za rok 2013, k. 145- 166; uchwała nr XLIV/309/13 Rady Miejskiej w S. z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2014 r., k . 208- 221; roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za rok 2014, k. 222-247

W 2012 roku, Gmina S. przeznaczyła z budżetu na obsługę ekonomiczno – administracyjną szkół – 438786 zł, dokształcenia i doskonalenie nauczycieli 52436 zł; zaś na pozostałą działalność – 62.988 zł.

W 2013 roku, Gmina S. przeznaczyła z budżetu na obsługę ekonomiczno – administracyjną szkół – 445440 zł, dokształcenia i doskonalenie nauczycieli 26.796 zł; zaś na pozostałą działalność – 100.414 zł.

W 2014 roku, Gmina S. przeznaczyła z budżetu na obsługę ekonomiczno – administracyjną szkół – 474950 zł, dokształcenia i doskonalenie nauczycieli 28.000 zł; zaś na pozostałą działalność – 118.800 zł.

Dowód: roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za rok 2012, k. 72-94; roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za rok 2013, k. 145- 166; roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego za rok 2014, k. 222-247

Do przedszkola powódki w roku 2012 uczęszczało 151 dzieci, w okresie od stycznia do sierpnia 2013 roku – 149 dzieci, od września do grudnia 2013 roku – 78 dzieci, zaś w 2014 roku 219 dzieci.

Dowód : miesięczne informacje o aktualnej liczbie uczniów, k. 103-119, 167-190, 248-269

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych w sprawozdaniu z 2013 r. z działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2013 r., wskazała na nieprawidłowości w naliczaniu dotacji występujące w wybranych Gminach. Wśród najczęściej występujących błędów Krajowa Rada wymieniła m.in. nieuwzględnianie wszystkich wydatków bieżących, ponoszonych na funkcjonowanie szkół i przedszkoli , do podstawy obliczenia dotacji, w tym: a) przyjmowanie tylko wydatków bieżących klasyfikowanych do rozdziału klasyfikacji budżetowej właściwego dla danej jednostki, b) nieuwzględnianie wszystkich wydatków związanych z funkcjonowaniem szkół i przedszkoli , w szczególności: - na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli , stołówki szkolne, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli emerytów, remonty, - związanych z prowadzeniem obsługi finansowo – księgowej szkół i przedszkoli przez wyodrębnioną jednostkę organizacyjną lub urząd, c) nieuwzględnienie wydatków wszystkich przedszkoli , oddziałów przedszkolnych lub szkół danego typu i rodzaju funkcjonujących w zespołach szkół, d) nieuwzględnianie – przy obliczaniu dotacji dla przedszkoli – wydatków ponoszonych na funkcjonowanie przedszkoli , do których uczęszczali uczniowie niepełnosprawni, e) nieprzeliczanie wydatków bieżących ujętych w jednej podziałce klasyfikacji budżetowej , a dotyczących różnych jednostek.

Także Najwyższa Izba Kontroli w informacji o wynikach kontroli (...) (...)- (...) „Finansowanie przez gminy przedszkoli publicznych i niepublicznych oraz wykonywanie przez te placówki niektórych zadań w zakresie kształcenia wychowania i opieki” wskazała na zastrzeżenia odnośnie trybu udzielania dotacji dla niepublicznych przedszkoli przez wybrane gminy. Dotyczyły one podstawy obliczania dotacji ( m.in. wydatków przedszkoli publicznych uwzględnianych przy obliczaniu dotacji dla niepublicznych placówek), bezpodstawnej możliwości otrzymywania przez niepubliczne przedszkola na podstawie odrębnej umowy dotacji wyższych niż określone w uchwale rady gminy , nieuprawnionego przyznawania przedszkolom niepublicznym powstałym po zlikwidowanych gminnych przedszkolach dotacji wyższych, niż kwoty przysługujące pozostałym przedszkolom niepublicznym, błędnego sposobu obliczania odsetek od nienależnie pobranej dotacji.

Dowód: Sprawozdanie Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, k. 43-50; informacja o wynikach kontroli NIK nr ewid. (...), k. 51-60

Pismem datowanym na dzień 15 września 2014 r. ( wysłanym w dniu 16 września 2014 r.) powódka wezwała stronę pozwaną do zapłaty brakujących kwot należnej jej dotacji. W piśmie nakreślono 14-dniowy termin na uczynienie zadość należności, liczony od dnia odebrania wezwania. Strona pozwana uznała żądanie za bezzasadne i odmówiła zapłaty należności.

Dowód: wezwanie do zapłaty, k.291-300; potwierdzenie nadania, k.302-303; pismo z 30.09.2014 r., k. 305

Kwota uzupełniająca do dotacji dla powódki wynosi 103.863,64 zł. Za rok. 2012 kwota ta wynosi 12.307,91 zł, za rok 2013 ( miesiąc I –VIII)- 37.839,01 zł, za rok 2013 (miesiąc IX – XII) – 24.120,59 zł a za rok 2014 – 29.596,13 zł.

Dowód: opinia biegłej A. R. z dnia 18.08.2017 r., k. 473- 477; opinie uzupełniające biegłej A. R., k. 506-508 oraz 525-527

Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił na podstawie powołanych wyżej dowodów z dokumentów nie budzących wątpliwości co do ich zgodności z rzeczywistym stanem rzeczy oraz zeznań powódki, przedstawiciela strony pozwanej i świadków. Ustalając wysokość niedopłaty dotacji dla powódki od pozwanej Gminy, Sąd oparł się na wnioskach płynących z opinii biegłej ds. finansów i rachunkowości (...). Biegła dokonała stosownych wyliczeń w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowody, który zasadniczo nie był kwestionowany przez strony. Zarzuty do opinii złożone przez stronę pozwaną skupiały się wokół kwestii prawnych a nie obliczeń matematycznych dokonanych przez biegłą i z tego powodu nie mogły zasługiwać na akceptację Sądu. Strona pozwana w zasadzie w zarzutach tych powielała swoje stanowisko wyrażone w sprawie tj. że jako podstawę wyliczenia dotacji dla powódki powinny zostać wzięte pod uwagę wydatki zrealizowane przez budżetową jednostkę samorządową jaką jest przedszkole publiczne za dany rok, a nie wydatki zaplanowane w budżecie Gminy, a nadto że do podstawy tej nie powinny być wliczone zaplanowane wydatki bieżące przewidziane w budżecie na zadania wspólne dla całej oświaty, tj. zespoły obsługi ekonomiczno – administracyjne szkół, wydatki na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz tzw. pozostałą działalność. Stanowiska tego Sąd ostatecznie jednak nie mógł podzielić o czym niżej. Z tej też przyczyny na oddalenie zasługiwał wniosek pozwanej o wydanie opinii przez innego biegłego.

Sąd Okręgowy, zważył co następuje :

Powództwo zasługuje na uwzględnienie co do zasady.

Na gruncie niniejszej sprawy, powódka dochodziła od strony pozwanej zapłaty kwoty 105.247,48 zł, stanowiącej różnicę pomiędzy należną jej kwotą dotacji na prowadzenie placówki oświatowej – Przedszkola Niepublicznego (...) w S., za lata 2012 – 2014, a kwotą faktycznie uzyskaną z tego tytułu w tymże okresie. Według powódki dotacja oświatowa dla prowadzonego przez nią przedszkola ( w 2012 r. Punktu Przedszkolnego) w 2012, 2013 i 2014 roku została zaniżona.

Zgodnie z art. 90 ust. 2b i 2c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572), dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 % ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Zgodnie zaś z brzemieniem art. 14 ust.1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2013, poz. 827), od dnia 1 września 2013 roku (do 31 sierpnia 2015 roku), dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 % ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie stanowiące dochody z budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego, w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej, otrzymywanej przez gminę pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Tryb udzielenia i rozliczania dotacji, stosownie do art. 90 ust. 4 w/w ustawy o systemie oświaty – ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

W okresie objętym żądaniem pozwu Rada Miejska w S., uchwaliła wysokość dotacji dla przedszkoli niepublicznych, na poziomie 75 % ustalonych w budżecie Miasta i Gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia a dla osób prowadzących niepubliczne wychowanie przedszkolne w innych formach – na poziomie 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym.

Tak naprawdę spór pomiędzy stronami, sprowadzał się do odmiennego rozumienia pojęcia „wydatki bieżące”. Nadto, strona pozwana forsowała stanowisko, stosownie do którego, przy ustalaniu podstawy wyliczeń dotacji dla placówki prowadzonej przez powódkę, nie powinno się uwzględniać plany wydatków z rozdziału 80114, 80146, i (...) na podstawie sprawozdania Rb-28s jednostki samorządu terytorialnego tj. wydatków na zespoły obsługi ekonomiczno – administracyjne szkół, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz wydatków na pozostałą działalność.

Zgodnie z zapatrywaniem przyjętym w orzecznictwie, które Sąd w pełni podziela, ustalając wysokość dotacji należnej niepublicznemu przedszkolu, w trybie ustawy o systemie oświaty, pojęcie „wydatków bieżących” winno być interpretowane, tak jak termin ten jest rozumiany na gruncie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych /Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240, w dalszej części wywodu: „u.f.p.”/ (wyrok NSA z 24.03.2009 r., (...) 284/08, wyrok NSA z 17.01.2008 r., (...) 317/07, wyrok NSA z16.03.2013 r., (...)). Stosownie do treści art. 236 ust.2 u.f.p., wydatkami bieżącymi są wydatki budżetowe nie będące wydatkami majątkowymi, a zatem inne niż wydatki ponoszone na inwestycje i zakupy inwestycyjne związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego, zakup i objęcie akcji i udziałów, wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego (art. 236 ust. 4 u.f.p.). Zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą do wyliczeń wysokości dotacji – należy uwzględniać wydatki bieżące ustalone w budżecie gminy, a nie te faktycznie zrealizowane ( wyrok NSA z dnia 26 marca 2013 r., (...),wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 27 stycznia 2015 r., I ACa 679/14 ). A zatem kwotą stanowiącą podstawę do wyliczenia dotacji winna być kwota zaplanowana w budżecie gminy na utrzymanie bieżące przedszkoli publicznych - suma, która w budżecie gminy została zakwalifikowana i zaplanowana jako kategoria wydatków na ich funkcjonowanie, także obejmująca wydatki wspólne dla całej oświaty - na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli, stołówki szkolne, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli emerytów i remonty. Kwota ta nie powinna podlegać pomniejszeniu o sumy stanowiące równowartość dochodów przeznaczonych na pokrycie danego wydatku. Wynika to z celu zawartego w tym przepisie, skoro została tam wyrażona zasada zrównania dofinansowania ze środków budżetowych analogicznych placówek oświatowych publicznych i niepublicznych. Cel ten nie zostałby osiągnięty, gdyby placówki niepubliczne były dotowane stosownie do planowanych, niższych od rzeczywistych wydatków placówek. Regulacja zawarta w tym przepisie ma służyć temu, aby środki przeznaczone z budżetu danej gminy na bieżące utrzymania przedszkoli niepublicznych, nie odbiegały więcej niż o 25% od środków przeznaczonych na utrzymanie przedszkoli publicznych (wyrok NSA z 26 marca 2013 r., (...)).

Wskazać należy, że przepis art. 90 ust. 1 b i ust. 2 b, w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2013 roku, wprost przewiduje, że stanowiące podstawę wyliczenia dotacji wydatki bieżące przewidziane na jednego ucznia w przedszkolach prowadzonych przez gminę winny być pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie (stanowiące dochody budżetu gminy). Poprzednio obowiązujący przepis nie przewidywał wyraźnego odliczenia w tym zakresie, co według Sądu jedynie utwierdza w przekonaniu, że we wcześniejszym okresie – kwoty te mieściły się w ramach wydatków bieżących stanowiących podstawę wyliczenia dotacji.

Według Sądu, podstawę do wyliczenia dotacji na prowadzenie przedszkola niepublicznego, do 31 sierpnia 2013 roku, stanowiła kwota przeznaczona z budżetu Miasta i Gminy S. na utrzymanie przedszkoli publicznych, pomniejszona o dotacje oraz wydatki majątkowe oraz powiększona o część wydatków bieżących przewidzianych w budżecie na zadania wspólne dla całej oświaty, tj. zespoły obsługi ekonomiczno – administracyjne szkół, wydatki na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz tzw. pozostałą działalność.

Od 1 września 2013 roku zaś, podstawę do wyliczenia dotacji na prowadzenie przedszkola niepublicznego stanowiła w/w kwota pomniejszona o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie stanowiące dochody z budżetu gminy.

Szczegółowych wyliczeń prawidłowej kwoty dotacji przysługujących powódce a tym samym wysokości niedopłaty, która jest była przedmiotem sporu, Sąd dokonał w oparciu o opinię biegłej ds. finansów i rachunkowości. Wyliczenia te przedstawiają się w następujący sposób.

Wydatki bieżące na utrzymanie przedszkoli publicznych w 2012 roku wynosiły 1.336.755 zł (kwota przeznaczona z budżetu Miasta i Gminy S. na utrzymanie przedszkoli publicznych, tj. 1372255 zł, pomniejszona o dotacje (35500 zł) . Do kwoty tej, stosownie do poczynionych wyżej rozważań, należało doliczyć części ( tj. w proporcji odpowiedniej dla przedszkoli) wydatków bieżących przewidzianych w budżecie na zadania wspólne dla całej oświaty, tj. zespoły obsługi ekonomiczno – administracyjne szkół, wydatki na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz tzw. pozostałą działalność), łącznie 71.936,14. Kwota ta wynika z tego że wydatki z poz. 80114, 80146 i 80195 zostały zsumowane (w 2012 roku, na obsługę ekonomiczno – administracyjną przeznaczono 438.786 zł, na dokształcenia i doskonalenie nauczycieli przeznaczono 52436 zł; zaś na pozostałą działalność - 62988 zł, co łącznie daje 554210 zł), pomnożone przez liczbę dzieci w przedszkolu w S. ( (...)) i podzielone na łączną liczbę wszystkich dzieci uczęszczających do szkól i przedszkoli ( (...) uczniów). Tak uzyskane proporcjonalne koszty przypadające na przedszkole w S. dodano do planowych wydatków na przedszkola uwzględnione w pozycji 80104 budżetu po odjęciu przewidzianych dotacji. Mając na uwadze okoliczność, że w roku 2012, dotacje z budżetu Miasta i Gminy S. przysługiwały osobom prowadzącym niepubliczne wychowanie przedszkolne w innych formach niż niepubliczne przedszkola – w wysokości 40% ustalonych w budżecie Miasta i Gminy S. wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, uznać należało, iż wysokość dotacji na 1 dziecko w punkcie przedszkolnym, w 2012 roku wynosiła 310,97 zł rocznie (554210 zł (...) dzieci plus (...).755 = 1408691,14 zł (...), tj. 777,42 zł x 40 % , tj. 310,97 zł rocznie na jedno dziecko.). Skoro do przedszkola powódki w 2012 roku uczęszczało 151 dzieci, należna kwota dotacji to 46956,37 zł rocznie. Strona pozwana wypłaciła powódce dotację za rok 2012 w wysokości 34.648,46 zł, a zatem należało powódce zasądzić dodatkowo kwotę 12.307,91 zł, stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą należną, a faktycznie wypłaconą.

Wydatki bieżące na utrzymanie przedszkoli publicznych w 2013 roku wynosiły 1620.514 ( wydatki na zdania bieżące (...) z czego 153650 zł na dotacje i 91.884 zł na opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego). Do kwoty tej, stosownie do poczynionych wyżej rozważań, należało doliczyć część wydatków bieżących przewidzianych w budżecie na zadania wspólne dla całej oświaty, tj. zespoły obsługi ekonomiczno – administracyjne szkół, wydatki na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz tzw. pozostałą działalność), łącznie 75526,92 zł. Kwota ta wynika z tego że wydatki z poz. 80114, 80146 i 80195 zostały zsumowane (w 2013 roku, na obsługę ekonomiczno – administracyjną przeznaczono 445440 zł, na dokształcenia i doskonalenie nauczycieli przeznaczono 26796 zł; zaś na pozostałą działalność - 100414 zł, co łącznie daje 572650 zł), pomnożone przez liczbę dzieci w przedszkolu w S. (1840) i podzielone na łączną liczbę wszystkich dzieci uczęszczających do szkól i przedszkoli ( 13951 uczniów). Tak uzyskane proporcjonalne koszty przypadające na przedszkole w S. dodano do planowych wydatków na przedszkola uwzględnione w pozycji 80104 budżetu po odjęciu przewidzianych dotacji. Mając na uwadze okoliczność, że do 31 sierpnia 2013 roku, dotacje z budżetu Miasta i Gminy S. przysługiwały niepublicznym przedszkolom w wysokości 75% ustalonych w budżecie Miasta wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, uznać należy, iż wysokość dotacji na 1 dziecko w przedszkolu niepublicznym, od 1 stycznia do 31 sierpnia 2013 roku wnosiła zł 691,32 zł (1620514 zł + 75526,92 zł /1840 dzieci, tj. 921,76 zł x 75%, tj. 691,32 zł). Skoro do przedszkola powódki od 1 stycznia do 31 sierpnia 2013 roku uczęszczało 149 dzieci, należna kwota dotacji przez 8 miesięcy stanowiła kwotę 103.006,83 zł.

Od dnia 1 września 2013 roku (do 31 sierpnia 2015 roku), dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 % ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie stanowiące dochody z budżetu gminy. A zatem, od kwoty ustalonych powyżej wydatków bieżących na utrzymanie przedszkoli powiększonej o wydatki na zadania wspólne dla całej oświaty, w proporcji odpowiedniej na przedszkola publiczne ( 75.526,92 zł), należało odjąć kwotę dotacji ( 153.650 zł ) oraz kwotę opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego ( 91.884 zł), co dało 1528630 zł podstawy. A zatem, wysokość dotacji na 1 dziecko w przedszkolu niepublicznym, od 1 września do 31 grudnia 2013 roku wyniosła 653,87 zł ( (...) plus 75526,92 zł /1840 dzieci, tj. 871,82 zł x 75%, tj. 653,87). Skoro do przedszkola powódki od 1 września do 31 grudnia 2013 roku uczęszczało 78 dzieci, należna kwota dotacji to 51.001,73 zł.

Łącznie, należna powódce kwota dotacji za rok 2013 winna wynosić 154008,56 zł. Strona pozwana wypłaciła powódce dotację za rok 2013 w łącznej wysokości 92. 048,96 zł, a zatem należy powódce zasądzić dodatkowo kwotę 61.959,60 zł, stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą należną, a faktycznie wypłaconą.

Wydatki bieżące na utrzymanie przedszkoli publicznych w 2014 roku wynosiły 1159535,10 zł (kwota z budżetu, na utrzymanie przedszkoli publicznych – 1491968 zł, z czego kwotę 115.000 zł stanowiły dotację, zaś kwotę 217.432,90 zł – opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego). Do kwoty tej, stosownie do poczynionych wyżej rozważań, należało doliczyć części ( tj. w proporcji odpowiedniej dla przedszkoli) wydatków bieżących przewidzianych w budżecie na zadania wspólne dla całej oświaty, tj. zespoły obsługi ekonomiczno – administracyjne szkół, wydatki na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz tzw. pozostałą działalność), łącznie 75025,73 zł Kwota ta wynika z tego że wydatki z poz. 80114, 80146 i 80195 zostały zsumowane (w 2014 roku, na obsługę ekonomiczno – administracyjną – 474950 zł ; na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli – 28.000 zł, zaś na pozostałą działalność – 118.800 zł, co łącznie daje 621750 zł), pomnożone przez liczbę dzieci w przedszkolu w S. ( (...)) i podzielone na łączną liczbę wszystkich dzieci uczęszczających do szkól i przedszkoli ( (...) uczniów). Tak uzyskane proporcjonalne koszty przypadające na przedszkole w S. dodano do planowych wydatków na przedszkola uwzględnione w pozycji 80104 budżetu po odjęciu przewidzianych dotacji i opłat. W 2014 roku, do przedszkoli publicznych prowadzonych przez stronę pozwaną uczęszczało (...) dzieci, a zatem, wysokość dotacji na 1 dziecko w przedszkolu niepublicznym, w 2014 roku wnosiła 519,30 zł rocznie ( (...),10 + 75025,73 zł (...) dzieci, tj. 692,41 zł x 75%, tj. 519,30 rocznie). Skoro do przedszkola powódki w 2014 roku uczęszczało 219 dzieci, należna kwota dotacji to 113727,77 zł. Strona pozwana wypłaciła powódce dotację za rok 2014 w łącznej wysokości 84131,64 zł, a zatem należy powódce zasądzić dodatkowo kwotę 29596,13 zł, stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą należną, a faktycznie wypłaconą.

A zatem łącznie należało zasądzić na rzecz powódki 103.863,64 zł (tj. 12.307,91 zł + 37.839,01 zł+ 24.120,59 zł + 29.596,13 zł).

O odsetkach za opóźnienie Sąd orzekł na podstawie art. 481 § 1 k.c. Odsetki te winny być naliczane od należnej za dany rok kwoty, od 1 stycznia roku następującego po roku wyliczenia i przyznania dotacji.

O kosztach postępowania Sąd orzekł na podstawie art. 98 k.p.c. Sąd obciążył stronę pozwaną opłatą sądową, w kwocie 5.370 zł oraz kosztami zastępstwa procesowego i opłatą skarbową od pełnomocnictwa w kwocie 3.617 zł ( § 6 pkt 6 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu ( DZ z 2013 poz. 490 t.j.) w zw. z § 21 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych ( D.Z. U 2018 poz. 265 t.j.).

Z kolei w pkt IV Sąd nakazał ściągnąć na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednol. Dz.U. z 2018r., poz. 300), od strony pozwanej na rzecz Skarbu Państwa – Sądu Okręgowego w Krakowie kwotę 7830,35 zł stanowiącą wydatki w sprawie na wynagrodzenie biegłego, które tymczasowo poniósł Skarb Państwa.

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Halina Widomska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Krakowie
Data wytworzenia informacji: