Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

IV P 311/14 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Rejonowy w Olsztynie z 2015-05-07

Sygn. akt IV P 311/14

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 7 maja 2015 r.

Sąd Rejonowy w Olsztynie IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący:

SSR Grażyna Giżewska - Rozmus

Ławnicy:

Krystyna Katulska

Eugenia Zając

Protokolant:

st. sekr. sądowy Danuta Zakrzewska

po rozpoznaniu w dniu 7 maja 2015 r. w Olsztynie

na rozprawie sprawy z powództwa I. S. (1)

przeciwko Zespołowi Szkół(...) w O.

o przywrócenie do pracy

przywraca powódkę I. S. (1) do pracy w pozwanym Zespole Szkół im. (...) w O. na dotychczasowe warunki pracy i płacy.

Sygn. akt IV P 311/14

UZASADNIENIE

Powódka I. S. (1) - w pozwie, skierowanym przeciwko Zespołowi Szkół im. (...) w O. wniosła o przywrócenie jej do pracy na poprzednie warunki pracy i płacy oraz zasądzenie na jej rzecz kosztów procesu, według norm przepisanych.

W uzasadnieniu pozwu wskazała, iż jest nauczycielem dyplomowanym z 32 - letnim stażem pracy i przez 10 lat pełniła funkcję kierownika (...) Liceum Ogólnokształcącego w O., a przez 20 lat nauczała języka polskiego i języka rosyjskiego w tej placówce. Dodatkowo wskazała, że przyczyna wypowiedzenia jej umowy o pracę tj. zmiany organizacyjne jest nierzeczywista, ponieważ w Zespole Szkół w O. są zatrudnione 4 polonistki, z których dwie nabyły już prawa emerytalne, a polonistce z najkrótszym stażem pracy przydzielono do pracy godziny ponadwymiarowe. Co więcej, jedna z nauczycielek z uprawnieniami emerytalnymi – pełni funkcję wicedyrektora szkoły i dodatkowo zatrudniona jest w Liceum (...) dla (...), a innym nauczycielom umożliwia się „dopracowywanie” do otrzymania nagród jubileuszowych.

W odpowiedzi na pozew pozwany Zespół Szkół im. (...) w O. - wniósł o oddalenie powództwa w całości i zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania.

W uzasadnieniu wskazał, iż rozwiązanie stosunku pracy z I. S. (1) zostało dokonane na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 KN, a zmniejszenie liczby oddziałów i godzin, uniemożliwia dalsze zatrudnienie powódki na stanowisku nauczyciela języka rosyjskiego i języka polskiego.

W roku szkolnym (...) w Zespole Szkół w O. zatrudnione były 4 nauczycielki, posiadające kwalifikacje do nauczania języka polskiego i wiedzy o kulturze: tj. E. G., M. R. (1), D. L. (1) i powódka I. S. (1).

Dyrektor Zespołu Szkół w O. w przypadku zwolnienia nauczyciela, w tym powódki - z przyczyn, określonych w art. 20 ust. 1 pkt 2 KN zastosował kryteria wyboru nauczyciela do zwolnienia, obowiązujące w Zespole Szkół(...) Mrongowiusza w O.. Dokładnej analizie poddane zostały kwalifikacje zawodowe, staż pracy na stanowisku nauczyciela języka polskiego, posiadane dodatkowe specjalności, uprawnienia egzaminatora języka polskiego, nadane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną, szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, aktualna ocena pracy, działania nauczyciela w zakresie promocji i rekrutacji uczniów do klas pierwszych, innowacje pedagogiczne nauczycieli, pozyskiwanie funduszy pozabudżetowych na realizację zajęć dodatkowych dla uczniów, dofinansowanie projektów, dodatkowe czynności i funkcje nauczyciela.

Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

Powódka I. S. (1) z wykształcenia jest nauczycielem.

Ukończyła ona studia magisterskie zaoczne na Wydziale Humanistycznym w zakresie filologii rosyjskiej, o specjalności nauczycielskiej w Wyższej Szkole (...) w O.. Tytuł magistra filologii rosyjskiej uzyskała(...). Drugą specjalność nauczycielską powódka uzyskała po ukończeniu Studiów (...) na Wydziale Humanistycznym - (...) na (...) w O. w zakresie filologii polskiej.

(dowód: akta osobowe powódki – Świadectwo ukończenia Studiów (...) - odpis z dn. (...). k: A-19, świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego k: A-18, Dyplom ukończenia studiów magisterskich k: 13 akt osobowych część A, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych – akta osobowe powódki część A)

Od 1 września 2013 roku, na podstawie Uchwały Nr (...) Rady (...) (...). w sprawie włączenia (...) Liceum (...) w O. do Zespołu Szkół im. (...) w O. - (...), którego pracownikiem była powódka zostało włączone do Zespołu Szkół (...) w O.. Od (...) r. powódka zatrudniona była w (...) Liceum (...) na stanowisku wychowawcy w internacie (...) w O.. Od 1 września 2003r. po likwidacji(...) - powódka przyjęła nowe warunki pracy na stanowisku nauczyciela w (...) Liceum(...).

W okresie od (...) r. powódka przebywała na urlopie dla poratowania zdrowia.

W roku szkolnym (...)była zatrudniona w (...)w niepełnym wymiarze 16/18 godzin tygodniowo, a w roku szkolnym (...) w Zespole Szkół w O. - powódka przyjęła zaproponowane warunki zatrudnienia w wymiarze 9/18 godzin tygodniowo.

W trakcie roku szkolnego (...)wymiar zatrudnienia do (...) r. został zwiększony powódce o 2 godz., w związku z przydzieleniem jej godzin języka polskiego w (...) i II semestrze w Liceum (...), szkole wchodzącej w skład Zespołu Szkół w O..

(dowód: informacja z dnia 23.01.2014r. k: 4; porozumienie zmieniające k: 5, wniosek o udzielenie urlopu dla podratowania zdrowia k: B-163 akt osobowych, informacja z dnia 21.05.2003r. k B-94 akt osobowych )

Zaangażowanie powódki w pracę było duże, organizowała ona podczas zatrudnienia różnego rodzaju apele i zakończenia roku. Były z jej inicjatywy podejmowane różne uroczystości, np. związane ze Światowym Dniem (...), były organizowane wyjazdy do (...), wycieczki do W., K.. Po włączeniu (...) Liceum (...) do Zespołu Szkół również angażowała się ona w pracę placówki – i tak w dniu 26.09.2013 r. przygotowała ona wspólnie z koleżanką uczniów do wzięcia udziału w imprezie miejskiej pt. (...). Dnia 09.10.2013 r. była z młodzieżą na Wojewódzkich Targach Pracy, które organizował (...). Dnia 15.10.2013 r. przygotowywała uczniów do konkursu krasomówczego(...). Dnia 16.10.2013 r. przygotowywała apel z okazji Dnia Edukacji Narodowej, w dniu 08.11.2013 r. przygotowała program artystyczny, dotyczący Święta Niepodległości. W ostatnim roku pracy powódka była opiekunem samorządu uczniowskiego. W listopadzie 2013 r. zostało z jej inicjatywy zorganizowane spotkanie z wolontariuszką, która pracowała w A.. Dodatkowo przygotowywała ona uczniów do konkursów m.in. recytatorskiego.

(dowód: zeznania M. C. k: 128-128v; zeznania powódki k: 126-132v, 150v-151v; akta osobowe powódki – certyfikaty, nagrody k: B-187-186, B-117, B-183, B-168, B-162, B-149, B-148, B-143, B-135, B-133, B-132, B-129, B-110, B-109, B-106, B-105, , B-100, B-92, B-91, B-77 ; Dyplomy k: B-122 akt osobowych, B-121, B-119, B-118, , B-116, N. k: B-56 akt osobowych)

Aktualnie - w skład Zespołu Szkół (...) w O. wchodzi (...), (...) i (...).

Zgodnie z ilością godzin przyznawanych dla nauczycieli i oddziałów klasowych – powódka w roku szkolnym (...) miała przyznanych 20 godzin lekcyjnych tygodniowo, a w roku szkolnym 2012/2013 – 15 godzin tygodniowo – w zakresie przedmiotów - języka polskiego, języka rosyjskiego i wiedzy o kulturze, podczas gdy oddziałów w placówce było wówczas 5.

W roku szkolnym 2013/2014 – w placówce Zespołu Szkół razem było 17 oddziałów – tj. 5 oddziałów w(...), 6 oddziałów w Technikum (...) 4 oddziały w (...) Szkole Zawodowej i 2 oddziały w Liceum(...) – i w tym roku szkolnym - zatrudnionych było 4 nauczycieli języka polskiego, rosyjskiego i wiedzy o kulturze. Oprócz powódki były to D. L. (1), E. G. i M. R. (1). (...) tak w roku szkolnym 2013/2014 – łącznie było zaplanowanych w arkuszu organizacyjnym 58 godzin lekcyjnych, przydzielonych dla tych nauczycielek, z czego powódka średnio pracowała 11 h tygodniowo, D. L. – 14 h, E. S.-G. – 13 h, M. R. – 20 h.

W związku z tym, że w 2013 r., od dnia(...) r. do Zespołu Szkół włączono(...), stąd też dyrektorka placówki musiała podzielić przydzielone godziny języka polskiego dla dwóch nauczycielek - D. L. (1) i powódki, które od dnia (...) r. zostały zatrudnione w wymiarze niepełnego etatu, z uwagi na mała liczbę uczniów i tym samym małą liczbę godzin. W 2013 r. organ prowadzący przekazał dyrektorce E. O. informację, że warunkowo zatwierdza zatrudnienie 2 nauczycielek z języka polskiego na niepełnym etacie. Kiedy przejmowane było bowiem (...) LO do Zespołu Szkół, był to bardzo trudny rok dla nauczycieli, którzy byli niepewni o swoją przyszłą pracę, z uwagi na niewielką liczbę uczniów. Przejęto wówczas tylko 13 uczniów i nie było pewności, czy ten zespół się utworzy.

W związku z powyższym w roku szkolnym 2013/2014 dyrektor E. O. podjęła próbę utworzenia nowej klasy w (...) LO, a działania promocyjne trwały już od września 2013r. (...). Do promocji szkoły został wówczas powołany zespół do spraw promocji z jednej i drugiej szkoły. W jego skład wchodzili nauczyciele, i tak m.in. z polonistów to były: M. R., D. L., powódka I. S., i cała grupa innych nauczycieli.

W maju 2014 r., dyrektor Zespołu Szkół - powtórzyła arkusz organizacyjny, wpisując do niego powódkę i D. L. jako nauczycielki języka polskiego, zatrudnione na niepełnym etacie. Organ prowadzący – powiat (...) nie zgodził się na podział godzin lekcyjnych na 2 nauczycielki i dyrektor podjęła decyzję, która z nauczycielek otrzyma wypowiedzenie, typując do zwolnienia powódkę.

Z tego też powodu - zgodnie z przygotowanym w maju 2014r. arkuszem organizacyjnym na rok szkolny (...)zaplanowanych było 51,24 h – rozdzielonych pomiędzy D. L. – 19 h, E. G. – 11,83 h, i M. R. – 20,41 h. Nie mniej jednak utworzona została ostatecznie od 1 września 2014r. dodatkowa klasa (...)– w której jest prowadzonych 5 godzin języka polskiego tygodniowo, a zatem łącznie godzin w tym roku szkolnym było 56,24, a oddziałów w Zespole Szkół - tak jak w poprzednim roku też było 17.

To innowacja pedagogiczna- „Klasa (...)” – (...).. Zaawansowane prace w tym zakresie i starania o jej utworzenie trwały już dużo wcześniej, bo w zasadzie od września 2013r. W informatorze szkoły (...) umieszczono już informację o nowoutworzonej klasie (...). Natomiast już w(...). zaczęto rozpowszechniać informację, że szkoła przygotowuje się do utworzenia tej klasy. Zostały też podpisane porozumienia z M. w O. w czerwcu i sierpniu 2014r. Przy czym rozmowy (...) trwały wcześniej.

(dowód: zestawienie godzin dla nauczycieli i oddziałów klasowych k: 14; plan nauczania k: 15-36; zeznania pozwanej E. O. k: 126-127v, 151v-153v; zeznania świadka E. S.-G. k: 129; zeznania świadka G. M. k: 130-131v)

Ostatecznie zgodnie z aktualnym od (...). podziałem czynności z uwzględnieniem ilości godzin tygodniowo przydzielonym nauczycielom, wymiaru pensum i ilości nadgodzin, przyznanym nauczycielkom języka polskiego, rosyjskiego i wiedzy o kulturze - E. S.-G. przyznanych zostało 12,82 h, M. R. (1) – 20,66 h, D. L. (1) – 23,24h

(dowód: przydział czynności -k: 92, 142-144).

Pismem z dnia (...) pracodawca zawiadomił (...) Organizację (...) w O. o zamiarze wypowiedzenia stosunku pracy z powódką jako nauczycielem, zatrudnionym na podstawie mianowania. Zawiadomił też Zarząd Oddziału Związku (...) w O. o zamiarze wypowiedzenia powódce stosunku pracy.

Powódka nie jest członkiem (...) Organizacji (...) w O..

(dowód: pismo z dnia 26.05.2014r. k: B-205 akt osobowych; zawiadomienie k: B-204 akt osobowych; zawiadomienie k B-203 akt osobowych)

Pismem z dnia 23.05.2014r. pracodawca – na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) rozwiązał z powódką stosunek pracy, zawarty w dniu 01.09.2003r. na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, który upływał w dniu 31 sierpnia 2014r.

Przyczyną wypowiedzenia stosunku pracy były zmiany organizacyjne powodujące zmniejszenie liczby oddziałów w szkole uniemożliwiające dalsze zatrudnienie powódki na stanowisku nauczyciela języka polskiego i języka rosyjskiego.

(dowód: wypowiedzenie k: 6; zeznania powódki k: 126v, 127v, 150-151v; zeznania pozwanej k: 126-127v, 151v-153v)

Podczas spotkania w dniu 23.05.2014r., na którym obecne były też inne nauczycielki języka polskiego, dyrektorka placówki odczytała, kryteria jakimi kierowała się wybierając właśnie powódkę do zwolnienia. Dyrektor przedstawiła, jakie brała warunki pod uwagę przy zwalnianiu, tj. m.in. działania pozaszkolne nauczycieli przy promocji szkoły. Podczas tego spotkania z polonistkami mówiła o zmianie organizacyjnej placówki. Dokument określający kryteria doboru zwolnienia pracownika był też przedstawiony na radzie pedagogicznej nauczycielom, która odbyła się w kwietniu 2014 r., ale powódka wówczas nie była na niej obecna z uwagi na wyjazd na wycieczkę szkolną.

(dowód: protokół nr (...) z posiedzenia(...). k: 134-137; zeznania powódki k: 126v, 127v, 150v-151v)

Kryteria wyboru nauczyciela do zwolnienia, obowiązujące w Zespole Szkół (...)w O. ułożone były według hierarchii ważności.

(...) tak w zakresie kwalifikacji formalnych brane były pod uwagę:

- studia magisterskie pedagogiczne, czas posiadania pełnych kwalifikacji - w pierwszej kolejności wypowiedzenie otrzymywała osoba o najniższym poziomie kwalifikacji,

- dodatkowe kierunkowe studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne dające uprawnienia do nauczania drugiego przedmiotu - zgodne z potrzebami szkoły,

- w przypadku wychowania fizycznego dodatkowe uprawnienia - np. posiadanie uprawnień trenera, instruktora określonej dyscypliny sportu, przydatne w pracy szkoły - realizacji podstawy programowej i zgodnej z zainteresowaniami uczniów,

- staż pracy ogółem, w tym także staż pracy w Zespole Szkół(...) w O..

Kolejno - realizacja zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z pensum godzin dydaktycznych, godzin wynikających z art. 42 ust. 2 pkt. 2 lit. a - b Ustawy Karta Nauczyciela oraz dodatkowo wykonywanych przez nauczyciela czynności, a w szczególności:

- aktualna ocena pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej (ocena pracy /lub ocena dorobku zawodowego nauczyciela),

- motywacja, gotowość, kreatywność w podejmowaniu zadań dodatkowych,

- ocena realizacji zadań dodatkowych,

- podejmowane innowacje pedagogiczne,

- praca z uczniami sprawiającymi trudności,( motywacja i zaangażowanie)

- osiągnięcia w konkursach, turniejach itp.,

- efekty egzaminów zewnętrznych i wewnętrznych badań,

- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej,

- opinia rodziców i uczniów (uzasadnione skargi z ich strony),

- zdobywanie dodatkowych środków finansowych i pomocy rzeczowej na rzecz szkoły. (w pierwszej kolejności wypowiedzenie otrzymywała osoba, której praca z uwzględnieniem powyższych kryteriów została oceniona najniżej);

Kolejno - dyscyplina pracy:

- absencja (liczne, długotrwałe nieobecności dezorganizujące pracę szkoły),

- spóźnienia,

- obowiązkowość i sumienność w pełnieniu dyżurów,

- wykonywanie poleceń służbowych przełożonych,

- dyspozycyjność,

- urlopy bezpłatne,

- stosunek do koleżanek i kolegów, kształtowanie właściwej atmosfery w pracy,

- zaangażowanie w pracę szkoły.

(w pierwszej kolejności wypowiedzenie otrzymuje osoba , której praca została oceniona najniżej z uwzględnieniem powyższych kryteriów).

Podstawa nawiązania stosunku pracy z nauczycielem - kolejność do zwolnienia uwzględniania była:

- umowa na czas określony,

- na czas nieokreślony,

- poprzez mianowanie.

Uzyskany stopień awansu zawodowego - wypowiedzenie najpierw otrzymywał nauczyciel:

- stażysta,

- kontraktowy,

- mianowany,

- dyplomowany.

Kwalifikacje zawodowe, uprawniające do wykonywania innego zawodu (w pierwszej kolejności wypowiedzenie otrzymywał nauczyciel, posiadający przydatne kwalifikacje na rynku pracy, uprawniające do wykonywania innego zawodu).

Posiadane uprawnienia emerytalne - w przypadku podobnej sytuacji porównywanych nauczycieli , stanowią podstawę do zwolnienia.

Sytuacja osobista nauczyciela, w tym materialna np. jedyny żywiciel rodziny podlega ochronie przed zwolnieniem.

Miejsce zamieszkania poza miejscowością, w której znajduje się szkoła - po wyczerpaniu poprzednich kryteriów, w pierwszej kolejności ta przesłanka kwalifikowała do otrzymania wypowiedzenia.

(dowód: zeznania pozwanej k: 126-127v, 151v-153v; częściowo zeznania powódki k:126v, 127v, 150v-151v; Protokół nr (...) z posiedzenia Rady (...) r. k: 133-137; kryteria doboru k: 37-39; zestawienie – kryteria wyboru k 52-60; arkusze samooceny k: 61-86; zeznania świadka M. R. k: 128v-129; zeznania świadka D. L. k: 149-150v)

W dniu wręczania powódce wypowiedzenia umowy o pracę - prace innowacyjne w zakresie powstania i utworzenia klasy(...)były już bardzo zaangażowane. Następnie podpisane zostały m.in. porozumienia - w dniu 17 czerwca 2014r. pomiędzy Zespołem Szkół, w skład (...) w O., reprezentowanym przez dyrektor E. O. (2), a Komendą (...)w O..

Strony porozumienia zadeklarowały wówczas wzajemną współpracę, która miała polegać na:

- nieodpłatnym udzielaniu pomocy dydaktycznej przez K. w realizacji programu nauczania poprzez prowadzenie zajęć dla uczniów klasy (...)w (...) Liceum (...) w O. w roku szkolnym 2014/2015;

- nieodpłatnym uczestnictwie uczniów klasy (...)w pokazach, ćwiczeniach i zawodach, organizowanych przez K. na rzecz bezpieczeństwa;

- nieodpłatnym uczestnictwie uczniów klasy (...) w obozach tematycznych, organizowanych wspólnie z K.,

- nieodpłatnym organizowaniu przez K. w jej siedzibie lub siedzibie Zespołu, tematycznych lekcji dydaktycznych z uczniami, mających na celu podnoszenie świadomości prawnej i społecznej uczniów klasy(...) oraz odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej;

- nieodpłatnym udostępnianiu przez Zespół sali gimnastycznej na potrzeby podnoszenia sprawności fizycznej (...) K. w terminach uzgodnionych przez strony,

- nieodpłatnym, udostępnianiu przez Zespół boiska zewnętrznego na potrzeby organizacji zawodów sportowo (...) w terminach uzgodnionych przez strony.

Nieodpłatne udzielanie pomocy dydaktycznej, o której mowa w § 1 pkt. 1 następować miało poprzez wyznaczonych (...), na podstawie przedłożonego do K. pisma dyrektor Zespołu, określającego roczny program i rozkład zajęć .

Zgodnie §3Porozumienie zostało zawarte na okres jednego roku szkolnego z mocą obowiązującą od dnia jego podpisania.

(dowód: zeznania pozwanej k: 126-127v, 151v-153v; porozumienie k; 160-160v; porozumienie k: 161—161v)

Pismem z dnia 25.08.2014r. dyrektor placówki E. O. (2) - na podstawie § 4 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej i sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 56, poz. 506 ze zm.) przekazała do Starostwa (...) w O. – Uchwałę Rady Pedagogicznej w Zespole Szkół w O. nr (...) z dnia 25 sierpnia 2014 w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad i zgodą autora oraz porozumienie z Komendą (...) w O..

Co więcej w dniu 27.08.2014r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy pozwaną placówką a Komendą Miejską Policji w O., na mocy którego strony zadeklarowały wzajemną współpracę – polegającą m.in. na nieodpłatnym udzielaniu pomocy dydaktycznej przez policjantów w realizacji programu nauczania klasy (...) w (...) Liceum (...) w O. w roku szkolnym 2014/2015, nieodpłatnym uczestnictwie młodzieży w lekcjach pokazowych, organizowanych na terenie jednostki Policji, nieodpłatnym okresowym organizowaniu przez komendę tematycznych lekcji dydaktycznych z uczniami, mających na celu podnoszenie świadomości prawnej i społecznej uczniów za stan bezpieczeństwa publicznego, nieodpłatnym udostępnianiu przez Zespół (...) gimnastycznej na potrzeby podnoszenia sprawności fizycznej policjantów i nieodpłatnym okresowym udostępnianiu przez Zespół boiska zewnętrznego na potrzeby organizacji zawód w sportowo-policyjnych.

Zgodnie z § 2 porozumienia – udzielanie pomocy następować miało w roku szkolnym (...)poprzez prowadzenie zajęć przez wyznaczonych policjantów w liczbie 15 godzin oraz w przypadku przedłużenia porozumienia na kolejny rok szkolny, w liczbie 15 godzin z bloku tematycznego „Uprawnienia policji”. Zgodnie z (...)– zostało ono zawarte na czas określony na rok szkolny (...) z możliwością przedłużenia na kolejny rok szkolny.

Zgodnie zaś ze szczegółowymi założeniami innowacji pedagogicznej (...) - Innowacja obejmować miała uczniów klasy (...) Liceum (...) w O. przy Zespole Szkół w O. - od 1 września (...) roku do 28 kwietnia(...) Cykl kształcenia w oddziale innowacyjnym obejmował 3 lata, w tym 2 lata z zajęciami dodatkowymi:(...) Projekt skierowany został do wszystkich absolwentów gimnazjum (dziewcząt i chłopców). W klasie (...) prowadzone miały być zajęcia lekcyjne, zgodne z ramowym planem nauczania liceum ogólnokształcącego, z rozszerzeniem następujących przedmiotów: - język polski, - Historia, - WOS, - Fizyka oraz wprowadzone zostały dwa dodatkowe przedmioty nauczania - (...).

Celami głównymi innowacji były:

- Poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej (...) (...);

- Przygotowanie młodzieży do egzaminu maturalnego i studiów wyższych(...)

-Przygotowanie młodzieży do postępowania kwalifikacyjnego w przyjęciu do pracy(...)

- Stworzenie uczniom szansy poznania na etapie edukacji ponadgimnazjalnej specyfiki służby(...)

- Integracja młodzieży z instytucjami(...)

- Wzbudzenie zainteresowania funkcjonowaniem oraz pracą (...)

- Wsparcie prowadzonego w szkole procesu wychowawczego (...)

- Promocja wartości patriotycznych;

- Rozbudzanie poszanowania dla prawa i porządku;

- Kształtowanie postawy(...).

(dowód: pismo z dnia 25.08.2014r. k: 159; porozumienie z dnia 17.06.2014r. k: 160-160v; porozumienie z dnia 27.08.2014r. k: 161-161v; zgoda autora k: 163-167; szczegółowe założenia innowacji pedagogicznej klasa (...) k: 168-173; Program nauczania (...) dla klasy(...) k: 174-179; program nauczania służba (...)

Pismem z dnia(...). Zarząd (...) w O., poinformował dyrektor E. O. (2), że na posiedzeniu w dniu 26 sierpnia 2014 r., wyraził zgodę na wprowadzenie dwóch innowacji pedagogicznych: -(...)

(dowód: pismo z dnia 2 września2 014r. k: 162)

Ostatecznie w roku szkolnym (...) utworzono w Zespole Szkół tyle samo klas, ile było (...) tj. 17 oddziałów. Liczba godzin w Zespole Szkół jeśli chodzi o rok (...)w porównaniu z (...) nie uległa znacznej zmianie, bo uzyskany został dodatkowy oddział w (...), tj. klasa (...). W roku szkolnym (...) było to łącznie 58 godzin ( dla 2 porównywanych nauczycielek i przy uwzględnieniu obok, j.polskiego także j.rosyjskiego, wiedzy o kulturze i godzin z wychowawcą) a w roku (...) było to 56,73.

Pensum poszczególnych nauczycielek podlegających porównaniu z powódką wynosi: E. S.-G.- 9/18, M. R. – 18/18, D. L.- 18/18. Dodatkowego w roku szkolnym(...)naukę języka rosyjskiego po powódce przejęła J.S.- z pensum 30/30 ( pracująca w bibliotece (...) i w Liceum (...)).

(dowód: zeznania pozwanej k: 126-127v, 151v-153v, zestawienia k. 14, 92,142-144)

Sąd zważył, co następuje:

W ocenie Sądu roszczenie powódki w całości zasługuje na uwzględnienie.

Po pierwsze wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 30 §4 k.p., w oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę, zawartej na czas nie określony powinna być wskazana przyczyna, uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. Podana przez pracodawcę przyczyna umożliwia bowiem ocenę zasadności dokonanego wypowiedzenia.

W niniejszej sprawie przyczyną wypowiedzenia umowy o pracę powódce wskazaną przez pracodawcę w piśmie z dnia 23.05.2014r. były: zmiany organizacyjne, powodujące zmniejszenie liczby oddziałów w szkole, uniemożliwiające dalsze zatrudnienie powódki na stanowisku nauczyciela języka polskiego i języka rosyjskiego.

Po wnikliwym rozważeniu tej kwestii, Sąd doszedł do przekonania, iż w okolicznościach przedmiotowej sprawy nie sposób uznać, wskazaną przez pozwanego pracodawcę podstawę za uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę powódce.

Z przedłożonych bowiem przez stronę pozwaną dokumentów, dotyczących liczy godzin i oddziałów klasowych, które w roku szkolnym (...) zostały zaplanowane i utworzone w Zespole Szkół (k: 14), szkolnego planu nauczania (k: 15-36) oraz zeznań pozwanej E. O. i świadka D. L. ewidentnie wynika, że faktycznie nie doszło do zmniejszenia liczby oddziałów w placówce, które to miało uniemożliwić dalsze zatrudnianie powódki na stanowisku nauczyciela.

Poza sporem bowiem było, że od 1 września (...). faktycznie została utworzona i aktualnie funkcjonuje klasa (...) w Zespole Szkół w O..

Podkreślenia wymaga, że wprowadzenie innowacji programowo-organizacyjnej w (...) Liceum (...) przy Zespole Szkół w O. i utworzenie klasy (...) było odpowiedzią na oczekiwania młodzieży regionu i poszukiwaniem rozwiązania dla trudnej sytuacji w Liceum (...). Jak wynikało bowiem z założeń innowacji to – diagnoza, przeprowadzona wśród gimnazjalistów powiatu wykazała, że wśród młodzieży jest zapotrzebowanie na szkoły, przygotowujące do dalszego etapu kształcenia umożliwiającego podjęcie pracy w służbach (...) Wprowadzenie klasy (...) zapewnić miało wyższą jakość kształcenia i poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły i być formą promocji (...) Liceum (...) przy Zespole Szkół w O., umożliwiającą lepszy nabór. Przewidywany czas realizacji innowacji obejmował okres - od (...)

Faktem jest również, że prace innowacyjne w zakresie powstania i utworzenia tej klasy mundurowanej zostały wdrażane już dużo wcześniej tj. przed wręczeniem powódce wypowiedzenia. Świadek E. S.-G. przyznała, że już w listopadzie (...)po radzie pedagogicznej, było pierwsze spotkanie zespołu promocyjnego, podczas którego przydzielone zostały zadania nauczycielom w zakresie promocji szkoły. Natomiast G. M., była dyrektor (...)O, wskazała, że D. L. już w (...). zbierała materiały do powyższej innowacji. W konsekwencji podpisane też zostały m.in. porozumienia – już w dniu 17 czerwca 2014r. pomiędzy Zespołem Szkół, w skład (...) w O., a Komendą(...)w O. i w późniejszym okresie (w sierpniu(...)) z Powiatową Komendą Policji w O..

Zgodnie zaś z Uchwałą z dnia(...). przekazana została do Starostwa Powiatowego w O. – Uchwała Rady (...)w O. nr (...) w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad i zgodą autora oraz porozumienia, zawarte właśnie m.in. z Komendą (...) w O..

Poza tym, co istotne, w informatorze szkoły na(...) pojawiła się już informacja o tej nowoutworzonej klasie. W marcu 2014r. zaczęto ją rozpowszechniać, podając informację, że szkoła przygotowuje się do utworzenia tej klasy (...).

Poza sporem jest kwestia, na którą powoływała się pozwana E. O., która jako dyrektorka placówki przyznała, że nie tylko w pozwanym Zespole Szkół, ale na terenie O. panuje trudna sytuacja w szkołach. Każdego bowiem roku, dane placówki „ walczą o każdego ucznia”, z uwagi na fakt, że liczba uczniów w klasach maleje, nie mniej jednak w pozwanym Zespole Szkół prace nad innowacjami wdrażane były stosunkowo wcześniej tak, aby od września(...) nowoutworzony oddział funkcjonował. Co ostatecznie się udało. Jak przyznała pozwana to: w roku szkolnym(...) w maju - przygotowywała ona arkusz organizacyjny i składając wniosek do organu prowadzącego, założenie było, że dokonany zostanie nabór do klas pierwszych:(...). Ostatecznie natomiast zostały utworzone, jak przyznała pozwana „przy dużym zaangażowaniu nauczycieli” - w (...) (...) od październiku zaczęły się zajęcia, a do końca września prowadzona była rekrutacja ( co jest standardem w takich placówkach), i w konsekwencji jest tam 20 słuchaczy. Dyrektor pozwanego Zespołu Szkół przyznała jasno, że w maju 2014r. nie sądziła, że odniesiony zostanie(...) To tylko i wyłącznie innowacja pedagogiczna dała możliwość dodatkowego oddziału (…)”. Nie mniej jednak, choć w arkuszu organizacyjnym z (...). nie było uwzględnionej nowo utworzonej klasy (...), to w sierpniu dyrektor placówki składa do organu prowadzącego aneks do arkusza organizacyjnego, który może ulec zmianie, a w tym czasie ewidentnym było już, że klasa (...) od (...). będzie funkcjonowała. Jak zeznała bowiem pozwana, organ prowadzący - podjął uchwałę w czerwcu 2014r. o włączeniu nowej klasy. Co więcej – pozwana podała, że w arkuszu organizacyjnym (...) zaakceptowanym przez organ prowadzący było przewidzianych: (...), nie mniej jednak pozwana miała uzgodnienia z organem prowadzącym, bo przecież przygotowywana była innowację pedagogiczną pod nazwą klasa (...), która miała na celu zwiększenie zainteresowaniem liceum i zwiększenie naboru do szkoły. Ten projekt, jak przyznała pozwana, był wdrażany od 1 września, a zgoda od organu prowadzącego na realizacje tej innowacji pedagogicznej nastąpiła (...).. Nie mniej jednak przed czerwcem 2014r. dyrektor pozwanego Zespołu miał poczynione uzgodnienia z organem prowadzącym odnośnie wdrażania innowacji- klasa (...). Promocja natomiast trwała jeszcze wcześniej. Pozwana przyznała również, że do tej klasy uczniowie zaczęli się zgłaszać (...), kiedy to ustalony był termin składania podań do szkół.

Świadek D. L. również potwierdziła, że choć klasa (...) powstała(...), to cały rok po przejęciu (...). była prowadzona praca nad tą klasą, tak aby ją utworzyć od nowego roku szkolnego. W konsekwencji w roku szkolnym (...) utworzono dwa oddziały:(...). Przyznała ona również, że liczba oddziałów w placówce w latach (...)a (...) (...)

Świadek E. S.-G. również przyznała, że dzięki inicjatywie dyrektor E. O. w roku szkolnym (...)– właśnie dlatego, że podjęła ona wyzwanie – próbę utworzenia nowej klasy w (...) LO – a działania promocyjne trwały już od stycznia(...). - to ta klasa została ostatecznie otworzona. Przyznała też, że w rezultacie tyle samo utworzono klas w roku szkolnym (...) ”. Z relacji świadka wynikało, że w ZSZ (...)

Co więcej, świadek M. R. choć z jednej strony przyznała, że nie wie, czy nastąpiło zmniejszenie liczby oddziałów między rokiem szkolnym(...)a (...), to przyznała, że w LO była jedna klasa, a przyjęto dwie klasy, co ewidentnie potwierdza okoliczność, że nie doszło do zmniejszenia oddziałów w placówce w roku szkolnym(...)

Sama pozwana również w toku postępowania sądowego podała, że jako przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę powódce wskazała - zmniejszenie liczby oddziałów, „bo gdyby nie ta klasa (...), to oddziałów byłoby mniej (…)”, tym samym przyznając, że faktycznie nie doszło do zmniejszenia liczby oddziałów w roku szkolnym(...). Co więcej przyznała też, że liczba godzin w zespole, jeśli chodzi o rok(...)nie zmieniła się, bo uzyskano dodatkowy oddział w LO, to jest klasę (...)

Na gruncie niniejszej sprawy bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, iż wytypowanie danego nauczyciela do zwolnienia jest wynikiem prawidłowo dokonanego przez pracodawcę wyboru (w oparciu o znane pracownikowi kryteria) .

Z punktu widzenia niniejszej sprawy, istotne bowiem jedynie było to, czy zaistniały przesłanki, wskazane w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela i jedynie ta okoliczność winna być brana pod uwagę przy rozstrzygnięciu sprawy.

Wobec zatem ustalenia w pierwszej kolejności, że przyczyna wskazana przez pracodawcę nie była rzeczywista - bez znaczenia pozostawał już fakt kryteriów doboru, które zastosował pracodawca, typując powódkę do zwolnienia i tym samym, Sąd nie badał, czy faktycznie podnoszone przez pozwaną okoliczności w tym zakresie znalazłyby potwierdzenie w niniejszej sprawie. Tym samym, zeznania świadków M. C., M. R. (1), G. M. (2) i D. L. (1) - w zakresie jakim wykazywali oni na zaangażowanie i inicjatywę w pracy powódki i innych porównywanych nauczycielek oraz promowanie przez nich pozwanej placówki, nie miały znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy.

Na marginesie dodać jedynie można, że jak wynikało to z zeznań świadka M. R., to podczas wręczania powódce wypowiedzenia – pracodawca wskazał, jakimi kryteriami kierował się, wybierając powódkę do wypowiedzenia. Sama powódka zresztą również przyznała, że na spotkaniu, kiedy wręczane jej było wypowiedzenie, były obecne 4 nauczycielki i dyrektor podała kryteria doboru.

W dalszej kolejności wskazać należy, iż w niniejszej sprawie nie doszło do naruszenia obowiązku konsultacji związkowej przy wypowiedzeniu powódce umowy o pracę. Pozwana przeprowadziła bowiem z działającymi u niej organizacjami związkowymi konsultację związkową przed wręczeniem powódce oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę.

Reasumując , w ocenie Sądu wskazanie jako przyczyny wypowiedzenia- zmniejszenia liczby oddziałów w szkole uniemożliwiające dalsze zatrudnienie powódki na stanowisko nauczyciela języka polskiego i języka rosyjskiego nie może zostać uznane za rzeczywistą i prawdziwą przyczynę. Jak wynika z okoliczności sprawy, prace nad innowacją pedagogiczną w swym największym zaangażowaniu trwały przez cały (...)r. Przed utworzeniem arkusza organizacyjnego (...) dyrektor pozwanego Zespołu miał już akceptację organu prowadzącego dla utworzenia klasy (...). Znalazło to potwierdzenie m.in. w umieszczeniu tej propozycji w informatorze dla uczniów gimnazjów, dalece zaangażowanych rozmowach ze(...) ( E. O. wskazała w swych zeznaniach na podpisanie umowy już w marcu 2014r. ) i Policją. E. O. w czerwcu (...) uzyskała zgodę organu prowadzącego na realizację tej innowacji co stanowiło swoiste jej zatwierdzenie. Dołączone do akt dokumenty dotyczące innowacji ( k. 159-195) są uzewnętrznieniem uchwał podjętych na Radzie Pedagogicznej (...) natomiast, zdaniem Sądu, nie mogą świadczyć o tym , że dopiero w tym dniu, a nawet w dniu (...). ( pismo z Kuratorium (...) k. 158), podjęto wiążącą decyzję o utworzeniu klasy (...). Albowiem jak wynika z całości zebranego materiału dowodowego prace te były już w II półroczu roku szkolnego (...) były na tyle daleko zaangażowane, że umożliwiły rozpoczęcie rekrutacji niezależnie od formalnego zakończenia całej procedury .

Wobec powyższych okoliczności i wykazania, że wskazana w wypowiedzeniu wręczonym powódce - przyczyna jest nierzeczywista – roszczenie powódki w całości zasługiwało na uwzględnienie, o czym orzeczono w pkt (...) wyroku, przywracając powódkę w pozwanym Zespole Szkół im. (...) w O. na dotychczasowe warunki pracy i płacy.

SSR Grażyna Giżewska-Rozmus

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Dorota Kuczyńska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy w Olsztynie
Osoba, która wytworzyła informację:  Grażyna Giżewska-Rozmus,  Krystyna Katulska ,  Eugenia Zając
Data wytworzenia informacji: