
Sygn. akt I C 846/13

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 7 października 2014 r.

Sąd Okręgowy we Wrocławiu Wydział I Cywilny
w składzie:

Przewodniczący: SSO Aneta Fiałkowska – Sobczyk

Protokolant: Aneta Łokaj

po rozpoznaniu w dniu 25 września 2014 r. we Wrocławiu

sprawy z powództwa O. M.

przeciwko T. M. i W. K.

o nakazanie i zapłatę

I.  zobowiązuje pozwanych T. M. i W. K. do opublikowania w czasopiśmie  (...), w terminie 14 dni od dnia
uprawomocnienia się wyroku, na jednej z czterech pierwszych stron gazety oświadczenia następującej treści:
„Wydawca (...) oraz redaktor Naczelny (...) przepraszają Pana O. M. prowadzącego Niepubliczne Przedszkole „(...)”
w K. za naruszenie jego czci i dobrego imienia artykułem „(...)”, przy czym tytuł  (...) ma być w formacie czcionki
zastosowanej w tytule wyżej wymienionego artykułu;

II.  zasądza solidarnie od pozwanych T. M. i W. K. na rzecz organizacji pożytku publicznego Fundacji „(...)” z siedzibą
w M. (KRS  (...)) kwotę 5 000 zł (pięć tysięcy zł);

III.  w pozostałej części powództwo oddala;

IV.  zasądza solidarnie od pozwanych T. M. i W. K. na rzecz powoda O. M. kwotę 4 337 zł tytułem zwrotu kosztów
procesu.

Sygn. akt I C 846/13

UZASADNIENIE
Powód O. M. wniósł o zasądzenie od pozwanych T. M. i W. K. solidarnie kwoty 20 000 zł na cel społeczny,
tj. na rzecz organizacji pożytku publicznego Fundacji „(...)" z siedzibą w M. oraz o zobowiązanie pozwanych do
usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych powoda poprzez publikację w czasopiśmie  (...) na jednej z czterech
pierwszych stron gazety oświadczenia obejmującego przeprosiny o następującej treści: „ Wydawnictwo (...) - wydawca
(...) oraz Redaktor Naczelny (...) przepraszają Pana O. M. prowadzącego Niepubliczne Przedszkole „(...)" w K. za
rozpowszechnianie nieprawdziwych, uwłaczających jego czci i dobremu imieniu informacji zawartych w artykule
pt. „(...)?" - w terminie 14 dni od uprawomocnienia się wyroku; wnosząc przy tym o zobowiązanie pozwanego do
zamieszczenia oświadczenia w całości a co najmniej tytułu  (...) w formacie czcionki zastosowanej w spornej publikacji.

W uzasadnieniu pozwu powód wskazał, że w lutym 2013 r. ukazał się numer (...) miesięcznika pt.  (...). Na stronie
(...) wskazanego czasopisma został umieszczony niepodpisany artykuł pt. „ (...) ”. Publikacja ta traktuje o działalności
powoda, prowadzącego Niepubliczne Przedszkole „(...)" w K.. Publikacja narusza dobra osobiste powoda- cześć i
dobre imię. Na treść spornego artykułu składa się szereg informacji niezgodnych z prawdą, które kreują negatywny
wizerunek powoda, jako osoby nieuczciwej, niegospodarnej i niegodnej zaufania. Sporny artykuł, zdaniem powoda,



zawiera treści, które nie tylko mijają się z prawdą, są nieobiektywne, ale przede wszystkim przedstawiają powoda jako
osobę nieuczciwą lub co najmniej niegospodarną, pazerną i nie dającą rękojmi należytego prowadzenia przedszkola
niepublicznego, a takowe pełni przecież rolę wychowawczą wobec najmłodszych. Materiał prasowy przedstawia
niewielką wartość obiektywną i prowadzi do negatywnego odbioru powoda przez czytelników gazety i całą lokalną
społeczność, a przede wszystkim podważa jego wiarygodność w oczach rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
Powód - w świetle wymowy artykułu przedkłada własny partykularny, ekonomiczny interes ponad dobro dzieci.

W artykule noszącym tytuł „(...)?" ukazało się szereg niezgodnych z prawdą informacji i zarzutów. Są nimi:

- twierdzenie, iż powód miałby jakoby nie ponosić opłat za wynajem (czynszu najmu) pomieszczeń przy ul. (...) w K.;

- twierdzenie, iż powód otrzymał od Gminy Miasta K. bonifikatę w wysokości ok. 125 tys. zł, jednocześnie z sugestią

przyjęcia do obliczenia bonifikaty preferencyjnej, niskiej stawki za metr - 26,30 zł za m2;

- użycie do zilustrowania artykułu zdjęcia (jednego z nich), które nie przedstawia rzeczywistego wyglądu pomieszczeń
pozostawionych przez powoda po zakończeniu czasu trwania stosunku najmu;

- sugerowanie, iż powód zdewastował wynajmowane wcześniej pomieszczenia, pozostawił je w stanie niezdatnym
do użytku, co zrodziło konieczność poniesienia przez Gminę dodatkowych kosztów w wysokości ok. 65 tys. zł celem
przywrócenia stanu lokalu sprzed wydania go powodowi;

- sugerowanie, iż powód dopuścił się przy prowadzeniu Przedszkola nadużyć bądź niegospodarności i pominięcie
informacji o tym, że spór z firmą cateringową A. nie jest jeszcze prawomocnie zakończony oraz pominięcie, jakie było
źródło kłopotów finansowych powoda – tj., że powód nie otrzymywał od Gminy dotacji w okresie od miesiąca września
2011 do stycznia 2012 r. włącznie;

- stwierdzenie, iż „fundacja pani M." domagała się jakoby przekazania jej  Przedszkola nr (...) w K..

W opisanym stanie faktycznym jest oczywistym, iż doszło do działania bezprawnego, publikowanie informacji
kłamliwych, zmanipulowanych, niepełnych i bez należytego wyjaśnienia okoliczności sprawy, w szczególności poprzez
umożliwienie osobie, której artykuł ma dotyczyć, odniesienie się do zarzutów i twierdzeń w nim zawartych, stanowi
działanie bezprawne. Powodowi nawet nie umożliwiono ustosunkowanie się do tez zawartych potem w artykule i
stawianych zarzutów. W ocenie powoda stanowi to jaskrawe pogwałcenie zasad rzetelnego dziennikarstwa. Po stronie
autora tekstu, a pośrednio na mocy art. 38 ustawy Prawo prasowe po stronie pozwanych istnieje wymóg szczególnej
staranności w sprawdzaniu materiału prasowego. Nie sposób przyjąć, że w opisanych warunkach działanie uzasadnia
ważny interes społeczny. W konstrukcji artykułu wyraźnie widać, że jest on nastawiony na podważenie wiarygodności
powoda, zdyskredytowanie jego osoby, przedstawienie go jako człowieka niewdzięcznego, niegospodarnego i żądnego
zysków kosztem prowadzonej działalności przedszkolnej. Autor tekstu nie poprzestaje na zarzutach związanych z
wynajmem lokalu przy ul. (...). Sięga dalej - szacuje dochody powoda zestawiając je z wymownym tytułem - „(...)?". Już
sam tytuł jest sugestywny i godzący w dobre imię powoda, sugerujący przedmiotowe taktowanie dzieci przez powoda.
Autor tekstu nie podaje prawdziwych dochodów i kosztów, a jedynie hipotetyczne przychody powoda. Pomija fakt,
że Gmina bezprawnie nie wypłacała powodowi przez pół roku należnych mu dotacji i konsekwencji majątkowych
takiego stanu rzeczy. Ponadto autor odwołuje się do innych aspektów działalności powoda w postaci zadłużenia u
różnych wierzycieli, zestawiając tę informację z retorycznym komentarzem o założonej  fundacji (...) i sugestywnym
wskazaniem rzekomego celu jej ustanowienia (ucieczka przed zadłużeniem). Na dodatek, autor wspomina także o
umorzonym przez Prokuraturę Rejonową w Ś. śledztwie wszczętym na podstawie zawiadomienia powoda i można
jedynie domyślać się, że autorowi chodzi o zwrócenie uwagi na rzekome „pieniactwo" powoda.

Reasumując, autor w swym tekście pt. „(...)?" przedstawia nieprawdziwe okoliczności, które są szczególnie negatywne
dla wizerunku powoda jako organu prowadzącego placówkę przedszkolną prowadząc do naruszenia jego chronionych
prawem dóbr osobistych. Z uwagi na to, iż taki sposób przedstawienia powoda rodzi poważne konsekwencje w
odbiorze jego osoby i powadzonej przez niego działalności przedszkolnej, powód za pośrednictwem pełnomocnika



wystąpił do pozwanego ad. 1 w dniu 19.03.2013 r. z wezwaniem do opublikowania przeprosin za naruszenie dóbr
osobistych oraz zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Pozwani nie sprostali wezwaniu
powoda.

W odpowiedzi na pozew pozwani T. M. i W. K. wnieśli o oddalenie powództwa w całości.

W uzasadnieniu swojego stanowiska wskazali, że artykuł prasowy nie zawiera treści nieprawdziwych, a zatem nie może
być mowy o negatywnym pozycjonowaniu powoda w opinii społecznej. Skoro artykuł opisuje fakty, ich interpretacja
odbywa się wyłącznie na ich gruncie. Autorka opublikowanego artykułu M. G. materiały do publikacji zebrała w trakcie
rozmowy z P. P. - Kierownikiem Wydziału (...) Urzędu K.. Wydział ten sprawuje nadzór nad działalnością przedszkoli,
rejestrowaniem przedszkoli niepublicznych w tym prowadzonego przez powoda. To on opisał spór z powodem, który
powstał na tle działania przedszkola powoda, okoliczności związane z wydaniem lokalu po wygaśnięciu umowy najmu
lokalu zajmowanego przez przedszkole i wynikłego z tego powodu sporu sądowego prowadzonego przed Sądem w K.,
nadto zostały jej okazane dokumenty znajdujące się także w aktach tejże sprawy.

Przy zbieraniu materiałów najistotniejsze znaczenie ma rodzaj i rzetelność źródła informacji, dziennikarz nie
powinien opierać się na źródle, którego obiektywizm lub wiarygodność budzi wątpliwości, a do jego obowiązków
należy sprawdzenie zgodności z prawdą uzyskanych informacji przez sięgnięcie do wszystkich dostępnych źródeł i
upewnienie się co do zgodności informacji z innymi znanymi faktami. W niniejszej sprawie pozwani wywodzą, że
zapoznanie się z dokumentami znajdującymi się w aktach sprawy oraz z wyrokami sądowymi wypełniało przesłankę
rzetelności dziennikarskiej. Oparcie publikacji o faktach lub ocenach na materiałach zabranych i wykorzystanych
w sposób wymagany w art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa prasowego ma miejsce wtedy, gdy źródło informacji, z którego
korzystał dziennikarz, obiektywnie zasługiwało na wiarygodność i jako takie źródła wymienia się przykładowo osoby
publicznego zaufania, urzędników administracji rządowej lub samorządowej.

Pozwani dalej podkreślają że dziennikarz nie ma obowiązku w każdych okolicznościach zwracać się o wyjaśnienia
do osoby, o której ma zamiar krytycznie wypowiedzieć się lub napisać. Zachowanie rzetelności, do której
zobowiązuje dziennikarza ustawa przejawia się w ukazaniu całościowego, obiektywnego obrazu opisywanej
rzeczywistości. Wykazanie przez dziennikarza, iż przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów działał w obronie
społecznie uzasadnionego interesu oraz wypełnił obowiązek zachowania szczególnej staranności i rzetelności, uchyla
bezprawność działania dziennikarza.

Analizując treść artykułu pozwani wskazują ponadto, że artykuł taki musi odpowiadać wymogom charakterystycznym
dla tego rodzaju publikacji. Powinien on być dostatecznie komunikatywny, a także w pewnym sensie "atrakcyjny",
pozwalający na wywołanie zainteresowania u odbiorcy. Wiąże się z tym konieczność posługiwania się odpowiednim
słownictwem typowym raczej dla języka potocznego, niż stosowanym w tekstach urzędowych czy prawnych.

Odnosząc się natomiast do zarzutów postawionych pozwanym, a dotyczącym podania niezgodnych z prawdą
informacji pozwani podnoszą, co następuje: autor artykułu napisał wyraźnie, że pomieszczenia te zostały
wydzierżawione właścicielom „(...)" w zamian za remont i z tego tytuły Gmina nie pobierała od nich opłat za wynajem.
Interpretacja tego zdania nie pozwala na postawienie tezy, że powód nie ponosił opłat za najem pomieszczeń w K.
przy ul. (...). Użyty w tekście termin bonifikata odnosi się z kolei do tego, że powód jako najemca nie opłacał czynszu
w formie pieniężnej. Oznacza to też, że powód decydując o rozmiarze remontu zdecydował równocześnie, że czynsz
będzie odpowiadać jego kosztom. Z uwagi na koszt tych robót i okres trwania umowy można było skalkulować więc

samodzielnie wysokość czynszu na kwotę 23,60 zł za m( 2), co w tym rejonie K. należy do jednej z niższych stawek.
Wysokości poniesionych przez powoda nakładów na ulepszenie lokalu wynieść miały 146.918,44 zł. Jeżeli kwota ta
okaże się niższa, można uznać, że powód zyskał swoiście pojętą „bonifikatę." Istnieje zatem potrzeba porównania
wysokości stawek najmu za lokal opisany w artykule z lokalem, w którym obecnie powód prowadzi przedszkole. Takie
porównanie odpowie na pytanie czy stawka za lokal przy ul. (...) była preferencyjna i czy zawierała swoistą bonifikatę.



Dalej pozwani wyjaśnili, że zdjęcia zamieszczone w artykule prasowym pochodzą z dokumentacji zdjęciowej
przygotowanej podczas przejmowania lokalu przez dyrektora  Szkoły Podstawowej nr (...) w K. i oddają rzeczywisty
stan lokalu. Po wydaniu lokalu przez powoda, zostały poniesione koszty jego przywrócenie do stanu umożliwiającego
jego użytkowanie. Kosztorys wykonanych robót opiewał na kwotę 65 000 zł.

Pozwani dodają również, że w artykule prasowym wyraźnie jest mowa o przychodach i jest to informacja prawdziwa.
Autor artykułu nie może oszacować kosztów prowadzenia przedszkola, gdyż jest to placówka niepubliczna, która
ponosi niższe koszty działalności niż podobna placówka publiczna. Przy czym dotacja dla placówki za wymieniony
okres została faktycznie wstrzymana ale następnie została przekazana w całości na mocy porozumienia zawartego w
czerwcu 2012 roku. Nie można więc podnosić kwestii, że spowodowało to powstanie zaległości płatniczych powoda.

Prawdą jest też, że M. M. (3) występowała na piśmie o przekazanie zarządzanej fundacji publicznego przedszkola w K..

Zatem przyjąć trzeba, że dziennikarz oparł się w swojej pracy na rzetelnej analizie dokumentów dostępnych w Urzędzie
i nie wyciągał wprost żadnych wniosków zostawiając możliwość interpretacji czytelnikom. Sam zainteresowany często
wypowiada się w gazetach ( Gazeta (...)) i jest osobą medialną, stąd mieszkańcy K. dawno sobie mogił wyrobić zdanie
na temat poruszanych spraw. Jednocześnie reputacja powoda, ani renoma prowadzonego przez niego przedszkola nie
ucierpiała, o czym świadczy liczba dzieci uczęszczających do placówce, która się zwiększyła.

Z ostrożności pozwani zakwestionowali wysokość żądanego zadośćuczynienia, wyjaśniając, że o zakresie przyznanego
zadośćuczynienia pieniężnego decydować winien przede wszystkim rozmiar wyrządzonej pokrzywdzonemu krzywdy
zgodnie z kompensacyjną zasadą zadośćuczynienia.

Ustosunkowując się do pisma pozwanych powód O. M. dodatkowo podniósł, że okoliczność, iż powód
niejednokrotnie sam wypowiadał się w prasie lokalnej, nie ukrywając konfliktu jaki istnieje pomiędzy nim a
Gminą, która to okoliczność może stanowić nijako element publicznej rozpoznawalności powoda, nie może
stanowić przesłanki łagodzącej dla wymogu zachowania przez dziennikarza szczególnej staranności przy redagowaniu
artykułów odnoszących się do powoda. W ocenie powoda autor tego artykułu tym obowiązkom nie sprostał.
Dziennikarka zebrała informacje zamieszczone w publikacji tylko z jednego źródła jakim była rozmowa z P. P..
Świadoma przy tym była istniejącego konfliktu powoda z Gminą, w którym to konflikcie P. P. brał czynny udział. Takie
zachowanie świadczy o nierzetelności dziennikarskiej, a tym bardziej jest to naganne, że redaktor naczelny nie podjęła
nawet próby kontaktu z O. M. by zweryfikować podawane przez P. P. wiadomości.

W odpowiedzi na powyższe pozwani powtórzyli, że informacje umieszczone w treści spornego artykułu zostały
oparte na wiarygodnych dowodach, głównie dokumentach urzędowych, których treść nie była objęta tajemnicą.
Dodatkowo potwierdzili jeszcze raz, że informacje zamieszczone w publikacji były zgodne z rzeczywistym stanem
rzeczy.

Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

Powód z dniem 23 kwietnia 2009 r. rozpoczął działalność gospodarczą pod nazwą „(...)" Niepubliczne Przedszkole w
K. przy ul. (...). Placówka została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Gminę K..

(okoliczność bezsporna)

W dniu 18.09.2008 r. powód zawarł umowę najmu lokalu położonego w K. przy ul. (...), o powierzchni 148,30 m( 2),
celem wykorzystania go na potrzeby oświatowe i prowadzenia działalności w formie Niepublicznego Przedszkola
„(...)”. Lokal stanowił własność Gminy K. i przekazany został  Szkole Podstawowej nr (...) w K. w trwały zarząd,
pod warunkiem prowadzenia w niej działalności oświatowej. Szkoła nie miała jednak wystarczających środków na
dostosowanie lokalu do prowadzenia takiej działalności ponieważ lokal był w bardzo złym stanie technicznym i
Dyrektor  Szkoły Podstawowej nr (...) w K. zawarł z powodem umowę na czas określony do dnia 17.09.2011 r. Dyrektor
zobowiązał się ustnie do przedłużenia tej umowy o następny okres, tak by okres najmu wynosił co najmniej 10 lat.



Kolejna umowa najmu musiała zostać zatwierdzona przez Radę Miejską w K. uchwałą. Ostatecznie do przedłużenia
trwania najmu po 17.09.2011 r. nie doszło.

(dowód: umowa najmu lokalu użytkowego k. 43-45, zeznania A. G. (1), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 13:16- 21-35,
zeznania M. M. (3), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 36:16- 01:08:41, przesłuchanie powoda O. M. , e-protokół z
28.08.2014r. 01:49-21:03);

Zgodnie z § 3 tej umowy najemca (powód) zwolniony był z opłat czynszu w okresie obowiązywania umowy w zamian
za wykonanie remontu w w/w lokalu na koszt najemcy .

(dowód: umowa najmu lokalu użytkowego k. 43-45);

Lokal przy ul. (...) w K. w momencie przekazania go powodowi w najem był zrujnowany. Przez kilkanaście lat nie
był użytkowany. Był przeznaczony do kapitalnego remontu. Należało wykonać nowe podłogi, a w tym celu trzeba
było wyrównać powierzchnię, zrobić nowe wylewki pod płytki i panele. Stare tynki były odparzone, popękane, miały
ubytki, należało je odkuwać, następnie wygładzić i pomalować. Ściany zanieczyszczone były fekaliami ze względu na
przecieki kanalizacji. W całym lokalu zrobione zostały podwieszane sufity, co wiązało się też ze zrobieniem nowej
instalacji elektrycznej. Wykonane zostały też ścianki działowe w łazience, tak by spełniały standardy przedszkolne.
W łazience i kuchni wyłożone zostały nowe płytki, w pomieszczeniach panele podłogowe, kładzione na tzw. „klik”. W
lokalu w chwili objęcia go przez powoda nie było armatury sanitarnej poza jedną ubikacją, która uległa zniszczeniu
przez pracowników administracji.

Zakupiona została przez powoda armatura sanitarna odpowiedniej wielkości, tak by spełniała wymagania sanitarne
dla dzieci, a której koszt ze względu na niestandardowe wymiary był wyższy niż przeciętny. Były to umywalki,
sedesy, toalety . Wykonano nową instalację wodną. Stolarka okienna i drzwiowa była przegniła i wybrakowana.
W ramach remontu należało zdrapać starą farbę, dokonać opalania, przygotować pod malowanie. W ramach prac
renowacyjnych wstawiono wybrakowane kasetony i szybki w drzwiach i oknach. Lokal został dostosowany do
wymagających przepisów dotyczących prowadzenia tego rodzaju działalności i uzyskał wszelkie możliwe odbiory i
pozwolenia.

(dowód: kosztorys powykonawczy k. 15-16, kosztorys budowlany wraz dokumentacją fotograficzną k.43- 120.
protokół zdawczo odbiorczy k. 121-122, protokół typowania robót 124-125, faktury VAT k. 126-129., projekt budowlany
k. 137-161, dokumentacja fotograficzna sprzed remontu (94 zdjęcia na płycie CD) dokumentacja fotograficzno-
filmowa po remoncie (125 zdjęć i film ze zdania lokalu) protokół zwrotnego przekazania lokalu- dokumenty w aktach
I C 728/12 Sądu Rejonowego w K.; zeznania A. G. (2), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 13:16- 21-35, zeznania C. K. e-
protokół z dnia 30.01.2014r. 21:35- 28:05, zeznania M. M. (5) e-protokół z dnia 30.01.2014r. 28:05- 36:16, zeznania
M. M. (3), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 36:16- 01:08:41, przesłuchanie powoda O. M. , e-protokół z 28.08.2014r.
01:49-21:03);

Koszt wszystkich wykonanych robót wyniósł ponad 240 000 zł łącznie z robocizną i zakupem nowych elementów
wyposażenia. Kosztorys powykonawczy został przedłożony Dyrektorowi Szkoły nr (...) w K. i przez niego zatwierdzony.
Prace remontowe prowadził sam powód ze swoim ojcem M. M. (5) oraz kilkoma innymi pracownikami.

(dowód: kosztorys powykonawczy k. 15-16, kosztorys budowlany wraz dokumentacją fotograficzną k.43- 120.
protokół zdawczo odbiorczy k. 121-122, protokół typowania robót 124-125, faktury VAT k. 126-129., projekt budowlany
k. 137-161, dokumentacja fotograficzna sprzed remontu (94 zdjęcia na płycie CD) dokumentacja fotograficzno-
filmowa po remoncie (125 zdjęć i film ze zdania lokalu) protokół zwrotnego przekazania lokalu- dokumenty w aktach
I C 728/12 Sądu Rejonowego w K.; zeznania A. G. (2), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 13:16- 21-35, zeznania C. K. e-
protokół z dnia 30.01.2014r. 21:35- 28:05, zeznania M. M. (5) e-protokół z dnia 30.01.2014r. 28:05- 36:16, zeznania
M. M. (3), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 36:16- 01:08:41, przesłuchanie powoda O. M. , e-protokół z 28.08.2014r.
01:49-21:03).



Czynsz lokali użytkowych w Gminie K. jest uzależniony od położenia, wielkości lokali, strefy w której się znajduje. Dla

lokalu usługowo - biurowego o powierzchni do 200 m2 w strefie A (centrum) minimalne stawki czynszu gdyby Gmina

oferowała lokal do wynajęcia wynoszą od 12 zł/m2. Stawka ta ulega obniżeniu o 30 % stawki podstawowej, jeśli lokal
znajduje się na pierwszym piętrze budynku.

Stawki rynkowe czynszu najmu lokali na ul. (...) wynoszą ok. 30-40 zł.

(dowód: zarządzenie Burmistrza Miasta K. nr  (...) z dnia
08.04.2008 r. dotyczącego obowiązujących na terenie Gminy stawek opłat czynszowych za wynajem lokali użytkowych
na terenie miasta K. k.46 -47 zarządzenie Burmistrza Miasta K. nr  (...) z dnia 20.02.2007 r. k.48-49, zeznania
świadka P. B., e-protokół z dnia 30.01.2014r.01:21- 05:26, M. M. (3), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 36:16- 01:08:41,
przesłuchanie powoda O. M. , e-protokół z 28.08.2014r. 01:49-21:03).

Powód wynajmował lokal do dnia 17.09.2011 r., a oddanie lokalu przez powoda  Szkole Podstawowej nr (...) w K.
nastąpiło dnia 19.09.2011 r. Po zdaniu lokalu, z chwilą wygaśnięcia umowy najmu zdemontowane zostały panele i
urządzenia sanitarne, które były na wyposażeniu tego lokalu, gniazdka prądowe, szafki, armatura łazienkowa (krany,
umywalki, sedesy) oświetlenie, przełączniki. Jednak stan lokalu w chwili jego zdania był zdecydowanie lepszy niż
przed objęciem go przez powoda.

(dowód: zeznania A. G. (2), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 13:16- 21-35, zeznania M. M. (5) e-protokół z dnia
30.01.2014r. 28:05- 36:16, zeznania M. M. (3), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 36:16- 01:08:41, przesłuchanie powoda
O. M. , e-protokół z 28.08.2014r. 01:49-21:03).

Gmina K., aby przystosować sporny lokal do wymogów odpowiednich dla szkoły podstawowej musiała zainwestować
ok. 65 000 zł.

(dowód: zeznania świadka P. P., e-protokół z dnia 30.01.2014r. 05:26-13:16);

O. M. wniósł przeciwko Gminie K. powództwo o zapłatę kwoty 50 000 zł odpowiadającą części poniesionych nakładów
na lokal wynajmowany przy ul. (...) w K.. Postępowanie toczyło się przed Sądem Rejonowym w K. i Sąd oddalił
powództwo.

(dowód: wyrok Sądu Rejonowego w K. z 30.08.2012r k. 176-191, wyrok Sądu Okręgowego w Ś. z 20.12.2012r.
k.201-208 ( akta sprawy IC 728/1 Sądu Rejonowego w K.);

Powód pismami z dnia 15 września 2008 roku, 28 września 2009 roku oraz l5 września 2010 roku występował do
Gminy K. o przyznanie odpowiednio na 2009, 2010 i 2011 roku dotacji oświatowej dla prowadzonego przez niego
przedszkola na 60, 70, 55 dzieci w kolejnych latach.

Na podstawie powyższych wniosków powód otrzymał od pozwanej:

- w 2009 roku powyższą dotację w łącznej kwocie 141.623 zł

- w 2010 roku powyższą dotację w łącznej kwocie 259.046 zł

- w 2011 roku powyższą dotację w łącznej kwocie 160.144,68 zł

Pierwszą dotację powód otrzymał w maju 2009 r. Przyznana wówczas kwota nie wystarczyła na pokrycie kosztów,
zabrakło pieniędzy na wynagrodzenia dla pracowników. W czerwcu 2009r. powód wystosował pytanie do Gminy w
zakresie sposobu obliczania wysokości tej dotacji, która według powoda wypłacona została w zaniżonej stawce, tj.
prawie o połową mniejszą od przewidzianej. W związku z takim stanem rzeczy powód zwrócił się też do Regionalnej
Izby Obrachunkowej. W dniach od 31 marca do 24 czerwca 2011 r. roku inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej



we W. przeprowadzili w Gminie K. kompleksową kontrolę jej gospodarki finansowej za okres od 1 stycznia 2009 roku
do 31 grudnia 2010 roku. Kontrolą objęto również przekazywanie dotacji dla Przedszkola w 2009 i 2010 r.

W związku z stwierdzonym zaniżeniem wypłaty tych dotacji powód dochodził roszczeń pieniężnych z tego tytułu
na drodze sądowej. Powód wytoczył powództwo przed Sądem Okręgowym w Ś. , które prowadzone było pod sygn.
I C 1655/12. Roszczeniem objęty został okres za lata 2009 - 2011. Powództwo wytoczone przez powoda zostało
uwzględnione w całości, a wyrok w tej sprawie jest prawomocny. Sąd Okręgowy w Ś. w wyroku z dnia 24.01.2013 r.
zasądził łącznie kwotę 158,049,17 zł stanowiącą różnicę między dotacja należną a przekazaną w kolejnych latach. Sąd
rozpoznający sprawę przyznawanych powodowi dotacji ustalił, że zgodnie z art. 90 ust 2b ustawy o systemie oświaty
podmiotowi prowadzącemu placówkę niepubliczną przysługują dotacje na każdego ucznia w wysokości nie niższej
niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy dla przedszkola publicznego, czyli dotacja ustawowo gwarantowana
powinna być na poziomie minimum 75% wydatków bieżących ustalonych w budżecie. Przepisy te nie przewidywały
dokonywania potrąceń w przypadku ustalania wysokości dotacji na jedno dziecko w placówce niepublicznej. Kwota
ustalonej dotacji powinna zatem odpowiadać ustalonej w budżecie gminy sumie, a jej wysokość nie może być
zmieniana i podlegać weryfikacji. W związku z takim stanem rzeczy Sąd ten uznał, że Gmina w sposób nieuzasadniony
dokonywała w kolejnych latach potrąceń, zmniejszając w ten sposób wysokość przyznawanych powodowi dotacji.

(dowód: wyrok Sądu Okręgowego w Ś. z dnia 24.01.2013rIc 1655/12 k. 165-176, wyrok Sądu Apelacyjnego z dnia
28.05.2013r. IACa 435/13 k. 178-182, postanowienie Sądu Najwyższego z 17.06.2014r. k. 183-186);

Od września 2011r. do stycznia 2012r przedszkole w ogóle nie otrzymało dotacji od gminy K.. Powód wniósł pozew
do Sądu Okręgowego w Ś. o zapłatę wytrzymanych dotacji. W toku postępowania prowadzonego pod sygn. IC 953/12,
strony zawarły dnia 15.06.2012r. ugodę sądową, na podstawie której Gmina Miejska K. została zobowiązana do
wypłaty wstrzymanych dotacji. Ugodą stron z objęto dotacje za okres od 1.09.2011r. do 31.01.2012r.

(dowód: ugoda z dnia 15.06.2012r. k. 352, akta sprawy IC 953/12 Sądu Okręgowego w Ś.);

Obecnie prowadzone jest postępowanie za kolejne juz lata 2012-2103, bowiem Gmina K. nadal wypłacała dotacje w
zaniżonych stawkach. W sprawie tej wydany został już nieprawomocny nakaz zapłaty.

(dowód: nakaz zapłaty z dnia 13.01.2014r. I Nc 107/13 K. 187 );

Wypłata dotacji w zaniżonej wysokości przez tak długi czasu wpłynęła niekorzystnie na finanse prowadzonej przez
powoda placówki. Największy problem powstał we wrześniu 2011r. kiedy Gmina wstrzymała całkowicie dotacje, a
powód zmuszony został do zmiany siedziby prowadzonego przedszkola. Doszło do wypowiedzenia umowy kredytowej
wcześniej zawartej przez powoda i jego żonę.

Powód wdał się też w spór sądowy z  firmą (...) sp. z o.o. z K., która była firmą cateringową obsługująca przedszkole i
wobec której powód zalegał z płatnościami. W tej sprawie został wydany nieprawomocny wyrok. W celu uregulowania
zaległości finansowych wobec  spółki (...) powód wraz z żoną włożyli własne pieniądze i oszczędności.

Wobec powoda egzekwowana jest też należność z tytułu zaległości wobec ZUS-u. Do urzędu Gminy K. wpłynęły
wnioski komornicze o dokonanie zajęcia wypłaty wierzytelności powoda.

Dochody z działalności przedszkola to około 1 000 zł miesięcznie netto. Czynsz za pobyt dziecka w przedszkolu wynosi
250 zł i obejmuje koszt prowadzonych zajęć dodatkowych. Dodatkowo rodzice pokrywają koszty wyżywienia.

Żona powoda M. M. (3) od pięciu lat pracuje praktycznie za darmo, albowiem nie pozostają żadne środki pieniężne
na jej wynagrodzenie.

(dowód: zeznania P. P., e-protokół z dnia 30.01.2014r. 05:26-13:16 zeznania M. M. (3), e-protokół z dnia 30.01.2014r.
36:16- 01:08:41, przesłuchanie powoda O. M. , e-protokół z 28.08.2014r. 01:49-21:03);



W grudniu 2012 r. M. M. (3) założyła  Fundację (...) której została prezesem. Fundacja ta obsługuje m.in. prowadzone
przez O. M. przedszkole niepubliczne „(...)”. Fundacja wspiera również biedniejsze rodziny, zorganizowała możliwość
uczestnictwa w przedszkolu dla 10 najbiedniejszych dzieci. M. M. (3) złożyła wniosek do Gminy K. o przekazanie do
prowadzenia przez fundację również publicznego  przedszkola nr (...) w K..

(dowód: zeznania M. M. (3), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 36:16- 01:08:41, przesłuchanie powoda O. M. , e-protokół
z 28.08.2014r. 01:49-21:03);

W lutym 2013 r. ukazał się nr (...) miesięcznika Pt  (...), periodyk wydawany przez pozwanego ad. 1 T. M. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą  Wydawnictwo (...) we W., a redagowany pod kierunkiem pozwanego ad. 2
(redaktor naczelny). Na stronie (...) czasopisma został umieszczony niepodpisany artykuł pt. „ (...)?”. Publikacja ta
traktuje o działalności powoda prowadzącego Niepubliczne Przedszkole „(...)”.

W artykule tym wskazano m.in., że pomieszczenia przy ul (...) zostały wydzierżawione właścicielom przedszkola w
zamian za ich remont i z tego tytułu gmina nie pobierała od nich opłat za wynajem. Kwota udzielonej w ten sposób
bonifikaty wyniosła ok.

125 000 zł, przy przyjęciu niskiej stawki za metr - 26,30 zł za m2. Stan w jakim właściciele pozostawili lokal
ilustrują zamieszczone w artykule dwa zdjęcia: zerwane podłogi, zdemontowane klamki, grzejniki umywalki, gniazdka
i włączniki- doprowadzenie tych pomieszczeń do użytku kosztowało gminę 65 000 zł. Przy czym jedno z dwóch zdjęć
zamieszczonych w artykule nie przedstawia stanu lokalu z chwili zdania go  Szkole Podstawowej nr (...).

Artykuł odnosi się również do przychodów, jakie mogli osiągnąć właściciele przedszkola niepublicznego. Wskazano,
że wysokość dotacji przekazana właścicielom zamyka się na koniec grudnia 2012 r. kwotą ok. 800 000 zł i jak
wskazuje autor - to nie wszystkie przychody. Dochodzą jeszcze wpłaty czesnego 250 zł i wpisowe 300 zł od dziecka, a
także wyżywienie 7 zł dziennie, co daje dodatkową sumę – od lutego 2009 r. około 790 000 zł. Osiągane przychody
zestawione zostały z zapytaniem autora artykułu o powstanie zadłużenia właścicieli wobec firmy cateringowej A. z K.
i zaległości wobec ZUS-u, skutkujące wytoczeniem postępowania egzekucyjnego wobec właścicieli przedszkola.

W artykule znajduje się również informacja o założeniu  fundacji (...), która, zdaniem autora, mogła stanowić próbę
ucieczki przed zadłużeniem, jak i to, że fundacja ta domagała się przekazania jej od Gminy publicznego  przedszkola
nr (...) w K..

Dodatkowo jeszcze znalazła się wzmianka o umorzonym postępowaniu w Prokuraturze Rejonowej w Ś. w sprawie
zawiadomienia O. M. dotyczącego przekroczenia uprawnień przez funkcjonariuszy publicznych.

Ocenę całej sprawy autor pozostawił czytelnikom.

( dowód: „(...) -nr (...) luty 2013 k. 15-38);

Autorka artykułu „ (...)?” przed jego opublikowaniem konsultowała się P. P. - kierownikiem Wydziału (...) Urzędu
Gminy K.. Informacje, które znalazły się w artykule przekazane zostały jej mailowo i telefonicznie. P. P. informował
ogólnie o funkcjonowaniu przedszkola, wynajętym lokalu, wytoczonej sprawie o odszkodowanie, a także o sporze
w kwestii wypłaty dotacji. Gdy zwrócono się do niego ponownie, już po opublikowaniu teksu artykułu, udostępnił
autorowi wgląd w akta sądowe, przesyłając scan dokumentów w trybie udostępnienia informacji publicznej.

P. P. wielokrotnie rozmawiał z O. M. w różnych kwestiach dotyczących funkcjonowania przedszkola, a przede
wszystkim w kwestiach przyznawanych dotacji.

Autor artykułu „(...)?” przed jego publikacją, ani później, nie kontaktowała się z O. M. ani z jego żoną w celu weryfikacji
informacji opisanych tym artykule.



(dowód: zeznania świadka P. P., e-protokół z dnia 30.01.2014r. 05:26-13:16 zeznania świadka M. M. (3), e-protokół
z dnia 30.01.2014r. 36:16- 01:08:41, przesłuchanie powoda O. M. , e-protokół z 28.08.2014r. 01:49-21:03);

Publikacja ta odbiła się nieskorzystanie na prowadzonej przez powoda działalności. Rodzice dzieci uczęszczających
do przedszkola byli wzburzeni opisaną sytuacją. O. M. i jego żona musieli tłumaczyć całą sytuację. Liczba dzieci
w przedszkolu zmniejszyła się. Właściciele zmuszeni byli podjąć działania promocyjne by zniwelować negatywny
wydźwięk publikacji, zorganizowali dni otwarte, rozsyłali ulotki. W 2013 r. ilości dzieci wahała się od 40-50 dzieci,
nie wypełniać w całości możliwości rekrutacyjne.

(dowód: zeznania M. M. (3), e-protokół z dnia 30.01.2014r. 36:16- 01:08:41, przesłuchanie powoda O. M. , e-protokół
z 28.08.2014r. 01:49-21:03);

Powód za pośrednictwem pełnomocnika wystąpił do pozwanego ad. 1 w dniu 19.03.2013 r. z wezwaniem do
opublikowania przeprosin za naruszenie dóbr osobistych oraz do zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany
cel społeczny.

(dowód: pismo z dnia 19.03.2013 r. k. 39-40 );

Pismem z dnia 15.04.2013 r. pozwani ustosunkowali się do stawianych im zarzutów, stojąc na stanowisku, że działanie
Wydawnictwa było zgodne z prawem i zasadami współżycia społecznego, w związku z czym nie miało charakteru
działania bezprawnego, o którym mowa w art. 24 k.c. Jednocześnie pozwani odmówili również wypłaty odpowiedniej
sumy na wskazany cel społeczny.

(dowód: pismo z dnia 15.04.2013 r. k. 41-42).

Sąd zważył, co następuje:

Powództwo co do zasady zasługiwało na uwzględnienie.

Powód dochodził opublikowania publicznych przeprosin w (...) oraz zasądzenia solidarnie od pozwanych kwoty
20 000 zł na wskazany cel społeczny tytułem zadośćuczynienia za naruszenie jego dóbr osobistych których źródła
upatrywał w opublikowaniu artykułu pt.  „ (...)  ?" Publikacja ta zdaniem powoda narusza jego dobra osobiste - cześć
i dobre imię, bowiem na treść spornego artykułu składa się szereg informacji niezgodnych z prawdą, które kreują
negatywny wizerunek powoda, jako osoby nieuczciwej, niegospodarnej i niegodnej zaufania.

Pozwani wnosząc o oddalenie powództwa wskazali, że artykuł prasowy nie zawiera treści nieprawdziwych, a zatem
nie może być mowy o negatywnym pozycjonowaniu powoda w opinii społecznej. Artykuł opisuje jedynie fakty,
a informacje zamieszczone w artykule oparte zostały na wiarygodnych źródłach. Redaktor dokonując weryfikacji
materiału do opublikowania dopełnił obowiązku zachowania należytej staranności i rzetelności. Pozwani twierdzili
również, że publikacja artykułu nastąpiła w ramach porządku prawnego, nie naruszając przepisów prawa prasowego,
czynności pozwanych nie były bezprawne, a co za tym idzie nie doszło do naruszenia dóbr osobistych powoda.

Legitymację procesową bierną pozwanych uzasadnia art. 38 prawa prasowego. Odpowiedzialność cywilną za
naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiału prasowego ponoszą autor, redaktor lub inna osoba,
którzy spowodowali opublikowanie tego materiału; nie wyłącza to odpowiedzialności wydawcy.

W zakresie odpowiedzialności majątkowej odpowiedzialność tych osób jest solidarna. Odpowiedzialność wydawcy
(pozwanego ad.1) ma najszerszy zakres i odpowiada jego pozycji w procesie publikacji materiałów prasowych.
Wydawca ma faktyczny, twórczy wpływ na charakter czasopisma, powołuje i odwołuje redaktora naczelnego, który
odpowiada m.in. za treść materiałów prasowych i za sprawy redakcyjne. Wydawca zatem, poza wyłączeniami
ustawowymi, ponosi odpowiedzialność za to, że w wydawanej przez niego gazecie ukazał się materiał naruszający
dobra osobiste (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 29.01.2009 r. VI ACa 913/2008).



Odpowiedzialność za naruszenie dóbr osobistych powoda ponosi także pozwany ad.2 jako redaktor naczelny. Pełniąc
taką funkcję winien był on zweryfikować pod względem prawdziwości wszelkie materiały publikowane na łamach
gazety (art. 25 ust. 4 prawa prasowego). Zgodnie z art. 42 Prawa prasowego redaktor nie ponosi odpowiedzialności
jedynie za treść publikacji nadesłanych przez Polską Agencję Prasową oraz za treść komunikatów urzędowych, o
których mowa w art. 34 cyt. ustawy, jak również za treść orzeczeń i ogłoszeń, o których mowa w art 55 cyt. ustawy.
Z zawartych w art. 7 ust. 2 pkt 7 oraz art. 25 ust. 1 i 4 prawa prasowego wynika, że redaktor posiada uprawnienia do
decydowania o całokształcie działalności redakcji i nią kieruje. Jest osobą odpowiedzialną za treść przygotowywanych
przez redakcję materiałów prasowych.

Zgodnie z art. 23 k.c. dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia,
nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa,
artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony
przewidzianej w innych przepisach. Natomiast w myśl art. 24 § 1 k.c. ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone
cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego
naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do
usunięcia jego skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Na
zasadach przewidzianych w kodeksie może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej
sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.

Na gruncie procesu o ochronę dóbr osobistych zasady rozkładu ciężaru dowodu kształtują się odmiennie w stosunku
do zasad obowiązujących na gruncie „zwykłego” procesu cywilnego. Powód musi wykazać tylko fakt zaistnienia
zdarzenia, które naruszać może jego dobra osobiste, na pozwanym natomiast ciąży obowiązek wykazania, że
zachowanie to nie pozostawało bezprawne. Innymi słowy to pozwany musi udowodnić prawdziwość sformułowanego
przez siebie zarzutu i jego obciąża inicjatywa dowodowa w tym zakresie.

Pierwszą więc kluczową kwestią, która wymagała wyjaśnienia w toku tego postępowania było ustalenie czy powód
wykazał, iż w spornym artykule doszło do naruszenia jego dóbr osobistych, w postaci czci, dobrego imienia i
kompetencji zawodowych.

Dobra osobiste są czymś szczególnie cennym, należy dążyć do zapewnienia ich ochrony w każdym przypadku, w
którym odniesiony w nich uszczerbek znajduje potwierdzenie nie tylko w odczuciu samego zainteresowanego, ale
i w zobiektywizowanej ocenie zewnętrznej. Z tej przyczyny ocena, czy doszło do naruszenia czci, musi opierać się
na kryteriach obiektywnych. O tym czy nastąpiło naruszenie dobrego imienia, decyduje reakcja opinii społecznej,
a dokładniej tych grup (co do zasady), do których należy osoba żądająca ochrony. Podobnie w razie naruszenia
godności znaczenie ma opinia ludzi rozsądnie i uczciwie myślących. Ustalanie dla konkretnego przypadku modelu
obiektywnego musi zostać zrelatywizowane do poziomu wykształcenia, kultury i sposobu bycia pokrzywdzonego oraz
sprawcy naruszenia. Decydujące znaczenie ma bowiem to w jaki sposób poszczególne zwroty odbierane są społecznie.

W sprawie niniejszej powód, występujący jako osoba prowadząca placówkę oświatową w formie niepublicznego
przedszkola, naruszenia swych dóbr osobistych upatrywał głównie w oskarżeniach zawierający jego zdaniem
nieprawdziwe informacje przedstawiające powoda jako osobę nieuczciwą lub co najmniej niegospodarną, pazerną i
nie dającą rękojmi należytego prowadzenia przedszkola. Autor artykułu sugeruje bowiem, że powód zawarł umowę
najmu lokalu z Gminą K. na bardzo korzystnych dla siebie warunkach finansowych uzyskując w ten sposób znaczną
bonifikatę, a po zdaniu tych lokali zostawił je w stanie uniemożliwiającym dalsze korzystanie z tych pomieszczeń i
powodując konieczność wydatkowania przez Gminę dodatkowych kosztów, potwierdzając tę informację załączonymi
fotografiami. Treść taka wywołuje wrażenie, że powód dopuścił się dewastacji wynajmowanych wcześniej, na
korzystnych warunkach, pomieszczeń. Dalej autor opisuje przychody osiągane z prowadzonej dzielności, których
wyliczenia podejmuje się sam autor, zestawiając je z istniejącym zadłużeniem placówki wobec wierzycieli, na końcu
sugerując jeszcze założenie fundacji przez powoda i jego żonę jako formę ucieczki przed zadłużeniem.



W ocenie Sądu negatywny wydźwięk tego artykułu jest niewątpliwy. Analiza całości tego artykułu nie pozostawia
wątpliwości, że takie przedstawienie faktów i okoliczności związanych z działalnością powoda, podważa jego autorytet
i zaufanie, które są niezwykle istotne w jego pracy. W ocenie Sądu już sam tytuł jest wymowny i godzący w dobre
imię powoda, sugerujący przedmiotowe tralkowanie dzieci jako opłacalnego interesu. Jak wskazał Sąd Apelacyjny
we Wrocławiu układ graficzny artykułu, na który czytelnik w pierwszej kolejności zwraca uwagę, niejednokrotnie
poprzestając na przeczytaniu jedynie tytułu artykułu, może spowodować błędne wyobrażenie o osobie w nim
przedstawionej i to wyobrażenie bardzo często negatywne (wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z
06.07.2005 r., I ACa 1233/04).

Sąd ocenił, że materiał prasowy przedstawia niewielką wartość obiektywną i prowadzi do negatywnego odbioru
powoda przez czytelników gazety i całą lokalną społeczność, a przede wszystkim podważa jego wiarygodność w oczach
rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Powód - w świetle wymowy artykułu przedkłada własny, partykularny,
ekonomiczny interes ponad dobro dzieci. Oceniając treść artykułu w całości, Sąd uznał, iż istotnie twierdzenia tam
zawarte mogły naruszać dobra osobiste powoda. Wypowiedzi, które legły u podstaw roszczenia powoda, przekroczyły
miarę właściwej dla tego rodzaju dozwolonej krytyki i merytorycznej oceny, a treść tego artykułu - jak zeznała świadek
M. M. (3) - wzbudziła negatywne reakcje w społeczeństwie.

Z przepisu art. 24 § 1 k.c., określającego zasady odpowiedzialności cywilnej niemajątkowej za naruszenie dóbr
osobistych, wynika, że sam fakt naruszenia dobra osobistego nie prowadzi jeszcze do przypisania odpowiedzialności
za ten czyn. Odpowiedzialność osób naruszających dobra osobiste nie jest bowiem bezwzględna. Jest ona wyłączona,
jeżeli działanie sprawcy nie jest bezprawne. Za bezprawne uznaje się zaś zachowanie sprzeczne z normami prawa bądź
z zasadami współżycia społecznego. Na gruncie przepisów kodeksu cywilnego bezprawność jest wyłączona wówczas,
jeżeli wypowiedź zawiera informacje prawdziwe, oraz w sytuacji, gdy przy publikacji nawet nieprawdziwych informacji
osoby za to odpowiedzialne zachowały szczególną staranności i rzetelność w przekazywaniu informacji.

Taką też linię obrony podjęli pozwani powołując się w odpowiedzi na pozew na fakt, że treść opublikowanego artykułu
była zgodna z prawdą, a autor publikacji dochował należytej staranności przy gromadzeniu materiału dowodowego.

Jednak pozwani tych okoliczności w tym postępowaniu nie wykazali.

Analizując treść artykułu w kontekście zebranego w niniejszej sprawie materiału dowodowego stwierdzić trzeba, że
treść opublikowanego artykułu była mało obiektywna i niejednokrotnie przekłamana, a pozwani dopuszczając ten
artykuł do publikacji nie sprostali wymogom rzetelnej publikacji, polegającej na uzyskaniu wiarygodnych źródeł
informacji, starannej selekcji materiału dowodowego i odpowiedniej doborze treści w opublikowanym artykule.

Zdaniem Sądu publikacja w sposób wybiórczy i stronniczy opisuje sposób funkcjonowania przedszkola, co prowadzi
do zniekształcenia całego obrazu oceny działania tej placówki.

Według publikacji powód wydzierżawił pomieszczenia lokalowe dla prowadzenia swojej działalności w zamian za ich
remont i z tego tytułu nie ponosił opłat za wynajem (czynsz najmu). Publikacja sugeruje zatem, że powód korzystał
z pomieszczeń w sposób uprzywilejowany, nie ponosząc opłat czynszowych. Do tego jeszcze uzyskiwał dodatkowe
korzyści majątkowe w postaci wysokiej, bo aż 125 000 zł. bonifikaty udzielonej przez Gminę.

Po pierwsze twierdzenie, że powód uzyskał jakąkolwiek bonifikatę od Gminy jest nieprawdziwe, tym bardziej
dziwi określenie jej wysokości na kwotę 125 000 zł. Takie obliczenia autor snuje podając jednocześnie, że powód
korzystał z wyjątkowo niskiej stawki czynszu za metr - 26,30 zł, przy czym twierdzenia te nie poparte zostały w
żadnych adekwatnych dokumentach gminnych (z Zarządzenia Miasta K. nr  (...) z dnia 08.04.2008 r. dotyczącego
obowiązujących na Gminy stawek opłat czynszowych za wynajem lokali użytkowych na terenie miasta K. wynika z

kolei, że dla lokalu usługowo-biurowego o powierzchni do 200 m2 w strefie A ( centrum) należy stosować stawkę od

12 zł/m2).



Wprowadzające w błąd jest także twierdzenie, że powód zwolniony został z obowiązku opłaty czynszu najmu, albowiem
opłacał go ponosząc znaczne wydatki na remont lokalu. Zgodnie z § 3 umowy najmu „najemca zwolniony został z opłat
czynszu w zamian za wykonanie remontu w w/w lokalu. Zgodnie z przepisem art. 659 § 1 k.c. przez umowę najmu
wynajmujący zobowiązuje się oddać rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje
się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Z brzmienia ww. przepisu wynika, że czynsz, czyli wynagrodzenie za
korzystanie z cudzej rzeczy, nie musi mieć formy świadczenia pieniężnego. Wynika to wprost z art. 659 § 2 k.c. Zgodnie
więc z art. 659 § 2 k.c. czynsz za najem może być oznaczony w pieniądzach lub innych świadczeniach, między innymi w
świadczeniu rzeczy zamiennych czy usług - np. w postaci remontowych. W konsekwencji, postanowienie umowy z dnia
15.09.2008 r., że powód był zwolniony z opłaty czynszu w zamian za wykonanie remontu lokalu należy interpretować
nie jako brak obowiązku płatności czynszu, lecz jako brak obowiązku świadczenia pieniężnego. Łączący zatem strony
stosunek najmu polegał na tym, że powód uzyskał możliwość używania lokalu, stanowiącego własność pozwanej, w
zamian za wykonanie jego remontu. Umowa, zawarta na czas oznaczony, została wykonana, powód korzystał z lokalu
przez okres obowiązywania umowy, po przeprowadzeniu remontu, którego koszt był odpowiednikiem czynszu.

Autor publikacji pomija w całości koszt jaki powód poniósł na doprowadzenie pomieszczeń do stanu użytku i zgodności
z zaostrzonymi wymaganiami dla tego rodzaju placówki. Pomieszczenia te były całkowicie zdewastowane, nie były
użytkowane od wielu lat i wymagały kapitalnego remontu. Powód przeprowadził remont doprowadzając lokal do
bardzo dobrego stanu. Powód zamontował podwieszane sufity, wymienił instalacje elektryczną, wodną, zregenerował
i uzupełnił stolarkę okienną i drzwiową, położył nowe tynki, pomalował ściany, położył terakotę, panele. Publikacja
nie zawiera żadnych zdjęć lub opisu przedstawiającego stan lokalu przy objęciu go przez powoda ani opisu zakresu
prac remontowych dokonanych przez powoda (a nawet wzmianki o tym), ani nie zestawia ich z efektem końcowym
(lokalu już po remoncie). Łączna wartość nakładów powoda na ulepszenie lokalu wyniosła co najmniej 146 918,44
zł. brutto, a wliczając w to dodatkowe koszty wyposażenia i robocizny nawet 250 000 zł. Treść artykułu wywołuje
u czytelnika przekonanie, że powód, usuwając przy zdaniu lokalu wiele elementów wyposażenia ( m.in. urządzenia
sanitarne, panele) dopuścił się wręcz grabieży wynajmowanych wcześniej pomieszczeń, pozostawiając je w stanie
zdewastowanym, co zrodziło konieczność poniesienia przez Gminę dodatkowych kosztów celem przywrócenie stanu
używalności lokalu na kwotę ok. 65 000. zł. W artykule sugeruje się, że powód pozostawił lokal w stanie gorszym,
niż stan zastany przez powoda. Dlatego oceniając w całości przekaz tego artykułu, mając na uwadze nie tylko treść
podanych faktów, ale też te okoliczności które zostały pominięte w treści publikacji, uznać trzeba, że informacje
tam umieszczone nie odzwierciedlały prawdziwego stanu rzeczy. Dodać też trzeba, że przedstawione w artykule
zdjęcie (umieszczone niżej), wykonane rzekomo po opuszczeniu przez powoda spornych pomieszczeń, nie oddaje
rzeczywistego ich wyglądu albowiem wykonane zostało zapewne jeszcze przed objęciem lokalu przez powoda.

Autor publikacji spekuluje również na temat przychodów, jakie generować może prowadzona przez powoda
działalność - prowadzenie niepublicznego przedszkola. Przy tym autor posługuje się kryterium przychodów, a nie
dochodów (nie uwzględnia kosztów działalności, co w istocie wypacza przekaz i nie daje miarodajnego obrazu
dochodowości działalności). Takie przedstawienie faktów budzi u przeciętnego czytelnika wrażenie majętności
powoda. Rzekomym przychodom autor przeciwstawia równoległe zadłużenie powoda m.in. wobec firmy cateringowej
A. z K.. Autor przemilcza natomiast nie tylko bieżące koszty działalności placówki oświatowej, ale także fakt, iż
spór pomiędzy wspomnianymi stronami nie został jak dotąd prawomocnie zakończony. Przede wszystkim jednak
autor nie podjął próby wyjaśnienia przyczyny ewentualnego zadłużenia i trudności finansowych powoda, czego miał
świadomość. Ma to istotne znaczenie, albowiem zaległości w płatnościach po stronie powoda stanowiły konsekwencję
wypłaty przez Gminę Miasto K. dotacji w zaniżonej wysokości, a nawet zaniechania przez Gminę wypłacania tych
dotacji w okresie od września 2011 r. do stycznia 2012 r., a w tym okresie powód w dalszym ciągu prowadził przedszkole
i utrzymywał je w całości z prywatnych środków, kosztem prywatnych zobowiązań.

Nieuzasadnionym jest ponadto zawarcie w artykule informacji o „domaganiu się" przez M. M. (3) przekazania
publicznego  Przedszkola nr (...) przy ulicy (...). Już z samego brzmienia tego zdania wynika negatywne nastawienie
autora do faktu wystąpienia przez fundację ze stosownym wnioskiem do władz miasta K. (oferta przejęcia
przedszkola), gdy tymczasem po pierwsze wystąpienie z takim wnioskiem było tylko propozycją z jej strony, po



drugie zaś była to oferta korzystna dla Gminy, która w ten sposób mogłaby uzyskać oszczędności w wysokości 25%
wypłacanych dotacji.

Reasumując Sąd uznał, że informacje przedstawione w opublikowanym artykule nie były przedstawione w sposób
pełny obiektywny i nie odzwierciedlały istniejącego stanu rzeczy.

W takiej sytuacji pozwani mogłyby uwolnić się od odpowiedzialności tylko wówczas gdyby wykazali, że publikując te
informacje zachowali oni szczególną staranności i rzetelność w przekazywaniu tych informacji. Osoby odpowiedzialne
za publikację obowiązane są do zachowania szczególnej staranności przy zbieraniu materiałów podlegających
publikacji i przy formułowaniu zarzutów w publikowanych artykułach. Dziennikarz ma obowiązek działania zgodnego
z etyką zawodową i zasadami współżycia społecznego w granicach wyznaczonych przez prawo, co wyraźnie wynika
z art. 10 ust.1 pr. prasowego. Zgodnie natomiast z treścią art. 12 prawa prasowego, dziennikarz jest obowiązany
zachować szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu materiałów prasowych, zwłaszcza sprawdzić zgodność z
prawdą uzyskanych informacji i podać ich źródło. Z treści art. 12 wynika zatem, że dziennikarz odpowiada za własne
zaniedbania w wyjaśnieniu rzeczywistego stanu rzeczy, a nie za nieprawdziwość podanej informacji, jeśli dopełnił
szczególnej staranności w gromadzeniu materiału. Owa staranność musi być większa, jeżeli publikacja ma charakter
krytyczny, piętnujący działalność osoby, pełnionej przez nią funkcji czy określonej aktywności w życiu publicznym.
Dziennikarza obowiązują normy prawa prasowego determinujące obowiązki i cele, które winny przyświecać jego
twórczości. Należy jednak podkreślić, iż w przypadku publikacji mogących stanowić naruszenie dóbr osobistych, tak
wysoce chronionych przez prawo krajowe, jak i europejskie, należy dołożyć nadzwyczajnej staranności i sumienności
w gromadzeniu materiałów i informacji

W ocenie Sądu nie można uznać, że pozwani dochowali należytej staranności co do sprawdzenia przedstawionych
informacji, ich weryfikacji, a następnie publikacji, a zatem uchybili swojemu obowiązkowi rzetelnego dziennikarstwa.

Dla uwiarygodnienia swojego stanowiska pozwani powołują się na rzekomo „miarodajne" źródło, jakim miał być w
niniejszej sprawie P. P. - Kierownik Wydziału (...) Urzędu Miasta K., który miał opisać dziennikarce spór z powodem,
jaki powstał na tle działania jego przedszkola, w tym okoliczności sporu dotyczącego lokalu przy ul. (...) w K..

Fakt powołania się na źródło informacji nie stanowi jeszcze o wypełnieniu obowiązku rzetelności i staranności, o
jakim mowa w art. 12 prawa prasowego, a tym bardziej nie wypełnia obowiązku działania zgodnie z etyką zawodową,
określonego w art. 10 ust. 1 prawa prasowego. Wprawdzie P. P. pełni funkcję publiczną, jednak okoliczność ta nie czyni
go absolutnie miarodajnym źródłem informacji w tej sprawie. P. P. nie jest bezstronnym świadkiem obserwującym
spór, lecz aktywnie w nim bierze udział po jednej ze stron. Jak wskazuje się w orzecznictwie, zważywszy na art.1,
art. 6 ust. 1 oraz art. 10 Prawa prasowego, tylko takie źródło, które w odczuciu powszechnym zasługuje na wiarę
jako źródło pochodzących od niego informacji z rzeczywistym stanem rzeczy, może być przedmiotem wskazania przez
dziennikarza w celu uczynienia zadość obowiązkowi z art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa prasowego

Natomiast szczególna staranność to nic innego jak powinność sprawdzenia zgodności z prawdą uzyskanych
informacji, ich weryfikacji u osób, których dotyczą opisywane zdarzenia (vide: wyrok SA w Łodzi z dnia 15 stycznia
2013 r., I ACa x 1280405), w szczególności właśnie gdy eksploatowane przez dziennikarza „źródło" informacji było
skonfliktowane z powodem i zainteresowane w sprawie. Nie podejmując nawet starań, by poznać stanowisko drugiej
strony lub umożliwić jej odniesienie się do zarzutów, dziennikarka uchybiła obowiązkowi z art. 12 prawa prasowego.
Co prawda Sąd Najwyższy podkreślił, że nie we wszystkich sytuacjach musi to być niezbędne (wyrok SN z dnia 24
stycznia 2008 r. I CSK 338/2007). Wskazywano jako przykład tego rodzaju wyłączeń np. emisje na żywo. Jednak w
niniejszej sprawie, gdy materiał dla potrzeb artykułu był zbierany przez dłuższy czas i istniała potencjalna możliwość
zwrócenia się do powoda.

Obowiązki rzetelnej publikacji obejmują tak fazę zbierania materiału prasowego, jak i jego wykorzystania (por:
wyrok SN z dnia 11.02.2011 r. I CSK 334/2010). Pojęcie to obejmuje również odpowiedzialność za słowo, uczciwość



i solidność, a także dokładność o szczegóły publikacji. Obowiązkiem dziennikarza jest taka publikacja, która nie
wprowadza czytelników w błąd.

Autorka artykułu również i tym obowiązkom nie sprostała. Nie dopełniła ona wymogu szczególnej staranności
przy selekcji materiału, jaki miał stać się podstawą przygotowywanego artykułu. Opublikowana ostatecznie treść
nakierowana została raczej na wywołanie „sensacyjności” artykułu niż jego obiektywny przekazu. Redaktor bowiem
przemilczał wiele istotnych dla wyjaśnienia okoliczności tej sprawy faktów czy to związanych z stanem otrzymanego
lokalu, kosztem jego remontu czy tez źródłem problemów finansowych powoda, których to faktów była świadoma i
których ujawnienie z pewnością zmieniłoby sposób oceny działalności powoda przez czytelników.

Nie można też uznać, że zachowanie pozwanych podyktowane było ochroną uzasadnionego interesu społecznego,
jakiejkolwiek misji społecznej polegającej na komunikowaniu i informowaniu opinii publicznej o patologii życia
publicznego. Co prawda powód prowadząc publiczną działalność musi godzić się na poddanie swojej aktywności
jawnej krytyce, ocenie i reakcji opinii publicznej (wyrok SN z 8.05.2012r. V CSK 109/11), a co za tym idzie -
swoboda opinii i krytyki takiej osoby jest zdecydowanie poszerzona. Niewątpliwie jednak każda ostra wypowiedź,
negatywnie oceniająca działalność takiej osoby musi być poparta prawdziwymi informacjami, uzyskanymi w sposób
rzetelny i sumienny. Dozwolona jest tylko taka krytyka, która jest rzeczowa i rzetelna, służy ochronie interesu
publicznego i opiera się na prawdziwych, zweryfikowanych faktach. Przekazywanie informacji nieprawdziwych,
niepełnych i niesprawdzonych nie leży w interesie społecznym. Zaprzeczeniem rzeczowej i rzetelnej krytyki jest
krytyka podejmowana w złej wierze, z prywatnych pobudek, a także zmierzająca do poniżenia osoby krytykowanej
w oczach opinii publicznej. Osoby podającej takie informacje nie usprawiedliwia działanie w obronie uzasadnionego
interesu społecznego, gdyż okoliczność ta, tj. działanie w interesie publicznym, „nie jest samodzielną przesłanką
wyłączającą bezprawność działania naruszającego dobra osobiste” (wyrok SN z 2.02.2011 r., II CSK 393/10, LEX nr
936486).

Z tych wszystkich podanych wyżej względów Sąd uznał, że pozwani naruszyli w sposób bezprawny dobra osobiste
powoda i w związku z tym uwzględnił zgłoszone przez powoda żądanie dotyczące przeproszenia powoda w formie
wskazanej przez powoda. Sąd uznał, iż ze względu na zakres naruszenia dóbr osobistych powoda i obszar na jakim
do niego doszło właściwym będzie złożenie przez pozwanych oświadczenia o treści określonej w punkcie I sentencji
wyroku.

Powód domagał się również od pozwanych zapłaty kwoty 20 000 zł na wskazany przez niego cel społeczny. Stosownie
do art. 24 § 1 zd. 3 k.c., na zasadach przewidzianych w kodeksie można żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty
odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.

Przepis art. 448 k.c. stanowi, iż w razie naruszenia dobra osobistego sąd może przyznać temu, czyje dobro osobiste
zostało naruszone, odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę lub na jego żądanie
zasądzić odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez niego cel społeczny, niezależnie od innych środków
potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia. Dla zasądzenia świadczeń z art. 448 k.c. nie jest wystarczające ustalenie
bezprawności naruszenia dobra osobistego, ale konieczne jest ustalenie działania zawinionego. Odpowiedzialność
naruszyciela zależna jest od wykazania jego winy (art. 415 k.c.). Zdaniem Sądu zachowanie pozwanych było zawinione,
choćby w stopniu niedbalstwa. To obowiązkiem pozwanych było dołożenie należytej staranności w doborze, krytyce
i cenzurze publikowanego materiału czego jednak pozwani nie dopełnili. Sąd uznał zatem, że żądanie to jest
uzasadnione co do zasady, doszedł jednak do wniosku, że żądana kwota 20 000 zł jest zbyt wygórowana. Należy
pamiętać, że głównym celem przyznania ochrony w formie majątkowej jest w pierwszej kolejności zrekompensowanie
i złagodzenie doznanej krzywdy moralnej. Wysokość zadośćuczynienia winna zależeć przede wszystkim od wielkości
doznanej krzywdy, uwzględniać winna również stopień negatywnych konsekwencji dla pokrzywdzonego wynikających
z dokonanego naruszenia dobra osobistego.

W niniejszej sprawie, biorąc pod uwagę okoliczności, w których doszło do naruszenia dobra osobistego, jego
intensywność, natężenie winy sprawcy oraz publiczno - oświatowy charakter działalności powoda, a nadto



uwzględniając by zasądzona kwota spełniała funkcję kompensacyjną dla powoda nie powodując jednocześnie
nadmiernego obciążenia dla pozwanych uniemożliwiającego jego spełnienie (Sąd nie mógł ocenić sytuacji majątkowej
samych pozwanych, których zeznania ze względu na ich niestawiennictwo zostały pominięte) Sąd uznał, że
odpowiednią sumą jest kwota 5 000 zł, o której orzekł w punkcie II sentencji wyroku, w pozostałej części oddalając
powództwo w tym zakresie w punkcie III sentencji wyroku.

O kosztach procesu Sąd orzekł na podstawie art. 100 zd. 2 k.p.c., który stanowi, że Sąd może włożyć na jedną ze stron
obowiązek zwrotu wszystkich kosztów, jeżeli jej przeciwnik uległ tylko co do nieznacznej części swego żądania albo
gdy określenie należnej mu sumy zależało od wzajemnego obrachunku lub oceny sądu.

Powód dążąc zasadnie do ochrony swoich dóbr osobistych zgłosił dwa żądania. Jedno niemajątkowe o zobowiązanie
pozwanych do przeproszenia ponosząc w tym zakresie opłatę od pozwu w wysokości 600 zł i koszty zastępstwa
procesowego w wysokości 360 zł ustalone na podstawie § 10 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z
28.09.2002 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (…). W tym zakresie, jak można przyjąć, żądanie zostało
uwzględniona w całości.

Natomiast co do dochodzonego łącznie z roszczeniem niemajątkowym żądania zasądzenia solidarnie od pozwanych
kwoty 20 000 zł na wybrany przez powoda cel społeczny, to powód w tym zakresie uiścił opłatę sądową w wysokości
1 000 zł i poniósł koszty zastępstwa procesowego w wysokości 2 400 zł ustalone na podstawie § 10 ust. 2 w zw. z §6
pkt. 5 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 28.09.2002 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (…),
jednak Sąd uznał, że zasadne będzie uwzględnienie tego żądania w wysokości 5 000 zł.

Niewątpliwie w tym zakresie powód wygrał jednanie w części, jednakże z uwagi na charakter tego roszczenia, którego
przyznanie i wysokość zależy od uznania Sądu oraz okoliczności analizowanej sprawy, pozwalają na przyznanie
powodowi całości poniesionych przez niego kosztów na podstawie cytowanego na wstępie przepisu art. 100 zd. 2 k.p.c.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w punkcie III sentencji wyroku powiększając należne powodowi koszty
procesu w łącznej wysokości 4 360 zł o opłatę skarbową od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.


