Sygn. akt: III K 1053/14

UZASADNIENIE

Na podstawie ujawnionych dowodow Sqd ustalil nastepujqcey stan faktyczny:

S. F. i K. F. od 2004 r. pozostaja w zwigzku partnerskim. Od 2005 r. wspoélnie mieszkaja i prowadza razem
gospodarstwo domowe.

Uprzednio, przez 20 lat K. F. pozostawala w zwiazku malzenskim z mezczyznag, ktéry dopuszczal sie wobec niej
przemocy. Malzenstwo zakonczyto sie rozwodem. S. F. przez 5 lat spotykala sie z niedowidzacym partnerem, ktoérego
nie zaakceptowala jej rodzina.

W 2008r. K. F. pracowala jako sekretarka w liceum ogdblnoksztalcacych w G., studiowala takze socjologie. Z kolei S.
F. byla rehabilitantka w gabinecie rehabilitacyjnym (...) J. R. oraz prowadzila zajecia pt. ,,pracownia i teoria masazu”
w studium policealnym w G.. Wraz z nig w gabinecie rehabilitacyjnym pracowaly B. L., A. B.i L. G..

K. F. i S. F., przekonane o nietolerancji zwigzkéw partnerskich w Polsce, staraly sie nie ujawnia¢ zbyt szerokiemu
otoczeniu swojej orientacji seksualnej i tego, ze pozostaja w zwiazku partnerskim. Szczegodlnie S. F. ukrywala ten fakt w
pracy. K. F. poinformowala dyrekcje liceum o swojej partnerce. Kobiety obawialy sie, ze ich sposob zycia moze narazic¢
je na szereg przykro$ci ze strony otoczenia. Jednocze$nie marzyly o akceptacji i zalegalizowaniu zwigzku.

K. F. jako aktywna internautka propagowala roéwnouprawnienie zwigzkéw partnerskich. Jednakze czynila to
ostroznie i jedynie na wybranych profilach internetowych. Stad publikowala swoje poglady w wybranych mediach
zwiazanych ze Srodowiskami racjonalistycznymi oraz (...), ale nie ujawniala ich na tfamach powszechnych mediéw,
szczegoblnie tabloidow. Wypowiadala sie na forach internetowych kosSciola luteranskiego, na portalu ,,Ekumenizm.pl”,
skobiety-kobietom.com” i na innych forach, posiadajacych okre$lonego odbiorce, tj. na forach lesbijek, gejow,
transseksualistow i biseksualistow oraz na forach spoleczno$ciowych. Zabierala tam glos, np. w kwestiach zwiazkow
0sOb tej samej plci oraz adopcji dzieci przez takie zwigzki. Od 13 wrzeénia 2005 r. prowadzila blog na forum
skobiety-kobietom.com”, ,katarzynaformela.blox.pl”, na ktérym do dnia 28 listopada 2013 r. ukazalo sie (...) postow,
skierowanych do §rodowiska homoseksualnego. Pisala o problemach, z jakimi spotykaja sie osoby homoseksualne w
Polsce. Radzila im jak zalozy¢ wspolne konto bankowe, udzieli¢ pelnomocnictwa do odbioru przesylek i przekazéw
pocztowych, itp. Opublikowala m.in. na portalu ,,Ekumenizm.pl” pozycje takie jak: ,,Co biblia naprawde méwi o
homoseksualizmie” z dnia 23 kwietnia 2007 ., ,,M. geje i lesbijki chcg dziataé w Polsce” z dnia 31 grudnia 2007r., ,,K.
§lub dla gejow i lesbijek” z dnia 3 sierpnia 2007 r., ,,Gej doradca papieza” z dnia 19 grudnia 2007r., ,,K. V. F. kirke”
z dnia 1 sierpnia 2008 r. K. F. byla dyskretng bohaterka wywiadu z dnia 27 marca 2007 r. ,,Gej i lesbijka ucza dzieci
twoje” autorstwa T. K. (1), ktory ukazal sie w Duzym Formacie Gazety (...). Dotyczyl on obawy utraty szacunku w
oczach uczniow po ujawnieniu orientacji homoseksualnej. K. F. jest wspolautorka rozdziatu ksigzki wydanej w 2008
r. pt. ,Tolerancja a edukacja” pod red. M. P., dotyczacego ,sytuacji os6b homoseksualnych w K. mniejszo$ciowych w
Polsce”. Jest rowniez autorka listu z dnia 15 marca 2007 r. skierowanego do Rzecznika Praw Obywatelskich w zwiazku
z wypowiedzig wiceministra edukacji M. O. z dnia 13 lutego 2007 r. o przygotowywaniu ustawy dot. zakazu promocji
homoseksualizmu w szkolach.

Kobiety po czterech latach zwiazku, postanowily sformalizowaé go. Zaplanowaly swoj §lub, skladajacy sie z czesci
religijnej i humanistycznej. W tym celu K. F. nawigzala kontakt mailowy z prezesem Stowarzyszenia (...), ktory
zgodzil sie udzieli¢ im §lubu humanistycznego. Zastrzegla takze przed nim, ze uroczysto$¢ §lubu ma by¢ calkowicie
zamknieta przed mediami. Zapytana przez niego o mozliwo$¢ uczestnictwa w ceremonii przedstawiciela racjonalistow
z K. zwigzanego z hiszpanska redakcja L., dwukrotnie odmoéwita mu. K. F. zezwolila na robienie zdje¢ z ceremonii
jedynie dwom osobom, tj. bratu S. P. oraz §wiadkowi K. z W..

Kobiety chcgc zachowaé uroczysto$¢ w tajemnicy, o terminie i miejscu ceremonii powiadomily niewiele oséb, w
tym najblizsza rodzine. K. F. w maju 2008 r. na portalu: ,,nasza-klasa.pl” poinformowala w sposéb ogdlny osoby



posiadajace status jej znajomych o planowanym zawarciu §lubu. Nie ujawnila przy tym danych S. F., a okreslila ja
jako: ,moja zona”, ani informacji umozIliwiajacych identyfikacje miejsca i godziny ceremonii §lubnej. Zamieszczony
wpis przeznaczony byt dla znajomych autorki wpisu. Stad odczytanie wiadomo$ci przez osoby postronne, uprzednio
wymagalo akceptacji autorki uzyskania statusu jej znajomych. K. i S. F. w dzien poprzedzajacy date za$lubin
powiadomily réwniez o tym wydarzeniu uzytkownikéw Luteranskiego (...) Duszpasterskiego duszpasterz.pl. (...)
zostal podpisany ogoélnie (...), bez wskazywania informacji dotyczacych miejsca, godziny ceremonii §lubnej czy tez
osoby partnerki. Podobna informacja zostala zawarta rowniez na forum: ,kobiety-kobietom.com”.

Kobiety przed swoja ceremonig otrzymaly e-mail od nieznanych kobiet, ktore takze zamierzaly zorganizowaé sobie
§lub humanistyczny. W toku prowadzonej korespondencji ustalono, ze te kobiety pojawia sie razem z dzieckiem na
§lubie humanistycznym K. F. i S. F..

W dniu 2 sierpnia 2008 r., w sobote, w (...) klubie (...) przy ul. (...) odbyla sie $ciéle prywatna uroczysto$¢ Slubu.
W pierwszej czescei - religijnej Slubu K. F. i S. F. udzielit prezbiter zwiazku wyznaniowego (...) (ze wspolnoty z P.) -
zalozonego w 2000 r. w USA, uznajacego zwiazki tej samej plci. Uczestniczylo w niej siedem os6b razem z duchownym
i ministrantem. Te czeS¢ ceremonii jeden ze Swiadkow zamierzal utrwali¢ na nagraniu video, na co nie zezwolita mu
S. F.. Jednak udato mu sie, bez zgody kobiet, zrobié zdjecia z ich religijnego Slubu.

W czesci $wieckiej mial miejsce tzw. §lub humanistyczny, ktérego udzielil Prezes Stowarzyszenia (...) z K. — M. A..
Podczas tej ceremonii obecnych bylo 14 oséb. Na §lubie humanistycznym pojawily sie, bez zgody i wiedzy K. F. i S.
F., przedstawicielki mediéw. Byla to dziennikarka (...) A. S. (1) (ktéra od czlonka rodziny jednej z kobiet, uzyskata
informacje o planowanej uroczystosSci) oraz A. A. fotoreporterka agencji zewnetrznej. Kobiety, bedac na tym §lubie,
nikomu nie ujawnily tego, iz sa dziennikarkami. K. F. i S. F. myslaly za$, ze byly to w/w lesbijki zainteresowane
wlasnym §lubem humanistycznym, dlatego udzielily im zgody na obecnos$¢, a nawet odpowiedzialy na kilka pytan A.
S. (1). Nie zezwolily im jednak na fotografowanie, pomimo ich prosb. A. S. (1) obserwowala K. F. i S. F. w trakcie
uroczystoéci, wypytywata tez goSci o szczegdly. Nastepnie spisata informacje i przestata tekst do redakeji.

Po uroczystosci Slubnej Prezes Stowarzyszenia (...) otrzymal zgode K. F. na opublikowanie na stronie internetowe;j
Osrodka (...) (...) pod artykulem ,,Pierwszy w Polsce §lub humanistyczny pary tej samej plci” tresci jej mowy $lubne;.
Nastapito to o poélnocy z 2/3 sierpnia 2008 r. Mowa Slubna podpisana zostala imieniem i nazwiskiem K. F., jednak
nie zawierala zadnych dalszych informacji zaréwno na jej temat jak i jej partnerki zyciowej czy tez fotografii kobiet.
Informacja o tym wydarzeniu z uwagi na jej podnioslty wymiar w kregach os6b o orientacji homoseksualnej znalazla
sie pdzniej na stronie internetowej ,,pardon.pl” czy tez ,,gayfakt.pl”.

Nastepnie po zakonczeniu ceremonii K. F. i S. F. udaly sie w podréz poslubna samochodem kierowanym przez K. K.
(3). Podczas jednego z postojow na stacji benzynowej zrobiono kobietom zdjecie ukazujace ich pocalunek w aucie,
ktbre nastepnie opublikowano w gazecie (...).

W niedziele, tj. dnia 3 sierpnia 2008 r. znajoma z O. poinformowala K. F. o przegladzie prasy prezentowanej na kanale
(...), w ktorym pokazano okladke (...) ze zdjeciem z ich §lubu, ktéry mial sie ukazaé nastepnego dnia.

W dniu 4 sierpnia 2008 r. w poniedzialek na lamach dziennika ,,(...) Gazeta (...)” ukazal sie artykul autorstwa A.
S. (1) opatrzony duzych rozmiaréw tytulem ,,SZOK! PIERWSZY RAZ W POLSCE! LESBIJKI WZIELY SLUB”. Na
stronie pierwszej zostalo umieszczone duze i wyrazne zdjecie K. F. i S. F., z niewielkim wypikselowaniem gbérnych
czes$ci ich twarzy, z ceremonii religijnej. Pod fotografia znajdowala sie zapowiedZ artykulu ze strony 6smej i dziewiatej
gazety, w ktorym zostala opisana ceremonia §lubna (religijna i Swiecka) z dnia 2 sierpnia 2008 r. Wskazano takze,
ze: ,Na potajemnej ceremonii nie bylo wielu bliskich.” W samej treéci artykul autorstwa A. S. (1) podano, m.in.
imiona i pierwsze litery nazwiska kobiet, ich wiek, informacje, ze obie przyjechaly do W. z G.. Wskazano réwniez,
ze: ,,Uroczystoéé¢ odbywa sie w tajemnicy. Zadnych obeych, tym bardziej mediéw. Jednak reporterce (...) udalo sie
w nim uczestniczy¢”. Artykut byl opatrzony duzymi zdjeciami z wizerunkami kobiet, z niewielkim wypikselowaniem



gbrnych partii ich twarzy, z ceremonii religijnej (na stronie 8 gazety) i ceremonii $wieckiej (gdy ,,podpisaly dokument,
na mocy ktbérego zostaly zonami”) oraz malym zdjeciem, calujacych sie kobiet w samochodzie (na stronie 9 gazety).

W dniu publikacji ww. artykutu redaktorem naczelnym ,,(...) Gazeta (...)” byt G. J. (1), a redaktorem wydania tej gazety
byla A. T.. Osoby te zadecydowaly o dopuszczeniu artykulu do publikacji.

Po ukazaniu sie wskazanego wyzej materialu prasowego A. S. (1) zadzwonila do K. F. z zapytaniem o mozliwo$¢
udzielenia wywiadu dla ,,Faktu. Gazety (...)”. Dziennikarka przyznala sie, ze to ona byla obecna na S$lubie
humanistycznym. K. F. wyrazajac swdj sprzeciw i oburzenie, zaoponowala jakimkolwiek kontaktom z prasa. Rozmowe
z dziennikarka skonstatowala: ,,w zwigzku z tym co sie wydarzylo, spotkamy sie w sadzie”.

Pomimo tego, ze K. F. i S. F. mialy zastrzezone numery telefonow, wkrotce zaczely otrzymywaé polgczenia, w tym
wiadomosci sms z innych redakgcji z pro$ba o udzielenie wywiadu. Z K. F. za po$rednictwem portalu ,nasza-klasa.pl”
skontaktowala sie m.in. A. S. (2) - dziennikarka telewizyjna (...), zapraszajac ja do programu ,,Rozmowy w toku”
prowadzonego przez E. D.. Kobieta zdecydowanie odrzucila oferte. W reakeji na to nekanie S. F. oraz K. F. w dniach
5-6 sierpnia 2008 r. zdenerwowane i roztrzesione zadzwonily do swojego miejsca pracy z prosba o nieudzielanie
jakichkolwiek informacji i wywiad6w na ich temat. Z taka sama pro$ba wystapily réwniez do swoich rodzin.

K. B. (1) - dziennikarz korespondent ,,Faktu. Gazety (...) Oddzialu z G. dostal zlecenie napisania artykulu o K.
F. i S. F. od przelozonego z redakcji (...) — E. W.. Dysponujac informacjami na temat nazwiska jednej z kobiet
rozpoczal §ledztwo dziennikarskie, w ramach ktorego ustalil adres matki K. F.. Nastepnie we wtorek dnia 5 sierpnia
2008 r. udal sie pod wyszukany adres wraz z fotoreporterem - M. P. (2) — wspélpracownikiem redakcji. Starsza
kobieta wpuscila mezczyzn do domu i zgodzita sie udzieli¢ wywiadu na temat corki i jej zyciowej partnerki (bez zgody
zainteresowanych), zabronila przy tym robienia zdje¢. K. B. (1) uzyskatl od niej informacje na temat: spraw intymnych
jej corki i jej zyciowej partnerki, ich relacji w poprzednich zwigzkach z mezczyznami oraz o rozwodzie K. F..

K. B. (1) nastepnie spisal tekst artykulu w programie wewnetrznym redakcji i przekazal go do redaktora L. W., ktory
poOzniej przestal tekst do redakeji w W..

Na podstawie zgromadzonego materialu w dniu 6 sierpnia 2008 r. na lamach dziennika ,,Faktu. Gazety (...)” ukazal
sie kolejny artykul pod tytulem: ,Prawdziwa historia pierwszego w Polsce homoseksualnego malzenstwa. Te lesbijki
mialy mezow”, podpisany przez A. S. (1) i K. B. (1). Na pierwszej stronie gazety w zapowiedzi tekstu wyeksponowano
zdjecie intymne K. F. i S. F. calujacych sie w samochodzie, opatrzone duzym tytulem: ,Prawdziwa historia P., ktore
wziely Slub. Te lesbijki mialy mezow.” Sam artykul zamieszczono na stronach czwartej i piatej gazety. Stanowil
on kontynuacje w/w artykulu z dnia 4 sierpnia 2008 r. Miat on charakter sensacyjny i zawieral prywatne fakty z
zycia kobiet. Wskazywal na umozliwiajace ich identyfikacje dane, takie jak np.: ich miejsca pracy. Napisano, ze ,,S.
pracuje w stuzbie zdrowia. K. po liceum zdobyla tytul technika administracji. Kontynuuje teraz nauke na zaocznych
studiach socjologicznych. Pracuje w sekretariacie jednego z (...) licebw, a w wolnym czasie pisze prace magisterska na
temat tolerancji i homoseksualizmu”. Autorzy artykulu wskazali na rozczarowanie kobiet w zwigzkach z mezczyznami
(,,faceci ich rozczarowali”). Odno$nie K. F. podali, ze ,,K. przez 20 lat byla mezatka. Mieszkala z mezem, ale dzieci nie
mieli...(...)...dobrze znala smak chlopa (...)”, ,,awantury, klotnie i wyzwiska w ich domu byly na porzadku dziennym”,
»po rozwodzie sie zalamala”, ,”"maz ja zawiodl”. Odnoénie S. F. wskazali, iz ,,Pochodzaca z K., niedowidzaca na jedno
oko S. rowniez miala przykre do§wiadczenia z mezczyznami. Jej ostatni zwigzek z niewidomym panem skonczyt sie
kleska. Matka S. nie chciala mie¢ w rodzinie niewidomego czlowieka”. Wspomniany material na stronie piatej wydania
zawieral trzy zdjecia kobiet: jedno zdjecie duze, calujacych sie kobiet (jak na pierwszej stronie gazety) oraz dwa zdjecia
mniejsze: jedno z ich ceremonii §lubnej oraz drugie idacych i trzymajacych sie za rece, pokazujace ich ksztalty twarzy,
sylwetki, stroj i niedostatecznie wypikselowane twarze.

G. J. (1) w dniu publikacji ww. artykulu byt Redaktorem Naczelnym ,,(...) Gazeta (...)”, a P. B. byl redaktorem wydania.
Osoby te ostatecznie zadecydowaly o dopuszczeniu artykulu do publikacji.



W dniach 4 i 5 sierpnia 2008 r. opublikowano dwa w/w artykuly, odpowiednio w dniu 4 sierpnia 2008r.: ,Lesbijki
wziely §lub” (na podstawie tekstu: ,,SZOK! PIERWSZY RAZ W POLSCE! LESBIJKI WZIELY SLUB”) na stronie (...),
ktorej redaktorem byla A. T., a takze dnia 5 sierpnia 2008r. ,,Prawdziwa historia lesbijek po §lubie” (analogiczny tekst
do: , Te lesbijki mialy mezéw”), na stronie internetowej ,D.”, ktorej redaktorem naczelnym byl P. B. i to on dopuscit
ten tekst do publikacji. Powyzszym publikacjom zamieszczonym w sieci towarzyszyly fotografie z ceremonii §lubnej,
na ktore obie kobiety miaty wypikselowane fragmenty twarzy.

W dniu 5 sierpnia 2008 r. na stronie ,,(...)” pojawila sie sonda na temat Slubu 0s6b o orientacji homoseksualne;j
zatytulowana ,,Co Polacy sadza o §lubie lesbijek?”. Tekst zostal zilustrowany zdjeciem K. F. i S. F. oraz opublikowano
czeSciowe dane osobowe kobiet wraz z komentarzem od redakeji. Do wskazanego materialu prasowego internauci
mogli dodawa¢ wlasne komentarze. Komentarzy udzielali artySci S. Polak, E. H., poslowie S. N. i M. B., ksiadz K. S.
(1) a takze osoby zupelnie nieznane. Cze$¢ z nich miala charakter obrazliwy.

Tworzenie artykulow do gazety (...) od zebrania materialu do ich publikacji odbywalo sie zespotowo i na kilku
poziomach. Dziennikarz mogl sam mie¢ pomyst na artykul, o czym informowal przelozonego lub otrzymywat zlecenie
na tekst od przelozonego. Prace nad swoim pomyslem lub zleceniem rozpoczynal po jego akceptacji przez kolegium
redakcyjne, na ktérym planowano gazete i prezentowano tematy przyszltych artykuldéw. Kolegium redakcyjne w
sierpniu 2008 r., gdy opublikowano w/w artykuly, liczyto kilkanascie os6b. W jego sklad wchodzili: redaktor naczelny,
jego zastepca, szefowie dzialéw gazety, redaktor wydania, sekretarz redakcji, dyrektor artystyczny, szef grafikow.
Redaktor naczelny, a podczas jego nieobecnoéci jego zastepca wraz z redaktorem dnia podejmowali ostatecznie
decyzje co do tego czy artykulu ukarze sie w wydaniu. Dziennikarz zbieral informacje do tekstu z r6znych zrédel, w tym
osobiécie przeprowadzal wywiady. Czesto w pracy towarzyszyl mu fotoreporter. Nastepnie spisywal tekst i przesytal
go do redaktora przetozonego. Poprawki do artykulu mogl wprowadzaé redaktor dziatu (...), nastepnie redaktor na
poziomie (...) i kolejno wydawca danego numeru, z kt6rym mogly by¢ konsultowane tytutu lub $roédtytuly do tekstu.
Tekst byl czytany i ustawiany, przechodzilt przez tzw. ,,belke”. W razie wystepujacych niejasnosci kontaktowano sie
z autorem tekstu i zadawano pytania w celu wyeliminowania watpliwoéci. Poprawki redaktoréw dotyczyly redakcji
tekstu pod wzgledem gramatycznym i stylistycznym. Ostateczna decyzje co do publikacji w/w artykuléw podejmowali
redaktor naczelny (...) — Gazeta (...) G. J. (1), oraz redaktor dnia K. T. - co do w/w artykulu opublikowanego w dniu
4.08.208r. w (...) - Gazeta (...) i P. B. - co w/w artykulu opublikowanego w dniu 6.08.208r. w (...) - Gazeta (...)i P. B.
jako redaktor naczelny ,,D.” - co w/w artykulu opublikowanego w dniu 5.08.208r. na tym portalu.

Zdjecia do artykulu wykonywal fotoreporter, ktéry nastepnie przesylal fotografie do redakcji w W.. W redakcji
zapadala decyzja co do doboru zdje¢, oparta na szeregu uwarunkowaniach, takich jak: ostateczna tre$é¢ artykulu
opracowana w redakcji, miejsce zarezerwowane na artykul w danym numerze gazety, szata graficzna danej strony.
Zasada bylo, ze wizerunki osob, ktérym postawiono zarzuty lub os6b oskarzonych publikowane byly z czarnym
paskiem na oczach. Gdy nie bylo zgody innej opisywanej osoby na publikacje jej wizerunku, zespot grafikow dokonywat
znieksztalcenia tego wizerunku w sposob uniemozliwiajacy identyfikacje poprzez ,,zapikselowanie”. Decyzja co do
rodzaju i stopnia zapikselowania zapada kolegialnie po konsultacji z dzialem prawnym gazety.

Opublikowane w/w artykuly przez kilka kolejnych dni stanowily czolowy temat jednego z najbardziej poczytniejszych
dziennikéw w kraju. Dzieki ww. gazecie fakt zawarcia malzenstwa przez K. F.iS. F. powtarzany byl przez inne media, co
znalazlo wyraz w publikacjach takich jak np.: ,,G. rewolucja” z dnia 9-10 sierpnia 2008r. w Naszym Dzienniku czy tez
na stronie internetowej radiomaryja.pl; (...) sekta udziela §lub6w polskim gejom” z dnia 19 sierpnia 2008 r. na stronie
internetowej wp.pl. (...) stronie internetowej pardon.pl ukazal sie artykul z dnia 3 sierpnia 2008 r. pt: ,, Odbyl sie
pierwszy w Polsce §lub lesbijek”; na stronie internetowej kobiety-kobietom.pl ukazal sie artykul z dnia 4 sierpnia 2008
r. ,,Pierwszy w Polsce Slub humanistyczny pary tej samej plci” oraz na stronach internetowych polskalokalna.pl oraz
tvs.pl artykul z dnia 4 sierpnia 2008 r. artykul ,,Dwie lesbijki wziely slub w W.”. Material prasowy wraz ze zdjeciami
zostal zaprezentowany réwniez podczas emisji programu (...) z dnia 4 sierpnia 2008 r.

Informacja o §lubie oskarzycielek posilkowych byla rowniez tematem referatu autorstwa R. T. ,,Slub humanistyczny
po polsku - konteksty i konsekwencje”, ktory zostal przedstawiony na konferencji naukowej w dniu 27 listopada 2008



r., a opublikowany zostal w tomie pod red. J. B. ,,Socjologia Religii Sacrum i profanum w codziennym zyciu rodziny
polskiej na tle aktualnej zmiany spolecznej” Wydzialu Teologicznego (...) A. M. w P. w2009 .

Na podstawie szeregu informacji z zZycia prywatnego zamieszczonych w opublikowanych artykulach w powigzaniu z
niedostatecznie wypikselowanymi wizerunkami oskarzycielek positkowych, ilustrujgcymi ww. material prasowy K.
F.iS. F. z latwo$cia zostaly rozpoznane nie tylko przez osoby z ich rodzin i Srodowiska pracy czy tez znajomych,
ale takze przez osoby z ktérymi utrzymywaly sporadyczny kontakt jak uczniowie ze szkoly K. F., uczniowie studium
policealnego S. F., kolezanki ze studiéw (...). W. zostala bowiem niewielka cze$é twarzy, natomiast na zdjeciach
widoczna byla pelna sylwetka i ogoélny zarys fizjonomii kobiet, kolor wloséw, fryzura, owal twarzy, ksztalt uszu,
sylwetka co w powigzaniu z tre$cig artykulow ujawniajacych konkretne dane pozwalalo na zdekodowanie tozsamosci
w ich §rodowiskach spolecznych.

Artykuly wywolaly szok i stres u oskarzycielek positkowych, przebywajacych w podrézy poslubnej. Kobiety bowiem
nie obnosily sie ze swoimi uczuciami z obawy przed ich napietnowaniem zwlaszcza w pracy z uwagi na powszechny
stan nietolerancji spolecznej w Polsce. Publikacja spowodowala u nich lek i obawy przed powrotem do rodzinnego
miasta i do pracy. Przez dalszg cze$¢ podrozy poslubnej zazywaly leki uspokajajgce. Baly sie wychodzi¢ z domu.
Po gazete z dnia 4 sierpnia 2008 r. do kiosku wyszly w przebraniu, bojac sie rozpoznania. W konsekwencji u S. F.
wystapit zespot depresyjny, objawiajacy sie lekiem przed opuszczeniem mieszkania z obawy na identyfikacje. Z kolei
S. F. w dniach 11.08-29.08.2008 r. z powodu silnych stanéw nerwicowych i bezsenno$ci przebywala na zwolnieniu
lekarskim. Cho¢ nigdy wcze$niej nie leczyla sie psychiatrycznie, ani nie korzystala z porad psychologicznych, w
dniu 29 sierpnia 2008 r. udala sie do lekarza psychiatry. W zaswiadczeniu lekarskim z dnia 15 wrze$nia 2008
r. stwierdzono u niej nasilony epizod depresyjny uwarunkowany sytuacyjnie zwigzany z publikacjami w prasie
dotyczacymi jej Slubu. S. F. nie radzac sobie z rzeczywistoScia, przyjmowala leki. Byla wylaczona z zycia zawodowego.
Nie dala rady wroéci¢ do pracy. Pozostawala przez okres okolo 4 miesiecy na zwolnieniu lekarskim. Przezywala leki,
zblizone do urojeniowego interpretowania rzeczywistoSci. Wykryty u niej nasilony epizod depresyjny utrzymywat
sie do kwietnia 2009 r. Informacja na temat jej orientacji seksualnej wkrotce dotarta do jej miejsca pracy tj.
gabinetu rehabilitacyjnego (...), prowadzonego przez J. R.. Po 3 tygodniach od publikacji artykuléw kto§ wrzucil
egzemplarz gazety do skrzynki pocztowej by zawiadomi¢ pracodawce oskarzycielki positkowej o §lubie kobiety.
Roéwniez pacjenci gabinetu rozpytywali o S. F.. K. F. na skutek publikacji artykutéw odczuwala takze silne zaburzenia.
Byla oszolomiona. Przez pierwsze dni po ukazaniu sie materialdéw prasowych miala depresje, czula lek, ztoé¢, rozpacz,
pobudzenie. Przeszla zaburzenia emocjonalne, utrudniajace jej normalne funkcjonowanie. K. F. wraz z partnerka byly
szykanowane rowniez przez jej kuzyna, ktéry wydzwanial z zadaniami aby kobiety sie rozstaly. W szkole, w ktorej
pracowala uczniowie opowiadali o jej zyciu prywatnym na forach internetowych. Z uwagi na publiczne ujawnienie
jej orientacji seksualnej narazona byla na nieprzyjemne incydenty, ktére znalazly wyraz m.in. we wniesieniu i
pozostawieniu w sekretariacie przez jednego z uczniéw odchodéw. Kobieta trzykrotnie byla proszona do dyrekcji,
gdzie zwrocono sie do niej z pro$ba o oddzielanie pracy zawodowej od zycia osobistego. Atmosfera w miejscu pracy
stala sie nieprzyjemna. Po roku od dnia publikacji artykutéw w (...) w ostatnim dniu przed urlopem wypoczynkowym
wezwano ja do dyrekcji, gdzie dano jej wybor miedzy zwolnieniem dyscyplinarnym a rozwigzaniem stosunku pracy za
porozumieniem stron. K. F. wybrala drugie rozwigzanie i w konsekwencji stracila prace. Utrata zrodla statego dochodu
zalamala kobiete, ktéra nie mogac sobie poradzié z rzeczywisto$cig, po pomoc udala sie do psychiatry, ktory przepisat
jej fluoxetinum.

K. F. i S. F. wniosly powodztwo przeciwko dziennikarzom i redaktorom z gazety (...) o ochrone débr osobistych
i zaplate. W dniu 17 wrze$nia 2008 r. Sad Okregowy w Gdansku w sprawie o sygn. akt I Co 334/08 wydal
postanowienie o zabezpieczeniu roszczen powddek K. F. i S. F. o zaniechanie naruszen ich débr osobistych poprzez
zakazanie pozwanym publikowania informacji z ich zycia prywatnego, nakazanie usuniecia spornych materialow
prasowych ze stron internetowych. Nastepnie wyrokiem Sadu Okregowego w Gdansku z dnia 26 kwietnia 2012 r.
sygn. akt I C 50/12 uznano naruszenie przez A. S. (1), K. B. (1), G. J. (1), P. B. i A. T. doébr osobistych K. F. i
S. F.. Nakazano pozwanym, by kazdy z nich opublikowal na wlasny koszt oS§wiadczenie o szczegdlowo okreslonej
tre$ci z przeprosinami; zakazano publikowania informacji dotyczacych zycia prywatnego i intymnego powddek



oraz zasadzono na ich rzecz zado$éuczynienie. Sprawa o naruszenie dobr osobistych zakonczyla sie prawomocnym
wyrokiem Sadu Apelacyjnego w Gdansku z dnia 27 marca 2013 r. sygn. akt I ACa 631/12.

K. F. byla autorka listu z dnia 12 lipca 2009 r. skierowanego do polskich postéw i postanek z prosba o wsparcie
obywatelskiej akcji spolecznej, ktorej byla inicjatorka o wprowadzenie regulacji prawnych dla par tej samej plci.

K. F. i S. F. dnia 16 sierpnia 2010 r. zawarly §lub cywilny w Register (...) w E.. Informacje o tym wydarzeniu
wraz ze swoim wizerunkiem K. F. umieScila na swoim blogu (katarzynaformela.blox.pl) nastepnego dnia. Post byl
zatytulowany ,,Nasz §lub cywilny w S.”. Nie podawala w nim zadnych informacji na temat swojej partnerki, a jedynie
procedure zawierania rejestrowanych zwigzkéw partnerskich w S. stanowiaca pomoc dla osbb, ktore chcialyby z niej
skorzystaé. Artykul byl zilustrowany zdjeciem przedstawiajacym K. F., F. R.iR. M.. K. F. nie miata zamiaru publikowac
innych zdjeé, w swoim komentarzu wskazata wprost ,,Przykro mi, lecz nie bedzie innych zdje¢ w Internecie z naszego
§lubu. Te mogg ogladac osoby znane nam osobiscie”. K. F. opisala rowniez przebieg zmiany nazwiska w Urzedzie Stanu
Cywilnego w artykule ,,Jak para lesbijek w Polsce nosi wspdlne nazwisko” opublikowanego na portalu internetowym
homiki.

Powyzszy stan faktyczny Sad ustalil na podstawie: zeznan $wiadkow: K. F. (k. 80v-81, 471v, 1707-1715,
2163-2164) i S. F. (k. 78v-79, 469v, 1717-1721, 2164-2165, 2237), J. R. (k. 120V, 1637-1639, 2239-2240), A. B. (k. 121v,
1586-1588,2240-2241), I. G. (k. 122vi 123, 1639-1640, 2241-2242), B. L. (k. 119v, 1703-1704, 2235) oraz G. S. (k. 118v,
1528-1529, 2236-2237), W. R. (k. 514V, 1444-1445, 2376-2377), T. K. (2) (k. 512v-513, 1443,2438v-2439), J. K. (k.
2439-2440), J. P. (k. 508v-509, 2584 - 2585), zawiadomienia (k. 1 — 7), wydrukow artykulow, zdjeé i oswiadczen (k.
10 — 71, k. 82 — 116, k. 161 — 166, k. 260 — 261, k. 272 — 280, k. 529 — 599, k. 2553 — 2554), kserokopii za§wiadczen
medycznych (k. 74 -75), wyroku Sadu Apelacyjnego w Gdansku (k. 974 — 124), pisma obroncy wraz z zalacznikami (k.
1204 — 1438, k. 2468 — 2499), pisma oskarzycielek positkowych z zalgcznikami (k.1739 — 1790, k. 2524 — 2544), jak
rowniez czeSciowo na podstawie wyjasnien oskarzonych: A. S. (1) (k. 192, 1158-1159, 2121-2122), K. B. (1) (k. 135v-136,
2117-2118), P. B. (k. 144v-145, 2118-2119), G. J. (1) (k. 148v-149, 2119-2121), A. T. (k. 140v, 1158, 2116-2117),

A. S. (3) w toku postepowania przygotowawczego w dniu 29 wrze$nia 2009 r. w charakterze podejrzanej (k.
192) nie przyznala sie do popelnienia zarzucanego jej czynu. Wyjasnila, ze artykuly pt. ,,Szok! Pierwszy
raz w Polsce! Lesbijki wziely §lub” z dnia 4 sierpnia 2008 r. oraz ,,Te lesbijki mialy mezéw” z dnia 6 sierpnia 2008 r.
powstaly na podstawie informacji ujawnionych przez same oskarzycielki positkowe na portalach spolecznosciowych,
a takze na podstawie wypowiedzi udzielonej przez matke jednej z kobiet.

Oskarzona A. S. (1) przeshuchana przed Sadem dnia 23 pazdziernika 2013 r. (k.1158-1159) podala, ze rozmawiata
z oskarzycielkami positkowymi w dniu ich §lubu z uwagi na polecenie zebrania materialu dziennikarskiego.
Przedstawila sie im z imienia i nazwiska oraz podala, ze jest dziennikarzem z (...). Oskarzycielki posilkowe nie
protestowaly. Razem z nig byla takze fotograf. Nastepnie zebrany materiat przekazala do redakeji. Opisala w nim fakt
zawarcia przez nie zwigzku malzenskiego. Oskarzona w swoich wyjasnieniach starala sie wyeksponowaé okolicznos$é,
iz oskarzycielki positkowe byly osobami publicznymi. Jedna z kobiet prowadzila bloga, w ktérym nie ukrywala
swojego zycia prywatnego, swoich nazwisk, udostepniala swoje zdjecia. Kobiety wskazywaly droge innym osobom
homoseksualnym w jakim koSciele zawrze¢ zwigzek w sposob prawny. Oskarzona tlumaczylta réwniez, ze gdy podjela
prace w innej gazecie, to tam réwniez nazwisko F. bylo znane z walki o prawa i zwigzki homoseksualne. Zaznaczyla,
iz kobiety braly udzial przy tworzeniu ustawy o zwiazkach partnerskich, oficjalnie wypowiadaly sie na stronach
internetowych, gdzie uzywaly swoich pelnych danych osobowych. Przed publikacja artykuléw jedna z oskarzycielek
positkowych miata wyklad w G. na temat tolerancji i dotyczacy homoseksualizmu i nie ukrywata zwiazku z kobieta. W
artykule za$ jak podniosta oskarzona nie padly zadne obrazliwe sformulowania wobec os6b homoseksualnych.

Oskarzona A. S. (1) przestuchana przed Sadem dnia 20 maja 2015 r. (k. 2121-2122) takze nie przyznala sie
do popelnienia zarzucanego jej czynu. Odmowila skltadania wyjaénien, zgodzila sie natomiast odpowiadaé na
pytania swojego obroncy. Ttumaczyla, ze informacje na temat miejsca §lubu uzyskata od informatora, ale byly tez one



umieszczane na portalach internetowych takich jak: ,nasza-klasa.pl” oraz na blogu obu albo jednej z kobiet. Oskarzona
zaprzeczyla przy tym, aby robila zdjecia na Slubie czy tez aby mialaby je przekazywad.

K. B. (2) w toku postepowania przygotowawczego w dniu 28 maja (...). w charakterze podejrzanego (k.
135v-136) nie przyznal sie do popelnienia zarzucanego mu czynu. Ttumaczyl, ze byl autorem tylko czesci
artykulu, o ktéorym mowa w akcie oskarzenia. Wskazal, ze zawarte w artykule informacje byly powszechnie znane i
dostepne m. in. w internecie oraz uzyskane od matki jednej z kobiet, ktora udzielila takich informacji Swiadoma tego,
ze rozmawia z dziennikarzami. Oskarzony zaznaczyl, ze cze$¢ informacji zostala zaczerpnieta z for6w internetowych.
Odnoszac sie do zdje¢ przy artykulach zaprzeczyl, by mial wplyw na ich publikacje, bowiem wyslal do redakcji w
W. czysty tekst, a publikacja zdje¢ zajmuje sie redakcja w W.. Nadto w publikacji objetej zarzutem nie byly podane
nazwiska tylko inicjaly.

Oskarzony K. B. (1) przestuchany przed Sadem dnia 20 maja 2015 r. (k. 2117-2118) takze nie przyznal sie do
popelnienia zarzucanego mu czynu. Odmowil skladania wyjasnien. Odpowiadajac na pytania obroncy wyjasnil,
ze przygotowanie artykulu na temat oskarzycielek positkowych zlecil mu jego przelozony z redakeji (...) — E. W..
Dysponujac informacjami na temat nazwiska jednej z kobiet rozpoczgl swoje $ledztwo dziennikarskie. Adres matki
K. F. uzyskal z adresowej ksiazki internetowej. Nastepnie wraz z fotoreporterem udal sie pod wyszukany adres i
przestawit sie kobiecie jako dziennikarz (...). Po czym kobieta wpuscila ich do §rodka i udzielita wywiadu. W ten sposéb
uzyskal on informacje na temat spraw intymnych K. F. oraz jej partnerki, w tym relacje o poprzednich zwigzkach z
mezczyznami. Nastepnie oskarzony uzyskane informacje spisal w programie wewnetrznym redakgeji i przekazal je do
red. W., ktory sczytywal teksty i przesylal je do W.. Zdecydowanie przy tym zaprzeczyl, aby mial wplyw na tytuly i
§rodtytuly oraz ostateczny ksztalt artykuléw. Oskarzony dodal, iz nazwisko matki oskarzycielki positkowej uzyskat od
red. W., badz jakiego$ dziennikarza z redakgcji (...).

P. B. przestuchany w toku postepowania przygotowawczego w charakterze podejrzanego(k. 144v-145)nie
przyznal sie do popelionego zarzucanego mu czynu. Thlumaczyl, ze temat opisany w artykule byl
interesujacy spolecznie, za$ przede wszystkim nie zostaly w nim ujawnione zadne informacje, ktore nie bylyby
weze$niej ujawnione przez kobiety. Wskazal przy tym, ze sprawa Slubu kobiet byla szeroko komentowana w Internecie,
np. w portalu ,racjonalista.pl” i przez ten portal zostala ujawniona i nastapilo to weze$niej niz publikacja artykulu
w,,(...) Gazeta (...)”. Ponadto redakcja korzystala z informacji pozyskanych od matki jednej z kobiet, ktora zgodzila sie
na publikacje majac $wiadomosé ze rozmawia z dziennikarzami. Nadto w materiale prasowym nie zostaly ujawnione
wizerunki, gdyz zostala zastosowana technika uniemozliwiajaca catkowita identyfikacje twarzy tzw. ,zapikselowanie”.
Oskarzony zaznaczyl, ze jedna z kobiet wypowiadata sie podczas §lubu, ze to wydarzenie jest publicznym protestem
przeciwko nietolerancji w Polsce, co §wiadczy o tym, ze w intencji obydwoch kobiet to wydarzenie mialo charakter
publiczny, a nie prywatny.

Oskarzony P. B. przesluchany przed Sadem dnia 20 maja 2015 r. (k. 2118-2119) takze nie przyznal si¢ do
popelnienia zarzucanego mu czynu. Odmowil sktadania wyjaénien. Odpowiadajgc na pytania obroncy wyjasnil,
ze cel publikacji artykuléw na temat oskarzycielek positkowych byt wazny spolecznie z uwagi na zmiany obyczajowe
ktére wspierala redakcja. Nie bylo wezeéniej publikacji na temat §lubéw par homoseksualnych. Kobiety ze swojego
§lubu uczynily za§ wydarzenie publiczne, zapraszajac na nie na stronach portali internetowych jak np. (...), W tym
miejscu oskarzony na poparcie swojego twierdzenia powolal fragment tekstu K. F.: ,,mam nadzieje, ze to przelomowe
wydarzenie przyblizy nasz kraj do rownouprawnienia mniejszosci seksualnych, ze poluzuje nieco polska ciasnote
obyczajowg”. Oskarzony podniodsl, ze rowniez w innych mediach pojawialy sie publikacje na temat kobiet, méwita
o tym réowniez telewizja (...). Jedna z oskarzycielek positkowych byla aktywna dzialaczka Srodowisk mniejszo$ci
seksualnych. Oskarzony zaprzeczyl, aby bral udzial w zbieraniu materialéw do publikacji na ich temat. Decyzja o
skierowaniu materialéw do publikacji zapada podczas kolegiow redakeyjnych, w sklad ktérych wechodzito nawet 20
0s6b, w ktorym brali udzial: redaktor dziennika, redaktor wydania, szefowie dzialéw lub ich zastepcy. Oskarzony
wskazal nadto, ze nie pamieta kto decydowal o wyborze zdjeé¢ do publikacji.



G. J. (1) przestluchany w toku postepowania przygotowawczego w dniu 1 czerwca 2009 r. w charakterze
podejrzanego (k. 148v-149) nie przyznal si¢ do zarzucanego mu czynu. Wyjaénil, ze nie pamieta,
aby w dniu 5 sierpnia 2008 r. byt publikowany artykul pod tytulem wskazanym w zarzucie. Jednakze odni6st
sie do tresci tego artykulu opublikowanego w gazecie codziennej (...), wskazujac, iz poruszal on zagadnienia,
bedace przedmiotem duzego zainteresowania spolecznego. Podnidst przy tym, ze w publikacji nie ujawniono
zadnych informacji dotyczacych zycia prywatnego oskarzycielek positkowych i ze wszystko co zostalo opisane bylo
wezeéniej powszechnie znane rowniez za sprawa przekazania przez same kobiety informacji do mediéw. Potwierdzil
przeprowadzenie wywiadu z matka jednej z nich. Wyja$nil, iz w artykule nie zostaly ujawnione wizerunki kobiet, z
uwagi na zastosowanie techniki uniemozliwiajacej catkowita identyfikacje twarzy tzw. ,,zapikselowanie”.

Oskarzony G. J. (1) przestuchany przed Sadem dnia 20 maja 2015 r. (k. 2119-2121) takze nie przyznal sie
do popelnienia zarzucanego mu czynu. Odmoéowit skladania wyjasnienn. Wskazal, ze w dniu 5 sierpnia 2008
r. nie bylo zadnej publikacji na temat oskarzycielek positkowych. Podniosl, ze jako redaktor naczelny (...) nie bral
udzialu w zbieraniu materialébw do publikacji na ww. temat. Redakcja (...) skonstruowana za$ jest na wzor zachodni
przez co duzo osbb bralo udzial w redagowaniu tekstéw. Praca w redakcji byla wieloetapowa i wieloosobowa. Rano
zbieralo sie kolegium redakcyjne liczace okolo 20 0s6b decyzyjnych. W jego sklad wchodzili: redaktorzy réznych
dzialow, redaktorzy prowadzacy, redaktor naczelny lub jego zastepca. Kazda z tych os6b jak wyjasnil oskarzony miata
wplyw na ksztalt tekstu. Kolejnym etapem bylo rysowanie gazety. Tam zapadaly decyzje co do stron, tytulow, zdjec i
ksztaltu gazety — od merytorycznego po graficzny. Ten etap czesto odbywal sie bez jego udzialu. Natomiast koncowe
decyzje ostatecznie zapadaly przed deadlinem tj. okolo godz. 17:00 w gronie ww. os6b. Oskarzony potwierdzil, ze
czasami w nich uczestniczyl. Edycja tekstow (wraz z tytulami i Srédtytulami) opierala sie na zasadzie wzajemnego
zaufania. Bywalo bowiem, ze redaktor prowadzacy polecat szefowi dzialu wprowadzenie $rodtytutu do tekstu, a ten
z kolei czesto zlecal to redaktorowi dzialu. Mogl nim by¢ rowniez redaktor, ktéry przyjat tekst K. B. (1) z systemu.
Oskarzony odnoszac sie do artykulu o oskarzycielkach positkowych zaznaczyl, ze (...) przelamywal wiele tematéow
tabu w spoleczenstwie, dlatego zdecydowano sie na ujawnienie w nim $lubu jednoplciowego.

A. T. przestuchana w toku postepowania przygotowawczego w dniu 29 maja 2009 r. w charakterze
podejrzanej (k. 140v) nie przyznala sie do popelnienia zarzucanego jej czynu. Wyjasnila, ze nie jest
autorka artykulu wskazanego w zarzucie, a w publikacji nie zostaly przedstawione zadne informacje dotyczace
prywatnej sfery oskarzycielek positkowych, ktére nie bylyby wczeéniej przez nie same ujawniane. Sprawa §lubu kobiet
juz wezeéniej byla szeroko komentowana i publicznie znana. Kobiety na portalu ,racjinalista.pl” i ,innastrona.pl”
same wypowiadaly sie o okolicznoSciach opisanych w artykule. Na dzien przed publikacja artykutu $lub kobiet byt
tematem w (...) 24 lub Dzien Dobry (...) jako wazne wydarzenie spoleczne. Nadto A. T. wskazala, ze w publikacjach nie
ujawniono wizerunkéw oskarzycielek positkowych, poniewaz zastosowano technike uniemozliwiajaca rozpoznanie
osoby na zdjeciu.

Przestuchana na rozprawie w dniu 23 pazdziernika 2013 r. (k. 1158) odno$nie techniki zamazywania twarzy uzupelnila,
Ze jest to technika powszechna, skuteczna i czesto stosowana w gazetach, mediach.

Przestluchana przed Sadem w dniu 20 maja 2015 r. (k. 2116-2117) rowniez nie przyznala si¢ do popelnienia
zarzucanego jej czynu i odmowila skladania wyjasnien. Odpowiadajac na pytania swojego obroncy wyjasnila, ze
publikacji artykulow przys$wiecal cel spoleczny. Zaprzeczyla, by brala udzial zbieraniu materialow i weryfikowaniu
materialow przeznaczonych do publikacji. Wskazala, ze decyzje w redakcji podejmowano kolegialnie, ale nie pamieta
czy brala w nich udzial.

Sad zwazyl, co nastepuje:

Sprawstwo i wina oskarzonych K. B. (1), A. S. (1), P. B., G. J. (1) i A. T. co do przypisanych im w niniejszej sprawie
wystepkow nie budzily watpliwoSci. Wskazywala na to analiza dowodéw pochodzacych ze zrédet osobowych, tj.:
czeSciowo z wyjasnien oskarzonych, zeznan oskarzycielek positkowych, zeznan §wiadkéw: J. R., A. B., I. G., B. L. oraz
G.S. atakze W. R,, T. K. (2), J. K. iJ. P., jak rowniez dowodéw z dokumentdéw, w tym: z szeregu publikacji, zwolnien



lekarskich, opinii sadowo - psychologicznej sporzadzonej na potrzeby sprawy cywilnej, a przede wszystkim wydruki
artykulow zamieszczonych w dniach 4 i 6 sierpnia 2008r. (...) — Gazeta (...) i w dniu 5 sierpnia 2008r. na stronie
internetowej ,,D.”, ktore to dowody — ocenione swobodnie przez Sad — tworza wspodlnie zwarta, logiczna i wzajemnie
sie uzupelniajaca calosc.

Oskarzeni starali sie w wyja$nieniach minimalizowa¢ swoje role w tworzeniu: odpowiednio artykulu opublikowanego
dnia 4 sierpnia 2008 w (...) — Gazeta (...) pt.: ,,SZOK! PIERWSZY RAZ W POLSCE! LESBIJKI WZIELY SLUB” oraz
w dniu 6 sierpnia 2008r. pt. ,,Te lesbijki mialy mezéw”, a uprzednio w dniu 5 sierpnia 2008r. tekstu analogicznego
na stronie internetowej: ,D.” pt.: ,Prawdziwa historia lesbijek po §lubie”. Przebija z ich wyja$nien jednak okolicznoéc
duzego zaangazowania w publikacje w/w artykuldw. Oskarzeni byli doskonale zorientowani co do tematu w/w
artykulow i ich wagi medialnej. Mieli tez poczucie wkroczenia w/w tekstami w sfere prywatnoéci oskarzycielek
posilkowych, co usprawiedliwili stwierdzeniami, iz to same oskarzycielki positkowe jako osoby publiczne, propagujace
réwnouprawnienie zwigzkow partnerskich w Polsce ujawnialy okoliczno$ci swego $lubu, a przynajmniej uczynita to
jedna z nich K. F..

Dokonujqgc oceny wyjasnien oskarzonej A. S. (1) wskazaé nalezalo, iz byly one wiarygodne w zakresie, z
ktorego wynikalo, iz brala ona udzial w zbieraniu informacji do artykuléw: z dnia 4 sierpnia 2008 r. ,,Szok! Pierwszy
raz w Polsce! Lesbijki wziely §lub” oraz z dnia 6 sierpnia 2008 r. ,,Te lesbijki mialy mezow”, jak réwniez w spisaniu tych
informacji. Oskarzona przyznala takze, iz byla na §lubie humanistycznym oskarzycielek positkowych w dniu 2 sierpnia
2008r. wraz z fotoreporterka, o ktérym dowiedziala sie od informatora. Racje miala takze oskarzona twierdzac, iz
oskarzycielke positkowa K. F. nalezalo traktowac¢ jako osobe publiczng, o czym $wiadczyla jej niekwestionowana
aktywno$¢, na ktora zwroécila uwage oskarzona, przy w tworzeniu ustawy o zwigzkach partnerskich, czy na blogu
poprzez zamieszczanie m.in. informacji na temat Slubu cywilnego (byly to jednak informacje ogoblne - o czym nizej).

Nie polegaly za$ na prawdzie wyja$nienia A. S. (1) zmierzajace do wykazania, iz w tworzeniu tekstow opierala sie ona
jedynie na materialach ogo6lnodostepnych, pochodzacymi z internetu i pozyskanych od matki K. F..

Z lektury w/w artykuléw niezbicie wynikalo bowiem, iz dziennikarka w tworzeniu artykulow wykorzystala informacje
zdobyte osobiScie na zamknietym dla mediéw §lubie humanistycznym (bezposrednio oddala atmosfere ceremonii,
wskazala na zachowanie i stroj oskarzycielek positkowych), jak i od informatora, ktéry byl na §lubie religijnym (w
artykule jest bowiem relacja ze Slubu religijnego jak i zdjecia).

A. S. (1) powinna by¢ $§wiadoma tego, ze nie miala prawa pisania o $lubie oskarzycielek positkowych z uwagi na
brak ich zgody. Wynikalo to bowiem nawet z jej artykulu z dnia 4 sierpnia 2008r., w brzmieniu: ,Uroczystosé
odbywa sie¢ w tajemnicy. Zadnych obcych, tym bardziej mediéw”. Byla ona obecna na $lubie humanistycznym do
tego z fotoreporterks, stad byla takze wspéltodpowiedzialna za utrwalanie na tej ceremonii wizerunkéw oskarzycielek
positkowych i ich opublikowanie bez ich zgody w (...) — Gazeta (...) w artykule z dnia 4 sierpnia 2008r. na stronie

9 tej gazety.

A. S. (1) niewiarygodnie przy tym wyja$niala, iz uzyskala zgode oskarzycielek positkowych na napisanie tekstu o ich
Slubie. Jak podala przed Sadem w dniu 23 pazdziernika 2013 r. na ceremonii §lubnej przedstawila sie oskarzycielkom
positkowym K. F. i S. F. jako dziennikarka z imienia i nazwiska, czemu oskarzycielki positkowe mialy nie protestowac.

Odmiennie w tej kwestii, a przy tym wiarygodnie, spdjnie i konsekwentnie zeznawaly oskarzycielki positkowe K. F.
(k. 80v-81, 471v, 1707-1715, 2163-2164) i S. F. (k. 78v-79, 469v, 1717-1721, 2164-2165, 2237), wyraZnie akcentujac
brak ich zgodny na publikacje artykulow z ich Slubu (zaré6wno religijnego jak i humanistycznego) oraz uprzedniego
zycia prywatnego. Wiarygodne byly réwniez ich depozycje, wskazujace na brak ich zgody na robienie przez A. S. (1)
i towarzyszaca jej fotoreporterke zdje¢ z ceremonii. Pokrzywdzone tlumaczyly, ze zdjecia mogly robi¢ jedynie dwie
osoby z grona bliskich oséb, ktére braly tego dnia udzial w uroczystosci. Jak podaly, oskarzona z fotoreporterka
znalazla sie na ich §lubie humanistycznym podstepnie. Przedstawila sie im jako osoba, pragnaca zawrze¢ zwigzek
jednoplciowy w przyszloéci. Oskarzona z fotoreporterka mogly by¢ obecne na ceremonii, tylko dlatego, ze oskarzycielki
positkowe pozostawaly w blednym przekonaniu, ze sg to kobiety z dzieckiem, poznane wcze$niej przez internet, ktore



zamierzaly takze wzia¢ §lub. S. F. np. podala, ze oskarzona nie przedstawila im sie jako dziennikarka, gdyby tak
zrobila to w zadnym wypadku by z nia nie rozmawiala i natychmiast by ja wyprosila z uroczysto$ci. Oskarzycielki
positkowe zeznaly takze, iz natychmiast po pierwszej publikacji zadzwonily do swoich miejsc pracy z poleceniami aby
nikt nie udzielal informacji na ich temat. Z takimi samymi pro$bami zwrdcily sie rowniez do swoich rodzin. Jednakze
oskarzony K. B. (1) nieco wcze$niej udal sie do matki K. F. i przeprowadzil z nig wywiad, w trakcie ktoérego zostaly
ujawnione dalsze informacje z zycia prywatnego K. F.iS. F..

Oskarzycielki positkowe podaly ze po publikacji artykulu z dnia 4 sierpnia 2008 r. zadzwonila na zastrzezony numer K.
F. oskarzona A. S. (1), ktora przedstawila sie jako osoba, ktéra byla na ich §lubie i zaproponowala im przeprowadzenie
wywiadu. K. F. nie wyrazila na to zgody i stwierdzila; ,,w zwigzku z tym co sie wydarzylo, spotkamy sie w sadzie”.

W ocenie Sadu zeznania oskarzycielek positkowych zastlugiwaly na walor wiarygodno$ci. Byly one konsekwentne,
rzeczowe, spojne i logiczne. Sad nie dopatrzyl sie przy tym w ich zeznaniach sprzeczno$ci, tej rangi, ktéra moglyby
podwazy¢ ich warto$¢ dowodowa.

Nie polegalo na prawdzie takze twierdzenie oskarzonej A. S. (1), ze w w/w publikacjach nie zostaly ujawnione
zadne informacje dotyczgce zycia prywatnego oskarzycielek positkowych, za$ te ktoére byly juz wecze$niej opisane
przez same kobiety w mediach. Jednakze oskarzycielka positkowa S. F. nigdy nie ujawniala swoich pogladéw na
lamach medi6éw. Natomiast K. F. cho¢ udzielala sie na publicznie w Srodowiskach racjonalistycznych oraz w kregach
szeroko pojetego (...) i prowadzila blog na forum ,kobiety-kobietom.pl” czy tez brala udzial w internetowych forach
dyskusyjnych i czatach po$wieconych zwigzkom os6b tej samej plci, to nigdy nie podawata zadnych szczegdtowych
informacji ze swego zycia intymnego i prywatnego, poprzedzajacego zwigzek z S. F.. Nie podawala danych swojej
partnerki. Nie postugiwala sie robwniez swoim wizerunkiem. Informowatla tylko o wybranych aspektach zawieranego
przez nig zwigzku, uroczysto$ci i czynila to tylko w okre§lonych mediach, profilowych. K. F. w maju 2008 r. na
portalu ,nasza-klasa.pl” w sposéb ogdlny poinformowatla swoich znajomych o planowanym zawarciu §lubu. Dopiero
na pytanie znajomej o umieszczenie zdje¢ z ceremonii uzyla okreslenia ,,moja zona”. Nie wskazywala jednak zadnych
informacji umozliwiajacych identyfikacje miejsca i godziny uroczystosci Slubnej czy tez osoby partnerki, ktéra sobie
tego nie zyczyla. W przeddzien ceremonii §lubnej o godz. 10:09 K. F. poinformowala o tym wydarzeniu uzytkownikow
luteranskiego (...) Duszpasterskiego ,,d.”. Umieszczony post zostal podpisany ogolnie (...) bez wskazywania dalszych
informacji dotyczacych miejsca, godziny ceremonii §lubnej czy tez osoby partnerki (k. 1234). Podala w nim, ze,
bedzie to Slub humanistyczny, ktorego udzieli (...), wskazala takze, ze proboszcz, to ktérego formalnie nalezy
wraz ze swoja partnerka zlozyl im gratulacje jak i informacje, ze $wiadkiem na $lubie ma by¢ Luteranka. Podobnag
informacje K. F. umie$cila rowniez na forum kobiety-kobietom. Przy czym K. F. nigdzie nie umieszczata zadnych zdjeé¢
przedstawiajacych siebie czy tez jej partnerke. Dopiero po uroczystosci §lubnej Prezes Stowarzyszenia (...) otrzymal
zgode K. F. na opublikowanie na stronie internetowej Os$rodka (...) (...) pod artykulem ,Pierwszy w Polsce $lub
humanistyczny pary tej samej plci” tre$ci jej mowy Slubnej. Mowa Slubna podpisana zostala imieniem i nazwiskiem
K. F., jednak nie zawierala zadnych dalszych informacji zaréwno na jej temat jak i jej partnerki zyciowej czy tez zdjec
kobiet. Nie ma tam zadnych informacji na temat ich do§wiadczen zyciowych, czy §rodowiska, w ktérym zyja. Z mowy
§lubnej mozna sie bylo dowiedzie¢ jedynie, ze oskarzycielki positkowe sg osobami tej samej plci, ktére dazyly do
zalozenia rodziny, co nastapilo przez zawarcie Slub.

Utrzymywanie przez oskarzona, ze oskarzycielki funkcjonowaly w przestrzeni publicznej oraz same ujawnialy
informacje o pozostawaniu ze sobg w zwiazku na dtugo przed spornymi publikacjami prasowymi nie moglo polegaé na
prawdzie. Nie budzito bowiem watpliwosci, nawet to, ze informacja na facebooku o zwiazku (...) pojawila sie dopiero
w dniu 27 grudnia 2012 r., bowiem K. F. zarejestrowala sie na portalu facebook w dniu 5 lipca 2009 ., a S. F. dolaczyla
do grona jej znajomych dopiero w dniu 27 grudnia 2012 r. co bezspornie wynikalo z analizy zalaczonych przez obrone
do akt wydrukoéw z portalu facebook oraz z pisma procesowego oskarzycielek positkowych z dnia 18 marca 2016 r.

(k. 2524-2544).

Wyjasnienia oskarzonej A. S. (1) w zakresie negujacym okoliczno$é by w artykulach mialy zosta¢ ujawnione szczegdbly
z zycia prywatnego K. F. i S. F. takze nie polegaly na prawdzie. Przeczyla bowiem temu analiza tresci artykulu z



dnia 4 sierpnia 2008 r. ,,SZOK! PIERWSZY RAZ W POLSCE! LESBIJKI WZIELY SLUB”, w ktérym podano imiona i
pierwsze litery nazwiska kobiet, ich wiek oraz informacje, ze obie przyjechaly do W. z G.. W kolejnym artykule z dnia
6 sierpnia 2008 r. ,,Te lesbijki mialy mezéw” podano dalsze szczegdlowe informacje na ich temat. Napisano, ze ,,S.
pracuje w stuzbie zdrowia. K. po liceum zdobyla tytul technika administracji. Kontynuuje teraz nauke na zaocznych
studiach socjologicznych. Pracuje w sekretariacie jednego z (...) licebw, a w wolnym czasie pisze prace magisterska na
temat tolerancji i homoseksualizmu”. Autorzy artykulu wskazali na rozczarowanie kobiet w zwigzkach z mezczyznami
(,,faceci ich rozczarowali”). Odno$nie K. F. podali, ze ,,K. przez 20 lat byla mezatka. Mieszkala z mezem, ale dzieci nie
mieli...(...)...dobrze znala smak chlopa (...)”, ,,awantury, klotnie i wyzwiska w ich domu byly na porzadku dziennym”,
»po rozwodzie sie zalamala”, ,,maz ja zawiodl”. Odnoénie S. F. wskazali, iz ,,Pochodzaca z K., niedowidzaca na jedno
oko S. rowniez miala przykre do$wiadczenia z mezczyznami. Jej ostatni zwigzek z niewidomym panem skonczyt sie
kleska. Matka S. nie chciala mie¢ w rodzinie niewidomego czlowieka”.

K. F. nigdy nie informowala o szczeg6lach zwigzkow z mezczyznami, czy problemach zdrowotnych S. F.. Nie ujawniata
takze jej danych osobowych i orientacji psychoseksualnej. Powyzsze wynikalo bezposrednio z zeznan oskarzycielek
positkowych i spdjnej z ich zeznaniami analizy zalaczonych do akt szeregu wydrukéw z portali internetowych,
publikacji i artykuléw.

Dokonujqc oceny wyjasnien oskarzonego K. B. (1) wskazaé nalezalo, iz byly one bezsporne w zakresie w
jakim przyznal sie on do zebrania informacji i spisania tekstu do artykutu z dnia 6 sierpnia 2008 r. ,,Te lesbijki mialy
mezoéw”. Oskarzony wiarygodnie przy tym stwierdzil, iz zlecenie na w/w artykul dostal z redakcji i w tym celu prowadzit
§ledztwo dziennikarskie, tj. ustalil miejsce zamieszkania matki K. F. z ktéra nastepnie przeprowadzil wywiad. Podczas
przeprowadzania wywiadu towarzyszyl mu fotograf, ktory nie przestat jednak zdje¢ do redakeji. Sad nie znalaz} zatem
podstaw by kwestionowac jego wyja$nienia na okolicznosé, ze nie mial on wplywu na publikacje zdje¢ ilustrujacych
artykut z dnia 6 sierpnia 2008 r. Oskarzony wiarygodnie przyznal, iz sam takich zdjeé¢ nie robil. Zadne zdjecie z jego
wizyty u matki K. F. nie ukazalo sie przy tym w prasie. Oskarzony spdjnie wyjasénil, iz wyslal do redakeji jedynie czysty
tekst.

Jego wyjasnienia w tym zakresie znalazly pelne potwierdzenie w zeznaniach $wiadka W. R. (k. 514v,1444-1445,
2376-2377), ktory podal ze dokumentacje fotograficzna do artykulu wykonywal niezaleznie od autora materialu
prasowego fotoreporter, ktory nastepnie przesylal zdjecia do redakcji w W.. Dopiero potem w redakeji (...) zapadala
decyzja co do doboru zdje¢ do artykulu, ktoérego ostatecznie do publikacji opracowano w redakeji, wybrano tez
tam miejsce w gazecie na ten artykul, opracowano szate graficzng. Przyjeta zasada bylo to, ze w przypadku
0s6b ktérym postawiono zarzuty lub oséb oskarzonych publikowane byly zdjecia z czarnym paskiem na oczach,
natomiast w przypadku gdy nie bylo zgody opisywanej osoby na publikacje jej wizerunku zespo6t grafikow dokonywal
znieksztalcenia jej wizerunkéw w spos6b uniemozliwiajacy identyfikacje poprzez ,,zapikselowanie”. Decyzja zapadala
kolegialnie i byla konsultowana z dzialem prawnym gazety.

Sad nie znalaz} réwniez zasadniczo podstaw do kwestionowania wyjaénien oskarzonego K. B. (1) na okoliczno$¢, tego
by mial wplyw na tytuly, §roédtytuly czy ostateczny ksztalt artykulow. Niewatpliwym bylo jednak, ze jako dziennikarz
bral on udzial w dzialaniach, ktore polegaly na zbieraniu materialu do publikacji i intelektualnym przetwarzaniu ich
w gotowy tekst. Powyzsze znalazlo potwierdzenie w depozycjach §wiadkéw: W. R. (k. 514V, 1444-1445, 2376-2377), T.
K. (2) (k. 512v-513, 1443,2438v-2439), J. K. (k. 2439-2440) J. P. (k. 508v-509, 2584 - 2585). Np. T. K. (2) zeznal (k.
2438v-2439), ze cho¢ pierwotny ksztalt artykulu przestanego przez dziennikarza w redakcji byl zmieniany to czyniono
to w stopniu: ,,raczej mniej niz 80%”.

Dokonujqc oceny wyjasnien oskarzonych P. B. (redaktora wydania dziennika ,,Fakt — Gazeta (...) w dniu 6
sierpnia 2008 r. oraz naczelnego redaktora internetowego wydania gazety (...).PL” w dniu 5 sierpnia 2008r.), G. J.
(1) (Redaktora Naczelnego gazety (...)) i A. T. (redaktora wydania z dnia 4 sierpnia 2008 r. dziennika (...)) wskazac
nalezalo, iz byly one bezsporne w zakresie w jakim wszyscy oskarzeni twierdzili, ze nie brali udzialu w zbieraniu
materialow do opublikowanych artykuléw i nie byli ich autorami. Ten etap byl bowiem domena dziennikarzy, zgodnie
ze struktura redakcji i przepisami Ustawy Prawo Prasowe (0 czym nizej).



Sad dat wiare przy tym wyjaénieniom G. J. (1), w ktoérych podnosil, iz dnia 5 sierpnia 2008 r. nie ukazal sie
zaden artykul w (...), dotyczacy oskarzycielek positkowych. Rzecznik oskarzenia wskazal w/w date w zarzucie
postawionym temu oskarzonemu omyltkowo. Bezspornym bylo bowiem, iz takie artykuly ukazaly sie w w/w gazecie,
ktorej redaktorem naczelnym byl oskarzony w dniu 4 i 6 sierpnia 2008 r. Przy czym zostaly one takze wykorzystane
w internetowych wydaniach gazety ,e-fakt.pl” oraz ,D.”.

Wiarygodne byl réwniez wyjasnienia w/w oskarzonych w zakresie, w jakim opisali oni proces powstawania artykulow
od momentu gromadzenie informacji do ich opublikowania, a w zwigzku z tym struktury redakcyjnej dziennika
Fakt oraz polaczonych z nim redakcji wydan internetowych oraz procesu redakcyjno — wydawniczego. Powyzsze
wyjasnienia znalazlty potwierdzenie w depozycjach $wiadkoéw: W. R. (k. 514v, 1444-1445, 2376-2377), T. K. (2) (k.
512v-513, 1443,2438v-2439), J. K. (k. 2439-2440) J. P. (k. 508v-509, 2584 - 2585). Byly one logiczne, rzeczowe i
zastugiwaly wiare. Swiadkowie spojnie podali, Ze tworzenie artykulu od jego napisania do jego publikacji bylo praca
zespolowa. Powyzszy proces odbywa sie na kilku poziomach. Na poczatku dziennikarz informowal o pomysle na
artykul swojego przelozonego, ktéry wypowiadat sie co do niego. Nastepnie odbywalo sie kolegium redakcyjne, na
ktérym prezentowany byl temat przyszlego artykulu. Kolegium redakcyjne w sierpniu 2008 r. liczylo kilkanascie
0s6b. W jego sklad wchodzili: redaktor naczelny i jego zastepca, redaktor wydania, szefowie dzialow gazety, sekretarz
redakcji, dyrektor artystyczny, szef grafikow. Redaktor naczelny lub redaktor wydania wyrazal lub nie swoja aprobate.
Kolejnym krokiem byto planowanie gazety, a po nim opracowywanie artykulu przez dziennikarza. Dziennikarz kolejno
przesylal swoja wersje do redaktora, ktéry mogl wprowadzaé poprawki. Mogt to byé redaktor dzialu (...), nastepnie
redaktor na poziomie (...) i kolejno wydawca danego numeru, z ktérym mogt by¢ konsultowany tytul lub $rodtytuly.
Redaktor naczelny wraz z redaktorem dnia podejmowal decyzje co do artykulu. Czytanie tekstu odbywalo sie to
przez tzw. ,,belke”. Polegalo to na wspolnym czytaniu przedstawionego tekstu, w razie wystepujacych niejasnoéci
kontaktowano sie z autorem tekstu zadajac mu pytania w celu wyeliminowania watpliwo$ci. Poprawki redaktoréw
dotyczyly wylacznie redakeji tekstu pod wzgledem gramatycznym, stylistycznym. Ostateczna decyzje co do publikacji
artykulu podejmowali redaktor naczelny oraz redaktor dnia. W przypadku nieobecno$ci redaktora naczelnego decyzja
lezala w kompetencji, jego zastepcy lub redaktora dnia. Nastepnie decyzja ostateczna o publikacji zapada podczas
panelu dyskusyjnego na codziennym kolegium redakcyjnym dotyczacego poszczegdlnego numeru dziennika. Wybor
tytulu artykuléw nadawanych przez redaktora (réwniez naczelnego) zapadal w takim samym trybie.

Sad nie dat wiary wyjasnieniom oskarzonych P. B. oraz A. T. w jakich utrzymywali, Ze sprawa Slubu oskarzycielek
positkowych byla szeroko komentowana w mediach wczeéniej niz ukazaly sie sporne publikacje. W rzeczywistosci
takie zainteresowanie medialne powstalo dopiero na skutek prezentacji w dniu 3 sierpnia 2008r. w (...) 24 okladki
wydania ,(...) Gazeta (...)” wraz ze zdjeciem ze Slubu oskarzycielek positkowych i zamieszczonego w tym wydaniu
artykulu zatytulowanego ,,Szok! Pierwszy raz w Polsce! Lesbijki wziely Slub”, ktéry miat sie ukaza¢ nastepnego dnia.
Powyzsze dzialanie spowodowato lawine publikacji na temat K. F. i S. F. jak np.: ,,G. rewolucja” z dnia 9-10 sierpnia
2008 r. w Naszym Dzienniku czy tez na stronie internetowej radiomaryja.pl; (...) sekta udziela slubow polskim gejom”
z dnia 19 sierpnia 2008 r. na stronie internetowej wp.pl. (...) stronie internetowej pardon.pl ukazat sie artykul z dnia
3 sierpnia 2008 r. pt: ,,0dbyt sie pierwszy w Polsce §lub lesbijek”; na stronie internetowej ,kobiety-kobietom.pl”
ukazal sie artykul z dnia 4 sierpnia 2008 r. ,Pierwszy w Polsce Slub humanistyczny pary tej samej plci” oraz na
stronach internetowych polskalokalna.pl oraz tvs.pl artykul z dnia 4 sierpnia 2008 r. artykut ,,Dwie lesbijki wziely
Slub w W.”. Material prasowy wraz ze zdjeciami zostal zaprezentowany réwniez podczas emisji programu (...) zdnia 4
sierpnia 2008 r. Informacja o élubie oskarzycielek positkowych byla réwniez tematem referatu autorstwa R. T. ,,Slub
humanistyczny po polsku - konteksty i konsekwencje”, ktory zostal przedstawiony na konferencji naukowej w dniu 27
listopada 2008 r., a opublikowany zostal w tomie pod red. J. B. ,,Socjologia Religii Sacrum i profanum w codziennym
zyciu rodziny polskiej na tle aktualnej zmiany spolecznej” Wydzialu Teologicznego (...) A. M. w P. w 2009 1.

Sad nie dal wiary wyja$nieniom oskarzonym w zakresie, jakim ich dzialanie mozna bylo by usprawiedliwi¢ prawem
do informowania spoleczenstwa o Slubie jednoplciowym jako temacie waznym spolecznie z uwagi na zachodzace
zmiany obyczajowe. W ocenie Sadu tres¢ i oprawa publikacji (istotne odnoszacych sie do prywatnosc oskarzycielek
posilkowych) wykraczaly poza granice kontratypu dzialania w interesie spolecznym. Oskarzonym zalezalo bowiem na



wywolaniu sensacji i przyciagnieciu uwagi czytelnikow, na co wskazywaly np. ,krzykliwe” zapowiedzi artykuléow na
pierwszych stronach (...) — Gazeta (...) z dnia 4 i 6 sierpnia 2008r. ilustrowane fotografiami duzych rozmiaréow, z
zapikselowanymi w niewielkim stopniu wizerunkami oskarzycielek positkowych z momentéw prywatnych, tj. ze §lubu
religijnego i ich pocalunku w aucie.

Nie mozna bylo przyzna¢ waloru wiarogodnoSci wyjasnieniom oskarzonych, takze tym w ktérych podnosili, iz sporne
artykuly powstaly na podstawie informacji weczeé$niej upublicznianych przez oskarzycielki positkowe, co mialo by¢
dowodem na ich ,,dorozumiang zgode” na zamieszczenie w/w artykulow w ,Fakt.Gazeta codzienna” i ,D.”.

Whbrew temu co podnosili oskarzeni w sprawie nalezy ponownie powto6rzyé, iz S. F. nie udzielala sie publicznie i
nie umieszczala w internecie zadnych informacji o sobie i swoim zyciu prywatnym. K. F. publikowala za$§ materialy,
dotyczace zagadnien homoseksualizmu (takie jak: ,,Co biblia naprawde méwi o homoseksualizmie” z dnia 23 kwietnia
2007 1., ,,M. geje i lesbijki cheg dziala¢ w Polsce” z dnia 31 grudnia 2007 r., ,,K. §lub dla gejow i lesbijek” z dnia 3
sierpnia 2007r., ,,Gej doradca papieza” z dnia 19 grudnia 2007 r., ,,K. V. F. kirke” z dnia 1 sierpnia 2008 r.), byla tez
wspolautorka rozdzialu ksiazki wydanej w 2008 r. pt. ,,Tolerancja a edukacja” pod red. M. P. dotyczacego ,,sytuacji
0s6b homoseksualnych w K. mniejszo$ciowych w Polsce” oraz autorka listu z dnia 15 marca 2007 r. do Rzecznika Praw
Obywatelskich w zwiazku z wypowiedzia wiceministra edukacji M. O. z dnia 13 lutego 2007 r. o przygotowywaniu
ustawy dot. ,,zakazu promocji homoseksualizmu w szkolach”. Z powyzszych publikacji nie wynikalo aby K. F.
prowadzila dzialalno$¢ publiczna w ramach ktoérej zdradzilaby szczegoly dotyczace miejsca i czasu jej §lubu z S. F.,
jak réowniez detale z ich zycia prywatnego, czy dane identyfikujace partnerke. Informowala ona ogélnie o aspektach
zawieranego przez siebie zwiazku i uroczystosci $lubne;j. Nie postugiwala sie przy tym swoim wizerunkiem. Podawanie
za$ w artykulach opublikowanych w ,,(...) Gazeta (...)” informacji takich jak to, ze obie oskarzycielki positkowe
pochodza z G., ich imion, pierwszych liter nazwiska, wieku, informacji o poprzednich zwiazkach z mezczyznami,
o problemach zdrowotnych S. F., miejsca pochodzenia, orientacji psychoseksualnej (lesbijki — tymczasem kobiety
sg biseksualne), czy tez wskazywanie na ich wyksztalcenie i miejsca pracy niewatpliwie bylo ingerencja w ich zycie
prywatn, ktore podlegalo bezwzglednej ochronie i nie moglo by¢ upublicznione bez ich zgody.

Doda¢ tu trzeba, ze nawet J. K. - szefa dzialu prawnego wydawcy (...) — Gazeta (...) R. A. P. (w 2008 r. A. P.),
na rozprawie dnia 15 lutego 2015 r. rzeczowo podal, ze oskarzycielki positkowe nie wyrazaly zgody na publikacje
artykulow. Jednocze$nie usprawiedliwial publikacje tym, ze nie byly wymienione z imienia i nazwiska oraz to ze ich
wizerunki zostaly zanonimizowane, co uniemozliwilo ich zidentyfikowanie w szerszym gronie.

Nie polegaly na prawdzie wyjasnienia oskarzonych réwniez w zakresie, w jakim utrzymywali, ze w materialach
prasowych nie zostaly ujawnione wizerunki oskarzycielek positkowych z uwagi na zastosowanie techniki pikselowania,
uniemozliwiajacej identyfikacje ich twarzy. Przecza temu bowiem zeznania samych oskarzycielek positkowych jak i
$wiadkow: J. R. (k. 120v, 1637-1639, 2239-2240), A. B. (k. 121v, 1586-1588,2240-2241), I. G. (k. 122vi 123, 1639-1640,
2241-2242), B. L. (k. 119v, 1703-1704, 2235) oraz G. S. (k. 118v, 1528-1529, 2236-2237).

Oskarzycielki positkowe konsekwentnie, rzeczowo i szczerze opisaly reakcje os6b z ich otoczenia, ktore przeczytaly w/
w artykuly i od razu skojarzyly teksty z nimi. One same za$ przezyly stres zwigzany z ukazaniem sie w/w artykutow,
w tym okoliczno$¢, ze staly sie powszechnie rozpoznawalne, byly krytykowane i ponizane przez osoby obce i bliskie.
O duzej skali ich stresu z tym zwiazanego i powaznych konsekwencjach zdrowotnych wypowiadali sie spojnie biegli
sadowy w opinii sagdowo - psychologicznej, sporzadzonej na potrzeby sprawy cywilnej o naruszenie dobr osobistych.

Jak wynikalo z korelujacych ze soba zeznan J. R. (k. 120v, 1637-1639, 2239-2240), A. B. (k. 121v,
1586-1588,2240-2241), I. G. (k. 122vi 123, 1639-1640, 2241-2242), B. L. (k. 119v, 1703-1704, 2235) oraz G. S. (k. 118v,
1528-1529, 2236-2237) o Slubie oskarzycielek positkowych dowiedzialy sie one z (...) — Gazeta (...). Uprzednio nie
wiedzialy, ze kobiety laczy wiez emocjonalna i intymna. Zaprzeczyly by mialy wiedzie¢ o dzialalnos$ci ktorejs z kobiet
propagujacej rownouprawnienie zwigzkéw partnerskich. Odnoszac sie do stanu psychicznego S. F. podniosly spojnie,
iz kobieta przez dluzszy czas przebywala na zwolnieniu lekarskim, stala sie rowniez skryta i nieufna.



Swiadek J. R. (przelozona S. F. w gabinecie rehabilitacyjnym) podala, Ze gdy na zdjeciu w (...) — Gazeta (...) zobaczyla
S. od razu ja zidentyfikowala pomimo tego, ze jej twarz byla wypikselowana. Rozpoznala ja nawet dwunastoletnia
corka $wiadka. Podniosla, ze przed wskazana publikacja nie wiedziala o orientacji seksualnej swojej pracownicy, ani
tego ze jest w zwigzku z kobietg. Swiadek podkreélila, ze po ukazaniu sie artykuléw S. F. przebywala na zwolnieniu
lekarskim wystawionym przez lekarza psychiatre, stala sie nieufna i zamknieta w sobie. Swiadek podala réwniez, ze po
publikacjach znalazla w swojej skrzynce pocztowej gazete, co Swiadczylo o woli poinformowania jej jako pracodawcy
o Slubie swojej pracownicy. Wskazala, ze pacjenci pytali sie czy oskarzycielka positkowa zamierza po §lubie wroécié¢ do
pracy. Swiadek dodala, iz slyszala, ze zadna z kobiet nie wyrazala zgody na publikacje informacji z ich §lubu.

Swiadek A. B. (kolezanka S. F. w gabinecie rehabilitacyjnym) zeznala, Ze rozpoznala kobiety na zdjeciu mimo
wypikselowania. W artykule byt podany szereg informacji na podstawie, ktérych dokonala ich zidentyfikowania. W
tekscie bowiem wskazano, ze S. pracuje w stuzbie zdrowia i jest z G., nadto byla podana pierwsza litera nazwiska F, byto
rowniez podane, ze kobieta miala narzeczonego, z ktorym sie rozstala. K. za$ miala meza, z ktérym sie rozwiodla i miala
po tym zwigzku niemite wspomnienia. Na podstawie ww. danych mogla rozpoznac kobiety nawet gdyby nie rozpoznala
wecze$niej ich wizerunku ilustrujgcego artykul. W kontekscie wypikselowanego zdjecia Swiadek podniosta, ze widoczne
na nim byly sylwetki i czeSciowo twarze oskarzycielek positkowych dlatego nie miala problemu z rozpoznaniem ich.

Swiadek I. G. (kolezanka S. F. w gabinecie rehabilitacyjnym) w swoich depozycjach wskazala, ze na podstawie danych
zawartych w artykule na temat S. F. tj. jej inicjaléw, informacji o jej ktopotach ze wzrokiem, miejscu zamieszkania i
miejscu pracy skojarzyla je z wyzej wymieniona. Po przyjrzeniu sie opublikowanym zdjeciom, ktore byly ,,troszeczke
rozmyte” (jak podala na rozprawie w dniu 27 pazdziernika 2015 r.) $wiadek o$wiadczyla, ze rozpoznala na nim
oskarzycielki positkowe. K. bowiem widziala K. F. jak przychodzila do S. do pracy jako kolezanka. Swiadek dodatla, ze
S. F. po publikacji artykuléw zalamala sie psychicznie i przez dluzszy czas przebywala na zwolnieniu lekarskim.

Swiadek B. L. (kolezanka S. F. w gabinecie rehabilitacyjnym) zeznala, ze kupila (...) — Gazeta (...), po tym jak dostrzegla
na zdjeciu opublikowanym w tej gazecie ,,co$ znajomego” oraz duzy krzyczacy tytul. Bezblednie zidentyfikowala S. F.
po znajomych ksztaltach i charakterystycznej koszuli oraz w oparciu o dane wynikajace z tekstu takie jak: jej zawod
(fizjoterapeuta), okoliczno$é, iz jest niedowidzaca. Swiadek zaznaczyla, ze po przeczytaniu artykulu czula ,,niesmak”.

Z kolei G. S. (kolezanka S. F. w gabinecie rehabilitacyjnym) wskazala, ze to ona odebrala telefon od oskarzycielki
posilkowej z pro$ba o nie przekazywaniu zadnych informacji na jej temat gazecie (...). Wtedy udala sie po gazete.
Od razu poznala po konturach swoja kolezanke na zdjeciu mimo wypikselowania. Zdaniem §wiadka w artykule
znalazly sie dokladne dane oskarzycielki, tj., ze pracuje ona w sluzbie zdrowia, jest osobg niepelnosprawna. Material
prasowy zawieral rowniez informacje na temat zyciorysu K. F.. Podala r6wniez, ze wskutek publikacji jedna z pacjentek
gabinetu wprost sie spytala czy artykul dotyczy oskarzycielki positkowe;j.

Zeznania w/w §wiadkow stanowily pelnowarto$ciowy i rzetelny material dowodowy w sprawie. Korespondowaly one
z pozostalym zgromadzonym w sprawie materialem dowodowym.

Twierdzenia oskarzonych co do standardowego, a tym samym wystarczajacego stopnia ,wypikselowania” zdje¢ z
wizerunkami oskarzycielek positkowych w artykutach byly niewiarygodne po ich zestawieniu z innymi zdjeciami
opublikowanym w (...) — Gazeta (...), a zalaczonymi o akt niniejszej sprawy (pismo procesowe oskarzycielek
positkowych wraz z wnioskami dowodowymi z dnia 18 marca 2016 r. na k. 2524 — 2544, z artykulami: z dnia 28
pazdziernika 2009 r. ,Zona posta (...) 2 lata nie pokazywala sie¢ w pracy!”; z dnia 16 listopada 2010 r. ,,Gwalciciel
odsiedzial wyrok i znowu zgwalcil”; z dnia o5 listopada 2014 r. ,,Pedofil stanie przed sadem”; z dnia 20 marca 2016
r. ,,Matka grozy! Zamknela 2-latke w rozgrzanym piecu”, gdzie twarze przedstawionych osob sa nie do rozpoznania).
Z tego poréwnania wynikalo bezspornie, ze w redakgji ,,(...) Gazeta (...)” dysponowano mozliwoSciami technicznymi,
ktdre pozwalaly na wieksze zamaskowanie twarzy oskarzycielek positkowych na zdjeciach, a tym samym na wieksza
ochrone ich prywatnosci.



Przedmiotowe zdjecia mimo ,,zapikselowania” ukazujg indywidualne cechy fizyczne oskarzycielek positkowych takie
jak: sylwetka, og6lny zarys fizjonomii, kolor wloséw, fryzura, owal twarzy, ksztalt uszu co w powiazaniu z trescig
artykulow ujawniajacych konkretne dane pozwalalo na zdekodowanie tozsamosci K. F. i S. F. w ich $§rodowiskach
spolecznych.

Kobiety byly identyfikowane jako bohaterki wskazanych publikacji prasowych. Swiadcza o tym w/w zeznania G. S., B.
L., J. R. — kolezanek z pracy S. F. a takze korespondencja mailowa - z ktorej wynikalo ze wystarczylo obejrzec¢ zdjecia
w gazecie aby rozpoznac kobiety.

Oskarzycielki positkowe zostaly rozpoznane przez szersze grono osob, niz tylko ich znajome (m.in. pacjentka gabinetu
rehabilitacyjnego R. w ktérym pracowala S. F., uczniowie z liceum, w ktérym pracowala jako sekretarka K. F.).
Swiadczyla réwniez o tym wyzej wskazana okolicznoéé wrzucenia egzemplarza gazety (...) do skrzynki pocztowe;j J.
R. - pracodawczyni S. F..

Zadna z oskarzycielek positkowych nie wyrazila zgody na publikacje jakiegokolwiek swojego wizerunku zwlaszcza
z prywatnej ceremonii Slubnej, w ktérej media nie mialy prawa uczestniczy¢. O braku przedmiotowej zgody
jednoznacznie $wiadczyl zabieg ,,wypikselowania” co znajduje potwierdzenie w depozycjach $wiadka W. R. (k. 514v,
1444-1445, 2376-2377), ktory stwierdzil, ze w przypadku braku zgody opisywanej osoby na publikacje jej wizerunku
zespdl grafikow dokonywal znieksztalcenia wizerunkéw widniejacych na fotografii w sposéb uniemozliwiajacy
identyfikacje poprzez ,,zapikselowanie”.

Zadnych watpliwoéci Sadu, co do swej wiarygodnosci i rzetelnosci nie wzbudzily pozostale dowody ujawnione w
sprawie na rozprawach. Zostaly one bowiem sporzadzone w spos6b prawidlowy, zgodnie do stosownych regulacji
prawnych okreélajacych ich forme i tresé. Dowody te nie daly w ocenie Sadu jakichkolwiek podstaw, by kwestionowaé
je pod wzgledem wiarygodnosci i fachowosci, zostaly sporzadzone zgodnie z odpowiednimi przepisami, przez
powolane do tego instytucje badz funkcjonariuszy. Korzystaly one przy tym z domniemania autentyczno$ci oraz
prawdziwoS$ci zawartych w nich o§wiadczen. Réwniez strony nie zglaszaly w toku postepowania zadnych zastrzezen
w tym zakresie.

Wszystkie ocenione wyzej dowody tworza logicznie powiazang calo$é i pozwalaja na ustalenie stanu faktycznego
zgodnie z zasadami prawidlowego rozumowania oraz wskazaniami wiedzy i do§wiadczenia zyciowego.

K. B. (1) zostal oskarzony o to, ze w dniu 6 sierpnia 2008 r. w dzienniku (...) - Gazeta (...) w artykule pod tytulem
»Te lesbijki mialy mezow" bez zgody zainteresowanych opublikowal informacje oraz dane dotyczace prywatnej sfery
zycia K. F. i S. F., publikujac jednoczesnie wizerunki wymienionych, tj. o czyn z art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy
Prawo Prasowe.

A. T. zostala oskarzona o to, ze w dniu 4 sierpnia 2008 r. bedac redaktorem wydania dziennika (...) - Gazeta (...)
zezwolila na dopuszczenie do publikacji artykulu pod tytulem ,,Szok! Pierwszy raz w Polsce! Lesbijki wziely §lub”
w ktorym autorka artykulu K. S. (2) bez zgody zainteresowanych opublikowala informacje oraz dane dotyczace
prywatnej sfery zycia K. F. i S. F. oraz wizerunki K. F. i S. F. tj. o czyn z art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy Prawo
Prasowe.

P. B. zostat oskarzony o to, ze:

I. w dniu 6 sierpnia 2008 r. w W. przy ul. (...) bedac redaktorem wydania dziennika (...) -Gazeta (...) zezwolil na
dopuszczenie do publikacji artykul pod tytulem ,Te lesbijki mialy mezow", w ktoérym autorzy artykutu A. S. (1) i K. B.
(1) bez zgody zainteresowanych opublikowali informacje oraz dane dotyczace prywatnej sfery zycia K. F. i S. F. oraz
zawierajacy wizerunki K. F. i S. F., tj. o czyn z art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy Prawo Prasowe



II. w dniach 5-6 sierpnia 2008 r. w W. przy ul. (...) jako naczelny redaktor internetowego wydania gazety (...) zezwolil
bez zgody zainteresowanych na publikacje informacji oraz danych dotyczacych prywatnej sfery zycia K. F.iS. F. oraz
ich wizerunkoéw, tj. o czyn z art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy Prawo Prasowe.

G. J. (1) zostal oskarzony o to, ze w dniu 5 sierpnia 2008 r. przy ul. (...) w W. jako Redaktor Naczelny Gazety (...)
opublikowat bez zgody zainteresowanych informacje oraz dane dotyczace prywatnej sfery zycia K. F. i S. F. oraz ich
wizerunkéw, tj. o czyn z art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy Prawo Prasowe.

A. S. (1) zostala oskarzona o to, ze w dniu 4 sierpnia 2008 r. oraz w dniu 6 sierpnia 2008 r. w dzienniku (...) - Gazeta
(...) w artykulach pod tytulem ,Szok! Pierwszy raz w Polsce! Lesbijki wziely Slub" oraz w artykule pod tytulem ,Te
lesbijki mialy mezow" bez zgody zainteresowanych publikowala informacje oraz dane dotyczace prywatnej sfery zycia
K. F. oraz S. F. publikujac jednoczeénie wizerunki wymienionych, tj. o czyn z art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy
Prawo Prasowe.

Sad doszedl do przekonania, iz ujawniony w sprawie materiat dowodowy w sposéb jednoznaczny wskazuje, ze wszyscy
oskarzeni popekili zarzucane im czyny przy przyjeciu modyfikacji opisow tych czyndéw przez pryzmat ustalonego w
sprawie stanu faktycznego i roli oskarzonych w procesie publikowania artykulow.

W rezultacie uznano K. B. (1) w punkcie I sentencji wyroku za winnego tego, ze w dniu 6 sierpnia 2008 r. bedac
dziennikarzem (...) — Gazeta (...) opublikowal w tym dzienniku w artykule pod tytulem ,,Te lesbijki mialy mezéw"
informacje oraz dane dotyczace prywatnej sfery zycia K. F. i S. F., bez zgody wyzej wymienionych, tj. popelnienia czynu
wyczerpujacego dyspozycje art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy Prawo Prasowe.

Zdaniem Sadu konieczna w $wietle dokonanej oceny ustalen faktycznych stala sie wskazana zmiana opisu czynu w jego
granicach poprzez wyeliminowanie z niego opublikowania wizerunkéw K. F. i S. F.. W toku postepowania Sad ustalil
bowiem, ze oskarzony K. B. (1) nie robil zdje¢, a robil je fotoreporter M. P. (2), ktory nie przesylal ich do redakcji. Z kolei
przy artykule, ktérego wspotautorem byt K. B. (1) zamieszczono zdjecia z innych okazji, niz wywiad przeprowadzony
przez niego z matka K. F., tj. ze §lubu oskarzycielek, z momentu ich pocalunku i spaceru.

Z kolei A. T. w punkcie II sentencji wyroku uznano za winng tego, ze w dniu 4 sierpnia 2008 r. w W. przy ul. (...), bedac
redaktorem wydania dziennika (...) opublikowala w tym dzienniku w ten sposob, ze bedac osoba odpowiedzialna,
zezwolila na dopuszczenie do publikacji artykulu pod tytulem ,,Szok! Pierwszy raz w Polsce! Lesbijki wziely §lub”
autorstwa A. S. (1), zawierajacego informacje i dane dotyczace prywatnej sfery zycia K. F.iS. F. wraz z ich wizerunkami,
bez zgody wyzej wymienionych, tj. popelnienia czynu wyczerpujacego dyspozycje art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy
Prawo Prasowe.

Oskarzona A. T. jako redaktor prowadzacy wydanie (...) z dnia 4 sierpnia 2008r. byla osoba odpowiedzialng za ksztalt
itresc¢ tego wydania gazety, a tym samym to w jej gestii bylo zezwolenie na dopuszczenie do publikacji artykutu: ,,Szok!
Pierwszy raz w Polsce! Lesbijki wziely §lub". Dlatego zmodyfikowano opis przypisanego jej czynu majac na uwadze
jej role w popelnieniu tego czynu.

P. B. w punkcie III a) sentencji wyroku uznano za winnego tego, ze w dniu 6 sierpnia (...). w W. przy ul. (...), bedac
redaktorem wydania dziennika (...) opublikowal w tym dzienniku w ten sposob, ze bedac osoba odpowiedzialna,
zezwolil na dopuszczenie do publikacji artykul pod tytulem ,,Te lesbijki mialy mezéw" autorstwa A. S. (1) i K. B. (1),
zawierajacego informacje i dane dotyczace prywatnej sfery zycia K. F. i S. F. wraz z ich wizerunkami, bez zgody wyzej
wymienionych, tj. popelnienia czynu wyczerpujacego dyspozycje art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy Prawo Prasowe.
W punkecie III b) sentencji wyroku uznano go takze za winnego tego, ze w dniu 5 sierpnia 2008 r. w W. przy ul. (...)
jako naczelny redaktor internetowego wydania gazety (...).PL” opublikowatl w tym dzienniku w ten sposéb, ze bedac
osoba odpowiedzialng, zezwolil na dopuszczenie do publikacji artykutu pod tytulem ,,Prawdziwa historia lesbijek po
Slubie”, zawierajacego informacje oraz dane dotyczace prywatnej sfery zycia K. F. i S. F. wraz z ich wizerunkami, bez



zgody wyzej wymienionych, tj. popelienia czynu wyczerpujacego dyspozycje art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy
Prawo Prasowe.

Konieczna w $wietle ustalen faktycznych stala sie wskazana zmiana opisow czynéw takze przypisanych P. B. zar6wno
stylistyczna jak i merytoryczna. Oskarzony P. B. jako redaktor prowadzacy wydanie (...) zdnia 6 sierpnia 2008r. i jako
redaktor naczelny ,.D.” byt odpowiedzialny za ksztalt i tre$¢ w/w wydan, a tym samym to w jego zakresie obowigzkow
bylo zezwolenie na dopuszczenie do publikacji artykuléw: , Te lesbijki mialy mezéw" i ,,Prawdziwa historia lesbijek po
§lubie”. Poza tym zarzut drugi postawiony temu oskarzonemu zostal skonkretyzowany w efekcie bezspornych ustalen
faktycznych poprzez Sciste wskazanie prawidlowej daty i tytulu artykulu, na publikacje ktérego zezwolit oskarzony w
»D.”.

Z kolei G. J. (1) w punkcie IV sentencji wyroku uznano za winnego tego, ze w dniach 4 sierpnia 2008 r. oraz 6
sierpnia 2008 r. przy ul. (...) w W. jako redaktor naczelny Gazety (...) opublikowal w tym dzienniku w ten sposob,
ze bedac osoba odpowiedzialna, zezwolil na dopuszczenie do publikacji artykutow pod tytulem: ,Szok! Pierwszy
raz w Polsce! Lesbijki wziely §lub" autorstwa A. S. (1) i ,Te lesbijki mialy mezéow" autorstwa A. S. (1) i K. B. (1),
zawierajacych informacje oraz dane dotyczace prywatnej sfery zycia K. F. i S. F. wraz z ich wizerunkami, bez zgody
wyzej wymienionych, tj. popelnienia czynu wyczerpujacego dyspozycje art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy Prawo
Prasowe.

Zdaniem Sadu konieczna w $wietle ustalen faktycznych stala sie wskazana zmiana opisu czynu w jego granicach
poprzez podanie bezspornych dat, w ktoérych zezwolil on na dopuszezenie do publikacji w/w artykuléw. Nastapito
to bowiem w dniach 4 i 6 sierpnia 2008 r. W opisie czynu nalezalo takze wskaza¢ na role G. J. (1) jako redaktora
naczelnego ,,(...) Gazeta (...)”, wynikajaca z jego obowiazku ostatecznego decydowania o tym czy artykul zostanie
dopuszczony do publikacji.

Pozatym A. S. (1) w punkcie V sentencji wyroku Sad uznal za winng tego, ze w dniach 4 sierpnia 2008 r. oraz 6 sierpnia
2008 r. bedac dziennikarzem (...) w artykulach pod tytulem ,Szok! Pierwszy raz w Polsce! Lesbijki wziely slub" oraz
»Te lesbijki mialy mezoéw" opublikowala w tym dzienniku informacje oraz dane dotyczace prywatnej sfery zycia K. F.
oraz S. F. wraz z ich wizerunkami bez zgody wyzej wymienionych, tj. popelienia czynu wyczerpujacego dyspozycje
art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 Ustawy Prawo Prasowe.

Wskazana zmiana w opisie czynu przypisanego oskarzonej A. S. (1) byla niewielka, stylistyczna i doprecyzowujaca
przez pryzmat ustalen stanu faktycznego.

W ocenie Sadu zaré6wno sprawstwo oskarzonych jak i ich wina w zakresie przypisanych im czyn6w nie budzilo zadnych
watpliwosci.

Zgodnie z art. 49 Prawo Prasowe ,,kto narusza przepisy art. 3, 11 ust. 2, art. 14, 15 ust. 2 i art. 27 - podlega grzywnie
albo karze ograniczenia wolnoéci”.

Przestepstwo z art. 49 moze by¢ popelnione wylgcznie umysélnie - z zamiarem bezposrednim lub ewentualnym. Czyny
zabronione z art. 49 maja charakter wystepkow (przestepstw). Wynika to z konstrukeji sankcji karnej. Jak wyjasnit Sad
Najwyzszy: ,czyn stypizowany w art. 49 Ustawy Prawo P. jest kara grzywny albo kara ograniczenia wolno$ci, ktérych
gbrne granice nie zostaly oznaczone, co nakazuje przyjaé, ze ustawodawca ich wymiaru nie ogranicza, zatem ustala go
na poziomie gérnych granic przewidzianych dla wystepkow. Gdyby bowiem ustawodawca, typizujac okres§lony czyn,
w odrebnej ustawie poza zbiorem wykroczen okreSlonych w Kodeksie wykroczen traktowal go jako wykroczenie, to
wyznaczylby gorna granice wymiaru kary ograniczenia wolnoéci lub grzywny w wysoko$ci nieprzekraczajacej granic
okre$lonych w przepisach czesci ogolnej Kodeksu wykroczen" (wyrok SN z 8 lutego 2012 1., V KK 294/2011, OSNKW
2012, nr 6, poz. 59, LexisNexis nr (...)). Powyzszy wywdd Sadu Najwyzszego odnosi sie rowniez do art. 44, 47, 48 i
49a, ktorych sankcje karne rowniez zostaly sformulowane w sposéb niewskazujacy na gorna granice dopuszczalnej
do orzeczenia grzywny.



Jak wynika z art. 14 ust. 6 Ustawy Prawo Prasowe nie wolno bez zgody osoby zainteresowanej publikowa¢ informacji
oraz danych dotyczacych prywatnej sfery zycia, chyba ze wiaze sie to bezposrednio z dzialalnoScia publiczna danej
osoby.

Prawo do prywatno$ci obejmuje okolicznoSci zycia osobistego i rodzinnego, ktére wprawdzie sa udostepniane osobom
bliskim i znajomym, ale zwykle sa dostepne tylko tym osobom. Sfera zycia prywatnego jest prawem, na podstawie
ktorego kazdy moze sie domagaé, aby nieuprawnione osoby nie mieszaly sie do jego zycia prywatnego, zwlaszcza
poprzez rozpowszechnianie wiadomogci, cho¢by prawdziwych.

Prawo do prywatno$ci gwarantuje Konstytucja RP w art. 47, stanowigc, iz kazdy ma prawo do ochrony prawnej zycia
prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim zyciu osobistym. Ochrona prywatnosci
obejmuje takze autonomie informacyjna (art. 51 Konstytucji), ktéra oznacza prawo do decydowania o ujawnieniu
innym informacji dotyczacych swojej osoby, a takze prawo do kontroli nad takimi informacjami, jezeli znajduja sie
one w posiadaniu innych podmiotéw (wyroki Trybunalu Konstytucyjnego z dnia 20 listopada 2002 r., K 41/02,
(...) Zb.Urz. 2002, nr 6, poz. 83 oraz z dnia 19 lutego 2002r., U 3/01, (...) Zb.Urz. 2002, nr 1, poz. 3). Europejski
Trybunal Praw Czlowieka wskazuje przy tym na potrzebe zbadania zachowania sprawiedliwej rownowagi pomiedzy
ochrona wolnosci wypowiedzi prasy w rozumieniu art. 10 Konwencji oraz ochrong dobrego imienia osob, ktérych dane
wypowiedzi dotyczyly. Jest to prawo, ktore - jako aspekt zycia prywatnego - jest chronione przez art. 8 Konwencji
(wyrok ETPCz z dnia z dnia 14 pazdziernika 2014 r. (...)).

Nalezy przy tym zauwazy¢, iz w wyniku nowelizacji z 1990 r. skreSlono w art. 14. ust. 6 Ustawy Prawo P.
zezwalajacy na publikacje danych dotyczacych prywatnej sfery zycia, jezeli przemawia za tym obrona spolecznie
uzasadnianego interesu. Ingerencja w te sfere moze by¢ usprawiedliwiona jedynie wyjatkowo ze wzgledu na
czynnik usprawiedliwionego zainteresowania, stosowany przede wszystkim w odniesieniu do os6b pelnigcych funkcje
publiczne. W orzecznictwie przyjmuje sie, ze ujawnienie takiej informacji zgodnie z art. 14 ust. 6 Prawo Prasowe
lub wizerunku shuzy¢ powinno ochronie konkretnego, uzasadnionego interesu spolecznego, ktéry nie moze byc
utozsamiany tylko z potrzeba zaspokojenia ciekawoSci okreslonego kregu osob (wyrok Sadu Najwyzszego z dnia 11
pazdziernika 2001 r., I CKN 559/99).

Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy w rezolucji z dnia 23 stycznia 1970 r. uchwalilo, Ze prawo do prywatnosci
wyraza sie przede wszystkim w prawie do prowadzenia wlasnego zycia z minimum ingerencji. Dotyczy zycia
prywatnego, rodzinnego i domowego, fizycznej i wewnetrznej integralnos$ci, honoru, reputacji, prawo do tego, aby nie
by¢ przedstawianym w falszywym Swietle, do nieujawniania faktéw nieistotnych, krepujacych, do zakazu publikacji
prywatnych fotografii bez wczesniej pozyskanej zgody, ochrony przed naduzywaniem prywatnych wiadomosci oraz
przed ujawnianiem informacji przekazanych lub otrzymanych w warunkach poufnosci.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem ,,Orientacja seksualna stanowi bez watpienia nie tylko dobro osobiste, ale
szczegoblnie chroniong sfere prywatnosci, dlatego tez opublikowanie bez zgody zainteresowanych zdjecia calujacych
sie mezczyzn stanowi naruszenie sfery intymnej, a co za tym idzie i débr osobistych (zob. wyr. SA w Poznaniu z dnia
27 grudnia 1998r., I ACa 789/98, niepubl.; takze wyrok tego sadu, I ACr 322/93, niepubl.). Analogicznie nalezaloby
uznac¢ w niniejszej sprawie.

Pojecie ,dzialalnosSci publicznej", przewidziane w art. 14 ust. 6 Prawo Prasowe nalezy rozumie¢ szeroko, podobnie jak
w regulacji odnoszacej sie do wizerunku przyjmujac, Ze nie chodzi tu jedynie o dzialalno$¢ polityczna (wyrok Sadu
Najwyzszego z dnia 12 wrze$nia 2001 r., II CKN 559/99). Osobami prowadzacymi dzialalno$é publiczng w rozumieniu
tego przepisu moga byé¢, w okre§lonych okolicznosSciach, takze inne osoby, spoza kregow polityki, dzialajace -
takze w formach niezinstytucjonalizowanych - w dziedzinie nauki lub sztuki, ktérych postawa i gloszone poglady
wspoltksztattuja poglady panujace w spoleczenstwie i ktore skupiaja wokot siebie znaczace $rodowiska opiniotworcze,
przez ktére moga wywiera¢ istotny wplyw na bieg spraw publicznych.



Trzeba przy tym wskaza¢ na rdznice zakresowe pojecia "osoby publicznej" i "osoby prowadzacej dzialalnoéc
publiczna". Osobg publiczna w szerokim rozumieniu, jest osoba znana publicznie z racji réoznych form swojej
aktywno$ci, rozpoznawalna w szerokich kregach spoleczenstwa, osobg prowadzaca dzialalno$¢é publiczng jest
natomiast osoba - niekoniecznie szerzej publicznie znana - prowadzaca dzialalno$¢ zwigzana z ré6znymi instytucjami
zycia publicznego i spolecznego, w ktorej realizuje sie interes publiczny. Jak wskazal Sad Najwyzszy w wyroku z dnia 12
wrze$nia 2001 r., I CKN 559/99, dzialalnoScig publiczna moze by¢ np. pelnienie funkcji prezesa lokalnej spdldzielni
mieszkaniowe;j.

Do kategorii os6b publicznych naleza zaré6wno osoby sprawujace funkcje publiczne, jak i osoby, ktore nie pelnigc ich,
odgrywaja role w roznych dziedzinach zycia publicznego, takich jak polityka, zycie spoleczne, kultura i sztuka, a poérod
nich aktywni w tych dziedzinach, cieszacy sie znacznym zainteresowaniem publiczno$ci i mediow, artysci i gwiazdy
rozrywki. Osoby te nierzadko same zabiegaja o popularno$¢, bedaca dla nich miara powodzenia zawodowego, takze
przez udzielanie wywiad6w i informacji o swoim zyciu prywatnym wielonakladowym gazetom.

Zarowno funkcjonariusz publiczny, o ktérym w art. 115 § 13 kk. jak i osoba pelnigca funkcje publiczna, aby
mogla by¢ zaliczona do kregu osob, o jakich mowa w art. 81 ust. 2 pkt 1 pr. aut., czyli do oséb, co do ktorych
nie jest wymagane zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku, musi speliaé jeszcze jeden warunek - musi
by¢ powszechnie znana. Do osbb takich zaliczy¢ nalezy niewatpliwie: Prezydenta, Marszalka Sejmu, Marszatka
Senatu, Prezesa NIK, Prezesa NBP, Pierwszego Prezesa Sadu Najwyzszego, Prezesa NSA, ministréw. Z pewnymi
watpliwo$ciami wypada uznac¢, ze w grupie tej mieszcza sie takze: ministrowie stanu w Kancelarii Prezydenta,
wicemarszalkowie Sejmu i Senatu, poslowie i senatorowie (ale chyba jednak nie wszyscy), sekretarze i podsekretarze
stanu, kierownicy centralnych urzedéw, wojewodowie, funkcjonariusze gremidéw kierowniczych partii politycznych,
organizacji spolecznych i zawodowych (w tym takze zwigzkdéw zawodowych), rektorzy wyzszych uczelni (ale takze
chyba nie wszyscy). Do grona oséb powszechnie znanych zaliczy¢ nalezy duchownych, jezeli pelnia oni funkcje
kierownicze i administracyjne w kosciolach i zwiazkach religijnych, a wiec: Prymasa, Sekretarza Konferencji
Episkopatu, arcybiskupow, biskupdw, superintendentéw, rabin6w. Uzna¢ wypada, ze osoba powszechnie znana jest
zaréwno osoba znana na obszarze calego panstwa, jak i ta, ktora jest stynna i rozpoznawalna w pewnej jego czeSci. Do
tej drugiej grupy zaliczy¢ mozna: burmistrza, wojta, proboszcza, przewodniczacego kola (...), dyrektora gminnej szkoly
podstawowej. Jednocze$nie nie kazdy posel i senator, nie kazdy sekretarz stanu, a tym bardziej podsekretarz, nalezy
do kregu powszechnie znanych. Nie ma przeszkod, aby lokalna gazeta publikowala konterfekt osoby powszechnie
znanej w spolecznosci, w ktorej funkcjonuje, byleby zostal wykonany w zwiazku z pelnieniem przez te osobe funkcji
publicznej. Nie ma takze przeszkdd, aby tego rodzaju wizerunek byt reprodukowany w prasie centralnej. Oczywiscie
dozwolone jest rozpowszechnianie wizerunku wykonanego tylko w zwigzku z pelnieniem funkcji publicznej. Tak
wiec mozna np. opublikowaé zdjecia wojta uczestniczacego w zebraniu gminy, natomiast niedozwolone bedzie
rozpowszechnianie zdjecia tego samego urzednika opalajacego sie z przyjaciétka na plazy. Caltkowicie niedozwolone
jest rozpowszechnianie wizerunku kazdej osoby, w tym takze powszechnie znanej i pelniacej funkcje publiczne, w
sytuacjach bardzo prywatnych i intymnych. A z takich sytuacji, tj. ze §lubu oskarzycielek positkowych i momentu ich
pocatunku, pochodzily zdjecia opublikowane wraz z artykulami w (...) — Gazeta (...) i ,,D.”.

Prawo prasowe i Prawo autorskie uzalezniaja jednak mozliwo$¢ rozpowszechniania wizerunku oraz publikowania
informacji dotyczacych prywatnej sfery zycia od zgody osoby zainteresowanej. Nalezy zaznaczyC, ze przy
rozpowszechnianiu czyjego$ wizerunku wymadg zezwolenia nie wystepuje, jesli zaplacono tej osobie za pozowanie.
Istnienia zgody uprawnionego ani jej zakresu nie domniemywa sie (wyrok Sadu Najwyzszego z dnia 20 maja 2004
r., II CK 330/03, nie publ.).

Zgodnie z wyrokiem Sadu Najwyzszego z dnia 12 grudnia 2006 r., sygn. akt IT CSK 280/06, LEX nr 232817 ,,zgoda
pokrzywdzonego wylacza bezprawno$¢ zachowania sie sprawcy naruszenia dobra osobistego. Jest aktem woli
stanowigcym wyraz Swiadomoéci uprawnionego co do przystugujacego mu prawa wypowiedzenia sie oraz zamiaru
zamanifestowania na zewnatrz skorzystania z tego prawa. Nie musi sie wyraza¢ przez zachowania doslowne, moze
by¢ dorozumiana, w tym réwniez przez brak sprzeciwu. Jednakze o braku sprzeciwu wyrazajacego zgode mozna



moéwic tylko wtedy, gdy istniala okazja do swobodnego wyrazenia sprzeciwu, a mimo to uprawniony w tym zakresie
jednoznacznie pozostal bezczynny”.

Zgoda musi by¢ niewatpliwa i wyrazona bezposrednio, wprost przez wszystkie osoby zainteresowane. Moze mieé¢
charakter ustny, pisemny, a nawet przybraé postaé¢ aktu notarialnego. By wkroczy¢ w czyja$ prywatno§é konieczne
jest zatem uzyskanie wyraznej i jednoznacznej zgody. Brak wyraZnego sprzeciwu nie moze by¢ poczytany za
zgode dorozumiang. Zgodnie z wyrokiem Sadu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 3 kwietnia 1997r. sygn. akt
I ACa 148/97 ,,na opublikowanie tych informacji, cho¢ obiektywnie prawdziwych, niezbedne bylo uzyskanie
wprost zgody zainteresowanej. W jej braku zachowanie dziennikarza nie spelilo wymogu zachowania szczegblnej
staranno$ci zawodowej. Obejmuje ona nie tylko powinno$é uzyskania zgody dotyczacej publikacji faktow ze sfery zycia
prywatnego, ale takze potrzebe rozwazenia celowoSci ujawnienia informacji o bardzo znacznym ciezarze gatunkowym
w spos6b umozliwiajacy identyfikacje danej osoby (zdjecie, prawdziwe imie i pierwsza litera nazwiska, wskazanie
miejsca jej pobytu) oraz uwzglednienia niekorzystnych jej skutkow”.

Na wizerunek sklada sie zespdl rozpoznawalnych cech fizycznych umozliwiajacych identyfikacje okreslonej osoby.
Dopuszczalne jest rozpowszechnianie wizerunku stanowigcego szczegol, fragment takiej calosci, jak: zgromadzenie,
krajobraz, publiczna impreza. Tak wiec nie wymaga zezwolenia osoby zainteresowanej: zamieszczenie zdjecia, na
ktorym widnieje ona jako jeden z uczestnikéw narady, utrwalenie na tasmie filmowej lub magnetowidowej koncertu,
ktéremu taka osoba sie przyshuchuje, czy wreszcie opublikowanie fotografii, na ktérej rozpoznawany jest kto$
jako uczestnik demonstracji, pielgrzymki, procesji, pochodu, wiecu. Mozna takze, fotografujac park, utrwali¢ pare
staruszkdéw odpoczywajgcych na tawce czy mlodych ludzi catujacych sie na tle fontanny. Niedopuszczalne jednak jest
takie "wykadrowanie" tych fotografii, iz osoby te przestaja by¢ szczegblem caloéci. Tego typu zabieg stanowi naruszenie
dobra osobistego i prawa do prywatnoSci.

Do naruszenia prawa do wizerunku dochodzi wtedy, gdy przedstawione dostrzegalne cechy osoby ukazywanej
pozwalaja na jej identyfikacje przez inne osoby. W literaturze jest sporne czy do naruszenia prawa do wizerunku
dochodzi tylko wtedy gdy identyfikacja osoby moze nastapi¢ wylacznie na podstawie zdjecia czy tez rowniez wtedy
gdy tozsamo$¢ osoby przedstawionej na zdjeciu mozna ustali¢ w polaczeniu z podanymi obok informacjami. Nalezy
zgodzi¢ sie ze stanowiskiem wyrazonym w wyroku Sadu Najwyzszego z dnia 27 lutego 2003 r., IV CKN 1819/00,
OSP 2004, z. 6, poz. 75, z glosa J. B., zgodnie z ktérym "naruszenie prawa do wizerunku osoby fizycznej ( art.
23 k.c.) nastepuje wowczas, gdyby opublikowana w prasie bez zgody tej osoby fotografia wykonana byla w sposob
umozliwiajacy identyfikacje tej osoby". Dotyczy to rowniez wizerunkéw cze$ciowo znieksztalconych.

Roéwniez publikacja zdjeé, ktore nie stanowig wizerunku danej osoby, ale w powiazaniu z tre$cig artykutu umozliwiaja
jej rozpoznanie stanowi naruszenie dobr osobistych (tak Sad Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 16 kwietnia 2010r.
I ACa 1100/09 Apel.-W-wa 2011/1/1). Jak wskazal Sad Najwyzszy w uzasadnieniu wyroku z dnia 24 stycznia 2008r.
sygn. I CSK 319/07 wskazanie w czasopi§mie osoby pozornie zamaskowanej, a w rzeczywisto$ci rozpoznawalnej, moze
stygmatyzowac jg oraz najblizsze jej osoby i powodowa¢ ostracyzm w kregu spolecznym, z ktérym pokrzywdzony
wiaze swoje zycie, aktywnos$¢ spoleczng oraz zawodowa. W niniejszej sprawie — jak wcze$niej juz wskazano - powod
byl rozpoznawalny na fotografii wskutek uwidocznienia swoich charakterystycznych cech wygladu tj. polowy twarzy,
ksztaltu glowy, wlosow, specyficznej brody - kto$ kto slyszal o tym zdarzeniu, gdy zobaczyl fotografie w czasopiémie,
to widzac pozniej powoda mogl kojarzy¢ go z tym zdarzeniem, nawet jesli nie znat go osobiscie.

Stusznie zauwazono w orzecznictwie, ze ,wymog rozpoznawalnoéci nalezy wigzaé¢ wylacznie z forma przedstawienia
danej osoby, a wiec taka, ktéra pozwala na ustalenie osobistych cech danej osoby w chwili sporzadzania
fotografii" (wyrok SA we Wroclawiu z dnia 30 stycznia 2014 r., I ACa 1452/13, LEX nr 1425612 — spo6r dotyczyl
mozliwo$ci rozpowszechniania wizerunku osoby w ramach zdje¢ klasowych z dawnych czasow szkolnej edukacji).
Zabiegi anonimizacji osoby w postaci retuszu jej wygladu, zwlaszcza twarzy, moga by¢ nieudolne badz tez maskowanie
moze by¢ pozorowane (zob. wyrok SN z dnia 24 stycznia 2008 r., I CSK 319/07, LEX nr 448025) — jesli wskutek takich
dzialanh wciaz bedzie mozliwa obiektywna rozpoznawalno$¢ przedstawianej osoby (zob. np. wyrok SA w Warszawie z
dnia 20 listopada 2012 ., VI ACa 668/12, LEX nr 1254552; wyrok SA w Lodzi z dnia 25 lipca 2013r., 1 ACa 251/13, LEX



nr 1356565; nie dojdzie jednak akurat do naruszenia prawa do wizerunku w przypadku, gdy wlasciwie ukryto rysy
twarzy lekarza, pomijajac jednak plakietke z jego personaliami na fartuchu lekarskim, co dopiero umozliwia wlaéciwa
identyfikacje — w $§lad za wyrokiem SO w Poznaniu z dnia 6 wrze$nia 1999 r., I C 257/99, niepubl., naruszenie prawa
do wizerunku przyjmuje jednak w takiej sytuacji J. S., Konflikt zasad..., s. 178).

W realiach niniejszej sprawy nie budzi watpliwoéci, iz K. F. ani S. F. nie udzielily zgody oskarzonym na publikacje
relacji z ich §lubu i informacji z ich zycia prywatnego, ani tez na publikacje swoich wizerunkéw. O braku zgody
Swiadczyl fakt, iz uroczysto$¢ §lubu kobiet z dnia 2 sierpnia 2008 r. co do jego czasu i miejsca byla tajemnicg. O
terminie i miejscu ceremonii kobiety poinformowaly jedynie najblizsze osoby. Nie zyczyly sobie obecnoéci mediow
podczas ceremonii. Jednakze A. S. (1) wraz z fotoreporterka pozostala na $cisle prywatnym $lubie humanistycznym
oskarzycielek positkowych celem zebrania i stworzenia sensacyjnego artykulu, wykorzystujac mylne przekonanie
kobiet o tym, ze takze ona zamierzala zawrze¢ zwigzek partnerski. Dziala ona zatem, zbierajac i tworzac material
prasowy zilustrowany zdjeciami oskarzycielek positkowych z ich §lubu z zamiarem bezposrednim popeklienia
przypisanego jej czynu.

Nie ulegalo rowniez watpliwoSci, ze do§wiadczeni redaktorzy (...) — Gazeta (...) w osobach A. T. (redaktora wydania
w/w gazety z dnia 4.08.2008r.), P. B. (redaktora wydania w/w gazety z dnia 6.08.2008r. i redaktora naczelnego D.)
oraz G. J. (1) (redaktora naczelnego (...) — Gazeta (...)) powinni posiadaé¢ swiadomo$¢ tego, ze §lub oskarzycielek
positkowych (zaréwno religijny jak i humanistyczny) mial charakter stricte prywatny, nie zwigzany z dzialalnoécia
publiczna (ktora jedynie K. F. zajmowala sie) oraz ze nie wyrazily one zgody na publikacje: relacji z tego §lubu i
identyfikujacych detali z ich Zycia prywatnego oraz ich wizerunkéw. Przejawem tej $wiadomosci oskarzonych byto
zadecydowanie o publikacji artykuléw z fotografiami oskarzycielek positkowych z wypikselowaniem ich wizerunkow.
Jednakze wspomniane wypikselowanie bylo nieskutecznie, czyli zezwalalo na identyfikacje kobiet przez przecietnego
czytelnika, w szczegdlnosci w powigzaniu z trescia artykulow. Powyzsze uzasadnia przypisanie oskarzonym dzialania
przy popehieniu przypisanych im czynéw z zamiarem bezpos$rednim.

O braku zgody oskarzycielek positkowych takze na dalsze publikacje $wiadczyt réwniez przebieg rozmowy
telefonicznej A. S. (1) zK. F., do ktérej dziennikarka zadzwonila na zastrzezony numer juz po ukazaniu sie wskazanego
materialu prasowego z dnia 4 sierpnia 2008 r. A. S. (1) spytala woéwczas oskarzycielke o mozliwosé udzielenia wywiadu
dla (...) — Gazeta (...). Dziennikarka w tej rozmowie przyznala sie, ze byla w dniu ich §lubu w klubie. K. F. stanowczo
odmowita. Nie mozna rowniez pominaé okolicznoSci, ze oskarzycielki positkowe zadzwonily do swojego miejsca pracy
z pro$ba o nieudzielanie jakichkolwiek informacji i wywiadéw na ich temat. Z taka sama pro$ba wystapily rowniez
do swoich rodzin.

Z kolei oskarzony K. B. (1) dzialajac z zamiarem bezposrednim w celu zebrania materialu prasowego przeprowadzit
wywiad z matka K. F., na ktérego podstawie powstal artykul z dnia 6 sierpnia 2008 r. ,,Te lesbijki mialy mezow”,
ktorej wspodlautorem byla takze A. S. (1). Nie budzi watpliwosci, iz oskarzony mial obowigzek uzyska¢ zgode obu
oskarzycielek positkowych na publikacje tego wywiadu, bowiem matka K. F. nie wypowiadala sie w nim na temat
swojego zycia, lecz zycia prywatnego i intymnego corki oraz jej partnerki, czyli innych niezaleznych osob.

Przypisujac oskarzonym popelnienie czynoéw z art. 49 w zw. z art. 14 ust. 6 prawa prasowego, nalezalo miec takze na
uwadze regulacje prawa prasowego, nakladajace na nich odpowiedzialno$¢ stuzbowa w zwigzku ich stanowiskami:
dziennikarzy — co do A. S. (1) i K. B. (1); redaktoréw — co do A. T. i P. B. oraz redaktora naczelnego — co do G. J. (1).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 7 Ustawy Prawo Prasowe redaktorem naczelnym jest osoba posiadajaca uprawnienia do
decydowania o caloksztalcie dzialalnoéci redakeji. Atrybutem bycia redaktorem jest wplyw na tres¢ publikowanych
materialow i proces decyzyjny odno$nie caloksztaltu dzialalnoSci redakcji. Ponosi on odpowiedzialno$é¢ za
calo$¢ publikacji. Zgodnie bowiem z art. 25 ust. 4 Ustawy Prawo Prasowe redaktor naczelny odpowiada za
tre$¢ przygotowanych przez redakcje materialdbw prasowych oraz za sprawy redakcyjne i finansowe redakeji w
granicach okreSlonych w statucie lub wiasciwych przepisach. Z racji pelnionej funkeji powinien on dokonywaé
weryfikacji materialébw prasowych i nie dopuszczaé do publikacji materialéw niespelniajacych standardéw rzetelnego



dziennikarstwa. Termin publikuje nalezy rozumie¢ w ten sposob, ze publikujacym jest podmiot, ktéry zadecydowat o
podaniu do wiadomoSci publicznej takze danych dotyczacych prywatnej sfery zycia bez zgody osoby zainteresowane;j.
Jak przy tym wskazuje judykatura, z art. 7 ust. 2 pkt 7 oraz art. 25 ust. 11 4 ustawy z 1984r. - Prawo prasowe wynika,
ze redaktor naczelny posiada uprawnienia do decydowania o caloksztalcie dzialalnosci redakeji i nig kieruje. Jest
tez osoba odpowiedzialng za tre$¢ przygotowywanych przez redakcje materialéw prasowych. Redaktor naczelny, z
jednej strony, zawsze moze wplynaé¢ na ukazanie sie i ksztalt kazdej publikacji, a z drugiej strony, obowiazany jest
wprowadzié w redakcji takie standardy, procedury i system kontroli przestrzegania prawa oraz zasad etyki zawodowej,
by do publikacji bezprawnych nie dochodzilo. Uchybiajac tym ogdlnym i szczegdlnym obowiazkom, musi sie liczyé
z odpowiedzialnoécig prawng. Uzasadnia to skonstruowanie, wedlug zasad logicznego rozumowania, domniemania
faktycznego, ze redaktor naczelny, ze wzgledu na posiadany zakres kompetencji, jest osoba, ktéra spowodowala
opublikowanie materialu prasowego (wyroki: SN z dnia z dnia 2 grudnia 2010 r., I CSK 11/10 i SA w W. z dnia 10
kwietnia 2013 r. VI ACa 1347/12).

Z kolei wedlug art. 7 ust. 2 pkt 6 Ustawy Prawo Prasowe redaktorem jest dziennikarz decydujacy lub wspoéldecydujacy
o publikacji materialéw prasowych. Zgodnie z art. 7 ust. 5 pkt 5 Ustawy Prawo Prasowe dziennikarzem jest za$ osoba
zajmujaca sie redagowaniem, tworzeniem lub przygotowywaniem materialdbw prasowych, pozostajaca w stosunku
pracy z redakcja albo zajmujaca sie taka dzialalno$cia na rzecz i z upowaznienia redakeji. Jak wynika przy tym z art.
12 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo Prasowe dziennikarz jest obowigzany chronié¢ dobra osobiste.

Oskarzony G. J. (1) jako redaktor naczelny ,,(...) Gazeta (...)”, P. B. jako redaktor naczelny internetowego wydania ,D.”
oraz A. T. i P. B. jako redaktorzy prowadzacy poszczeg6lne wydania (...) niewatpliwie mieli wplyw na ksztalt i tre$¢
artykulow, wskazanych w przypisanych im czynach, a tym samym zezwolili na ich publikacje. Material dowodowy nie
wykazal przy tym aby w dniach publikacji artykuléow G. J. (1) jako redaktor naczelny ,,(...) Gazeta (...)”, P. B. jako
redaktor naczelny internetowego wydania ,,D.” oraz A. T. i P. B. jako redaktorzy wydan ,,(...) Gazeta (...)” odpowiednio
z dnia: 4 i 6 sierpnia 2008r. nie wykonywali swoich ustawowych obowigzkéw stuzbowych. Dowody przy tym nie
ujawnily tego aby G. J. (2) zastepowal wowczas w pracach, rodzacych odpowiedzialno$¢ za tre$¢ przygotowanych przez
redakcje w/w materialow prasowych, pierwszy zastepca redaktora naczelnego T. K. (2) lub inni zastepcy.

Poza tym imiona i nazwiska oskarzonych zostaly podane w impressum. Dane A. T. ukazane byly jako redaktora
wydania na pierwszej stronie ,,(...) Gazeta (...)” z dnia 4 sierpnia 2008r., a P. B. jako redaktora wydania tej gazety z
dnia 6 sierpnia 2008r., jak rowniez zostal on wskazany na stronie internetowej jako redaktor naczelny ,,D.”. Z kolei
G. J. (1) byt wpisany w impressum w tych gazetach (na przedostatniej stronie) jako redaktor naczelny.

Trzeba doda¢, iz przepisy o tzw. impressum zawarte w art. 27 Ustawy Prawo Prasowe maja zapewni¢ czytelnikowi
pelng informacje o kazdym druku periodycznym. Wprowadzajac obowiazek ich podawania, ustawodawca stara sie
sprostac istniejacym w tym wzgledzie standardom miedzynarodowym. W praktyce prasy polskiej informacje, o jakich
mowa w art. 27 ust. 1 pr. pras., zamieszczone s3 najczesciej zwyczajowo na drugiej, ostatniej lub przedostatniej stronie,
a w wyjatkowych wypadkach na pierwszej. Do$¢ czesto tre§¢ impressum jest rozszerzona i przynosi takze wiadomosci
o skladzie redakgcji, kolegium redakcyjnego lub rady programowe;j i osobach kierownikéw poszczegdlnych dzialow
(Jacek Sobczak, Komentarz do art.27 ustawy - Prawo prasowe, LEX 2008).

Z kolei A. S. (1) i K. B. (1) jako dziennikarze przygotowali material prasowych i stworzyli pierwsze wersje
artykulow, ktore przeslali przelozonym redaktorom. Byli autorami tekstow, a ich imiona i nazwiska figurowaly przy
opublikowanych artykulach.

Sad w przedmiotowej sprawie nie dopatrzy! sie zadnych okolicznoéci, ktére wylaczalyby mozliwo$¢ przypisania winy
oskarzonym. Nalezy bowiem wskaza¢, ze oskarzeni to osoby pelnoletnie, dojrzale, poczytalne, a nadto w niniejszym
postepowaniu nie dziatali tez pod wplywem bledu. Zatem od oskarzonych K. B. (1), A. T., P. B.,, G. J. (1) i A. S. (1)
mozna wiec bylo wymagaé zachowania zgodnego z obowigzujacymi normami prawnymi, za$ ich postepowania nie
usprawiedliwiaja zadne okolicznoS$ci ekstremalne.



Wobec powyzszego przypisanie winy oskarzonym K. B. (1), A. T., P. B., G. J. (1) i A. S. (1) bylo w pelni uzasadnione.

Rozwazajac kwestie rodzaju i wysokoSci kar Sad kierowat sie dyrektywami wymiaru, okreslonymi w art. 53 k.k., nadto
mial na wzgledzie wszystkie okolicznoéci przemawiajace zar6wno na korzysé oskarzonych, jak i na ich niekorzysé.
Analizowal zaréwno elementy przedmiotowe, jak i podmiotowe czynéw, aby wymiar kary spehil poczucie spolecznej
sprawiedliwosci kary, nadto by byl adekwatny do stopnia winy oskarzonych i spolecznej szkodliwoéci popelnionych
przez nich czynéw oraz aby osiagnal cele zapobiegawcze i wychowawcze.

Oceniajac stopien winy oskarzonych Sad uznal, iz zarzucanych im czynéw dopuscili sie umys$lnie z zamiarem
bezposrednim. Nic nie usprawiedliwia tego zachowania, dlatego stopien ich winy jest znaczny. Oskarzycielki
positkowe chcialy zachowaé okolicznoéci zawarcia Slubu w tajemnicy przed mediami. Tymczasem oskarzona A. S.
(1) dowiadujac sie od informatora o ich $lubie udala sie podstepnie na $ciéle prywatna uroczysto$¢ celem zdobycia
materialu prasowego. Podala sie za osobe o orientacji homoseksualnej, ktora mysli o zawarciu w przyszlosci zwigzku
partnerskiego. Z uwagi na fakt, iz K. F. i S. F. w istocie spodziewaly sie przybycia pary kobiet, oskarzona mogta zostac
na ceremonii. Oskarzony K. B. (1) dostajgc zlecenie zebrania materialu prasowego ustalil adres zamieszkania matki
K. F. i przeprowadzil z nig wywiad na temat prywatnej sfery zycia jej corki jak i partnerki, ktéry postuzyl pézniej do
artykulu z dnia 6 sierpnia 2008 r. Oskarzeni P. B., G. J. (1) oraz A. T. majac §wiadomo$¢, iz bohaterki w/w artykulow
nie wyrazily zgody na publikacje informacji oraz danych dotyczacych prywatnej sfery ich zycia wraz z wizerunkami,
zezwolili jednak bezrefleksyjnie na ich publikacje.

Stopien spolecznej szkodliwos$ci popelnionych przez oskarzonych czynéw Sad uznal za wysoki, majac na uwadze rodzaj
naruszonych przez nich dobr, posta¢ zamiaru, motywacje, jak rowniez okolicznoéci popelienia czynu. Nie ulega
watpliwosci, ze zachowanie oskarzonych wzbudza silng spoleczna dezaprobate. Oskarzeni publicznie ujawnili bowiem
okoliczno$ci ze §lubu i Zycia prywatnego i intymnego kobiet o generalnie nieakceptowalnej woéwczas w spoleczenstwie
polskim orientacji seksualnej. Uczynili to w ramach komercyjnego wywolania sensacji i pozyskania szerokiego kregu
czytelnikow. W tym celu postugiwali sie no$nymi i przyciggajacymi uwage fotografiami i zwrotami jak: ,faceci ich
rozczarowali”, ,dobrze znala smak chlopa”, ,awantury, klotnie i wyzwiska w ich domu byly na porzadku dziennym”,
»,maz ja zawioddl, mezczyzni wydawali sie jej odrazajacy”, ,matka nie chciala mie¢ w rodzinie niewidomego czlowieka”.

Okoliczno$cia obcigzajaca oskarzonych bylo rowniez to, ze na skutek w/w publikacji K. F. i S. F. przezywaly silny stres,
lek i depresje, co wykazala opinia sadowo-psychologiczna z dnia 20 sierpnia 2010 r., sporzadzona na potrzeby sprawy
cywilnej o naruszenie dobr osobistych o sygn. akt I C 1204/08 k. 1766-1778v oraz uzupeliajaca opinia sagdowo —
psychologiczna z dnia 10 lutego 2011 r. (k.1779-1783Vv). Zostaly one przy tym pozbawione poczucia bezpieczenstwa
oraz prywatnosci.

W ocenie Sadu do okolicznosci obciazajacych oskarzonych nalezalo zaliczy¢ takze znaczny stopien spotecznej
szkodliwoéci przypisanych im czynéw. Oskarzeni dopuscili sie bowiem czynow skierowanych przeciwko waznym
dobrom prawnie chronionym, jakim sa prawo do prywatnosci, intymno$ci i wizerunku.

Jako okoliczno$¢ tagodzaca uznano fakt, ze oskarzeni nie wchodzili wezeéniej w konflikt z prawem i prowadza
ustabilizowany tryb zycia.

Majac powyzsze na wzgledzie, Sad wymierzyl kazdemu z oskarzonych za przypisane im czyny, na podstawie art. 49
Ustawy Prawo Prasowe, kary grzywny w wymiarze po 100 stawek dziennych w wysoko$ci po 50 zlotych kazda. Z tym,
ze P. B. — za dwa czyny — uczynil to na podstawie art. 49 Ustawy Prawo Prasowe w zw. z art. 91 § 1 k.k. Majac bowiem
na uwadze art. 91 § 1 k.k., wskazujacy na popelnienie przez oskarzonego czynéw w krotkich (jednodniowych - data
czyndéw: 05.08.2008 r.106.08.2008 r.) odstepach czasu oraz z wykorzystaniem takiej samej sposobno$ci (zezwolenie
na publikacje artykuléw, w ktérym zawarto informacje i dane dotyczace prywatnej sfery zycia K. F. i S. F. wraz z ich
wizerunkami bez ich zgody) zanim zapad} pierwszy nieprawomocny wyrok - Sad przyjal, iz czyny przypisane temu
oskarzonemu stanowig ciag przestepstw i wymierzyl mu jedna kare.



Orzeczenie kar uksztaltowanych w powyzszy sposob, czynilo zado§é dyrektywom wymiaru kary, pozwalajac na
uSwiadomienie oskarzonym naganno$c¢ ich postepowania i powstrzymanie ich od podjecia analogicznych dzialan w
przyszlosci, osiagajac w konsekwencji cele stawiane wymiarowi kary w zakresie prewencji szczego6lne;.

Uksztaltowane w powyzszy sposob orzeczenie o karze bedzie stanowilo takze czytelny sygnal dla obywateli, iz
popelnianie przestepstw jest nieoplacalne i kazdorazowo spotka sie z nieuchronng karg, powstrzymujac tym samym
potencjalnych sprawcoéw przestepstw od realizacji zamiaru naruszenia prawa.

Reasumujac, uksztaltowane w stosunku do oskarzonych w powyzszy sposéb kary pozostaja adekwatne do stopnia
winy i stopnia spolecznej szkodliwoS$ci przypisanych im czynéw. Nadto uwzgledniajg caloéé dyrektyw stawianych ich
wymiarowi, pozostajac karami sprawiedliwymi i zgodnymi ze spotecznym poczuciem sprawiedliwos$ci, nie bedac ani
razaco tagodnymi, ani tez niewspoimiernie surowymi.

Z kolei przy ustalaniu wysoko$ci kazdej stawki dziennej grzywny na kwote 50 zlotych, Sad wzigl pod uwage dochody
oskarzonych, ich warunki osobiste, rodzinne, stosunki majatkowe i mozliwos$ci zarobkowe.

Poza tym, na podstawie art. 624 § 1 k.p.k., Sad w punkcie VI wyroku zwolnil oskarzonych od zaplaty na rzecz Skarbu
Panstwa kosztow sadowych, majac na uwadze fakt wymierzenia wobec nich kar o charakterze majatkowym, ktéra w
istocie obcigza ich budzety, przez co tez zmniejsza $rodki na egzystencje oskarzonych i ich rodzin.

Majac na uwadze powyzsze, Sad orzekl jak w sentencji wyroku.

SSR Iwona Hulko



