
Sygn. akt I ACa 41/15

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 15 września 2015 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie I Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący:SSA Jerzy Paszkowski

Sędziowie:SA Ewa Kaniok

SO (del.) Zuzanna Adamczyk (spr.)

Protokolant:ref. staż. Michał Strzelczyk

po rozpoznaniu w dniu 15 września 2015 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powództwa Z. K.

przeciwko A. M.i (...) S.A. z siedzibą
w W.

o ochronę dóbr osobistych

na skutek apelacji pozwanych

od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie

z dnia 30 września 2014 r., sygn. akt I C 406/13

1.  zmienia zaskarżony wyrok w ten sposób, że:

a)  oddala powództwo,

b)   zasądza od Z. K. na rzecz A. M. i (...) spółki akcyjnej z siedzibą w W. kwotę 754 (siedemset
pięćdziesiąt cztery) złote tytułem zwrotu kosztów procesu;

2.   zasądza od Z. K. na rzecz A. M. i (...) spółki akcyjnej z siedzibą w W. kwotę 1740 (tysiąc siedemset
czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów procesu za drugą instancję.

SO (del.) Zuzanna Adamczyk SSA Jerzy Paszkowski SSA Ewa Kaniok

UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 30 września 2014 roku Sąd Okręgowy w Warszawie zobowiązał solidarnie A. M. Redaktora
Naczelnego dziennika „(...).pl”  i (...) S.A. w W. do opublikowania w terminie 3 dni od dnia uprawomocnienia się
wyroku, na łamach dziennika „(...).pl”, na stronie tytułowej, oświadczenia, przy czym słowo „Oświadczenie” winno
zostać wydrukowane czcionką nie mniejszą niż użyta w tytule artykułu (...), zaś pozostałą część tekstu czcionką nie
mniejszą niż podtytuł wymienionego artykułu oświadczenia o następującej treści: „niniejszym oświadczamy, że w
artykule (...) autorstwa M. K. (1), opublikowanym 1 marca 2013r. na tytułowej stronie (...) naruszyliśmy dobre imię
Pana Z. K. przez publikację nierzetelnych i nieprawdziwych informacji, jakoby został on w okresie bezpośrednio



poprzedzającym publikację zatrzymany przez (...) oraz pozostawał oskarżonym w sprawie, w której oskarżonymi
są byli urzędnicy  (...) oddziału  (...) oskarżeni o przyjmowanie łapówek, jak również poprzez określenie, że jest
złodziejem. Z tego powodu przepraszamy pana Z. K.. A. M. Redaktor Naczelny,  (...) S.A.” Oddalił powództwo w
pozostałym zakresie oraz zasądził solidarnie od pozwanych na rzecz powoda kwotę 1577 zł. (jeden tysiąc pięćset
siedemdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania, w tym wynagrodzenie pełnomocnika w kwocie
360 zł. (trzysta sześćdziesiąt złotych).

Sąd swoje rozstrzygnięcie oparł na następujących ustaleniach. Powód Z. K. jest członkiem zarządu spółki pod  firmą
(...) Sp. z o.o. z siedzibą w W.. W okresie do stycznia 2008 r. powód pełnił funkcję Generalnego Dyrektora (...).
W dniu 1 marca 2013 r. w numerze (...) ( (...)) dziennika „(...).pl” ukazał się artykuł pt. (...), autorstwa M. K.
(1). Artykuł został zamieszczony na stronie tytułowej dziennika "(...).pl". Jego tytuł wydrukowano największą na
stronie tytułowej czcionką, dodatkowo pogrubioną. Ponadto, artykułowi na stronie tytułowej towarzyszy fragment
wydrukowany powiększoną i częściowo pogrubioną czcionką o treści: „(...)”. Na pierwszej stronie znajdował się także
tekst właściwego artykułu, w którym napisano o sprzedawaniu przez wykonawcę autostrady przeznaczonego na jej
budowę asfaltu po czym, w drugiej kolumnie autor stwierdził, że: "(...)”. W kolejnym zdaniu autor wskazał, że powód,
były dyrektor generalny  (...), „został już zatrzymany przez  (...). W treści artykułu znalazła się informacja o zarzucie
stawianym powodowi w postaci udziału w zmowie cenowej, artykuł nie wskazywał jakich odcinków dróg miałaby ta
rzekoma zmowa dotyczyć oraz liczby oskarżonych, których opisał jako „(...)”. W następnym zdaniu autor stwierdził
natomiast, że K. R. - byłemu dyrektorowi w  (...) oraz H. P., jego zastępcy, prokuratura zarzuca przyjęcie łapówek.
Podsumowaniem tekstu, w czwartej kolumnie, był wyróżniony jako początkowe zdanie w nowym akapicie cytat z
wypowiedzi obecnego rzecznika prasowego  (...) o treści(...)

Na stronie 18 gazety, w kontynuacji artykułu, została podana informacja o zaprzestaniu pełnienia przez powoda funkcji
Generalnego Dyrektora oraz objęcia w styczniu 2008r. lukratywnego stanowiska w portugalskim  konsorcjum (...).
Podano także informację, że we wrześniu 2010r. powód został zatrzymany przez  (...) i Prokuratura Apelacyjna w W.
zarzuca powodowi utrudnianie przetargów i udział w zmowie cenowej. A następnie jest opis sprawy zmowy cenowej,
jest mowa o zarzutach stawianych urzędnikom  (...) po czym następuje przejście do sprawy W. D., który jest oskarżony
o korupcję.

Powód z racji pełnienia funkcji Generalnego Dyrektora (...) jak również z tytułu swej działalności w branży
drogownictwa jest osobą w tej branży powszechnie znaną i rozpoznawalną.

Powód był zatrzymany przez  (...) w 2010 r. Podanie informacji na pierwszej stronie gazety w artykule (...), że powód
został już zatrzymany, było odebrane przez współpracowników jako komunikat, że nastąpiło to tuż przed publikacją
artykułu. Wielu znajomych powoda po tej publikacji próbowało uzyskać od powoda lub  (...) Polska bliższe informacje
o tym, kiedy został zatrzymany i gdzie przebywa.

Sąd rozstrzygnął sprawę na podstawie art. 23 kc w zw. z art. 24 kc, wskazując, że miało miejsce naruszenie
dobra osobistego w postaci czci rozumianej jako „wiarygodności zawodowej” albo „dobrej sławy zawodowej”
poprzez sformułowanie w artykule nieprawdziwego zarzutu popełnienia przestępstwa. Stwierdził także, że dobro
osobiste może zostać naruszone całą treścią publikacji i jej sensem, nie zaś tylko konkretnymi sformułowaniami. W
przedmiotowym artykule informacje o przestępstwach rzekomo popełnionych przez skądinąd bliżej nieokreślonych
pracowników albo współpracowników irlandzkich firm budowlanych są przeplatane informacjami o postępowaniu
karnym w sprawie zmowy cenowej oraz w sprawie dotyczącej korupcji wśród urzędników  (...) oddziału  (...), przy
czym sens artykułu wydaje się jednoznaczny: za opisywane praktyki odpowiada powód jako skorumpowany urzędnik.

Sąd wskazał także, że co prawda w żadnej części artykułu nie pada stwierdzenie, że powód jest podejrzany albo
oskarżony o przestępstwa urzędnicze, zaś informacje o oskarżeniach korupcyjnych kierowanych wobec urzędników
wymienianych obok powoda mają charakter odrębny. Jednakże z lektury artykułu (...), przeciętny czytelnik nie
wyciągnie wniosku o odrębności powoda od sprawy dyrektorów  (...).



Powołał się na definicję określenia "patologie" oznaczające rażące nieprawidłowości oraz określenia "przekręt"
zdefiniowanego jako "nieczysty interes przynoszący korzyści finansowe m.in. wskutek wykorzystania tzw. luk
prawnych, niewiedzy klientów itp.; naruszenie prawa, nadużycie, oszustwo". Zauważa, że jeśli, jak podsumowuje
się w artykule, opisywane praktyki miały miejsce do 2009 r. a pierwszą wymienioną osobą jest Z. K. opisany
jako były szef (...), któremu w opisie towarzyszą byli urzędnicy  (...) oddziału  (...) oskarżeni o łapownictwo, to
oczywisty wydaje się wniosek każdego przeciętnego odbiorcy, że powód był skorumpowanym urzędnikiem i tytułowym
"złodziejem". Tymczasem Z. K. nie był i nie jest podejrzany ani oskarżony o popełnienie jakichkolwiek czynów
zabronionych związanych z pełnieniem przez niego funkcji Generalnego Dyrektora (...). W ocenie Sądu I instancji
przedmiotowy artykuł stanowi klasyczny przykład postawienia nieprawdziwego zarzutu, który można wyprowadzić z
treści i kontekstu wypowiedzi.

Sąd stwierdził, że wskazany powyżej artykuł zawiera szereg nieprawdziwych informacji, stanowiąc przykład
nierzetelności dziennikarskiej i braku obiektywizmu. Tego rodzaju publikacja, zdaniem Sądu, narusza dobre imię
(cześć) powoda poprzez bezpodstawne przypisywanie mu zachowań, które narażają powoda na utratę zaufania osób,
z którymi styka się w swej działalności zawodowej i społecznej.

Podane w artykule informacje na temat funkcji i aktualnego miejsca pracy pozwalają na jednoznaczną identyfikację
powoda.

Sąd wskazał, że pozwany A. M. pełnił funkcję Redaktora Naczelnego dziennika "(...).pl" i zgodnie ze sprawowaną
funkcją decydował o treściach publikowanych na łamach dziennika "(...).pl". Pozwana  (...) S.A. jest wydawcą tego
dziennika. Zgodnie z art. 38 § 1 Prawa prasowego ponoszą oni odpowiedzialność cywilną za naruszenie prawa
spowodowane opublikowaniem materiału prasowego. W zakresie odpowiedzialności majątkowej odpowiedzialność
tych podmiotów jest solidarna.

Sąd oddalił powództwo co do treści oświadczenia, uznając brak zasadności umieszczenia w jego treści przeproszenia
„wszystkich osób, które odebrały treść artykułu jako informację o dokonanym właśnie zatrzymaniu Pana Z. K. przez
(...)”. Stwierdził, że powód występował w niniejszym postępowaniu w swoim imieniu, więc rozciągnięcie żądania
na inne osoby byłoby nieuprawnione. Sąd nie uwzględnił także wniosku o zawarcie w podpisie danych co do
Prezesa Zarządu pozwanej, gdyż nie jest pewne, że ta sama osoba będzie sprawowała tę funkcję w chwili publikacji
oświadczenia.

Podstawę prawną rozstrzygnięcia o kosztach stanowił art. 98 kpc.

Od powyższego wyroku apelację złożyli pozwani  (...) Spółka Akcyjna z siedzibą w W. oraz A. M. zaskarżając wyrok
w pkt. I i III. Wyrokowi zarzucili:

1)  naruszenie prawa materialnego przez błędną jego wykładnię i niewłaściwe zastosowanie przepisów:

a)  art. 23 i 24 kc przez błędną wykładnię polegającą na bezzasadnym przyjęciu, że skutkiem publikacji materiału
prasowego będącego przedmiotem pozwu doszło do naruszenia dóbr osobistych powoda w postaci dobrego imienia,
błędne uznanie, że działanie pozwanych było bezprawne i tym samym zachodzi potrzeba udzielenia powodowi w tym
zakresie ochrony prawnej w postaci uwzględnienia dochodzonego pozwem roszczenia niemajątkowego; bezzasadne
pominięcie w swej ocenie, że materiał prasowy nie zawierał co do powoda nieprawdziwych informacji, a wyrażona
w nim rzeczowa krytyka miała pełne oparcie w faktach, niezakwestionowanych nawet przez powoda; nakazanie
publikacji oświadczenia nieproporcjonalnego do okoliczności sprawy, a wręcz zawierającego informacje nieprawdziwe
i wprowadzające w błąd;

b)  art. 54 ust. 1 Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych
wolności oraz art. 41 ustawy Prawo prasowe, a to skutkiem ich niezastosowania w niniejszej sprawie;



c)  art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy – prawo prasowe przez błędną jego wykładnię polegająca na bezzasadnym uznaniu, że
dziennikarz (autor) nie dochował szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystywaniu materiałów
prasowych;

d)  art. 38 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 2 pkt. 6 ustawy – Prawo prasowe poprzez bezzasadne przyjęcie, że redaktor naczelny
odpowiada automatycznie za treść każdej publikacji jedynie z racji pełnionej funkcji;

2)  naruszenie przepisów prawa procesowego, które miało wpływ na wynik sprawy:

a)  art. 328 § kpc poprzez zaniechanie przedstawienia własnych rozważań i własnego rozumowania, a ograniczenie się
do skopiowania w całości uzasadnienia pozwu;

b)  art. 328 § 2 kpc przez pominięcie w uzasadnieniu wyroku wskazania na jakich dowodach Sąd się oparł i jakim
dowodom dał wiarę, a jakim tej wiary odmówił; brak konkretnego wskazania podstawy faktycznej zarzutu naruszenia
dóbr osobistych, w szczególności niewskazanie jakie informacje dotyczące bezpośrednio powoda są nieprawdziwe
lub nierzetelne, brak wskazania w czym Sąd upatruje zarzut rzekomego braku staranności po stronie pozwanych
i w tym samym bezprawności ich działania; brak jakiegokolwiek wskazania na przesłanki skutkujące brakiem
odpowiedzialności w sprawie pozwanego A. M.;

c)  art. 233 § 1 kpc przez przekroczenie zasady swobodnej oceny dowodów i zasady orzekania na podstawie materiału
dowodowego znajdującego się w aktach sprawy polegające na całkowicie dowolnej ocenie materiału dowodowego,
z którego nie wynikały w żaden sposób stwierdzenia Sądu co do naruszenia dóbr osobistych powoda i braku
dochowania wymaganej staranności i rzetelności dziennikarskiej, a przez to bezprawności działań pozwanych; braku
jakiegokolwiek ustosunkowania się do zeznań samego powoda Z. K. w tym sensie, że były one wręcz dowodem na
prawdziwość wszystkich informacji przedstawionych w artykule; braku jakiejkolwiek oceny zeznań świadka M. K. (1)
– autora publikacji co do prawdziwości artykułu i dochowania wymaganej staranności;

d)  sprzeczność istotnych ustaleń z treścią zebranego materiału dowodowego, a wręcz kreowanie ustaleń faktycznych
w oderwaniu od rzeczywistego stanu rzeczy, w tym zwłaszcza wbrew literalnej treści artykułu prasowego, którego
dotyczy postępowanie.

Wskazując na powyższe podstawy apelacji pozwani wnosili o zmianę zaskarżonego wyroku Sądu Okręgowego w
części, w której powództwo zostało uwzględnione poprzez oddalenie w całości powództwa Z. K. przeciwko  (...) Spółce
Akcyjnej z siedzibą w W. i A. M., ewentualnie uchylenie zaskarżonego wyroku w części, w której powództwo zostało
uwzględnione i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia przez sąd I instancji, zasądzenie od powoda Z. K. na
rzecz każdego z pozwanych zwrotu faktycznie poniesionych kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa prawnego
według norm przepisanych za obie instancje.

Sąd Apelacyjny zważył, co następuje -

Apelacja pozwanych jest zasadna.

Sąd odwoławczy nie podziela ustaleń faktycznych ani prawnych dokonanych przez Sąd I instancji. Istotnie Sąd
Okręgowy nie przeprowadził żadnych rozważań dotyczących kwestii bezspornej prawdziwości wiadomości o faktach
przywołanych w artykule. Zgodzić się należy z apelującymi, że pominięto istotną w tego typu sprawach kwestę
podziału wypowiedzi na informacje o faktach (opisowe) i na opinie (sądy wartościujące), a tylko w odniesieniu do tych
pierwszych możliwe jest przeprowadzenie dowodu prawdy. Nie wiadomo jakie konkretnie wypowiedzi z artykułu Sąd
uznał za nieprawdziwe, ponieważ Sąd poprzestał na stwierdzeniu ogólnikowym o szeregu nieprawdziwych informacji
w artykule. Nie wyjaśnił także na czym miałoby polegać naruszenie wymogu dochowania dziennikarskiej staranności.

Artykuł pt.:(...), którego autorem był M. K. (1), opublikowany w dzienniku „(...).pl” w numerze (...) ((...)) z dnia 1 marca
2013 roku prezentował obszerny raport na temat szeregu nieprawidłowości mających miejsce w trakcie realizacji



w Polsce najważniejszych inwestycji autostradowo – drogowych. Materiał prasowy składał się z dwóch części, na
pierwszej stronie (...) umieszczona była pierwsza część artykułu, który w istocie streszczał pełną publikację na ten
temat zamieszczoną w drugiej części na stronie 18-19. Na pierwszej stronie znalazły się informacje o nieuczciwości
Irlandczyków z(...), aresztowaniu szefa (...), któremu zarzuca się udział w zmowie cenowej, wyjaśnienie na czym
polegała zmowa cenowa oraz informację o podjętych działaniach zapobiegającym patologiom. W tej części artykułu
do powoda odnosi się następująca część wypowiedzi: „ (...)” Druga część zawierająca pełny tekst artykułu zaczyna
się od opisu nieuczciwych działań irlandzkich wykonawców przy budowie autostrady (...). Następnie autor kończąc
wywód na temat Irlandczyków napisał: „ (...)”. Tym zdaniem rozpoczyna się kolejna część artykułu odnosząca się do
zmów cenowych i postawionych zarzutów konkretnym osobom. W tym miejscu znajduje się wypowiedź odnosząca
się do powoda o treści: „(...)” Artykuł nie zawiera więcej informacji na temat powoda. Po opisie kwestii związanych z
zarzutami w sprawie zmów cenowych od podtytułu „warstwa kryje poprzednią” zaczyna się opis oszustw związanych z
zaniżaniem grubości poszczególnych warstw drogi, co skutkowało pękaniem asfaltu, powstawaniem kolei i sypaniem
się inwestycji. Następnie przytaczana jest wypowiedź rzecznika  (...), która opisuje metody przeciwdziałania tym
oszustwom. Podtytuł „(...)” zaczyna część poświęconą opisowi  laboratorium (...) i metody pracy przy badaniu jakości
dróg.

Informacje podane na temat powoda, które w istocie wskazywały na fakt zatrzymania przez  (...), pełnienie funkcji
Dyrektora  (...), podjęcie pracy w  firmie (...) są prawdziwe.

Ustalenie Sądu Okręgowego, że opisanie w jednym artykule odnoszącym się generalnie do patologii i przekrętów
osoby powoda oraz urzędników  (...) oddziału  (...), prowadzi przeciętnego odbiorcę do wniosku, że powód był
skorumpowanym urzędnikiem i tytułowym złodziejem jest dowolne. Autor artykułu wyraźnie wskazuje, że zarzuty
postawione powodowi odnoszące się do udziału w zmowie cenowej dotyczą już okresu, w którym był zatrudniony w
(...). Łatwo zatem można odróżnić te zarzuty od tych postawionych urzędnikom  (...) oddziału  (...), które związane
były z przyjęciem łapówek. Nie można także odmówić racji, że udział w zmowie cenowej jest rodzajem oszustwa i
kradzieży, a zatem umieszczenie sylwetki powoda w artykule opisującym złodziejstwo jest tematycznie powiązane.

Nie można również uznać, że ustalenie Sądu Okręgowego, iż podana na pierwszej stronie (...) informacja, że powód
„(...)” była myląca i wprowadzająca w błąd, jest prawidłowe. Sens użytego w artykule sformułowania należy rozumieć
zgodnie ze znaczeniem poszczególnych słów tego zdania. Użyty czas przeszły w zdaniu wskazuje na to, że czynność
opisana w zdaniu jest dokonana. Partykuła „już” może mieć różne znaczenie, zgodnie z definicją zawartą w słowniku
języka polskiego, jako pierwsze wymienione jest komunikujące, że dany stan rzeczy zaczął się lub zakończył wcześniej,
niż to przewidywano, np.  Nie mam już pieniędzy., albo że miał miejsce dawno lub trwa, będzie trwać długo,
np.  Mecz trwa już godzinę. Drugie znaczenie to uwydatnienie niewielkiej odległości między czasem wypowiedzi a
przewidywanym początkiem lub końcem danego zdarzenia np.  do wakacji już tylko miesiąc. Analiza i wykładnia
powyższego zdania nie pozwala na uznanie, że rolą partykuły „już” było uwydatnienie niewielkiej odległości między
zdarzeniem a czasem wypowiedzi. Takie rozumienie partykuły jest bowiem możliwe przy sformułowaniu „ już tylko”
jak również odnosi się do zdarzenia przyszłego. Dla podkreślenia natomiast niewielkiej odległości czasowej pomiędzy
opisywanym minionym zdarzeniem a momentem wypowiedzi właściwe jest sformułowanie „ dopiero co, niedawno,
tuż przed” itp. O powszechnym rozumieniu sensu zdania, niezgodnym z literalnym jego brzmieniem, nie może
świadczyć jednostkowy odbiór zaprezentowany przez powołanych przez powoda świadków. Zważywszy na fakt, że
świadkowie są znajomymi powoda ich relacja powinna zostać oceniona przez Sąd z dużą ostrożnością. Należy także
w tym miejscu podkreślić, że Sąd I instancji nie wyjaśnił dlaczego dał prymat relacji świadków nad dosłownym
brzmieniem zdania, ponieważ Sąd w uzasadnieniu w ogóle pominął tą część uzasadnienia, która zawiera ocenę
dowodów.

Sąd dokonał powyższych ustaleń przede wszystkim na podstawie dokumentu w postaci kserokopii artykułu
prasowego, a także zeznań świadka M. K. (2). Świadek wyczerpująco i jasno przedstawił proces zbierania informacji
oraz rzetelnie i logicznie przedstawił formę narracji użytą w artykule. Brak jest podstaw by kwestionować jego
zeznania. Natomiast Sąd nie dał wiary zeznaniom świadków T. J. i W. O., że informacje zawarte w artykule co do Z. K.
były niezrozumiałe dla znajomych i wprowadzały je w błąd co do daty zatrzymania powoda. Zeznania te są sprzeczne



z treścią artykułu, a ponadto świadkowie raczej wskazują na zainteresowanie znajomych w ogóle problemami przy
budowie dróg w kontekście ujawnionych nieprawidłowości. Powód w swoich zeznaniach potwierdził prawdziwość
informacji zawartych na jego temat w artykule, natomiast wskazywał, że publikacja spowodowała ochłodzenie relacji
towarzyskich i zwiększenie dystansu. W tym zakresie relacja powoda przedstawia jego subiektywne odczucia, z
prawdziwością których trudno polemizować. Niemniej jednak należy podkreślić, że zeznania strony, która jest w
sposób oczywisty zainteresowana wynikiem postępowania co implikuje treść składanych przez nią zeznań, należy
oceniać z dużą ostrożnością.

Dokonując oceny przedmiotowego artykułu prasowego w kontekście naruszenia zawartymi w nim wypowiedziami
dóbr osobistych powoda nie można pomijać obowiązującej wykładni przepisów art. 23 i 24 kc, jak również art. 10 ust.
1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Słusznie Sąd Okręgowy stwierdził,
że dobrem osobistym, które mogli naruszyć pozwani opublikowanym materiałem prasowym jest cześć człowieka
rozumiana jako wiarygodność zawodowa lub dobra sława zawodowa.

Cześć jest wartością chronioną bezpośrednio przez normy konstytucyjne, art. 47 Konstytucji stanowi bowiem, że każdy
ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim
życiu osobistym. Ustalenie zakresu ochrony tego dobra musi jednak uwzględniać inne normy konstytucyjne, zwłaszcza
art. 51 Konstytucji wskazujący na możliwość istnienia ustawowego obowiązku udostępnienia informacji o sobie, art.
54 zapewniający każdemu wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji
i art. 61 gwarantujący obywatelom prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz
osób pełniących funkcje publiczne.

Nie ulega wątpliwości, że prawo do ochrony czci przysługuje co do zasady także osobom publicznym. Jednakże, jak
zgodnie przyjmuje się w orzecznictwie oraz w doktrynie, dopuszczalne jest ograniczenie prawa do dobrego imienia
jednostki w przypadku kolizji z prawem do krytyki, która jest częścią debaty w sprawach publicznych. W odniesieniu
do osób publicznych w szerszym zakresie usprawiedliwione jest wkraczanie w sferę ich prywatności, co wynika głównie
z przysługującego obywatelom prawa do informacji i swobodnego wyrażania poglądów. W orzecznictwie i w doktrynie
panuje również zgodność co do tego, iż osoba podejmująca działalność publiczną powinna być świadoma, że jej życie,
czyny oraz poglądy będą poddawane ocenie i weryfikacji, ponieważ społeczeństwo ma prawo do pełnej informacji o
wszystkich przejawach życia publicznego (zob. wyroki Sądu Najwyższego z dnia 18 stycznia 1984 r. w sprawie o sygn.
akt I CR 400/83, LEX nr 2997, z dnia 11 października 2001 r. w sprawie o sygn. akt I CKN 413/01, LEX nr 53732 oraz
z dnia 18 marca 2005 r. w sprawie o sygn. akt II CK 564/04, LEX nr 381013). ETPCz w wyroku z dnia 20 maja 1999 r.
w sprawie B. T. A/S i S. przeciwko Norwegii, w sprawie ze skargi nr 21980/93 również wskazał, iż chociaż media nie
mogą przekroczyć granic określonych interesem ochrony dobrego imienia, mają obowiązek przekazywania informacji
i idei dotyczących spraw wzbudzających publiczne zainteresowanie. Nie tylko prasa ma obowiązek ich przekazywania,
ale społeczeństwo ma także prawo je otrzymywać.

Prawo obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli i krytyki społecznej jest
zgodnie z art. 1 ustawy Prawa prasowego z dnia 26 stycznia 1984 r. (Dz.U.1984.5.24, dalej jako „p.pr.”) zadaniem
prasy. Innymi słowy, prasa jest instrumentem kontroli w demokratycznym społeczeństwie nad działalnością osób
pełniących funkcje publiczne. ETPCz w przytoczonej powyżej sprawie ze skargi nr 21980/93 wskazał, iż choć rola prasy
nie może przekroczyć pewnych granic, zwłaszcza związanych z poszanowaniem dobrego imienia i praw innych osób,
ma obowiązek przekazywania informacji i idei o wszystkich sprawach wzbudzających publiczne zainteresowanie.
Prasa winna pełnić rolę publicznego obserwatora. Wypełniając swoje zadania prasa korzysta z wolności słowa i druku,
gwarantowanych przez Konstytucję RP (art. 14 i 54 Konstytucji RP) oraz przez art. 10 Europejskiej konwencji praw
człowieka i podstawowych wolności.

W art. 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności postanowiono, iż każdy ma prawo
do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania
informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe. Wolność wyrażania opinii jest
jednym z zasadniczych fundamentów demokratycznego społeczeństwa. Wolność wyrażania opinii ma zastosowanie



nie tylko do informacji czy idei, które są pozytywnie odbierane lub postrzegane jako nieobraźliwe lub neutralne, lecz
także do tych, które są obraźliwe, szokujące lub poruszające.

Wolność ta podlega ograniczeniom wskazanym w art. 10 ust. 2 Konwencji, które to ograniczenia muszą jednakże
być interpretowane ściśle. ETPCz w wyroku z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie ze skargi 59545/10 wskazał,
iż art. 10 Konwencji nie gwarantuje jednakże zupełnie nieograniczonej wolności wyrazu, nawet w odniesieniu do
prasowego omawiania kwestii dotyczących ważnych spraw zainteresowania publicznego. Na podstawie art. 10 ust. 2
Konwencji wykonywanie wolności wypowiedzi niesie za sobą "obowiązki i odpowiedzialność". Tym samym gwarancja
przyznawana przez art. 10 dziennikarzom w odniesieniu do opisywania kwestii zainteresowania publicznego podlega
zastrzeżeniu, w świetle którego dziennikarze działają w dobrej wierze dla zapewnienia wiarygodnych i precyzyjnych
informacji, zgodnie z etyką dziennikarską. Nadto w uzasadnieniu wyroku z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie ze
skargi 59545/10 ETPCz wskazał, iż na podstawie art. 10 ust. 2 Konwencji wykonywanie wolności wypowiedzi niesie za
sobą "obowiązki i odpowiedzialność". Tym samym gwarancja przyznawana przez art. 10 dziennikarzom w odniesieniu
do opisywania kwestii zainteresowania publicznego podlega zastrzeżeniu, w świetle którego dziennikarze działają w
dobrej wierze dla zapewnienia wiarygodnych i precyzyjnych informacji, zgodnie z etyką dziennikarską (por. wyrok
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 6 kwietnia 2006 r., 43797/98, Malisiewicz-Gąsior v. Polska, wyrok
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 29 marca 2005 r., 75955/01, Sokołowski v. Polska).

Nadto, dziennikarz obowiązany jest zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 p.pr. zachować szczególną staranność i rzetelność przy
zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych, zwłaszcza sprawdzić zgodność z prawdą uzyskanych wiadomości
lub podać ich źródło. Ze względu na zadania prasy i obowiązki dziennikarzy, ich odpowiedzialność za naruszenie
dóbr osobistych, w porównaniu do zasad tej odpowiedzialności dotyczących innych osób, doznaje zatem istotnej
modyfikacji. Staranność oznacza pieczołowitość, dokładność, skrupulatność, a „szczególna staranność” jest to
staranność wyjątkowa, większa od normalnie oczekiwanej. Rzetelność oznacza natomiast uczciwość, solidność,
konkretność, zgodność z zasadami sztuki, odpowiedzialność za słowo, niewprowadzanie w błąd. Obowiązki te
obejmują tak fazę zbierania materiału prasowego jak i jego wykorzystania. Obowiązek dziennikarza zachowania
szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych oznacza kwalifikowaną
staranność i rzetelność (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 października 1987 r. w sprawie o sygn. akt II CR
269/87, LEX nr 3443).

Zwolnienie się przez dziennikarza i inne osoby wymienione w art. 38 ust. 1 pr. prasowego od odpowiedzialności
za naruszenie dóbr osobistych spowodowane opublikowaniem materiału prasowego zawierającego informacje
nieprawdziwe może przeto nastąpić tylko w razie wykazania, że dziennikarz zachował tak rozumianą staranność i
rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu materiału prasowego.

Obowiązki dziennikarza nie zostały jednak określone przez rezultat działania. Dlatego też sam fakt nieprawdziwego
przedstawienia omawianych zjawisk nie stanowi podstawy do stwierdzenia naruszenia przez dziennikarza jego
obowiązków. Ze względu na ograniczoność środków, które pozostają w dyspozycji dziennikarzy i którymi mogą oni
posługiwać się przy zdobywaniu informacji, dotarcie przez nich do wszystkich okoliczności opisywanego zdarzenia,
a zatem do całej o nim prawdy, w wielu wypadkach nie jest możliwe. Wymaganie, żeby "rzetelne informowanie"
oznaczało bezwzględne przestrzeganie przez dziennikarzy "prawdziwego przedstawiania zjawisk", prowadziłoby więc
do istotnego ograniczenia możliwości wypełnienia zadań stojących przed prasą w demokratycznym państwie.

W niniejszej sprawie należy stwierdzić, że powód jest osobą publiczną z racji zajmowanego stanowiska dyrektora  (...)
w latach 2006 -2008, a także pełnienia funkcji Prezesa  stowarzyszenia (...). W związku z powyższym ochrona czci
zewnętrznej powoda w znaczeniu dobrego imienia uległa daleko idącym ograniczeniom, co wyklucza przyjęcie, że
doszło do bezprawnego naruszenia dobra osobistego. Interes społeczny wymagał bowiem, by postępowanie powoda
mieściło się w obszarze dostępności. Upublicznione przez pozwanych informacje pozostawały w bezpośrednim
związku z pełnioną przez powoda funkcją publiczną. Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z dnia 11 maja 2007 r.
w sprawie o sygn. akt I CSK 47/07 (LEX nr 449462) trafnie wskazał, iż osoba podejmująca działalność publiczną
powinna być świadoma, że jej życie, czyny oraz poglądy będą poddawane ocenie i weryfikacji, ponieważ społeczeństwo



ma prawo do pełnej informacji o wszystkich przejawach życia publicznego. Nie może to jednak prowadzić do usuwania
wszelkich barier niedostępności, a tym samym do naruszenia samej istoty prawa do ochrony życia prywatnego.
Ingerowanie w sferę prywatności może nastąpić wyjątkowo i obejmować tylko fakty, które pozostają w bezpośrednim
związku z prowadzoną przez daną osobę działalnością publiczną.

Wymaga w tym miejscu podkreślenia, iż tak jak wskazał ETPCz w orzeczeniu z dnia 8 lipca 1986 r. L. v. Austria
należy starannie odróżnić fakty i sądy ocenne. Istnienie faktów można wykazać, podczas gdy prawdziwość ocen nie
nadaje się do udowodnienia. Wymóg udowodnienia zgodności ich z prawdą nie da się zrealizować i narusza swobodę
opinii będącą fundamentalnym elementem prawa zagwarantowanego w art. 10 konwencji. Ocena nawet przesadzona,
ale oparta na faktach prawdziwych, która nie zawiera treści znieważających nie powinna być uznana za naruszenie
czci (por. wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 17 grudnia 2004 r., 49017/99, P. i B. v. Dania).
Gdy twierdzenie sprowadza się do osądu ocennego, proporcjonalność ingerencji może zależeć od tego, czy istnieje
wystarczająca podstawa faktyczna do przyjęcia takiego zakwestionowanego osądu (por. sprawy: T. p.Turcji, skarga nr
48176/99, J. p. Austrii, skarga nr 26958/95, A. E. p. Francji, skarga nr 288/98, Uj. v. Węgry, skarga nr 23954/10).
Autor artykułu zapoznał się z wynikami kontroli NIKu, postępowaniami karnymi, śledczymi publikacjami, również
sam przeprowadził wielotygodniowe śledztwo, na podstawie których to danych powziął wiedzę o nieprawidłowościach,
które miały miejsce w ostatnich latach przy realizacji wielkich kontraktów drogowych, a następnie dał wyraz swojej
oceny takich działań pisząc artykuł pt.: (...) z informacją „(...)”.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż ETPCz w orzeczeniu z dnia 23 września 1994 r. J. v. Dania, jak również w
orzeczeniu z dnia 26 kwietnia 1995 r. P. i O. v. Austria wskazał, iż art. 10 konwencji chroni nie tylko treść idei
i informacji, ale również formę w jakiej są przekazywane. Swoboda dziennikarska obejmuje bowiem możliwość
posłużenia się w pewnym stopniu przesadą, a nawet prowokacją wówczas gdy debata publiczna dotyczy spraw
budzących zainteresowanie, a w grę wchodzi reputacja osoby pełniącej funkcję publiczną (zob. wyrok ETPCz z dnia
25 czerwca 1992 r. w sprawie T. T. v. Islandii w sprawie ze skargi 13778/88). ETPCz w wyroku z dnia 21 lutego 2012
r. w sprawie ze skargi 32131/08 wskazał także, iż art. 10 konwencji znajduje zastosowanie nie tylko do "informacji"
i "poglądów", które są dobrze przyjmowane lub postrzegane jako nieszkodliwe lub obojętne, lecz także do tych,
które są obraźliwe, szokują lub przeszkadzają; takie są wymogi pluralizmu, tolerancji i otwartości, bez których nie
ma "społeczeństwa demokratycznego". Należy dodać, że obraźliwy język może znaleźć się poza zasięgiem ochrony
swobody wypowiedzi, jeżeli sprowadza się do niczym nieusprawiedliwionego oczerniania, na przykład wówczas, gdy
jedyną intencją obraźliwej wypowiedzi jest znieważenie osoby. Niemniej jednak korzystanie z wulgarnych wyrażeń
samo w sobie nie jest rozstrzygające przy dokonywaniu oceny obraźliwej wypowiedzi, gdyż wulgaryzmy mogą również
służyć celom jedynie stylistycznym. W ocenie Trybunału, styl stanowi część komunikacji jako formy wyrazu i jako taki
jest chroniony wraz z treścią wypowiedzi.

Zdaniem Sądu Apelacyjnego przedmiotowy artykuł stanowił formę przekazania informacji, która na mocy art.
10 konwencji podlega ochronie. Styl w jakim był utrzymany stanowił formę wyrazu i nie miał na celu niczym
nieusprawiedliwionego oczernienia powoda. Nazwanie opisywanych nieprawidłowości złodziejstwem i korupcją
miało jedynie na celu unaocznienie problemu nadużyć pojawiających się przy budowie dróg i autostrad, a także
pokazywało jednoznaczne potępienie i negatywną ocenę takich zjawisk.

W ocenie Sądu przyjęcie, iż artykuł w (...) był częścią ważnej dla społeczeństwa debaty publicznej na temat nadużyć
przy budowie dróg i autostrad, wymagało większego stopnia akceptacji krytyki. Sąd miał bowiem na uwadze
stanowisko Sądu Apelacyjnego w Gdańsku wyrażone w uzasadnieniu wyroku z dnia 25 kwietnia 2006 r. w sprawie
I ACa 1877/05 (LEX nr 466363), zgodnie z którym istotnym czynnikiem mającym wpływ na ocenę bezprawności
publikacji prasowej w przypadku wypowiedzi naruszających dobra osobiste innej osoby jest cel publikacji, a
mianowicie, czy zmierza ona do ochrony określonych i ważnych wartości w społeczeństwie demokratycznym, czy też
do poniżenia krytykowanej osoby.

Mając na uwadze powyższe, należało przyjąć, iż w niniejszej sprawie nie zaistniała, w ocenie Sądu, potrzeba przyznania
pierwszeństwa prawom osobistym powoda w stosunku do interesu powszechnego w propagowaniu wolności prasy



w przypadkach dotyczących kwestii zainteresowania publicznego. Zdaniem Sądu wyrok uwzględniający powództwo
byłby nieproporcjonalny do uzasadnionego prawnie celu, który miałby realizować. Stąd wynika wniosek, iż ingerencja
w wykonywanie przez pozwanych ich prawa do swobody wypowiedzi nie mogła zostać uznana za niezbędną w
społeczeństwie demokratycznym dla ochrony dobrego imienia i praw innych osób.

Reasumując, w ocenie Sądu Apelacyjnego powód nie może skorzystać z ochrony przewidzianej w art. 24 k.c. z
uwagi na brak bezprawności w działaniu pozwanych. Publikacja artykułów stanowiła bowiem działanie w obronie
uzasadnionego interesu publicznego, co należało uznać za okoliczność wyłączającą bezprawność. Pozwani bowiem
jedynie w ten sposób mogli nagłośnić problem nadużyć przy budowie dróg i autostrad.

Nadto, w ocenie Sądu orzekającego w niniejszej sprawie bezprawność naruszenia dóbr osobistych powoda
była wyłączona z uwagi na zachowanie staranności i rzetelności przy gromadzeniu i wykorzystaniu materiału
dziennikarskiego. Wszystkie informacje zawarte w artykule były prawdziwe, zaś charakter materiału był spokojny,
rzeczowy i umiarkowany.

Wobec zasadności zarzutu naruszenia przepisów prawa materialnego art. 23 i 24 kc, art. 54 ust. 1 Konstytucji RP, art.
10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, art. 12 ust. 1 pkt. 1 Prawa
prasowego zbędne jest odnoszenie się do zasadności naruszenia art. 38 Prawa procesowego oraz przepisów prawa
procesowego.

W tym stanie rzeczy wyrok na podstawie art. 386 § 1 kpc podlegał zmianie w ten sposób, że powództwo zostało
oddalone.

Rozstrzygnięcie o kosztach zarówno poniesionych w I instancji jak i w postepowaniu odwoławczym zostało
dokonane na podstawie art. 98 kpc stosownie do zasady odpowiedzialności za wynik sprawy stosownie do wyniku
postępowania. Powód ostatecznie sprawę przegrał, a zatem był zobowiązany do zwrotu kosztów obrony. Pozwani
ponieśli w postępowaniu w I instancji koszty procesu w kwocie 754 złote, na które składały się opłata skarbowa od
pełnomocnictwa ( 2* 17 złotych) oraz wynagrodzenie pełnomocnika (720 złotych), którego wysokość obliczona została
na podstawie § 10 ust. 1 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 roku w sprawie
opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez
radcę prawnego ustanowionego z urzędu (Dz. U. z 2013 roku poz. 490 tj). W postępowaniu w II instancji pozwani
ponieśli koszty procesu w kwocie 1740 złotych, na którą składały się opłata sądowa od apelacji (2* 600 złotych) oraz
wynagrodzenie pełnomocnika (540 złotych), którego wysokość obliczono na podstawie § 12 ust. 1 pkt. 2 w zw. z § 10
ust. 1 pkt. 2 w/w rozporządzenia.


