Sygn. akt I ACa 2129/15

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 26 stycznia 2016 .

Sad Apelacyjny w Warszawie I Wydzial Cywilny Odwolawczy w skladzie:
Przewodniczqcy: SSA Lidia Sularzycka

Sedziowie: SA Hanna Muras

SO (del.) Malgorzata Stawinska (spr.)

Protokolant: st. sekretarz sqdowy Aneta Zembrzuska

po rozpoznaniu w dniu 12 stycznia 2016 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powodztwa Fundacji (...) z siedziba w G.

przeciwko M. P.i A. M.

o nakazanie publikacji sprostowan

na skutek apelacji powodki Fundacji (...) z siedzibg w G. oraz pozwanej M. P.
od wyroku Sadu Okregowego w Warszawie

z dnia 10 wrze$nia 2015 r., sygn. akt XXIV C 690/15

I. zmienia zaskarzony wyrok w ten sposdb, ze:

- w punkcie pierwszym oddala powo6dztwo w stosunku do M. P.,

- w punkcie trzecim zasadza od Fundacji (...) z siedziba w G. na rzecz M. P. kwote 377 zl (trzysta siedemdziesiat siedem

zlotych) tytulem zwrotu kosztéw procesu,
- w punkcie piatym koszty sadowe przejmuje na rachunek Skarbu Panstwa;

II. oddala apelacje powodki;

ITI. zasadza od Fundacji (...) z siedziba w G. na rzecz A. M. kwote 270 zl (dwieScie siedemdziesiat zlotych) tytulem

zwrotu kosztodw zastepstwa procesowego w postepowaniu apelacyjnym,;

IV. zasadza od Fundacji (...) z siedzibg w G. na rzecz M. P. kwote 870 zl (osiemset siedemdziesiat zlotych) tytutem

zwrotu kosztow procesu w postepowaniu apelacyjnym.
Hanna Muras Lidia Sularzycka Malgorzata Stawinska

Sygn. akt I ACa 2129/15

UZASADNIENIE



Pozwem z 8 lipca 2015 r. Fundacja (...)’ z siedzibg w G. wniosla o nakazanie A. M. opublikowania na lamach ,,
Gazety (...)" oraz M. P. opublikowania na lamach portalu (...) wskazanych szczegdlowo w pozwie sprostowan, pod
widocznym tytulem (...) z podpisem o treéci Fundacja (...): Jednocze$nie powddka wniosta o zasadzenie od kazdego
z pozwanych na jej rzecz kosztdw procesu wedlug norm przepisanych, w tym kosztoéw zastepstwa procesowego. W
uzasadnieniu wskazala, ze pozwany A. M. jest redaktorem naczelnym dziennika Gazeta (...), a pozwana M. P. jest
redaktorem naczelnym portalu (...). Podkreslila, ze wobec opublikowania na portalu (...) w dniu 2 czerwca 2015 r.
materialu prasowego pt. ,, Wychowankom domu dziecka w G. - O. dawano leki psychotropowe” oraz w dniu 3 czerwca
2015 r. artykulu (...) w Gazecie (...) w dodatku tematycznym (...) zwrdcila sie do pozwanych o dokonanie sprostowan,
jednakze pozwani odmowili (k. 2-21).

W odpowiedzi na pozew pozwani wnieéli o oddalenie powodztwa w catoSci oraz o zasadzenie od powddki na
ich rzecz zwrotu faktycznie poniesionych kosztéw procesu, w tym kosztéw zastepstwa procesowego wedlug norm
przepisanych. W uzasadnieniu stwierdzili, ze opublikowane na famach (...) stanowigcego dodatek do Gazety (...)
oraz na portalu (...)materialy nie zawieraja w swojej tresci zadnych informacji o faktach wymagajacych korekty w
formie sprostowania prasowego. Jednocze$nie pozwani wskazali, Ze wniosek o dokonanie sprostowania materialu
prasowego opublikowanego w (...)powddka blednie wniosla do redaktora naczelnego Gazety (...) - A. M., ktory nie
jest jednoczeénie redaktorem naczelnym (...). Pozwani podniesli ponadto, ze w treSci wnioskéw o sprostowanie nie
wskazano jakich konkretnie stwierdzen, odrebnie dla kazdej publikacji prasowej dotyczy sprostowanie. Wskazali
rowniez, ze sprostowanie nie zawieralo podpisu wnioskodawcy, tj. osoby uprawnionej do dzialania w imieniu powodki,
albowiem jego tres$¢ zostala podpisana jedynie przez dzialajacego w jej imieniu pelnomocnika. Zdaniem pozwanych
z tresci wnioskdéw o sprostowanie nie wynika réwniez jakich publikacji dotycza, a brak tytulu publikacji w treéci
sprostowania wprowadza w blad czytelnika, bowiem ten nie bedzie mogl zderzy¢ treSci sprostowania z treécia
konkretnego - okre$lonego co do tytulu - materialu prasowego. Pozwani zwrocili rowniez uwage na nierzeczowy ich
zdaniem charakter wnioskowanych przez powoda sformutowan i podnie$li zarzut naduzycia prawa (k. 188-199).

Wyrokiem z 15 wrze$nia 2015 r. Sad Okregowy w Warszawie w punkcie I nakazat redaktorowi naczelnemu portalu
internetowego (...)M. P. opublikowanie na lamach portalu (...) sprostowania pod widocznym tytulem (...) z podpisem
o tresci ,, Fundacja (...)” o nastepujacej tresci:

1. Nieprawda jest, co podala ,,(...)" 2 czerwca 2015 r., ze dwoém nastolatkom z domu dziecka zaczelo lecie¢ mleko z
piersi po zazywaniu przez dwa lata leku (...). Mleko lecialo jednej nastolatce w zwigzku z zaburzeniami hormonalnymi.
Byla ona leczona przez ginekologa i w wyniku leczenia zaburzenia ustaly.

2. Nieprawda jest, co podala ,(..)" 2 czerwca 2015 r., ze po zmianie lekarza nie podawano dzieciom lekow
psychotropowych. Po zmianie lekarza dalej leczono je farmakologicznie.

3. Nieprawda jest, ze dzieci wywozono do szpitali ze wzgledu na krngbrno$¢. Powodem ku temu byly napady agresji
powiazane z samookaleczeniem albo manifestowane proby samobdjcze.

4. Nieprawda jest, co podala ,(..)" 2 czerwca 2015 r., ze nastolatkow kierowano do zamknietych o$rodkow
wychowawczych. Nastolatkow kierowano do otwartych placowek opiekunczo-wychowawczych.

5. Nieprawda jest, co podala (...) 2 czerwca 2015 r., Ze Prezes Fundacji za pomocg notatek i raportoéw mogt z kazdego
niepostusznego dziecka zrobi¢ wariata. Karty wychowawcze wypelniali wychowawcy, a psychologiczne psycholog.
Nigdy nie bylo naciskow ze strony prezesa Fundacji na te osoby, ani sugestii co do tresci dokonywanych ocen.

6. Nieprawda jest, ze opiekunowie méwili wychowankom, ze ci sa nic niewarta banda Swiréw i wykolejenicow. Takie
sytuacje nie mialy miejsca.

7. Nieprawda jest, ze wychowawcy zmieniali sie, bo nie wytrzymywali stylu zarzadzania prezesa. Czesta zmiana
pracownikéw wynikala ze zbyt niskich dotacji, ktére implikowaly niskie wynagrodzenia.



8. Nieprawda jest, ze dotacja na kazde dziecko w 2013 r. wynosila 3923 z. W 2013 r. kwota ta wynosila 3 100 zl.

9. Nieprawda, ze Prezes Fundacji szarpal dziewczynke tak, ze miala posiniaczone rece. Prezes jedynie uspokajal
agresywng dziewczynke, nie stosowal przemocy.

10. Nieprawda jest, ze Fundacja nie prowadzi ewidencji kupowanych lekéw oraz lekéw wydawanych. Fundacja takie
ewidencje prowadzi.

11. Nieprawda jest, ze Prezes Fundacji nie zamierzal zamkna¢ placéwki po wyga$nieciu umowy z konicem 2013 r.
Fundacja przekazala wychowankow organizacjom, ktore zostaly wybrane w konkursie zorganizowanym przez Miasto
G., po wyga$nieciu umowy. Prezes Fundacji nie mial zamiaru nie zamyka¢ placowki po wygaénieciu umowy w 2013
roku.

12. Nieprawda jest, ze na wniosek (...) wdrozono wobec wychowankéw Fundacji procedure Niebieskiej Karty,
gdyz Prezes Fundacji nie zamierzal zamknaé¢ placowki po wygas$nieciu umowy z Fundacja w 2013 roku. Procedure
Niebieskiej Karty wdrozono z innych przyczyn.

13. W czasie kontroli w Fundacji stwierdzono, ze moglo dojé¢ (a nie, ze doszlo) do stosowania przemocy wobec
wychowankdow.

14. Prezes Fundacji nie umieszczal wychowankéw w szpitalu psychiatrycznym w G.. Decydowat o tym lekarz specjalista
w skierowaniu za zgoda opiekuna prawnego.

15. Nieprawda jest, ze przedstawiciel Fundacji sfalszowal podpis opiekuna wychowanka na zgodzie na operacje.
Opiekun sam podpisal zgode na operacje wychowanka.

16. Nieprawda, ze nie mozna ustali¢ wyniku $ledztwa w sprawie stosowania przemocy wobec wychowankoéow, gdyz
dokumenty znikly i ze Prezes Fundacji zwolnil wychowawcéw. Dokumenty istnieja, $§ledztwo umorzono. Prezes
Fundacji nie zwolnil wychowawcow.

17. Nieprawda jest, ze ksigdz odszed} z Rady Fundacji, gdyz nie dogadywal sie z Prezesem Fundacji i ze cala Rada i
Zarzad zostaly wymienione. Ksigdz odszedl z powoddw osobistych, niezwiazanych z Fundacjg. Cze$¢ czlonkow Rady
Fundacji i Zarzadu nie ulegla zmianie.

18. Prezes Fundacji nie krzyczal na Prezydenta G.. Rozmowa nie byla prowadzona podniesionym glosem.

19. Nieprawda jest, co podata ,(...)" 2 czerwca 2015 r., ze Prezes Fundacji otworzyl ognisko opiekuncze w Nowym
(...), a pieniadze na utrzymanie placowki pochodzily z (...). Nigdy Fundacja nie miala, ani tez nie otworzyla ogniska
w Nowym (...).

w punkcie IT oddalil pow6dztwo w stosunku do A. M.; w punkcie ITI zasadzit od M. P. na rzecz Fundacji (...) z siedziba
w G. kwote 377 zl tytulem zwrotu kosztow zastepstwa procesowego; w punkcie IV zasadzit od Fundacji (...) z siedziba
w G. na rzecz A. M. kwote 377 zl tytulem zwrotu kosztow zastepstwa procesowego; w punkcie V nakazal M. P. zaplacié
na rzecz Skarbu Panstwa kwote 600 zt. tytulem oplaty od pozwu od uiszczenia ktérej powodka byla zwolniona.

Podstawg rozstrzygniecia Sadu Okregowego byly nastepujace ustalenia faktyczne i rozwazania prawne:

Fundacja (...) z siedziba w G., ktorej prezesem jest G. F. (1), prowadzila Dom Dziecka przy ul. (...) w G. — O.. W
dniu 2 czerwca 2015 roku na portalu ,,(...)", ktérego redaktorem naczelnym jest M. P. ukazal sie artykul B. A. pt.
~Wychowankom domu dziecka w G. - O. dawano leki psychotropowe”. Artykul dotyczyl sytuacji dzieci w domu
dziecka w G. - O., prowadzonym przez powoddke. Artykul o tozsamej tresci, opatrzony tytulem (...) i podtytulem
»~Wychowankom domu dziecka w G. - O. dawano leki psychotropowe. Przepisywala je kuzynka prowadzacego oSrodek”
zostal w dniu 3 czerwca 2015 rok opublikowany w (...) stanowiacym dodatek do Gazety (...), ktorej redaktorem



naczelnym jest A. M.. Magazyn reporteréw (...) jest odrebnym od Gazety (...) tytulem prasowym, a jego redaktorem
naczelnym jest W. N..

W piSmie z 17 czerwca 2015 r. pelnomocnik Fundacji (...) wystosowal do redaktora naczelnego Gazety (...) zadanie
publikacji sprostowania w trybie ustawy prawo prasowe, dotyczace opublikowanego w (...) materialu prasowego.
Tozsame zadanie w dniu 18 czerwca 2015r. pelnomocnik powddki wystosowal rowniez do redaktora naczelnego
portalu (...). W pi$mie z 26 czerwca 2015 r. pelnomocnik A. M. odméwit publikacji sprostowania wskazujac na fakt,
iz A. M. nie jest redaktorem naczelnym (...). Natomiast w pi$émie z 9 lipca 2015 r. publikacji sprostowania odmoéwila
rowniez redaktor naczelna serwisu (...) wskazujac, ze jest ono nierzeczowe, zostalo nieprawidlowo sformulowane i nie
jest podpisane przez osobe upowazniong.

Powyzszy stan faktyczny Sad ustalil na podstawie dokumentéw zgromadzonych w aktach sprawy, ktorych
prawdziwo$¢ nie byla kwestionowana przez strony i ktorych wiarygodno$¢ nie budzita watpliwosci Sadu. Sad I
instancji oddalil wniosek strony pozwanej o dopuszczenie dowodu z zeznan Swiadka, albowiem majac na wzgledzie
charakter niniejszej sprawy dowod ten nie mial znaczenia dla jej prawidlowego rozstrzygniecia.

Biorac pod uwage powyzsze ustalenia Sad uznal, ze powbddztwo skierowane przeciwko A. M. podlega oddaleniu, a
przeciwko M. P. uwzglednieniu. Sad a quo wskazal, ze powodka wywiodla z przepiséw ustawy z dnia 26 stycznia 1984
r. Prawo prasowe — dalej u.p.p.), nastepnie wskazujac na art. 31 a u.p.p., zaznaczyl, ze adresatem normy obligujacej
do publikacji sprostowania jest tylko redaktor naczelny tytulu prasowego. To bowiem redaktor naczelny, ze wzgledu
na posiadany zakres kompetencji, jest osobg, ktéra ponosi odpowiedzialno$¢ za opublikowanie materialu prasowego.
Sad Okregowy podkreslil, ze A. M. jest redaktorem naczelnym Gazety (...), do ktérej cotygodniowym dodatkiem
jest (...), jednakze (...) stanowi samodzielny tytul prasowy i jest wpisany do Rejestru Dziennikéw i Czasopism.
Jak wynika natomiast z przedmiotowego rejestru redaktorem naczelnym (...) jest W. N.. W zwigzku z powyzszym
jedynie W. N. jest obowiazany do publikacji sprostowania artykulu zamieszczonego w magazynie reporteréow (...), w
ktérym to w dniu 3 czerwca 2015 r. zostal opublikowany artykut B. A. pt. (...). Nastepnie Sad I instancji zwazyl, iz
czasopismo (...) ukazuje sie wylacznie z Gazeta (...), jednakze okoliczno$é ta nie pozbawia przedmiotowego magazynu
jego odrebnoéci. Magazyn ten, jest bowiem zarejestrowany w Rejestrze Dziennikdw i Czasopism jako osobny tytul
prasowy, awramach Gazety (...) zaakcentowana jest jego samodzielno$¢. Sad I instancji zgodzit sie z pow6dka, ze wpis
do Rejestru Dziennikéw i Czasopism ma charakter deklaratoryjny, jednakze podkreslil, ze redaktor naczelny nabywa
uprawnienia nie od momentu wpisu, ale od momentu powolania. Pow6dka nie wykazala jednakze, aby na stanowisko
redaktora naczelnego (...) zostal powolany A. M., a wpis znajdujacy sie w Rejestrze Dziennikoéw i Czasopism byl
nieaktualny. Sad a quo dostrzegl, ze ani na stronie internetowej, ani w stopce redakcyjnej (...) nie zostaly zamieszczone
bezposrednio informacje o redaktorze naczelnym magazynu, co moglo wprowadza¢ powodke w blad. W tym zakresie
jednakze wskazal, ze strona powodowa, reprezentowana przez zawodowego pelnomocnika jeszcze przed wniesieniem
powdbdztwa uzyskala od pozwanego A. M. informacje, iz nie jest on legitymowany biernie do publikacji sprostowania,
albowiem nie jest redaktorem naczelnym (...). Mimo przedmiotowych informacji powddka wystapila z pozwem
przeciwko A. M.. Powyzszej oceny co do samodzielno$ci (...), jako odrebnego tytulu prasowego nie moze zdaniem
Sadu zmieni¢ sposob jego dystrybucji (czyli wylgcznie z dziennikiem Gazeta (...)) i brak informacji o sobie redaktora
naczelnego.

Majac zatem na wzgledzie, ze A. M. nie jest redaktorem naczelnym (...) Sad Okregowy oddalil wobec niego powddztwo
w calos$ci. O kosztach postepowania w tym zakresie Sad orzekl na podstawie art. 98 k.p.c.

Odnoszac sie do roszczenia powodki wobec M. P. Sad I instancji odwolujac sie do art.39 ust. 1 - 2 u.p.p. wywiddl, ze
w realiach niniejszej sprawy powodka przed wniesieniem powddztwa wystapila do M. P. z wnioskiem o sprostowanie
publikacji z 2 czerwca 2015 r., czego pozwana odmoéwila, wskazujac m.in. na nierzeczowos$¢ zadanego sprostowana.
Wprawdzie powddka zlozyla pierwotnie bledny wniosek o sprostowanie innego artykulu, to zadanie zgloszone juz
prawidlowo w dniu 18 czerwca 2015 r. bylo skuteczne. W zwigzku z powyzszym zdaniem Sadu speliona zostala
przestanka z art. 39 ust. 1 u.p.p., a ztozone w dniu 8 lipca 2015 r. powodztwo zostalo wniesione w ustawowym terminie.
W dalszej kolejnosci Sad I instancji wskazal, ze ustawa Prawo prasowe w art. 31 a i art. 33 okreSla szczegdlowo jak



winno zosta¢ sporzadzone sprostowanie i kiedy redaktor naczelny moze odmoéwic jego publikacji. Nastepnie przytoczyl
Wwyzej wymienione przepisy, po czym zaznaczyl, ze pozwana wskazywala, ze odmoéwila publikacji sprostowania,
albowiem bylo ono nierzeczowe, zostalo podpisane przez pelnomocnika nieposiadajgcego do tego umocowania, nadto
powddka nie byla osoba zainteresowang w mysl art. 31 a u.p.p., nie wskazala w nim konkretnych fragmentow,
ktérych sprostowania sie domagala, a samo sprostowanie nie mialo zwiazku z literalng treScia publikacji. W ocenie
Sadu analiza tresci spornej publikacji oraz tekstu sprostowania prowadzi do wniosku, ze podniesione przez strone
pozwang zarzuty s niezasadne. Sad a quo wskazal, iz za zainteresowanego w rozumieniu przywolanych powyzej
przepisoOw nalezy uznaé osobe, ktorej dotyczy opublikowana informacja lub z ktérej dziatalno$cia ta wiadomosc
ma zwigzek. Artykul pod tytulem ,Wychowankom domu dziecka w G. - O. dawano leki psychotropowe” zawieral
informacje dotyczace placowki prowadzonej przez powodowa fundacje. Powdédka domagajac sie sprostowania
informacji zawartych w ww. materiale prasowym rzeczywiscie odnosi sie do czeSci informacji dotyczacych osoby
G. F. (1), ktorego nazwisko kilkukrotnie pojawia sie w publikacji. Jednakze w tym zakresie zwazyl, iz G. F. (1) jest
prezesem powodowej fundacji, a jego osoba w calej publikacji za kazdym razem powolywana jest w kontekscie funkcji
jaka pelni on w Fundacji (...). Sad podkreslil, iz na wlaéciwy przekaz informacji ma wplyw caloksztalt wypowiedzi
umiejscawiajacy dang osobe w konkretnych okoliczno$ciach. W zwigzku z powyzszym uznal powodke za osobe
zainteresowana w rozumieniu art. 31 a u.p.p. robwniez w zakresie informacji dotyczacych jej prezesa - G. F. (1). Takie
stwierdzenie doprowadzilo Sad do wniosku, ze Fundacja (...) byla uprawniona do domagania sie zamieszczenia
wskazanych w pozwie sprostowan. Analiza tekstu publikacji oraz zagdanego sprostowania doprowadzita nadto Sad I
instancji do wniosku, ze sprostowanie spetnia rowniez pozostale wymogi okres§lone w art. 31 a ust. 4-7 u.p.p., a w
sprawie nie zachodza zadne z przestanek odmowy publikacji wskazane w art. 33 u.p.p.

W odniesieniu do zarzutu braku podpisu wlasciwej osoby pod sprostowaniem Sad wskazal, iz w aktach sprawy
znajduje sie pelnomocnictwo udzielone przez prezesa powodowej fundacji, upowaznionego zgodnie z informacjami
zawartymi w KRS do samodzielnego skladania o§wiadczen woli w imieniu fundacji, udzielone adwokatowi L. S.,
ktére zostalo przestane pozwanej wraz z wnioskiem o sprostowanie. Z treSci przedmiotowego dokumentu wynika,
ze zawiera ono m.in. upowaznienie do sformulowania, podpisania, wyslania i zgloszenia zadania opublikowania
autosprostowania i sprostowania. Majac zatem na wzgledzie taki zakres umocowania watpliwosci Sadu na quo nie
budzilo, ze pelnomocnik posiadal umocowanie réwniez do podpisania sprostowania. W zwiazku z powyzszym w tym
zakresie zarzut pozwanych byl niezasadny.

Nastepnie po przeanalizowaniu tekstu sprostowania Sgd doszedl takze do wniosku, ze poszczegblne jego czesci
nie przekraczaja limitu objetoSciowego i spelniaja wymoég rzeczowoSci oraz odniesienia do faktéw zawartych w
artykule. W tym zakresie Sad uznal, ze w Swietle dominujgcego obecnie pogladu doktryny, nie sposéb zgodzié sie z
pozwang co do niemozno$ci zastosowania w sprawie subiektywistycznej teorii sprostowania. Sad I instancji podkreslil,
ze redaktor naczelny odmawiajac publikacji sprostowania nie ma prawa odnosi¢ sie do merytorycznej zasadnoéci
sprostowania, o ile spelnia ono wymogi formalne nalozone przez prawo prasowe. Zawarty w art. 31 a u.p.p. wymog, ze
zadac sprostowania mozna tylko w przypadku opublikowania wiadomo$ci nieprawdziwych lub nieScistych oznacza,
ze jeSli osoba zainteresowana tekstem uzna - wedlug jej wiedzy i przekonania - zawarte w nim wiadomosci za
nieprawdziwe lub nie$cisle, ma prawo domagac¢ sie zamieszczenia sprostowania lub odpowiedzi. Oceny prawdziwosci
i rzetelno$ci tychze wiadomosci, w §wietle artykutu i treéci sprostowania, powinien dokona¢ czytelnik. Sad odwolal
sie do stanowiska judykatury, zgodnie z ktérym sprostowanie ma umozliwié¢ zainteresowanemu przedstawienie
wlasnej wersji wydarzen, w konsekwencji prostujacy ma prawo przedstawienia opinii publicznej jak odbiera okre$lone
fakty. Sad Okregowy podzielil przedstawiona wyzej interpretacje przepisow prawa prasowego, podajac, ze takze
z punktu widzenia celu jakiemu sluzy instytucja sprostowania prasowego, stawianie zainteresowanemu, ktérego
dotyczy publikacja prasowa, wymogu udowodnienia przed sadem, ze przedstawione fakty sa nieprawdziwe, byloby
nieuzasadnione. Nadto w ocenie Sagdu a quo o nierzeczowoS$ci sprostowania nie stanowi fakt, ze we wniosku
nie wskazano konkretnych fragmentéw ktoérych sprostowania powodka sie domaga. Z przepisow regulujacych
sposob sformutowania sprostowania nie wynika bowiem obowiazek takiego sformulowania sprostowania, a analiza
treéci sprostowania nie pozostawia watpliwosSci do jakich zawartych w publikacji informacji powbdka sie odnosi.
Nierzeczowo$¢ nie przejawia sie rowniez w tym, ze poszczegdlne fragmenty sprostowania maja charakter o§wiadczenia



lub komunikatu. Watpliwoéci nie budzi bowiem, Ze dotycza one zainteresowanej fundacji, a sprostowanie jako caloSci
jest opatrzone podpisem fundacji. Bez watpienia sposéb sformulowania sprostowania wskazany przez powodke nie
wprowadza w blad czytelnika.

Zdaniem Sadu wszystkie dziewietnaScie sprostowan skladajacych sie na calo$é zgdania odnosza sie bezposrednio
do poszczegbdlnych czeSci spornej wypowiedzi prasowej i pozostaja z nia w merytorycznym zwigzku. Sposob
sformulowania sprostowan jest wywazony i konkretny. Sprostowania nie odnosza sie do wyrazonych opinii, ale do
poszczegoblnych informacji zawartych w tekScie artykulu. Nadto w odniesieniu do charakteru niektorych informacji
zawartych w tekécie niemozliwym byloby przedstawienie ich w sposéb inny niz przez negacje. Zdaniem Sadu
poszczegblne elementy sprostowania stanowig alternatywna wersje poszczegolnych wiadomosci zawartych w spornej
publikacji, sg logiczne, odnoszg sie do istoty oraz zostaly sformulowane w sposéb zwiezly i czytelny.

Sad I instancji uznal réwniez, ze wplywu na rzeczowo$¢ sprostowania nie mial brak w jego tekscie tytutu artykulu
do ktorego sie odnosi, gdyz obowigzek zamieszczenia tytulu nie wynika z przepisow dotyczacych sprostowania,
albowiem zgodnie z art. 31 a ust. 1 u.p.p. ma ono odnosi¢ sie ,,do wiadomosci zawartych w materiale prasowym” a nie
do materialu prasowego, co czyniloby obowigzkiem kazdorazowo oznaczania tytulu publikacji. Tekst sprostowania
sporzadzony przez powddke niewatpliwie odnosi sie do wiadomo$ci zawartych w publikacji prasowej z 2 czerwca
2015 r. Sprostowanie przedstawione przez powodke zdaniem Sadu Okregowego odpowiadalo takze wymogom
dotyczacym terminu jego zgloszenia i nie zawiera treéci karalnej ani nie podwaza faktéw stwierdzonych prawomocnym
orzeczeniem. W zwigzku z powyzszym zadanie powodki w postaci nakazania M. P. publikacji na tamach portalu (...)
wskazanych w pozwie sprostowan Sad I instancji uznal w calo$ci za zasadne. Nadto Sad nie podzielil stanowiska strony
pozwanej, iz wytoczenie powbdztwa w oparciu o przepisy prawa prasowego, wobec odmowy publikacji prawidlowo
wniesionego i prawidlowo sformulowanego sprostowania stanowilo naduzycie prawa, gdyz opieralo sie ono jedynie
na zakwestionowaniu teorii subiektywistycznej.

O kosztach postepowania w odniesieniu do powbddztwa przeciwko M. P. Sad orzekl na podstawie art. 98 k.p.c. Nadto
zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sadowych w sprawach cywilnych (Dz.U. 2015 poz.
1025 ze zm.) w zw. z art. 98 k.p.c. obciazyl pozwana obowiazkiem zaplaty na rzecz Skarbu Pahstwa kwoty 600 zt
tytulem nieuiszczonej oplaty od pozwu.

Apelacje od powyzszego wyroku ztozyly obie strony.
Powdd zaskarzyt wyrok w czesci tj. co do punktu I i IV wyroku, zarzucajac mu:

1. naruszenie prawa materialnego tj. art. 31a ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 2 pkt 1,6 i 7 w zw. z art. 20 i 21 ustawy z dnia 26
stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. 1984.5.24 z p6zn. zm.) poprzez bledne ich zastosowanie i uznanie, ze:

a) (...) ma charakter odrebnej od Gazety (...) jednostki prasy, podczas gdy (...) ma charakter dodatku, stanowigcego
integralna cze$¢ wydania papierowego .. Gazety (...)” wobec czego nie ma on charakteru samodzielnej jednostki
prasy, a wiec w szczeg6lnoS$ci nie ma odrebnej od Gazet (...) redakcji i redaktora naczelnego co skutkowato blednym
rozstrzygnieciem przez Sad I instancji, iz A. M.

nie jest legitymowany biernie do opublikowania sprostowania powoda.

b) wpis tytulu prasowego do rejestru dziennikoéw i czasopism prowadzi do wyodrebnienia i ukonstytuowania sie
samodzielnej jednostki prasy, podczas gdy:

« rejestr dziennikow i czasopism ma wylacznie charakter ewidencyjny, a sad nie bada w zakresie swojej kognicji
rzeczywistego stanu faktycznego co do charakteru jednostki prasy, w szczegdlnoéci co do jej samodzielnoéci, jak
roéwniez tego, czy osoba wskazana we wniosku rzeczywiscie sprawuje funkcje redaktora naczelnego, a nie redaktora,
lecz tylko to czy osoba wskazana jako redaktor naczelny posiada pelna zdolno$¢ do czynnosSci prawnych, obywatelstwo
polskie i pelnie praw publicznych.



« rejestr dziennikdéw i czasopism nie tworzy zadnego stanu prawnego, a wszystkie okolicznoSci obiektywne i
materialnoprawne odnoszace sie do oceny samodzielnoéci i wyodrebnienia jednostki prasy podlegaja badaniu
w postepowaniu cywilnym, w tym postepowaniu o nakazanie publikacji sprostowania, a nie w postepowaniu o
zarejestrowanie dziennika, czy czasopisma w rejestrze.

2. naruszenie prawa procesowego tj. art. 2338 1 k.p.c. poprzez:

a) nieustosunkowanie sie przez Sad przy ocenie okoliczno$ci sprawy, do przedlozonych przez powoda wydrukéow z
portalu (...) na okoliczno$¢, iz:

« sam wydawca Gazety (...) traktuje (...) jako wewnetrzny dzial Gazety (...), w szczegdlnoSci wskazujac na to, ze
integralnymi cze$ciami Gazety (...) sa dolgczane do Gazety (...) dodatki tematyczne, wérdd ktoérych jest m.in. (...),

« wydawca Gazety (...) oznacza A. M. tytulem redaktora naczelnego, M. P. szefem dzialu (...) i redaktorem naczelnym,
a W. N., wylacznie szefem dzialu (...), nie wskazujac na pelnienie przez niego funkcji redaktora naczelnego,

podczas gdy Sad ma obowigzek dokonac wszechstronnej oceny wszystkich materialéw i dowodéw w sprawie, co miato
istotny wplyw na bledne ustalenie stanu faktycznego, a przez to na wynik sprawy.

b) przyjecie, ze W. N. jest redaktorem naczelnym (...) i ze (...) odznacza sie wyodrebnieniem w ramach Gazety
(...), podczas gdy z zebranego materialu dowodowego wynika, ze (...) nie ma charakteru samodzielnego i nie jest
wyodrebniony w ramach Gazety (...), a funkcje redaktora naczelnego (...) pelni A. M., co mialo istotny wplyw na
bledne ustalenie stanu faktycznego, a w konsekwencji na wynik sprawy.

Powolujac sie na powyzsze zarzuty powod wniost o zmiane zaskarzonego wyroku w zaskarzonej czesci poprzez
uwzglednienie powodztwa w stosunku do A. M. w caloéci oraz zasadzenie od pozwanego A. M. kosztéw procesu w IT
instancji, w tym kosztow zastepstwa procesowego, wedlug norm prawem przepisanych.

Pozwana zaskarzyla wyrok w czeéci, tj. w zakresie pkt I, III i V, zarzucajac naruszenie:
1) prawa materialnego przez bledna jego wykladnie i niewta$ciwe zastosowanie, a to przepisow:

a) art. 31 a ust. 1, 4, 6 i art. 33 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy - Prawo prasowe poprzez bledne przyjecie, ze
powodowi przysluguje prawo zamieszczenia licznych sprostowan odnoszacych sie do artykulu z serwisu (...),
chociaz ,sprostowania” te nie wypeklialy wymogu rzeczowos$ci przewidzianej ustawa, nie dotyczyly wiadomosci
nieprawdziwych albo niedcislych, nie dotyczyly faktow wskazanych w artykule, ograniczaly sie w zasadzie do
haslowego zaprzeczenia bez przedstawienia ,wlasnej wersji zdarzen”, a takze poprzez btedne przyjecie, ze powdd -
wbrew literalnej tresci przywolanych przepiséw prawa prasowego - ma prawo przedstawié jakas wlasng ,,subiektywng”
wersje zdarzen pozostajaca w sprzecznoSci z faktami, ktore obiektywnie mialy miejsce; a nadto poprzez przyjecie,
Ze sprostowanie moze odnosi¢ sie do caloSci publikacji bez jakiegokolwiek odniesienia do konkretnych, wskazanych
we wniosku do redaktora naczelnego fragmentow tej publikacji i ustalenia (w zderzeniu z tymi fragmentami), czy
sprostowanie odpowiada wymogom dotyczacym objeto$ci, a wreszcie takze poprzez btedna konstrukcje sprostowan,
ktore nie zostaly sformulowane w osobie pierwszej, tylko w osobie trzeciej co moze wprowadzaé¢ w blad czytelnika
co do autora stwierdzen zawartych w sprostowaniu; nadto, poprzez przyjecie, ze sprostowania zostaly podpisane
przez wnioskodawce, chociaz nie byly,- powinien wedlug stanu jaki byl na dzien wplyniecia wniosku do redaktora
naczelnego badac, a dopiero w pozwie wskazano jakich fragmentow dotyczy, - brak wskazania w tresci sprostowania
tytulu publikacji, - zaczyna sie od nieprawda jest i nie nawigzuje do konkretnego materialu prasowego, - nie
przedstawia wlasnej wersji zdarzen;

b) art. 6 k.c. wzw. z 31 a ust. 1 ustawy - prawo prasowe - poprzez przyjecie, ze powod, bez przedstawienia jakichkolwiek
dowoddéw w sprawie (tu nie obowiazuje regula odwrdéconego dowodu) moze dowolnie podnosi¢ nieprawdziwoscé
lub niescisto$¢ wszelkich sformutowan rzekomo zawartych w publikacji prasowej, co Sad niejako zobowigzany jest



z automatu - bez namystu i merytorycznego badania - potwierdzi¢ swoim wyrokiem, - Sad uznal, ze jezeli powdd
twierdzi, ze jakie$ stwierdzenia sa nieuprawnione, to prawo nakazanie publikacji sprostowania jest zasadne, - Sad
nie zbadal, czy w konkretnych fragmentach artykulu znajduja sie wiadomosci nieprawdziwe lub niesciste dotyczace
faktow, - cze$é sprostowan nie odnosi sie do Fundacji, a do G. F. (1);

c) art. 5 k.c. poprzez nieuwzglednienie zarzutu naduzycia prawa przez powoda, a w tym korzystanie przez niego z
prawa do publikacji sprostowan w sposo6b sprzeczny z zasadami wspolzycia spolecznego i dobrego obyczaju, zwlaszcza
w przypadku ,sprostowan”, ktére nie dotycza bezpos$rednio konkretnych treSci publikacji prasowej, zaprzeczaja
oczywistym faktom i celowo wprowadzaja w blad czytelnikéw, ograniczaja sie do polemiki z treScia wypowiedzi os6b
trzecich cytowanych w artykule, a wreszcie poprzez odmowe spotkania i rozmowy z dziennikarzem przed publikacja;

2) naruszenie przepisOw prawa procesowego, ktore miato wplyw na wynik sprawy poprzez:

a) blad w ustaleniach faktycznych i przekroczenie zasady swobodnej oceny dowodéw (art. 233 § 1 k.p.c.)
polegajace na zupelhie dowolnym ustaleniu opartym wylacznie na gotostownych twierdzeniach powoda dotyczacych
rzeczywistego odnoszenia sie treéci sprostowania do nieustalonych przez Sad fragmentéw publikacji prasowe;j,
a nadto poprzez calkowite pominiecie dowodéw wnioskowanych przez pozwang, ktére wskazywaly na oczywistg
nierzeczowo$c¢ sprostowan i zasadno$é¢ uzycia w artykutach wszelkich twierdzen,- pominiecie wnioskéw dowodowych
bylo pozbawieniem obrony praw;

b) art. 328 § 2 k.p.c. poprzez sporzadzenie wadliwego uzasadnienia wyroku, a w tym niewystarczajace wyjasnienie
wszystkich aspektéw prawnych dotyczacych instytucji sprostowania prasowego oraz brak szczegolowego odniesienia
sie do wszystkich zarzutow pozwanej podnoszonych w toku procesu, w tym na skutek ograniczenia sie w znacznej
mierze do teoretycznych, publicystycznych rozwazan na temat instytucji sprostowania prasowego, przy jednoczesnym
zaniechaniu konkretnych dowodo6w, ustalen i wyjasnien - czy faktycznie z treéci zakwestionowanej publikacji ptyna
rzekome nieprawdziwe wiadomo$ci i jaka jest ich objeto$¢ w zderzeniu z tre$cig zadanych tak licznie sprostowan; brak
wskazania jakichkolwiek ustalen faktycznych, w tym zwlaszcza co do okreslenia tych fragmentéw publikacji prasowej,
ktdérych maja dotyczy¢ kolejne sprostowania.

Wskazujac na powyzsze zarzuty pozwana wniosla o zmiane zaskarzonego wyroku poprzez oddalenie w caloSci
powbdztwa o sprostowania przeciwko M. P., ewentualnie uchylenie zaskarzonego wyroku w czedci dotyczacej
pozwanej M. P. i przekazanie sprawy w tym zakresie do ponownego rozpatrzenia przez sad I instancji, a takze o
zasadzenie od powoda na rzecz pozwanej M. P. zwrotu faktycznie poniesionych kosztéw procesu, w tym kosztow
zastepstwa prawnego wedlug norm przepisanych za obie instancje.

Na rozprawie apelacyjnej strony podtrzymaly swoje stanowiska, wniosly o oddalenie apelacji strony przeciwne;j.
Pelnomocnik pozwanego wniost o zasadzenie kosztow za obie instancje.

Sad Apelacyjny zwazyl, co nastepuje:
Apelacja pozwanej okazala sie zasadna.

Apelujaca podniosta wiele zarzutow dotyczacych prawa materialnego i prawa procesowego. Trzeba podkresli¢, ze wiele
z nich bylo niezasadnych, nie mniej jednak uwzglednienie ich czesci doprowadzilo do tego, ze Sad Apelacyjny zmienit
zaskarzony wyrok i oddalil pow6dztwo wobec M. P..

W pierwszej kolejnosci nalezy rozpatrzeé¢ najdalej idacy zarzut, ktérego uwzglednienie skutkowaloby niewazno$cia
postepowania. W ocenie Sadu Apelacyjnego chybiony jest zarzut dotyczacy pominiecia dowodéw wnioskowanych
przez pozwang, skutkujace pozbawieniem obrony praw. Nieuwzglednienie przez sad I instancji wnioskow
dowodowych strony nie stanowi pozbawienia mozno$ci obrony jej praw w rozumieniu art. 379 pkt 5 k.p.c. i nie moze
prowadzi¢ do niewaznoS$ci postepowania. Zgodnie z tym artykulem niewazno$é postepowania zachodzi jedynie w
sytuacjach, w ktorych na skutek wadliwo$ci procesowych sadu lub strony przeciwnej, strona nie mogta braé i faktycznie



nie brala udzialu w calym postepowaniu lub jego istotnej czesci (pot. wyrok SN z dnia 18 pazdziernika 2001 r., IV
CKN 478/00, Legalis nr 443657). Z tych przyczyn zgloszony w apelacji zarzut zmierzajacy do wykazania niewaznosci
postepowania okreslonej w art. 379 pkt 5 k.p.c. musial by¢ uznany za bezzasadny. Niezaleznie od tego apelujaca nie
wskazala jakie wnioski dowodowe zostaly pominiete przez Sad I instancji, a Sad odwolawczy sie ich nie dopatrzyl.
Sad I instancji jedynie na rozprawie 26 sierpnia 2015 r. oddalil wniosek strony pozwanej o dopuszczenie dowodu z
zeznan $wiadka, jednak pomimo, ze bezzasadne oddalenie wniosku dowodowego niewatpliwie stanowi uchybienie
natury procesowej, to winno ono zostac zasygnalizowane Sadowi w trybie zastrzezenia do protokolu, stosownie do art.
162 k.p.c. Brak takowego zastrzezenia powoduje, ze strona traci mozliwo$¢ podniesienia w tym zakresie stosownego
zarzutu apelacyjnego (por. wyrok SN z 10 lutego 2010 r., V CSK 234/09, Legalis nr 237015). Tymczasem z nagrania
rozprawy z 26 sierpnia 2015 r. nie wynika, by pelnomocnik pozwanej zlozyl takie zastrzezenie. Nalezy takze podzieli¢
stanowisko Sadu Okregowego, ze byt to dowdd nieistotny dla rozstrzygniecia sprawy wobec tego zarzut naruszenia
art.233 k.p.c. byl nietrafny.

Sad Apelacyjny nie podziela rowniez stanowiska pozwanej dotyczacego wykladni instytucji sprostowania prasowego.
W chwili obecnej zaréwno w literaturze jak i w orzecznictwie zdecydowanie przewaza koncepcja subiektywna
nieprawdziwo$ci lub nieScislo$ci wiadomosSci majacej podlega¢ sprostowaniu na podstawie art. 31 a ust. 1 prawa
prasowego (por. wyrok SN z 15 maja 2008r., I CSK 531/07, Lex nr 438292, wyrok SN z 16 grudnia 2009r., I
CSK 151/09, OSNC-ZD 2010/3/87, wyrok SA w Lodzi z 31 stycznia 2014r., I ACa 912/13, Lex nr 1433819, wyrok
SA w Poznaniu z dnia 20 marca 2013r., I ACa 129/13, Lex nr 1381489, wyrok SA w Warszawie z 18 czerwca
2013r., VI ACa 1467/13, portal orzeczniczy, SA w Warszawie z 20 lutego 2013r., I ACa 766/12, Lex nr 294857,
J. Sobczak, Prawo Prasowe. Komentarz, Lex 2008). Zasadno$¢ tej koncepcji zdaniem Sadu Apelacyjnego zostala
omodwiona przez Sad I instancji wyczerpujaco. Niewatpliwie rozwigzanie, w ktérym obiektywna nieprawdziwo$¢
wiadomoSci nie jest wymogiem publikacji sprostowania pozwala zachowaé wzgledna réwnowage stron. Zasadnicza
funkcja sprostowania jest bowiem umozliwienie zainteresowanemu, a wiec osobie, ktorej dotycza fakty przytoczone
w prostowanym materiale prasowym, przedstawienia wlasnej wersji zdarzen. Instytucja sprostowania stanowi nie
tyle Srodek ochrony dobr osobistych, co szczegblny mechanizm prawa prasowego pozwalajacy opinii publicznej na
zapoznanie sie ze stanowiskiem drugiej strony sporu, umozliwia zainteresowanemu zajecie wlasnego stanowiska i
przedstawienie wlasnej wersji za pomoca tego samego $rodka przekazu.

Niezaleznie od powyzszego, nalezy zgodzi¢ sie z zarzutem pozwanego, ze powodka wystepujac z wnioskiem o
sprostowanie winna wskazac¢ te fragmenty tekstu, ktére jej zdaniem wymagajg sprostowania, tj. te czeéci artykulu,
ktore zawieraja informacje nieprawdziwe albo nieSciste. Uwzglednienie tego zarzutu pozwanego doprowadzilo do
zmiany zaskarzonego orzeczenia i oddalenia powodztwa.

Powddztwo, o ktorym mowa w art. 39 ustawy prawo prasowe, przystuguje osobie zainteresowanej tylko wowczas, gdy
redaktor naczelny odmoéwil opublikowania sprostowania albo sprostowanie nie ukazalo sie w terminie okre§lonym
w art. 32 ust. 1-3 lub ukazalo sie z naruszeniem art.32 ust. 4 lub 5. W niniejszej sprawie mozemy bra¢ pod uwage
jedynie pierwsza z podstaw powodztwa, a zatem rola Sadu bylo badanie czy redaktor naczelny odmawiajac publikacji
sprostowania mial ku temu podstawy.

Nie ulega watpliwosci, ze wniosek powodki o sprostowanie nie zawieral czeSci artykutu tj. informacji, ktére jej zdaniem
powinny podlegaé sprostowaniu. Sad Apelacyjny stoi na stanowisku, ze sprostowanie winno odnosic sie do faktéw oraz
prostowac nieprawdziwa lub niedcisla informacje, a wiec wniosek o opublikowanie sprostowania nawet jesli prostuje
wiele faktow zawartych w materiale prasowym, to powinien wskazywac fragment materialu prasowego i odnosié
go do wnioskowanego sprostowania. Wprawdzie art. 33 prawa prasowego expressis verbis takiego warunku nie
ustanawia, ale wymég ten nalezy wywie$é z wykladni art. 31 a ust. 1 prawa prasowego. Przepis ten przyznaje wyraznie
osobie zainteresowanej prawo domagania sie opublikowania odnoszgcego sie do faktoéw sprostowania nieScislej lub
nieprawdziwej wiadomo$ci zawartej w materiale prasowym. Ponadto, art. 33 a ust. 6 prawa prasowego wskazuje,
ze tekst sprostowania nie moze przekracza¢ dwukrotnej objetosci fragmentu materialu prasowego. A zatem, bez
wskazania ktére konkretnie wiadomos$ci ujete w materiale prasowym sa nieScisle lub nieprawdziwe, weryfikacja



takiego wniosku o sprostowanie jest niemozliwa, bowiem redaktor naczelny nie bedzie w stanie ustali¢, czy wniosek
spelnia ten wlasnie wymog.

Trafno$¢ tego stanowiska znajduje potwierdzenie w doktrynie, ktéra wskazuje iz bardzo istotnym wymogiem,
ktérego nieprzestrzeganie moze zniweczy¢ wniosek i ewentualne powodztwo o sprostowanie, jest wskazanie przez
ustawodawce, zZe tekst sprostowania nie moze przekracza¢ dwukrotnej objetosci fragmentu materialu prasowego,
ktoérego dotyczy. Z ostroznoéci objeto$é tekstu sprostowania nalezy szacowac bardzo skrupulatnie, poréwnujac liczbe
jego znakow do objetosci fragmentu materialu prasowego, do ktoérego ma sie odnosi¢ sprostowanie. Nawet jesli
wnioskodawca prostuje wiele faktéw zawartych w materiale prasowym, to rowniez powinien podzieli¢ material
prasowy na fragmenty, ktére prostuje i dopasowac do tego pod wzgledem objeto$ciowym wnioskowane sprostowanie
(Michat Olszynski, Prawo Prasowe. Komentarz do art. 31(a) ustawy — Prawo Prasowe.

Rozpoznajac sprawe o nakazanie publikacji sprostowania - Sad wstepuje w miejsce redaktora naczelnego, ktéry
wezedniej rozpoznawal wniosek o sprostowanie. A zatem, oczywistym jest, ze ocena zasadno$ci powodztwa musi byc
dokonana wg stanu jaki istnial w dacie decyzji podjetej przez redaktora naczelnego.

W niniejszej sprawie, kierujac wniosek o sprostowanie do redaktor naczelnej wnioskodawca ograniczyt sie jedynie
do przedstawienia treSci 19 sprostowan, bez wskazania fragmentéw informacji, ktérych sprostowania sie domaga.
Whbrew twierdzeniom strony powodowej nie tylko nie bylo to oczywiste, ale bardzo trudne, a w niektorych przypadkach
wrecz niemozliwe, aby odnie$é poszczegblne sprostowania do fragmentow, ktérych mialy dotyczyé. W ocenie Sadu
Apelacyjnego, gdyby powdd nie uczynil tego w pozwie nie mozna by bylo mie¢ pewnos$ci w wielu punktach, ktérych
fragmentow tekstu one dotycza. Wynika to nie tylko z ilo$ci sprostowan, ale réwniez z samego sformulowania
zadanych sprostowan. W samym materiale prasowym wiele watkéw sie powtarza. Bez wskazania, ktore konkretnie
wiadomoSci ujete w materiale prasowym sa nieéciste lub nieprawdziwe, weryfikacja czy tekst sprostowania spelnial
ten wymog, jak i wymagania dotyczace objetoéci nie byly wlasciwie mozliwe. Nalezy zauwazy¢, ze przepisy prawa
przewiduja dla redaktora naczelnego bardzo krotki termin, w ktéorym powinna nastgpié publikacja, albo odmowa
opublikowania sprostowania (art. 32 ust. 11 art. 33 ust. 3). Nie ma zatem czasu ani uzasadnionych podstaw, aby w tak
krotkim czasie redaktor naczelny mial dopasowywacé sprostowania do prostowanego fragmentu materiatu prasowego,
a nastepnie ustalaé czy wnioskodawca dochowal przewidzianych prawem prasowym wymogdéw formalnych wniosku
o opublikowanie sprostowania. W takiej sytuacji przerzucenie na pozwang ciezaru identyfikacji fragmentéw tekstu
artykulu ze sprostowaniem, byloby swoista kara za to, ze podjela sie ona pisania na temat poruszony w artykule. A
ponadto, redaktor w wielu punktach i tak nie moéglby mie¢ pewnosci, iz wlaSciwie odczytal intencje wnioskodawcy.
Wobec tego trzeba zgodzié sie ze skarzaca, ze takie dzialanie stanowiloby niewatpliwie naduzycie prawa podmiotowego
(art.5 k.c.).

Nie mozna uznaé by wskazanie przez powoda fragmentéw, ktorych sprostowania sie domaga stanowito dla niego
jaka$ trudnosé, czy uciagzliwo$é. Skoro sprostowanie ma odzwierciedlaé jego subiektywne zapatrywanie na kwestie
przedstawione w materiale prasowym, to przy tak duzej liczbie sprostowan odnoszacej sie do twierdzen zawartych
w wielu miejscach, sposrdod ktorych niektdre pojawiaja sie wielokrotnie w tekscie publikacji, to samo przedstawienie
alternatywnej rzeczywisto$ci, moze powodowac, ze tylko autor sprostowania ma §wiadomo$¢, ktérego fragmentu ono
dotyczy. Opublikowanie takich sprostowan nie spelnialoby jego funkeji, nie stanowiloby elementu debaty publicznej,
gdyz czytelnik moglby mie¢ powazne watpliwosci, co do ktérych wiadomosci jest to rodzaj repliki. I tak motywy:
zazywania rispoleptu i innych lekéw psychotropowych (sprostowanie z pkti, 2), prowadzenia Sledztwa w sprawie
stosowania przemocy wobec wychowankéw, w tym stosowanej przez samego prezesa Fundacji (sprostowanie z pkt
9, 13), jak réwniez leczenia i pobytu wychowankéw w szpitalu lub placéwce wychowawczej (sprostowanie z pkt 1,2,
3, 4, 14), czy rotacji i zwolnien pracownikow (sprostowanie z pkt 7, 16, 17), do ktérych nawigzywaly poszczegolne
sprostowania pojawialy sie w artykule kilkakrotnie.

Ponadto znaczna cze$¢ sprostowan w odniesieniu do faktéw przedstawionych w artykule okazuje sie nierzeczowa.
Rzeczowo$¢ w znaczeniu przepisu art. 31a ust. 1 prawa prasowego to: konkretno$é, zwarto$c i jasno$é wypowiedzi.
Tak wiec sprostowanie malo czytelne, niezbyt jasne czy niekonkretne — moze spotka¢ sie z odmowa publikacji



jako niespelniajace wymogéw art. 31a. Postulat rzeczowosci, a wiec konkretnoéci, polega na zachowaniu zwiazku z
publikacja, zgodno$ci kierunku wypowiedzi z ustawowym wzorcem, zwiezloSci i jasno$ci. Konkretno$é to konieczno$é
unikania ogblnikow, wypowiedzi abstrakcyjnych, form felietonowych, przenoéni, persyflazu itd. Sprostowanie musi
sie laczy¢ treSciowo z wypowiedzia, do ktbrej sie ustosunkowuje. Zwiezlo$¢ sprostowan musi oznaczac rezygnacje
z dygresji, watkow pobocznych, ,barokowych ozdobnikéw”, zbednych aluzji i uszczypliwosci (J. Sobezak, Prawo
prasowe. Komentarz, Lex 2008). W §wietle powyzszego analizujac tekst sprostowania oraz tekst artykulu opierajac
sie w tym zakresie na niekwestionowanych dowodach z wniosku i artykutu (k.43-50, k.55-65) nalez zwlaszcza zwrocic
uwage, ze:

- w sprostowaniu z pkt 1, nie sposéb odczytywaé prostowanego fragmentu w oderwaniu od poprzedzajacych go
zdan zawierajacych informacje, ze psychotropy moga powodowaé zaburzenia hormonalne. Wobec tego alternatywna
rzeczywisto$¢, ze mleko lecialo jednej nastolatce w zwiazku z zaburzeniami hormonalnymi, jest niescista, bo nie
wynika z niej, czy zaburzenia hormonalne byly po dwoch latach zazywania rispoleptu, czy nie, a w konsekwencji czy
rispolept mial wplyw na wydzielanie mleka;

- sprostowanie z pkt 2 nie zawiera jednoznacznego stanowiska, gdyz powod podajac, ze po zmianie lekarza dalej
leczono je farmakologicznie w istocie nie zaprzecza, ze informacja zawarta w artykule jest prawdziwa. Bowiem leczenie
farmakologiczne moze polegaé¢ rowniez na podawaniu dzieciom innych lekéw niz psychotropowe. Powdd postugujac
sie pojeciem (leczenie farmakologiczne), ktérego zakres desygnatow obejmuje zaréwno leczenie psychotropami, jak i
innymi medykamentami, nie zaoferowal konkretnej alternatywy;

- spos6b sformowania sprostowania z pkt 3, iz jest nieprawda, Ze dzieci wywozono do szpitali, ze wzgledu
na krnabrno$é, wypacza sens twierdzen zawartych w artykule. Ponadto informacje, dotyczace innych przyczyn
wywozenia wychowankoéw do szpitala w G. sa juz zawarte w artykule (k.61-62);

- sprostowanie nr 4 dotyczy umieszczania nastolatkow w zamknietych o$rodkach, ktéry to motyw pojawia sie na
odnoénie nastolatki M. (k.61), a takze ,,niewyleczalnych” nastolatkéw (k.57), a ponadto alternatywna rzeczywisto$é¢ o
przebywaniu w innym rodzaju oSrodkéw, zawarta jest w artykule (k.60, 62). W tej sytuacji sprostowanie odnosi sie
jedynie do ogdlnego stwierdzenia w materiale prasowym, pomijajac zupekie opisane w artykule przypadki, z ktérych
wynika, ze dzieci byly umieszczane w zamknietych osrodkach wychowawczych;

- sprostowanie nr 5 przedstawia informacje zawarte juz w artykule, dotyczace faktu wypeliania przez wychowawcow
kart wychowawczych — notatek stuzbowych (k.58-60, 62-63);

- sprostowanie z pkt 6 jest nieécisle, gdyz twierdzenie, ze ,dowiadywaly sie od swoich opiekunéw, ze sa banda
$wirdéw i wykolejenncow” musi by¢ oceniane kompleksowo, w kontekscie calego artykutu, z ktérego nie wynika jedynie,
ze opiekunowie moéwili to wychowankom, ale ze swoimi czynami dawali im to do zrozumienia, stad sprostowanie
ograniczajace sie jedynie do wykluczenia werbalnej formy jest nieSciste i nie odnosi sie do sedna zagadnienia;

- sprostowanie z pkt 8 jest nieScisle, gdyz w akapicie artykulu zawarto informacje, ze Fundacja posiada 5 placowek
opiekunczo wychowawczych w réznych miastach, a podana wysoko$é dotacji dotyczy ogolnie wszystkich fundacji,
ktore wygraly konkurs na prowadzenie domu dziecka. Stad nie wiadomo, czy powdd zaprzecza, ze tylko dotacja dla
jego Fundacji prowadzacej dom dziecka w G. nie wynosi tyle ile podano w artykule, czy dla zadnej fundacji dotacja
nie byla w takiej kwocie;

- sprostowanie z pkt 9 przekazuje informacje, ze dzialania Prezesa Fundacji nie mialy negatywnego celu, a zatem
nie stanowily stosowania przemocy (wedlug definicji WHO negatywny cel jest przejawem przemocy), przekazane
informacje w sferze faktéw sa jednak nie$cisle, gdyz sprostowanie przemilcza czy uspakajanie dziewczynki polegato
na jej szarpaniu, w wyniku czego miala posiniaczone rece;

- sprostowane z pkt 10 zredagowane jest w czasie terazniejszym, co zwazywszy na inne informacje ujawnione w
artykule, tj., ze Fundacja juz nie prowadzi (...) placowki na(...), ktérej dotyczyly twierdzenia zwigzane z prowadzeniem



ewidencji lekow ujawnionej podczas kontroli w 2013 roku, nie precyzuje, czy ta ewidencja byta prowadzona w przez
(...) placéwke w czasie gdy byla prowadzona kontrola;

- sprostowanie z pkt 12 przedstawiajaca wlasng wersje zdarzenia ograniczajacg sie do zaprzeczenia prawdziwosci
jedynie czeSci podanej w artykule informacji, jest niejasne. Wedlug powoda ,Nieprawdg jest, Ze na wniosek (...),
wdrozono wobec wychowankéw Fundacji procedure Niebieskiej Karty, gdyz Prezes Fundacji nie zamierzal zamknac
placowki po wygaénieciu umowy z Fundacja w 2013 roku. Procedure Niebieskiej Karty wdrozono z innych przyczyn”,
podczas gdy w artykule zawarta byla informacja ,poniewaz F. nie zamierzal zamknaé placowki, na wniosek (...)
wdrozono procedure Niebieskiej Karty. Prezesowi i koordynatorowi wychowawcdéw zarzucono stosowanie przemocy
psychicznej i fizycznej wobec dzieci”. Wobec tego sprostowanie nie wyjasnia, czy wedlug powoda wdrozenie procedury
Niebieskiej Karty bylo zwigzane z ww. zarzutami wobec prezesa i koordynatora wychowawcow, a zatem jest niejasne
i przemilcza istotne okolicznosci;

- sprostowanie z pkt 14 ,Prezes Fundacji nie umieszczat wychowankéw w szpitalu psychiatrycznym w G.. Decydowal
o tym lekarz specjalista w skierowaniu (..)” powtarza informacje zawartg juz w artykule (k.58) ,Na za§wiadczeniach
lekarskich koniecznych do przyjecia wychowanka na terapie czy do szpitala (..)”, a zatem przedstawia informacje,
ktobra jest juz w spornym tekscie, tyle, ze w kwestionowanym fragmencie odczytywanym w kontekscie calego artykutu;

- sprostowanie z pkt 15 nie dotyczy informacji zawartej w tekécie artykulu, w ktérym sa twierdzenia o sfalszowaniu
podpisu opiekuna na zgode na pobyt wychowanka w szpitalu, a nie na zgode na operacje, w artykule wyraznie
rozr6zniono obie zgody (k.61);

- watek §ledztwa w sprawie stosowania przemocy, o jakim mowa w sprostowaniu z pkt 16 pojawia w artykule (k.57),
w zakresie stwierdzen, ze ,(..) bylo prowadzone $ledztwo. Mialo wyjaéni¢, czy wychowawcy znecali sie nad dzieémi.
Okazalo sie, ze postepowanie po zaledwie paru tygodniach umorzono.”, a takze dotyczy Sledztwa z 2003 roku (k.63);

- sprostowanie nr 18 nie odnosi sie do sedna kwestionowanej wypowiedzi, ktorym nie jest fakt dotyczacy krzyku, czy
tez podniesionego glosu prezesa, a informacja przekazywana przez niego prezydentowi, tj. ,,(..) jak nie dostanie dzieci
z powrotem, powie dziennikarzom wszystko, co wie”, nie jest jasne, czy wedlug powoda taka informacja nie zostala
przekazana prezydentowi w ogdle, czy jedynie prezes nie przekazal mu jej krzyczac;

- sprostowania z pkt 11 i 19 zawieraja zbedne, nierzeczowe powtoérzenia: ,Nieprawda jest, ze Prezes Fundacji nie
zamierzal zamkngé¢ placowki po wygasnieciu umowy z kocem 2013 r. ... ” i nastepnie ,Prezes Fundacji nie mial
zamiaru nie zamykac¢ placowki po wygasnieciu umowy w 2013 roku” oraz ,.Nieprawda jest (..), ze Prezes Fundacji
otworzyl ognisko opiekunicze w N. P.” i nastepnie ,Nigdy Fundacja nie miala, ani tez nie otworzyla ogniska wN. P.

Powyzsze wskazuje, ze redaktor mial uzasadnione podstawy aby odméwi¢ opublikowania sprostowan. Dodatkowo
bezspornym bylo, ze w piSmie odmawiajacym sprostowania (k.205-206) pozwana wyraznie wskazywala, ze z wniosku
nie wynika w ogole, jakich konkretnych fragmentéw publikacji dotyczy sprostowanie. Nie bylo wiec przeszkod, aby
powdd skorzystal z postepowania naprawczego przewidzianego w artykule 33 prawa prasowego. Strona powodowa
nie podjela jednak postepowania naprawczego, a w konsekwencji odmowa publikacji byta uzasadniona.

Wobec tego, ze juz samo uwzglednienie powyzszych zarzutoéw musi skutkowaé zmiana zaskarzonego wyroku, zbedne
jest szersze odniesienie sie do pozostalych argumentéw podniesionych w apelacji. W tym zakresie mozna jedynie
wspomnieé, ze nalezy podzieli¢ wywody Sadu I instancji dotyczace upowaznienia pelnomocnika powoda do zgloszenia
i podpisania wniosku o sprostowanie. Stosownie do tresci art. 95 k.c., kazdej czynnoSci prawnej mozna dokonaé
przez przedstawiciela, z zastrzezeniem wyjatkow przewidzianych w ustawie wynikajacych z wlasciwos$ci czynnosci.
Ustawa prawo prasowe nie zawiera zadnego wylaczenia, ktére uniemozliwialoby sporzadzenie sprostowania przez
pelnomocnika. Zgodnie z trescig art. 95 ust. 2 k.c. taka czynno§¢ wywiera skutki bezposrednio dla mocodawcy.
Treé¢ pelnomocnictwa - udzielonego przez powoda- w sposéb wyrazny i nie budzacy watpliwo$ci umocowywala
pelnomocnika do sporzadzenia sprostowan w trybie okreslonym w przepisach prawa prasowego. Natomiast zadanie
zamieszczenia pod tekstem sprostowan podpisu Fundacja (...) pozwalala na identyfikacje osoby skladajacej



o$wiadczenie o sprostowaniu. Ponadto racje ma Sad Okregowy uznajgc za osobe zainteresowana powodowa Fundacje,
pomimo, ze cze$¢ sprostowan odnosi sie do G. F. (2), byt on bowiem prezesem owej Fundacji, stad jego poczynania jako
prezesa rzutuja na ocene Fundacji. Co do zarzutu naruszenia przepisu art. 328 § 2 k.p.c. jest on nietrafny, gdyz wskutek
tresci uzasadnienia zaskarzonego wyroku — wyrok ten mogl by¢ poddany kontroli instancyjnej, pomimo, ze jego
uzasadnienie w zakresie ustalen faktycznych bylto niezbyt rozbudowane tre$ciowo. Sad Apelacyjny podzielil i przyjat
za wlasne ustalenia faktyczne Sadu a quo. Niemniej jednak zastosowanie norm prawa materialnego stanowiacych
podstawe rozstrzygniecia Sadu II instancji wymagalo uwzglednienia wyzej juz wskazanych, w zasadzie bezspornych
okoliczno$ci.

Wobec tego Sad Apelacyjny na podstawie art. 386 § 1 k.p.c. zmienil zaskarzony wyrok w ten sposob, ze w punkcie
pierwszym oddalil pow6dztwo w stosunku do M. P.. Konsekwencja zmiany wyroku jest rowniez zmiana rozstrzygniecia
o kosztach, o ktoérych Sad Apelacyjny orzekl zgodnie z wynikiem procesu (art.98 k.p.c.) obciazajac kosztami procesu
powoda (koszty zastepstwa procesowego i oplata od pelnomocnictwa), a koszty sadowe przejmujgc na rachunek
Skarbu Panstwa. W punkcie IV wyroku orzeczono o kosztach postepowania apelacyjnego na podstawie art.98 k.p.c.
obcigzajac nimi powoda.

Apelacja powoda jest bezzasadna.

Niezaleznie od przedstawionych wyzej argumentow nalezy zauwazy¢, ze zarzut skarzacego dotyczacy wybidrczej oceny
dowodow dokonanej przez Sad I instancji jest niezasadny. Wbrew twierdzeniom powoda Sad Okregowy ustosunkowat
sie do dowodu w postaci wydruku z portalu (...). Z uzasadnienia zaskarzonego orzeczenia wynika, ze Sad I instancji
dokonujac ustalen, iz (...) jest odrebnym od Gazety (...) tytulem prasowym, a jego redaktorem naczelnym jest W.
N., oparl sie zaré6wno na wydruku, jaki i na postanowieniu Sagdu Okregowego w Warszawie z 21 stycznia 2014 r.
Niewatpliwie wiec uznal, Ze ten dowod w zestawieniu z innymi dowodami nie wykazuje okolicznoSci na ktore zostal
powolany. W tym zakresie wskazal zwlaszcza, ze oceny co do samodzielnosci (...), jako odrebnego tytulu prasowego nie
moze zmienié sposob jego dystrybucji (czyli wylacznie z dziennikiem Gazeta (...)) i brak informacji o osobie redaktora
naczelnego. Sad Apelacyjny uznaje, ze ocena dowodéw i wywiedzione na ich podstawie wnioski Sagdu Okregowego nie
naruszaja zasady swobodnej oceny dowoddw wyrazonej w art.233 k.p.c.

Zdaniem Sadu II instancji nie powinien by¢ uznawany za prase kazdy publikator o cechach wymienionych w art. 7
ust. 2 pkt 1 prawa prasowego, ale taki, ktéry rowniez "organizacyjnie" moze by¢ wigzany z dzialalnosScia prasy (por.
wyrok SN z 19 lipca 2006 r., I CSK 147/06, Lex nr 1515197). Wobec tego o uznaniu za prase dodatku do innego pisma
decyduje przede wszystkim okoliczno$¢, czy pismo ma redakcje, redaktora naczelnego, bowiem to wskazuje na owe
organizacyjne wyodrebnienie tj. na samodzielnos$é (...). Natomiast sam fakt, ze (...)jest dodatkiem do Gazety (...) nie
oznacza, ze jest on tylko materialem prasowym do tego dziennika. W tym miejscu nalezy zwréci¢ uwage, ze ciezar
udowodnienia faktu spoczywa na osobie, ktora z faktu tego wywodzi skutki prawne. A zatem, na stronie powodowej
cigzyl dowdd wykazania, ze artykul, ktérego sprostowania sie domagala byt zamieszony w (...), ktéry nie jest prasa, a
jedynie materialem prasowym Gazety (...), ktérej redaktorem naczelnym jest A. M..

Na dowdd tych okoliczno$ci powod zalaczyl wydruk ze strony (...) (k.31-32) oraz egzemplarz (...) (k.131 i nast.), z
ktorych wynika, ze na ww. stronie internetowej nie wskazano, ze W. N. jest redaktorem naczelnym (...) pomimo, ze M.
P. zostala tam wskazana jako redaktor naczelny (...), a ponadto, ze egzemplarz pisma nie jest opatrzony tzw. stopka
redakeyjng. Pozwany natomiast kwestionujac twierdzenia zawarte w pozwie zlozyl postanowienie sagdu rejestrowego,
z ktérego wynika, ze tytul (...) jest zarejestrowany w rejestrze dziennikéw i czasopism oraz, ze jako jego redaktor
naczelny jest ujawniony W. N.. Nalezy zgodzi¢ sie ze stanowiskiem wyrazonym przez apelujacego, ze rola sadu
rejestrowego ograniczona jest do ewidencjonowania danych oraz na co wskazal Sad I instancji, ze wpis do Rejestru
Dziennikéw i Czasopism ma charakter deklaratoryjny. Jednak zdaniem Sadu Apelacyjnego okoliczno$¢ ta nie oznacza,
ze podmiot skladajacy wniosek do sadu rejestrowego podal nieprawdziwe informacje, ze W. N. zostal powolany na
stanowisko redaktora naczelnego (...), a co za tym idzie, ze jest to samodzielne czasopismo, gdyz to redaktor naczelny
decyduje o caloksztalcie dzialalno$ci redakeji, a jego istnienie §wiadczy o organizacyjnym wyodrebnieniu. Okolicznosé,
cotygodniowej periodycznej publikacji (...) opatrzonego biezaca datg nie byla kwestionowana. Rowniez do§wiadczenie



zyciowe nie wskazuje, by powszechnym bylo rejestrowanie nieistniejacych czasopism. Takze nieujawnienie na stronie
(...) informacji, ze W. N. jest redaktorem naczelnym nie podwaza danych ujawnionych w rejestrze. Nalezy tutaj
podkresdli¢, ze jezeli z okreSlonego materialu dowodowego sad wyprowadza wnioski logicznie poprawne i zgodne z
doswiadczeniem Zyciowym, to ocena ta musi byé uznana za prawidlowa chociazby w rownym stopniu z tego samego
materialu dowodowego mozna wysnué¢ wnioski odmienne, co niewatpliwie mialo miejsce w niniejszej sprawie.

Wobec powyzszego zarzuty dotyczace naruszenia prawa procesowego pozwanego sprowadzaja sie jedynie do polemiki
ze stanowiskiem Sadu I instancji i interpretacja dowodéw dokonang przez ten Sad i nie mogg sie ostac. Apelujacy
przeciwstawia bowiem ocenie dokonanej przez Sad Okregowy swoja analize zgromadzonego materialu dowodowego
i wlasny poglad na sprawe. Podczas gdy zarzut naruszenia art.233 k.p.c. jest uzasadniony jedynie wtedy, gdy
skarzacy, poslugujac sie argumentami jurydycznymi, wykaze, iz sad razaco naruszyl ustanowione w wymienionym
przepisie zasady oceny wiarygodnoéci i mocy dowodbéw i ze naruszenie to moglo mie¢ wplyw na wynik sprawy.
Postawienie zarzutu naruszenia tego przepisu nie moze natomiast polega¢ na zaprezentowaniu przez skarzgcego stanu
faktycznego, ustalonego przez niego na podstawie wlasnej oceny dowodow (por. wyrok SN z 7 stycznia 2005 r., IV
CK 387/04, Legalis nr 254126).

Bezzasadny jest rowniez zarzut, w ktérym apelujacy zarzuca Sadowi I instancji uznanie, ze wpis tytulu prasowego
do rejestru dziennikow i czasopism prowadzi do wyodrebnienia i ukonstytuowania sie samodzielnej jednostki prasy,
z pisemnych motywéw rozstrzygniecia Sagdu Okregowego wynika bowiem, ze wpis do rejestru byl tylko jedna z
okolicznosci, ktéra Sad bral pod uwage uznajac, ze (...) jest odrebnym od Gazety (...) czasopismem, a Sad nie wyciagnatl
wniosku, ktéry probuje mu przypisaé apelujacy.

Wobec powyzszego oraz tego, ze sam fakt, ze(...) jest dodatkiem do Gazety (...) nie éwiadczy, Ze jest on niesamodzielng
jednostka, o czym byla mowa powyzej, takze zarzuty naruszenia prawa materialnego byly chybione. Uznajgc zatem,
ze Sad Okregowy dokonal prawidlowych ustalen, ktore zostaly oparte na wszechstronnie rozwazonym materiale
dowodowym, ocenionym prawidlowo, ktére Sad II instancji przyjmuje za wlasne oraz podzielajac ocene prawng
powbdztwa przeciwko A. M., Sad Apelacyjny oddalil apelacje, orzekajac w punkcie IT wyroku na podstawie art. 385
k.p.c. O kosztach postepowania apelacyjnego Sad Apelacyjny orzekl w punkcie III wyroku na podstawie art.98 k.p.c.
obcigzajac nimi powoda.



