
Sygn. akt V ACa 411/18

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 7 sierpnia 2019 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie V Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący: Sędzia SA Aleksandra Kempczyńska

Sędziowie: SA Przemysław Kurzawa

SA Bogdan Świerczakowski (spr.)

Protokolant: praktykant Izabela Staniak

po rozpoznaniu w dniu 7 sierpnia 2019 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powództwa R. R. (1)

przeciwko  (...) spółce akcyjnej z siedzibą w W.

o ochronę dóbr osobistych i zadośćuczynienie

na skutek apelacji pozwanej

od wyroku Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie

z dnia 14 lutego 2018 r., sygn. akt II C 291/17

I.  oddala apelację;

II.  zasądza od  (...) spółki akcyjnej z siedzibą w W. na rzecz R. R. (1) kwotę 3.240 zł (trzy tysiące
dwieście czterdzieści) tytułem zwrotu kosztów postępowania apelacyjnego.

Bogdan Świerczakowski Aleksandra Kempczyńska Przemysław Kurzawa

Sygn. akt V ACa 411/18

UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 14 lutego 2018 r. Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie nakazał pozwanemu  (...) S.A. z
siedzibą w W. opublikowanie na jego koszt w terminie 7 dni od daty uprawomocnienia się wyroku oświadczenia o
następującej treści:

„PRZEPROSINY

(...) S.A., jako wydawca dziennika  (...) przeprasza Pana R. R. (1) za opublikowanie w nr (...)( (...)) dziennika  (...)
nieprawdziwych informacji o tym, że Pan R. R. (1) został skierowany na przymusowe leczenie, przez co zostały
naruszone jego dobra osobiste w postaci prawa do prywatności, godności i dobrego imienia.”

- w dwóch kolejnych numerach dziennika  (...), na pierwszej stronie, bezpośrednio pod winietą, w widocznej
ramce o wymiarach nie mniejszych niż 195 mm x 130 mm, przy użyciu czarnej czcionki Times New Roman o



rozmiarze 16 punktów typograficznych, interlinia co najmniej 1,5, na białym tle, natomiast słowo „przeprosiny”
wytłuszczoną czcionką (bolt) Times New Roman o rozmiarze 18 punktów, umieszczone w odrębnym (pierwszym)
wersie oświadczenia, wyjustowane do środka, z zastosowaniem widocznego odstępu pomiędzy wierszami; bez
sąsiedztwa jakichkolwiek innych przeprosin oraz w sposób czytelny, bez jakichkolwiek odniesień i komentarzy do
treści oświadczenia, bez jakichkolwiek zabiegów formalnych i treściowych umniejszających znaczenie, rangę i wagę
oświadczenia, w szczególności zaznaczających dystans do jego formy i treści (pkt 1); zasądził od pozwanego na rzecz
powoda kwotę 50.000 zł wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie liczonymi od dnia 3 lutego 2017 r. do dnia
zapłaty tytułem zadośćuczynienia (pkt 2); oddalił powództwo w pozostałym zakresie (pkt 3); zniósł wzajemnie między
stronami koszty procesu (pkt 4).

Podstawa faktyczna rozstrzygnięcia jest następująca.

R. R. (1) jest polskim piosenkarzem, kompozytorem, pianistą oraz aktorem. Zasłynął jako wykonawca takich utworów
jak: „(...)”, „(...)”, „(...)” i wiele innych.  (...) S.A. z siedzibą w W. jest wydawcą dziennika  (...).

W dniu 24 stycznia 2017 roku w numerze (...)( (...)) w dzienniku  (...) ukazały się artykuły dotyczące R. R. (1).

Na pierwszej stronie dziennika tj. na stronie tytułowej wraz ze zdjęciem powoda znalazła się informacja, że „(...)
R.(...)”. Na stronie tej znajduje się odnośnik, iż więcej informacji na ten temat czytelnik może przeczytać na stronie
12 powyższego numeru.

Na stronie 12 dziennika  (...) znajduje się artykuł zatytułowany „(...)”. Również w tle powyższego artykułu zamieszczono
zdjęcie powoda. Artykuł ten stanowi kontynuację artykułu dotyczącego próby samobójczej powoda, który ukazał
się w dzienniku  (...) w dniu 17 listopada 2016 r, wskazując że powód nadal ponosi konsekwencje nieudanej próby
samobójczej, która miała miejsce w nocy z 15 na 16 listopada 2016 r. W dalszej części artykułu podano, iż piosenkarz
będzie musiał zgłosić się na terapię psychiatryczną oraz że taką decyzje podjął sąd na podstawie ustawy o ochronie
zdrowia psychicznego. Ponadto w artykule dotyczącym powoda zawarto informację, że nadal postępowanie w sprawie
artysty prowadzi Prokuratura Rejonowa w Brodnicy, powołując się w tym zakresie na informacje uzyskane od A. S. –
p.o. prokuratora rejonowego. W ostatnim akapicie spornego artykułu zamieszczono informację, że „(...) R. (...)”.

Jako autorzy tego artykułu podpisali się redaktorzy z pseudonimem artystycznym  (...),  (...) oraz (...). W pracach na
temat powyższego artykułu uczestniczyli A. N., E. F. i D. G.. Wydawca dziennika  (...) nie dysponował zgodą R. R. (1)
na publikację informacji na temat jego życia prywatnego, w tym w szczególności zdrowia.

R. R. (1) nie został skierowany żadnym orzeczeniem Sądu na przymusowe leczenie, ani terapię psychiatryczną na
podstawie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.

R. R. (1) o przedmiotowej publikacji dowiedział się telefonicznie od swoich znajomych z Francji. Bardzo się
zdenerwował treścią artykułu.

W wyniku publikacji dotyczących powoda w powyższym numerze dziennika  (...) w portalach internetowych pojawiło
się szereg informacji dotyczących R. R. (1) i jego próby samobójczej oraz konsekwencji z tym związanych, z powołaniem
na informacje zawarte w  (...). Publikacje takie znalazły się w dniu 24 stycznia 2017 r. na portalu (...) G. i (...) oraz
w dniu 25 stycznia 2017 r. na portalu (...)pl. (...) dotyczące powoda z powołaniem się na artykuł z  (...) znalazły się
również na portalu (...)

Dnia 26 stycznia 2017 r. powód skierował do  Zarządu (...) S.A. wezwanie do zaprzestania naruszeń dóbr osobistych
oraz do usunięcia skutków naruszeń, w tym do zapłaty 100.000 zł na swoją rzecz tytułem zadośćuczynienia. Powyższe
pismo zostało odebrane przez pracownika  (...) S.A. również w dniu 26 stycznia 2017 r.

W wyniku publikacji powyższych informacji, R. R. (1) zanotował spadek propozycji zawodowych, w tym zostało
odwołanych kilka koncertów zaplanowanych na wiosnę 2017 roku. Ponadto publikacje te wpłynęły na stan psychiczny
powoda, który stracił chęci i zapał do tworzenia nowych utworów oraz pracy nad nową płytą. Sporne publikacje miały



również wpływ na rodzinę powoda, szczególnie na jego 9 letniego syna, który doznał szykan ze strony szkolnych
kolegów i przez pewien okres nie uczęszczał na zajęcia szkolne.

W ocenie Sądu Okręgowego powództwo zasługiwało na uwzględnienie w zakresie publikacji przeprosin w dzienniku
(...) oraz w zakresie zapłaty zadośćuczynienia w wysokości 50.000 zł a w pozostałym zakresie (dotyczącym nakazania
opublikowania przeprosin w dzienniku  (...) i na trzech portalach internetowych, upoważnienia do wykonania
zastępczego oraz zapłaty dalszej kwoty 50.000 zł) podlegało oddaleniu.

Zgodnie z art. 23 k.c. dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia,
nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa,
artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony
przewidzianej w innych przepisach. Ochronie na tej podstawie podlegają także: prawo do prywatności, godność oraz
dobre imię. Nadto wskazane powyżej dobra osobiste podlegają ochronie gwarantowanej przez art. 47 Konstytucji
Rzeczpospolitej Polskiej, z którego wynika, że każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego,
czci i dobrego imienia oraz decydowania o swoim życiu osobistym. Zgodnie z art. 24 § 1 k.c. ten, czyje dobro osobiste
zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne.
W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła
czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w
odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego
lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.

Zdaniem Sądu Okręgowego nie budzi wątpliwości, że pozwany dopuścił się naruszenia dóbr osobistych powoda.
Artykuł umieszczony w dniu 24 stycznia 2017 r. w dzienniku  (...) zawiera informacje naruszające dobra osobiste
powoda w postaci dobrego imienia, godności, które jednoznacznie wskazują, iż powód został przez sąd skierowany na
przymusowe leczenie psychiatryczne. Na powyższy fakt wskazują już same nagłówki tj. „(...)”, „R. (...)”, (...)”. Już nawet
samo sformułowanie tych zdań ma wydźwięk negatywny, budzący wątpliwość co do stanu zdrowia psychicznego R.
R. (1). Ponadto umieszczenie tych informacji wraz ze zdjęciem powoda już na pierwszej stronie dziennika sprawia, że
artykuł dotyczący powoda nie może zostać niezauważony przez przeciętnego czytelnika. Treść artykułu umieszczonego
na stronie 12 dziennika z dnia 24 stycznia 2017 r. ujawnia informacje z życia prywatnego powoda, które obejmują
bardzo traumatyczne zdarzenie z życia powoda jakim była jego próba samobójcza. Zdarzenie to miało miejsce w
listopadzie 2016 r. i nie miało wpływu na fakt nie ukończenia nagrywania płyty do końca 2016 r. Konsekwencją
wydarzeń z życia osobistego powoda z listopada 2016 r. było postępowanie karne w związku z posiadaniem 3 naboi
do broni dla których nie miał pozwolenia, w którym nie był powód poddawany żadnym badaniom psychiatrycznym.
Sporne artykuły naruszają także prawo do prywatności powoda, dobrego imienia wśród czytelników  (...) wskazując,
iż ma on problemy na tle psychicznym. Naruszenie dobrego imienia polega na pomówieniu o takie postępowanie
lub właściwości, które mogą poniżyć tę osobę w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego
dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności. Artykuł zawiera nieprawdziwe informacje o skierowaniu
powoda przez sąd na przymusowe leczenie i że musi się zgłosić na terapie na podstawie ustawy o ochronie zdrowia
psychicznego. Nadto, brak było zgody powoda na ujawnianie jakichkolwiek danych odnośnie jego życia prywatnego,
także zdrowia. W tym stanie faktycznym nie trafny jest argument strony pozwanej, iż artykuł ten nie może naruszać
prawa do prywatności powoda, albowiem jest on osobą powszechnie zananą, a w przypadku takich osób publikowanie
informacji na temat ich życia rodzinnego nie jest naruszeniem prawa do prywatności. Bezspornym jest fakt, iż R. R.
(1) to rozpoznawany piosenkarz, kompozytor, artysta. Powyższe nie upoważnia publikacji w zakresie zdrowia powoda,
w szczególności zdrowia psychicznego. Stan zdrowia powoda nie jest bezpośrednio związany z wykonywanym przez
niego zawodem.

Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe nie wolno bez zgody osoby zainteresowanej
publikować informacji oraz danych dotyczących prywatnej sfery życia, chyba że wiąże się to bezpośrednio z
działalnością publiczną danej osoby. Publikacja dotycząca powoda z dnia 24 stycznia 2017 r. nie dotyczyła publicznej
działalności powoda jako muzyka i artysty, lecz jego życia osobistego. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem



jakakolwiek publikacja na ten temat powinna być poprzedzona uzyskaniem konkretnej zgody powoda. R. R. (1) zgody
dla  (...) nie udzielił.

W orzecznictwie i doktrynie przyjęto, iż dopuszczalny poziom ingerencji w życie prywatne takich osób jak
dziennikarze, muzycy, sportowcy czy aktorzy nie oznacza pozwolenia na publikację każdej informacji z zakresu życia
osobistego osoby powszechnie znanej. Dokonując wyważenia między wolnością słowa a prawem do prywatności
należy zbadać czy publikacja dotyczy jakiegoś istotnego interesu społecznego, jaką sferę życia prywatnego obejmuje,
jakie było wcześniejsze postępowanie opisywanej osoby w kontakcie z mediami, w jaki sposób dziennikarze uzyskali
informacje oraz w jakiej formie je opublikowali. W niniejszym postępowaniu pozwany nie wykazał, aby publikacja
poruszała jakiś ważny w debacie publicznej temat, ani że powód udzielił dziennikarzom pozwanego informacji
odnośnie swojego życia prywatnego. Sąd zauważył ponadto, że powód mimo iż jest osobą powszechnie znaną, nie
udziela zbyt wielu informacji na temat swojego życia prywatnego mediom. Sami pracownicy pozwanej wskazali, iż
o powodzie pisali ostatni raz około 10 lat temu oraz, że odnośnie powoda jest bardzo mało artykułów. Sam powód
przyznał, że udziela wywiadów bardzo rzadko, ostatni autoryzowany przez niego wywiad został opublikowany około
5 lat temu i wiązał się z dużymi zmianami w jego prywatnym życiu. Nie sposób więc uznać powoda za osobę aktywną
medialnie, w związku z czym tak sporadyczne artykuły na temat powoda na pewno stanowią źródło informacji wśród
społeczeństwa na temat jego aktualnej sytuacji życiowej i sprawiają, że czytelnik odbiera powoda przez pryzmat
publikacji na jego temat.

Wobec domniemania bezprawności naruszenia dóbr osobistych (art. 24 § 1 zd. 2 k.c.), na pozwanym spoczywał
obowiązek wykazania, iż publikacja spornych materiałów prasowych nie była działaniem bezprawnym. Argumentacja
pozwanego koncentrowała się na wskazaniu, iż R. R. (1) w dacie publikacji artykułów był osobą powszechnie znaną, tak
więc musiał się liczyć z ograniczeniem swojej prywatności, nadto iż sam udziela informacji o swoim życiu prywatnym.

Skoro działaniem naruszającym dobra osobiste powoda była publikacja materiałów prasowych, do oceny
bezprawności postępowania strony pozwanej stosować należy przepisy ustawy - Prawo prasowe. I tak, zadaniem prasy
jest urzeczywistnianie prawa obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli i
krytyki społecznej (art. 1 ustawy), przy czym prasa jest zobowiązana do prawdziwego przedstawiania omawianych
zjawisk (art. 6 ust. 1 ustawy), a obowiązkiem dziennikarza jest zachowanie szczególnej staranności i rzetelności
przy zbieraniu i wykorzystywaniu materiałów prasowych, zwłaszcza sprawdzenie zgodności z prawdą uzyskanych
wiadomości lub podanie ich źródła (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy). Nie wolno bez zgody osoby zainteresowanej publikować
informacji oraz danych dotyczących prywatnej sfery życia, chyba że wiąże się to bezpośrednio z działalnością publiczną
danej osoby (art. 14 ust. 6 ustawy). Z mocy art. 41 ustawy publikowanie rzetelnych, zgodnych z zasadami współżycia
społecznego ujemnych ocen dzieł naukowych lub artystycznych albo innej działalności twórczej, zawodowej lub
publicznej służy realizacji zadań określonych w art. 1 ustawy i pozostaje pod ochroną prawa.

W orzecznictwie utrwalony jest pogląd dotyczący odmiennych kryteriów obalenia bezprawności wypowiedzi prasowej
naruszającej dobra osobiste, w sytuacji gdy wypowiedź ta ma charakter wypowiedzi ocennej lub też gdy ma
charakter wypowiedzi o faktach (por. wyrok Sądu Najwyższego z 17 kwietnia 2008 r. I CSK 543/07). Sprowadza
się on do uznania, że jeśli wypowiedź prasowa jest opinią, niepoddającą się weryfikacji według kryterium prawdy
i fałszu, obalenie domniemania bezprawności działania dziennikarza może nastąpić przez wykazanie, że działał w
obronie społecznie uzasadnionego interesu, a wyrażona ocena czy opinia została oparta na źródłach zebranych i
wykorzystanych ze szczególną starannością, a więc źródłach wiarygodnych i dających podstawę do wyrażenia takiej
oceny. W sytuacji zaś, gdy wypowiedź prasowa miała charakter wypowiedzi o faktach znaczenia nabiera prawdziwość
wypowiedzi i istnienie ważnego interesu społecznego uzasadniającego upublicznienie informacji naruszających cudze
dobra osobiste. Ponadto, strona pozwana nie udowodniła by przy zbieraniu i publikowaniu materiałów dotyczących
osoby powoda, odnośnie jego zdrowia psychicznego, autor artykułu sprostał obowiązkowi zachowania szczególnej
staranności i rzetelności. Sąd popiera pogląd, iż prawdziwość publikowanych informacji prasowych nie jest wymogiem
niezbędnym uchylenia bezprawności naruszenia dóbr osobistych, o ile przy ich zbieraniu i wykorzystaniu dziennikarz



działał ze szczególną starannością i rzetelnością (por. uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2005 r. III CZP
53/04).

Bezspornie zostało ustalone w niniejszym postępowaniu, iż R. R. (1) nie został skierowany na przymusowe leczenie
żadnym orzeczeniem sądu, ani nie ma podjąć się terapii psychiatrycznej na podstawie ustawy o ochronie zdrowia
psychicznego. Informacje te podane przez pozwaną w spornym artykule są nieprawdziwe, podane bez zgody powoda i
w sposób oczywisty naruszają wskazane przez powoda dobra osobiste. Powód nie jest celebrytą, ceni swoją prywatność
i konsekwentnie odmawia publicznego dzielenia się informacjami na temat jego życia prywatnego. Wywiady udzielone
przez powoda są sprzed wielu lat i w żadnym z nich powód nie udzielał informacji odnośnie swojego zdrowia, w
szczególności psychicznego.

Pozwany odpowiada zatem za naruszenie dóbr osobistych powoda. Z tego względu Sąd uwzględnił żądanie
opublikowania przeprosin w dzienniku  (...), uznając tym samym, iż będzie to wystarczające naprawienie dóbr
osobistych powoda, albowiem to głównie czytelnicy tego dziennika stali się odbiorcami negatywnych informacji
dotyczących powoda. Wobec umieszczenia informacji w sposób bardzo wyeksponowany odnośnie powoda na 1 stronie
dziennika, tam też winno znaleźć się oświadczenie. Treść oświadczenia nie była kwestionowana przez pozwanego.
Jednocześnie z uwagi na skale naruszeń i ich rozmiar w ocenie Sądu uzasadnione jest aby oświadczenie ukazało się
w dwóch kolejnych dziennikach. Dla uzasadnienia takiego stanowiska Sąd zwrócił raz jeszcze uwagę, że pozwany w
sposób nierzetelny opublikował nieprawdziwe informacje odnośnie zdrowia psychicznego powoda bez jego zgody.
Z racji ilości nakładu, dostępności w licznych kioskach i sklepach z prasą dziennika  (...) nieprawdziwa informacja
była dostępna licznej grupie odbiorców. Znacznie trudniej jest jednokrotnym oświadczeniem zdementować podanie
nieprawdziwych faktów. Naruszenie dóbr osobistych powoda spotęgowane było faktem, że treść spornej publikacji
odbiła się szerokim „echem” w Internecie. Na portalach internetowych w stron powoda kierowane były niepochlebne
stwierdzenia. Powyższe nie miałoby miejsca gdyby nie ukazał się przedmiotowy artykuł. Zważyć także należy, że
spornym artykułem pozwany dokonał daleko idącej ingerencji w życie prywatne powoda. Upublicznieniu uległy
nieprawdziwe informacje dotyczące zdrowia powoda. Mając na względzie naruszone powodowi przez pozwanego
dobra osobiste jak i skutki nierzetelnej publikacji, Sąd uznał, iż adekwatne jest uwzględnienie powództwa w części
jak w punkcie I wyroku.

Samo rozpowszechnianie informacji objętych sferą życia rodzinnego i intymnego, podanych uprzednia przez inny
plotkarski portal, może stanowić samoistne źródło naruszenia prawa do prywatności. Prawo do prywatności zakłada
bowiem autonomię jednostki w zakresie decyzji, które informacje jej dotyczące mają być dostępne ogółowi, które
zaś powinny zostać nieujawnione. Naruszenie tej autonomii polega więc zarówno na pierwotnym ujawnieniu takich
informacji wbrew woli zainteresowanego, jak i na dalszym ich rozpowszechnianiu. Tak więc fakt, że informacje zawarte
w spornej publikacji stanowiły w istocie powtórzenie informacji uprzednio opublikowanych na jednym z portali
plotkarskich, nie skutkuje uznaniem, ze publikacja ta miała charakter dozwolony i tym samym nie była bezprawna.

Zgodnie z art. 448 k.c. w zw. z art. 24 § 1 k.c. w razie naruszenia dobra osobistego sąd możne przyznać temu, czyje dobro
osobiste zostało naruszone, odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę lub na jego
żądanie zasądzić odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez niego cel społeczny, niezależnie od innych środków
potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia. Za doznaną krzywdę strona powinna otrzymać zadośćuczynienie
uwzględniając rodzaj dobra, które zostało naruszone oraz charakter, stopień nasilenia i czas trwania, doznawania
przez osobę, której dobro zostało naruszone, ujemnych przeżyć psychicznych spowodowanych naruszeniem (por.
wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 kwietnia 2006 r. I CSK159/05), przy czym dla dochodzenia zadośćuczynienia
wymagana jest dodatkowo przesłana winy podmiotu dokonującego naruszenia.

W odniesieniu do spornego artykułu wina pozwanego nie budzi wątpliwości. Pozwany jest profesjonalistą, który
zajmuje się działalnością wydawniczą na olbrzymią skalę, będąc jednym z większych wydawnictw w Polsce. W
niniejszej sprawie, przez podanie nieprawdy pozwany nie wykazał rzetelności, a tym samym należytej staranności
dziennikarza w zakresie gromadzenia materiałów prasowych o naruszającej dobra osobiste powoda treści. Wydawca



dopuszczając taką publikację do druku i nie weryfikując staranności dziennikarzy przejął na siebie odpowiedzialność
działając w warunkach, co najmniej winy nieumyślnej, w postaci braku należytej staranności.

Powód żądał zadośćuczynienia w kwocie 100.000 zł. Zadośćuczynienie musi spełniać funkcję kompensacyjną i
prowadzić do złagodzenia następstw dokonanych naruszeń, stąd musi zależeć od wielkości doznanej krzywdy.
Niewątpliwie opublikowanie spornego artykułu wywołało u powoda poczucie pokrzywdzenia i wpłynęło na jego odbiór
zewnętrzny. Nie budzi wątpliwości, iż powód w związku z publikacją przez pozwanego spornego artykułu doznał
krzywdy nie tylko z powodu naruszenia jego dóbr osobistych, lecz także nastąpił spadek propozycji zawodowych
kierowanych do niego i związanych z jego działalnością artystyczną, powód przeżywając tą publikację nie był w
stanie kontynuować pracy nad nową płytą. Nadto została zakłócona sfera jego życia rodzinnego, powód nie był
stanie uchronić swojego syna przed informacjami opublikowanymi w dzienniku, co skutkowało tym, iż syn powoda
nie uczęszczał on przez pewien czas do szkoły. Ponadto organizatorzy, znając informacje z  (...) odwołali kilka
zaplanowanych koncertów powoda na początku 2017 roku, obawiając się, że będzie problem ze sprzedażą biletów.
Niemniej jednak, w ocenie Sądu, krzywda powoda nie miała aż tak dużego rozmiaru, za który zasadnym byłoby
przyznanie zadośćuczynienia w wysokości 100.000 zł. Ocena stopnia krzywdy musi być oceną obiektywną, nie zaś
dokonaną według miary wrażliwości powoda. Tym samym żądana kwota nie była adekwatna. Sąd uznał, że adekwatną
do poniesionych przez powoda krzywd w związku z naruszeniem jego dóbr osobistych, będzie kwota 50.000 zł.

Roszczenie o upoważnienie do wykonania zastępczego zostało oddalone wobec stwierdzenia przez Sąd braku podstawy
prawnej, w tym w art. 480 k.c., który reguluje stosunki zobowiązaniowe. Za niezasadne uznał Sąd również żądanie
nakazania opublikowania przeprosin na portalach internetowych, gdzie były cytowane informacje z dziennika  (...).
Sąd uznał, że publikacje te nie obciążają bezpośrednio pozwanego. O kosztach Sąd orzekł na podstawie art. 100 k.p.c.

Pozwany wniósł apelację, skarżąc wyrok w części uwzględniającej powództwo. Zarzucił naruszenie art. 233 k.p.c. w
zw. z art. 227 k.p.c.; art. 10 Konwencji o ochronie praw człowieka oraz art. 23 k.c. i art. 24 k.c.; art. 14 ust. 1 w zw. z
art. 37 ustawy – Prawo prasowe w zw. z art. 23 k.c. i art. 24 k.c.; art. 1 ustawy – Prawo prasowe, a także art. 6 k.c. i
art. 24 k.c. w zw. z art. 448 k.c. Pozwany wniósł o zmianę zaskarżonego wyroku przez oddalenie powództwa w całości
i zasądzenie od powoda kosztów procesu.

Powód wniósł o oddalenie apelacji i zasądzenie od pozwanego kosztów postępowania apelacyjnego.

Sąd Apelacyjny zważył, co następuje:

Apelacja nie zasługiwała na uwzględnienie.

Pierwszy i zarazem jedyny zarzut naruszenia prawa procesowego jest całkowicie chybiony. Sąd nie pominął zeznań
świadka S. K. – wskazał je jako jedno ze źródeł ustaleń faktycznych (k.230 i 231). Jednak ani z jego zeznań, ani
też zeznań powoda nie wynika prawdziwość tych opublikowanych informacji, które są przedmiotem niniejszego
procesu. W świetle obszernie przytoczonych w uzasadnieniu apelacji zeznań powoda wymaga podkreślenia, że powód
nie wywodzi skutków prawnych z podania przez pozwanego do publicznej wiadomości informacji na temat próby
samobójczej i okoliczności zdarzenia z listopada 2016 r., w tym związanych z cofniętym pozwoleniem na broń i
posiadanymi trzema nabojami, lecz z nieprawdziwego, podanego w sensacyjnej formie ponad dwa miesiące później,
przekazu na temat rzekomego skierowania na przymusowe leczenie psychiatryczne. W zeznaniach powoda – wbrew
stanowisku skarżącego – nie ma żadnej informacji o skierowaniu na przymusowe leczenie psychiatryczne przez sąd.
Jest tylko mowa o konsultacji, jak odbyła się w listopadzie 2016 r. i trwała nie więcej niż godzinę, a jeśli chodzi o wątek
sądowy, to mowa jest o sprawie wytoczonej za posiadanie dwóch naboi i konfiskacie broni za jej posiadanie w stanie
po użyciu alkoholu (powód podał, że było to 0.24 promila).

Można dodać, że wyczerpująco przedmiot niniejszej sprawy opisuje tekst zasądzonych przeprosin,  in extenso
zaczerpnięty z treści pozwu: „za opublikowanie (…) nieprawdziwych informacji o tym, że Pan R. R. (1) został
skierowany na przymusowe leczenie, przez co zostały naruszone jego dobra osobiste…”. Ramy procesu zakreśla
również jego uzasadnienie, które na stronie 7 i 8 pozwu, zawiera kilka cytatów – każdy traktujący o informacjach



(podkreślonych w tekście) o wysłaniu na przymusowe leczenie psychiatryczne: „ (...) ”, „ R. (...) ”, „ (...) R. R. (1)
(...) ”, „(...)  ”, „ (...) ”, „ (...) (...)  (...) (...) piosenkarz będzie musiał zgłosić się na terapię psychiatryczną. Taką
decyzję podjął sąd na podstawie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Niedoszły samobójca musi zgłosić się do
psychiatry” (k.8,9).

Zeznania świadka S. K., w tym te zacytowane w zarzucie apelacyjnym, nie informują o powzięciu przez kogokolwiek
wiarygodnych informacji na temat skierowania powoda na przymusowe leczenie psychiatryczne. Ogólnikowe
przypuszczenie: „Prawdopodobnie w tej publikacji były informacje od informatorów, którzy zastrzegli anonimowość”,
nic nie wnosi do sprawy. W materiale dowodowym brak jest jakiegokolwiek dowodu, który choćby prawdopodobną
czynił tę wiadomość podaną w dzienniku  (...), za którą pozwany ma powoda przeprosić.

Uwzględniając ramy sporu niepodobna podzielić także zarzutu naruszenia prawa materialnego, który opiera się na
tezie, że podano w artykułach prawdziwe informacje (pkt II.1.a). Informacje o skierowaniu powoda przez sąd na
leczenie psychiatryczne są nieprawdziwe a pozwany nawet nie zdołał w procesie wykazać nawet, że doszło do błędu
lub pomyłki ze strony dziennikarzy. W żadnym razie nie można mówić o dochowaniu staranności i rzetelności przez
dziennikarzy przygotowujących sporne materiały prasowe, a tym bardziej szczególnej staranności, do czego obliguje
art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo prasowe.

W ujawnionych okolicznościach sprawy nasuwa się wniosek, że chodziło o działanie zamierzone, zorientowane
na pozyskanie czytelników, bez liczenia się z „bohaterem” artykułów. Zdarzenie polegające na próbie samobójczej
powoda i jego konsekwencja w postaci wizyty u psychiatry w Ś., miały miejsce w listopadzie 2016 r., a więc ponad
dwa miesiące przed ukazaniem się przedmiotowych publikacji. Jak wynika ze zilustrowanej informacji zawartej w
gazecie, podanej w ramach teksu zamieszczonego na stronie 12,  (...) informował o tym w wydaniu z 17 listopada
2016 r., w artykule pt.: „R.(...) A zatem ukazanie się publikacji w dniu 24 stycznia 2017 r., by miało jakiekolwiek
racjonalne uzasadnienie, musiało zawierać jakąś istotną, najlepiej sensacyjną nowość dla czytelników. Taką nowością
był nośny tytuł opatrzony zdjęciem, informujący o skierowaniu powoda na przymusowe leczenie, co – jak zostało
wykazane w toku niniejszego postępowania – było nieprawdą, nawet nie toczyło się żadne postępowanie, które
mogłoby doprowadzić do podjęcia takiej decyzji przez sąd.

Zdaniem Sądu Apelacyjnego zamieszczenie w tych okolicznościach kwestionowanych publikacji miało na celu właśnie
zwiększenie sprzedaży dziennika, kosztem powoda, z wykorzystaniem zdarzenia opisanego dwa miesiące wcześniej,
już przebrzmiałego w mediach i z pewnością nie dającego się wykorzystać bez dodania czegoś nowego, elektryzującego.
Czytelnik, który pamiętał o opisanej wcześniej próbie samobójczej powoda mógł ją łatwo powiązać z krzykliwym
tytułem, by po sięgnięciu do anonsowanego tekstu w środku gazety, utwierdzić się w swych przypuszczeniach. Innymi
słowy pozwany wykreował informację nie mającą żadnych podstaw w rzeczywistości, która jednak mogła się wydać
czytelnikom w pełni wiarygodna, ze względu na wcześniejsze zachowanie powoda, z zasady wymagające konsultacji
psychiatrycznej. Jak się okazało, informacja okazała się wiarygodna (zapewne z tego samego powodu) również dla
innych wydawców internetowych, którzy ją przytoczyli w swoich artykułach.

Zarzut nieprawidłowego zakwalifikowania zachowania pozwanego jako naruszającego dobra osobiste powoda (II.1.b)
również jest chybiony. Po pierwsze, pośród dóbr osobistych za które ma pozwany przeprosić nie ma wymienionych w
zarzucie „wizerunku i twórczości artystycznej”, lecz prawo do prywatności, godności i dobrego imienia, a po drugie,
okoliczności wyjścia z domu z bronią w ręku, jak to już zaznaczono, nie są relewantne z punktu widzenia zakresu
ochrony jakiej domagał się powód w procesie. Powód jest znanym piosenkarzem, który jako osoba publiczna musi
liczyć się z zainteresowaniem mediów, jednakże nawet taka osoba nie musi znosić rozpowszechniania informacji
o sprawach nie związanych z przedmiotem działalności publicznej, a już na pewno ma prawo oczekiwać ochrony
prawnej w razie naruszania dóbr osobistych przez podawanie informacji krzywdzących i zarazem nieprawdziwych.
Sąd Okręgowy trafnie wyjaśnił to zagadnienie a Sąd Apelacyjny je w pełni aprobuje. Podanie informacji o skierowaniu
na przymusowe leczenie psychiatryczne jest naruszeniem prywatności, podanie takiej nieprawdziwej informacji –
również naruszeniem dobrego imienia i godności. Ma rację powód twierdząc w odpowiedzi na apelację, że osoba
skierowana na przymusowe leczenie psychiatryczne jest zwykle postrzegana jako niezrównoważona, budząca obawę,



a w najlepszym razie litość, ewentualnie nawet zagrażająca otoczeniu. Informacja o takim skierowaniu nie jest
pozytywna ani neutralna, lecz ma wydźwięk pejoratywny, zwłaszcza gdy podana jest w formie sensacji. Trzeba
dodać, że w tym wypadku dotyczy artysty, którego powodzenie w zawodzie w dużej mierze zależy od przyjęcia przez
publiczność, fanów. Również zatem zarzut II.1.c) nie zasługiwał na uwzględnienie.

Zarzut II.1.d) zarzuca ograniczenie pozwanemu prawa do wyrażania opinii. Niesłusznie, ponieważ w sprawie nie
chodzi o wyrażenie opinii, lecz podanie nieprawdziwego faktu. Z pewnością społeczeństwo nie „miało prawa” do
uzyskania wiadomości dotyczącej powoda, a wykreowanej bezpodstawnie przez dziennikarzy dziennika  (...).

Zarzut II.1, tj. naruszenia art. 14 ust. 1 w zw. z art. 37 ustawy – Prawo prasowe w zw. z art. 23 k.c. i art. 24
k.c. także nie dotyczy istoty niniejszej sprawy. Powód nie domagał się ochrony za opublikowanie informacji „o
wyjściu na ulicę z bronią w ręku”, lecz za opublikowanie ponad dwa miesiące później, wyimaginowanej informacji
o skierowaniu na przymusowe leczenie psychiatryczne, która nawiasem mówiąc, dla czytelników zaznajomionych ze
zdarzeniem z listopada roku poprzedniego mogła oznaczać, że stan zdrowia psychicznego powoda uległ od tamtego
czasu znaczącemu pogorszeniu. Poza tym chybione było powoływanie się na art. 14 ust. 1 ustawy – Prawo prasowe,
ponieważ przedmiotem tej sprawy nie była ochrona wizerunku ani głosu.

Zarzut II.3, podobnie jak zarzut II.1.d) opiera się na chybionym założeniu, że przedmiotem sprawy była ocena i
krytyka powoda, podczas gdy było nią podanie nieprawdziwej informacji o skierowaniu na przymusowe leczenie
psychiatryczne.

Zarzuty dotyczące orzeczonego sposobu usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych powoda również nie
zasługiwały na uwzględnienie. Sąd nie nakazał publikacji „przez rażąco długi okres”, lecz w dwóch kolejnych
wydaniach dziennika, racjonalnie motywując taki sposób przeproszenia potrzebą dotarcia do odpowiedniej do skali
naruszenia, liczby osób, które mogły zapoznać się z publikacją nawet nie kupując gazety a tylko oglądając jej stronę
tytułową, choćby w punkcie sprzedaży. Należy też zaznaczyć, że chodzi o dwa artykuły, co dodatkowo usprawiedliwia
nakazanie dwukrotnego opublikowania przeprosin.

Ustalając wysokość zadośćuczynienia Sąd nie tyle oparł się na zeznaniach powoda, co na poczynionych w sprawie
(m.in. na podstawie tychże zeznań) ustaleniach faktycznych. Te zaś, w zakresie dotyczącym skutków publikacji
dla powoda (w sferze osobistej i zawodowej) i jego rodziny, w szczególności 9-letniego syna, ponieważ nie zostały
zakwestionowane zarzutami o charakterze procesowym, wiążą Sąd Apelacyjny (uchwała 7 sędziów Sądu Najwyższego
– zasada prawna z dnia 31 stycznia 2008 r., III CZP 49/07, OSNC 2008/6/55). Poza tym należy zauważyć, że o
negatywnych dla powoda skutkach publikacji zeznawał także świadek B. Z.: „Znam powoda od 36 lat. Po publikacji
tego artykułu R. zmienił się, nasze rozmowy zmieniły się. R. unikał rozmów. Ten artykuł spowodował, że powód pełny
chęci, zapału stracił cały zapał. R. stał się małomówny, skryty, był bardziej słuchaczem, niż mówcą jak wcześniej
(zeznania świadka – k.167). Sąd słusznie wziął pod uwagę również znaczny stopień zawinienia pozwanego. Jak to już
zaznaczono, sensacyjny w swym wydźwięku materiał jaki ukazał się w numerze 19 ( (...)) dziennika  (...), w swym
zasadniczym wątku dotyczącym skierowania na przymusowe leczenie psychiatryczne był całkowicie bezpodstawny
i podyktowany względami merkantylnymi. Ostateczne więc zasądzona kwota (połowa z żądanych 100.000 zł) nie
wykracza poza funkcje zadośćuczynienia i jest odpowiednia w rozumieniu art. 448 k.c.

Reasumując, doszło do stwierdzonego przez Sąd Okręgowy, naruszenia przez pozwanego dóbr osobistych powoda.
Sposób naruszenia był całkowicie zaskakujący i z pewnością podyktowany chęcią zysku, a krzywda powoda znaczna,
odczuwana przez niego zarówno w sferze osobistej jak i zawodowej. Środki ochrony jakie zastosował Sąd Okręgowy
nie wykraczają poza granice zakreślone w art. 24 k.c. i art. 448 k.c.

Z przedstawionych względów, przyjmując za swoje ustalenia Sądu I instancji (ze wskazanym uzupełnieniem), Sąd
Apelacyjny oddalił apelację na podstawie art. 385 k.p.c. Orzeczenie o kosztach postępowania apelacyjnego zapadło na
podstawie art. 98 i 99 k.p.c. Obejmuje wynagrodzenie radcy prawnego w stawce minimalnej (2.700 zł + 540 zł).



Bogdan Świerczakowski Aleksandra Kempczyńska Przemysław Kurzawa


