Sygnatura akt ITI C 1170/18

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Warszawa, dnia 11 sierpnia 2020 r.

Sad Okregowy Warszawa-Praga w Warszawie III1 Wydzial Cywilny w nastepujgcym skladzie:
Przewodniczacy:sedzia (del.) Bartosz Grajek

Protokolant:Ewelina Kostka

po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2020 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powoéddztwa I. K. i Fundagji (...) w P.

przeciwko (...) sp. zo.o. w W.

o0 ochrone dobr osobistych

1. nakazuje (...) sp. z 0.0. w W. usuniecie skutkéw naruszenia dobr osobistych I. K. i Fundacji (...) w P. poprzez:

a) jednorazowe odczytanie przez lektora w programie telewizyjnym nadawanym na antenie stacji (...) pt. (...) oraz
umieszczenie na stronie internetowej programu (...) pod adresem (...) na okres 30 dni, o§wiadczenia o nastepujacej
treéci w ramce (litery czarne na bialym tle, czcionkg Times New Roman rozmiar 15) ,(...) spélka z ograniczona
odpowiedzialno$cig, wydawca programu (...) wskutek przegranego procesu sagdowego, przeprasza pana I. K. oraz
Fundacje (...) w P. za naruszenie ich débr osobistych poprzez podanie nieprawdziwych i niedcislych informacji w
swoim reportazu z dnia 24 maja 2012 roku pt. ,,(...)”;

b) umieszczenie na stronie internetowej zawierajacej reportaz programu (...) pod tytulem ,,(...)” pod adresem(...)przed
rozpoczeciem wyéwietlania reportazu, planszy widocznej przez 20 sekund, z nastepujaca trescia ,(...) spolka
z ograniczona odpowiedzialnoécig, wydawca programu (...) informuje, iz zawarte w przedmiotowym reportazu
informacje sg nieScisle i nieprawdziwe w zakresie w jakim oskarzajg pana I. K. i jego fundacje o bezprawne wyrzucenie
z rzekomo kupionego dla nich domu oraz o podejmowanie dzialan niezgodnych z zasadami wspoétzycia spolecznego
i niemoralnych”;

2. zasadza od (...) sp.zo.0. wW. narzeczI. K.i Fundacji (...) w P. kwoty po 25000 zl (dwadzieScia piec tysiecy zlotych);
3. w pozostalym zakresie powodztwo oddala;

4. zasadza od (...) sp. z 0.0. w W. na rzecz I. K. i Fundacji (...) w P. kwoty po 960 zl (dziewieéset sze$cdziesiat zlotych)
tytulem zwrotu cze$ci kosztow procesu, a w pozostalym zakresie znosi je wzajemnie;

5. nakazuje pobra¢ od I. K. i Fundacji (...) w P. na rzecz Skarbu Panistwa Sadu Okregowego Warszawa-Praga w
Warszawie kwoty po 1250 zl (tysiac dwiescie pieédziesiat zlotych) tytutem kosztéw sadowych;

6. nakazuje pobra¢ od (...) sp. z 0.0. w W. na rzecz Skarbu Panstwa Sadu Okregowego Warszawa-Praga w Warszawie
kwote 5000 zl (pieé tysiecy zlotych) tytulem kosztow sadowych.

Sygnatura akt: 11T C 1170/18



UZASADNIENIE

Pozwem z dnia 29 kwietnia 2016 r. wniesionym do Sadu Okregowego w Gliwicach I. K. i Fundacja (...) z siedzibag
w P. wniesli o nakazanie pozwanej (...) sp. z 0.0. z siedzibg w W. usuniecia skutkéw naruszenia doébr osobistych
powoddw poprzez odczytanie przez lektora w programie telewizyjnym pozwanego pt. (...) ponizszej treSci przeprosin
oraz umieszczenie na glownej stronie internetowej programu (...) pod adresem: _(...) o$wiadczenia o przeprosinach
o nastepujacej treéci, w ramce (litery czarne na bialym tle, czcionka Times New Roman nr 15) ,, (...) — Spolka z
ograniczong odpowiedzialno$cia — wydawca programu (...) wskutek przegranego procesu sadowego, przeprasza pana
I. K. oraz Fundacje (...) w P. za naruszenie ich dobr osobistych poprzez podanie nieprawdziwych i nieScistych
informacji w swoim reportazu z dnia 24 maja 2012 roku pt. ,(...)”. Material ten naruszat zasady prawa prasowego —
w szczegolnosci zasady rzetelnoéci i starannoéci dziennikarskiej i przedstawial nieprawdziwe fakty oraz prezentowal
nieuzasadnione oceny”. Powodowie wniesli rowniez o nakazanie pozwanej telewizji usuniecia skutkéw naruszenia
ich débr osobistych poprzez umieszczenie na stronie internetowej: (...) przed rozpoczeciem wyswietlania reportazu
planszy — widocznej przez 20 sekund — z nastepujaca trescig widocznych przeprosin: ,(...) — Spétka z ograniczong
odpowiedzialnoScia — wydawca programu (...) informuje, iz zawarte w przedmiotowym reportazu informacje sg
nieSciste i nieprawdziwe w zakresie, w jakim oskarzaja pana I. K. i jego Fundacje o bezprawne wyrzucenie z
rzekomo kupionego dla nich domu oraz podejmowanie dzialan niezgodnych z zasadami wspolzycia spotecznego i
niemoralnych”, a takze powodowie wniesli o nakazanie pozwanej zamieszczenia przeprosin w (...) o nastepujacej
tresci: , (...) wskutek przegranego procesu sadowego przeprasza I. K. i fundacje (...) za naruszenie ich débr osobistych
poprzez podanie nieprawdziwych informacji dotyczacych dzialalnoSci Fundacji i jej prezesa.” oraz o zasadzenie od
pozwanej na rzecz powoddw kosztéw postepowania sagdowego wedlug norm prawem przepisanych. Jako podstawe
swoich roszczen powodowie wskazali art. 23 i 24 k.c. oraz art. 81 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim
i prawach pokrewnych (dalej jako "prawo autorskie") w zw. z art. 12 i 13 oraz art. 38 ustawy z dnia 26 stycznia 1984
r. — Prawo prasowe (dalej jako ,prawo prasowe”). I. K. podniosl, ze naruszono jego dobra osobiste w postaci dobrego
imienia (czci i godnosci) i prawa do wizerunku, a takze mir domowy i prawo do odpoczynku, zas w stosunku do fundacji
naruszono jej dobre imie (rozumiane jako dobra slawe, renome, opinie).

W odpowiedzi na pozew pozwana (...) Sp. z 0.0. z siedzibg w W. wniosla o oddalenie powodztwa i zasadzenie od
powoddw solidarnie na rzecz pozwanej kosztow postepowania wedlug norm prawem przepisanych. W uzasadnieniu
wskazano, ze celem reportazu bylo dobro dzieci, tym samym dziennikarka dzialala w uzasadnionym interesie
spolecznym, za$ prezes fundacji odmoéwil udzielenia odpowiedzi na zadawane mu pytania w zwigzku z reportazem.

Postanowieniem z dnia 1 lipca 2016 r. Sad Okregowy w Gliwicach stwierdzil swa niewlasciwo$¢ miejscowa i przekazal
sprawe tutejszemu Sadowi. (postanowienie — k. 103)

Pismem z dnia 22 marca 2018 r. powdd i powodowa fundacja rozszerzyli powodztwo wnoszgac o zasadzenie na rzecz
kazdego z powod6w kwoty po 25 000 z} tytulem zadoSéuczynienia, a w pozostalym zakresie podtrzymali powodztwo.
(k.321) Ostatecznie pismem z dnia 30 maja 2019 r. (k.502) powodowie ponownie rozszerzyli powddztwo i wniesli o
zasgdzenie na rzecz kazdego z powodow kwoty po 50 000 zl tytulem zado$éuczynienia.

W odpowiedzi na rozszerzenie powddztwa (k.640) pozwana telewizja wniosta o oddalenie zmienionego powodztwa
w calosci i podtrzymala dotychczasowe stanowisko w sprawie, wskazujac, ze doreczony pozwanej odpis pisma
zawierajacego rozszerzenie powodztwa nie jest tozsamy z oryginalem zlozonym w Sadzie i stanowi projekt pisma oraz
nie zostal podpisany przez pelnomocnika powodéw. Podniosla tez zarzut przedawnienia roszczen majatkowych.

Sad ustalil nastepujqcey stan faktyczny:

L. K. od 2002 r. prowadzi fundacje (...) i pelni w niej funkcje prezesa. Celem statutowym powodowej fundacji jest
wspieranie réznego rodzaju form zastepczego rodzicielstwa i dzieci przebywajacych w rodzinnym domu dziecka.
Fundacja utrzymuje sie z darowizn otrzymywanych od znajomych panstwa K., w tym takze od kilku lat z darowizn
pochodzacych m.in. od angielskiej fundacji (...). Jednocze$nie I. K. wraz ze swoja malzonka R. K. sami prowadza



placéwke rodzinng — rodzinny dom dziecka w P., opiekujac sie dzie¢mi. R. K. prowadzi rodzinny dom dziecka
jako dyrektorka, za$ I. K. od 2005 r. jest tam zatrudniony jako wychowawca, jednoczesnie prowadzac fundacje i
dzialalno$é gospodarcza. Przed 2012r. I. K. byl zaangazowany w rozwijanie Srodowiska rodzin zastepczych i bral udzial
jako prezes powodowej fundacji w dyskusjach nad zmianami legislacyjnymi dotyczacymi instytucji rodzicielstwa
zastepczego. Byl osoba rozpoznawana w tym Srodowisku, co najmniej na obszarze G. i okolic, gdzie zalozona przez
niego fundacja (...) aktywnie wspolpracowala z (...) Centrum Pomocy (...) w G.. Dla wielu nowo tworzacych sie
rodzin zastepczych w tym rejonie powdd i jego fundacja byli wzorem i wsparciem zaréwno finansowym, jak i pod
katem zdobytego do$wiadczenia w wychowywaniu maloletnich w rodzinach zastepczych. Wspolpracujac z wyzej
wymieniong angielskg fundacja (...) powod jak i donatorzy angielscy mieli zgodny zamiar utworzy¢ dalszy rodzinny
dom dziecka, ktory mialby zabezpiecza¢ przyszlo$¢ dzieci z powiatu (...) przy wsparciu finansowym z zagranicy.
Ostatecznie powodowa fundacja zdecydowala, iz wlaSciwym na ten cel miejscem bedzie dom w S. w powiecie (...).
Na zakup powyzszej nieruchomosci brytyjska fundacja (...) darowala polskiej fundacji Srodki finansowe, a nastepnie
przeprowadzila na terenie Wielkiej Brytanii zbi6érki na remont domu m.in. rozdawano za granica ulotki zachecajace
do wspierania inwestycji i przedstawiajace wizerunek dzieci powoda, jak i dzieci rodzin zastepczych, w tym takze
wizerunek wspoélpracujacej juz z fundacja w tamtym okresie czasu rodziny M.. Ostatecznie dom w S. zostal nabyty
w 2008 r. i odremontowany m.in. ze §rodkow finansowych wspdlpracujacej brytyjskiej fundacji. W remoncie domu
pomagaly a takze okoliczne rodziny zastepcze, w tym rowniez P. M..

(powszechnie dostepny odpis pelny z KRS fundacji, zeznania §wiadka C. D. wystuchanego w drodze pomocy prawnej
przed Sadem Rejonowym w Lublificu w dniu 26 stycznia 2018 r. — protokot — k. 314-317, zeznania §wiadkéow J. W. i U.
M. na rozprawie w dniu 10 maja 2019 r. — protokot — k. 485 — 486v, artykul — k. 506-507, dokumenty dot. dziatalnosci
fundacji — k. 508-552, zeznania powoda na rozprawie w dniu 24 lipca 2020 r. — protokdt — k. 686 — 687)

P. i M. M. (2), rodzice trojki wlasnych dzieci zamieszkujacy w P. kontakt z (...) w G. zainicjowali w 2005
r., poczatkowo nie przeszli oni jednak pozytywnie szkolenia dla kandydatéw na rodzicéw zastepczych z uwagi
na ich nieuregulowana sytuacje mieszkaniowa, cechy osobowoSciowe oraz obciazenie obowigzkami opiekunczo —
wychowawczymi wzgledem wlasnych dzieci. Marzeniem malzonkéw M. w tamtym czasie bylo stworzenie rodziny
zastepczej, a nastepnie przysposobienie poznanej podczas wakacji w Z. niedowidzacej, maloletniej L. pochodzacej z
obszaru G.. Ostatecznie malzonkom udalo sie to w 2006 r. kiedy zdobyli odpowiednie kwalifikacje i stworzyli rodzine
zastepcza dla maloletniej L.. W 2007 r. malzonkowie zadeklarowali cheé zostania rodzing zastepcza réwniez dla
kolejnej trojki maloletnich dzieci — rodzenstwa P. (maloletnich J., D. i M.) i cheé przeprowadzenia sie w tym celu do
G., co tez w tym samym roku uczynili, wynajmujac tam mieszkanie. W tym samym czasie nawiazali za poSrednictwem
(...) w G. wspolprace z powodowa Fundacja (...) z P. kierowanej przez I. K., ktéra poparla ich starania w stworzeniu
zawodowej rodziny zastepczej dla rodzenstwa maloletnich. Maloletnie dzieci P., dla ktorych rodzine zastepcza chcieli
utworzy¢ malzonkowie M. byly dzieémi obciazonymi FAS, pochodzacymi z rodziny z problemami alkoholowymi i z
problemami zdrowotnymi. W czasie gdy malzonkowie M. starali sie o stworzenie rodziny zastepczej dla rodzenstwa
P., powodowa Fundacja miala za cel zakup nieruchomosci na cele rodzicielstwa zastepczego, w ktorej w przyszlodci
mial by¢ utworzony rodzinny dom dziecka. Malzonkowie M. réwnolegle odbyli rowniez kolejne szkolenie uzyskujac
uprawnienia do wypelniania obowigzkéw zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodziny zastepczej wielodzietnej,
a takze zadeklarowali w przyszlosci che¢ prowadzenia rodzinnego domu dziecka. W trakcie oczekiwania na decyzje
co do ww. trojki maloletnich w 2008 r. (...) w G. zwrocil sie do malzonkéw M. czy byliby zainteresowani przyjeciem
jako rodzina zastepcza rowniez przyrodniej siostry rodzenistwa — N. W.. Ostatecznie P. i M. M. (2) zostali ustanowieni
rodzina zastepcza dla maloletnich J., D. i M. P. postanowieniem Sadu Rejonowego w Gliwicach w dniu 24 kwietnia
2008 r. (sygnatura akt: IV Nsm 11/08) oraz dla maloletniej N. W. w dniu 8 listopada 2007 r. (sygnatura akt Sadu
Rejonowego w Gliwicach: IV Nsm 604/06). Z uwagi na zaangazowanie malzonkéw M. w idee fundacji w postaci
utworzenia dalszego rodzinnego domu dziecka w okolicach G. i ich dobre relacje z powodowa fundacja, pierwszymi
lokatorami remontowanego domu w S. zostala ta rodzina. M. wraz z maloletnimi sprowadzili sie do domu w S. jeszcze
w trakcie remontu w 2008 r. P. M., podobnie jak inni czlonkowie rodzin zastepczych w tamtym czasie aktywnie
angazowal sie w remont domu w S.. Dom zostal bezplatnie uzyczony rodzinie M. i az do 1 stycznia 2012 r. nie
byli oni zobowiazani do placenia czynszu, a fundacja dodatkowo wspierata rodzine finansowo, a takze malzonkowie



otrzymywali réwniez $rodki finansowe z (...) w G.. W 2009 r. P. M. zostal wiceprezesem powodowej fundacji i funkcje
te sprawowal nieprzerwanie do 9 lipca 2012 r. Malzonkowie M. z wyksztalcenia byli pedagogami, mieli stosowna
wiedze pozyskang ze szkolen dla zawodowych rodzin zastepczych i prowadzacych rodzinny dom dziecka.

(lista odpowiedzi (...) w G. — k. 47-51, zeznania $§wiadka C. D. wystuchanego w drodze pomocy prawnej przed Sadem
Rejonowym w Lubliicu w dniu 26 stycznia 2018 r. — protokét — k. 314-317, zeznania §wiadka M. M. (2) i P. M. na
rozprawie w dniu 9 maja 2018 r. — protokol- k. 376-379 v, zeznania §wiadkow J. W., U. M. i A. S. na rozprawie w
dniu 10 maja 2019 r. — protokét — k. 485 — 487 v, zeznania powoda na rozprawie w dniu 24 lipca 2020 r. — protokoél
— k. 686 — 687).

Pismem datowanym na dzien 7 stycznia 2011 r. (...) Urzad Wojewddzki poinformowal powoda I. K. jako prezesa
fundacji, ze jego wniosek z 10 grudnia 2010 r. 0 wydanie zezwolenia na prowadzenie przez fundacje rodzinnej placowki
opiekuniczo — wychowawczej pod nazwa ,,(...) w S.” ktorej dyrektorem mial by¢é P. M. nie moze by¢ pozytywnie
rozpatrzony z uwagi na to, ze potencjalny dyrektor wraz ze swoja malzonka pelni funkcje zawodowej rodziny
zastepczej, a Owczesny stan prawny nie pozwalal na polaczenie funkcji rodziny zastepczej z kierowaniem placowka
rodzinng. Wobec tego wezwano powoda do wyznaczenia nowego dyrektora ww. placowki w terminie 7 dni. (pismo
-k.32)

Pierwsze nieprawidlowo$ci w opiece malzonkéw M. nad dzieémi nastapily w potowie 2011 r. od kiedy na skutek
wypadku jednego dziecka (poparzenia reki) zwiekszono zaangazowanie (...) w G. w potrzeby rodziny, co nie spotkalo
sie z przychylnym przyjeciem przez Panstwa M.. Malzonkowie odmawiali wspolpracy, w tym kontaktu z psychologami
i terapii malzenskiej, za$§ pod koniec 2011 r. znajdujacy sie pod ich piecza J. P. trafil do szpitala z rozpoznaniem
hipoglikemii. (...) w G. w tym czasie wielokrotnie informowalo Sad Rejonowy w Gliwicach o nieprawidlowo$ciach w
funkcjonowaniu rodziny M.. W zwigzku z narastajacym kryzysem w rodzinie, po awanturze rodzinnej, malzonkowie
M. w dniu 2 listopada 2011 r. wyrazili przed (...) w G. zgode na rozwigzanie rodziny zastepczej dla dzieci innych
niz L. (z ktora byli najdluzej zzyci) z uwagi na problemy jakie wiazaly sie z opieka nad cze$ciowo niepelnosprawnym
rodzenistwem P. i ich przyrodnia siostra, ktére w ocenie M. M. (2) rzutowaly na rozwdj ich wlasnych biologicznych
dzieci. W tamtym czasie rowniez powodowa fundacja i reprezentujacy ja I. K. zaczeli wyrazaé zaniepokojenie
funkcjonowaniem rodziny i sposobem sprawowania opieki nad w sumie o$émiorgiem maloletnich wychowywanych w
domu w S.. Mimo poczatkowej zgody co do rozwigzania rodziny zastepczej M. nad rodzenstwem P. i ich przyrodnig
siostra N., malzonkowie nie podjeli zadnych dalszych krokéw prawnych w tym zakresie. Jeszcze w styczniu 2012 r.
Sad Rejonowy w Gliwicach wszczat postepowanie z urzedu o zmiane zarzadzen opiekuniczych dotyczacych matoletnich
na skutek zawartych w sprawozdaniu (...) w G. informacji o nieprawidlowym sposobie sprawowania pieczy nad
rodzenstwem P. i ich przyrodnia siostra N. przez malzonkéw M.. Jednocze$nie P. i M. M. (2) zaczeli obawiac
sie 0 mozliwo$¢é pozostania w domu w S., gdyz w tym czasie (styczen 2012 r.) fundacja zawarla z nimi umowe
uzyczenia jedynie na okres pélroczny (do czerwca 2012 r.), podczas gdy dotychczas umowy te zawierano na okres
jednego roku. W ocenie fundacji ustal cel uzyczenia, gdyz malzonkowie M. nie spelniali kryteriébw do prowadzenia
domu rodzinnego, placowke planowano przeznaczyé¢ dla innej rodziny, a dodatkowo pojawiajace sie informacje o
nieprawidlowoéciach w opiece nad maloletnimi, w tym che¢ rozwigzania rodziny zastepczej sprawialy, iz fundacja
zdecydowala sie na przedluzenie umowy jedynie do 30 czerwca 2012 r. W tym czasie malzonkowie M. nadal mieli
mozliwo$é powrotu do swojego domu w P.. Od kwietnia 2012 r. malzonkowie M. poszukiwali wiec nowego lokum, za$
czujac sie pokrzywdzonymi w zwigzku z postepowaniem fundacji (...) probowali zainteresowaé swoja sprawa osoby
postronne m.in. napisali list do M. T. (osoby powiazanej z brytyjska fundacja), a takze skontaktowali sie z publicysta
A. S., ktory z kolei skontaktowal sie z telewizja (...). A. S. przed przygotowaniem materiatu przez (...) skontaktowal
sie z I. K. i odbyl z nim godzinng rozmowe, okreslana przez dziennikarza monologiem, w ktorej zajat on stanowisko
co do sytuacji zwigzanej z rodzing M..

(protokét — k. 56, opinia z 13.06.2012 — k. 57, pismo(...)— k. 52-54, list rodziny — k. 33 — 42, pismo do (...)wG. — k.
43 — 44, pierwsza strona postanowienia SR w Gliwicach — k.45, zeznania §wiadka M. M. (2) i P. M. na rozprawie w
dniu 9 maja 2018 r. — protokél- k. 376-379 v, zeznania $§wiadka O. B. i B. K. wystuchanych w drodze pomocy prawnej



przed Sadem Rejonowym w Gliwicach w dniu 22 lutego 2018 r. — protokdt — k. 418 — 421, zeznania §wiadka A. S. na
rozprawie w dniu 10 maja 2019 r. — protokoét — k. 486v — 487 v, protokoét — k. 559, notatka — k. 554)

Pod koniec maja 2012 r. do domu M. przyjechala dziennikarka (...) I. B. (ob. B. — P.) wraz z towarzyszacym jej A.
S., by zrealizowa¢ reportaz na temat probleméw rodziny zastepczej M., ktéry mial ukazaé sie w dniu 24 maja 2012 r.
w programie (...). Po wywiadzie z malzonkami M. i sfilmowaniu m.in. ich dzieci dziennikarka wraz z ekipa, w sktad
ktoérej wehodzili G. L. i G. C. wraz z A. S. w dniu 20 maja 2012 r. (niedziela) udali sie do siedziby Fundacji tj. pod adres,
ktory stanowil jednocze$nie miejsce zamieszkania I. i R. K. oraz miejsce prowadzenia przez nich rodzinnego domu
dziecka. W tym czasie I. K. mial pod opieka oSmioro dzieci wlasnych, dla ktérych tworzyl rodzinny dom dziecka oraz
maloletnich, dla ktorych rodzine zastepcza tworzyl C. D. (nieobecny w momencie przyjazdu pracownikdéw pozwanej).
I. K. wraz dzieémi przebywal w momencie przyjazdu ekipy filmowej na tylach domu przy basenie, gdzie sprawowal
nadzoér nad maloletnimi, za$§ brama od posesji byla otwarta. I. B. wraz z G. L. wobec niezastania wla$ciciela poses;ji przy
bramie (zadzwonili oni takze do drzwi wejSciowych) weszli na teren posesji, celem zadania pytan I. K. jako prezesowi
fundacji w sprawie rodziny M.. Na widok dziennikarki i operatora pow6d odmowil udzielenia odpowiedzi i poprositich
kilkukrotnie o opuszczenie terenu posesji, thumaczac, ze ma pod swoja opieka dzieci, ktore sa w wodzie i jest obecnie
w pracy. Wobec dalszego, uporczywego zadawania pytan przez dziennikarke, powo6d trzymajac dziennikarke za reke
wyprowadzil jg z poses;ji.

(nagranie — plyta CD — k. 69, 632 (nagrania nr 480 i 478), zeznania §wiadka G. L. i I. B. — P. na rozprawie w dniu
29 listopada 2017 r. — protoko6l — k. 268- 269, zeznania §wiadka C. D. wysluchanego w drodze pomocy prawnej przed
Sadem Rejonowym w Lublificu w dniu 26 stycznia 2018 r. — protokoél — k. 314-317, zeznania §wiadka G. C. na rozprawie
w dniu 9 maja 2018 r. — protokét - k. 375-376, zeznania Swiadka M. M. (2) i P. M. na rozprawie w dniu 9 maja 2018
r. — protokdl- k. 376-379v, zeznania §wiadka A. S. na rozprawie w dniu 10 maja 2019 r. — protoko6t — k. 486v — 487 v,
zeznania powoda na rozprawie w dniu 24 lipca 2020 r. — protokdél — k. 686 — 687)

Od nastepnego dnia po kontakcie ze strony telewizji pow6d podejmowal proby telefonicznego skontaktowania sie z
(...) w sprawie realizowanego programu. Proby te podejmowal do dnia 24 maja 2012 r. (data emisji reportazu). W tym
czasie co najmniej dwukrotnie udalo mu sie dodzwonié na infolinie (...), gdzie informowal o zlozeniu elektronicznie
(formularzem na stronie internetowej (...)) i listem poleconym protestu (odebranym w dniu 22 maja 2012 r.), ktory
zawieral sprzeciw powoda co do wykorzystania jego wizerunku z niedzielnego nagrania i obrazéw jego domu i
podworka. W protescie powdd wskazywal, ze proponowal inny termin na rozmowe i mozna byto uméwi¢ sie, cho¢by
telefonicznie, z nim na spotkanie. W jednej z rozméw w dniu 24 maja 2012 r. w dniu emisji reportazu powdd zostat
poinformowany, ze wydawca otrzymatl jego pismo.

(protest wraz z potwierdzeniem nadania — k. 20 — 22, nagrania powoda — plyta CD — k.325, 632 (nagranie 480 i
478), zeznania P. K. wysluchanego w drodze pomocy prawnej przed Sagdem Rejonowym w Gliwicach w dniu 10 maja
2018 r. — protokol — k.434 — 435, stenogramy — k. 610-644, zeznania powoda na rozprawie w dniu 24 lipca 2020 r.
— protokotl — k. 686 — 687)

Przed emisja reportazu I. B. w poniedzialek kontaktowala sie rowniez osobiscie z (...) w G., gdzie pracownik (...)
w G. Pani O. B. wskazala jej, ze otrzyma odpowiedzi na zadane za posrednictwem maila w dniu 18 maja 2012 r.
(piatek) pytania pisemnie, co nastapilo w dniu 22 maja 2012 r. W tym dniu (...) w G. przeslal do I. B. obszerne
informacje dotyczace sytuacji rodziny M., lacznie liczace 5 stron, w ktérych poinformowano dziennikarke m.in. o
nieprawidlowos$ciach w sprawowaniu opieki nad maloletnimi przez malzonkéw M. jako rodziny zastepczej. W pismie
tym (...) w G. opisalo incydenty dotyczace opieki nad dzieémi w rodzinie (poparzenia reki dziewczynki, wywiezienie
maloletniego do lasu przez P. M. w ramach zastosowanej metody wychowawczej, stwierdzenie niedozywienia u
jednego z braci P.) i ocenilo, iz pahstwo M. nie daja gwarancji nalezytego sprawowania opieki nad powierzonymi
im dzieémi (strona czwarta pisma, odpowiedZ na pytanie numer dwa). W dniu 24 maja 2012 r. tj. w dniu realizacji
reportazu powodowie wnioskiem skierowanym do Sgdu Rejonowego dla Warszawy Pragi -Poludnie w Warszawie
zawezwali pozwana telewizje, D. L. — redaktora naczelnego wydania programu (...), A. B. - producenta programu (...),



L. B. — dziennikarza (...), H. S. szefa kanalu P., program magazyn (...) w P. N.i M. S. (1) — dziennikarza programu (...)
do proby ugodowej, zadajac zaplaty kwoty 300 000 zl za wyemitowanie powyzszego reportazu.

(wezwanie wraz z potwierdzeniem nadania — k. 27 -31, lista odpowiedzi (...) w G. — k. 47-51, maile — k.46, 93-95,
zeznania §wiadka O. B. i B. K. wystuchanych w drodze pomocy prawnej przed Sagdem Rejonowym w Gliwicach w dniu
22 lutego 2018 r. — protoko6l — k. 418 — 421, zeznania §wiadka G. L. i I. B. — P. na rozprawie w dniu 29 listopada 2017
r. — protokdl — k. 268- 269)

Mimo protestéw powoda w dniu 24 maja 2012 r. doszlo do emisji reportazu, zrealizowanego przez I. B. (ob. B. — P.)
w programie (...) zatytulowanego ,,(...)”. W reportazu tym przedstawiono urywki z wizyty dziennikarki w siedzibie
fundacji i jej probe rozmowy z powodem, a takze czeS¢ pisemnej odpowiedzi (...) w G., z ktdrej wynikalo jedynie, ze
powodowa fundacja negatywnie ocenia funkcjonowanie rodziny panstwa M., a dom w ktérym mieszka rodzina jest
wlasno$cia fundacji. W 5 minucie 21 sekund wyemitowano tez wypowiedz A. S.. Padajgce w tym momencie nazwisko
powoda starano sie zagluszy¢ sygnalem dzwiekowym tzw. ,wypikaniem”, jednakze uczyniono to na tyle nieudolnie, ze
mozna je wystarczajgco wyraznie uslyszec i zidentyfikowaé powoda. W szczeg6lnoSci po zestawieniu z zamieszczonym
w reportazu dluzszym ujeciu artykutu ,(...)”, gdzie nazwisko powoda sie pojawialo.

(nagranie — plyta CD — k. 69)

Po emisji programu (...) powod odbieral liczne telefony od znajomych, ktérzy rozpoznali sylwetke powoda w
reportazu i byli zaniepokojeni postepowaniem powoda jako prezesa fundacji w stosunku do rodziny M.. Wiele
0sOb, w tym sgsiadéw powoda wyrazalo oburzenie po obejrzeniu materialu, a pod reportazem w internecie
opublikowano liczne posty 0sdb solidaryzujacych sie z rodzing M.. Zaniepokojenie sytuacja wyrazila rowniez brytyjska
fundacja, ktorej wizyta w czerwcu 2012 r. jednak nie potwierdzila sytuacji przedstawianej przez rodzine M., wobec
czego rok pozniej fundacja zajela stanowisko, iz opieka nad dzieémi sprawowana przez rodzine M. jest ponizej
standardéw i jako fundacja odmawiajg z nimi dalszej wspolpracy. W szczegblnoSci brytyjska fundacja wskazywata
na zaangazowanie dzieci w publikacje medialne, co moglo niekorzystnie odbija¢ sie na ich komforcie psychicznym.
(na to samo wskazywal Rzecznik Praw Dziecka w toku postepowania dotyczacego rodziny zastepczej M.). Poklosiem
opublikowanego materialu byl tez happening, ktéry odbyl sie w czerwecu 2012 r. przed starostwem powiatowym w G.,
na ktorym wyrazono poparcie dla rodziny M.. W zwigzku z zaistniala sytuacja, nastroje w spolecznoéci lokalnej byty
napiete jeszcze przez dlugi czas o czym $wiadczy m.in. opublikowany w lokalnej gazecie (...) w listopadzie 2012 r.
artykul M. S. (2) pt. ,(...)” starajacy sie przyblizy¢ stanowiska obu stron czy tez dzialania 6wczesnego pelnomocnika M.
W. S., ktéry m.in. w dniu 16 pazdziernika 2012 r. w (...) pomawial I. K. jako osobe fizyczna i prezesa powodowej fundacji
o nieprawidlowosci finansowe w prowadzeniu fundacji, przygotowywanie handlu dzieémi oraz uklad biznesowy, za
co ostatecznie zostal skazany wyrokiem za znieslawienie przez Sad Rejonowy w Gliwicach w dniu 17 stycznia 2017
r. Rowniez A. S. wyrokiem Sadu Rejonowego w Gliwicach z dnia 27 marca 2017 r., sygnatura akt: IX K 26/16 zostal
ostatecznie skazany za zniestawienie powoda i fundacji w artykulach prasowych, ktére publikowal, w wywiadach i
publicznych wypowiedziach ).

(wyroki wraz z uzasadnieniami — k. 220 -244, wydruk ze strony internetowej gazety (...) — k. 59-60, artykul — k. 65-68,
zeznania P. K. wysluchanego w drodze pomocy prawnej przed Sagdem Rejonowym w Gliwicach w dniu 10 maja 2018
r. — protokol — k.434 — 435, zeznania Swiadkow J. W. i U. M. na rozprawie w dniu 10 maja 2019 r. — protoké6t — k.
485 — 486v, stanowisko fundacji — k. 496- 499, zeznania powoda na rozprawie w dniu 24 lipca 2020 r. — protokol
—k. 686 - 687)

Informacje o postepowaniu fundacji w stosunku do rodziny M. mialy réwniez wydZwiek ponadlokalny, o czym
Swiadcza m.in. artykul z dnia 2 sierpnia 2012 r. dotyczacy rodziny M., ktory ukazal sie w czasopi$mie ,,(...)” czy artykul
pt. »,(...)” z dnia 11 kwietnia 2013 r. w Gazecie (...) pod redakcja A. M. i liczne kontrole fundacji po publikacji reportazu
m.in. z ramienia Ministra Pracy i Polityki Spolecznej prowadzonej przez (...) Urzad Wojewodzki i Staroste (...). Zadna
z kontroli nie wykazala uchybien w prowadzonej przez I. K. fundacji.



(dokumenty dotyczace przeprowadzonych kontroli — k. 555 — 565, artykuly — k. 330-333, wydruk ze strony
internetowej wraz z komentarzami — k. 23- 26, zeznania Swiadka C. D. wysluchanego w drodze pomocy prawnej przed
Sadem rejonowym w Lublificu w dniu 26 stycznia 2018 r. — protokol — k. 314-317, zeznania Swiadka U. M. na rozprawie
w dniu 10 maja 2019 r. — protoko6t — k. 485v-486, zeznania powoda na rozprawie w dniu 24 lipca 2020 r. — protokét
—k. 686 - 687)

Roéwniez wyszukiwanie w internecie hasel powigzanych z I. K. i jego fundacja prowadzilo do pozycjonowania w
wyszukiwarce (...) dostepu do reportazu ,(...)”. Material ten nadal jest dostepny w internecie na stronie archiwum
programu (...).

(wydruki — k. 61 — 64)

Wyrokiem z dnia 21 pazdziernika 2014 r. Sad Okregowy w Gliwicach nakazal M. M. (2) opublikowaé przeprosiny I.
K. w lokalnej dzienniku (...) m.in. dotyczace jej wypowiedzi, iz powdd ,kupczy dzietmi” i wypowiedzi sugerujacych,
iz powod oszukal jej rodzine oraz nakazano jej zaniechaé dalszych wypowiedzi w przedmiocie wszelkich aspektow
wspolpracy miedzy stronami procesu w mediach, a takze ww. sad nakazal M. M. (2) przeprosiny fundacji w tym
samym dzienniku i nakazal zaniechanie jej dalszych wypowiedzi dotyczacych wspolpracy pomiedzy stronami procesu
w mediach, jednocze$nie nakazujac przeproszenia powoda i powodowej fundacji na stronie portalu (...) i zasadzil od
M. M. (2) kwoty odpowiednio 3 000 i7 000 zl na rzecz Stowarzyszenia (...) z siedziba w K..

(wyrok wraz z uzasadnianiem — k. 593 — 601 V)

W maju 2014 roku I. K. i Fundacja (...) zawezwali (...) do proby ugodowej w sprawie o naruszenie dobr osobistych, w
tym do zaplaty 300000 zl zado$éuczynienia. Jednakze do zawarcia ugody nie doszlo (bezsporne, wniosek k. 27).

Sad Rejonowy w Gliwicach w dniu 23 wrzeénia 2015 r. postanowieniem umiescil matoletnich D., J. i M. rodzenhstwo P.
oraz N. W. dotychczas przebywajacych pod opieka panstwa M. jako zawodowej rodziny zastepczej w rodzinnej pieczy
zastepczej albo instytucjonalnej pieczy zastepczej wskazanej przez organizatora pieczy zastepczej w G. tym samym
rozwigzujac w powyzszym zakresie rodzine zastepcza M. i P. M.. (sygnatura akt: IV Nsm 335/12). (postanowienie —

k. 55)

Powyzszy stan faktyczny Sad ustalil na podstawie dokumentéw prywatnych i urzedowych i nagran umieszczonych na
plytach CD wskazanych wyzej, co do ktoérych brak byto podstaw by kwestionowa¢ ich wiarygodno$¢, réwniez same
strony nie zaprzeczaly ich prawdziwos$ci. W kwestii nagran dokonanych przez powoda miedzy niedziela 20 maja 2012
r., a dniem emisji reportazu w dniu 24 maja 2012 r. wskazaé nalezy, ze nie sa one jedynym dowodem $wiadczacym
o tym, ze powod w sposob jasny sprzeciwial sie opublikowaniu jego wizerunku nagranego w niedziele w dniu 20
maja 2012 r. i probach kontaktu z pozwana. O prdbie zapobiezenia emisji §wiadczy rowniez dowdd doreczenia listu
poleconego zawierajacego protest powoda w dniu 22 maja 2012 r. czy zeznania syna powoda P. K. o zachowaniu ojca
po wizycie dziennikarki pozwanej telewizji na posesji powoda. Te dowody jak i nagrania koresponduja z pozostalym
materialem dowodowym w sprawie i daja spojny obraz sytuacji bedacej przedmiotem sporu.

Sad dal wiare zeznaniom powoda, jak i swiadkéw w postaci U. M., J. W. i C. D., ktérzy sami bedac osobami
zaangazowanymi w rodzicielstwo zastepcze przedstawili wiarygodny obraz powoda i jego dzialalno$ci, wynikajacy
rowniez z zalaczonych do akt sprawy dokumentéw dotyczacych dzialalnosci fundacjii powoda sprzed emisji materiahu.
Swiadkowie ci przedstawili rowniez w sposéb wiarygodny, jak reportaz z 24 maja 2012 r. wplynal na powoda i
prowadzong przez niego fundacje, spojnie opisywali stan psychiczny powoda, utrate zaufania do instytucji jaka byla
fundacja przez osoby postronne i kontrole wywolane emisja materialu. W szczegblno$ci za wiarygodne nalezalo uznaé
zeznania C. D., ktéry dodatkowo wskazywal na zachowania dzieci znajdujacych sie pod jego opieka jako rodzica
zastepczego po tym, jak dziennikarka (...) ztozyla wizyte w siedzibie fundacji. Swiadek ten majac duze doéwiadczenie
w zakresie rodzicielstwa zastepczego (vide - artykul z 2007 r.) wskazal, iz tak niespodziewana wizyta dziennikarki
przestraszyla maloletnich znajdujacych sie na stale pod jego piecza (za§ w dniu nagrywania reportazu dzieci te



znajdowaly sie pod opieka I. K.) i maloletni nie chcieli p6Zniej odwiedza¢ domu I. K., co $wiadek ttumaczyt tym,
ze dzieci z rodzin zastepczych pozostaja w ciaglym zagrozeniu, ze kto$ je zabierze od nowej rodziny. Zeznanie te
sq istotne w aspekcie oceny przez Sad obrony pozwanego, ktory wskazywal, ze reportaz byl uzasadniony interesem
spotecznym w postaci dobra maloletnich. Z kolei zeznania swiadkéw w postaci G. L., G. C. i I. B. — P. potwierdzaly,
iz nie podejmowano innych proéb kontaktu z powodem czy fundacja poza probg wywiadu w dniu 20 maja 2012 r. Za
niewiarygodne Sad uznal zeznania §wiadka I. B. w zakresie w jakim ta $wiadek zeznawala, iz powo6d nie chcial udzielié
zadnych wyjaénien, skoro wczesniej obszerne, blisko godzinne wyja$nienia powdd przedstawil A. S., co ten zeznal w
toku postepowania. Réwniez ten material pozyskany przez A. S. — ktory jak wynika z jego zeznan byl zaangazowany
w powstawanie reportazu — mogl zostaé wykorzystany przy powstawaniu materiatu dla (...), jednak nie wykorzystano
z niego zadnych informacji. Co wiecej niewiarygodne sa zeznania I. B. — P. jakoby nie mozna bylo skontaktowac
sie z powodem i jego fundacja przed, gdyz przeczy temu pozostaly material zebrany w sprawie. Wezeéniej, bez
wiekszych probleméw, z powodem skontaktowal sie A. S., za§ P. M. w dacie realizacji reportazu i co najmniej przez
okolo 2 miesiace po emisji reportazu byl wiceprezesem fundacji powoda. Nie sposéb w takim przypadku przyjac, ze
pracownicy pozwanego nie dysponowali ani telefonem, ani adresem mailowym zadnego z powodow.

Wiarygodno$ci nalezalo za§ odmowié zeznaniom I. B.-P. co do przebiegu wizyty u powoda. Jej zeznania co do tego, ze
powdd odméwil w ogodle odmowil zajecia jakiegokolwiek stanowiska w sprawie rodziny M., a nie jedynie nie zgadzal sie
na rozmowe w tym dniu, nie znajduja zadnego potwierdzenia w pozostalym materiale dowodowym. W szczegolnoSci
nalezy wskazaé, ze strona pozwana pomimo, iz jej operator rejestrowal przebieg tego zdarzenia, nie przedstawila
pelnego nagrania, na ktérym zarejestrowano by, ze powdd moéwi, iz nie bedzie rozmawial na ten temat. Wprost
przeciwnie, akurat te kluczowe z punktu widzenia linii obrony pozwanego fragmenty, zostaly wyciete. W przekonaniu
Sadu nalezy to jednoznacznie zinterpretowac w ten sposob, ze stowa takie nigdy nie padly, a przebieg calego zdarzenia
byl dalece odmienny od tego jak przedstawila to Swiadek.

Za wiarygodne nalezalo tez uzna¢ zeznania dyrektorki (...) w G. i jej pracownicy, gdyz obie panie w sposob rzetelny
i obszerny wskazaly na problemy funkcjonowania rodziny M. i jest to spdjne z ich pisemnymi wyjasnieniami
przestanymi do dziennikarki pozwanej w dniu 22 maja 2012 r.

Wyrok wraz z uzasadnieniem dotyczacy przegranego procesu przez M. M. (2) z powodem ijego fundacja w przedmiocie
naruszenia dobr osobistych, zalaczony do akt sprawy, jak slusznie zauwazyla pozwana dotyczy relacji miedzy
swiadkiem, a powodami i jest nieistotny (art. 2277 k.p. c. a contrario) pod tym katem z punktu widzenia postepowania
dowodowego prowadzonego w niniejszej sprawie. Jednakze jak kazdy dowdd podlega on swobodnej ocenie przez
Sad na podstawie wszechstronnego rozwazenia zebranego materialu (art. 233 k.p.c. par. 1 k.p.c.), a takze stanowi
dokument urzedowy, a wiec stanowi dowdd tego, co zostalo w nim urzedowo zaéwiadczone (art. 244 par. 1 k.p.c.).
W ocenie Sadu ustalenia Sadu Okregowego w Gliwicach daja spdjny obraz sporu miedzy rodzing M., a powodem i
jego fundacja, ktéry koresponduje z materiatem dowodowym zebranym w niniejszym postepowaniu. Poza tym fakty
z niego wynikajace nie byy przedmiotem sporu.

Sad zwazyl, co nastepuje:

W aspekcie roszczen niemajatkowych powodztwo w znacznej czeSci zastugiwalo na uwzglednienie, gdyz w ocenie
Sadu doszlo do naruszenia dobr osobistych powodow tj. prawa do dobrego imienia, miru domowego i wizerunku w
przypadku powoda i prawa do dobrego imienia w przypadku fundacji. Z kolei w przypadku roszczen majatkowych
Sad uwzglednil Zadanie powoddw w potowie.

Stosownie do art. 24 k.c. ten czyje dobro osobiste zostaje zagrozone cudzym dzialaniem, moze zada¢ zaniechania
tego dzialania, chyba, ze nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia moze on takze zada¢, azeby osoba,
ktéra dopudcila sie naruszenia, dopekila czynnosci potrzebnych do usuniecia jego skutkow, w szczegolnoéci azeby
zlozyla oéwiadczenie odpowiedniej tresci i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie moze on
roéwniez zadaé zado$Cuczynienia pienieznego lub zaplaty odpowiedniej sumy pienieznej na wskazany cel spoleczny.
Ten przepis nie uchybia uprawnieniom przewidzianym w innych przepisach, w szczegdlnosci w prawie autorskim. Z



kolei katalog z art. 23 k.c. zawiera przyklady dobr osobistych podlegajace ochronie prawnej, ale nie stanowi jednak
wyliczenia wyczerpujacego, zamknietego. Ochrona przewidziana w art. 24 k.c. uzalezniona jest wiec od spelienia
dwoch przeslanek, a mianowicie: zagrozenia lub naruszenia dobra osobistego osoby prawnej lub fizycznej oraz
bezprawnosci dzialania osoby naruszajacej cudze dobro. Pierwsza z tych przestanek musi wykaza¢ osoba zadajaca
ochrony, natomiast ciezar wykazania, ze okreS§lone zachowanie nie moze by¢ uznane za bezprawne , spoczywa na
osobie, ktora dopuscila sie naruszenia, na skutek przyjetego w przepisie domniemania bezprawnosci. Innymi slowy,
z treSci art. 24 k.c. wynika, ze odpowiedzialno$¢ ponoszona na podstawie tego przepisu nie jest bezwzgledna. Jest ona
wylaczona jesli dzialanie sprawcy nie jest bezprawne. Przy ocenie za$ naruszenia dobr osobistych nalezy postugiwaé
sie kryterium obiektywnym, odwotujacym sie do przyjetych w spoleczenistwa ocen, przy czym w przypadku obrazy czci
kazdorazowo sprawe nalezy ocenia¢ z uwzglednieniem szerszego kontekstu sytuacyjnego, w tym analizujac spoteczny
odbior, a intensywno$¢ naruszenia nalezy ocenia¢ wedlug kryteriow wlasciwych dla ludzi rozsadnych i uczciwych (por.
wyrok Sadu Najwyzszego z dnia 23 maja 2002 r., sygnatura akt: IV CKN 1076/00).

Z kolei stosownie do powolanego przez strone powodowg art. 81 prawa autorskiego rozpowszechnianie wizerunku
wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W ust. 2 ww. przepisu wskazano, ze zezwolenia nie wymaga m.in.
rozpowszechnianie wizerunku osoby powszechnie znanej, jezeli wizerunek wykonano w zwigzku z pelnieniem przez
nig funkcji publicznych, w szczegolnosci politycznych, spotecznych, zawodowych. W ocenie Sadu w niniejszej sprawie
sieganie do uregulowan prawa autorskiego powinno nastapi¢ jedynie positkowo celem szerszej wykladni prawa do
wizerunku. Powodowie w toku procesu nie sformulowali zadnego roszczenia objetego regulacja prawa autorskiego,
lecz domagali sie ochrony jedynie na gruncie uregulowan art. 24 k.c. i prawa prasowego, za§ ww. przepis prawa
autorskiego jest uznawany w orzecznictwie za konkretyzacje prawa do wizerunku przewidzianego w katalogu z art.
23 k.c., z uwagi na to, ze roznicuje prawo do wizerunku od prawa do nazwiska. Powod za$ upatrywal naruszenia
swojego prawa do wizerunku zar6wno w sensie wizualnym (nieadekwatny do powagi tematu reportazu str6j powoda),
jak i w wydzwieku reportazu dla os6b kojarzacych jego nazwisko ze $rodowiskiem rodzin zastepczych, dla ktérych
byl autorytetem w tej dziedzinie, a takze dla oséb postronnych — mogacych stanowi¢ potencjalnych kandydatow
na rodzicow zastepczych na obszarze funkcjonowania fundacji. Sylwetke powoda w reportazu zaprezentowano w
okoliczno$ciach nadszarpujacych jego dotychczasowy dobry wizerunek u oséb, ktére go znaly, a takze w sposob
budzacy nieufno$¢ u oséb postronnych co do uczciwosci dzialania samej fundacji i motywdéw kierujacych prezesem
fundacji. W obydwu aspektach zdaniem Sgadu doszlo do naruszenia prawa do wizerunku powoda polaczonego z
naruszeniem jego czci. Calkowity obraz powoda (nieadekwatny stréj, nerwowa reakcja, nieodpowiednie, budzace
nieufno$é zachowanie osoby zajmujacej sie profesjonalnie rodzicielstwem zastepczym), ktory zostal wyemitowany
dla widzéw z calej Polski naruszal cze$¢ zewnetrzng powoda, a wiec jego dobre imie i wyobrazanie jakie maja o nim
inni ludzie, co prowadzilo do utraty zaufania do niego jako przedstawiciela fundacji, jak i do samej fundacji, ktéra w
reportazu reprezentowal. Przedstawiony material sugerujacy naganne zachowanie powoda i fundacji wprowadzat w
blad odbiorcow i niewyjasnial w pelni ztozonych relacji fundacji z rodzing M..

W przypadku za$ fundacji - osoby prawnej naruszenie dobra osobistego w postaci dobrego imienia fundacji dotyczy
jedynie jej sfery zewnetrznej, a nalezy je rozumie¢ jako naruszenie dobrej slawy, marki czy renomy, ktore rzutuja
na postrzeganie podmiotu przez osoby postronne. Naruszenie dobrego imienia osoby prawnej moze polega¢ na
wypowiedziach, ktore przypisuja osobie prawnej niewlasciwe postepowanie, moggce spowodowa¢ utrate zaufania
potrzebnego do jej prawidlowego funkcjonowania (por. wyrok Sadu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 9 pazdziernika
2013 r., sygnatura akt: VI ACa 372/13 czy wyrok Sadu Apelacyjnego w Bialymstoku z dnia 25 lutego 2016 r., I
ACa 981/15). Réwniez negatywne wypowiedzi dotyczace dzialania pracownika fundacji, w tym jej prezesa bedace
jednocze$nie naruszeniem jego dobra osobistego, a polegajace m.in. na rozpowszechnianiu nieprawdziwej lub
nieuzasadnionej oceny jego pracy wplywaja na renome podmiotu i moga pos$rednio narusza¢ dobre imie osoby
prawnej. W tym wypadku sposéb w jaki przedstawiono powoda w reportazu ,,(...)” bezpos$rednio rzutowal na ocene
samej fundacji i przekladal sie na utrate zaufania widzéw do tej instytucji, w szczegblnosci, ze powdd pelnil w niej
funkcje zarzadcze.



Na marginesie wskazac tez nalezy, iz doszlo réwniez do naruszenia miru domowego i prawa do odpoczynku powoda,
w aspekcie nietykalno$ci jego mieszkania, ktére w niniejszej sprawie nalezy rozumie¢ szerzej niz fizyczne wtargniecie
pracownikéw pozwanej telewizji do siedziby powoda. Chodzi tu rowniez o bezprawne wtargniecie w sfere okre$lonego
stanu psychicznego i emocjonalnego, jakie daje czlowiekowi prawo wlasno$ci poprzez bezpieczne i niezaktocone
korzystanie z wlasnego domu. Ta sfera psychiczna powoda w obiektywnej ocenie zostala naruszona, gdyz powdd
wprawdzie prowadzac fundacje, powinien liczy¢ sie z zainteresowaniem medialnym, jednak nie mozna od niego
oczekiwa¢, iz bedzie on dostepny i gotowy do udzielenia wywiadow w kazdym momencie, bez wcze$niejszego
uprzedzenia. Zrozumialym jest, Ze mozna bylo oczekiwaé¢ od powoda takiej gotow$ci w ramach dni roboczych w
godzinach pracy fundacji, ale nie znajduja w ocenie Sadu uzasadnienia twierdzenia strony pozwanej, ze powod
bedzie w pelnej gotowosci do udzielenia wywiadu dla ogolnopolskiej telewizji takze w niedziele, bez wczedniejszego
powiadomienia. Wyjasnienia powoda, ze znajduje sie on w pracy, co podnosila dla usprawiedliwienia dzialan swojej
dziennikarki pozwana telewizja, nalezy rozumie¢ w kontekscie calej sytuacji powoda, iz nie tyle byl on w dniu
nagrywania reportazu w pracy w fundacji, co zajmowal sie dzie¢mi w ramach rodzinnego domu dziecka, usytuowanego
na terenie fundacji, w ktorym jak wynika z akt sprawy byl zatrudniony jako wychowawca od 2005 r. i byla to rowniez
dla niego forma pracy.

Odpowiedzialnoé¢ strony pozwanej jako wydawcy powodowie stusznie wywodzili z art. 38 prawa prasowego, ktéry
to artykul wskazuje, ze odpowiedzialno$¢ cywilng za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiatu
prasowego ponosi m.in. wydawca. Z kolei art. 37 prawa prasowego odsyta do stosowania zasad og6lnych, a wiec do
art. 23 i 24 k.c. Co wiecej ocena postepowania podmiotu odpowiedzialnego na gruncie art. 38 prawa prasowego jest
oceng surowsza, a ustawa ta wprowadza kwalifikowane kryterium nalezytej staranno$ci w stosunku do klasycznego
naruszenia débr osobistych dokonanych przez osobe prywatna. Prawo prasowe nakazuje mierzyé staranno$c
dziennikarka stosownie do dyrektyw zawartych m.in. w art. 6, 12 i 13 prawa prasowego. I tak stosownie do art. 6 ust. 1
prawa prasowego prasa (w rozumieniu ustawy przez prase rozumie sie m.in. programy telewizyjne) jest zobowiazana
do prawdziwego przedstawiana zjawisk, przy czym nalezy mie¢ na wzgledzie, ze badaniu pod katem prawdziwo$ci
moga podlegaé jedynie fakty, za§ wyrazone opinie co do zasady nie musza by¢ prawdziwe, ale nie mogg prowadzié
do falsyfikacji rzeczywistoSci. W dalszej kolejnoéci nalezy wskazac¢ na art. 12 statuujacy zasady standardy pracy
dziennikarza, w ktérym nalozono na dziennikarza obowiazek szczegdlnej starannosci i rzetelnosci przy zbieraniu i
wykorzystaniu materialdbw prasowych, zwlaszcza obowigzek sprawdzenia zgodno$ci z prawdg uzyskanych wiadomosci
lub podania ich zrdédla. Jednoczesnie dziennikarz powinien chronié¢ dobra osobiste 0s6b wystepujacych w materiale
prasowym, w tym musi uzyskiwa¢ zgode na publikacje lub rozpowszechnianie informacji utrwalonych za pomoca
zapisu wizualnego i nie wolno dziennikarzom publikowaé bez zgody osoby zainteresowanej informacji oraz danych
dotyczacych prywatnej sfery zycia, chyba, ze wiaze sie to bezposrednio z dzialalno$cig publiczng danej osoby.

Sad uznal, iz co do zasady doszlo do naruszenia dobr osobistych powoda i zarzadzanej przez niego fundacji, gdyz
powodom przypisywano dzialania o charakterze nagannym, niezgodnym z zasadami wspoélzycia spolecznego, ktore
jak wykazalo postepowanie dowodowe w sprawie, nie miaty miejsca.

W dalszej kolejnosci, jak wskazano wyzej, ciezar udowodnienia braku bezprawnos$ci spoczywa w procesie o ochrone
dobr osobistych na pozwanym. W przypadku publikacji medialnych pozwany moze w procesie podnosié, iz jego
dzialanie nie bylo bezprawne, bowiem przy realizacji publikacji kierowano sie uzasadnionym interesem spotecznym,
na co tez pozwana telewizja powolywala sie w toku postepowania wskazujgc, ze tym uzasadnionym interesem jest
dobro maloletnich dzieci. W przekonaniu Sadu jednak intencje, ktérymi kieruja sie media musza by¢ prawdziwe
aby mogly one tlumaczy¢ publikacje materialéw naruszajacych dobra osobiste uzasadnionym interesem spotecznym.
W niniejszej sprawie, za$§ pozwana nie wykazala aby w istocie kierowala sie dobrem dzieci. Juz w chwili publikacji
materialu strona pozwana miala duzo materialow $wiadczacych o tym, ze sytuacja w jakiej znalazla sie rodzina
panstwa M. nie przedstawia sie tak jak wynika to z ich wypowiedzi. Przede wszystkim dysponowali odpowiedzia z (...),
ktoéra wskazywala na wystapienie po stronie rodziny licznych nieprawidlowosci, wskazywala ze sytuacja w rodzinie
zastepczej jest zla, a zamiast sie polepszy¢ ulega pogorszeniu i coraz wiekszemu kryzysowi, wskazywali, ze rodzina
Panstwo M. nie chcg wspdlpracowac, ze w pewnym momencie nawet wnie$li o rozwigzanie rodziny zastepczej. Przy



tym informacja ta szczegdlowo wyjaéniala, w sposéb kompletnie odmienny od przedstawionego przez pozwanego,
sytuacje mieszkaniowa rodziny M. i ich wspolprace z powodowa fundacja. Ogélny wydzwiek tego pisma byl zas
jednoznaczny, wskazywat ze zagrozenie dobra dzieci plywnie ze strony panstwa M., a nie ze strony powodéw. Pomimo
tego, jak juz kilkakrotnie wskazywano, pozwana nie zadala sobie trudu aby dalej wyjasnié¢ te sytuacje, nie podjela
rzeczywistych staran w celu skontaktowania sie z powodami i nastepnie wyemitowala material catkowicie ignorujacy
informacje sprzeciwiajace sie postawionej w nim tezie. W przekonaniu Sgdu w takim przypadku nie spos6b moéwic o
tym aby strona pozwana kierowala sie dobrem maloletnich dzieci, wprost przeciwnie publikacja tego materialu dobru
temu mogla jedynie zaszkodzi¢, odwracajac uwage opinii publicznej od rzeczywistych problemoéw trapiacych rodzine,
jednoczeénie rzucajac bardzo powazane zarzuty na osoby zwigzane z niesieniem pomocy rodzinom zastepczym i ich
podopiecznym.

Zachowania pozwanej nie sposéb tlumaczy¢ tez tym, ze na date publikacji materialu postepowania zwiazane z
rodzing M. jeszcze sie nie zakonczyly. JeSli bowiem pozwana miala informacje o tym, ze w rodzinie dochodzi
do nieprawidlowosci, to sama podjela ryzyko zwigzane z tym, ze przygotowany przez nig material byl calkowicie
jednostronny, nie przedstawial rzetelnie wszystkich faktéw znanych juz na tym etapie, a jedynie te przedstawione
przez rodzine M. i A. S.. Zupelnie inaczej nalezalo by ocenié¢ ten material gdyby choéby zarysowal stanowisko drugiej
strony i wspomnial o tym, ze co do rodziny panstwa M. istnieja watpliwo$ci czy moze dalej sprawowac opieke nad
powierzonymi jej dzieémi, z przyczyn lezacych po jej stronie.

W pierwszej kolejnosci ocenie winno podlega¢ wiec zachowanie dziennikarki strony pozwanej, a dalej rzetelnosé
emitowanego materialu przez wydawece, ktore nalezy oceni¢ z punktu widzenia prawa prasowego i wyzej wskazanych
standard6éw oceny.

W ocenie Sadu nie zachowano standardow rzetelno$ci dziennikarskiej jakiej wymaga sie od oséb, co do ktorych
ustawa nakazuje surowszg ocene ich dzialalnoéci. Bezspornie I. B. w dacie realizacji materialu dysponowala
szerszym materialem niz zostal przedstawiony w programie (...). Obowiazek zachowania rzetelnoSci dziennikarskiej
przejawia sie m.in. w takich zachowaniach jak: sprawdzeniu zrédel pozyskanych wiadomosSci, uzyskaniu stanowiska
strony przeciwnej, mozliwie jak najpelniejszym przedstawieniu kontekstu sytuacji bedacej przedmiotem publikacji,
obiektywizmie autora, braku stronniczosci czy dokladnoséci w przedstawianiu danych. Dodatkowymi czynnikami
wplywajacymi na ocene rzetelnoSci sporzadzonego materialu jest masowo$¢ jego rozpowszechnienia (im wiekszy
zasieg dzialania, tym ryzyko wyrzadzenia niepowetowanej szkody wzrasta). Oznacza to po prostu, ze za wolnoécia
stowa i wypowiedzi stoi zawsze odpowiedzialno$c¢ za stowa (tekst, obraz, fonie), gdyz kazdorazowo publikacja wigze
sie z ryzkiem nieodwracalno$ci szkody wyrzadzonej tendencyjnym i nierzetelnie przygotowanym materialem.

Przede wszystkim niezrozumiale jest czemu mimo posiadanych przez pozwana telewizje, a co najmniej przez
dziennikarke I. B. pieciostronicowych, obszernych wyjasnien (...) w G. przed data emisji programu nie zdecydowano
sie poglebi¢ tematu, w tym w szczego6lnosci uzyskaé stanowiska strony przeciwnej tj. powodéw. W dokumencie z (...)
ktérym dysponowala dziennikarka na dwa dni przed publikacja zawarto szereg okolicznoSci, mogacych podwazyé
wiarygodno$¢ twierdzen rodziny M. m.in. jednoznaczne stwierdzenie, iz nie dawali oni gwarancji prawidlowego
wykonywania obowigzkow jako rodzina zastepcza, co bezposrednio rzutowalo tez na decyzje fundacji co do dalszego
uzyczania domu rodzinie M.. Wybioérczy urywek wyjasnien (...) w G. przedstawiony w reportazu wskazywal jedynie na
negatywna ocene rodziny przez fundacje. Nie podano w publikacji zadnych przyczyn takiej oceny, mimo, ze zostaly one
obszernie wyjasnione przez (...) w G. w przestanym pi$mie, wraz z podaniem konkretnych przykladéw zastosowania,
negatywnie ocenionych przez instytucje metod wychowawczych stosowanych przez malzonkow M. (réwniez w $wietle
zasad do$wiadczenia zyciowego moga one budzi¢ uzasadnione watpliwoéci). Tymczasem juz wtedy toczylo sie wobec
rodziny M. przed Sadem Rejonowym w Gliwicach postepowanie wszczete z urzedu na skutek sprawozdania (...), o
czym wprawdzie wprost nie informuje pismo z (...), ale w dostateczny sposob nakreéla ono fakt, iz to sami panstwo
M. myséleli o rozwigzaniu rodziny zastepczej, co kldci sie z ich wypowiedziami w programie, gdzie stwierdzili, iz chca
(w domyéle fundacja i za pewne (...) w G.) odebraé im dzieci. Pomimo tego zaniechano doglebniejszego sprawdzenia
tych informacji, a chociazby potrzeby skonfrontowania ich ze stanowiskiem strony przeciwnej, co narusza zasade
rzetelnoSci dziennikarskiej i obowigzek dazenia przez prase do publikacji informacji prawdziwych, co najmniej



przedstawienia sprawy w szerszym kontekscie. Dziwi wrecz, ze majac szereg opisanych przez (...) nieprawidtowosci
w opiece nad dzieémi, ktérych rzekomo mieli dopusci¢ sie malzonkowie M. (poparzenie reki dziecka, wywiezienie
do lasu dziecka jako metoda wychowawcza, stwierdzenie hipoglikemii u jednego z nich) nie podjeto zadnych dzialan
zmierzajacych do wyjasnienia okolicznoéci tych zdarzen, mimo, ze rzekomo w kreceniu reportazu kierowano sie
dobrem maloletnich. Tymczasem bezspornie pozwolono na emisje programu, bez wyjasniania tych, w ocenie Sadu,
istotnych watpliwoS$ci, podwazajacych wersje panstwa M. i A. S..

Przede wszystkim nie umozliwiono jednak powodom zajecia stanowiska w tej sprawie, a dzialania pracownikow
pozwanej telewizji, gdy stawili sie w niedziele na posesji powoda, stanowiacej siedzibe fundacji nie bylo nakierowane
na wyja$nienie i zweryfikowanie uzyskanych wcze$niej od rodziny M. informacji, a jedynie w ocenie Sadu
uzyskaniu dodatkowych uje¢ do przygotowywanego materialu. Nie mozna uzna¢ za przejaw wlaéciwego postepowania
dziennikarza, spelniajacego kryteria rzetelnoéci i szczegblnej staranno$ci proby jednorazowego kontaktu z powodem,
ktéry dodatkowo nastapil w dzien uznany za ustawowo wolny od pracy oraz w warunkach niekorzystnych i trudnych
dla powoda (indywidualna opieka nad dzie¢mi), gdy mogt on odmoéwié kontaktu. Nie usprawiedliwia zachowania
dziennikarki i towarzyszgacych jej operatoréw pozwanej thumaczenie, ze zwykle takie nagrania wykonuje sie w niedziele
ani oczekiwanie I. B., iz to powod skontaktuje sie sam z siebie z dziennikarka w innym terminie.

Co wiecej skoro dziennikarka pozwanej stacji byta w stanie dotrze¢ do informacji dotyczacej adresu fundacji, mogla tez
bez wiekszych problemow ustalié, ze 1. K. poza prowadzeniem fundacji dodatkowo sprawuje opieke nad maloletnimi w
ramach rodzinnego domu dziecka, skoro wczeéniej konsultowata sie rowniez z A. S. i rodzing M., ktérzy niewatpliwie
mieli duzy zasob informacji na temat dzialalnoéci powoda, gdyz w tamtym czasie P. M. byt wiceprezesem fundacji,
bedacej jednoczeénie miejscem zamieszkania powoda. Po uzyskaniu tychze informacji zasadnym byloby rozwazenie
czy w takiej sytuacji w pierwszej kolejnosci nie nalezaloby skontaktowaé sie z powodem przez telefon lub rozwazy¢
wizyte dopiero w poniedzialek. Co wiecej dziennikarka mogla tak jak w przypadku (...) w G. wysta¢ maila z lista pytan
do fundacji, co bezspornie nie zostalo uczynione. Z kolei to kontakt z pozwana, na co wskazuja dzialania podjete przez
powoda byt utrudniony, co strona powodowa zdolala wykazaé. W przekonaniu Sadu zeznania I. B. co do przebiegu
osobistego kontaktu z powodem nie znajduja tez potwierdzenia w pozostalym materiale dowodowym. Na nagraniu
brak fragmentu, w ktérym powod zaproponowalby kontakt w innym terminie ani, momentu gdzie twierdzi, iz jest
to wylacznie sprawa miedzy nim, a rodzing M.. W ocenie Sadu zasady do§wiadczenia zyciowego kaza przyjac, ze nie
jest to kwestia przypadku, ze z materiatu zostaja wyciete akurat te kluczowe fragmenty, a wynika to z tego, ze takie
slowa z ust powoda nigdy nie padly. W szczegblnoSci taki wniosek nalezy wysnu¢ co do rzekomych stéw powoda o
tym, Ze nie udzieli zadnych informacji, bo jest to sprawa miedzy nim, a M., bo z pewno$cia taka wypowiedz, gdyby ja
nagrano, wykorzystano by w materiale bowiem lepiej niz to co ostatecznie w programie zaprezentowano, obrazowal,
ze powodowie maja co$ do ukrycia i nie chcg wyjasnienia tej sprawy,

Na marginesie nalezy wskaza¢, ze fakt, iz powdd nie przedstawil surowego materiatlu, co utrudnialo mu obrone, nie
moze by¢ odczytywany na jego niekorzy$¢, gdyz na gruncie art. 6 k.c. to strona pozwana powinna zadbaé o zachowanie
tego materialu. Bez znaczenia jest tu art. 20 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, bo po pierwsze
nie naklada on na powod6éw zadnych obowiazkow, a po drugie dotyczy on treéci samego materialu naruszajacego
dobra osobiste, a nie materialéw zrodlowych i po trzecie nie przenosi on ciezaru dowodu braku bezprawno$ci
naruszenia dobr osobistych z pozwanego na powodéw. Trudno za$ uznaé za profesjonalne postepowanie dzialanie
pozwanej w postaci skasowania materialu, skoro jeszcze przed emisja (co bylo bezsporne) otrzymala protest od
powoda co do wykorzystania jego wizerunku. W takim przypadku podmiot profesjonalny, jakim z cala pewnoécia jest
pozwana telewizja powinien zachowaé material, by méc przy jego wykorzystaniu podjaé obrone przed spodziewanymi
zadaniami os6éb uwiecznionych w reportazu. Nie spos6b pominaé tez faktu, ze to sam powod przed emisjg wyslal
listem poleconym (ktéry bezspornie dotarl w dniu 22 maja 2012 r. — tego faktu strona przeciwna nie podwazala)
protest przeciwko publikacji jego wizerunku, a takze deklarowal che¢ kontaktu. W takim przypadku pozwany powinien
dotozy¢ wszelkich staran, majgc na wzgledzie potencjalne problemy, aby sprobowaé przynajmniej jeszcze raz sie z nim
skontaktowac, a bezspornym jest ze takich dzialan nie podjeto.



Odnoszac sie do samej tresci publikacji jest stronnicza i niepelna, mimo dysponowania przez strone pozwana
materialem pozwalajacym na zasadniczo odmienne wnioski, a przynajmniej na postawienie tez przeciwnych do
zaprezentowanych w materiale. Ponadto, w ocenie Sadu zostalo wykazane, ze publikacja materialu pozwolila na
zidentyfikowanie i powigzanie powodow z jego treécia, wynikalo to tez z zeznan wiekszo$ci stuchanych w sprawie
Swiadkéw co oznacza, ze powodowie zostali zidentyfikowani przez Srodowisko blizsze i dalsze. Potwierdzil to takze
Swiadek S. przedstawiony przez strone pozwang. Zresztg wynikato to rowniez, z tego, ze ten §wiadek w opublikowanym
materiale wypowiada nazwisko powoda, a jego zakamuflowane tzw. ,wypikanie” wypowiedzi zostalo wykonane na
tyle nieudolnie, ze wystarczajaco wyraznie stychaé, ze pada w tym momencie nazwisko K. (w szczego6lnoéci jak polaczy
sie to z dlugim ujeciem artykutu prasowego okoto drugiej minuty).

W konsekwencji Sad zdecydowal sie uwzgledni¢ w czesci powodztwo co do zadania publikacji i odczytania o§wiadczen
o treSci wskazanej w pozwie na antenie (...) oraz przy archiwalnej publikacji umieszczonej na jego stronie internetowe;j
(punkt pierwszy sentencji wyroku). Sad oddalit pow6dztwo w pozostalym zakresie co do roszczen niemajatkowych co
do publikacji os§wiadczenia w (...). W przekonaniu Sadu nie zostalo w zaden sposob wykazane, ze w tymze medium
doszlo do naruszenia débr osobistych powodéw za sprawa dzialan pozwanego, zreszta Sadowi nie przedstawiono
informacji czymze jest ten magazyn, czy jest to tytul prasowy, program internetowy czy tez strona internetowa.
Sad dokonatl tez nieznacznych modyfikacji o§wiadczen bez ingerencji w ich kluczowa tresé. W przekonaniu Sadu
bowiem konieczne bylo doprecyzowanie sposobu publikacji poprzez wskazanie, ze ma to nastapi¢ przez jednorazowe
odczytanie o$wiadczenia, jak i ze o§wiadczenie umieszczone na stronie internetowej ma tam pozosta¢ przez okreslony
czas potrzebny do usuniecia skutkéw naruszen. Z punktu widzenia usuniecia naruszen zbedne bylo za§ wskazywanie
w oéwiadczeniu w jaki sposob pozwany uchybil przepisom prawa prasowego.

Przechodzac do kwestii zadoSéuczynienia w ocenie Sadu zasadnym bylo przyznanie zadoSéuczynienia na rzecz
powodéw w kwocie nizszej niz zadane 50 000 zl na rzecz kazdego z nich. Nie ulega watpliwo$ci, Ze material wywolal
istotne skutki zaro6wno dla I. K., jak i dla powodowej fundacji. Z zebranego materialu dowodowego wynika, ze powod
ijego rodzina bardzo przezyli publikacje, dotknal ich ostracyzm otoczenia czemu trudno sie dziwi¢, biorac pod uwage
wage prezentowanych w materiale zarzutow. Ponadto za wiarygodne i zgodne z zasadami doSwiadczenia zyciowego
nalezato uznac zeznania powoda, $wiadkéw w tym C. D. czy P. K., ze material mial negatywny wydzwiek dla powodowe;j
fundacji. Do tej pory opierala ona swoje fukcjonowanie gléwnie na $§rodkach uzyskiwanych od darczyncow, w tym
zakresie potrzebne jest za$ szczegblne zaufanie i renoma, ktore traci sie wskutek tego typu materialow. Sad nie
moze wiec tutaj podzieli¢ stanowiska zaprezentowanego chocby przez §wiadka S., ze prezentacja materiatu, ktory
sugerowal, ze fundacja niemalze zdefraudowala pieniadze przeznaczone na pomoc sierotom, wplynela pozytywnie na
iloé¢ pozyskiwanych przez nia z tychze Zrodel sSrodkéw. W ocenie Sadu biorac pod uwage skale naruszen, jak i czas ich
trwania wystarczajace bylto jednak zasadzenie kwot po 25 000 zl, a nie kwot po 50 000 zl.

Ponadto wskazaé tutaj nalezy, ze roszczenie ponad zasadzona kwote uleglo przedawnieniu. Zgodnie z art. 442" §
1 k.c. termin przedawnienia wynosi w tym przypadku 3 lata od dnia, w ktorym poszkodowany dowiedzial sie albo
przy zachowaniu nalezytej staranno$ci mogl sie dowiedzie¢ o szkodzie i o osobie obowigzanej do jej naprawienia.
Przedmiotowy material bedacy Zrodlem szkody, zostal opublikowany 24 maja 2012 roku i tego samego dnia powod
sie z nim zapoznal, a zatem w dniu tym doszlo do powstania szkody. Wskaza¢ jednak nalezy, ze bezspornym w
niniejszej sprawie bylo, ze powodowie w maju 2015 roku zlozyli wniosek o zawezwanie do préby ugodowej czym
w mys$l art. 123 § 1 pkt 1 k.c. przerwal bieg terminu przedawnienia. Tu jeszcze raz nalezy podkresli¢, ze strona
pozwana nigdy nie kwestionowala, Ze wniosek taki zostal skutecznie wniesiony jak i ze skutkowal przerwaniem biegu
terminu przedawnienia, w konsekwencji Sad nie prowadzil dalszych ustalen w tej kwestii t.j. takze co do tego, ktérego
konkretnie dnia powodowie zlozyli przedmiotowy wniosek. Tym samym o ile rozszerzenie powddztwa z dnia 22 marca
2018 roku zostalo dokonane przed uplywem terminy przedawnienia, o tyle to dokonane 30 maja 2019 roku, bylo
spoznione i jako takie nie podlegalo oddaleniu.

Na marginesie odnoszac sie do zarzutow podnoszonych przez strone pozwana, iz otrzymany odpis pisma procesowego
w postaci rozszerzenia powodztwa stanowi projekt i nie doszlo do doreczenia, wskazac¢ nalezy, ze jest to egzemplarz



wiernie oddajacy tresé oryginatu. Nie ma znaczenia czy jest to kopia maszynowa, kserokopia czy wydruk komputerowy.
Odpis pisma procesowego nie musi byé tez podpisany.

O kosztach procesu orzeczono na podstawie zasady odpowiedzialnoéci za wynik procesu (art. 98 par. 11 2 k.c.)
uznajgc, iz co do roszczen niemajatkowych powodowie wygrali niemal w calo$ci (Sad oddalil tylko jedno roszczenie
niemajatkowe dot. magazynu reporteréw), gdyz co do zasady Sad uwzglednil zasadnicze roszczenie niemajatkowe
powodow, za$ co do roszczen majatkowych strony ulegly sobie w tym samym zakresie. Wobec powyzszego Sad
zasadzil na rzecz powodow jako wygranych co do zasady co do roszczenia niemajatkowego tytulem zwrotu czesci
kosztow procesu polowe oplaty od pozwu (600 z1) i polowe kosztow zastepstwa procesowego (360 z1), ustalonych na
podstawie par. 8 ust. 1 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Sprawiedliwosci z dnia 22 pazdziernika 2015 r. w sprawie oplat
za czynno$ci adwokackie z uwagi na date rozszerzenia powbddztwa (2018 r.), w pozostalym zakresie koszty nalezalo
znie$¢ wzajemnie na podstawie art. 100 k.p.c. Co do roszczen majatkowych, jako, ze kazda ze stron wygrala w polowie,
nieuiszczone koszty sadowe w postaci oplat od rozszerzonych powddztw nalezalo réwniez rozdzieli¢ po polowie tj.
nakazac pobra¢ od powodéw kwoty po 1 250 zl, za$ od pozwanego kwote 5000 zl.

ZARZADZENIE

(...)



