
Sygn. akt V ACa 700/17

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 19 września 2018 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie V Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący: SSA Aleksandra Kempczyńska

Sędziowie: SA Alicja Fronczyk

SO del. Ewa Talarczyk (spr.)

Protokolant : Małgorzata Samuła

po rozpoznaniu w dniu 11 września 2018 roku w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powództwa T. S. (1)

przeciwko  (...) S.A. w W. i S. J.

o ochronę dóbr osobistych

na skutek apelacji pozwanych

od wyroku Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie

z dnia 10 lutego 2017 r. sygn. akt II C 12/15

I.  zmienia częściowo zaskarżony wyrok:

a)  w punkcie drugim w ten sposób, że w treści oświadczenia po słowach  (...) dodaje słowo
„ówczesny”;

b)  w punkcie piątym w ten sposób, że zasądza od  (...) S.A.
w W. i S. J. na rzecz T. S. (1) kwoty po 300 zł (trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów procesu,
znosząc koszty zastępstwa procesowego między stronami;

II.  oddala apelację w pozostałej części.

Alicja Fronczyk Aleksandra Kempczyńska Ewa Talarczyk

Sygn. akt V ACa 700/17

UZASADNIENIE
Pozwem z dnia 31 grudnia 2014 r., zmodyfikowanym pismem procesowym z dnia 27 stycznia 2017 r. T. S. (1) wniósł
o zobowiązanie pozwanego  (...) S.A. z siedzibą w W. (obecnie  (...) S.A. z siedzibą w W.) do zamieszczenia na jej
koszt, w terminie 7 dni od uprawomocnienia się wyroku, ogłoszenia prasowego w  magazynie (...), na pierwszej
stronie, w formacie A5, w ramce, powiększoną oraz pogrubioną czcionką w stosunku do reszty tekstu, o następującej
treści:  (...) S.A. z siedzibą w W. reprezentowany przez Prezesa Zarządu R. K. i Wiceprezesa Zarządu E. P., wydawca
magazynu (...) i serwisu internetowego  (...) przeprasza bardzo Pana T. S. (1) za naruszenie Jego dóbr osobistych



poprzez publikację nieprawdziwych i obraźliwych informacji w artykułach prasowych w dniach 17 stycznia 2014 roku,
18 stycznia 2014 roku, 8 maja 2014 roku na łamach  magazynu (...) oraz serwisu internetowego  (...) pod tytułem (...)”,
„(...)” i „(...)”; zobowiązanie pozwanego S. J. do zamieszczenia na jego koszt w terminie 7 dni od uprawomocnienia
się wyroku, ogłoszenia prasowego w  magazynie (...), na pierwszej stronie, w formacie A5, w ramce, powiększoną oraz
pogrubioną czcionką w stosunku do reszty tekstu, o następującej treści: S. J. - redaktor naczelny  magazynu (...) i
serwisu internetowego  (...) przeprasza bardzo Pana T. S. (1) za naruszenie Jego dóbr osobistych poprzez publikację
nieprawdziwych i obraźliwych informacji w artykułach prasowych w dniach 17 stycznia 2014 roku, 18 stycznia 2014
roku, 8 maja 2014 roku na łamach  magazynu (...) oraz serwisu internetowego  (...) pod tytułem „(...)”, „(...)” i „(...)”;
umocowania powoda do zastępczego zamieszczenia w/w ogłoszeń w dzienniku  Gazeta (...), bezpośrednio na koszt
pozwanych, w przypadku niewykonania zobowiązania nałożonego przez Sąd na pozwanych; zobowiązania pozwanej
spółki do zamieszczenia oświadczenia o treści jak w pkt 1 pozwu, w terminie 7 dni od uprawomocnienia się wyroku,
w wyskakującym oknie typu pop-up w górnej części strony głównej serwisu internetowego  (...) w formacie 800x600
pikseli, przez cały okres istnienia w/w artykułów w tym serwisie, jednak nie krócej niż przez okres 6 miesięcy, przy
czym tekst powinien być czarny na polu koloru białego wyświetlony czcionką Times New Roman o wielkości 23
punktów typograficznych, z wytłuszczeniem imienia i nazwiska T. S. (1); zobowiązania pozwanej spółki do usunięcia
z archiwum serwisu internetowego  (...) artykułów zatytułowanych „(...), „(...) i (...) wraz z wszystkimi komentarzami
internautów; zasądzenia solidarnie od pozwanych na rzecz powoda kwoty 140 000 zł z odsetkami ustawowymi od
dnia 3 września 2014 roku do dnia zapłaty tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę; zasądzenia od
pozwanych na rzecz powoda zwrotu kosztów postępowania według norm przepisanych.

W odpowiedzi na pozew  (...) S.A. w W. i S. J. domagali się oddalenia powództwa w całości i zasądzenia od powoda
kosztów postępowania według norm przepisanych.

Wyrokiem z dnia 10 lutego 2017 r., zapadłym w sprawie o sygn. akt II C 12/15, Sąd Okręgowy
Warszawa – Praga w Warszawie nakazał  (...) S.A. z siedzibą w W. opublikowanie w terminie
7 dni od uprawomocnienia się wyroku ogłoszenia prasowego w  magazynie (...), na pierwszej
stronie, w formacie A5, w ramce, powiększoną i pogrubioną czcionką w stosunku do reszty
tekstu, oświadczenia następującej treści:  (...) S.A. z siedzibą w W., wydawca  magazynu (...) i
serwisu internetowego  (...) przeprasza bardzo Pana T. S. (1) za naruszenie Jego dóbr osobistych
przez publikację nieprawdziwych i obraźliwych informacji w artykułach prasowych w dniach 17
stycznia 2014 roku, 18 stycznia 2014 roku i 8 maja 2014 roku na łamach  magazynu (...) oraz
serwisu internetowego  (...) pod tytułem „(...)”, (...)” i „(...) (pkt I.), nakazał pozwanemu S. J.
opublikowanie na własny koszt w terminie 7 dni od uprawomocnienia się wyroku ogłoszenia
prasowego w  magazynie (...), na pierwszej stronie, w formacie A5, w ramce, powiększoną i
pogrubioną czcionką w stosunku do reszty tekstu, oświadczenia następującej treści: „S. J., redaktor
naczelny  magazynu (...), przeprasza bardzo Pana T. S. (1) za naruszenie Jego dóbr osobistych
przez publikację nieprawdziwych i obraźliwych informacji w artykułach prasowych w dniach 17
stycznia 2014 roku, 18 stycznia 2014 roku i 8 maja 2014 roku na łamach  magazynu (...) pod
tytułem „(...)”, „(...)” i „(...) (pkt II.), nakazał  (...) S.A. z siedzibą w W. zamieszczenie w terminie 7
dni od uprawomocnienia się wyroku na stronie głównej serwisu internetowego  (...) w jej górnej
części, w wyskakującym oknie typu pop-up, w formacie 800 x 600 pikseli, na białym polu, czcionką
Times New Roman o wielkości 23 punktów typograficznych koloru czarnego z wytłuszczeniem
imienia i nazwiska T. S. (1) oświadczenia następującej treści:  (...) S.A. z siedzibą w W., wydawca
magazynu (...) i serwisu internetowego  (...) przeprasza bardzo Pana T. S. (1) za naruszenie
Jego dóbr osobistych przez publikację nieprawdziwych i obraźliwych informacji w artykułach
prasowych w dniach 17 stycznia 2014 roku, 18 stycznia 2014 roku i 8 maja 2014 roku na lamach
magazynu (...) oraz serwisu internetowego  (...) pod tytułem (...)”, (...) i (...)”.” i utrzymywanie w/w
oświadczenia przez 30 kolejnych dni (pkt III.), w pozostałym zakresie powództwo oddalił (pkt IV.),
zasądził od pozwanych na rzecz powoda kwotę 5100 zł tytułem zwrotu kosztów procesu, znosząc
koszty zastępstwa procesowego między stronami (pkt V.), nakazał pobrać od powoda T. S. (1) na



rzecz Skarbu Państwa – Sądu Okręgowego Warszawa – Praga w Warszawie kwotę 2500 zł tytułem
nieuiszczonej opłaty sądowej od pozwu (pkt VI.).

Powyższe orzeczenie zapadło w oparciu o następujące ustalenia faktyczne oraz rozważania prawne Sądu I instancji:

Brat T. S. (1) - M. S.od 2005 roku prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą(...), zaś ojciec T. S. (1) - T. S. (2)jest
wspólnikiem i prezesem zarządu istniejącej od 2004 roku  spółki (...) sp. z o.o. w W.. Obie w/w firmy od lat ubiegają
się o zlecenia, m.in. w  Zakładzie (...) w D. W. (...) W..

Jak ustalił Sąd Okręgowy, T. S. (1) nie utrzymywał zażyłych relacji rodzinnych ze swoim ojcem i bratem. T. S.
(1) był zatrudniony w jednej z firm swojego ojca - (...), jednak nie zajmował eksponowanego stanowiska. Do jego
obowiązków nie należało zarządzanie działalnością  (...) sp. z o.o. na terenie dzielnicy W. ani reprezentowanie tych
firm w przetargach organizowanych przez  Zakład (...) w D. W. (...) W.. Zgodnie z ustaleniami Sądu I instancji T. S. (1)
jest dobrym znajomym M. H. (1), przewodniczącego K.  (...) w D. W. i radnego (...) W..

Sąd I instancji ustalił nadto, iż w okresie od 28 czerwca 2013 roku do 30 lipca 2013 roku Biuro Kontroli  (...) W.
przeprowadziło kontrolę wybranych elementów działalności  Zakładu (...) w D. W. (...) W.. Przedmiotem kontroli
było prowadzone w 2012 roku postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na sprzątanie nieruchomości
zarządzanych przez (...). W toku kontroli ustalono m.in., że (...) określił warunki udziału w postępowaniu mogące
ograniczyć krąg potencjalnych wykonawców zamówienia (poprzez wymóg wykazania, iż oferent wykonywał lub
wykonuje usługi sprzątania na terenach osiedli mieszkaniowych o wartości nie mniejszej niż 2 mln zł brutto), ponieważ
tylko 3 firmy realizujące tego typu usługi na terenie (...) W. warunek ten spełniały  - (...) sp. z o.o.,  (...) sp. z o.o.
i (...) sp. z o.o. Konsekwencją powyższego był wybór oferty złożonej przez  (...) sp. z o.o., od lat współpracującej z
(...), która jako jedyna spełniała warunki udziału w postępowaniu, podczas gdy kolejna oferta była o ponad 1 mln
zł tańsza. W wystąpieniu pokontrolnym, skierowanym do dyrektora  Zakładu (...) w D. W. (...) W. wśród zaleceń
zawarto zobowiązanie do określania warunków udziału w postępowaniach w sposób zapewniający zwiększenie ich
konkurencyjności.

Jak ustalił Sąd Okręgowy, od 2013 roku Prokuratura Rejonowa W. - W. w W. prowadziła śledztwo w sprawie
utrudniania przed sierpniem 2013 roku przetargu publicznego o udzielenie zamówienia publicznego na sprzątanie
nieruchomości stanowiących własność (...) W. zarządzanych przez  Zakład (...) w D. W. (...) W. w celu osiągnięcia
korzyści majątkowej. Postanowieniem z dnia 19 maja 2014 roku śledztwo zostało umorzone wobec stwierdzenia braku
znamion czynu zabronionego.

Sąd I instancji ustalił następnie, że w dniu 17 stycznia 2014 roku w  magazynie (...) i na portalu internetowym  (...)
ukazał się artykuł zatytułowany  „(...)". w którym wskazano, m.in. iż dwie firmy powiązane rodzinnie z członkiem
zarządu wolskiej  (...), T. S. (2) i  (...) uzyskiwały kilkadziesiąt zleceń rocznie od (...)  Zakładu (...), zarabiając od
2009 roku na tych kontraktach kilka milionów złotych, iż p. T. S. (1) zapewnia że nie ma nic wspólnego z interesami
swojego ojca i brata, a jednocześnie, iż inni radni udostępnili dziennikarzom jego wizytówki jako osoby reprezentującej
firmę (...). Autorka artykułu wskazała, iż od 2013 roku T. S. (1) jest funkcyjnym działaczem (...), co miało spotęgować
wątpliwości odnośnie przetargu na sprzątanie nieruchomości organizowanego przez (...)  Zakład (...), wygranego przez
firmę (...), po odrzuceniu tańszej o ponad milion złotych oferty innej firmy, która nie wykazała się wymaganymi
2 mln zł obrotów. Poinformowano, iż na skutek interpelacji radnych burmistrz dzielnicy W. wystąpiła do Biura
Zamówień  Publicznych (...) W. o zweryfikowanie poprawności przetargu na sprzątanie nieruchomości na W. w 2013
roku, wygranego przez  firmę (...) i że przetarg ten jest także badany przez prokuraturę. W treści artykułu zamieszczono
informację, iż T. S. (1) jest kolegą M. H. (1) - radnego (...) W. i szefa  (...) na W. oraz postawiono pytanie czy gdyby T. S.
(1) nie był działaczem (...) (...) lub kolegą radnego firmy jego rodziny uzyskiwałyby tyle zleceń w dzielnicy W.. Artykuł
ten opatrzony był zdjęciem M. H. (1) z podpisem (...) i T. S. (1) z podpisem (...)”.

Zgodnie z dalszymi ustaleniami Sądu Okręgowego, następnego dnia w  magazynie (...) i na portalu  (...) opublikowany
został artykuł (...). Opatrzony został dużym zdjęciem twarzy T. S. (1), zestawionym ze zdjęciem tablicy z nazwą
„Prokuratura Rejonowa  (...)”. Artykuł informował, iż w w/w prokuraturze toczy się postępowanie w sprawie



udaremnienia lub utrudnienia przetargu publicznego w celu osiągnięcia korzyści materialnej, dotyczące przetargu na
sprzątanie nieruchomości administrowanych przez (...)  Zakład (...), wygranego przez  firmę (...). Autorka artykułu
wskazała, że właścicielem  firmy (...) jest ojciec T. S. (1), który jest działaczem (...) i kolegą szefa (...) na W.. Przytoczono
zapewnienia T. S. (1), iż wynik w/w przetargu nie ma nic wspólnego z jego działalnością w (...), ale autorka artykułu
wyraziła zdziwienie odnośnie tej informacji, przytaczając dane, iż  firma (...) uzyskiwała przez kilka lat wiele zamówień
od (...), zarabiając miliony, a ostatni przetarg wzbudził wiele wątpliwości.

Wedle ustaleń Sądu I instancji w dniu 8 maja 2014 roku w  magazynie (...) i na portalu  (...) ukazał się artykuł
pt. „Burmistrz sprząta w urzędzie”, ilustrowany m.in. zdjęciem T. S. (1), pod którym umieszczono podpis „(...)”
i informację, że budzący zastrzeżenia przetarg wygrała firma ojca T. S. (1) oraz że T. S. (1) jest wiceszefem  (...)
na W.. W artykule wskazano, że firmy powiązane rodzinnie z T. S. (1) od lat otrzymywały intratne zamówienia z
(...), że kontrola działalności (...) została przeprowadzona przez Urząd (...) W. wobec pojawiających się spekulacji o
kolesiostwie i że wykazała ona nieprawidłowości przy przetargach organizowanych przez (...). Przywołano fragment
raportu pokontrolnego dotyczący ustalania warunków przetargu na sprzątanie nieruchomości administrowanych
przez (...) w sposób mogący dyskryminować potencjalnych wykonawców, co doprowadziło do wyboru oferty złożonej
przez firmę od lat współpracującą z (...). Informowano także, iż burmistrz dzielnicy wystąpiła o dymisję dyrektora (...)
oraz że radny z  (...) zapowiada wnioskowanie o dymisję burmistrza.

Sąd Okręgowy ustalił następnie, że przyczyną powstania spornych artykułów była chęć zwrócenia czytelnikom uwagi
na istniejące wśród działaczy związkowych w (...) i radnych z  (...) wątpliwości co do przyczyn uzyskiwania w latach
2009 - 2010 bardzo dużej ilości zamówień z wolnej ręki od (...) przez  firmy (...).M.S.  (...) sp. z o.o. oraz wygrania przez
(...) sp. z o.o. przetargu na sprzątanie nieruchomości w 2013 roku, w szczególności - czy jest to następstwem powiązań
rodzinnych właścicieli tych firm z T. S. (1), będącym znajomym szefa (...) w dzielnicy W. M. H. (1) oraz będącym od
2013 roku członkiem zarządu (...) koła (...).

Jak ustalił Sąd I instancji autorka artykułów, I. K., została poinformowana przez radnego P. M. o podejrzeniach co
do poprawności przeprowadzenia przetargu na sprzątanie w 2013 roku nieruchomości administrowanych przez  ZGN
(...), wygranego przez  (...) sp. z o.o., wobec ustalenia warunków przetargu preferujących tę firmę, o wystosowaniu
interpelacji w tej sprawie do zarządu dzielnicy W., a także otrzymała dane kontaktowe do pracownika  ZGN - (...), który
w/w informacje i podejrzenia przekazał P. M.. Dziennikarka otrzymała od M. R. zestawienie zamówień z wolnej ręki i
wyników przetargów w (...) w latach wcześniejszych, wykazujące iż w latach 2009-2010 firma (...) i (...). intensywnie
współpracowały z (...) ((...). – 77 umów łącznie ponad 2 mln zł,  (...) sp. z o.o. – 85 umów łącznie na kilkaset tysięcy
zł). Dane o ilości w/w zamówień udzielanych obu firmom zostały przez dziennikarkę potwierdzone telefonicznie i
mailowo u rzecznika prasowego  (...) D. W. (...) W.. Od rzecznika prasowego  (...) D. W. I. K. otrzymała również
wnioski z raportu Biura Kontroli  (...) W., dotyczącego działalności  Zakładu (...) w dzielnicy W. a stanowiącego efekt
kontroli przeprowadzonej w 2013 roku. Autorka artykułu nie zapoznawała się z treścią w/w raportu w całości. Autorka
artykułu potwierdziła u prokuratora Prokuratury Rejonowej  (...) w W., iż toczy się śledztwo w sprawie wpływania w
celu osiągnięcia korzyści majątkowej na wyniki przetargu organizowanego przez (...) na sprzątanie nieruchomości w
2013 roku.

Sąd Okręgowy ustalił w dalszej kolejności, że w rozmowach telefonicznych z samorządowcami i pracownikami
urzędów innych  (...) dzielnic dziennikarka ustaliła, że w żadnej z nich  (...) sp. z o.o. czy (...). ani żadna inna firma
nie otrzymywały podobnej ilości zamówień co w latach 2009-2010 w (...) Nie weryfikowano jednak, czy  (...) sp. z o.o.
oraz (...) wykonywały zlecenia na terenie innych dzielnic i jeśli tak - jakiej wartości oraz czy wartość owych zleceń była
porównywalna z łączną wartością zleceń uzyskanych od(...) Od informatorów I. K. czerpała wiedzę, że  firmy (...) sp. z
o.o. oraz (...) są firmami lokalnymi, ograniczającymi swoją działalność do terenu dzielnicy W.. Autorka artykułów nie
sprawdzała, czy inne firmy zawierały w okresie od 2009 roku umowy z (...) o wartości porównywalnej lub większej do
łącznej ilości zamówień uzyskiwanych przez  (...) sp. z o.o. czy (...) Nie ustalano, czy i ile przetargów organizowanych
przez  ZGN (...) zakończyło się rozstrzygnięciem negatywnym dla  (...) sp. z o.o. i (...), z jakich powodów firmy te
uzyskiwały dużą ilość zamówień z wolnej ręki oraz w jaki sposób wywiązywały się ze zleconych im obowiązków.



Wedle ustaleń Sądu I instancji, autorka w/w artykułów nie zwróciła się o wyjaśnienia dotyczące przebiegu współpracy
firm (...) oraz  (...) sp. z o.o. z  Zakładem (...) w dzielnicy W. (...) W. oraz o ewentualną rolę T. S. (1) w ułatwianiu
pozyskiwania zleceń do właścicieli tych firm - M. S. i T. S. (3) ani też do  (...) D. W. (...) W.. Autorce artykułów radny
P. M. przekazał skan służbowej wizytówki T. S. (1), udostępniony mu przez M. R.. Dziennikarka nie zwróciła uwagi,
że wizytówka ta dotyczy  firmy (...), a nie  (...) sp. z o.o.

Sąd Okręgowy ustalił ponadto, iż T. S. (1) nie był zapytywany o zgodę na opublikowanie jego wizerunku. W spornych
artykułach wykorzystano jego zdjęcie z ulotki wyborczej opracowanej na potrzeby wyborów samorządowych w 2010
roku. Przed opublikowaniem pierwszego artykułu doszło do krótkiej rozmowy telefonicznej I. K. z T. S. (1), który
na pytanie, czy czuje się winny nieprawidłowości dotyczących uzyskiwania zleceń od (...)oświadczył, że nie ma z tą
sprawą nic wspólnego oraz że jest w sporze ze swoim ojcem i bratem. Między opublikowaniem pierwszego i drugiego
artykułu T. S. (1) kontaktował się telefonicznie z I. K., by przedstawić swoje stanowisko, jednak dziennikarka nie była
zainteresowana rozmową z nim.

Według ustaleń Sądu I instancji T. S. (1) był bardzo zdenerwowany po ukazaniu się w/w publikacji z uwagi na
bezpodstawne posądzenie go o udział w procederze pozyskiwania zleceń publicznych dla członków jego rodziny dzięki
kontaktom towarzysko - politycznym w dzielnicy W.. Odbierał sporne artykuły jako celowe działanie inspirowane
przez przeciwników politycznych, mające służyć osłabieniu szans jego i innych członków  (...) w zbliżających się
wyborach samorządowych. Publikacje dotyczące osoby powoda i „kolesiostwa” w (...) odbiły się szerokim echem wśród
znajomych powoda, w szczególności członków (...) - duża grupa dotychczasowych znajomych przestała utrzymywać z
powodem kontakty, powód poczuł się zobligowany do zawieszenia swojego członkostwa w (...) i rezygnacji z udziału
w wyborach samorządowych w 2014 roku. T. S. (1) był przybity tym, że część osób z jego otoczenia zaczęła uważać
go za osobę nieuczciwą i wykorzystującą swoje znajomości. Bardzo przeżywał zaistniałą sytuację, płakał, był bardzo
nerwowy, zaczął cierpieć na bezsenność, znacząco schudł. Prawie przestał odwiedzać żonę i dzieci, z którymi już
od kilku lat nie mieszkał wspólnie, ale utrzymywał wcześniej regularne kontakty. Negatywny rozgłos wokół osoby
powoda, zaniechanie uiszczania przez powoda alimentów i utrzymywania kontaktów z dziećmi były jedną z przyczyn
wystąpienia przez powoda i jego żonę w 2014 roku o rozwód. Z inicjatywy swojego ojca powód wyjechał na kilka
tygodni do znajomych mieszkających w Brazylii, jednak nie poprawiło to jego samopoczucia. Stan psychiczny powoda
spowodował rozwiązanie jego umowy o pracę z  firmą (...), prowadzoną przez T. S. (3). T. S. (1) miał problemy ze
znalezieniem kolejnego zatrudnienia, co wywołało trudności finansowe i zadłużenie alimentacyjne powoda. Ojciec i
brat powoda mieli do niego pretensje po ukazaniu się spornych artykułów, ponieważ zostali w nich przedstawieni w
negatywnym świetle, a łączyli ukazanie się artykułów z działalnością polityczną powoda. Od czerwca 2014 roku T. S.
(1) pozostawał pod opieką psychiatryczną z uwagi na rozpoznane u niego zaburzenia adaptacyjne.

Przy tak poczynionych ustaleniach faktycznych Sąd Okręgowy zważył, że powództwo w części zasługuje na
uwzględnienie.

W ocenie Sądu I instancji sporne artykuły naruszały dobra osobiste powoda T. S. (1) w postaci czci. Sąd Okręgowy
zauważył, iż w orzecznictwie ugruntowany jest pogląd, że przy dokonywaniu oceny czy doszło do naruszenia czci
decydujące znaczenie mają opinie ludzi rozsądnie i uczciwie myślących, należących do środowiska, w którym obraca
się osoba żądająca ochrony, a nie jedynie jej subiektywne odczucie. Zdaniem Sądu I instancji lektura ocenianych
materiałów prasowych musiała prowadzić do wykreowania u ich przeciętnego odbiorcy przekazu, iż T. S. (1)
intencjonalnie wykorzystywał znajomości z prominentnymi działaczami (...) w dzielnicy W. i własne stanowisko
w zarządzie koła (...) w dzielnicy W., by zapewnić korzystne dla  firm (...) sp. z .o.o. i (...) M. S. rozstrzygnięcia
przetargów publicznych, organizowanych przez  Zakład (...) w dzielnicy W.. Sąd Okręgowy podkreślił, że nie tylko
konkretne sformułowania artykułu prasowego, ale i kompozycja artykułu, tytuły, podtytuły i zdjęcia mogą być uznane
za naruszające dobra osobiste, o ile ich dobór i układ tworzy nieprawdziwy, godzący w te dobra obraz osoby, której
artykuł dotyczy (por. wyrok Sądu Najwyższego z 5 czerwca 2009 roku w sprawie I CSK 465/08). W niniejszej
sprawie negatywny dla powoda przekaz treści artykułów był wzmacniany ilustracją zdjęciową (publikowanie zdjęć
powoda w zestawieniu ze zdjęciami tablicy adresowej Prokuratury Rejonowej  (...)), bądź znaczącymi tytułami ((...)”



czy „(...)). Wskazane zabiegi edytorskie skutkowały wykreowaniem u odbiorców artykułu przekazu, iż postępowanie
powoda jest przedmiotem zainteresowania organów ścigania, że nielegalnie wykorzystywał on swoje znajomości dla
osiągnięcia korzyści majątkowej. W ocenie Sądu I instancji charakterystyczne dla analizowanych artykułów jest,
że ich autorka nie przytoczyła opisu zachowań powoda ani nie scharakteryzowała jego działalności zawodowej i
publicznej, a mimo to powód jest wiodącym bohaterem każdego z trzech spornych artykułów, są one opatrzone jego
zdjęciem i osoba powoda jest zestawiona z informacjami o toczącym się postępowaniu przygotowawczym w sprawie
utrudniania przetargu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Tak przygotowane materiały prasowe tworzą obraz
T. S. (1) jako uczestnika procederu „kolesiostwa”, przy czym autor artykułów nie opisuje działań powoda mogących
uzasadniać to stwierdzenie, lecz koncentruje się na przywoływaniu powiązań rodzinnych powoda z właścicielami
firm (...)oraz  (...) sp. z o.o. (intensywnie współpracujących z  Zakładem (...) w D. W.), pozycji politycznej powoda
w strukturach (...)koła  (...) oraz powiązań towarzyskich powoda z szefem  (...) na W. - M. H. (1). Sąd Okręgowy
zauważył, iż – niezależnie od przytoczonych powyżej zabiegów edytorskich – już samo przedstawianie powoda jako
uczestnika działań określanych mianem „kolesiostwa” implikuje zarzucanie powodowi nieuczciwego działania w celu
osiągnięcia korzyści (bowiem kolesiostwo to wzajemne popieranie się ludzi powiązanych ze sobą zażyłością, układami
w celu osiągnięcia pewnych korzyści, najczęściej zdobywanych w sposób nieuczciwy), a więc stanowi przedstawienie
powoda w złym świetle. Odnotowania wymaga, iż w artykule z dnia 17 stycznia 2014 roku zwrot: „(...) został opatrzony
znakiem zapytania i towarzyszy mu cytat z wypowiedzi jednego z radnych, jednakże powyższe nie zmienia ogólnego
wydźwięku artykułu. W doktrynie i orzecznictwie nie budzi żadnych wątpliwości, że „Do naruszenia czci dojść może
zarówno poprzez formułowanie twierdzeń wprost (...), jak i w formie hipotetycznej lub pytającej (...). Sąd Okręgowy
podkreślił, że tytuł w/w artykułu z dnia 17 stycznia 2014 roku ma formę twierdzącą, wypowiedzi powoda o braku
jego związku z interesami rodziny są zestawiane z informacjami o wizytówce potwierdzającej reprezentowanie przez
niego  firmy (...), a powstanie dużych wątpliwości co do wyniku kontraktu na sprzątanie wolskich nieruchomości w
2013 roku jest łączone z objęciem przez powoda stanowiska „funkcyjnego działacza” (...). Zdaniem Sądu I instancji tak
skonstruowana publikacja jednoznacznie sugerowała, iż zdaniem autora artykułu T. S. (1) miał mieć wpływ na wynik
kontrowersyjnego przetargu. Tożsame zabiegi zastosowano przy artykule „(...)  , gdzie po zacytowaniu zapewnień
powoda, iż wygrana w przetargu na sprzątanie nie ma nic wspólnego z jego działalnością w (...), autorka dystansuje się
od tej wypowiedzi i poddaje ją w wątpliwość (cyt: „A jednak, ...”), przytaczając opis współpracy  firmy (...) z (...) (...).

W ocenie Sądu I instancji w wyniku rzeczonych publikacji doszło także do naruszenia dóbr osobistych T. S. (1) w
postaci prawa do prywatności i prawa do wizerunku poprzez publikację zdjęcia i danych osobowych powoda. Sąd
Okręgowy skonstatował, że T. S. (1) nie jest osobą publiczną, a sam fakt, iż w 2010 roku bez sukcesu kandydował
na radnego i w dacie publikacji artykułów z 17 i 18 stycznia 2014 roku był członkiem partii  (...) nie powodował, że
takowy przymiot uzyskał. Samo członkostwo w partii politycznej i współzarządzanie nią na poziomie dzielnicy nie
jest wystarczające do zaliczenia powoda do grupy osób współkształtujących poglądy panujące w społeczeństwie dzięki
swej działalności politycznej, a tylko takie osoby są osobami prowadzącymi działalność publiczną w rozumieniu art.
14 ust. 6 ustawy prawo prasowe. Konsekwencją powyższego poglądu jest przyjęcie, iż dla publikowania wizerunku
powoda i informacji o jego personaliach, powiązaniach rodzinnych itp. konieczna była zgoda powoda. Strona pozwana
nie wykazała zaś, by T. S. (1) wyrażał zgodę na publikowanie zdjęć przedstawiających jego osobę i pisanie o nim, jako
że - co wynika z zeznań świadków I. K. i O. K. - przy tworzeniu artykułów zakładano, że zgoda taka nie jest wymagana.

Sąd Okręgowy zaznaczył, że wobec domniemania bezprawności naruszenia dóbr osobistych na pozwanych spoczywał
obowiązek wykazania, iż publikacja spornych materiałów prasowych nie była działaniem bezprawnym. Argumentacja
pozwanych koncentrowała się na wskazaniu, iż T. S. (1) w dacie publikacji artykułów był osobą publiczną, tak więc
musiał się liczyć z możliwością krytycznych ocen ze strony mediów i ograniczeniem swojej prywatności, a także iż
artykuły zostały przygotowane z zachowaniem zasad staranności i rzetelności dziennikarskiej, zawierały prawdziwe
informacje, a jednocześnie realizowały ważny interes społeczny w postaci prawa obywateli do nadzorowania
działalności urzędników oraz uzyskania informacji o osobach czynnie działających w partii politycznej.

W ocenie Sądu Okręgowego, analizowane publikacje prasowe w części dotyczącej osoby T. S. (1) należy ujmować jako
zawierające insynuacje o faktach, nie zaś - jak twierdzili pozwani - wypowiedzi o charakterze opinii. Skoro bowiem



w żadnym z trzech ocenianych artykułów nie opisano zachowania powoda, nie scharakteryzowano jego działalności
politycznej czy zawodowej, brak jest przedmiotu ewentualnych ocen i opinii autora artykułu. Z lektury analizowanych
artykułów nie sposób wywieść wniosku o jakich budzących zastrzeżeniach działaniach T. S. (1) miałby wyrażać swą
negatywną ocenę autor publikacji, co uniemożliwia traktowanie owych wypowiedzi prasowych jako wypowiedzi o
charakterze ocennym. W takiej sytuacji konieczne jest rozważenie czy autor publikacji działał w obronie społecznie
uzasadnionego interesu i czy dla osiągnięcia owego skutku konieczne było upublicznienie informacji dotyczących
osoby powoda. W ocenie Sądu treść spornych artykułów uzasadnia pogląd, iż tworzący go dziennikarze działali w celu
realizacji zadań określonych w art. 1 ustawy Prawo prasowe, sygnalizując możliwe nieprawidłowości w działalności
jednostki samorządu i działaczy partyjnych i dążąc do realizacji prawa obywateli do kontrolowania działalności
urzędników, przy czym celowi temu nie służyło ilustrowanie artykułu zdjęciami powoda i podawanie w nim jego
personaliów, a także koncentrowanie artykułu na osobie powoda i jego powiązaniach rodzinnych i towarzyskich,
przy jednoczesnym zaniechaniu przytoczenia jakichkolwiek nagannych działań bohatera publikacji. Naświetlenie
wątpliwości co do prawidłowości funkcjonowania  Zakładu (...) w dzielnicy W. (...) W., w tym co do możliwego
faworyzowania  firm (...) sp. z o.o. i (...) M. S. było bowiem możliwe bez w/w zabiegów naruszających dobra osobiste
powoda. Znaczące jest przy tym, iż autor artykułów nie skupiał uwagi na osobach zarządzających  Zakładem (...),
osobach odpowiedzialnych za udzielanie w/w firmom zleceń z wolnej ręki, członkach komisji przetargowych, czy też
właścicielach w/w firm, a odnosił się wielokrotnie do osoby T. S. (1).

Ponadto zdaniem Sądu I instancji strona pozwana nie udowodniła, by przy zbieraniu i publikowaniu materiałów
dotyczących osoby T. S. (1) autor artykułu sprostał obowiązkowi zachowania szczególnej staranności i rzetelności. Jak
wynika z zeznań świadków I. K. i O. K., T. S. (1) został przedstawiony w analizowanych artykułach jako uczestnik
procederu kolesiostwa, ponieważ był dziennikarzom wskazywany jako „łącznik" między  firmami (...) sp. z o.o. i
(...), mającymi być beneficjentami owego kolesiostwa a przewodniczącym  (...) na W., mającym mieć nieformalny
wpływ na działania  Zakładu (...). Istnienie tego rodzaju pogłosek obligowało dziennikarzy do wnikliwej weryfikacji ich
zasadności. Zdaniem Sądu I instancji, dla spełnienia owego wymogu nie było wystarczającym potwierdzenie faktu, iż
T. S. (1) jest spokrewniony z T. S. (3) i M. S., że jest znajomym M. H. (2), że jest członkiem zarządu dzielnicowego koła
(...) na W. oraz że  firmy (...) sp. z o.o. i (...) od lat intensywnie współpracują z wolskim (...), jak też, że przeprowadzony
w 2012 roku przetarg na sprzątanie nieruchomości wzbudził duże kontrowersje i stał się przedmiotem kontroli, w
wyniku której stwierdzono nieprawidłowości w ustaleniu warunków przetargu, mogące skutkować ograniczeniem
konkurencyjności oraz w że sprawie możliwości wpływania na jego wynik wszczęto postępowanie przygotowawcze.
Dla opublikowania sugestii, jakoby T. S. (1), dzięki znajomościom towarzyskim i politycznym, odgrywał znaczącą rolę
w kształtowaniu współpracy  Zakładu (...) z  firmami (...) sp. z o.o. i (...) konieczne byłoby, zdaniem Sądu Okręgowego,
uzyskanie szeregu dalszych informacji i wyjaśnień, a następnie dokonanie analizy, czy w ich świetle przekazane
dziennikarzom sugestie o roli T. S. (1) mogą być traktowane jako prawdziwe. Tymczasem autorka artykułu nie
zapoznała się z pełną treścią raportu pokontrolnego Biura Kontroli  (...) W., dotyczącego kwestionowanego przetargu,
nie weryfikowała czy firmy(...) oraz  (...) sp. z o.o. koncentrują swoją działalność na terenie dzielnicy W., czy też
działają na terenie innych dzielnicy W. lub poza W., a przyjęła że są to firmy „lokalne'’, nie weryfikowała czy w
analizowanym przez nią okresie inne firmy uzyskiwały od wolskiego (...) zamówienia o porównywalnej wartości do
zamówień uzyskiwanych przez (...) oraz  (...) sp. z o.o., nie weryfikowała czy i ilu konkurentów przy ubieganiu się o
zamówienia z (...) (...) miały firmy (...) oraz  (...) sp. z o.o., nie zwróciła się o wyjaśnienia do (...) z jakich przyczyn
w/w firmom w latach 2009 - 2010 udzielano zamówień przy użyciu trybu „z wolnej ręki”, nie analizowała przyczyn
mniejszej ilości i wartości zamówień dla w/w firm w roku 2011 i 2012. Sąd Okręgowy zaznaczył zarazem, że autorka
artykułu eksponowała w nim fakt działania przez T. S. (1) na rzecz  firmy (...), powołując się na okazywaną jej wizytówkę
powoda, podczas gdy wizytówka ta była służbową wizytówką powoda z  firmy (...), a nie  firmy (...) sp. z o.o., będącej
zwycięzcą przetargu z 2012 roku. Powyższe zaniechania, w powiązaniu z brakiem żądania komentarza i wyjaśnień od
osób zarządzających (...) oraz właścicieli  firm (...) sp. z o.o. oraz (...) sprawiły, że działanie autorki artykułu należało
określić jako pobieżne, selektywne oraz nakierowane na z góry założoną tezę o znaczącej roli T. S. (1) w istniejącym w
wolskim Zagładzie Gospodarowania  (...) procederze kolesiostwa. W konsekwencji, zdaniem Sądu I instancji, pozwani



nie udowodnili by ich działanie polegające na publikacji naruszających dobra osobiste powoda artykułów „(...), „(...)”
i (...) nie było działaniem bezprawnym.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, Sąd Okręgowy uznał za częściowo uzasadnione żądanie usunięcia
skutków naruszenia dóbr osobistych powoda poprzez nakazanie opublikowania przeprosin, odpowiednio jednak je
modyfikując. W ocenie Sądu I instancji sposób opublikowania przeprosin uznać należało za adekwatny do dokonanego
naruszenia dóbr osobistych powoda, gdyż sporne artykuły ukazały się w  magazynie (...) i na portalu  (...) zatem
zamieszczenie przeprosin w tych samych miejscach było w pełni uzasadnione. Sąd I zdecydował równocześnie, że
odpowiednim okresem publikacji przeprosin na portalu  (...) będzie 30 dni, jako wystarczające dla utrwalenia w
świadomości odbiorców faktu i treści przeprosin za naruszenie dóbr osobistych powoda, dokonane publikacjami z 17
stycznia, 18 stycznia i 8 maja 2014 roku.

W ocenie Sądu Okręgowego nie zasługiwało na uwzględnienie żądanie upoważnienia powoda do spowodowania
publikacji tekstu przeprosin na koszt pozwanych w dzienniku  Gazeta (...) w wypadku zaniechania wykonania
nakazanych czynności przez stronę pozwaną, jako nie znajdujące podstawy prawnej, gdyż art. 480 k.c. reguluje
stosunki zobowiązaniowe między stronami, a odpowiedzialność z tytułu naruszenia dóbr osobistych nie ma takiego
charakteru.

Niezasadne okazało się także zdaniem Sądu I instancji żądanie zobowiązania pozwanej spółki do usunięcia z archiwum
serwisu internetowego  (...) spornych artykułów wraz z komentarzami internautów. Sąd Okręgowy podzielił w
tym względzie pogląd wyrażony w wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 16 lipca 2013 roku
W. i S. przeciwko Polsce  (...), iż nakazanie usunięcia z internetowego archiwum spornej publikacji stanowiłoby
nieproporcjonalne wkroczenie w wolność prasy.

Sąd Okręgowy zważył zarazem, że nakazanie publikacji przeprosin rekompensuje w całości krzywdę doznaną przez
powoda na skutek naruszenia jego dóbr osobistych, dlatego oddalono powództwo w części dotyczącej żądania
zasądzenia zadośćuczynienia.

Wobec stwierdzenia, że żądanie powoda okazało się uzasadnione co do zasady i w przeważającym zakresie
uwzględniono żądania opublikowania przeprosin, natomiast w całości oddalono żądanie zasądzenia zadośćuczynienia
i nakazania usunięcia spornych artykułów Sąd I instancji uznał powoda za stronę wygrywającą spór w około 70% i
na podstawie art. 100 k.p.c. dokonał stosunkowego rozdzielenia kosztów procesu między stronami. Skutkowało to
zniesieniem między stronami kosztów zastępstwa procesowego oraz zasądzeniem od pozwanych na rzecz powoda
kwoty 5100 zł, stanowiącej równowartość uiszczonej opłaty sądowej od pozwu. Sąd Okręgowy obciążył zarazem
powoda nieuiszczoną opłatą sądową od pozwu w części dotyczącej jego modyfikacji dokonanej w toku postępowania,
gdyż w tym zakresie powód przegrał proces.

Apelację od powyższego rozstrzygnięcia wywiedli pozwani, którzy zaskarżyli wyrok w zakresie jego punktu I., II.,
III. i V., zarzucając mu naruszenie:

- art. 233 k.p.c. poprzez brak wszechstronnego rozważenia materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie,
w szczególności poprzez ustalenie stanu faktycznego i oparcie rozstrzygnięcia jedynie na dowodach zgłoszonych
przez stronę powodową, a jednocześnie pominięcie dowodów wskazujących na brak naruszenia dóbr osobistych
powoda, wnioski i stwierdzenia dokonane przez Sąd I instancji są nieadekwatne; uznanie przez Sąd I instancji,
że sporne publikacje naruszyły dobra osobiste powoda w postaci czci, jego dobrego imienia, godności, prawa do
prywatności oraz prawa do wizerunku, ponieważ ogólny wydźwięk spornych publikacji wywołuje u przeciętnego
odbiorcy wrażenie, że powód intencjonalnie wykorzystywał znajomości z prominentnymi działaczami (...) w dzielnicy
W. i własne stanowisko w zarządzie koła (...) w dzielnicy W., by zapewnić korzystne dla  firm (...) sp. z o.o. i  (...) M.
S. rozstrzygnięcia przetargów publicznych organizowanych przez  Zakład (...) w dzielnicy W., podczas gdy wszystkie
informacje zawarte w spornych publikacjach są prawdziwe; uznanie przez Sąd I instancji, że konkretne sformułowania
artykułów prasowych naruszają dobra osobiste powoda, lecz nie wskazaniu w pisemnym uzasadnieniu wyroku owych
sformułowań; Sąd I instancji uznał, że nie tylko konkretne sformułowania artykułów, ale i ich kompozycja naruszają



dobra osobiste powoda, a jednocześnie Sąd Okręgowy wydając zaskarżony wyrok stwierdził, że powód powinien liczyć
się z możliwością podniesienia w prasie wątpliwości co do przebiegu współpracy firm prowadzonych przez jego ojca
i brata z  Zakładem (...) w dzielnicy W.;

- art. 100 k.p.c. wyrażającym się w tym, że Sąd I instancji dokonał nieprawidłowego rozdzielnia kosztów procesu
między stronami; Sąd Okręgowy nieprawidłowo przyjął, że powód wygrał proces w 70%, podczas gdy strona
powodowa przegrała proces w całości w zakresie dotyczącym roszczeń majątkowych o kwotę 140 000 zł, a nadto część
roszczeń niematerialnych również została oddalona; brak jest podstaw prawnych, aby zasądzać od pozwanych na rzecz
powoda kwotę 5100 zł, stanowiącą równowartość uiszczonej opłaty sądowej od pozwu, gdy większa cześć tej opłaty
(4500 zł) związana była z oddalonymi w całości roszczeniami materialnymi.

Ponadto skarżący zarzucili Sądowi Okręgowemu rażące naruszenie przepisów prawa materialnego w postaci:

- art. 14 ust. 1 i 6 ustawy Prawo prasowe w zw. z art. 37 Prawa prasowego, w zw. z art. 23 k.c. i art. 24 k.c., wyrażającym
się w tym, że Sąd I instancji wydając zaskarżony wyrok stwierdził, że działanie pozwanych było działaniem
zawinionym, naruszającym dobra osobiste powoda, albowiem w spornych publikacjach zostały zamieszczone zdjęcia
powoda, który nie jest osobą publiczną, podczas gdy takie twierdzenie jest nieuzasadnione – powód z racji tego, że
zajmował stanowisko członka zarządu koła (...) na W. i kandydował do rady miasta w 2010 r. był osobą publiczną w
dacie publikacji spornych artykułów, a zatem jego prawo do prywatności doznaje poważnych ograniczeń, tym bardziej,
że sporne publikacje dotyczyły sfery życia zawodowego i społecznego powoda;

- art. 12 ust. 1 ustawy Prawo prasowe, wyrażające się w przyjęciu przez Sąd I instancji, że strona pozwana nie
sprostała obowiązkowi zachowania szczególnej staranności i rzetelności podczas zbierania i publikowania materiałów
dotyczących powoda, podczas gdy takie stwierdzenie jest sprzeczne ze zgromadzonym w sprawie materiałem
dowodowym, a w szczególności z prawdziwością informacji zawartych w publikacjach.

Wskazując na powyższe zarzuty skarżący wnieśli o zmianę zaskarżonego wyroku poprzez oddalenie powództwa w
całości oraz zasądzenie od powoda na rzecz pozwanych zwrotu kosztów, w tym kosztów zastępstwa procesowego
według norm prawem przepisanych, ewentualnie o uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do
ponownego rozpoznania Sądowi I instancji, pozostawiając temu Sądowi rozstrzygnięcie w zakresie kosztów
postępowania.

Sąd Apelacyjny ustalił i zważył, co następuje:

Apelacja pozwanych okazała się uzasadniona jedynie w odniesieniu do rozstrzygnięcia o kosztach
procesu i w tej części konieczną była korekta zaskarżonego wyroku, jak też dostrzeżono celowość
zamieszczenia doprecyzowania w treści przeprosin sformułowanych w punkcie drugim wyroku,
natomiast w pozostałym zakresie środek odwoławczy nie mógł odnieść pożądanego rezultatu i
doprowadzić do wzruszenia orzeczenia Sądu I instancji, które jest słuszne i odpowiada prawu.

Sąd Apelacyjny w pełni podziela i aprobuje ustalenia faktyczne poczynione przez Sąd I instancji, uznając je za
prawidłowo osadzone w zgromadzonym materiale dowodowym, a w konsekwencji – przyjmując za własne. Sąd
odwoławczy w przeważającej mierze podzielił także rozważania prawne Sądu Okręgowego, jednakże z pewnymi
zastrzeżeniami.

W pierwszej kolejności wskazać należy, iż zdecydowana większość zarzutów apelujących uznana być musiała za
nietrafną. W szczególności, wbrew argumentacji skarżących nie stwierdzono wystąpienia w toku postępowania
pierwszoinstancyjnego uchybień przepisom procedury, które uzasadniać by mogły zmianę, czy też uchylenie
zaskarżonego orzeczenia.

W ocenie Sądu odwoławczego w niniejszej sprawie Sąd I instancji nie dopuścił się naruszenia art. 233 § 1 k.p.c.
Sąd Okręgowy dokonał bowiem wnikliwej i trafnej oceny przedstawionych w sprawie dowodów, w oparciu o którą



wyprowadził również słuszny wniosek odnośnie zaistnienia w niniejszej sprawie przesłanek do udzielenia powodowi
określonej w wyroku ochrony, wyczerpująco przy tym swoje stanowisko uzasadniając. Zgodnie z treścią art. 233
§ 1 k.p.c. sąd ocenia wiarygodność i moc dowodów według własnego przekonania, na podstawie wszechstronnego
rozważenia zebranego materiału. Taka ocena dokonywana jest na podstawie wiedzy i doświadczenia życiowego sądu,
a ponadto powinna uwzględniać wymagania prawa procesowego oraz reguły logicznego myślenia, według których
sąd w sposób bezstronny, racjonalny i wszechstronny rozważa materiał dowodowy jako całość, dokonuje wyboru
określonych środków dowodowych i – ważąc ich moc oraz wiarygodność – odnosi je do pozostałego materiału
dowodowego. Utrwalonym jest nadto w judykaturze pogląd, wedle którego zgłoszony w apelacji zarzut naruszenia art.
233 § 1 k.p.c. może zostać uwzględniony jedynie w przypadku wykazania jakie kryteria oceny naruszył sąd przy ocenie
konkretnych dowodów, uznając brak ich wiarygodności i mocy dowodowej lub niesłusznie im je przyznając, a także
w przypadku, gdy brak jest logiki w wiązaniu wniosków z zebranymi dowodami lub gdy wnioskowanie sądu wykracza
poza schematy logiki formalnej albo, wbrew zasadom doświadczenia życiowego, nie uwzględnia jednoznacznych
praktycznych związków przyczynowo-skutkowych (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 września 2002 r. II CKN
817/00, LEX 56906). Natomiast nie czyni zarzutu tego skutecznym przedstawianie przez skarżącego własnej wersji
stanu faktycznego w sprawie, opartej na dokonanej przez siebie odmiennej ocenie dowodów, a nawet możliwość
w równym stopniu wyciągnięcia na podstawie tego samego materiału dowodowego odmiennych wniosków (por.
postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 stycznia 2002 r. II CKN 572/99, LEX 53136).

Zarzut ustalenia stanu faktycznego jedynie na podstawie dowodów zawnioskowanych przez stronę powodową okazał
się o tyle chybiony, że w rzeczywistości ustalenia faktyczne Sądu Okręgowego zostały poczynione na kanwie dowodów
przeprowadzonych zarówno na wniosek powoda, jak i pozwanych. W szczególności Sąd I instancji przeprowadził
dowód z przesłuchania wszystkich świadków zgłoszonych przez stronę pozwaną, czyniąc na ich bazie ustalenia
faktyczne stanowiące, podstawę wydania zaskarżonego wyroku.

Sąd Apelacyjny podzielił stanowisko Sądu Okręgowego, iż sporne artykuły naruszyły dobra osobiste powoda w
postaci jego dobrego imienia, które stanowi element czci oraz jego prawa do prywatności. Naruszenie dobrego
imienia polega na pomówieniu innej osoby o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii
publicznej albo narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego zawodu, stanowiska lub rodzaju działalności
(wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 1 marca 2017 r., VI ACa 1850/15, Legalis). Należy przyznać rację
Sądowi I instancji, iż ogólny wydźwięk spornych publikacji wywoływał u przeciętnego odbiorcy wrażenie, że powód
intencjonalnie wykorzystywał znajomości z prominentnymi działaczami (...) w dzielnicy W., by zapewnić korzystne
dla  firmy (...) sp. z o.o. i  (...) M. S. rozstrzygnięcia przetargów publicznych organizowanych przez  Zakład (...) w
dzielnicy W.. Tym samym należy uznać, że naruszenie dóbr osobistych powoda w niniejszej sprawie wynikało przede
wszystkim z kompozycji samych artykułów i zestawienia zdjęć powoda, opatrzonych jego imieniem i nazwiskiem oraz
sugestywnymi tytułami. W spornych publikacjach powód został wykreowany na głównego bohatera afery polegającej
na nielegalnym wykorzystywaniu znajomości w celu osiągnięcia korzyści majątkowych dla siebie i członków swojej
rodziny. Jakkolwiek w artykule cytowano wypowiedzi i nazwiska innych osób, to postać powoda niewątpliwie została
wyeksponowana na pierwszy plan, ponieważ każda z publikacji została opatrzona jego fotografią, a w treści artykułów
jego nazwisko było wymieniane najczęściej. Również konkretne sformułowania zawarte w artykułach, takie jak pytanie
sugerujące odpowiedź: (...) kreowały u czytelnika przekonanie, że powód uczestniczył w nielegalnym procederze.

Chybiony okazał się zarzut apelacji, jakoby Sąd Okręgowy nie wskazał konkretnych sformułowań w kwestionowanych
publikacjach, które stanowiły naruszenie dóbr osobistych powoda. Sąd I instancji zacytował fragmenty artykułów,
pytania retoryczne oraz tytuły i śródtytuły spornych artykułów, które naruszały dobre imię powoda i jego prawo do
prywatności. W ocenie Sądu Apelacyjnego w szczególności tytuł artykułu „(...)”, opatrzony zdjęciami T. S. (1) i M.
H. (1), wprowadzały czytelników w błąd, sugerując jednoznacznie, że istnieją niezbite dowody na ingerencję T. S.
(1) w wyniki przetargów publicznych. Warto zauważyć, że zdjęcie M. H. (1) zostało opatrzone podpisem „radny”, a
zdjęcie T. S. (1) podpisem „kolega radnego”. W zestawieniu z tytułem artykułu „Kolesiostwo (…)”, można było odnieść
uzasadnione przekonanie, że głównymi bohaterami wykreowanej medialnie „afery”, są obie postaci. W szczególności
powód, określony mianem „kolegi radnego”, w kontekście zarzutu „kolesiostwa”, został wyeksponowany na pierwszy



plan opisywanej „afery” w urzędzie. Niewątpliwie postawiony publicznie zarzut popełnienia lub bycia podejrzanym o
popełnienie poważnego przestępstwa kryminalnego stawia daną osobę w złym świetle, narażając na utratę zaufania
w społeczności, w której bohater publikacji funkcjonuje. W taki właśnie sposób zaprezentowano osobę powoda,
wykreowanego na głównego bohatera i  de facto sprawcę nieprawidłowości przetargowych, który miał mieć wpływ na
wygraną w przetargu takich, a nie innych firm, z uwagi na swoje koneksje rodzinne i towarzyskie.

W ocenie Sądu Apelacyjnego dobre imię powoda zostało naruszone poprzez opatrzenie spornych publikacji
sugestywnymi i nacechowanymi negatywnie tytułami. Nie ulega wątpliwości, że tytuł publikacji ma przyciągnąć uwagę
czytelnika, ale nie oznacza to, że dla wywołania pożądanego efektu można użyć w nim nieprawdziwych stwierdzeń,
ocen czy używać sformułowań nazbyt ekspresyjnych lub kompromitujących. Należy podkreślić, że tytuł nie jest
autonomiczną, lecz integralną częścią publikacji, która podlega ocenie na równi z jej treścią. Jakkolwiek w przypadku
nagłówków dopuszcza się szerszy margines przesady, przejawiającej się w pewnej nadekspresji i wyolbrzymieniu, to
jednak dążenie do zrealizowania przez tytuł funkcji „zachęty” nie zwalnia od obowiązku zachowania wymogów prawa
prasowego. Jest to o tyle istotne, że niejednokrotnie czytelnik ogranicza swe zainteresowanie tylko do brzmienia
tytułu, bez zapoznania się z całą treścią publikacji. Inna jest bowiem siła oddziaływania i wartość informacyjna samego
tytułu publikacji, inna zaś następującej po tym tytule treści. Tytuł publikacji w sposób istotny ukierunkowuje odbiorcę
na treść samego przekazu opatrzonego danym tytułem (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 1 marca
2017 r., VI ACa 1538/15, Legalis). Wprawdzie zasada ta ma większe znaczenie w przypadku tytułów eksponowanych na
pierwszych stronach czasopism i w takim kształcie udostępnianych powszechnie w punktach sprzedaży, ale nie tylko
wówczas tytuł pełni zasadniczą rolę informacyjną. Tytuł nie powinien więc być mylący; nawet bowiem niewielkie na
pozór przekłamania mogą ukształtować niewłaściwe przekonanie o cechach charakteru, czy zachowaniu opisywanej
osoby (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 12 czerwca 2013 r., I ACa 33/13, LEX nr 1362969).

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy wskazać, że niewątpliwie „kolesiostwo” stanowi
sformułowanie nacechowane jednoznacznie pejoratywny sposób, oczerniający wizerunek powoda wiążącego swoje
plany życiowe z polityką. Przedmiotowe określenie, zawarte w tytule, wskazuje na podejrzenie udziału powoda
w popełnieniu przestępstwa utrudnienia przetargu publicznego, zagrożonego karą pobawienia wolności do lat 3
(art. 305 § 1 k.k.). Tytuł, jakim opatrzona jest publikacja z dnia 17 stycznia 2014 r., w istocie zaś nie przystaje
do treści podawanych informacji, sugerując, że to powód jest osobą podejrzaną o popełnienie przestępstwa
utrudniania przetargu publicznego, w sytuacji gdy powód nie był obiektem zainteresowania śledczych w postępowaniu
prowadzonym przez Prokuraturę Rejonową(...) W. w W., jego działania nie podlegały też kontroli przez  (...) w W..

W kontekście powyższego należy wskazać, że zarówno poszczególne sformułowania przedmiotowych artykułów, jak
i cały ich sens, wymowa, skutkują naruszeniem dobrego imienia powoda. Niewątpliwie twierdzenia i insynuacje
zawarte w publikacjach mogły narazić go na ujemne oceny społeczne i utratę zaufania potrzebnego do prowadzenia
działalności publicznej, do czego powód aspirował, planując start w wyborach samorządowych. Rzeczywiście też na
skutek przedmiotowych publikacji powód zawiesił swoje członkostwo w (...) i zrezygnował z udziału w wyborach w
2014 r.

Chybionym okazał się nadto zarzut naruszenia art. 14 ust. 6 Prawa prasowego. W ocenie Sądu Apelacyjnego powód nie
jest osobą publiczną. Jak wynika z uchwały Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2005 r. zapadłej w składzie 7 sędziów
(III CZP 53/04), osobami publicznymi są osoby aktywnie działające na forum publicznym, których działanie wywiera
wpływ na kształtowanie życia publicznego, stanowiąc podstawę usprawiedliwionego zainteresowania społeczeństwa
i związanego z nim prawa do uzyskania informacji. W przeciwieństwie do innych osób, których nazwiska były
przywoływane w artykułach (M. H. (1) i U. K.), powód nie sprawował żadnych funkcji publicznych i społecznych. T.
S. (1) jedynie kandydował na radnego oraz był członkiem  (...) na poziomie dzielnicy. Nawet gdyby przyjąć, że członek
zarządu partii jest osobą publiczną, to należy zauważyć, że T. S. (1) wszedł w poczet członków zarządu partii politycznej
dopiero w 2013 r., a zatem już po wydarzeniach opisywanych w spornych publikacjach. Podczas opisywanych w
artykułach procesów przetargowych powód był członkiem dzielnicowego koła partii politycznej i nie był powszechnie
znany na poziomie samej dzielnicy, miasta, ani tym bardziej kraju. W spornych publikacjach i w materiale dowodowym
zgromadzonym w aktach sprawy brak jest informacji o jakichkolwiek publicznych wypowiedziach powoda, jego



inicjatywach, chociażby w skali dzielnicy, projektach i działaniach na rzecz lokalnej społeczności. Co istotne, powód nie
został wybrany radnym w wyborach samorządowych i nie pełnił żadnej funkcji w organach samorządu terytorialnego.
Jak słusznie wskazał Sąd Okręgowy, powód nie kształtował opinii publicznej, a nawet nie był znany szerszemu kręgowi
osób. Ponadto T. S. (1) nie był przedstawicielem organów organizujących lub będących beneficjentami przetargów
publicznych opisywanych w spornych publikacjach. Imię, nazwisko i wizerunek powoda były nadto publikowane przez
pozwanych bez związku z członkostwem powoda w (...). W artykułach nie wskazano, czym zajmuje się powód i w jaki
sposób jego działalność miała wpłynąć na wynik postępowań o zamówienia z tzw. „wolnej ręki”, jak też publicznego
przetargu, dotyczącego sprzątania na  (...) W.. W tej sytuacji, stosownie do art. 14 ust. 6 Prawa prasowego, pozwani
nie mogli opublikować danych oraz informacji dotyczących życia powoda bez jego zgody.

Należy równocześnie zaznaczyć, że okolicznością wyłączającą bezprawność w przypadku publikacji prasowych jest
prawdziwość twierdzeń co do faktów (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 23 grudnia 2014 r., LEX nr
1661256). Część twierdzeń zawartych w artykułach ma charakter ocenny. Wypowiedzi ocenne nie są zdaniami w
kontekście logicznym i uchylają się spod wartościowania w kategoriach prawdy i fałszu. Kryterium ich zgodności z
prawem stanowi zatem istnienie dostatecznego związku między publicznie wyrażanymi opiniami a uzasadniającymi
je okolicznościami faktycznymi. Sądy wartościujące (opinie) same w sobie nie dają się wprawdzie weryfikować w
kategoriach prawdy i fałszu, jednak weryfikacji takiej mogą podlegać okoliczności faktyczne stanowiące podstawę
ich formułowania. Przy braku dostatecznej podstawy faktycznej wypowiedzi ocennej dochodzi do nadużycia wolności
słowa (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 14 czerwca 2017 r., VI ACa 168/16).

Na gruncie niniejszej sprawy potwierdzono bezpodstawność oskarżeń kierowanych względem powoda, albowiem
przeprowadzone w sprawie śledztwo nie wykazało żadnych nieprawidłowości w prowadzeniu postępowań
przetargowych. Wobec stwierdzenia braku znamion czynu zabronionego, postanowieniem z dnia 19 maja 2014
r. Prokuratura Rejonowa W. – W. w W. umorzyła śledztwo w sprawie utrudniania przed sierpniem 2013 roku
przetargu publicznego o udzielnie zamówienia publicznego na sprzątanie nieruchomości stanowiących własność (...)
W. zarządzanych przez  Zakład (...) w D. W. (...) W. w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Powód nie naruszył
prawa wpływając w jakikolwiek sposób na przetargi organizowane zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień
publicznych. Odnosząc się do argumentacji strony pozwanej w zakresie prawdziwości opublikowanych informacji
wskazanych na k. 5 apelacji (k. 373) należy wskazać, że skarżący nie wykazał związku między zaprezentowanymi
faktami a osobą powoda. Jakkolwiek okoliczności dotyczące prowadzonego przetargu, powiązań między firmami
i zarządzonych kontroli znajdowały umocowanie w bieżących zdarzeniach, to skarżący nie wykazał żadnego
związku między wskazanymi informacjami a osobą powoda. Wbrew argumentacji wywiedzionej w apelacji, w
spornych publikacjach nie wskazano, że „powód nie ma nic wspólnego z rodzinnymi interesami firm, które wygrały
postępowanie przetargowe” (k. 5 apelacji). Wręcz przeciwnie, w treści artykułów w żaden sposób nie wyjaśniono,
na czym polegać miał rzekomy udział powoda w procesie przetargu, a jednak sposób zaprezentowania materiału
prasowego, jego tytuły i zdjęcia, kreowały u odbiorcy przekonanie, jakoby T. S. (1) był inicjatorem i wykonawcą
nieuczciwego procederu, z którego jego rodzina czerpała korzyść majątkową. Mając na względzie powyższe, jak i wiele
nieścisłości w artykułach, które wytknął Sąd Okręgowy, należy uznać, że prezentowany materiał oraz jego ogólny
wydźwięk kreowały obraz niezgodny z rzeczywistością.

W celu dokonania oceny zgodności z prawem wypowiedzi dziennikarskiej naruszającej cudze dobra osobiste
przydatne jest uwzględnienie dwóch zasadniczych kryteriów – realizowania przez daną publikację godnego ochrony
interesu społecznego oraz spełnienie przez dziennikarza obowiązku zachowania należytej staranności przy zbieraniu
i wykorzystaniu materiałów prasowych (por. uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2005 r., III
ZP 53/04, Legalis). W sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości w publikowanych informacjach, należałoby rozważyć,
czy interes publiczny uzasadniał publikację artykułów o oczerniającej powoda treści. Okolicznościami wyłączającymi
bezprawność, nawet gdy dziennikarz prezentuje nieprawdziwe informacje, czy też ostre i nieprzychylne oceny, będzie
bowiem zachowanie przez niego szczególnej staranności i rzetelności w zbieraniu materiałów, o ile zostanie przy
tym wykazane, że dziennikarz działał w obronie społecznie uzasadnionego interesu (wyrok Sądu Apelacyjnego w
Warszawie z dnia 20 stycznia 2017 r., I ACa 2139/15, LEX nr 2331727). Interes społeczny, jako przesłanka wyłączająca



bezprawność, jest nadrzędny wówczas, gdy do opinii społecznej dociera przekaz o patologiach życia publicznego
zasługujących na napiętnowanie, ale tylko wówczas, gdy znajduje on oparcie w faktach i zaistniał w rzeczywistości.
Nie ma żadnego uzasadnienia dla zaaprobowania działań polegających na stawianiu tez o nagannych zachowaniach
(bezpodstawnej obronie przestępcy), gdy nie znajdują one uzasadnienia w faktach, a kreowane są w oparciu o
dokument, którego istota jest wypaczana przez własną ocenę dziennikarza (wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu
z dnia 18 czerwca 2009 r., I ACa 459/09, LEX OSAW 2009/4/144).

Oceniając kwestię bezprawności naruszenia dóbr osobistych publikacją prasową należy wziąć pod uwagę art. 12
ust. 1 pkt 1 ustawy z 1984 r. Prawo prasowe, zgodnie z którym dziennikarz jest obowiązany zachować szczególną
staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych, zwłaszcza sprawdzić zgodność z
prawdą uzyskanych wiadomości lub podać ich źródło. Wykazanie więc, że dziennikarz dochował miary staranności
i rzetelność wymaganych tym przepisem zwalnia od odpowiedzialności związanej z naruszeniem dóbr osobistych
publikacją prasową (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 9 lutego 2018 r., I CSK 325/17, LEX nr 2488107). Wynikający
z przywołanego powyżej przepisu standard należytej staranności i rzetelności dziennikarskiej oznacza kwalifikowaną
staranność i rzetelność, uwzględniającą faktyczną rolę mediów w społeczeństwie demokratycznym i ich rzeczywisty
wpływ na kształtowanie opinii publicznej oraz wynikające stąd zagrożenia dla autonomii informacyjnej i dóbr
osobistych jednostki (por. uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2005 r., III ZP 53/04, Legalis).

W niniejszej sprawie dziennikarz dopuścił się zaniedbań, których nie można pogodzić z wymogami rzetelności i
staranności dziennikarskiej. W szczególności I. K. nie zapoznała się w całości z treścią raportu z Biura Kontroli  (...)
W. dotyczącego działalności  Zakładu (...) w dzielnicy W., sporządzonego w wyniku kontroli przeprowadzonej w 2013
r. Nie zweryfikowała, czy spółki powoływane w treści artykułów wykonywały działalność i uczestniczyły przetargach
w innych dzielnicach, a jeśli tak, to w jakim zakresie. Jak słusznie wskazał Sąd Okręgowy, autorka artykułu popełniła
szereg innych zaniedbań, m. in. nie zwróciła się o wyjaśnienia do właścicieli spółek (...)oraz  (...) Sp. z o.o. – M. S. i T. S.
(3), jak również przedstawicieli  (...) D. W. (...) W.. Tymczasem rzetelne sprawdzenie zgodności z prawdą uzyskanych
informacji powinno obejmować sięgnięcie do wszystkich innych dostępnych dla dziennikarza źródeł i upewnienie się
co do ich zgodności z poszczególnymi faktami. Również samemu powodowi umożliwiono skomentowanie zarzutów
jedynie przed publikacją pierwszego artykułu. W przypadku pozostałych dwóch, autorka artykułu nie rozmawiała z
powodem, który ze swojej strony dążył do sprostowania nieprawdziwych informacji. W ramach etapu wykorzystania
materiałów wymagane jest wszechstronne, a nie selektywne przekazanie informacji. Chodzi tu o przedstawienie
wszystkich okoliczności i niedziałanie „pod z góry założoną tezę”. Istotne znaczenie ma rozważenie powagi zarzutu,
znaczenia informacji z punktu widzenia usprawiedliwionego zainteresowania społeczeństwa, potrzeby publikacji
oraz prawdziwości uzyskanych informacji. Nie zwalnia to jednak dziennikarza od obowiązku weryfikacji uzyskanych
wiadomości w dostępny dla niego sposób. Tym bardziej w sytuacji, gdy okoliczności towarzyszące uzyskaniu
informacji uzasadniają obawę, że jej źródło nie było obiektywne, a podawane przez dziennikarza fakty mogą stanowić
podstawę poważnych zarzutów wobec osoby przedstawianej w publikacji prasowej. Podjęcie decyzji o opublikowaniu
uzyskanej w ten sposób informacji, z uwagi na istotność dla społeczeństwa informacji, pomimo braku możliwości
pełnego zweryfikowania przez dziennikarza ich prawdziwości, powinno zostać uwzględnione w treści, jak również
w odpowiedniej formie materiału prasowego. Na takie działanie wskazuje wymaganie szczególnie starannego i
rzetelnego postępowania, przewidziane w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 1984 r. - Prawo prasowe, na etapie wykorzystania
materiałów prasowych. Podkreślenia wymaga, że rolą prasy jest przedstawianie faktów w celu otwarcia dyskusji,
wyrobienia sobie przez czytelnika własnej opinii oraz zasygnalizowania istnienia konkretnych zagrożeń. Publikowanie
zatem informacji nieprawdziwych, czy też jedynie częściowo prawdziwych nie służy realizacji tej misji. Nie można
zgodzić się ze stanowiskiem, jakoby publikacja artykułów opatrzonych zdjęciami powoda uzasadniona była ochroną
społecznego interesu. Wręcz przeciwnie, nie można uzasadniać interesem społeczeństwa kreowania niezgodnego z
prawdą przeświadczenia u czytelnika, iż osoba powoda jest uwikłana w nieuczciwy proceder, w sytuacji gdy tego
rodzaju informacje nie zostały potwierdzone. Z tego względu Sąd odwoławczy podzielił negatywną ocenę działań
dziennikarza, które uchybiały kryteriom szczególnej staranności i rzetelności, jakie na przedstawicieli prasy nakłada
ustawodawca.



Za konkluzją, iż pozwani nie kierowali się społecznym interesem przemawia również fakt, że już po umorzeniu w
dniu 19 maja 2014 r. śledztwa przez Prokuraturę Rejonową dla Warszawy – W. w W. nie zamieszczono choćby
krótkiej wzmianki na ten temat, mimo że ostatni z serii artykułów ukazał się zaledwie 11 dni wcześniej, temat był
więc względnie świeży, pozostający w pamięci czytelników, którzy mogli być zainteresowani rozwojem wypadków
i uzyskaniem wiedzy odnośnie dalszych wyników dziennikarskiego dochodzenia, czego im jednak nie zapewniono,
pozostawiając w przeświadczeniu o nagannym postępowaniu powoda, jako inspiratora afery z niewłaściwym
dysponowaniem publicznymi środkami. Zgodnie zaś z wytycznymi Sądu Najwyższego zawartymi w uzasadnieniu
wyroku z dnia 29 listopada 2016 r. (I CSK 715/15), sumienne realizowanie zasady prawdy dziennikarskiej wymaga
niezwłocznego prostowania błędnych informacji. Budzi więc zastrzeżenia, iż dziennikarz pozwanej spółki nie widział
potrzeby kontynuowania tematu wątpliwości wokół przetargu po ujawnieniu pełnych wyników kontroli i śledztwa.
Społeczeństwo jest bowiem zainteresowane w wyjaśnieniu ewentualnych nieprawidłowości w działalności jednostki
samorządu terytorialnego i prowadzenia przetargów przez gminę. Wynik prowadzonego śledztwa stanowi informację
nader istotną dla oceny całego zagadnienia przez czytelników. Brak więc ze strony dziennikarza zainteresowania
tematem już po wyjaśnieniu całej sprawy i dążenia do zaspokojenia rozbudzonego społecznego zainteresowania
poddaje w wątpliwość rzetelność dziennikarską i staranność w realizacji misji informacyjnej przez media prasowe w
niniejszym postępowaniu.

W ocenie Sądu Apelacyjnego, nie usprawiedliwia również naruszenia przez pozwanych dóbr osobistych powoda
wolność prasy i innych środków społecznego przekazu, która nie oznacza prawa do rozpowszechniania informacji
nieprawdziwych i zniekształcających rzeczywistość lub prezentowania materiału prasowego w sposób pozbawiony
faktycznego uzasadnienia. Swoboda wypowiedzi, tak jak każda inna wolność, nie ma charakteru nieograniczonego.
Samo powołanie się na wolność prasy i prawo swobody wypowiedzi nie zwalnia od odpowiedzialności za
skutki naruszenia dóbr osobistych, dokonanego przygotowanym i opublikowanym materiałem prasowym, a o
przypisaniu dziennikarzowi odpowiedzialności decyduje w konkretnym przypadku analiza i ocena zderzenia obu
konkurencyjnych, acz doniosłych społecznie wartości, a mianowicie prawa do swobody wypowiedzi i prawa do
ochrony czci i godności (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 października 2011 r., II CKN 559/99, OSNC 2002,
Nr 6, poz. 82). Oba powyższe prawa są chronione konstytucyjnie w jednakowy sposób. Jakkolwiek więc leży w
interesie społecznym krytyka realizująca wolność wypowiedzi i formułowania ocen, to ochrona swobody wypowiedzi
nie może posuwać się do insynuowania niewłaściwego postępowania wówczas, gdy fakty nie dają ku temu podstaw
(por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 stycznia 2011 r., I CSK 228/10, Legalis). Niezbywalne prawo do krytyki,
przysługujące dziennikarzowi, nie może przeradzać się w formułowanie pomówień o tzw. „kolesiostwo” i udział w
nieuprawnionym utrudnianiu przetargu publicznego. Przy opisywaniu tego rodzaju zdarzeń, niezależnie od wolności
słowa i swobody wypowiedzi, dziennikarz jest zobligowany do formułowania wypowiedzi możliwie precyzyjnych
i bezstronnych. Wszelkie nieprawidłowości w życiu społecznym należy ujawniać i opisywać we właściwy sposób,
zgodnie z zasadami rzetelnego dziennikarstwa, skodyfikowanymi w prawie prasowym. Wolność prasy i swoboda
wypowiedzi nie wyłącza zatem bezprawności działania pozwanych, którzy realizowali w istocie partykularny interes
gazety co do sprzedaży jak największej ilości jej egzemplarzy i uzyskania licznych odsłon na stronie internetowej, a
nie słuszny interes społeczny.

Bez znaczenia dla wyniku postępowania apelacyjnego pozostają natomiast zarzuty skarżących na tle sposobu
uzasadnienia przez Sąd I instancji rozstrzygnięcia oddalającego żądanie zasądzenia zadośćuczynienia, albowiem
wyrok w tej części jest prawomocny i nie podlega kontroli instancyjnej w żadnym wymiarze, także w kwestii
niekompatybilności z pozostałą częścią wyroku argumentacji zastosowanej przez Sąd Okręgowy celem wykazania
braku podstaw dla przyznania podwodowi finansowej rekompensaty za naruszenie jego dóbr osobistych. Zagadnienie
to nie rzutuje w żaden sposób na ocenę poprawności orzeczenia kwestionowanego w apelacji pozwanych.

Mając na względzie powyższe Sąd Apelacyjny uznał, że sporne publikacje naruszyły dobra osobiste powoda T. S. (1)
w postaci dobrego imienia oraz prawa do prywatności, a wszelkie zarzuty i argumenty zaprezentowane przez stronę
pozwaną okazały się chybione i nie mogły prowadzić od uchylenia bezprawności działania pozwanych. Z tego względu



apelacja pozwanych podlegała oddaleniu w zasadniczej jej części na mocy art. 385 k.p.c., jako bezzasadna (pkt II.
wyroku).

Odnosząc się na marginesie niniejszych rozważań do argumentu skarżących, iż w sprawie M. H. (1) powództwo
prawomocnie oddalono należy wskazać, że powyższe rozstrzygnięcie pozostaje bez znaczenia dla niniejszego
postępowania. Sąd orzekający w niniejszej sprawie nie jest bowiem związany wyrokiem dotyczącym innej osoby,
w odmiennym jednak stanie faktycznym. Podstawową różnicą pomiędzy obydwiema sprawami jest tożsamość
powodów, albowiem M. H. (1) jest radnym i niewątpliwie osobą publiczną, wobec której stosuje się inne kryteria w
zakresie oceny ewentualnych naruszeń w sferze dóbr osobistych. Ponadto, jak zauważył Sąd Apelacyjny w Warszawie
w uzasadnieniu wyroku z dnia 5 września 2017 r. w sprawie o sygn. akt I ACa 798/16, głównym bohaterem artykułu
uczyniono T. S. (1), natomiast zakres informacji dotyczących M. H. (1) ograniczono do wskazania jego pozycji
politycznej, społecznej oraz związków z T. S. (1) (k. 6 uzasadnienia).

Słusznym okazał się natomiast zarzut apelacji, związany z wadliwym rozstrzygnięciem przez Sąd I instancji o kosztach
procesu, bowiem istotnie powód przegrał spór w części dotyczącej roszczenia majątkowego i został też przez Sąd
Okręgowy obciążony obowiązkiem uregulowania brakującej opłaty sądowej od rozszerzonego w toku postępowania
powództwa (pkt VI. wyroku), zatem nie znajduje oparcia w wyniku sprawy postanowienie obligujące pozwanych do
zwrotu na rzecz powoda kosztów sądowych wyłożonych w związku z pierwotnie żądaną kwotą zadośćuczynienia.
W ocenie Sądu Apelacyjnego nie sposób uznać, by w okolicznościach sprawy możliwe było przyjęcie – zgodnie z
dyspozycją art. 100 zd. 2 k.p.c., iż powód uległ tylko co do nieznacznej części swego żądania albo określenie należnej
mu sumy zależało od wzajemnego obrachunku lub oceny sądu, w sytuacji gdy roszczenie majątkowe nie zostało
uwzględnione w jakiejkolwiek części, a więc Sąd nie podzielił argumentacji o celowości naprawienia wyrządzonej
powodowi krzywdy w tej formule, uznając iż naruszenie dóbr osobistych winno zostać zrekompensowane już poprzez
zamieszczenie stosownych przeprosin i w tym celu nie jest niezbędne zasądzenie pieniężnego zadośćuczynienia.

W świetle powyższego zasadnym było zatem zasądzenie od pozwanych na rzecz powoda jedynie zwrotu kosztów
sądowych związanych z roszczeniem przez Sąd uwzględnionym, a więc co do obowiązku zamieszczenia przeprosin
(niezależnie od ich nieznacznej korekty i częściowego nieuwzględniania powództwa odnośnie do kwestii miejsca
publikacji przeprosin, możliwości ich zamieszczenia na koszt pozwanych, czy długotrwałości ukazywania się w
internecie). Mając zatem na względzie unormowanie art. 105 § 1 k.p.c. zachodziły podstawy do obciążenia pozwanych
kosztami w równych częściach, a więc po 300 zł, skoro pełna opłata od roszczeń niemajątkowych uiszczona przez
powoda wyniosła 600 zł (art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych), z jednoczesnym
zniesieniem między stronami kosztów zastępstwa procesowego.

Wobec powyższego, na podstawie art. 386 § 1 k.p.c. konieczną była zmiana zaskarżonego wyroku w jego punkcie
piątym poprzez nadanie mu treści ujętej w pkt I. b. sentencji wyroku Sądu odwoławczego.

Biorąc przy tym pod uwagę zaszłe w maju 2018 r. zmiany na stanowisku redaktora naczelnego  (...), stanowiące
notorium (art. 228 § 1 k.p.c.), wskazanym było zamieszczenie w punkcie drugim zaskarżonego orzeczenia, w treści
samego oświadczenia zawierającego przeprosiny, sformułowania konkretyzującego, że pochodzą od osoby pełniącej
funkcję redaktora naczelnego w okresie, gdy sporne publikacje się ukazały. Tego rodzaju uściślenie zapobiec winno
wątpliwościom co do autorstwa oświadczenia i mieści się w obszarze dopuszczalnych modyfikacji treści przeprosin,
zapewniających ich czytelność i precyzję. Przedmiotowa zmiana dokonana więc została w punkcie I. a. sentencji
wyroku Sądu odwoławczego na podstawie art. 386 § 1 k.p.c.

Alicja Fronczyk Aleksandra Kempczyńska Ewa Talarczyk


