Sygn. akt VI ACa 612/15

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 18 maja 2016 r.

Sad Apelacyjny w Warszawie VI Wydzial Cywilny w skladzie:
Przewodniczqcy - SedziaSA Marcin Lochowski (spr.)
Sedziowie:SA Aldona Wapinska

SO (del.) Joanna Mrozek

Protokolant:protokolant Katarzyna Mikiciuk

po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2016 r. w Warszawie
na rozprawie

sprawy z powodztwa A. B.

przeciwko (...) S.A. w W,

o ochrone débr osobistych

na skutek apelacji pozwanego

od wyroku Sqdu Okregowego w Warszawie

z dnia 9 lutego 2015 r., sygn. akt II1 C 1191/13

1. zmienia zaskarzony wyrok w ten sposoéb, ze:

a) w punkcie pierwszym oddala powédztwo;

b) w punkcie drugim zasqdza od A. B. na rzecz (...) S.A. w W. kwote 377 (trzysta siedemdziesiqt
stedem) zl tytulem zwrotu kosztow procesu;

¢) nakazuje pobraé od A. B. na rzecz Skarbu Panstwa — Sqadu Okregowego w W. kwote 172,30 zl (sto
siedemdziesiqt dwa zlote trzydziesci groszy) tytulem kosztéow sqgdowych;

2. zasqdza od A. B. na rzecz (...) S.A. w W. kwote 870 (osiemset siedemdziesiqt) zl tytulem zwrotu
kosztéow postepowania apelacyjnego.

Sygn. akt VI ACa 612/15

UZASADNIENIE

A. B. wniost pozew o ochrone dobr osobistych przeciwko (...) S.A. — wydawcy dziennika Gazeta (...), domagajac sie
nakazania pozwanemu opublikowania o§wiadczenia o nastepujacej tresci: (...) S.A. jako wydawca dziennika Gazeta
(...) przeprasza pana A. B. za naruszenie jego débr osobistych w artykulach z dnia 15 czerwca 2013 r. pt. ,,(...)” oraz
»(...)”, opublikowanych na lamach Gazety (...) oraz w wydaniu internetowym Gazety, a takze publikacji w dniu 29
czerwca 2013 r. pt. ,,(...)” poprzez podanie nieprawdziwych informacji w treSci powyzszych artykuléow co do przedmiotu
i okoliczno$ci przetargu organizowanego przez (...) i nieuprawnione sugerowanie opinii publicznej wplywu pana A. B.



na sposo6b przeprowadzenia oraz wynik przetargu.”, w terminie 7 dni od dnia uprawomocnienia sie wyroku na stronie
2 wydania ogdlnopolskiego Gazety (...) w ramce o wymiarach 20 ¢cm x 10 cm oraz o zasadzenie od pozwanego na rzecz
powoda kosztéw postepowania.

Powod wskazal, ze w czerwcu 2013 r. na lamach dziennika Gazeta (...), ktérego wydawca jest pozwana spdtka oraz
na stronach internetowych tego dziennika ukazat sie cykl artykulow, zawierajacych treéci naruszajace dobra osobiste
powoda. Powdd wskazal na szereg artykuléw, w ktorych byla mowa o willi w o$rodku (...) na wyspie W., w sposéb
jednoznaczny wskazujgcych na powigzanie A. B. z organizowanym przetargiem. Powod upatruje naruszenia jego
dobr osobistych przez insynuowanie w powyzszych publikacjach, iz A. B. jako polityk skorzystal z posiadanych przez
siebie wplywow w celu uzyskania praw do warto$ciowej nieruchomosci. W opinii powoda, autorzy tekstow zawarli
w nich wyrazng sugestie, ze przetarg na wynajem przedmiotowej nieruchomosci z udzialem Fundacji (...) odbyt
sie z naruszeniem przepisoOw prawa, a jego faktycznym beneficjentem jest wlasnie A. B.. Zdaniem powoda, sposb
przekazania informacji w formulowanych przez pozwang artykulach jednoznacznie sprowadzaja na niego podejrzenia
o korupcje.

Pozwana spo6tka wniosta o oddalenie powbdztwa, wskazujgc, ze powddztwo pozbawione jest podstaw faktycznych
i prawnych, a publikacje prasowe, na ktére powoluje sie powdéd w zadnym razie nie nosza znamion bezprawnego
naruszenia jakichkolwiek jego dobr osobistych.

Sad Rejonowy dla Warszawy-Mokotowa w Gazety (...), w ramce o wymiarach 10 cm x 5 cm, czcionka Times
New Roman, odpowiadajgcg wielko$ci czcionki podtytulowej zastosowanej w artykule ,,(...)”, w terminie 7 dni od
uprawomocnienia sie wyroku, o$wiadczenia nastepujacej tresci: (...) S.A. jako wydawca dziennika Gazeta (...),
przeprasza pana A. B. za naruszenie jego dobr osobistych w artykulach z dnia 15 czerwca 2013 r. pt. ,,(...)” oraz
»(...)”; opublikowanych na lamach Gazety (...) oraz w wydaniu internetowym Gazety, a takze publikacji w dniu
29 czerwca 2013 1. pt.: ,(...)”, poprzez nieuprawnione sugerowanie opinii publicznej wplywu pana A. B. na sposob
przeprowadzenia oraz wynik przetargu”, a takze zasadzil od pozwanej spotki na rzecz powoda A. B., kwote 977 zl
kosztow procesu oraz nakazal pobraé¢ od pozwanej sp6lki na rzecz Skarbu Panstwa — Sadu Okregowego w W., kwote
172,30 zl tytulem wydatkéw pokrytych tymczasowo przez Skarb Panstwa.

Sad Okregowy ustalil, ze w dniu 18 kwietnia 2013 r. dyrektor (...) oglosil przetarg nieograniczony na najem
nieruchomoéci w G. I nr (...), kolo M. na okres 30 lat. Wéréd szczegblnych wymagan, jakie musieli spelni¢ oferenci
wymieniono miedzy innymi za$wiadczenie z wlaSciwej ambasady lub konsulatu o objeciu auspicjami dzialalnoéci i
funkcjonowania centrum wspoélpracy miedzynarodowej. Do przetargu przystapit tylko jeden podmiot — Fundacja(...),
ktoéry wygral ogloszony przetarg i zawart umowe najmu nieruchomosci, z ustalona roczng ceng najmu w kwocie 22.800
z}. Zaréwno obecnie, jak i w chwili wylonienia zwyciezcy przetargu czlonkiem kapituly Fundacji (...). Powdd, od 2013
r., pelni funkgcje (...) w S.. Ponadto powdd przez cztery kadencje sprawowat (...). Kontrola przetargu przeprowadzona
na zlecenie Ministra (...), nie wykazala zadnych nieprawidlowosci w zwiazku z przeprowadzonym przetargiem.

Pierwszy artykul, autorstwa A. L. i A. Z. w przedmiocie przetargu na najem nieruchomosci potozonej w os$rodku
(...) na wyspie W., ukazal sie w dniu 15 czerwca 2013 r. w papierowym wydaniu Gazety (...) pt. ,(...)". W podtytule
podano, ze przetarg na cenng wille w bylym osrodku (...) w (...) byl tak zorganizowany, ze nikt o nim nie wiedzial. W
tresci artykulu wskazano, ze przedmiotem przetargu byta najwieksza willa, potocznie zwana ,,(...)” z wyjaSnieniem,
iz odpoczywal tam m.in. J. C.. Autorzy tekstu ocenili obiekt stanowiacy przedmiot przetargu jako ,super atrakcyjna
nieruchomo$¢”. Artykul zostatl opatrzony ilustracjami budynku, okre$lonym jako willa w o$rodku (...) na wyspie W.
oraz zdjeciem A. B.. Tego samego dnia artykul, pod zmienionym tytulem — ,(...)”, zostal opublikowany na stronach
internetowego dziennika Gazeta (...) wraz z tymi samymi zdjeciami.

W dniu 18 czerwca 2013 r. na stronie internetowej dziennika, zostala zamieszczona publikacja A. Z. pt. ,(...).” Artykul
ten w dniu 19 czerwca 2013 r. ukazal sie w wydaniu tradycyjnym gazety, pod zmienionym tytutem ,(...)” Autor w
publikacji zawarl informacje o wstrzymaniu przez Ministerstwo (...) dzierzawy ww. willi. W treSci artykutu znalazly
sie kolejne odniesienia do osoby A. B., ktérego okreslono jako niezwykle ustosunkowanego polityka z wyspy W. i



powtoérzono twierdzenie, iz wysoko$¢ czynszu jest symboliczna jak za nieruchomos$é usytuowana w tak dogodnej
lokalizacji. Oba teksty ponownie zostaly zilustrowane zdjeciami budynku oraz zdjeciem powoda.

Kolejny tekst, autorstwa A. Z., o tej nieruchomosci ukazat sie w dniu 29 czerwca 2013 r. w dodatku lokalnym Gazeta
(...), pt. ,(...)” Publikacja po$wiecona zostala kwestii prawidlowo$ci gospodarowania mieniem przez dyrekcje (...).

Pismem z dnia 16 wrze$nia 2013 r. powod skierowal do pozwanej zadanie zlozenia przez (...) S.A. jako wydawce
dziennika Gazeta (...) oSwiadczenia przepraszajacego za naruszenie dobr osobistych. W odpowiedzi z dnia 277 wrze$nia
2013 r. pozwana spoOtka wskazala, ze nie znajduje w chwili obecnej podstaw do uwzglednienia zgloszonego przez
powoda zadania publikacji przeprosin. W uzasadnieniu niniejszego pisma podniesiono, ze przeprosiny w zadanej
tresci sa forma nieuprawnionej retorsji na wydawcy.

W dniu 12 wrzeénia 2013 r. przeciwko A. M. powddztwo o opublikowanie w ogdlnopolskim wydaniu dziennika
Gazeta (...) sprostowania artykulu z dnia 15 czerwca 2013 r. pt. ,(...)” wniosla Fundacja (...). A. M. wniost o
oddalenie powbdztwa, w uzasadnieniu podnoszac, ze informacje zawarte w artykule byly prawdziwe, za§ wnoszacy
wniosek nie jest osobg zainteresowana w rozumieniu prawa prasowego, nie zachowano terminu do zgloszenia
wniosku o sprostowanie, przekroczono jego objetosci, nie zapewniono jego rzeczowosci. Powddztwo to wyrokiem Sadu
Okregowego w Warszawie z dnia 5 listopada 2014 r. zostalo oddalone.

Sad Okregowy wskazal, ze zgodnie z treScig art. 23 k.c. dobra osobiste czlowieka, jak w szczegbdlnoSci zdrowie,
wolno$é, cze$¢, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalnosé
mieszkania, tworczo$¢ naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostaja pod ochrong prawa cywilnego
niezaleznie od ochrony przewidzianej w innych przepisach. Stosownie do tresci art. 24 § 1 k.c. ten, czyje dobro osobiste
zostaje zagrozone cudzym dzialaniem, moze zadaé zaniechania tego dzialania, chyba ze nie jest ono bezprawne.
W razie dokonanego naruszenia moze on takze zadaé, azeby osoba, ktora dopuscila sie naruszenia, dopeknila
czynnoéci potrzebnych do usuniecia jego skutkdéw, w szezegolnoéci zeby zlozyta odwiadczenie odpowiedniej trescii w
odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie moze on réwniez zgdaé zado$cuczynienia pienieznego
lub zaplaty odpowiedniej sumy pienieznej na wskazany cel spoleczny.

W ocenie Sadu I instancji, powdd wykazal, ze naruszone zostalo jego dobro osobiste w postaci czci, poprzez bezprawne
insynuowanie w treSci artykuléw, ze A. B. jako ,ustosunkowany” polityk skorzystal z posiadanych przez siebie
wplywoéw w celu uzyskania (dla siebie) praw do warto$ciowej nieruchomosci, ktora przejela powiazana z nim Fundacja.

Czeéc czlowieka obejmuje dwa aspekty: dobre imie (cze$¢ zewnetrzna) i godno$c (cze$¢ wewnetrzna). Godno$é
jest tym dobrem osobistym czlowieka, ktore odzwierciedla wewnetrzne poczucie wlasnej wartosci i waznosci jako
indywidualnej osoby ludzkiej. Przyrodzona i niezbywalna godno$¢ cztowieka stanowi Zrodlo wolnosci i praw czlowieka
(art. 30 Konstytucji RP). Konkretyzuje sie w poczuciu wlasnej wartoéci czlowieka i oczekiwaniu szacunku ze strony
innych ludzi. Naruszenie godnoéci (zniewaga — art. 216 k.k.) polega z reguly na ublizeniu komus lub obrazliwym
zachowaniu wobec niego. Naruszenie dobrego imienia (znieslawienie — art. 212 k.k.) polega na pomédwieniu o takie
postepowanie lub wlasciwosci, ktore moga ponizy¢ te osobe w opinii publicznej lub narazi¢ na utrate zaufania
potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju dzialalno$ci. Moze tu chodzi¢ zar6wno o rozpowszechnianie
wiadomoSci okreSlonej tresci, ktéra stanowi zarzut pod adresem jednostki, jak i wyrazanie ujemnej oceny jej
dzialalnosci.

Sad Okregowy podkreslil, ze powdd jest osoba powszechnie znana. Pehil znaczace funkcje publiczne, do czego
wymagane bylo poparcie i zaufanie spoteczne. Publikacja kwestionowanych artykuléw spowodowala czeSciowa
utrate zaufania spolecznego wyrazanego dla powoda, o czym niezbicie §wiadczg komentarze opublikowane pod
zamieszczonymi artykulami. W ocenie Sadu I instancji, na skutek publikacji cyklu artykuléw doszlo do naruszenia
dobr osobistych powoda w postaci czci rozumianej, jako dobre imie i godnosci, czyli czci wewnetrzne;.

Zdaniem Sadu I instancji, nie ma podstaw do konstruowania odrebnego dobra osobistego w postaci wizerunku
publicznego, za$ jego elementy istotne zawarte sa wladnie w czci rozumianej jako dobre imie. Tre$¢ artykulow,



ich kontekst a takze sugerowanie poprzez tytuly, zdjecia powoda, naruszaja dobre imie powoda, bez potrzeby
konstruowania nowego dobra osobistego w postaci wizerunku publicznego. Nie sposob przecenié, iz dla kazdego
polityka, jakim niewatpliwe nadal jest powod, ktéry pomimo wycofania sie z czynnej dziatalno$ci politycznej w
dalszym ciggu uczestniczy w polityce, komentujac biezace wydarzenia, istotnym elementem jest wiarygodno$é i
nieposzlakowana opinia, a takze zaufanie, jakim obdarza go spoleczenstwo.

W ocenie Sadu Okregowego, sposob przedstawienia informacji w artykutach jednoznacznie wywoluje u potencjalnego
odbiorcy poczucie, ze powdd jest osoba nieuczciwa i dopusdcil sie naduzy¢ na zajmowanym stanowisku. W artykulach
podkresla sie powigzanie powoda z fundacja startujaca w przetargu, niejasnosci przy jego ogloszeniu, wskazujac
jednoczes$nie kilkakrotnie zajmowane stanowiska polityczne przez powoda, wywolujace jednoznaczne skojarzenia
korupcyjne. Wzmocnienie wymowy i argumentacji artykuléw poteguja wymowne tytuly ,,(...)”, ,(...)” i opatrzenie
artykulow dodatkowo zdjeciem powoda. To nie powdd startowal w przetargu a jedynie fundacja, w ktorej jest
czlonkiem Kapituly, i juz samo utozsamianie powyzszego bylo niewlasciwe.

Sad I instancji wskazal takze na istotne nieScistoéci i przeinaczenia w tredci artykuléw, ktére pomimo faktu,
iz same w sobie nie naruszaja débr osobistych powoda, to jednakze przez swoja wymowe i ocenne okreSlenia,
poteguja negatywne postrzeganie powoda. W tresci cyklu artykuléw wskazano, iz przedmiotem przetargu byla cenna
nieruchomosé tzw. ,(...)”, w ktorej wypoczywal kiedys$ premier J. C., a tymczasem przedmiotem przetargu byl budynek
ustugowy (...), ktérego stan techniczny wynikal z opublikowanej ekspertyzy technicznej. Jak wynika z ogloszenia
o przetargu w pkt IV. w sposéb wyrazny okre$lono nieruchomos$é bedaca przedmiotem przetargu, a takze jej stan
wynikajacy z ekspertyzy technicznej budynku. Jak za$ wynika z ekspertyzy technicznej — budynek jest w stabym stanie
technicznym o zuzyciu 73,73%, a mozliwo$¢ dokonania remontu wigze sie z duzymi kosztami, kwalifikujgc praktycznie
budynek do rozbidrki. W artykulach nieruchomosé okreslono jako ,superatrakcyjna”, ilustrujac jednocze$nie zdjeciem
przypadkowego budynku znajdujacego sie na terminie (...). Tre$¢ artykulu z dnia 15 czerwca 2013 r. i analogicznego
artykulu opublikowanego w wersji internetowej, koncentrowala sie na podkresSleniu atrakcyjno$ci wydzierzawianej
nieruchomodci i jej wysokiej wartoéci, nie wskazujac faktycznego stanu obiektu oraz kosztéw koniecznych do jego
rewitalizacji. O ile okoliczno$ci te nie naruszaly same w sobie dobr osobistych powoda, to jednakze uwzglednienie
ich w kontek$cie nawigzan do osoby powoda, zarzutéw i insynuacji co do prawidlowosci przeprowadzenia przetargu,
mialy znaczacy wplyw na odbiér ww. artykuldow i ocene w tej kontekscie roli powoda. Potwierdzeniem tego sa
ogblnodostepne komentarze czytelnikéw internetowego serwisu Gazety (...), zamieszczone pod kazdym z artykulow,
a takze wykorzystanie powyzszych publikacji przez inne media i reakcja spoleczna jaka wywolaly.

Sad Okregowy podkreslil, iz dobro osobiste osoby fizycznej moze zostaé naruszone calg trescig publikacji i jej sensem
a nie tylko konkretnymi sformutowaniami. Mozliwe jest naruszenie dobra osobistego trescia publikacji prasowej, z
ktoérej wynikaja jednoznaczne sugestie co do nagannego moralnie postepowania osoby wskazanej w tej publikacji z
imienia i nazwiska. Taka konstrukcja publikacji nie zwalnia bowiem dziennikarza z dolozenia szczegblnej starannosci
i rzetelnoSci przy zbieraniu i wykorzystywaniu materialu prasowego. Dzialanie dziennikarza w ramach dozwolonej
krytyki stluzacej interesowi publicznemu prowadzi do wylaczenia bezprawno$ci dzialania jedynie wéwczas, gdy krytyka
ma charakter rzeczowy i jest rzetelna.

Na pozwanej spélce spoczywal obowigzek wykazania, ze dokonane naruszenie nie bylo bezprawne i wykazania
okolicznosci, ktore w $wietle prawa uzasadnialy ingerencje w sfere dobr osobistych powoda (art. 24 § 1 k.c.). Strona
pozwana w celu obalenia domniemania z art. 24 § 1 k.c. powolala sie na takie okolicznosci, jak: zachowanie przez
dziennikarza rzetelno$ci i staranno$ci przy gromadzeniu i wykorzystaniu materialu zawartego w publikacji, a ponadto
dzialanie w obronie spotecznie uzasadnionego interesu. Ponadto, podniosta, ze powdd jako osoba od kilkudziesieciu
lat pelnigca funkcje publiczne powinien by¢ Swiadom zainteresowania jego osoba opinii publicznej. Przede wszystkim
za$ powinien liczy¢ sie ze szczegblnym zainteresowaniem spoleczenstwa w zakresie dzialalnoSci publicznej powoda
oraz wypowiedzi zwigzanych z pelnionymi przez niego funkcjami.

Sad I instancji zwrocil uwage, ze rzetelne i staranne informowanie przez dziennikarza jest zgodne z prawem i
podlega ochronie. Dzialaniem w interesie spolecznym jest podawanie informacji, ktore zostaly rzetelnie i starannie



zebrane i zweryfikowane. Chodzi zatem o nic innego, jak o podawanie informacji prawdziwych, co nie znaczy wcale,
ze zgodnych z rzeczywisto$cia. Przez informacje nieprawdziwa, falszywa nalezy zatem rozumieé taka, ktora jest
sprzeczna z ustaleniami dokonanymi wedtug prawidlowej metody (chodzi zatem o §wiadome klamstwo), jak rowniez
taka, ktora zostala ustalona na podstawie nieprawidlowego rozumowania, czy niestarannego lub nierzetelnego
dochodzenia. Zatem za bezprawne w rozumieniu art. 24 § 1 k.c. nie moze by¢ uznane opublikowanie materialu
prasowego naruszajacego dobra osobiste, gdy okaze sie, ze zawiera on informacje nieprawdziwe, jezeli dziennikarz
dzialajacy w obronie uzasadnionego interesu publicznego zachowal szczegdlna starannos$é i rzetelno$é przy zbieraniu
i wykorzystaniu tego materialu nalozona przez art. 12 ust. 1 prawa prasowego (uchwala Sadu Najwyzszego z dnia 18
lutego 2005 1., ITI CZP 53/04). Obowiazki dziennikarza zostaly zatem okreslone przez wskazanie zasad jego dzialania,
a nie rezultatu. Dziennikarz jest obowigzany do podwyzszonej w stosunku do zwyklej starannosci, a wiec wyjatkowej,
specjalnej, nieprzecietnej, wiekszej od normalnie oczekiwanej. Staranno$¢ za$ to: pilnosé, sumienno$¢, dokladnose,
dbanie o szczegbly, solidno$é, konkretno$é, zgodnoéc z zasadami sztuki, odpowiedzialnoéé za stowo, nie wprowadzanie
w blad.

Pierwszym elementem, wskazywanym przez powoda jako Zrodlo naruszen byt artykul, ktory ukazal sie w dniu 15
czerwca 2013 1. pt. ,(...)". W podtytule wskazano, ze przetarg na cenna wille w bylym osrodku (...) w (...) by} tak
zorganizowany, ze nikt o nim nie wiedzial. Wygrat jedyny oferent — fundacja zwigzana z ustosunkowanym politykiem
z W. A. B.. W tredci artykulu znalazla sie informacja, ze przedmiotem przetargu byla najwieksza willa o powierzchni
780 m kw., potocznie zwana ,,(...)". Jak wynika z materialu dowodowego zgromadzonego w sprawie, w szczegolnosci
z ogloszenia o przetarg, ekspertyzy technicznej budynku oraz zeznan §wiadkéw, przedmiotem najmu byl lokal o
powierzchni 766 m kw., pelnigcy wezeéniej role kuchni i stoléwki, a nie przedmiotowa willa, w ktérej wedtug informacji
Gazety (...) mial wypoczywac J. C.. A. Z. jako autor publikacji, odbyl z powodem rozmowe na temat ogloszonego
przez dyrektora (...) przetargu na nieruchomo$¢ polozona na terenie G.. Powdd nie zajat oficjalnego stanowiska w tej
sprawie i jako osobe kompetentna do rozmowy w tym temacie wskazat szefa fundacji (...). Jednakze powo6d wyjasnil,
ze fundacja zainteresowana jest budynkiem dawnej stoléwki i kuchni, a nie willi po C.. Zestawienie informacji,
nawet jednostkowo prawdziwych, w taki sposéb, ze wywohijg mylne wyobrazenia i bledne i krzywdzace osady, nie
stanowig o rzetelnym wykorzystaniu materialu prasowego. Tym bardziej, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia
26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz.U. z 1984 r. Nr 5, poz. 24 ze zm. — dalej, jako: ,p.p.”) nie jest staranny i
rzetelny taki zestaw informacji, ktory w caloéci publikacji i calym cyklu artykulow jest w swej wymowie nieprawdziwy,
stawiajac opisywang osobe w niekorzystnym i krzywdzacym ja Swietle. Wedtug Sadu Okregowego, w publikacji podano
nieprawdziwe informacje w zakresie przedmiotu przetargu. Zgodnie z danymi wskazanymi w ogloszeniu o przetargu,
byl nim budynek peliacy funkcje kuchni i stolowki a nie willa nazywana ,,(...)”. Autorzy publikacji dysponowali
zar6wno ogloszeniem o przetargu, jak i ekspertyza techniczna.

Kolejnym elementem wskazanym przez powoda jako Zrédlo naruszen jest artykul z dnia 18 czerwca 2013 r. pt.
»(...)". W tresci artykulu zawarto informacje, ze w zwigzku z artykulem Gazety (...) z dnia 15 czerwca 2013 r.,
Ministerstwo (...) wstrzymalo dzierzawe wilii w byltym o$rodku rzgdowym w (...). W tej publikacji réwniez znalazly sie
odniesienia do osoby A. B.. Artykul zostal zilustrowany zdjeciami budynku oraz zdjeciem powoda. W dniu 6 sierpnia
2013 r. (...) poinformowal o mozliwos$ci dalszego prowadzenia procedury przetargowej zmierzajacej do dokonania
rozporzadzenia przedmiotowej nieruchomoscia. Obowigzkiem dziennikarza jest takie sformulowanie tytulu, aby
zawarte w nim informacje i oceny oparte byly na prawdziwych i obiektywnie sprawdzalnych faktach. Tytul publikacji
jednoznacznie sugerowal, ze przetarg zostal ostatecznie wstrzymany z uwagi na stwierdzone przez Ministerstwo (...)
nieprawidlowo$ci w jego przebiegu.

W opinii powoda publikacja naruszajgcg jego cze$¢ byt rowniez artykul zamieszczony w dodatku lokalnym Gazeta (...)
pt. ,(...)”. W jego tresci kontynuowano watek przetargu (...) w powigzaniu z osobg A. B..

Jakkolwiek w przypadku nagléowkéw dopuszcza sie szerszy margines przesady, przejawiajacej sie w pewnej
nadekspresji i wyolbrzymieniu, to jednak dazenie do zrealizowania przez tytul funkcji ,zachety” nie zwalnia od
obowigzku zachowania wymogéw prawa prasowego. Jest to o tyle istotne, ze jednokrotnie czytelnik ogranicza
swe zainteresowanie tylko do brzmienia tytutlu, bez zapoznania sie z cala treéciag publikacji. W przypadku tytulow



nadawanych publikacjom dotyczacym wilii na W. i A. B., dochodzi do niewielkich przeklaman, ktoére bezsprzecznie
ksztaltuja negatywny obraz powoda, jako osoby wykorzystujacej posiadane znajomosci i koneksje do uzyskania
korzys$ci, w tym przypadku willi w G..

W ocenie Sadu Okregowego, pomimo samego przekonania dziennikarzy o prawdziwoéci publikowanej informacji
oraz przekonania o dzialaniu w imie uzasadnionego interesu spolecznego, okolicznoSci te nie uzasadniajg
rozpowszechniania jako prawdziwych faktéw, ktore powinny budzi¢ watpliwosci. W ocenie Sadu I instancji, doszlo
do naruszenia dobr osobistych w postaci czci powoda A. B..

Sad Okregowy zauwazyl, ze po przeprowadzonej przez Ministerstwo (...) kontroli w zakresie prawidlowosci
przeprowadzenia i rozstrzygniecia przetargu w przedmiocie najmu nieruchomosci, nie stwierdzono zadnych
nieprawidlowosci. Dlatego tez, wszelkie zarzuty i sugestie podnoszone wobec A. B. okazaly sie by¢ nieprawdziwe.
Jak zauwazyl Europejski Trybunat Praw Czlowieka w Strasburgu, w wyroku z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie nr
46712/06 Z. v. Polska art. 10 Konwencji o ochronie praw czlowieka i podstawowych wolnosci (Dz.U. Nr 61 z 1993
I., poz. 284 ze zm. — dalej, jako: ,Konwencja”) nie gwarantuje w pelni nieograniczonej wolnoSci wyrazu, nawet w
odniesieniu do prasowego omoéwienia kwestii dotyczacych waznych spraw zainteresowania publicznego oraz spraw
dotyczacych politykow lub urzednikéw publicznych. Wykonywanie tej wolnosci wypowiedzi niesie ze soba ,,obowigzki
i odpowiedzialno$¢”, ktore takze maja zastosowanie do prasy. Takie obowigzki i odpowiedzialno$¢ moga zyskaé na
znaczeniu, gdy — tak jak w niniejszej sprawie — pojawia sie kwestia ataku na dobre imie konkretnych oséb oraz
podwazenie ,praw innych oséb”.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 2 p.p., granice wolnoSci prasy stanowi takze obowiazek poszanowania i ochrony
cudzych débr osobistych co oznacza, ze wkraczanie w te strefe, uzasadnione jest tylko w zakresie niezbednym do
osiggniecia spotecznego celu publikacji i przy uzyciu $§rodkow, ktére beda najmniej dotkliwe dla godnoéci i czci
osoby krytykowanej. Dopuszczalna krytyka nie moze zatem odbywac sie w sposob godzacy w cze$¢, godno$é osobista,
wizerunek, nazwisko, prawo do intymno$ci i inne dobra osobiste osoby krytykowane;j.

Ztych wzgledow, wedtug Sadu I instancji, powddztwo podlegalo uwzglednieniu. Zwazywszy jednakze na fakt, iz pow6d
domagal sie opublikowania przeprosin na stronie 2. Gazety (...) w ramce o wymiarach 20 ¢cm x 10cm, za$ artykuly
byly zamieszczane kolejno na stronie 5., 4. oraz 40., nakazanie opublikowania sprostowania zgodnie z zadaniem
powoda, nositoby znamiona retorsji. Takze sama tre$¢ przeprosin oraz ich wielko$¢ zostaly zmodyfikowane przez Sad

Okregowy.
O kosztach procesu Sad I instancji orzekl na podstawie art. 98 k.p.c. w zw. z art. 108 § 1 k.p.c.

W apelacji pozwany zaskarzyl wyrok w czeSci objetej pkt 1., 2. i 3. wyroku w zakresie, w jakim powddztwo zostalo
uwzglednione, zarzucajac zaskarzonemu orzeczeniu sprzeczno$é¢ istotnych ustalen z treScia zebranego materialu
dowodowego, a wrecz kreowanie ustalen faktycznych w oderwaniu od rzeczywistego stanu rzeczy, w tym zwlaszcza
wbrew literalnej tresci artykuléw prasowych, ktérych dotyczy postepowanie oraz naruszenie:

- art. 23 i 24 § 1 k.c. przez bledna ich wykladnie polegajaca na bezzasadnym przyjeciu, ze skutkiem publikacji
materialow prasowych bedacych przedmiotem pozwu doszlo do naruszenia dobr osobistych powoda w postaci czci
rozumianej jako dobre imie i godno$é; bledne uznanie, ze dzialanie pozwanej bylo bezprawne i tym samym zachodzi
potrzeba udzielenia powodowi w tym zakresie ochrony prawnej w postaci uwzglednienia dochodzonego pozwem
roszczenia niemajatkowego; bezzasadne pominiecie w swej ocenie, Ze materialy prasowe nie zawieraly co do osoby
powoda zadnych nieprawdziwych informacji, a wyrazona w nich rzeczowa krytyka prasowa miala pelne oparcie
w faktach; nakazanie publikacji o§wiadczenia nieproporcjonalnego do okoliczno$ci sprawy a wrecz zawierajacego
informacje nieprawdziwe i wprowadzajace w blad czytelnikow;

- art. 54 ust. 1 Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 Konwencji oraz art. 41 p.p., a to skutkiem ich niezastosowania w niniejsze;j
sprawie;



- art. 12 ust. 1 pkt 1 p.p. przez bledna jego wykladnie polegajaca na bezzasadnym uznaniu, ze dziennikarze (autorzy)
nie dochowali szczegblnej starannosci i rzetelnosSci przy zbieraniu i wykorzystywaniu materialéw prasowych;

- art. 328 § 2 k.p.c. przez brak konkretnego wskazania podstawy faktycznej zarzutu naruszenia débr osobistych,
w szczegoOlnoéci niewskazanie jakie informacje dotyczace bezpoérednio powoda sa nieprawdziwe lub nierzetelne;
brak wskazania, w czym Sad upatruje zarzut rzekomego braku staranno$ci po stronie dziennikarzy i tym samym
bezprawnosci ich dzialania (bezprawnosci po stronie pozwane;j);

- art. 233 § 1 k.p.c. przez przekroczenie zasady swobodnej oceny dowodoéw i zasady orzekania na podstawie materialu
dowodowego znajdujacego sie w aktach sprawy polegajace na calkowicie dowolnej ocenie materiatu dowodowego, z
ktorego nie wynikaly w zaden sposob stwierdzenia Sadu co do naruszenia dobr osobistych powoda i braku dochowania
wymaganej starannosci i rzetelnoéci dziennikarskiej, a przez to bezprawnosci dzialan pozwanej; braku jakiejkolwiek
oceny i uwzglednienia zeznan §wiadkéw A. L. i A. Z. — autoréw publikacji co do prawdziwosci tresci artykulow i
dochowania wymaganej starannosci;

- art. 321 k.p.c. przez zasadzenie ponad zadanie, a to skutkiem nakazania publikacji o$wiadczenia z uzyciem
wyolbrzymionej, ponadstandardowej czcionki, chociaz pozew nie zawieral zadnych roszczen odnoszacych sie do
rozmiaru czcionki o§wiadczenia.

W konsekwencji, pozwany wniost o zmiane zaskarzonego wyroku Sadu Okregowego w czeSci, w ktérej powodztwo
zostato uwzglednione przez oddalenie powddztwa w calo$ci, ewentualnie o uchylenie zaskarzonego wyroku w czesci,
w ktorej powddztwo zostalo uwzglednione i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania oraz zasadzenie od
powoda kosztow procesu za obie instancje.

Sad Apelacyjny ustalil i zwazyl, co nastepuje:
Apelacja pozwanego jest zasadna.

Sad Apelacyjny podziela w czeSci ustalenia faktyczne Sadu Okregowego, opisane w uzasadnieniu zaskarzonego
wyroku, dotyczace tre$ci materialow prasowych, bedacych podstawa pozwu, i przyjmuje je za wlasne. Sad I instancji
dokonal jednak blednej oceny prawnej zasadnoSci dochodzonego roszczenia, uznajac wadliwie, ze sporne publikacje
naruszaly dobra osobiste powoda.

Wymaga podkreSlenia, ze powod tgczyl naruszenie dobr osobistych w postaci dobrego imienia i godnoSci osobistej z
trescia czterech publikacji zatytulowanych: ,,(...)", ,(...)”, ,(...)”1,(...)". Zdaniem powoda, naruszenie débr osobistych
polegalo na postuzeniu sie w tych materialach prasowych nieprawdziwymi informacjami. Natomiast, w publikacjach
tych nie ma opinii, ktére krzywdzityby powoda (pismo procesowe powoda — k.134-136). W oparciu o te zarzuty zostalo
sformutowane zgdanie opublikowania odpowiedniego o§wiadczenia, odnoszacego sie do naruszenia dobr osobistych
~poprzez podanie nieprawdziwych informacji” oraz ,nieuprawnione sugerowanie opinii publicznej wplywu” powoda
na przebieg przetargu (pozew — k.3)

Tak zakreSlona podstawa faktyczna zadania wigzala Sad Okregowy przy rozpoznaniu sprawy (art. 321 § 1
k.p.c.). Rola Sadu I instancji bylo zatem dokonanie oceny, czy wskazane przez powoda informacje zamieszczone
w kwestionowanych publikacjach naruszaly dobre imie i godno$¢é powoda, poniewaz byly nieprawdziwe, a w
szczegolnosci sugerowaly wplyw powoda na przebieg przetargu.

Nie ulega watpliwoéci, ze kwestia kluczowa w niniejszej sprawie jest ustalenie w pierwszym rzedzie, czy materialy
prasowe w postaci artykulow wskazanych przez powoda naruszyly jego dobra osobiste. Jezeli tak, to dopiero w dalszej
kolejnosci konieczna jest ocena, czy ewentualne zachowanie pozwanego nie bylo bezprawne (art. 24 § 1 zd. 1 k.c.).
Na tej plaszczyznie nalezaloby rozpatrywaé kwestie prawdziwos$ci opublikowanych informacji, dochowania nalezytej
staranno$ci przez autoré6w kwestionowanych tekstow, czy tez dzialania przez nich w obronie uzasadnionego interesu
(interesu publicznego).



Sad Okregowy trafnie wskazal, ze naruszenie dobr osobistych ujmowac nalezy w kategoriach zobiektywizowanych,
poniewaz polega ono na naruszeniu obiektywnych, chronionych prawem stanéw rzeczy. Obiektywnymi kryteriami,
ktére powinny by¢ stosowane na tej plaszczyznie sa oceny spoleczne, wynikajace z istniejacej Swiadomosci prawnej,
zasad wspoélzycia spotecznego i zasad moralnych, a takze element pewnej typowej, przecietnej reakeji, co uzasadnia
ochrone tylko typowego interesu, a nie interesu ujetego indywidualistycznie. Trzeba w szczeg6lnoéci zgodzié sie
z teza, ze ,Odwolanie sie, przy ocenie, czy doszlo do naruszenia czci, godnosci i dobrego imienia powoda, do
kryteriow obiektywnych, oznacza uwzglednienie opinii wystepujacej w spoleczenstwie, a nie reakcji spoleczenstwa
na konkretne zachowanie pozwanego” (tak Sad Najwyzszy w wyroku z dnia 29 wrzesnia 2010 r., V CSK 19/10).
Innymi stowy, przy ocenie, czy doszlo do naruszenia dobrego imienia lub godnosci osobistej nie maja decydujacego
znaczenia indywidualne odczucia powoda, jego otoczenia, czy tez konkretnych odbiorcéw przedmiotowej publikacji,
ale miarodajne sa przecietne opinie ludzi rozsadnie i uczciwie myslacych w srodowisku, do ktérego nalezy osoba
zadajaca ochrony. Konieczne jest wiec odwolanie sie do abstrakcyjnego wzorca przecietnego odbiorcy materiatu
prasowego.

W tym kontekécie chybione sa wywody powoda, a takze Sadu Okregowego, odwolujace sie do tresci komentarzy
zamieszczanych na stronach internetowych pod opublikowanymi tekstami, a takze do innych materialéw prasowych,
ktoére powstaly na skutek publikacji spornych artykuléw. Treéc tych komentarzy oraz pézniejszych publikacji wskazuje
jedynie na reakcje konkretnych odbiorcow tych tekstow, bedace nastepstwem okreslonego odbioru kwestionowanych
materialow. Nie moga one w zadnej mierze decydowac o tym, czy doszlo do naruszenia débr osobistych powoda. Nie
sposéb bowiem przyjac, ze reakcje te sa reprezentatywne dla ogohu, czy tez okre$lonej czeSci spoleczenistwa, i oddaja
reakcje przecietnego odbiorcy materialu prasowego, bedacego pewnym abstraktem normatywnym.

Tego rodzaju okolicznosci, wskazujace na konsekwencje opublikowania artykulow moglyby jedynie rzutowac¢ na
rozmiar krzywdy powoda, a co za tym idzie wplywaé np. na wysoko$¢ zado$cuczynienia. Nie maja jednak znaczenia
dla ustalenia, czy miato miejsce naruszenie dobr osobistych powoda.

W ocenie Sadu Apelacyjnego, Sad Okregowy blednie przyjal, ze doszlo do naruszenia dobr osobistych powoda —
godnosci osobistej i dobrego imienia. Wymaga podkreslenia, ze powdd jest osoba publiczna. Podejmujac dzialalnoéc
polityczng $wiadomie i dobrowolnie wystawil sie na osad opinii publicznej. Pow6d musi zatem liczy¢ sie z dalej idaca
krytyka swoich poczynan niz przecietny czlowiek. Inaczej rzecz ujmujac, w przypadku osoby publicznej przy ocenie,
czy doszlo do naruszenia czci, nalezy stosowac¢ inne kryteria niz przy dokonywaniu takiej oceny w odniesieniu do
innych oso6b.

Przyjmujac za Sadem I instancji, Zze naruszenie godno$ci (zniewaga) polega z reguly na ublizeniu komu$ lub
obrazliwym zachowaniu wobec niego, nie sposéb uznac, iz w ktérymkolwiek ze wskazanych przez powoda materialtow
prasowych zawarte sa wypowiedzi w ujeciu obiektywnym zniewazajace powoda. Musialby to by¢ wypowiedzi godzace
w wyobrazenie powoda o wlasnej warto$ci, a zatem wypowiedzi odnoszace sie wprost do jego osoby lub jego zachowan.
Nalezy jednak zwro6cié uwage, ze w spornych tekstach w ogole nie zostaly sformulowane zadne bezposrednie zarzuty
wobec powoda. Sad Okregowy takze nie wskazal, w jaki sposéb doszlo do naruszenia godnos$ci osobistej powoda.
Nie negujac tego, ze powdd mogl subiektywnie poczué sie dotkniety trescia opublikowanych materiatow, to brak jest
podstaw do przyjecia, ze w ujeciu obiektywnym doszlo do jego zniewazenia.

W ocenie Sadu Apelacyjnego, nie doszlo réwniez do naruszenia dobrego imienia powoda. Ponownie nalezy
przypomnie¢, ze powod jest osoba publiczna, w przypadku ktorej granice krytyki, w tym zwlaszcza prasowej, ulegaja
przesunieciu w poréwnaniu do przecietnego czlowieka. Co wiecej, zgodnie z art. 10 ust. 1 Konwencji kazdy ma prawo
kazdy ma prawo do swobody wypowiedzi. Prawo to obejmuje wolnos¢ posiadania pogladoéw oraz otrzymywania i
przekazywania informacji i idei bez ingerencji wladz publicznych i bez wzgledu na granice panstwowe. Prawo do
swobody wypowiedzi, okreslone w art. 10 ust. 1 Konwencji, jest jednym z zasadniczych filaréw demokratycznego
spoleczenstwa, podstawa jego rozwoju i warunkiem samorealizacji jednostki. Obejmuje ono nie tylko ,informacje”,
czy tez ,poglady”, ktére sa przychylnie przyjmowane lub uznawane za nieobrazliwe albo obojetne, ale réwniez do
wypowiedzi, ktére urazaja, szokuja lub wprowadzaja niepokéj. Jak wskazuje ETPC, takie s3 wymogi pluralizmu,



otwartoSci, tolerancji i szerokich horyzontéw mysSlowych, bez ktérych nie ma ,spoleczenstwa demokratycznego”.
Prawo do swobody wypowiedzi obejmuje przede wszystkim wypowiedz dziennikarska. Jest to uzasadnione tym, ze
w demokratycznym panstwie prawa dziennikarze pelnia niezwykle wazna role. To dziennikarze, za pomocg réznych
srodkéw przekazu, w tym za pomoca prasy, audycji telewizyjnych, audycji radiowych, Internetu, korzystajg ze
swobody wypowiedzi i na nich spoczywa obowigzek przekazywania informacji oraz pogladéw na tematy polityczne,
spoleczne i w innych sprawach pozostajacych w zainteresowaniu opinii publicznej. Dlatego swoboda wypowiedzi
dziennikarskiej gwarantuje opinii publicznej jeden z najlepszych $rodkéw poznawania i ksztaltowania opinii na
poruszane tematy ( zob. wyrok ETPC z dnia 23 kwietnia 1992 r., C. przeciwko Hiszpanii, skarga nr (...), § 43). W tym
tez kontekscie nalezy zatem dokonywacé oceny, czy sporne publikacje naruszyty dobre imie powoda.

W poddawanych ocenie materialach prasowych nie ma bezposrednich zarzutéw skierowanych wobec powoda.
Zdaniem Sadu Apelacyjnego, calkowicie dowolne s3 stwierdzenia Sadu I instancji, ze ,sposob przedstawienia
informacji ... wywoluje u potencjalnego odbiorcy poczucie, ze powdd jest osoba nieuczciwg i dopusécil sie naduzyé
na zajmowanym stanowisku”, a do naruszenia czci doszlo przez ,insynuowanie w tresci artykulow, ze A. B. jako
sustosunkowany” polityk skorzystal z posiadanych przez siebie wplywéw w celu uzyskania (dla siebie) praw do
warto$ciowej nieruchomosci, ktéra przejela powigzana z nim Fundacja”.

Nie ulega watpliwo$ci, ze za naruszajace dobra osobiste moze tez by¢ uznana kompozycja artykulu, tytuly, podtytuly,
zdjecia, o ile ich dob6r i uklad tworzy nieprawdziwy godzacy w te dobra obraz osoby, ktorej dotyczy (tak Sad Najwyzszy
w wyroku z dnia 5 czerwca 2009 r., I CSK 465/08). Inaczej rzecz ujmujac, neutralne informacje w kontekécie treéci i
konstrukeji calego materialu prasowego moga naruszac¢ dobra osobiste.

Jednak, w ocenie Sadu Apelacyjnego, w analizowanych tekstach nie ma tego rodzaju wypowiedzi, ktére —
uwzgledniajgc dopuszczalne granice krytyki osoby publicznej oraz swobode wypowiedzi prasowej — w ujeciu
obiektywnym godzilyby w dobre imie powoda. Réwniez konstrukcja tych tekstow, ich tytuly, czy tez postuzenie sie
w nich wizerunkiem powoda, nie naruszaja tego dobra osobistego. Nalezy zwroci¢ uwage, ze powdd w tych tekstach
pojawia sie jedynie jako zalozyciel fundacji, ktéra wygrala przetarg. Nie ma w nich wypowiedzi, ze powod brat udzial
w przetargu, czy tez w jakikolwiek sposéb wplywal na jego wynik.

Natomiast, wskazanie, iz powdd jest beneficjentem tego przetargu (,,(...)”) jest pewnego rodzaju uproszczeniem. Jezyk
materialu prasowego, w tym w szczego6lnosci tytul, musi by¢ dostosowany do charakteru publikacji, determinowanej
potencjalnym kregiem odbiorcow. W ocenie Sadu Apelacyjnego, nie mozna oczekiwac od publikacji zamieszczonej
w gazecie codziennej adresowanej do bardzo szerokiego kregu czytelnikow postugiwania sie precyzyjnym jezykiem
prawniczym. Dopuszczalne jest wiec postugiwanie sie w materialach prasowych publikowanych w gazecie codziennej
jezykiem w pewnym stopniu uproszczonym, pod warunkiem, ze nie wypacza on w odbiorze przecietnego czytelnika
obrazu rzeczywistoSci. Z tego wzgledu, uzycie w tytule sformulowania ,,(...)” bylo dopuszczalne. Trudno sobie bowiem
wyobrazi¢, ze w tytule, ktory ma by¢ komunikatem krotkim i ,,chwytliwym”, zostanie wyjasniona precyzyjnie funkcja
jaka powod pehit w Fundacji (...), ktéra wygrala przetarg. Majac na wzgledzie role powoda w tej fundacji postuzenie
sie takim uproszczeniem bylo jednak usprawiedliwione. Brak natomiast podstaw do odczytania tych publikacji w
ten sposéb — jak to uczynil Sad Okregowy — ze powod dazyt do ,uzyskania (dla siebie) praw do warto$ciowej
nieruchomosci”, bedacej przedmiotem przetargu.

Trzeba wskazac, ze obiektywnie rzecz ujmujac przebieg opisywanego przetargu budzi watpliwosci. Po pierwsze, nie
s jasne przyczyny, dla ktorych organizator przetargu nie zadbal o rozpowszechnienie informacji o organizowanym
postepowaniu, ograniczajac sie do zamieszczenia ogloszenia na wlasnej stronie internetowej. Po drugie, nie zostal
wyjadniony przez organizatoro6w przetargu warunek, ktéry musialy spelniaé podmioty do niego przystepujace,
polegajacy na przedstawieniu za$wiadczenia z wla$ciwej ambasady lub konsulatu o objeciu auspicjami dzialalnoéci
i funkcjonowania centrum wspdlpracy miedzynarodowej. Zwlaszcza w kontekécie pelnienia funkeji konsula przez
powoda oraz faktu przystapienia do przetargu jednego podmiotu — fundacji, w ktérej wladzach zasiada powod. Po
trzecie, wynajecie zabudowanej nieruchomosci (niezaleznie od stanu technicznego usytuowanego na niej budynku),
polozonej przy samej plazy na terenie (...) za kwote ponizej 2.000 zl miesiecznie réwniez moze budzié zastrzezenia.



Tym samym, sformulowane w przedmiotowych tekstach zastrzezenia co do przebiegu przetargu znajdowaly oparcie
w faktach.

Nadto, wedlug Sadu Apelacyjnego, nie ma zwigzku miedzy kwestionowanymi przez powoda informacjami, a jego
dobrym imieniem. Sformulowany w publikacjach zarzut, ze wiedza o przetargu mogla dotrze¢ jedynie do ograniczonej
grupy osob (pismo powoda — k.135) dotyczy przeciez organizatoréw przetargu, a nie powoda. Nie mozna roéwniez
przyjaé, ze sformulowanie ,superatrakcyjna nieruchomos$é dla wtajemniczonych” (k.135) narusza dobra osobiste
powoda. Okreslenie ,,superatrakcyjna” ma w duzej mierze charakter oceny, ale jego uzycie w kontekscie zabudowane;j
nieruchomoésci, polozonej przy plazy na terenie (...) jest w pelni uprawnione. Zdaniem Sadu Apelacyjnego, w
kontek$cie naruszenia dobr osobistych powoda, marginalne znaczenie ma to, czy przedmiotem przetargu byla willa
zwana ,,(...)", czy tez Willa nr (...), pelniaca w ostatnich latach funkcje stoléwki. Na wymowe spornych publikacji
decydujacy wplyw mial bowiem fakt, ze przedmiotem przetargu byla zabudowana nieruchomo$¢ polozona nad
samym morzem, a nie to ze byla to willa zwana ,(...)”, czy Wille nr (...). Inaczej rzecz ujmujac atrakacyjnos$c
przedmiotowej nieruchomosci dla przecietnego czytelnika jest determinowana jej polozeniem i powierzchnia, a nie
historig konkretnego budynku. To, ze nieruchomos$¢ ta byla przeznaczona dla ,wtajemniczonych” odnosi sie do
sposobu poinformowania o przetargu, o ktérym wiedze miala faktycznie waska grupa oséb. Swiadezy o tym dobitnie
fakt, ze do przetargu przystapil tylko jeden podmiot. Réwniez wskazanie, ze czynsz w wysokoSci 2.000 z} to ,,stawka
symboliczna” (k.135-136) w odniesieniu do charakteru nieruchomosci jest usprawiedliwione.

Nalezy nadto wskaza¢, ze w ocenie Sagdu Okregowego, zilustrowanie spornych tekstow zdjeciem powoda nie naruszato
jego prawa do wizerunku. Tym samym, przy braku apelacji powoda, okoliczno$¢ ta uchyla sie spod oceny Sadu
Apelacyjnego.

Z tych przyczyn Sad Apelacyjny przyjal, ze wskazane przez powoda publikacje nie naruszaly jego czci.

Nie ma wiec znaczenia dla rozstrzygniecia ocena tego, czy kwestionowane przez powoda informacje zamieszczone
w spornych publikacjach byly prawdziwe, czy autorzy materialow prasowych dolozyli nalezytej starannosci lub czy
dzialali w obronie uzasadnionego interesu.

Na marginesie mozna wiec wskazaé, ze, w ocenie Sadu Apelacyjnego, informacje, zamieszczone w kwestionowanych
tekstach byly w przewazajacej mierze prawdziwe. Jedyna nieécisto§¢ dotyczyla okre$lenia przedmiotu przetargu
mianem ,,(...)”. Majac jednak na wzgledzie, ze pozostale cechy przedmiotu przetargu zostaly wskazane prawidtowo
(przede wszystkim powierzchnia nieruchomosci, powierzchnia usytuowanego na niej budynku, jej polozenie, stawka
czynszu) jest to pomylka o charakterze drugorzednym. Nawet wowczas, gdy tego rodzaju okreSlenie moglo u
przecietnego odbiorcy zwiekszy¢ przekonanie o atrakcyjnosci tej nieruchomosci. Sad Okregowy nadal jednak temu
zagadnieniu zdecydowanie nadmierne znaczenie.

Nie mozna réwniez stawia¢ autorom przedmiotowych publikacji zarzutu, ze ostatecznie nie stwierdzono zadnych
nieprawidlowoéci przy przeprowadzaniu przetargu (uzasadnienie zaskarzonego wyroku — k.281). W chwili
powstawania kwestionowanych materialéw prasowych dziennikarze dysponowali jedynie wiedza o tym, ze Minister
(...) wstrzymal przetarg, a (...) rozpoczelo kontrole tego postepowania. Istnialy zatem podstawy do wskazywania,
ze mialy miejsce nieprawidlowos$ci w postepowaniu przetargowym. To, ze pdzniej (po powstaniu artykulow)
postepowania kontrolne nie potwierdzily istnienia nieprawidlowosci, nie pozbawialo dziennikarzy prawa do
wypowiedzi i ocen, ktore byly formulowane w innej sytuacji, przy odmiennym zakresie wiedzy.

Wedlug Sadu Apelacyjnego, autorzy kwestionowanych tekséw dochowali rowniez nalezytej starannoS$ci przy ich
tworzeniu, a takze dzialali w obronie spolecznie uzasadnionego interesu. Trzeba podzieli¢ poglad, ze nawet w wypadku
nieprawdziwoSci informacji zawartych w materiale prasowym osoby odpowiedzialne za jego publikacje moga zwolnic¢
sie z odpowiedzialnoSci za naruszenie dobr osobistych, jezeli dochowaly szczego6lnej starannosci i rzetelnosci przy
zbieraniu i wykorzystaniu materialow prasowych oraz dzialaly w obronie spolecznie uzasadnionego interesu (zob.
uchwate 7 sedziow Sadu Najwyzszego z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04, OSNC nr 7-8 z 2005 r., poz. 114).



Autorzy spornych tekstow umozliwili wypowiedzenie sie zaréwno organizatorowi przetargu (dyrekcji (...)), jak i
powodowi. To, ze te osoby nie chcialy szerzej odnosi¢ sie do przebiegu postepowania przetargowego nie moze w
zaden sposob obcigza¢ dziennikarzy. Nie sposob réwniez nie zauwazy¢, ze celem ww. publikacji byta ochrona majatku
Skarbu Panstwa, a wiec dobra wspoélnego. Teksty wskazywaly bowiem na obiektywnie istniejace zastrzezenia co do
prawidlowosci gospodarowania mieniem bedacym w dyspozycji (...). W takiej sytuacji, wedlug Sadu Apelacyjnego,
przyjecie, ze dziennikarze dzialali w obronie spotecznie uzasadnionego interesu jest wrecz oczywiste.

Z tych wzgledbw, nalezy uznaé, ze zaskarzony wyrok zapadl z naruszeniem art. 24 § 1 k.c. Dlatego tez, Sad Apelacyjny
na podstawie art. 386 § 1 k.p.c. zmienil zaskarzony wyrok w ten sposob, ze w punkcie pierwszym na podstawie art.
24 § 1 k.c. oddalil pow6dztwo; w punkcie drugim na podstawie art. 98 § 1 i 3 k.p.c. w zw. z art. 99 k.p.c. oraz §
10 ust. 1 pkt 2 rozporzadzenia Ministra Sprawiedliwoéci z dnia 28 wrzeSnia 2002 r. w sprawie oplat za czynnoséci
radcow prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Panstwa kosztow nieoplaconej pomocy prawnej udzielonej przez radce
prawnego ustanowionego z urzedu (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 490 ze zm.) zasadzit od A. B. na rzecz (...) S.A. w W. kwote
377 zk tytulem zwrotu kosztow procesu oraz w punkecie trzecim w oparciu o art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005
r. o kosztach sadowych w sprawach cywilnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 1025 ze zm.) nakazal pobrac od A. B. na rzecz
Skarbu Pahstwa — Sadu Okregowego w W. kwote 172,30 zl tytutem kosztéw sadowych.

Nadto, Sad Apelacyjny na podstawie art. 98 § 1i 3 k.p.c. w zw. z art. 99 k.p.c. w. zw. z art. 391 § 1 k.p.c. wzw. z § 12
ust. 1 pkt 2 w zw. z § 10 ust. 1 pkt 2 ww. rozporzadzenia zasadzil od A. B. na rzecz (...) S.A. w W. kwote 870 z} tytulem
zwrotu kosztow postepowania apelacyjnego.

Wobec powyzszego Sad Apelacyjny orzekl, jak w sentencji.



