
aSygn. akt V ACa 415/18

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 10 lipca 2019 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie V Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący: SSA Robert Obrębski (spr.)

Sędziowie: SA Bernard Chazan

SO (del.) Joanna Piwowarun-Kołakowska

Protokolant: sekretarz sądowy Emilia Tlaga

po rozpoznaniu w dniu 3 lipca 2019 r. w Warszawie na rozprawie

sprawy z powództwa P. K.

przeciwko  (...) spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w

G.

o ochronę dóbr osobistych

na skutek apelacji pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego Warszawa-

Praga w Warszawie z dnia 19 marca 2018 r., sygn. akt II C 122/16

I.  zmienia częściowo zaskarżony wyrok:

a.  w punkcie pierwszym w ten sposób, że z tekstu przeprosin usuwa fragment końcowy od „a w
szczególności” do „i manipulują”;

b.  w punkcie drugim w ten sposób, że usuwa fragment „lub innego tygodnika będącego kontynuacją
tygodnika (...)”;

c.  w punkcie trzecim w ten sposób, że usuwa fragment „lub na innej stronie internetowej będącej
kontynuacją strony  (...)

- i w tym zakresie oddala powództwo;

II. oddala apelację w pozostałej części;

II.  zasądza od  (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w G. na rzecz P. K. kwotę
540 (pięćset czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania apelacyjnego.

Joanna Piwowarun-Kołakowska Robert Obrębski Bernard Chazan

Sygn. akt VA Ca 415/18

UZASADNIENIE



Pozwem z 25 stycznia 2016 r., działając w oparciu o art. 24 k.c., , P. K. domagała się nakazania  (...) spółce z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w G. jako wydawcy tygodnika  (...) usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych
powoda przez posłużenie się wizerunkiem powoda w mundurze generalskim przypominającym osobę ogłaszającą stan
wojenny z podtytułem „(...)” w artykule „(...)  (...), który został opublikowany w tygodniku  (...) nr (...) z 28 grudnia 2015
– 3 stycznia 2016 , jak też naruszenie dobrego imienia i godności powoda poprzez treści zamieszczone w tym artykule,
dotyczące przygotowywania i prezentacji przez powoda jako szefa programu informacyjnego  (...) oraz jego prezentera,
emitowanego przez stację (...), w sposób jawnie przeciwny wobec nowej ekipy rządzącej, która doszła do władzy w
Polsce wskutek wyborów z 2015 r., jak też sprzyjający poprzedniej ekipie rządzącej i innym przeciwnikom  (...) u, w
tym  (...), przez zobowiązanie pozwanej spółki do opublikowania na swój koszt, w podanym tygodniku, i na stronie
internetowej  (...) oświadczenia o treści określonej w pozwie. Jako podstawa odpowiedzialności pozwanego został
podany również art. 38 Prawa prasowego. Powód podał też dokładnie parametry techniczne, przy zachowaniu których
pozwana spółka powinna opublikować określone w pozwie oświadczenie, jak też okoliczności, na tle których powód
doznał krzywdy wskutek opublikowania przez pozwaną artykułu wraz z okładką we wskazanym wydaniu tygodnia  (...).

W toku procesu, wobec wydawania przez pozwaną spółkę tego samego tygodnika pod zmienionym tytułem  (...), powód
zgłosił żądanie, aby treść oświadczenia określonego w pozwie została opublikowana pod jedną z tych nazw albo w
innym tygodniku będącym kontynuacją tygodnika  (...) oraz określonego w pozwie adresu internetowego.

Pozwana wnosiła o oddalenie powództwa. Zaprzeczała, by artykuł podany w pozwie naruszał dobre imię i godność
powoda oraz by skutek ten został także wywołany zamieszeniem zdjęcia powoda w mundurze tylko przypominającym
generalski, zastosowanie którego miało tylko wymiar karykaturalny. Miało tylko unaocznić jakość programów
informacyjnych prezentowanych pod koniec 2015 r. przez  (...) i (...), w przygotowaniu których istotną rolę spełniał
także powód jako szef tego programu, w tym wykazać, że był on nastawiony przeciwko nowej ekipie rządzącej w sposób
nawiązujący do wydarzeń z grudnia 1981 r. Użycie w artykule wizerunku przedstawionego na zdjęciu dotyczącym
zawodowej działalności powoda jako osoby publicznej nie naruszało, zdaniem pozwanej, dóbr osobistych powoda.
Odpowiadało bowiem normie art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, z której wynika zgodność
z prawem takiego działania oraz zwolnienie pozwanych z obowiązku uzyskania zgody powoda na wykorzystanie
tego zdjęcia w treści artykułu dotyczącego tematyki, której poruszenie związane było ponadto z ochroną ważnego
interesu społecznego. Podjęta w tym artykule krytyka programów informacyjnych (...), w tym zwłaszcza  (...), i osób
odpowiadających za ich przygotowanie nie była bezprawna. Nie uzasadniała tym samym uwzględnienia powództwa.
Zdaniem pozwanej, roszczenie oparte na art. 24 k.c. zostało też zgłoszone w sposób niedookreślony w odniesieniu
do miejsca jego publikacji. Wydawany na rynku tygodnik ukazuje się bowiem pod nazwą  (...). Zobowiązanie strony
pozwanej do publikowania oświadczenia w innym tygodniku wiązałoby się więc z nałożeniem na pozwaną obowiązku
w zasadzie niewykonalnego.

Wyrokiem z dnia 19 marca 2018 r., Sąd Okręgowy nakazał pozwanej opublikowanie oświadczenia o treści: (...).
Wydawca tygodnika  (...) – F. sp z o.o. z siedzibą w G. przeprasza Pana P. K. za naruszenie jego dóbr osobistych,
spowodowane publikacją na łamach tygodnika  (...) nr (...) 28 grudnia – 3 stycznia kładki z wizerunkiem Pana P.
K. i artykułu zatytułowanego „(...) (...) o treści uwłaczającej godności Pana P. K. i naruszającej jego dobre imię,
a w szczególności za nieprawdziwe i bezpodstawne stwierdzenie, że w  (...) P. K. „(...)”(...) w terminie 14 dnia od
dnia uprawomocnienia się wyroku, na stronie 3 tygodnika  (...) lub tygodnika  (...) lub innego tygodnika będącego
kontynuacją tygodnika  (...) oraz na stronie internetowej  (...) lub na stronie  (...) lub na innej stronie internetowej
będącej kontynuacją strony  (...) na okres 24 godzin – w obu wypadkach z zachowaniem podanych przez Sąd Okręgowy
parametrów technicznych publikacji prasowej i internetowej. Sąd Okręgowy zasądził ponadto od pozwanej na rzecz
powoda kwotę 1697 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.

Na podstawie zebranych dowodów, Sąd Okręgowy ustalił okoliczności dotyczące publikacji artykułu „(...)
(...)autorstwa M. P. (1) i M. W. w tygodniku  (...) nr (...) z 28 grudnia –3 stycznia 2013 r., wydawanego przez  (...)
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z G., w całości poświęconego krytycznej ocenie sposobu przygotowywania
przez osoby odpowiedzialne w (...)za programy informacyjne, w tym przez powoda, treści programów informacyjnych,



krytycznie nastawionych do nowej ekipy rządzącej pod szyldem  (...) u, w tym przedstawionego na okładce
dziennikarza P. K., który przez fotomontaż zdjęcia został zaprezentowany przez pozwaną w mundurze generalskim z
szeregiem odznaczeń, przypominającym mundur gen. W. J. albo prezenterów  (...) okresu stanu wojennej, opatrzonej
tytułem  (...) oraz  (...) NA (...), w treści którego opisana została polityka informacyjna (...)końca 2015 r. wraz z
zarzutem, że w  (...), jak też w  (...) P. K. „(...)”, jak też z przypuszczeniami co do zwolnienia osób w ten sposób
działających przez nowe władze, w tym powoda, który miał także zabiegać o posadę korespondenta w R.. Postawione
zostały przez autorów artykułu zarzuty dotyczące braku obiektywizmu ze strony wskazanych w nim osób, w tym
powoda, i prowadzeniu działalności propagandowej skierowanej przeciwko nowej ekipie rządzącej, w tym rządowi
i Prezydentowi, sprzyjającej natomiast jej oponentom, w tym obecnym partiom opozycyjnym i organizacjom, w
tym  stowarzyszeniu (...), którego działania miały być przedstawiane w sposób nieoddający rzeczywistości oraz
zmanipulowany, z pominięciem wielu innych informacji o ważnym znaczeniu społecznym. Sąd Okręgowy opisał
też status zawodowy powoda jako znanego dziennikarza informacyjnego i zarzuty, z jakimi powód się spotkał po
publikacji wskazanej okładki i artykułu, w tym ze strony internautów. Wskazał też, że wcześniej nie kwestionowano
w mediach obiektywizmu powoda jako dziennikarza informacyjnego. Nie zarzucano także powodowi stronniczości,
ani manipulowania prezentowanymi informacjami. Sąd Okręgowy ustalił ponadto, że zmiany we władzach (...)
doprowadziły do odejścia powoda z tej stacji za porozumieniem stron, jednakże bez inicjatywy ze strony powoda, który
został następnie zatrudniony w stacji  (...) i  (...). W dalszym ciągu powód prowadzi audycję w  radiu (...). Ustalone
też zostało, że do powoda docierały informacje dotyczące stronniczości (...) z czasu, gdy powód w tam pracował, jak
również, że do 70 % telewidzów w tym samym czasie deklarowała zaufanie do tego programu informacyjnego, pomimo
braku informacji dotyczących grobu A. W. oraz przesłuchania B. K. w sprawie (...).

Sąd Okręgowy ponadto ustalił, że wskutek wydania przez Sąd Apelacyjny w Warszawie , w sprawie sygn.VIA Ca
283/17, wyroku zakazującego pozwanej używania nazwy  (...), ten sam tygodnik ukazuje się na rynku pod nazwą
(...), mimo że tytuł  (...) nie została wyrejestrowany w właściwego dla wydawnict prasowych rejestru w związku w
wniesieniem przez pozwaną skargi kasacyjnej we wskazanej sprawie.

Oceniając znaczenie prawne dokonanych ustalenia, Sąd Okręgowy uznał powództwo oparte na art. 24 k.c. za
uzasadnione w całości. W treści, przekazie oraz obiorze spornego artykułu Sąd Okręgowy dopatrzył się naruszenia
przez pozwaną wizerunku, dobrego imienia i godności powoda poprzez użycie zdjęcia powoda z krytycznym
przekazem zawartym w artykule, w tym przypisanie powodowi udziału w „(...)” i przedstawienie powoda jak prezentera
(...) okresu stanu wojennego i osobę, która jego wprowadzenie ogłaszała w telewizji, czyli jak gen. W. J.. W ocenie
Sądu Okręgowego, nie zostały przez autorów artykułu oraz wydawcę zachowane standardy staranności, które zostały
określone w art. 12 ust. 1 prawa prasowego. Naruszony też został spoczywający na dziennikarzach obowiązek ochrony
dóbr osobistych osób, których ten artykuł dotyczył. Jego opublikowanie mogło bowiem podważać, w ocenie Sądu
Okręgowego, zaufanie do powoda jako znanego dziennikarza, niezbędne do dalszego prowadzenia przez powoda
działalności zawodowej.

Za adekwatne do okoliczności sprawy, w tym sposobu naruszenia dóbr osobistych powoda, Sąd Okręgowy uznał
ponadto zawnioskowane w pozwie środki niemajątkowej ich ochrony poprzez złożenie przez pozwaną spółkę
oświadczeń o treści podanej w pozwie na pierwszej, tytułowej stronie tygodnika  (...) lub  (...) lub innego będącego
kontynuacją tego tygodnika oraz na podobnie oznaczonej stronie internetowej, z powodu szerokiego wydźwięku
wywołanego przez sporny artykuł. O kosztach procesu Sąd Okręgowy orzekł zaś zgodnie z zasadą odpowiedzialności
za wynik sprawy z art. 98 k.p.c.

Apelacje od wyroku Sądu Okręgowego wniosła pozwana. Zaskarżając ten wyrok w części uwzględniającej powództwo i
orzekającej o kosztach procesu, pozwana zarzuciła Sądowi Okręgowemu naruszenie art. 54 w zw. z art. 14 Konstytucji
RP i art. 9 z zw. z art. 10 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz art. 24 § 1 k.c.
poprzez bezpodstawne nakazanie pozwany opublikowania oświadczenia stanowiącego przeprosiny za rzekome tylko
naruszenie dóbr osobistych powoda w warunkach wyłączających zupełnie bezprawność działania strony pozwanej,
nieuprawnioną ingerencję w wolność debaty publicznej, wyrażania opinii przez prasę i krytyki innych dziennikarzy, w
tym powoda, którego wizerunek został przedstawiony w sposób karykaturalny z uzasadnionych przyczyn, związanych



z jakością informacji przekazywanych przez (...)pod koniec 2015 r., ze skutkiem, który dla mediów może wywołać
efekt „mrożący”. Apelacja została ponadto oparta na zarzucie naruszenia przez Sąd Okręgowy art. 24 k.c. wskutek
nieuprawnionego przyjęcia, że treść artykułu i sposób przedstawienia poruszonego w nim tematu nie pozostawał w
granicach tej wolności i krytyki podjętej w artykule. Kolejny zarzut dotyczył naruszenia przez Sąd Okręgowy art. 1 i
41 Prawa prasowego przez bezpodstawną odmowę udzielania pozwanej ochrony przewidzianej tymi przepisami, w
tym pominięcie okoliczności karykaturalnego wymiaru okładki, w której w taki tylko sposób zostały wykorzystany
wizerunek powoda, jak też sprzeczne z art. 228 w zw. z art. 213 § 1 k.p.c. uznanie, że w powszechnym odczuciu stan
wojenny wywołuje negatywne skojarzenia wśród społeczeństwa, a ponadto naruszające art. 227 zw. zw. z art. 233 i
art. 217 § 1 k.p.c. oddalenie wniosków dowodowych strony pozwanej o przesłuchanie jako świadków M. P. (2), M. P.
(3) i J. K., pominięcie też części dowodów oraz wyprowadzenie z innych wadliwych ustaleń co do jakości informacji
prezentowanych w programach (...)z końca 2015 r., w tym manipulowania informacjami i ich pomijania. W oparciu
o opisane zarzuty, pozwana wnosiła o zmianę zaskarżonego wyroku poprzez oddalenie powództwa oraz obciążenie
powoda kosztami procesu poniesionymi przez pozwaną przed sądami obu instancji, ewentualnie jego uchylenie oraz
przekazanie sprawy do ponownego jej rozpoznania i rozstrzygnięcia przez Sąd Okręgowy o kosztach postępowania
apelacyjnego. Domagała się również, na podstawie art. 380 k.p.c., jak zostało to sprecyzowane podczas rozprawy
przed Sądem Apelacyjnym, przeprowadzenia w postępowaniu apelacyjnym dowodów z przesłuchania wymienionych
w apelacji świadków.

W odpowiedzi na apelacje powód wnosił o jej oddalenie oraz obciążenie skarżącej poniesionymi kosztami
postępowania apelacyjnego.

Sąd Apelacyjny zważył, co następuje:

Apelacja pozwanej zasługiwała na uwzględnienie w nieznacznym jednak zakresie, dotyczącym niedookreślonego
sposobu oznaczenia miejsca publikacji oświadczenia z ar. 24 k.c., którego treści wymagała częściowej korekty przez
usunięcie z niego końcowego zapisu, od „a w szczególności” do „i manipulują”, który w zasadzie nie dotyczy osoby
powoda, lecz programu informacyjnego, którego redakcją powód kierował do pierwszej połowy 2016 r., a ponadto
ze względu na to, że zaprezentowane w tym fragmencie zarzuty pod adresem tego programu nie przekraczały ram
dozwolonej krytyki w ramach debaty publicznej, wpisanej w normę art. 24 § 1 k.c. i art. 41 Prawa prasowego, które w
tym tylko zakresie zostały naruszona przez Sąd Okręgowy w stopniu uzasadniającym dokonanie korekty instancyjnej
ze strony Sądu Apelacyjnego. W zakresie zaś dotyczącym samej zasady uwzględnienia powództwa opartego na
podanym przepisie jako sposobu udzielenia powodowi ochrony za naruszenie przez stronę pozwaną dobrego imienia,
a ponadto godności powoda, apelacja pozwanej nie zasługiwała na uwzględnienie. Sąd Apelacyjnie nie podzielił
bowiem zarzutów związanych z naruszeniem przez Sąd Okręgowy art. 24 § 1 k.c. oraz pozostałych przepisów
powołanych w apelacji pozwanej w celu wykazania, że powództwo w całości nie zasługiwało na uwzględnienie.

Ustalenia faktyczne Sądu Okręgowego były w zasadzie prawidłowe. W podstawowym zakresie były ponadto
wystarczające. Nie było w szczególności potrzeby dokonywania szczegółowych ustaleń w odniesieniu jakości
informacji prezentowanych w programach informacyjnych (...), w tym w (...), pod koniec 2015 r., czyli w okresie
dojść do władzy rządzącej od tego czasu ekipy związanej z formacją  (...). Wystarczające w tym zakresie, również w
celu częściowego uwzględnienia apelacji pozwanej, było dostrzeżenie istotnych w tym zakresie argumentów, które
przemawiały za koniecznością usunięcia przez Sąd Apelacyjny, z treści oświadczenia zawartego w zaskarżonym
wyroku, jego końcowej części, czyli:&lt;&lt; a w szczególności za nieprawdziwe i bezpodstawne stwierdzenie, że w  (...)
P. K. „(...).

Powód dochodził w tej sprawie ochrony jako osoba fizyczna, znana opinii publicznej przede wszystkim ze swojej
działalności zawodowej, dziennikarza informacyjnego, w tym szefa  (...) (...)do pierwszej połowy stycznia 2016 r.
i prezentera informacji przekazywanych w tym programie. Domagał się jako osoba fizyczna od pozwanej ochrony
swoich własnych dóbr osobistych, w tym godności i dobrego imienia. Przytoczone sformułowanie, mimo że wyraźnie
pejoratywne, nie dotyczy jednak wprost osoby powoda jako dziennikarza, lecz programu informacyjnego, którego
szefem był powód. Zarzuty kłamania, jak też manipulowania, a ponadto „walenia na oślep” nie zostały postawione



wprost powodowi, lecz konkretnemu programowi informacyjnemu, wydawanemu przez telewizję publiczną (...).
Nazwisko powoda zostało w przytoczonym tekście użyte tylko w celu oznaczenia tego programu. Jego użycie w
artykule, który został opublikowany przez stronę pozwaną pod tytułem „(...)  (...), przy uwzględnieniu jego treści i
skojarzeniu ze okładką, na której wykorzystano też wizerunek powoda, naruszało dobre imię i godność P. K.. Zarzuty,
które w przytoczony fragmencie oświadczenia zawartego w zaskarżonym wyroku zostały sformułowana, nie odnosiły
się jednak wprost do osoby powoda, lecz programu, w przygotowaniach którego powód brał czynny udział. Legitymację
czynną materialną w tym zakresie miałaby więc (...). Z oczywistych obecnie powodów nie korzystała w tym procesie
z tego uprawniania.

Druga grupa argumentów przemawiających za usunięciem z oświadczenia zawartego w zaskarżonym wyroku
końcowego jego fragmentu dotyczy zasad podstawowych związanych z otwartością debaty publicznej, prawem do
krytyki oraz oceny działania instytucji kształtujących opinię publiczną. Wiąże się więc z zastosowaniem wskazanych
w apelacji norm konstytucyjnych i przepisów prawa prasowego, w tym art. 41, a tym samym z okolicznościami
wyłączającymi także odpowiedzialność z art. 24 k.c. z powodu braku bezprawności działania, które formalnie narusza
dobra osobiste osób biernie legitymowanych, lecz mieści się w zakresie prawa do krytyki, wypowiedzi, prowadzenia
debaty publicznej. W ocenie Sądu Apelacyjnego, nie przekracza granic tej krytyki, debaty, gdy jeden z tytułów
prasowych pisze o znanym programie informacyjnym, emitowanym również w telewizji publicznej, w znacznym więc
stopniu uczestniczącym w kształtowaniu opinii publicznej, że atakuje obecną władzę albo sprzyja ekipie, która ją
utraciła w wyniku wyborów, że nie podaje informacji obiektywnie, w tym że nimi manipuluje, albo że niektórych
informacji w ogóle nie podaje, czyli że zataja prawdę o nich, a tym samym nie oddaje rzeczywistości wymagającej
prezentacji, a prawnym znaczeniu więc przekłamuje, zatajając prawdę, w tym przez niezaprezentowanie informacji
o grobie A. W. albo o tym, że B. K. był przesłuchiwany w sprawie WSI. Wyrażanie tego rodzaju ocen, stawianie
zarzutów pomiędzy mediami, również w relacji między tytułem prasowym a powszechnie oglądanym programem
informacyjnym, nie przekracza, w ocenie Sądu Apelacyjnego, miary debaty publicznej, dozwolonej krytyki, jeżeli
poparte zostaje konkretnymi przekładami, w tym podanymi. Poza sporem bowiem pozostaje, jak wynika ze stanowisk
obu stron, że pod koniec 2015 r., czyli po przejęciu władzy ustawodawczej i wykonawczej przez ekipę  (...)(...) albo
(...), programy informacyjne emitowane przez (...), w tym (...), prezentowały przekaz raczej krytyczny wobec rządu i
Prezydenta. Z drugiej jednak strony, nie można tracić z oczu przyczyny takiej postawy. Była ona bowiem wywołana
działaniami, które ekipa rządząca w tym czasie podjęła oraz realizowała w późniejszych latach, w przekonaniu znacznej
części opinii publicznej, skierowanymi przeciwko porządkowi konstytucyjnemu i praworządności. Nie wdając się w
szersze rozważania na ten temat, nie jest to bowiem potrzebne do rozstrzygnięcia o zasadności powództwa i apelacji,
można poprzestać na stwierdzeniu, niewymagającym dalszych ustaleń, że wskazywanie przez pozwaną podanych
przykładów mogło stanowić podstawę do postawienia programowi informacyjnemu  (...)(...)z końca 2015 r. zarzutów,
które znalazły się w spornym artykule, oraz że ich postawienie mieściło się też w granicach debaty publicznej, krytyki
medialnej, i to niezależnie od tego, na ile były one uzasadnione, czyli bez względu na to jak często mogły występować w
tym programie wypadki manipulowania konkretnymi informacjami, jak też ich marginalizowania albo ich pomijania.

Przyjęcie opisanych założeń przy ocenie zasadności apelacji, która w tym zakresie zasługiwała na uwzględnienie
poprzez usunięcie z oświadczenia, które zostało zamieszczone w zaskarżonym wyroku, przytoczonego jego fragmentu,
powodowało, że bezprzedmiotowa okazała się znaczna część zarzutów bardziej szczegółowych związanych z
ustaleniami Sądu Okręgowego, oceną dowodów i oddaleniem części wniosków dowodowych, w tym dotyczących
przesłuchania trzech świadków wskazanych w apelacji. Dokonywanie dokładniejszych jeszcze ustaleń w zakresie
jakości programów informacyjnych emitowanych przez (...)pod koniec 2015 r. nie było konieczne, aby we wskazanym
zakresie apelacja strony pozwanej została uwzględniona.

Zarzuty pozwanej, jakoby Sąd Okręgowy bezpodstawnie uznał zasadę odpowiedzialności pozwanej wobec powoda,
związane z naruszeniem przez Sąd Okręgowy art. 24 § 1 w zw. z art. 14, art. 54 ust. 1 Konstytucji RP w zw. z
art. 9 i art. 10 ust. 1 i 2 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 r.
nie zasługiwały na uwzględnienie. Obiektywna ocena treści oraz wydźwięku spornego artykułu i sposobu połącznia
zawartego w nim przekazu z osobą powoda, nie uzasadniały jednak uznania, że nie doszło w ten sposób do naruszenia



dobrego imienia oraz godności powoda albo też że zachodziły okoliczności wyłączające bezprawność działania strony
pozwanej, w szczególności że wydawca tygodnika działał w granicach dozwolonej krytyki medialnej, z zachowaniem
należytej staranności obowiązującej dziennikarzy oraz w obronie ważnego interesu społecznego w zakresie, w jakim
powód został przedstawiony na okładce i opisany w artykule. Istotne jednak znaczenie miało określenie rodzaju
dóbr osobistych powoda, które tym materiałem prasowym zostały naruszone w warunkach niewyłączających jednak
odpowiedzialności pozwanej, przewidzianej art. 24 w zw. z art. 38 i art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 Prawa prasowego.

Rozpoznawalny dla opinii publicznej, w tym także czytelników tygodnika  (...), wizerunek powoda, czyli odbicie postaci
powoda, w też twarzy, został utrwalony w związku z publiczną typowo działalnością powoda jako prezentera (...).
Strona pozwana co od zasady nie miała obowiązku uzyskania zgody powoda na jego wykorzystanie na spornej okładce,
stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Przedstawienie więc wizerunku powoda
na tym zdjęciu oraz jego użycie na spornej okładce nie było bezprawne. Jako osoba publiczna, powód musi z podanej
przyczyny liczyć się z przedstawianiem swojego wizerunku, fotograficznego odbicia swojej twarzy, także w mediach,
bez swojej zgody, jak również znosić jego pojawianie się w materiałach prasowych, w zakresie, w jakich zdjęcia
zostały zrobione podczas wykonywania przez powoda pracy zawodowej, w tym w ramach prowadzenia programu
(...). Użyte zdjęcie powoda wykazywało na jego związek z działalnością publiczną powoda w rozumieniu przyjętym w
treści art. 81 ust. 1 powołanej ustawy. Przemawiało więc za koniecznością przyjęcia, że w spornym artykule nie doszło
do bezprawnego zaprezentowania wizerunku powoda jako osobnego dobra podlegającego ochronie prawnej. Sposób
jednak wykorzystania wizerunku powoda na spornej okładce tygodnika  (...) nr (...), komputerowe jego połącznie
z mundurem generalskim przypominającym mundur generała W. J. na tle scenerii mogącej przypominać feralny
moment ogłoszenia stanu wojennego, z drugiej zaś strony, z racji scenerii nawiązującej do (...) okresu stanu wojennego,
w tym także do strojów używanych przez prezenterów tego programu informacyjnego, zwłaszcza przy uwzględnieniu
zaprezentowanego na okładce tytułu i podtytułu, jak też tytułu i części zawartości spornego artykułu, należało uznać
za naruszający dobre imię i godności powoda jako osoby fizycznej znanej z działalności dziennikarskiej. Nie tylko
bowiem narażało powoda na utratę zaufania niezbędnego do dalszego wykonywania zawodu dziennikarza, zwłaszcza
informacyjnego, lecz również poniżało powoda jako osobę znaną z tej działalności. Doszło więc do naruszenia nie tylko
zewnętrznej, lecz również wewnętrznej czuci powoda jako człowieka zajmującego się z powodzeniem działalnością
dziennikarską. Wskazane dobra wymagają odróżnienia. Zbyt części oraz automatycznie dochodzi do zespolenia
dobrego imienia oraz godności osób uzyskujących ochronę przewidzianą treścią art. 24 § 1 k.c. za naruszenie obu
tych dóbr osobistych, pomimo odmiennego ich znaczenia i konieczności rozłącznego ich traktowania, wynikającej
też z innego sposobu działania naruszającego każde z tych dóbr osobistych, jak również z odmiennych skutków ich
naruszenia.

Nie wdając się w nazbyt szczegółowe rozważania o różnicach pomiędzy dobrym imieniem a przyrodzoną każdemu
człowiekowi godnością, sposobu oraz skutków naruszenia tych dóbr osobistych, problem należy bowiem do złożonych
i wymaga pogłębionej analizy prawnej podbudowanej psychologicznie, przy ocenie apelacji pozwanwej należy
poprzestać tylko na wyeksponowaniu trzech zasadniczych różnic we wskazanym zakresie. Pierwsze dwie można
sprowadzić do poglądu, że naruszenie dobrego imienia następuje zwykle przez skierowanie do osób trzecich przekazu
bezpodstawnie pomawiającego osobę pokrzywdzoną o działania, których taka osoba nie podejmowała, przypisanie
jej cech, których ona nie posiada, lub też przyjmowanie postawy, której nie prezentowała, zawsze w wymiarze
pejoratywnym w obiektywnym odbiorze, czyli ze skutkiem, który polegać może na obniżeniu zaufania pomówionej
osoby w opinii społecznej, potrzebnego do prowadzenia określonej aktywności życiowej, w tym również zawodowej.
Działanie uderzające w godność osoby fizycznej polegać natomiast może na skierowaniu pejoratywnego przekazu
do niej samej, zwykle bez udziału osób trzecich albo przy ich ograniczeniu do konkretnego grona, który polega na
jej poniżeniu we własnym odbiorze, zachwianiu poczuciem swojej wartości, przez jej pominięcie, deprecjonowanie
jej walorów, umiejętności, pozytywnych cech, dorobku życiowego, w tym też zawodowego. Trzecia różnica dotyczy
zaś odmiennej reakcji ze strony osoby pokrzywdzonej naruszeniem obu wskazanych dóbr osobistych. O ile bowiem
przy naruszeniu dobrego imienia naturalną wręcz reakcją osoby pokrzywdzonej na bezprawne naruszenie jej dobrego
imienia jest odczuwanie niesprawiedliwości w relacji zachodzącej pomiędzy osobą w ten sposób pokrzywdzoną a
całą opinią publiczną, której zakres jest wyznaczany rodzajem prowadzonej przez nią aktywności życiowej, w tym



zawodowej, zaś podejmowane działanie ma na celu restytucję tego stanu do wcześniejszego, o tyle skutkiem naruszenia
godności osoby fizycznej jest radykalnie silne zwykle pogorszenie relacji pomiędzy osobą pokrzywdzoną a podmiotem,
który naruszył jej godność osobistą, wynikające z odczuwania przez nią poniżenia, możliwe zaś do podjęcia działanie
ma na celu znaczące lub częściowe poprawienie tej relacji, sprzyjające odbudowaniu poczucia własnej wartości przez
pokrzywdzonego, do poziomu umożliwiającego zachowanie tej relacji na podstawowym chociażby poziomie oraz
niezakłócone psychologicznie kontynuowanie prowadzonej w okresie wcześniejszym aktywności życiowej, w tym
zawodowej.

Konsekwencje podanych różnic znajdować też powinny odzwierciedlenie w sposobach udzielenia osobie
pokrzywdzonej ochrony mającej doprowadzić do usunięcia skutków naruszenia różnych jednak dóbr osobistych.
Przy naruszeniu dobrego imienia, uzasadnione jest zwykle nakazanie sprawcy opublikowania lub wygłoszenia
oświadczenia adresowanego do szerokiego kręgu odbiorców, który powinien co najmniej obejmować osoby mogące
mieć związek z działalnością prowadzoną przez osobę pokrzywdzoną, zwłaszcza zawodową. W wypadku zaś naruszenia
godności, uzasadnione jest nakazanie, aby sprawca złożył właściwej treści oświadczenie zaadresowane wprost do
osoby pokrzywdzonej, w tym by je przesłał na jej adres, je wydeklamował przy bezpośredniej jej obecności, albo by było
ono skierowane również do tej osoby, nawet gdy jest publikowane, czyli skierowane do szerokiego kręgu odbiorców.

Odnosząc poczynione uwagi ogólne do okoliczności tej sprawy, w tym treści spornego artykułu i sposobu połączenia
jego przekazu przez pozwaną z powodem, poprzez wykorzystanie zdjęcia powoda i jego zmanipulowania w sposób
przedstawiony na okładce tygodnika  (...) nr (...), dostrzec należało, że doszło w ten sposób nie tylko do naruszenia
dobrego imienia, lecz również godności powoda. Naruszenie czci zewnętrznej P. K. sporną okładką polegało przede
wszystkim na próbie przedstawienia powoda niemalże jako zamachowca na obowiązujący w Polsce porządek władzy,
osobę, która swoim działaniem dziennikarskim usiłowała doprowadzić do opalenia rządu, jak też urzędującego
Prezydenta. Zaprezentowanie na tle zmanipulowanego wizerunku powoda tytułu „(...)” nie może uzasadniać innych
skojarzeń niż udział powoda w zorganizowaniu i przeprowadzeniu takiego zamachu przy wykorzystaniu instrumentów
dziennikarskich, zatrudnienia w stacji znacząco kształtującej opinię publiczną. Tytuł artykułu „(...)  (...) umacnia tylko
to wrażenie i tym bardziej uzasadnia przyjęcie, że autorzy artykułu, jak też jego wydawca, posądził powoda o udział w
zorganizowanej akcji mającej na celu obalenie legalnego rządu i usunięcie urzędującego Prezydenta RP. Z zebranych
w tej sprawie dowodów, ani nawet z samej oceny twierdzeń prezentowanych w tej sprawie przez pozwaną, nie wynika,
aby powoda można było określić jako osobę uczestniczącą w zamach stanu, w tym medialnym. Żadne postępowania
nie były w tym zakresie prowadzone. Nie postawiono takich zarzutów P. K.. Powód nie została tym bardziej skazany
za takie działania. Postawienie przez autorów spornego artykułu powodowi zarzutu podejmowania działań w celu
doprowadzenia do usunięcia legalnie wybranych organów władzy przy wykorzystaniu instrumentów dziennikarskich
naruszało dobre imię powoda już z tego powodu, że w obiektywnym wymiarze podważało zaufanie, niezbędne do
dalszego wykonywania przez powoda działalności zawodowej. Trudno bowiem uznać, aby takim zaufaniem mogły się
cieszyć osoby wykorzystujące pozycję zawodową do przeprowadzenia zamachu stanu.

Naruszenia godności, czyli czci wewnętrznej, poniżenia powoda, również w relacji do czytelników tygodnika  (...)
oraz jego wydawcy, należy zaś się dopatrzeć w przekazie płynącym ze sposobu zmanipulowania zdjęcia powoda, czyli
przedstawienia P. K. w sposób, który we własnym odczuciu może podważać po stronie powoda ocenę własnej wartości
jako człowieka, który w swojej działalności zawodowej zajmuje się dziennikarstwem informacyjnym, w dwojakim
wymiarze, zresztą niekonsekwentnie do tytułu oraz treści artykułu.

Z jednej strony, rodzaj munduru, w którym powód został przedstawiony na okładce, ewidentnie generalski, w
połączeniu ze studiem telewizyjnym, w tym nawiązaniem do  (...), sugeruje porównanie powoda do osoby, która
ogłaszała stan wojenny w grudniu 1981 r., i łączy się z zarzutem udziału w „(...)”. Bez znaczenia pozostaje natomiast, że
ta sama osoba została prawie 10 lat później wybrana na Prezydenta RP przez sejm kontraktowy, jak również że część
społeczeństwa do tej pory może nie oceniać negatywnie ogłoszenia stanu wojennego w grudniu 1981 r. Przyjmowanie
innej opinii jest bowiem tym bardziej uzasadnione historycznie. Trudno więc się także dziwić poczuciu poniżenia ze
strony powoda porównanego do osoby, która ten stan ogłaszała, bez względu na jej inne działania.



Z drugiej zaś strony, podane nawiązanie sugeruje porównanie powoda do dziennikarzy, prezenterów (...) okresu
stanu wojennego, czyli do osób, którym wyjątkowo trudno przypisać zachowywanie w swojej działalności zasad
rzetelności dziennikarskiej, przekazujących informacje w sposób nieobiektywny, jednoznacznie sprzyjający ówczesnej
ekipie rządzącej. Porównanie powoda do tej grupy dziennikarzy można obiektywnie uznać także za poniżenie P. K.,
pominięcie dorobku powoda jako dziennikarza oraz człowieka, także podlegającego ocenom krytycznym, nie aż tak
daleko jednak idącym. Takie porównanie pomija bowiem walory powoda jako dziennikarza, który w tym zakresie
zasługuje na ochronę przewidzianą art. 24 k.c. nie tylko za naruszenie dobrego imienia, lecz również godności powoda,
a ponadto w sposób mało logiczny. Prezenterzy (...) okresu stanu wojennego sprzyjali bowiem ówczesnej władzy.
W spornym zaś artykule, a zwłaszcza na okładce, powód został natomiast posądzony o zamiar obalenia legalnej
władzy oraz o sprzyjanie opozycji wobec rządzącej ekipy (...). Oba przedstawione skojarzenia są natomiast po prostu
dla powoda krzywdzące i poniżające. Co do samej zasady oraz nałożenia na pozwaną obowiązku opublikowania
okrojonej we wskazany sposób treści oświadczenia stanowiącego przeproszenie powoda przez pozwanego wydawcę
apelacja nie zasługiwała na uwzględnienie. Tylko pośrednie nawiązanie w tym oświadczeniu do wizerunku powoda
dotyczyło w istocie udzielenia powodowi ochrony za naruszenie przez pozwaną dobrego imienia i godności P. K.
oraz zmanipulowanie jego zdjęcia, nie zaś za samo wykorzystanie wizerunku powoda przedstawionego na zdjęciu
oddającym twarz i dłonie powoda. Nie sposób było również uznać, aby sposób prezentacji wizerunku powoda na
okładce spornego tygodnika można było sprowadzić do wymiaru karykaturalnego, spotykanego skądinąd w tego
rodzaju publikacjach, jak wykazuje zebrany w tej sprawie, z inicjatywy pozwanej, obszerny materiał dowodowy, w
tym liczne okładki tego samego lub podobnych czasopism z kraju i świata, w których element karykatury można
uznać za dominujący. W ocenie Sądu Apelacyjnego, okładka ze zmanipulowanym wizerunkiem powoda jednak nie ma
takiego wyrazu, przede wszystkim ze względu na rodzaj okoliczności, do których nawiązuje i które sugeruje. Z jednej
więc strony nawiązuje do momentu ogłoszenie stanu wojennego w Polsce w grudniu 1981 r; z drugiej zapowiada albo
informuje o tym, że powód wraz z innymi osobami o podobnym statusie planuje albo przeprowadza medialny zamach
stanu mający na celu obalenie legalnych władz. Tego rodzaju przekazowi trzeba przypisać wydźwięk znacznie bardziej
poważny niż tylko karykaturalne przedstawienie postaci powoda jako dziennikarza. Przebija bowiem z niego głównie
groza sugerowanych informacji, a nie karykaturalne przedstawienie wizerunku powoda. Nie sposób więc uznać, aby
niepodzielenie przez Sąd Okręgowy argumentów podawanych przez stronę pozwaną naruszało powołane w apelacji
przepisy prawa materialnego, w tym art. 41 Prawa prasowego.

Apelacja pozwanej zasługiwała natomiast też na uwzględnienie w części dotyczącej przemiennego określenia przez
Sąd Okręgowy miejsca publikacji okrojonego we wskazany sposób oświadczenia z art. 24 k.c. W tym zakresie zarzut
naruszenia tego przepisu był częściowo uzasadniony. Sporny artykuł z okładką ukazał się w tygodniku  (...) nr (...).
Poza sporem pozostaje, że wskutek wyroku wydanego przez Sąd Apelacyjny w sprawie VIA CA 283/17, obecnie
ukazuje się na rynku tygodnik pod tytułem  (...). Jak wynika ponadto z poprawnych ustaleń Sądu Okręgowego,
potwierdzonych w apelacji, z rejestru czasopism nie został jednak wykreślony tygodnik  (...). Od wyroku, który zostały
wydany w powołanej sprawie, strona pozwana wniosła bowiem skargę kasacyjny; liczy zatem na jej uwzględnienie.
Wydawanie w nieodległym czasie tygodnika pod tytułem  (...) nie jest więc wykluczone. Formalnie taki tytuł pozostaje
bowiem zarejestrowany. Uzasadnione było więc nakazanie pozwanej opublikowania oświadczenia stanowiącego
przeproszenie powoda za naruszenie przez stronę pozwaną dobrego imienia i godności P. K. w tygodniku  (...) lub
(...) – według wyboru strony pozwanej. Nie było natomiast w żaden sposób uzasadnione, zwłaszcza obowiązującymi
przepisami prawa, w tym prasowego, poszerzanie przemienności sposobu wykonania tego obowiązku na &lt;&lt;inny
tygodnik będący kontynuacją tygodnika  (...)(...);. Strona pozwana w apelacji trafnie podniosła, że tego rodzaju
konstrukcja nie jest znana na gruncie prawa prasowego. Nie sposób więc wskazać kryteria sugerowanej przez Sąd
Okręgowy „kontynuacji”. Mogą być bowiem różne i sporne. Nie wystarczy sam związek z poprzednim tytułem,
osobą redaktora naczelnego albo tożsamością wydawcy, który może wprowadzać na rynek różne tytułu prasowe,
w tym także tygodniki, w tym samym czasie. Nie sposób było więc nie dostrzec naruszenia w tym zakresie art.
24 w związku ze wskazanymi w apelacji przepisami prawa prasowego. W tym zakresie apelacja strony pozwanej
zasługiwała częściowo na uwzględnienie poprzez usunięcie wskazanego elementy z punktu drugiego oraz trzeciego
zaskarżonego wyroku. Analogiczne zarzuty dotyczyły bowiem także zbyt szerokiego oznaczenia strony internetowej



jako właściwej do publikacji oświadczenia przepraszającego powoda na naruszenie przez pozwaną dobrego imienia
i godności powoda o treści wynikającej z częściowego uwzględnienia apelacji, w ocenie Sądu Apelacyjnego, znacznie
bardziej zresztą wyraziściej oddającego skutki działania pozwanej w sposób krzywdzący dla powoda.

Mając na uwadze wszystkie podniesione argumenty, na skutek częściowej zasadności apelacji pozwanej, Sąd
Apelacyjny zmienił wyrok wydany przez Sąd Okręgowy w punktach pierwszym, drugim i trzecim w opisany sposób,
czyli w istocie w niewielkim tylko zakresie. W pozostałym, nieporównywalnie więc szerszym, apelacja pozwanej
podlegała oddaleniu z obciążeniem pozwanej w całości kosztami postępowania apelacyjnego, czyli zgodnie z art. 100
in fine k.p.c. Niestosując wzajemnego zniesienia kosztów postępowania apelacyjnego albo ich rozdzielenia, lecz w
całości obciążając nimi pozwaną, Sąd Apelacyjny zamierzał dać wyrazisty wyraz przekonaniu, że powód powinien być
traktowany jako strona wygrana w tej sprawie, także na etapie postępowania przed Sądem Apelacyjnym. Na podstawie
powołanego przepisu zasądzeniu na rzecz powoda podlegała kwota 540 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania
apelacyjnego, na którą złożyła się podstawowa tylko stawka wynagrodzenia za udział po stronie czynnej zawodowego
pełnomocnika w postępowaniu odwoławczym, właściwa dla sprawy o ochronę niemajątkową za naruszenie dóbr
osobistych powoda.

Mając powyższe na uwadze, na podstawie powołanych przepisów oraz art. 386 § 1 k.p.c., w zakresie natomiast, w
którym apelacja została oddalona – zgodnie z art. 385 k.p.c., Sąd Apelacyjny orzekł jak w sentencji.

Joanna Piwowarun-Kołakowska Robert Obrębski Bernard Chazan


