I Ns 1/25 - postanowienie z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Suwałkach z 2025-02-24

Sygn. akt I Ns 1/25

POSTANOWIENIE

Dnia 24 lutego 2025 roku

Sąd Okręgowy w Suwałkach I Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący

sędzia Aneta Ineza Sztukowska

Protokolant

starszy sekretarz sądowy Katarzyna Syberska

po rozpoznaniu w dniu 24 lutego 2025 r. w Suwałkach

na rozprawie

sprawy z odwołania Komitetu Wyborczego Wyborców D. K. od postanowienia Komisarza Wyborczego w O. z dnia 06 grudnia 2024 r. w przedmiocie odrzucenia sprawozdania finansowego

z udziałem Komisarza Wyborczego w O.

p o s t a n a w i a:

oddalić odwołanie.

Sygn. akt I Ns 1/25

UZASADNIENIE

Pełnomocnik Wyborczy Komitetu Wyborczego Wyborców D. K. złożył odwołanie od postanowienia Komisarza Wyborczego w O. II z dnia 06 grudnia 2024 r. nr (...), mocą którego odrzucono sprawozdanie wyżej wymienionego Komitetu Wyborczego. Odwołujący domagał się uchylenia przedmiotowego postanowienia i przyjęcia rzeczonego sprawozdania finansowego.

Ustosunkowując się do powyższego odwołania, Komisarz Wyborczego w O. II podtrzymał stanowisko wyrażone w zaskarżonym postanowieniu.

Sąd ustalił, co następuje:

Komitetu Wyborczy Wyborców D. K., biorącej udział w wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego przeprowadzonych w dniu 07 kwietnia 2024 roku przedstawił Komisarzowi Wyborczemu w O. II sprawozdanie finansowe komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych – zgodnie ze wzorem wynikającym z załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 marca 2024 r. (Dz.U. poz. 489). W sprawozdaniu tym wskazano, iż Komitet Wyborczy pozyskał środki pieniężne na rachunku bankowym tegoż Komitetu, pochodzące z wpłat od osób fizycznych w następujących kwotach: 60,00 zł, 4.000,00 zł, 5.000,00 zł, 3.000,00 zł i 3.456,50 zł. Datę pierwszej z powyższych wpłat w sprawozdaniu określono na dzień 29.02.2024 r., a datę ostatniej – na dzień 24.05.2024 r. Jednocześnie w przedmiotowym sprawozdaniu wskazano, iż pozyskanie środki rozdysponowano w następujący sposób: 1.783,50 zł i 11.070,00 zł – na przygotowanie i wykonanie (w tym prace koncepcyjne i projektowe) plakatów, ulotek, bilbordów itp., dwukrotnie 1.230,00 zł – na publikację w Internecie ogłoszeń, filmów, spotów, audycji itp. i 203,00 zł – na pozostałe wydatki i koszty. Datę pierwszej z powyższym wypłat określono przy tym na 29.02.2024 r., zaś datę wypłaty ostatniej – na 24.06.2024 r. (dowód: kopia sprawozdania finansowego k. 6-9v).

Po złożeniu ww. sprawozdania finansowego, Komisarz Wyborczy w O. II wezwał pełnomocnika wyborczego Komitetu Wyborczego Wyborców D. K. do złożenia wyjaśnień, co też pełnomocnik ten uczynił wskazując, iż wszystkie zobowiązania Komitetu Wyborczego zostały uregulowane ze środków przez Komitet ten pozyskanych, przy czym płatności dokonywano za pośrednictwem rachunku bankowego Komitetu, celem zapewnienia pełnej jawności i przejrzystości transakcji. Na potwierdzenie powyższego do wyjaśnień dołączono kopie faktur, zamówień i dowodów wpłat oraz wyciąg z rachunku bankowego Komitetu (dowód: wyjaśnienia k. 10, faktury k. 11-14, zamówienie k. 15, dowód wpłaty k. 16, wyciąg z rachunku bankowego k. 17-19).

Postanowieniem Komisarza Wyborczego w O. II z dnia 6 grudnia 2024 roku numer (...) odrzucono sprawozdanie finansowe Komitetu Wyborczego Wyborców D. K. o przychodach wydatkach i zobowiązaniach finansowych tego Komitetu, w tym o uzyskanych kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania, związanych z udziałem w wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego przeprowadzonych w dniu 07 kwietnia 2024 roku, z powodu naruszenia artykułu 129 § 2 kodeksu wyborczego. W uzasadnieniu ww. postanowienia wskazano, że ze sprawozdania przedłożonego przez Komitet Wyborczy wynikało, iż w okresie sprawozdawczym Komitet ten pozyskał przychody/wpływy w wysokości 15.516,50 zł. Na przychody/wpływy wykazane w sprawozdaniu składały się przy tym środki finansowe pochodzące z wpłat dokonanych w formie bezgotówkowej przez obywateli polskich mających miejsce stałego zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, z ich rachunków bankowych, tj. zgodnie z art. 132 § 3 pkt 2 i art. 134 § 5 kodeksu wyborczego Wpłaty te nie przekraczały limitu określonego w art. 134 § 2 tego kodeksu. Dalej, w uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia wskazano, że wśród przychodów/wpływów znajdują się wpłaty w kwocie 11.456,50 zł, które wpłynęły z naruszeniem artykułu 129 § 2 pkt 2 kodeksu wyborczego, to jest dokonane po dniu wyborów. Były to mianowicie wpłaty następujące: a) wpłata w wysokości 5.000,00 zł dokonana w dniu 30 kwietnia 2024 roku z konta A. H., b) wpłata w wysokości 3.000,00 zł dokonana w dniu 22 maja 2024 roku z konta J. K. i c) wpłata w wysokości 3.456,50 zł dokonana w dniu 24 maja 2024 roku z konta K. S.. Powyższa sytuacja, jak wskazał Komisarz Wyborczy, obligowała go do odrzucenia sprawozdania finansowego Komitetu Wyborczego Wyborców D. K., czego dodatkowym skutkiem wynikającym z art. 149 § 1 kodeksu wyborczego jest przepadek korzyści majątkowych w łącznej kwocie 11.456,50 zł przyjętych przez Komitet Wyborczy z naruszeniem art. 129 § 2 kodeksu wyborczego na rzecz Skarbu Państwa (dowód: postanowienie Komisarza Wyborczego w O. II nr (...) k. 22-23).

Sąd zważył, co następuje:

Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.

W pierwszej kolejności zauważenia wymaga, iż poza sporem w sprawie niniejszej pozostawało, że trzy wpłaty dokonane przez osoby fizyczne na rachunek bankowy Komitetu Wyborczego Wyborców D. K. datowane są na okres po wyborach samorządowych z roku 2024 r. Chodzi mianowicie o wpłaty następujące: a) wpłata w wysokości 5.000,00 zł dokonana w dniu 30 kwietnia 2024 roku z konta A. H., b) wpłata w wysokości 3.000,00 zł dokonana w dniu 22 maja 2024 roku z konta J. K. i c) wpłata w wysokości 3.456,50 zł dokonana w dniu 24 maja 2024 roku z konta K. S.. Okoliczności powyższych w odwołaniu nie kwestionowano bowiem, a wręcz je przyznano. Potwierdza je dodatkowo wyciąg z rachunku bankowego załączony do akt. Spór w sprawie niniejszej sprowadzał się do tego, czy mimo pozyskania ww. środków przez Komitet Wyborczy Wyborców D. K. po dacie wyborów, lecz rozdysponowaniu ich na zobowiązania zaciągnięte przez tenże Komitet przed datą wyborów, sprawozdanie finansowe podlega odrzuceniu. Spór ten rozstrzygnąć należało przy tym na niekorzyść odwołującego się.

Zgodnie z art. 129 § 1 kodeksu wyborczego komitet wyborczy może pozyskiwać i wydatkować środki jedynie na cele związane z wyborami, przy czym – po myśli art. 129 § 2 pkt 2 kodeksu wyborczego - zabrania się pozyskiwania środków przez komitet wyborczy m.in. po dniu wyborów. Oznacza to, że opisane w akapicie poprzednim wpłaty pozyskane zostały przez Komitet Wyborczy Wyborców D. K. wbrew powołanym przepisom.

W myśl art. 144 § 1 pkt 3 lit. a kodeksu wyborczego organ wyborczy, któremu złożono sprawozdanie finansowe, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia sprawozdania finansowego odrzuca sprawozdanie w przypadku stwierdzenia pozyskania lub wydatkowania środków komitetu wyborczego z naruszeniem przepisów art. 129 albo limitu, o którym mowa w art. 135. Redakcja przywołanego przepisu jest przy tym jasna i nie daje organowi wyborczemu żadnego pola manewru w wypadku stwierdzenia okoliczności w nim przewidzianych. Ustawodawca wprost bowiem wskazał, że w przypadku stwierdzenia pozyskania lub wydatkowania środków komitetu wyborczego z naruszeniem przepisów art. 129 albo limitu, o którym mowa w art. 135 organ wyborczy sprawozdanie finansowe komitetu wyborczego odrzuca, a nie może odrzucić.

Skoro zatem Komitet Wyborczy Wyborców D. K. środki z wpłat A. H., J. K. i K. S. pozyskał już po dacie wyborów, a więc z naruszeniem przepisów art. 129 kodeksu wyborczego, to Komisarz Wyborczy w O. II nie mógł podjąć innej decyzji aniżeli tej o odrzuceniu sprawozdania finansowego ww. Komitetu Wyborczego, której egzemplifikację stanowi zaskarżone postanowienie. Wobec jednoznacznej treści art. 144 § 1 pkt 3 lit. a kodeksu wyborczego, bez znaczenia dla tej decyzji pozostawało przy tym to, że rzeczone wpłaty rozdysponowano na zobowiązania Komitetu Wyborczego. W kontekście powyższego dodać można jedynie, że zasady dotyczące pozyskiwania środków finansowych na cele wyborcze, w tym zakazy i ograniczenia z tym związane, winny być pełnomocnikowi wyborczemu znane. Wynikają one bowiem nie tylko z przywołanych w niniejszym uzasadnieniu regulacji prawnych, ale też wyjaśnień Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 29 stycznia 2024 r. dotyczących zasad finansowania kampanii wyborczej w wyborach organów samorządu terytorialnego zarządzonych na dzień 7 kwietnia 2024 r. znam (...).624.7.2024 r. (vide: k. 34-46, w szczególności pkt 5).

Mając wszystko powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.

sędzia Aneta Ineza Sztukowska





















Dodano:  ,  Opublikował(a):  Edyta Kołowczyc
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Suwałkach
Osoba, która wytworzyła informację:  sędzia Aneta Ineza Sztukowska
Data wytworzenia informacji: