III U 477/18 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Suwałkach z 2019-02-05

Sygn. akt III U 477/18

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 5 lutego 2019r.

Sąd Okręgowy w Suwałkach III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący:

SSO Piotr Witkowski

Protokolant:

st. sekr. sądowy Marta Majewska-Wronowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lutego 2019r. w Suwałkach

sprawy U. A.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.

o wznowienie wypłaty renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy

w związku z odwołaniem U. A.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O.

z dnia 27 lipca 2018 r. znak (...)

1.  zmienia zaskarżoną decyzję i przywraca U. A. prawo do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy na okres od dnia 1 lipca 2018r. do dnia 17 czerwca 2020r.;

2.  przyznaje radcy prawnemu J. R. z kasy Sądu Okręgowego w Suwałkach wynagrodzenie w kwocie 90 (dziewięćdziesiąt) złotych, powiększone o podatek VAT, za reprezentowanie z urzędu U. A..

Sygn. akt III U 477/18

UZASADNIENIE

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w O. decyzją z dnia 27.07.2018r. odmówił U. A. prawa do wznowienia wypłaty renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

W uzasadnieniu wskazał, iż zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 17.12.1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1383 ze zm.) prawo do renty, które ustało z powodu ustąpienia niezdolności do pracy podlega przywróceniu, jeżeli w ciągu 18 miesięcy od ustania prawa do renty ubezpieczony ponownie stał się niezdolny do pracy.

Natomiast komisja lekarska orzeczeniem z dnia 10.07.2018r. nie uznała jej za całkowicie niezdolną do pracy.

W odwołaniu od tej decyzji U. A. domagała się jej zmiany i przyznania jej prawa do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy na stałe. Podniosła, iż z dokumentacji zgromadzonej w aktach rentowych wynika, że organem rentowy od 27 lat uznawał ją za osobę całkowicie niezdolną do pracy ze względu na zły i nie rokujący poprawy stan wzroku. W skarżonej decyzji organ rentowy przyjął błędną ocenę stanu jej zdrowia wcześniej dokonaną przez lekarza orzecznika i komisję lekarską, którzy tylko pobieżnie ją zbadali i zignorowali dokumentację medyczną dotyczącą jej leczenia. Wskazała, iż jest to druga wydana przez Zakład decyzja, gdyż wydana w dniu 18.07.2018r. zawierała błędy i po zwróceniu przez nią na ten fakt uwagi, została uchylona. Podniosła, że jej całkowita niezdolność do pracy wystąpiła przed ukończeniem 18 roku życia, a problemy z poprawnym widzeniem zaczęły się w dzieciństwie. Stan jej wzroku systematycznie się pogarszał - osiągając -20 i -21 dioptrii po korekcji okularami (bez korekcji -28 i -29), przy czym pole widzenia ograniczone do 20-250 w centrum. Z wysoką postępującą krótkowzrocznością obu oczu wiążą się zmiany zwyrodnieniowe siatkówki i naczyniówki obu oczu, a także rozrzedzenie siatkówki z licznymi mętami degeneracyjnymi. Od 01.03.1991r. tj. przez 27 lat otrzymywała rentę inwalidzką z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. To pierwsze orzeczenie podtrzymały Komisje Lekarskie w latach późniejszych, podkreślając brak celowości rehabilitacji leczniczej i przekwalifikowania zawodowego. Do tej pory lekarze rzecznicy nie mieli wątpliwości, że jest ona całkowicie niezdolna do pracy. W 2015r. przeszła dwa zabiegi usunięcia zaćmy na oku prawym i lewym, a w 2017r. przeszła dwa zabiegi kapsulotomii (usunięcia zaćmy wtórnej) na oku prawym i lewym. Wszczepienie soczewek wewnątrzgałkowych podczas zabiegu usunięcia zaćmy pozwala jej na bezkolizyjne poruszanie się bez okularów, nie sprawia jednak, że ostrość wzroku jak i pole widzenia uległy poprawie. Tym być może sugerowała się doktor konsultant organu rentowego wydając swoją opinię, a za nią lekarz orzecznik. Wskazała, że po zabiegach operacyjnych w 2015r. jej widzenie uległo zdecydowanej poprawie, jednak na bardzo krótko, ponieważ na przełomie 2016 i 2017 roku nastąpiło wyraźne pogorszenie i pomimo wykonanej w 2017r. kapsulotomii nie uległo ponownej poprawie. Na rencie inwalidzkiej z tytułu całkowitej niezdolności do pracy przebywa od 1991r. i stan jej zdrowia nie pozwalał na podjęcie zatrudnienia. Przy tak wysokiej wadzie wzroku przeciwwskazana jest wszelka praca fizyczna, gdyż grozi ona odwarstwieniem siatkówki i całkowitą utratą widzenia. Jedyna dostępna jej praca to praca umysłowa związana z pracą na komputerze. Niestety nie jest w stanie pracować na komputerze dłużej niż godzinę, w związku z czym nie może pracować ani w administracji – nie przeczyta przedłożonych dokumentów, nie opracuje dokumentów komputerowo, ani w szkole - nie da rady przygotować się do zajęć; nie sprawdzi prac pisemnych uczniów, nie jestem też w stanie zapewnić uczniom bezpieczeństwa, jeśli nie widzi, czym się zajmują. Nie ulega wątpliwości, iż praca biurowa, bądź praca nauczyciela to głównie praca wzrokowa z bliska, więc utrata prawidłowego lub choćby dobrego widzenia z bliska, wyklucza możliwość wykonywania zawodu. Ponadto nauczyciel pracuje w znacznej części z tekstem pisanym ręcznie (zadania domowe, prace klasowe, sprawdziany), o różnym stopniu czytelności, wielkości znaku czy nasycenia barwy tuszu, co dodatkowo utrudnia widzenie. Podniosła również, że do prawidłowego funkcjonowania w codziennym życiu potrzebuje pomocy innej osoby, ponieważ nie wolno jej dźwigać, więc nie może np. zrobić zakupów większych niż 2 kg, nie może też np. wynieść prania. Po swoim mieszkaniu porusza się swobodnie, ale poza nim często potrzebuje pomocy w dotarciu do celu, zwłaszcza po zmroku, wtedy nie jest w stanie zauważyć przeszkód, jak chociażby schodów czy krawężnika, a nagły wstrząs czy upadek może skutkować rozwarstwieniem siatkówki. Nie bez znaczenia jest też okoliczność, iż wraz z wiekiem musi liczyć się z postępem powikłań zdrowotnych, pogłębianiem się zwyrodnień przy braku rokowań poprawy stanu wzroku.

W odpowiedzi na odwołanie organ rentowy wniósł o jego oddalenie. Podtrzymał podstawy skarżonej decyzji i dodatkowo wskazał, iż w dniu 25.04.2018r. odwołująca się złożyła wniosek o ponowne ustalenie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy, ponieważ miała ustalone prawo do renty z tytułu okresowej całkowitej niezdolności do pracy do dnia 30.06.2018r.

Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS oceny niezdolności do pracy, jej stopnia oraz ustalenia:

1) daty powstania niezdolności do pracy,

2) trwałości lub przewidywanego okresu niezdolności do pracy,

3) związku przyczynowego niezdolności do pracy lub śmierci z określonymi okolicznościami,

4) trwałości lub przewidywanego okresu niezdolności do samodzielnej egzystencji,

5) celowości przekwalifikowania zawodowego

- dokonuje w formie orzeczenia lekarz orzecznik Zakładu.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14.12.2004r. w sprawie orzekania o niezdolności do pracy (Dz. U. z dnia 27.12.2004r.) lekarz orzecznik wydaje orzeczenie na podstawie dokumentacji dołączonej do wniosku oraz po przeprowadzeniu bezpośredniego badania stanu zdrowia osoby, w stosunku do której ma być wydane orzeczenie.

Natomiast w oparciu § 4 ust. 3 rozporządzenia lekarz orzecznik może, przed wydaniem orzeczenia, uzupełnić dokumentację dołączoną do wniosku, w szczególności o opinie lekarza konsultanta lub psychologa albo o wyniki badań dodatkowych lub obserwacji szpitalnej.

W związku więc z koniecznością zasięgnięcia opinii specjalistycznej lekarza konsultanta, organ rentowy skierował odwołującą się na konsultację do specjalisty chorób oczu, która odbyła się w dniu 04.06.2018r. oraz dodatkowe badanie ostrości wzroku. Lekarz orzecznik po zapoznaniu się z opinią specjalistyczną lekarza konsultanta oraz dokumentacją medyczną, orzeczeniem z dnia 13.06.2018r. stwierdził, iż odwołująca się jest niezdolna do pracy i jednocześnie wskazał, że nie jest ona całkowicie niezdolna do pracy. Odwołująca się w dniu 25.06.2018r. złożyła sprzeciw od tego orzeczenia lekarza orzecznika. Komisja Lekarska orzeczeniem z dnia 10.07.2018r. również uznała, że odwołująca się jest niezdolna do pracy, ale nie jest całkowicie niezdolna do pracy.

Organ rentowy wskazał, iż w myśl art. 14 ust. 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, orzeczenie lekarza orzecznika, od którego nie wniesiono sprzeciwu lub co do którego nie zgłoszono zarzutu wadliwości, albo orzeczenie komisji lekarskiej, stanowi dla organu rentowego podstawę do wydania decyzji w sprawie świadczeń przewidzianych w ustawie, do których prawo jest uzależnione od stwierdzenia niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji.

Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 pkt. 1. ustawy o niezdolności do pracy oraz o jej dacie decyduje w formie orzeczenia Lekarz Orzecznik Zakładu, a organ rentowy związany jest wydanym orzeczeniem.

Niezdolną do pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy jest osoba, która całkowicie lub częściowo utraciła zdolność do pracy zarobkowej z powodu naruszenia sprawności organizmu i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy po przekwalifikowaniu.

Ustęp 2 całkowicie niezdolną do pracy jest osoba, która utraciła zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy. '

Ustęp 3 częściowo niezdolną do pracy jest osoba, która w znacznym stopniu utraciła zdolność do pracy zgodnej z poziomem posiadanych kwalifikacji.

Zgodnie zaś z art. 61 ustawy prawo do renty, które ustało z powodu ustąpienia niezdolności do pracy, podlega przywróceniu, jeżeli w ciągu 18 miesięcy od ustania prawa do renty ubezpieczony ponownie stał się niezdolny do pracy, z zastrzeżeniem art. 101a.

Natomiast wyjątkowość instytucji przywrócenia renty z tytułu niezdolności do pracy polega na tym, że wyłączną przesłanką „odżycia” prawa do świadczenia po jego uprzednim ustaniu wskutek odzyskania zdolności do pracy jest ponowne zaistnienie tylko jednej z przesłanek warunkujących prawo do renty, tj. niezdolności do pracy.

Sąd Okręgowy w Suwałkach ustalił i zważył, co następuje:

Odwołanie należało uznać za uzasadnione.

Odwołująca się jest bowiem nadal niezdolna do pracy, a ta niezdolność jest częściową okresową niezdolnością do pracy. Tak mianowicie wynika z opinii biegłej lekarz sądowej z zakresu okulistyki – dr n. med. I. B.. Biegła po przeanalizowaniu dokumentacji medycznej i wykonaniu badania odwołującej się rozpoznała u niej: wysoką krótkowzroczność zwyradniającą obu oczu w wywiadzie, stan po operacji zaćmy z wszczepieniem sztucznych soczewek tylno komorowych (WTK) w 2015r., stan po nacięciu torebek tylnych soczewek YAG laserem, krótkowzroczność niskiego stopnia oka lewego i astygmatyzm krótkowzroczny niskiego stopnia oka prawego. Biegła zaopiniowała, że rozpoznane schorzenia powodują u odwołującej się częściową niezdolność do pracy na okres dwóch lat od 18.06.2018r. do 17.06.2020r. Nie powodują natomiast całkowitej niezdolności do pracy. Wskazała, iż ciśnienie wewnątrzgałkowe w obu oczach jest prawidłowe. Wszczepy sztucznych soczewek tylno komorowych (WTK) w obu oczach ufiksowane prawidłowo. Nie stwierdziła obecnie takiego naruszenia sprawności organizmu z powodu schorzeń okulistycznych, aby odwołująca się mogła być uznana za całkowicie niezdolną do pracy. W dniu 17.06.2013r. odwołująca się została uznana przez lekarza orzecznika za całkowicie niezdolną do pracy do dnia 17.06.2018r., ponieważ ostrość wzroku w obu oczach wyniosła 0,1 i rozpoznano zaćmę początkową w obu oczach. W 2015r. odwołującą się miała wykonane zabiegi operacyjne usunięcia zaćmy w obu oczach z wszczepieniem sztucznych soczewek tylno komorowych (WTK). Podczas badania przez konsultanta Zakładu w dniu 04.06.2018r. oraz przez biegłą sądową w dniu 05.12.2018r. ostrość wzroku w obu oczach wyniosła po 0,3 czyli 30% dobrego widzenia. Wskazuje to, że ostrość uległa poprawie w porównaniu do badania z 17.06.2013r. Przeciwwskazana jest jednak odwołującej się ciężka praca fizyczna.

Sąd tymczasem podzielił opinię biegłej sądowej, gdyż została sporządzona przez lekarza o specjalności w leczeniu chorób oczu, a więc na które cierpi odwołująca się. Opinia jest też jednoznaczna w swojej wymowie. Jak zaś wypowiedział się Sąd Najwyższy choćby w wyroku z dnia 14.03.2007r. III UK 130/06, w sprawie o świadczenie rentowe to ustalenia biegłych lekarzy sądowych dostarczają sądowi wiedzy specjalistycznej, koniecznej do dokonania oceny stanu zdrowia osoby ubiegającej się o świadczenia rentowe, w tym rodzaju występujących schorzeń, stopnia ich zaawansowania i nasilenia związanych z nimi dolegliwości.

Podobnie wypowiedział się również Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 12.01.2010r. I UK 204/09 i z 24.02.2010r. II UK 191/09. Sąd bowiem musi zawsze kierować się ustaleniami biegłych lekarzy sądowych, którzy posiadają w tym względzie specjalistyczną wiedzę.

Opinia biegłej z zakresu okulistyki i wnioski z niej płynące są z resztą zbieżne z ustaleniami organu rentowego w zakresie istnienia u odwołującej się częściowej niezdolności do pracy. Rozstrzygnięcia wymagało, czy ustalenie odwołującej się prawa do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy należy dokonywać w oparciu o art. 57 czy 61 ustawy z dnia 17.12.1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 1270). W niniejszym przypadku odwołującej się, która prawo do renty nieprzerwanie posiada od 01.12.1991r., prawo do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy należało przywrócić na podstawie art. 61 ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Zgodnie z tym przepisem prawo do renty, które ustało z powodu ustąpienia niezdolności do pracy, podlega przywróceniu, jeżeli w ciągu 18 miesięcy od ustania prawa do renty ubezpieczony ponownie stał się niezdolny do pracy, z zastrzeżeniem art. 101a.

Zgodnie z powyższym przepisem przywrócenie prawa do renty następuje ex lege w razie ponownego powstania u osoby ubiegającej się o to świadczenie niezdolności do pracy w ciągu 18 miesięcy od ustania prawa przysługującego jej uprzednio, jeżeli prawo to ustało wskutek ustąpienia niezdolności do pracy (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 07.11.2001r. sygn. II UKN 565/00, z dnia 20.02.2006r. sygn. I UK 170/05). Nie ma tu znaczenia, czy dochodzi do przywrócenia tego samego stopnia niezdolności do pracy. Jeżeli przywróceniu prawa do renty towarzyszy zmiana stopnia niezdolności do pracy w stosunku do pierwotnie przyznanego świadczenia, organ rentowy dokonuje tylko odpowiedniej korekty wysokości renty. Zważyć również należy, iż sam moment ustalania przywrócenia prawa do renty nie jest istotny w tym sensie, że może do niego dojść także po upływie 18 miesięcy od ustania prawa do renty. Ważne jest tu tylko, by ponowna niezdolność do pracy powstała w ciągu 18 miesięcy od ustania tego prawa.

W przypadku odwołującej miała miejsce taka właśnie sytuacja. Jest ona bowiem nadal niezdolna do pracy, z tym że niezdolność ta została obniżona z całkowitej na częściową. Nie ma zatem podstawy do ustalania jej prawa do świadczenia rentowego na nowo badając podstawy z art. 57 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, gdyż przesłanka z art. 61 – dalsza niezdolność do pracy – istnienie u niej nadal. Treść przepisu art. 61 wskazuje bowiem na istnienie dalszej niezdolności do pracy w ogóle w określonym czasookresie (18 miesięcy od ustania niezdolności do pracy). Odwołującą się te przesłanki spełniła.

Mając więc powyższe na uwadze Sąd Okręgowy na mocy art. 477 14 §2 kpc zmienił zaskarżoną decyzję i przywrócił U. A. prawo do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy na okres od 01.07.2018r. do 17.06.2020r. (pkt 1 wyroku).

Sąd miał na uwadze, że zaskarżona decyzja rozstrzygała o odmowie prawa do wznowienia wypłaty renty z tytuł całkowitej niezdolności do pracy, nie odnosząc się do prawa do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy. W sprawie można jednak było rozstrzygać w zakresie samego prawa do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Odwołująca się złożyła bowiem przed upływem prawa do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy wniosek o prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy bez wskazywania czy chce prawa do renty z tytułu całkowitej czy częściowej niezdolności do pracy. Organ rentowy winien więc rozstrzygnąć w ogóle o prawie do renty czy to z tytułu całkowitej czy częściowej niezdolności do pracy. Nie mógł ograniczać się tylko do rozstrzygania o prawie do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Skoro więc nie rozstrzygnął o prawie do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy należało to uczynić w postępowaniu sądowym choć odwołująca się domagała się prawa do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

Zgodnie z §15 ust. 2 i §4 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 03.10.2016r. w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu (t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 68) wysokość stawki minimalnej w sprawach o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego i zaopatrzenia emerytalnego oraz w sprawach dotyczących podlegania ubezpieczeniom społecznym wynosi 90zł i podlega podwyższeniu o stawkę podatku od towarów i usług

Mając powyższe na względzie postanowiono, jak w punkcie 2 wyroku.

Mt/PW

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Izabela Chilińska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Suwałkach
Osoba, która wytworzyła informację:  Piotr Witkowski
Data wytworzenia informacji: