Sygn. akt IA Ca 1113/14

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 15 stycznia 2015 .

Sad Apelacyjny w Warszawie I Wydzial Cywilny w skladzie:

Przewodniczacy: SSA Robert Obrebski (spr.)

Sedziowie: SA Dorota Markiewicz

SO (del.) Adrianna Szewczyk — Kubat

Protokolant: asystent sedziego Alicja Sieczych

po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2015 r. w Warszawie na rozprawie

sprawy z powddztwa T. K. i K. W.

przeciwko A. Z. (1) oraz ,,Drukarnia (...) spbtka z 0.0.” spolce komandytowej z siedzibg w W.
o ochrone doébr osobistych

na skutek apelacji pozwanej A. Z. (1)

od wyroku Sadu Okregowego Warszawa — Praga w Warszawie z dnia 19 grudnia 2013 r., sygn. akt IT C 847/09

I. prostyje oczywista niedokladno$¢ w nazwie zaskarionego wyroku w ten sposob, ze
zamiast ,,czesciowy” wpisuje ,,koncowy”;

II. zmienia zaskarzony wyrok:

1. w punktach pierwszym i trzecim w ten tylko sposéb, ze tresé przeprosin uzupelnia o pierwsze
slowo ,,Byly” i ostatnie zdanie, okreslajqgce autora, zastepuje nazwiskiem (...);

2. w punktach drugim, czwartym i pigtym w ten sposob, ze oddala powodztwo w tej czesci;

3. w punktach dziewigtym oraz dziesigtym w ten sposob, ze znosi wzajemnie pomiedzy stronami
koszty procesu w tej czesci;

III. oddala apelacje w pozostalym zakresie;
IV. znosi wzajemnie pomiedzy powodami a A. Z. (1) koszty postepowania apelacyjnego.

Sygn. akt IA Ca 1113/14

UZASADNIENIE

Pozwem z 30 lipca 2009 r., skierowanym przeciwko Drukarni (...) Sp. z 0.0. Sp6lce komandytowej z siedziba w W.,
M. M. oraz A. Z. (1), po modyfikacji Zadania pozwu pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r., domagajac sie ochrony swoich

débr osobistych z zvviqzku( )z publikacja artykuhu ,, (...) G vy czasopi$émie (...), T. K. oraz K. W. wnosili ostatecznie

o nakazanie pozwany opublikowanie na okladce wskazanego pisma przeprosin o tresci: ,, Wydawca dwutygodnika
(...) Sp. z 0.0. Sp.k. (lub odpowiednio M. M. albo A. Z. (2)) przeprasza Panig K. W. i Pana T. K. za bezprawne



opublikowanie na lamach (...) Ich wizerunkéw oraz nieprawdziwych informacji dotyczacych Ich zycia prywatnego
oraz naruszajacych Ich dobre imie, a takze wykorzystanie tych wizerunkéw i informacji w reklamie telewizyjnej i
prasowej czasopisma (...). Jeszcze raz przepraszamy Panig K. W. i Pana T. K.. Niniejsze przeprosiny sa publikowane

w wyniku przegranego procesu sadowego. Wydawca czasopisma (...) (lub odpowiednio M. M. albo A. Z. 2) O,

Ponadto powodowie domagali sie opublikowania przytoczonego o§wiadczenia w terminie 7 dni od uprawomocnienia
sie wyroku na stronie (...) oraz jego trzykrotnego wyemitowania, w terminie 21 dni od uprawomocnienia sie wyroku

na antenie stacji telewizyjnych: (...). (...) i P. — w paémie reklam pomiedzy godz. 18 °® a godz. 22(°° )przez jego

zamieszczenie na planszy reklamowej o podanych parametrach w czasie 30 sekund. Powodowie wnosili ponadto o
zasgdzenie solidarnie od pozwanych na swoja rzecz zado$c¢uczynien w kwotach po 150000 zt z ustawowymi odsetkami
od dnia doreczenia odpisu pozwu do dnia zaplaty.

Pozwany wydawca wnosit o oddalenie powodztwa. Zaprzeczal, aby tre$é artykulu opublikowanego w czasopi$mie(...)z
4 czerwca 2009 r. naruszala dobra osobiste powodéw oraz by uzasadniata udzielenie powodom ochrony z art. 24 i art.
448 k.c. Pozwana wskazywala, ze oboje powodowie sa osobami publicznymi, zycie zawodowe i prywatne ktorych bylto
wielokrotnie opisywane w prasie za wiedza, czesto takze zgoda powoddw, takze w zakresie okolicznoéci zwigzanych
z wykorzystywaniem przez powddke stanowiska zajmowanego w branzy bankowej do powierzenia firmie powoda

organizacji szkolen, zwanych w mediach aferg ,, S. ), Powolujac sie na prawo do informowania swoich czytelnikow o
dzialaniach i zwigzku powoddéw, pozwany wydawca podwazal zasadno$¢ powodztwa, wskazywal takze na brak podstaw
do opublikowania o§wiadczenia na podanej stronie internetowej, a zwlaszcza jego emisje w trzech najwiekszych
stacjach telewizyjnych. Pozwana M. M. podnosila takze, ze nigdy nie zajmowala stanowiska redaktora naczelnego
czasopisma (...).

Postanowieniem Sgdu Okregowego z 14 grudnia 2010 r. postepowanie zostalo zawieszone w stosunku do A. Z. (1),
nieznajomo$¢ adresu tej pozwanej uniemozliwiala bowiem nadanie sprawie biegu. Postanowieniem z dnia 7 listopada
2011 r. zawieszone postepowanie zostalo nastepnie podjete. W odpowiedzi na pozew z dnia 19 grudnia 2011 r.,
A. Z. (1) wnosila takze o oddalenie powodztwa. Przylaczajac sie do argumentacji pozwanego wydawcy, podnosila
ponadto, ze jako redaktor naczelna czasopisma (...), nie miala wplywu jego reklame. Nie powinna tym samym
odpowiada¢ za skutki emisji reklamy w prasie i telewizji. Pismem z dnia 12 czerwca 2012 r., nastepnie za$ pismem
z dnia 31 pazdziernika 2012 r., powodowie aktualizowali stanowisko w odniesieniu do A. Z. (1). W dalszych pismach
procesowych oponowali przeciwko réznicowaniu odpowiedzialno$ci wydawcy i redaktor naczelnej, nie dopatrywali
sie bowiem w art. 38 prawa prasowego podstaw do réznego traktowania wydawcy i osoby zajmujacej stanowisko
redaktora naczelnego.

Wyrokiem cze$ciowym z dnia 25 maja 2012 r., wydanym w stosunku do pozwanego wydawcy i M. M., Sad Okregowy
uwzglednil powddztwo w znacznej cze$ci w stosunku do pozwanego wydawcy. Wobec M. M. zadania powodow zostaly
natomiast oddalone w caloSci. Ustalone bowiem w tej sprawie zostalo, ze pomimo ujawnienia we wlasciwym rejestrze
w charakterze reaktora naczelnego czasopisma (...), M. M. nie pekila tej funkcji. Sad Okregowy nie orzekl natomiast
w tym wyroku o kosztach procesu. W wyniku cze$ciowego uwzglednienia apelacji tych pozwanych, wyrokiem z dnia
4 grudnia 2012 r., wydanym w sprawie IA Ca 700/12, Sad Apelacyjny zmienil zaskarzony wyrok przez nakazanie
wydawcy opublikowanie o§wiadczenia na 6smej stronie wskazanego czasopisma oraz jednokrotnie na antenie stacji
(...). Oddalit natomiast dalej idace zadania co do nakazania wydawcy opublikowania o§wiadczenia, takze na antenie
stacji (...) oraz P.. Oddalil ponadto Zadanie zasadzenia na rzecz powddki zado$éuczynienia przenoszacego kwote
20000 7zt i uwzglednil odsetki ustawowe od kwoty 20000 zl, zasadzonej od powddki, oraz od zado$éuczynienia
w kwocie 10000 zl, zasadzonego na rzecz powoda za okres poprzedzajacy wydanie zaskarzonego wyroku. Nie
ingerujac ponadto w tre$¢ oSwiadczenia zawartego w zaskarzonym wyroku, w dalszym zakresie Sad Apelacyjny
oddalit obie apelacje oraz zniost wzajemnie pomiedzy stronami koszty postepowania apelacyjnego. W uzasadnieniu
wydanego wyroku wskazal na argumenty przemawiajace za zasadno$cig powodztwa. Dopatrzyl sie bowiem powaznego
naruszenia zasad rzetelnoSci oraz starannosSci dziennikarskiej przy przygotowaniu do druku artykulu dotyczacego
zwigzku powoddw, ktéry zostal opublikowany w czasopiSmie z dnia 4 czerwca 2009 r. Uznal wiec, ze wydawca
ponosi odpowiedzialno$¢ przewidziang art. 24 k.c. za naruszenie prawa obojga powod6w do wizerunku, w powolanym



artykule zostaly bowiem uzyte takze zdjecia wykonane z ukrycia w okoliczno$ciach $cisle prywatnych, na publikacje
ktorych powodowie nie wyrazili zgody. Podanie ponadto niesprawdzonych i niezgodnych z prawda informacji o

rozpadzie zwigzku powoddw z przyczyn zwigzanych z ujawnieniem wskazanej w artykule afery ,,S.”, naruszalo, jak
wskazal Sad Apelacyjny, dobre imie powodéw i uzasadnialo uwzglednienie powddztwa. Publikacja artykulu, jak
tez wykorzystanie tych informacji oraz wizerunkéw powodoéw w prasowej i telewizyjnej reklamie czasopisma (...),
naruszala bowiem wskazane dobra osobiste powoddw. Pozwani nie zaskarzyli wyroku Sadu Apelacyjnego z dnia 4
grudnia 2012 r. Postanowieniem z dnia 24 paZdziernika 2013 r., I CSK 38/13, Sad Najwyzszy odmoéwil natomiast
przyjecia do rozpoznania skargi kasacyjnej powodéw od wskazanego wyroku.

W dalszych pismach i zalagcznikach do protokolu rozprawy z dnia 10 lipca 2013 r. powodowie podtrzymywali swoje
pierwotne zadania wobec pozwanej i wskazywali na pelny zakres odpowiedzialnosci redaktor naczelnej nie tylko za
publikacje artykutu z 4 czerwca 2009 r., ale tez za bezprawne wykorzystanie wizerunkow i nieprawdziwych informacji
o zwigzku powodow w reklamach telewizyjnych oraz prasowych czasopisma (...) oraz w Internecie (k: 995). W pi$émie
z dnia 25 lutego 2013 r. pozwany wydawca informowal Sad Okregowy o wykonaniu prawomocnego rozstrzygniecia,
ktore zostalo w tej sprawie wydane po cze$ciowym tylko uwzglednieniu apelacji, wyrokiem Sadu Apelacyjnego z dnia
4 grudnia 2012 r., w tym o zaplaceniu na rzecz obojga powod6w nalezno$ci z tytulu zasadzonych zado$¢uczynien. W
dniu 10 lipca 2013 r. rozprawa przed Sadem Okregowym zostala zamknieta. W dniu 18 lipca 2013 r. doszlo jednak do
jej ponownego otwarcia, Sad Okregowy dostrzegl bowiem, ze nie zostaly w tej sprawie rozstrzygniecie koszty procesu
pomiedzy powodami a wydawca oraz M. M., ktorych zawiadomil o nastepnym terminie rozprawy i przyjal zestawienie
kosztow poniesionych przez pozwane wydawnictwo.

Wyrokiem z 19 grudnia 2013 r. Sad Okregowy nakazal A. Z. (1) opublikowanie w ramce na 6smej stronie czasopisma
(...) , czarna czcionka pogrubiona Times New Roman 14, na bialym tle, na calg strone, w jednym z dwoch
najblizszych numeréw tego czasopisma, po uprawomocnieniu sie tego wyroku, przeprosin: ,, Redaktor Naczelny
czasopisma (...) - A. Z. (2) — przeprasza Paniag K. W. i Pana T. K. za bezprawne opublikowanie na lamach (...)Ich
wizerunkéw i nieprawdziwych informacji dotyczacych Ich zycia prywatnego i naruszajacych Ich dobre imie, a takze
wykorzystanie tych wizerunkdéw i informacji w reklamie telewizyjnej i prasowej czasopisma (...) Niniejsze przeprosiny

sa publikowane w wyniku przegranego procesu sadowego. Redaktor Naczelny czasopisma (...) ), Sad Okregowy
nakazal takze pozwanej opublikowanie przytoczonego o§wiadczenia na stronie internetowej (...) w terminie 7 dni

od dnia uprawomocnienia sie wyroku, jak réwniez jego wyemitowanie na antenie (...) w terminie 21 dni od daty

prawomocnosci wyroku poprzez jego umieszczenie w pasmie reklam pomiedzy godz. 18(°® a godz. 22(°°’

najmniej 30 sekund na opisanej planszy reklamowej. Ponadto Sad Okregowy zasadzil od pozwanej kwote 20000 zi

na co

na rzecz powddki i kwote 10000 zl na rzecz powoda tytulem zado$c¢uczynienia. W obu wypadkach zastrzeg} solidarna
odpowiedzialno$¢ pozwanej z pozwanym wydawca w zakresie kwot zasadzonych w prawomocnej czesci wyroku Sadu
Okregowego z dnia 24 maja 2011 r. W pozostalym zakresie powddztwo przeciwko A. Z. (2) zostalo oddalone. W
kolejnym punkcie Sad Okregowy zasadzil natomiast od powod6éw na rzecz M. M. kwote 7560 z} tytulem zwrotu kosztow
procesu i oddalil wniosek powodéw o dalszg czesé¢ kosztow procesu w stosunku do M. M.. Ponadto Sad Okregowy
wzajemnie znidst pomiedzy stronami koszty zastepstwa procesowego przed sadem pierwszej instancji. W kolejnym
punkcie zasadzil od pozwanej na rzecz powoda kwote 900 z} tytulem zwrotu czesci oplaty od pozwu. W nastepnym
punkcie zasadzil od pozwanej na rzecz powodki kwote 1400 zl z tego samego tytutu. W punkcie jedenastym zasadzil
ponadto od pozwanego wydawcy na rzecz powoda kwote 760 zl tytulem czeSci oplaty od pozwu. W przedostatnim
punkcie zasadzil od wydawcy na rzecz powodki kwote 1200 zl z tego samego tytulu. W ostatnim za$ punkcie wydanego
wyroku, Sad Okregowy zasadzil od powoddéw na rzecz pozwanego wydawcy kwoty po 2970 z} tytulem zwrotu kosztow
zastepstwa procesowego w postepowaniu kasacyjnym.

Na podstawie zebranych dowodéw, Sad Okregowy ustalil, ze powodowie udzielali wywiadow, w ktérych publicznie
naswietlali swoj zwiazek i szczegdly ze swojego zycia prywatnego, jako osoby publiczne odpowiadali w ten sposob na
zainteresowanie opinii publicznej. Wedlug ustalen Sadu Okregowego, w dniu 4 czerwca 2009 r. w dwutygodniku ,,(...)

G, wydawanym przez (...) Spolka z o.0. spotke komandytowa w W., na stronach od 6smej do dwunastej, ukazal



sie artykut ,, (...) ) ktory dotyczyl wzajemnych relacji powodéw. Przedstawiona zostala w nim sugestia dotyczaca
rozstania powodow z przyczyn zwigzanych z ujawnieniem przez media afery S. , zwigzanej z organizowaniem
przez firme powoda wielu szkolenn dla pracownikdéw banku, w ktérym powddka zajmowala stanowisko w kadrze
zarzadzajacej. W artykule, jak wskazal Sad Okregowy, przedstawione zostato spotkanie w podrzednym lokalu, podczas
ktérego powodowie zachowywali sie obco i osobno udali sie do swoich oddzielnych miejsc zamieszkania. Pojawila
sie ponadto sugestia, wedlug ustalenn Sadu Okregowego, jakoby ze wzgledu na pozycje zawodowa powddki, nie za$ z
powodow uczuciowych, powdd nawigzal z powddka bliska znajomo$é, oraz by z powod6w finansowych kontynuowal
zwiazek, dzieki ktéremu mogl zostaé¢ przez powoddke wprowadzony do wielkiego businessu. Zwiazek ze powodem,
wedhlug informacji podanych w artykule, mial natomiast powodce schlebia¢, powdd byl bowiem znanym prezenterem
telewizyjnym i osoba o szerokich kontaktach w §rodowisku show businessu. Publikacja nawigzywala do innych
artykulow, ktore dotyczyly zwigzku powodow i ujawnienia wskazanej afery. Opatrzona byla ponadto zdjeciami powod
z restauracji i innych zdarzen z zycia prywatnego. Dwa zdjecia byly natomiast wykonane w okresie wecze$niejszym
za zgoda powoddéw. Zostaly wiec zakupione przez pozwanego wydawce, jak ustalilt Sagd Okregowy. Temat zostal
wyeksponowany na tytulowej stronie czasopisma (...) w dnia 4 czerwca 2009 r., na ktérej ukazane zostalo jedno ze
zdje¢ powodow. Na okladce znalazl sie zwrot ,, (...). Sad Okregowy ustalit ponadto, ze przed wydaniem wskazanego
czasopisma, jego reklamy ukazaly sie w telewizji i innych mediach. Wskazal w szczegolno$ci, ze w reklamach,
takze telewizyjnych, prezentowana byla strona tytulowa czasopisma (...) z dnia 4 czerwca 2009 r. Wedlug Sadu
Okregowego, artykul zawieral nieprawdziwe informacje o rzekomym rozstaniu powodéw, zwigzek ktorych nie rozpadt
sig, lecz trwal. Powodowie w dalszym ciagu spotykali sie w p6Zniejszym okresie. Zostali natomiast narazeni na
reakcje ze strony réznych oséb, w tym swoich znajomych, cze$¢ ktérych nie uznala publikacji za prawdziwa. Z
negatywnymi komentarzami i opiniami, jak ustalil Sad Okregowy, spotykal sie zwlaszcza T. K.. Byl bowiem w
licznych wypowiedziach postrzegany jako osoba cyniczna, ktora wykorzystata uczucia powodki dla wlasnych korzysSci
finansowych. Powod wzbudzal wiec antypatie czytelnikéw. Czul z tego powodu rozgoryczenie, ponizenie i zloé¢. Z
kolei powddka, jak ustalil Sad Okregowy, spotykala sie z po publikacji tego artykulu z oznakami ,, pseudowspolczucia

() powodu postawy partnera. Miala klopoty zawodowe, odczuwala przykro$c i ponizenie. Natezenie emocji bylo

poréwnywalne ze stanami depresyjnymi, zwlaszcza ze artykul z 4 czerwca 2009 r. ukazal sie w trudnym dla powodow
okresie, ktory byl zwigzany z medialnym zainteresowaniem wskazana afera i utrata pracy. Sad Okregowy ustalil, ze
przed publikacjg wskazanego artykulu, nikt nie zwracal sie do powodow o zgode na jego wydanie, ani na wykorzystanie
w nim prywatnych zdjeé¢, na opublikowanie ktérych powodowie nie wyrazali zgody. Nie zostali tez poproszeni, jak
wskazal Sad Okregowy, o potwierdzenie okolicznosci zakonczenia swojego zwiazku, ani tez na jego opublikowanie,
takze na stronie internetowej wskazanej w tresci wyroku. Sad Okregowy ustalil, ze w dacie publikacji artykulu, A. Z.
(1) byla redaktorem naczelnym czasopisma (...) .

Oceniajac znaczenie dokonanych ustalen, Sad Okregowy uznat zadanie za czeSciowo uzasadnione w stosunku do
A. Z. (1). Dopatrzyl sie przede wszystkim podstaw do uwzglednienia powbdztwa opartego na art. 24 i art. 448
k.c. co od zasady. Uznal bowiem, ze publikacja spornego artykulu w sposoéb bezprawny naruszala wskazane w
pozwie dobra osobiste powod6w, pozwana natomiast nie wykazala, aby zachodzily okolicznosci wytaczajace zasadno$é
zadania opartego na powolanych przepisach tak w zakresie niemajatkowej, jak tez majatkowej odpowiedzialnoSci
redaktora naczelnego, wynikajacej z art. 38 ust. 1 prawa prasowego, zwlaszcza ze dobre imie, nawet 0s6b publicznych,
jest warto$cia, ktoérej ochrony dotyczy takze art. 30, 47 i 51 Konstytucji RP, art. 12 Powszechnej Deklaracji
Praw Czlowieka, art. 16, 17 i 18 Miedzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych oraz art. 5 i 8
Konwencji o Ochronie Praw Czlowieka i Podstawowych Wolnosci. Sad Okregowy uznal, Ze naruszenie prywatnosci
i dobrego imienia moze zosta¢ dokonane podaniem w publikacji prasowej nieprawdziwych informacji i wyrazeniem
nieusprawiedliwionych ocen osoby poddanej nieuprawnionej krytyce i jednoznacznie negatywnych sugestii, ktérych
sie dopatrzyt w spornym artykule z 4 czerwca 2009 r. wobec obojga powodow, w szczegdlnosci w przedstawieniu
niezgodnej z rzeczywisto$cig tezy, jakoby afera, na tle ujawnienia ktérej ten artykul zostal opublikowany, stanowila
przyczyne rozpadu zwiazku powodow, jak rowniez w przypisaniu powodowi niskich pobudek, ktére mialy przyswiecac
nawigzaniu znajomosci z powodka, mogacych §wiadczyé o materializmie powoda i préznosci powddki, ktéra w ten

G)

sposob chciala ,, przystapi¢ do Swiata celebrytow “~. Dopatrujac sie w art. 24 k.c. domniemania bezprawnosci dzialania



naruszajacego dobra osobiste powoddéw, Sad Okregowy uznal, ze pozwana nie wykazala zadnych okolicznosci, ktore
by wylaczaly odpowiedzialno$¢ redaktora naczelnego za wykorzystanie wizerunku powodéw w tresci publikacji oraz
w jego reklamach telewizyjnych i prasowych. Nie zostalo w szczegblno$ci udowodnione, aby pomimo pelienia w
istotnym dla sprawy okresie funkeji redaktora naczelnego czasopisma (...) , pozwana nie miala wplywu na tresé
materialow, ktére zostaly przygotowane z naruszeniem zasad starannosci i rzetelnoSci dziennikarskiej, wynikajacych
z art. 12 prawa prasowego. Uznaé¢ wiec nalezato, wedlug Sadu Okregowego, ze pozwana jako redaktor naczelna
wskazanego czasopisma, akceptowala publikacje materiatu, ktéry naruszat dobre imie i wizerunek powodow, zawieral
bowiem informacje nieprawdziwe o rozstaniu powoddw oraz nieuprawnione oceny o motywach, ktore przyswiecaly
nawigzaniu bliskiej znajomos$ci pomiedzy powodami, ktore zostaly uznane za niskie. Wyrazenie takich ocen narazato
powodow na krytyke i podwazalo korzystny ich odbidr przez opinie publiczna, w tym czytelnikow tego czasopisma,
w ktéorym artykul sie ukazal. Wedlug Sadu Okregowego, publikacja przekraczala granice dozwolonej krytyki,
nakierowana byla natomiast na zamiar wywolania zainteresowania wéréd czytelnikow sensacyjnym materialem, ktory

»)

dotyczyt ,, upadku zwigzku znanej i bogatej pary G) nie dotyczyl natomiast sfery zawodowej, z ktorej powodowie byli

) jak wskazal Sad Okregowy, mialo charakter tylko

znani w najwiekszym stopniu. Odwolanie sie do tzw. afery ,, S. (
pretekstu do opisania faktu rzekomego rozstania powod6éw. Dostrzegajac, ze w okresie wczeSniejszym powodowie
informowali opinie publiczna o zwiazku, nie sprzeciwiali sie ponadto podnoszeniu tego tematu w innych publikacjach,
Sad Okregowy zwr6cil uwage na starania powodow zwigzane z podawaniem tylko pozytywnych relacji osobistych.
Nie ustalil natomiast, aby powodowie godzili sie na przekazywanie tak negatywnych informacji o swoim zwiazku,
zwlaszcza nieprawdziwych twierdzen o jego rzekomym zakoniczeniu. Sad Okregowy nie doszukal sie ponadto postaw
do przyjecia, ze bezprawno$¢ publikacji zostala wylaczona prawem do informowania opinii publicznej o negatywnych
faktach z zycia oséb publicznych oraz realizacja funkcji medidéw zwiazana z udzielaniem takich informacji swoim
czytelnikom. Nie podwazajac podstawowej funkeji prasy, Sad Okregowy uznal, ze sporny artykul zostal przygotowany
w sposéb naruszajacy zasady rzetelno$ci i etyki dziennikarskiej, obserwacje poczynione w trakcie opisanego w
jego tresci spotkania powodow, nie zostaly bowiem w ogodle potwierdzone, ani zweryfikowane innymi zdarzeniami.
Zdjecia uzyte w tresci tej publikacji zostaly natomiast wykonane z ukrycia, nie wiazaly sie z zawodowa dzialalnoscia
powoddw, ktory nie zostali poproszeni o komentarz, ani zapytani o zgode na ich wykorzystanie. Prowadzenie
przez powodow dzialalnosSci bedacej przedmiotem weze$niejszego zainteresowania mediéw, nie pozbawia zadnego
z powodéw, zdaniem Sgdu Okregowego, ochrony w zakresie dotyczacym faktow, na ujawnienie ktorych powodowie
nie wyrazali zgody, nie uchyla ponadto takze odpowiedzialnoSci pozwanej za podanie nieprawdziwych informacji o
zwiazku powoddw i nieuprawnionych ocen o przyczynach nawigzania przez powodow bliskiej znajomosci, oraz za
wykorzystanie zdje¢ wykonanych z ukrycia.

Odnoszac sie do zasadnoSci zagdania opartego na art. 24 k.c., przy uznaniu zasady odpowiedzialnoSci pozwanej za
naruszenie dobr osobistych powodow, Sad Okregowy dopatrzy? sie tylko podstaw do ingerencji w jego lokalizacje i
wielko$¢ ogloszenia, ktére powinno byl adekwatne do miejsca oraz rozmiaréw publikacji. Konieczne bylo bowiem,
jak wskazal Sad Okregowy, zachowanie zasady proporcjonalno$ci zastosowanego sposobu ochrony przewidzianej tym
przepisem. Dysponujac pierwotng wersja teksu przeprosin, w zakresie ktorej zadanie pozwu nie zostalo cofniete, oraz
wersjami podanymi w pismach z 15 czerwca 2012 r. i 31 pazdziernika 2012 r., Sad Okregowy uwzglednil z ich tresci
takie elementy, zasadno$é zamieszczenie w ostatecznej wersji przeprosin ktorych wynikala z ustalenn dokonanych w
tej sprawie i uwzglednienia racji, na ktére zasadnie powolywali sie powodowie. Za uzasadnione Sad Okregowy wiec
uznat nalozenie na pozwang obowiazku przeproszenia powodow nie tylko za wykorzystanie wizerunkéw powodéw w
treéci spornego artykuhu, ale rowniez w jego reklamie telewizyjnej i prasowej, poprzez opublikowanie teksu uznanego
przez Sad Okregowy za adekwatny do okolicznoSci sprawy tak w czasopiSmie (...), jak réwniez na wskazanej w
pozwie stronie internetowej oraz w telewizji. Sad Okregowy nie podzielil tym samym stanowiska, jakoby pozwana
nie miala wyplywu na reklame czasopisma oraz by nie mogta ponosi¢ odpowiedzialnoSci przewidzianej art. 38 prawa
prasowego za dzialanie podejmowane tylko przez wydawce. Wedlug Sadu Okregowego, pelnigc funkcje redaktora
naczelnego i wykonujgc czynnoéci okreslone art. 25 prawa prasowego, pozwana musiala sie liczy¢ ze skutkami
telewizyjnej i prasowej reklamy czasopisma. Nie moze wiec uchyla¢ sie od odpowiedzialno$ci przewidzianej art. 38
prawa prasowego. Za wystarczajace Sad Okregowy uznal natomiast nalozenie na pozwang obowiazku jednorazowego



opublikowania przeprosin w czasopi$mie (...), jednakze nie na jego okladce, jak zadali powodowie, lecz na stronach
odpowiadajacych miejscu opublikowania artykulu z dnia 4 czerwca 2009 r., zwlaszcza ze zdjecie uzyte na okladce nie
zostalo wykonane z ukrycia. Miejsce, w ktorym sporny artykul byt dostepny w Internecie, §wiadczylo o uprawnieniu do
jego przedruku na stronach internetowych. Zachodzily tym samym podstawy, wedtug Sadu Okregowego, do nalozenia
na pozwang obowiazku opublikowania przeprosin na tej samej stronie internetowe;j. Za cze$ciowo tylko uzasadnione
Sad Okregowy uznal tez zgdanie majatkowe oparte na art. 448 k.c. w wysoko$ci odpowiadajacej kwotom, ktére zostaly
uprzednio zasadzone od pozwanego wydawcy. Sad Okregowy doszukal sie przy tym podstaw do zastrzezenia solidarnie
odpowiedzialno$ci pozwanej z wydawca w zakresie kwoty 20000 zl, zasagdzonej na rzecz powddki wyrokiem Sadu
Okregowego z dnia 25 maja 2011 1., oraz w zakresie kwoty 10000 zl, ktéra zostala tym wyrokiem zasadzona na
rzecz powoda. Roszczenia o zasgdzenie na rzecz powoddw wiekszych zado$¢uczynien z art. 448 k.c. Sad Okregowy
uznat za pozbawione podstaw. W zakresie przenoszacym podane kwoty zadanie z tego przepisu zostalo uznane
za bezzasadne. Sad Okregowy wskazal, ze przyznane zado$éuczynienie w pelni kompensowato krzywde powodow.
Wskazal ponadto, ze jej zakres zostal ograniczony przez uprzednie wykonanie przez pozwane wydawnictwo obowiazku
publikacji oswiadczenia, tre$¢ ktérego zostal ustalona ostatecznie w wyroku Sadu Apelacyjnego z dnia 4 grudnia
2012 r., wydanym w sprawie IA Ca 700/12. O odsetkach od zasadzonych kwot Sad Okregowy orzekl na podstawie
art. 481 k.c. O kosztach procesu rozstrzygnat natomiast zgodnie z art. 100 i art. 98 k.p.c. i przy zastosowaniu art.
26 ust. 1 pkt 3 i art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sadowych w sprawach cywilnych i § 11
ust. 1 pkt 2 z zw. z § 6 pkt 7 rozporzadzenia Ministra Sprawiedliwos$ci z 28 wrzeSnia 2002 r. w sprawie oplat za
czynnoS$ci radcoOw prawnych i ponoszenia przez Skarb Panstwa kosztéw pomocy prawnej udzielonej przez radce
prawnego ustanowionego z urzedu. Uwzglednione zostaly stawki minimalne za udzial w tej sprawie zawodowych
pelnomocnikéw. Ustalone takze zostalo, ze powdd wygral sprawe o zadoSéuczynienie w 10%, ze roszczenie powodki
z art. 448 k.c. zostalo uwzglednione w 20 % oraz ze oboje powodowie wygrali te sprawe w czeéci dotyczacej 70%
zadanej ochrony niemajatkowej. Uznajac, ze zakresem rozpoznania i rozstrzygniecia nalezalo objaé takze rozliczenie
kosztoéw procesu pomiedzy powodami a pozwanym wydawnictwemi (...), w wyroku Sad Okregowy zamie$cil stosowne
rozstrzygniecia przez obcigzenie powoddw caloscia kosztoéw procesu poniesionych przez M. M. oraz stosunkowe
rozliczenie kosztow pomiedzy pozwanym wydawnictwem a powodami. W tym zakresie Sad Okregowy przyjal, ze
powodowie przegrali sprawe o majatkowe roszczenia w podanej czeSci procentowej oraz ze wygrali proces w zakresie
50 % roszczenia niemajatkowego.

Apelacje od wyroku Sadu Okregowego wniosla A. Z. (1). Zakres apelacji pozwanej obejmowal punkty od pierwszego
do piatego, jak tez punkt 6smy, dziewiaty i dziesiaty. We wnioskach apelacji pozwana zadala zmiany tej cze$ci wyroku
Sadu Okregowego poprzez oddalenie powodztwa oraz obcigzenie powdd poniesionymi kosztami procesu za obie
instancje, ewentualnie uchylenie jego zaskarzonej czeéci i przekazanie sprawy w tym zakresie do ponownego jej
rozpoznania oraz rozstrzygniecia przez Sad Okregowy o kosztach postepowania apelacyjnego. Apelacja pozwanej
zostala oparta na zarzucie naruszenia przez Sad Okregowy art. 233 § 1 k.p.c. przez sprzeczne z zasadami oceny
dowodow przyjecie, ze w spornym artykule pozwana postuzyla sie nieprawda; oparcie sie w tym zakresie na zeznaniach
powodow i pominiecie okoliczno$ci dokonania przez wydawce zaplaty naleznoSci zasagdzonych na rzecz powodéw
wyrokiem czeSciowym Sgdu Okregowego 25 maja 2011 1., czeSciowo zmienionym przez wyrok Sadu Apelacyjnego
z dnia 4 grudnia 2012 r., w sprawie IA Ca 700/12; nieuprawnione przyjecie, ze pozwana miala wplyw na reklame
czasopisma i wyrazila zgode na publikacje spornego artykulu na stronach internetowych; wadliwe ustalenie, ze
powodowie doznali znacznej dolegliwo$ci w zwigzku z publikacja artykulu oraz ze zachodzil zwiazek przyczynowy
pomiedzy krzywda powodow a trescia spornego artykulu. Nastepny zarzut dotyczyl naruszenia art. 328 § 2 k.p.c.
polegajacy na zaniechanie wskazania w uzasadnieniu wyrok wystarczajacych podstaw naruszenia przez pozwang
dobrego imienia i godno$ci powodoéw oraz brak szczegdlowego wyliczenia kosztow procesu, rozliczenie ktérych
naruszalo art. 100 w zw. z art. 98 k.p.c., zostalo bowiem oparte nie tylko na zastosowaniu zasady stosunkowego ich
rozliczenia, ale réwniez wzajemnego zniesienia kosztow zastepstwa procesowego, przy pominieciu czesci kosztéw
poniesionych przez pozwana w sposoéb nieuzasadniony wynikiem sprawy, oraz zastosowaniu zasady stosunkowego
rozliczenia czeSci kosztow zamiast caloéci wydatkow zwigzanych z przebiegiem i wynikiem postepowania, w ktorym
tylko nieznaczna cze$¢ majatkowych roszczenn powoddéw zostala uwzgledniona przez Sad Okregowy. Ostatni zarzut
naruszenia prawa procesowego dotyczyl nadania wyrokowi niewlasSciwej. Pozwana zarzucila Sadowi Okregowemu



naruszenie art. 14 i 54 Konstytucji RP przez nieuwzglednienie zasady prawa do informacji i swobody prasy oraz
przyjecie rozszerzajacej interpretacji wyjatku dotyczacego ochrony informacji prywatnych osé6b publicznych. Kolejny
zarzut odnosil sie do naruszenia przez Sad Okregowy art. 24 w zw. z art. 23 k.c. poprzez bezzasadne uznanie,
ze sporny artykul naruszal godno$¢, dobre imie, prawo do prywatnosci i wizerunek powoddéw oraz ze powddztwo
oparte na tych przepisach zaslugiwalo na uwzglednienie poprzez udzielenie powodom ochrony takze przez nakazanie
pozwanej opublikowania treéci o§wiadczenia zawartego w zaskarzonym wyroku réwniez w Internecie oraz w telewizji,
wynikajace z pominiecia, ze pozwana jako redaktor naczelna pisma, nie odpowiadala za jego reklame w mediach,
ani za jego publikacje na stronie internetowej wskazanej przez Sad Okregowy, czyli zastosowanie nieadekwatnych
do okoliczno$ci, jak tez nieproporcjonalnych do zdarzenia, Srodkéw ochrony niemajatkowej w stosunku do osoby,
ktbra nie pelni aktualnie tej funkeji i nie odpowiada za wykorzystanie wizerunku i informacji o powodach w reklamie
czasopisma (...). Nastepny zarzutu dotyczyl naruszenia przez Sad Okregowy art. 12 prawa prasowego poprzez uznanie,
Ze oceny, opinii i pytania zawarte w artykule poddaja sie ocenie pod katem ich prawdziwosci i sprzeczne z art. 14
ust. 6 w zw. z art. 1 prawa prasowego przyjecie, ze pozwana naruszyla prawo do prywatnos$ci powoddéw, wynikajace z
pominiecia, ze tre$¢ artykutu dotyczyla publicznej dzialalno$ci powoddw, a jej przedstawienie w prasie odpowiadato
interesowi publicznemu, stanowilo takze realizacje prawa obywateli do spolecznej krytyki i kontroli. Kolejne zarzuty
dotyczyly naruszenia art. 25 ust. 114 w zw. z art. 7 ust. 2 pkt 7 prawa prasowego poprzez wadliwe przyjecie, ze redaktor
naczelny czasopisma odpowiada za jego reklame i wyraza zgode na przedruk artykutu i sprzeczne z art. 38 ust. 1 prawa
prasowego w zw. z art. 366 Kk.p.c. zasadzenie od pozwanej nalezno$ci, ktore zostaly zaspokojone w toku postepowania
przez pozwane wydawnictwo jako dluznika solidarnego. Nastepny zarzut dotyczyl naruszenia art. 41 prawa prasowego
przez wadliwe nieuznanie tresci artykulu za przejaw usprawiedliwionej krytyki dziatalno$ci oséb publicznych, stuzacej
jawnoS$ci zycia publicznego oraz spolecznej kontroli takich oséb. Przedostatni zarzut odnosit sie do naruszenia przez
Sad Okregowy art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przez wadliwe uznanie, ze pozwana
miala obowiagzek uzyskac zgode powodow na uzycie zdje¢ wykorzystanych w artykule, w tym zdjecia zamieszczonego
na okladce, wynikle z pominiecia, ze wizerunki powodéw byly utrwalone w miejscach publicznych. Ostatni zarzut
apelacji dotyczyt naruszenia przez Sad Okregowy art. 448 w zw. z art. 24 k.c. poprzez uznanie, ze naruszenie dobr
osobistych powodow i stopienn doznanej przez nich krzywdy uzasadnialy obciazenie pozwanej obowigzkiem zaplaty
nalezno$ci pienieznej przewidzianej powolanym przepisem w wysokoS$ci okres$lonej przez Sad Okregowy.

Podczas rozprawy apelacyjnej powodowie wnosili o oddalenie apelacji w caloéci i obcigzenie pozwanej kosztami
postepowania apelacyjnego.

Sad Apelacyjny zwazyl, co nastepuje:

Apelacja pozwanej zastugiwala na uwzglednienie w nieznacznym tylko zakresie dotyczacym ochrony niemajatkowej,
udzielonej powodom przez Sad Okregowy. W czeéci dotyczacej ochrony majatkowej z ar. 448 k.c. byla zasadna w
calodci i w tym zakresie zaslugiwala na uwzglednienie. Cze$ciowo byta takze uzasadniona w zakresie odnoszacych
sie do rozliczenia kosztéw procesu miedzy powodami a pozwana A. Z. (1). W pozostalym zakresie, w szczegolnoSci
dotyczacym zasady odpowiedzialno$ci pozwanej z art. 24 k.c. w zw. z art. 38 prawa prasowego oraz zakresu i sposobu,
w jakim zostala ona udzielona przez Sad Okregowy, apelacja pozwanej nie zaslugiwala na uwzglednienie. W trzech
elementach byla oczywiécie uzasadniona.

Uprawnienie sadu dokonywania w sprawach o ochrone dobr osobistych koniecznej ingerencji w tres¢ o§wiadczenia
objetego zadaniem pozwu, rowniez w sprawie, w ktérej strona poszukujgca ochrony z art. 24 k.c., przedstawia
rézne warianty przeprosin i modyfikuje pierwotng propozycje w toku postepowania, nie sktadajac ponadto jasnego
o$wiadczenia o cofnieciu pierwotnego zadania, nie moze budzi¢ zadnych watpliwosci. Konieczno$é korzystania ze
wskazanego uprawnienia byla wielokrotnie uznawana przez Sad Najwyzszy, w szczegdlno$ci w wyrokach z dnia
22 grudnia 1997 r., II CKN 546/97; z dnia 14 maja 2003 r., I CKN 463/01; z dnia 7 stycznia 2005 r. IV CK
413/04; z dnia 11 stycznia 2007 r., IT 392/06; z dnia 13 kwietnia 2007, I CSK 28/07; z dnia 10 wrzeénia 2009
r., V CSK 64/0. Aktywna rola sadéw orzekajacych w takich sprawach moze by¢ podstawa nalozenia na pozwana
obowigzku opublikowanego odmiennej tre$ci osSwiadczenia, a nawet zastosowania innej czynno$ci, jezeli jest ona
adekwatny do udzielenia powodowi ochrony przewidzianej art. 24 k.c. we wlasciwym jej zakresie i w odpowiedni



sposob, pozostajacy w granicach przedmiotu sprawy oraz zakresu podstawy faktycznej zadania. Stanowisko takie
Sad Najwyzszy przyjal w szczego6lnosci w wyroku z dnia 18 lutego 2005 r., IV CSK 519/04, w wyroku z dnia 17
wrze$nia 20014 r. wskazal natomiast, ze wskazane zasady orzekania w sprawach o naruszenie dobr osobistych
nie naruszaja art. 321 § 1 k.p.c. W rozpoznawanej sprawie zarzut naruszenia wskazanego przepisu nie zostal
podniesiony w apelacji. W tym zakresie nie mozna bylo wiec wykonaé z urzedu kontroli instancyjnej ponad zarzutu
podniesione w apelacji w zakresie naruszenia prawa procesowego. Zawarty w niej natomiast zostal zasadny zarzut
pominiecia przez Sad Okregowy okoliczno$ci zaprzestania peklienia przez A. Z. (1) funkeji redaktora naczelnego
czasopisma (...) , ktéra zostala w tej sprawie wykazana i nie byla kwestionowana przez powodéw na koncowym
etapie postepowania. Podzielajac zasadno$¢ wskazanego zarzutu, zgodzi¢ sie tez nalezalo ze skarzaca, ze wskazana
okoliczno$¢ nie zostala odzwierciedlona w treSci o§wiadczenia, obowigzek opublikowania ktorego zostal nalozony na
A.Z. (1) w zaskarzonym wyroku. Sad Okregowy nie wywiazal sie wiec w tym zakresie z obowiazku dostosowania tresci
o$wiadczenia z art. 24 k.c. do faktu, na ktéry pozwana zasadnie powolywala sie w apelacji. Zarzut naruszenia tego
przepisu we wskazanym zakresie zastlugiwal wiec na uwzglednienie. Nalozenie na pozwana obowiazku opublikowania
o$wiadczenia zawierajacego informacje nieaktualne, w szczegdlnoSci mogace wprowadzac odbiorce w blad w zakresie
dotyczacym osoby skladajacej o§wiadczenie, moze wrecz podwazaé¢ wydzwiek i skutek udzielenia powodom ochrony
przewidzianej powolanym przepisem, w szczegblnoSci w odbiorze oso6b dysponujacych aktualna wiedza dotyczaca
osoby zajmujacej obecnie stanowisko redaktora naczelnego czasopisma (...) . Zadanie sformulowane z pominieciem
okoliczno$ci odwolania pozwanej ze stanowiska, nie pozbawialo pozwanej legitymacji w rozpoznawanej sprawie. Od
poczatku postepowania, takze w stosunku do A. Z. (1), podniesione bylo bowiem twierdzenie dotyczace pelnienia
funkcji redaktora naczelnego gazety w istotnym dla sprawy okresie. W wyroku z dnia 2 grudnia 2010 r., I CSK
11/2010 zostalo bowiem przesadzone przez Sad Najwyzszy, ze odpowiedzialno$¢ przewidziang art. 38 ust. 1 prawa
prasowego podnosi osoba pelniaca wskazana funkcje w okresie publikacji czasopisma, w tresci ktorego ukazal sie
material prasowy naruszajacy dobra osobiste strony poszukujacej ochrony przewidzianej tym przepisem. Odwolanie
pozwanej z funkcji nie moglo wiec uzasadnia¢ oddalenia zadania. Uzasadnialo natomiast jego zmiane przez wskazanie,
ze obowiazkiem podania do wiadomos$ci o$wiadczenia zawartego w wyroku wydanym na podstawie powolanych
przepiséw objety jest byly redaktor naczelny, nie zas osoba aktualnie zajmujaca to stanowisko. Zachodzila tym samym
konieczno$¢ uwzglednienia apelacji w podanym zakresie poprzez zmiane punktu pierwszego i trzeciego zaskarzonego

») 3

wyroku poprzez uzupelienie przeprosin o pierwsze slowo ,, Byly ) zastgpienie ostatniego zdania, okreslajacego

autora o$wiadczenia, nazwiskiem ,, A. Z. (1) ),

Po drugie, apelacja pozwanej byla uzasadniona réwniez w zakresie, ktory dotyczyl nalozenia na pozwang obowigzku
opublikowania o$§wiadczenia z art. 24 k.c., o tre$ci zmienionej w podany sposob, na stronie internetowej wskazanej
w punkcie drugim zaskarzonego wyroku. Sad Okregowy catkowicie przeoczyl w wydanym wyroku i pisemnym jego
uzasadnieniu wynik sprawy, ktéra w pierwszej fazie toczyla sie przeciwko wydawcy i zostala zakonczone wyrokiem
czeSciowym Sadu Okregowego z dnia 25 maja 2011 r., czeSciowo zmienionym nastepnie wyrokiem Sadu Apelacyjnego
z dnia 4 grudnia 2012 r., wydanym w sprawie IA Ca 700/12. Rozstrzygajac sprawe w stosunku do osoby redaktora
naczelnego czasopisma (...), Sad Okregowy przeoczyl, ze pierwszym wyrok cze$ciowy wydany w tej sprawie oddalal
powddztwo w czeSci odnoszacej sie do publikacji oéwiadczenia na stronie internetowej. Zostalo bowiem wykazane, ze
wydawca nie mial wplywu na przedrukowanie spornego artykulu na stronie, w odniesieniu do ktérej nie wykonywal
czynno$ci wydawniczych. Sad Apelacyjny oddalajac czeSciowo apelacje powodéw, podzielil poglad Sadu Okregowego,
uzupekil argumenty przemawiajace za bezzasadnoscia tej czesci powodztwa, nie doszukal sie wiec w art. 24 k.c. w
zw. z art. 38 prawa prasowego podstaw do udzielenia powodom ochrony poprzez nalozenie na wydawce obowigzku
opublikowania o§wiadczenia na stronie internetowej podanej w pozwie oraz w punkcie drugim zaskarzonego wyroku.
W sytuacji, gdy przedmiot zawartego w nim rozstrzygniecia odnosil sie do tego samego zdarzenia, wydane w tej
sprawie wyroki Sadu Okregowego, a zwlaszcza Apelacyjnego, mialy wiec prejudycjalny skutek. Zaprezentowane w nich
ustalenia i oceny byly wiec wigzace i nie mogly zosta¢ pominiete w sytuacji, gdy na etapie czynnosci podejmowanych
wobec A. Z. (1) nie zostaly podniesione i wykazane okoliczno$ci mogace dawa¢ podstawe do przyjecia, ze pozwana
miala istotny wplyw na przedrukowanie spornego artykulu na stronie internetowej wskazanej w zaskarzonym wyroku.
Nie byta bowiem osoba odpowiedzialng za jej prowadzenie oraz udostepnianie. W sytuacji, gdy zakres podstawy



faktyczne i prawnej roszczenia opartego na art. 38 prawa prasowego w zw. z art. 24 k.c. byl analogiczny dla A. Z.
(1) i wydawcy, w stosunku do ktérego zadanie we wskazanym zakresie zostalo juz prawomocnie oddalone, nie bylo
jakichkolwiek podstaw faktycznych, ani tym bardziej prawnych, aby w stosunku do A. Z. (2) zostalo uwzglednione
zadanie dotyczace publikacji o$wiadczenia na stronie internetowej wskazanej w punkcie drugim zaskarzonego
wyroku. W tym zakresie zarzuty naruszenia art. 24 k.c. oraz art. 38 prawa prasowego byly oczywiscie uzasadnione.
Czesciowe uwzglednienie apelacji wymagalo tym samym zmiany punktu drugiego wyroku Sadu Okregowego poprzez
oddalenie powbdztwa w tej czeSci.

Apelacje pozwanej nalezalo uznaé za oczywiécie uzasadniong rowniez w czesci dotyczacej zasadzenia od pozwanej
na rzecz powoddéw zadoSéuczynien przewidzianych art. 448 k.c. Niezaleznie bowiem od tego, ze roszczenia oparte na
tym przepisie byly zasadne, do wysoko$ci podanej w zaskarzonym wyroku, w takim tez stopniu zostal prawomocnie
uwzglednione w tej sprawie, wyrokiem czeSciowym Sadu Okregowego z dnia 25 maja 2011 r., ktory czeSciowo
zostal w tym zakresie zmieniony wyrokiem Sadu Apelacyjnego z dnia 4 grudnia 2012, w sprawie IA Ca 700/12,
przy orzekaniu o tozsamym roszczeniu objetym pozwem skierowanym przeciwko A. Z. nie mozna bylo przeoczyé¢
okolicznosci spelnienia tych §wiadczen w calo$ci na rzecz powoddéw przez wydawce, wobec ktorego sprawa zostata
wcze$niej prawomocnie osadzona, zwlaszcza ze skarga kasacyjna powodéw, dotyczaca takze wysokosci przyznanych
zado$Cuczynien, nie odniosla skutku. Postanowieniem z dnia 24 pazdziernika 2013 r., I CSK 38/13, Sad Najwyzszy
odmowil bowiem przyjecia tej skargi kasacyjnej do rozpoznania. W pi§mie procesowym pozwanego wydawcy z dnia
4 marca 2013 r. (k: 842), Sad Okregowy zostal poinformowany o wywigzaniu sie przez jego autora z obowigzkoéw
wynikajacych z prawomocnych wyrokow, ktore zostaly w tej sprawie wezeéniej wydane, w tym o dokonaniu na rzecz
kazdego z powodow zaplaty zado$cuczynien, ktore zostaly w tej sprawie prawomocnie zasgdzone od pozwanego
wydawcy. Sad Okregowy zupelnie pomingl wskazane okoliczno$ci i zaniechal méwienia w uzasadnieniu ich znaczenia
dla zasadno$ci powddztwa w stosunku do pozwanego redaktora naczelnego. Zasadnie odwolal sie wprawdzie do
zasady solidarniej odpowiedzialnoéci wydawcy i A. Z. (2), ktdra w sposéb jednoznaczny zostala przyjeta w art. 38 ust.
1 in fine prawa prasowego. Przeoczy! jednak znaczenie normy zawartej w art. 366 § 1 in fine k.c., zgodnie z ktora
zaspokojenie wierzyciela przez ktoregokolwiek z dtuznikéw solidarnych zwalnia z dlugu pozostalych. Uwzglednienie
okoliczno$ci catkowitej zaptaty na rzecz powodoéw naleznoéci zasadzonych prawomocnie na podstawie art. 448 k.c.
wraz z odsetkami do daty zaplaty tych Swiadczen powodowalo, ze zobowigzania pozwanej jako dluznika solidarnego
wygasly. Nie bylo wiec zadnych podstaw do ponownego zasadzania tych §wiadczen od pozwanej na rzecz powodow, ani
do zastrzegania solidarnoéci w zakresie ich zaspokojenia. Uwzgledniajac wiec apelacje pozwanej w podanym zakresie,
Sad Apelacyjny zmienit takze punkt czwarty i pigty zaskarzonego wyroku poprzez oddalenie tej czeSci powodztwa.
Niepowolanie w apelacji zarzutu naruszenia przez Sad Okregowy art. 366 § 1 in fine k.c. nie stanowilo przeszkody do
poddanie zaskarzonego wyroku kontroli apelacyjnej pod tym katem. Nie ulega bowiem kwestii, ze taki zarzut nalezalo
uwzgledni¢ nawet z urzedu, chodzilo bowiem o prawidlowo$é zastosowania prawa materialnego na tle okolicznosci
podnoszonych oraz wykazanych przez pozwang (por. uchwale skladu siedmiu sedziéw Sadu Najwyzszego z dnia 28
stycznia 2008 r., III CZP 49/07).

W pozostalym zakresie apelacja nie byla uzasadniona. Nie tylko strony procesu, a zwlaszcza pozwana, ale tez Sad
Okregowy, jak wynika z zakresu argumentéw podniesionych w motywacyjnej czeSci uzasadniania zaskarzonego
wyroku, w pelnym zakresie zajmowat sie nie tylko oceng prawna dokonanych ustalen i analizowal przestanki z art.
24 k.c., a zwlaszcza naruszeniem dobrego imienia i wizerunku powodow treécia spornej publikacja oraz jej reklama w
innych mediach, ciezar wykazania ktorych spoczywal na powodach, ale rowniez zbadaniem przestanek wylaczajacych
odpowiedzialnoé¢ z art. 24 k.c. w zw. z art. 38 prawa prasowego. Poczynil ustalenia wskazujace na naruszenie
débr osobistych powodéw we wskazany sposdb. Nie dopatrzyl sie rowniez trafnie okolicznosci wylaczajacych
odpowiedzialno§é pozwanej, przewidziang tymi przepisami. Trafnie uwzglednil wiec zasade odpowiedzialnoSci
pozwanej, dal tym samym powod do powolywania sie przez pozwanag w apelacji na zarzuty dotyczace naruszenia
powolanych przepiséw poprzez przypisanie pozwanej odpowiedzialnoéci za naruszenie wskazanych débr osobistych
powodow. Z tej tez przyczyny w apelacji zakwestionowane zostalo zastosowanie powolanych przepisow oraz
pozostalych ze wskazanych z niej norm prawa prasowego, w tym art. 12, art. 14 ust. 6 w zw. z art. 1, art. 41, jak
tez art. 81 ust. 1 ustawo o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a nawet art. 233 § 1 k.p.c., w celu podwazenia



samej zasady odpowiedzialno$ci pozwanej wobec powodéw. W apelacji podniesione wiec zostalo, ze artykul nie
uderzal w chronione prawem dobra osobiste powoddow i nie zawieral nieprawdziwych informacji, ktérych nie dotyczyly
wezedniejsze publikacje o zwigzku powodéw oraz wplywie na relacje laczace powoddw ujawnienia i komentowania w

mediach afer,,S.”, jak rowniez ze zaprezentowane w nim zostaly tezy, ktore nie mogly zosta¢ ocenione w kategoriach
prawdy albo falszu. Dotyczyly bowiem 0s6b publicznych, ocena i krytyka postepowania ktérych lezala w interesie
spotecznym. Mogla wiec by¢ przedmiotem publikacji stanowiacej realizacje konstytucyjnych i ustawowych gwarancji
wolno$ci prasy. Stanowila bowiem realizacje uprawnienia obywateli do informacji o waznych sprawach spolecznych
oraz dzialaniach osbb, ktore z r6znych powodow, sg uznawane za publiczne, czyli zakres ochrony prywatnosci ktérych
podlega istotnym ograniczeniom, tak jak ich wizerunek prezentowany w ramach aktywnoéci publicznej, réwniez
zwiazanej z zyciem gospodarczym oraz medialnym.

Wszystkie wskazane zarzuty byly pozbawione podstaw. Zaprezentowanie w apelacji szerokiego spektrum zarzutow
majacych podwazyé sama zasade odpowiedzialnos$ci pozwanej wobec powodki, pomijalo jednak, ze wszystkie
wskazane zarzuty zostaly juz w tej sprawie ocenione przy rozstrzyganiu przez Sad Apelacyjny o zasadno$ci apelacji
powodow oraz pozwanego wydawcy od wyroku czeSciowego Sadu Okregowego z dnia 25 maja 2011 r. Zostaly wiec
tez dokladnie ocenione w uzasadnieniu wyroku Sadu Apelacyjnego z dnia 4 grudnia 2012 r., w sprawie IA Ca
700/12. Wydane w tej sprawie prawomocne wyroki nie dotyczyly wprawdzie bezposrednio powodki, w stosunku do
ktorej nie moze by¢ mowy o powadze rzeczy osadzonej, ani tez o przeszkodzie natury formalnej w zakresie oceny
zasadno$ci powodztwa wobec A. Z. (1). Zostaly jednak wydane w tej samej sprawie, a przede wszystkim dotyczy tej
samej podstawy faktycznej i prawnej tozsamego zgdania o §wiadczenie niepieniezne, ktére nie ma nawet charakteru
solidarnego, tak jak $§wiadczenia majatkowe oparte na art. 38 ust. 1 prawa prasowego w zw. z art. 448 k.c. W sytuacji,
gdy po wydaniu wskazanych wyrokoéw oraz postanowienia z dnia 24 pazdziernika 2013 r., w sprawie I CSK 38/13,
ktérym Sad Najwyzszy odmowil przyjecia do rozpoznania skargi kasacyjnej powodoéw, pozwana nie powolywala sie na
jakiekolwiek nowe okoliczno$ci, mogace podwazac¢ zasade swojej odpowiedzialno$ci, nie wykazala ponadto zadnych
nowych okoliczno$ci przemawiajacych za istnieniem w tej sprawie przestanek wylaczajacych bezprawnos$é naruszenia
dobr osobistych powodéw przez opublikowanie spornego artykulu z dnia 4 czerwea 2009 r., nie bylo tez podstaw do
uwzglednienia ktéregokolwiek z wymienionych zarzutoéw apelacji. Ocena prawna okoliczno$ci rozpoznawanej sprawy,
przeprowadzona w szczeg6lnosci w uzasadnieniu wyroku Sadu Apelacyjnego z dnia 4 grudnia 2012 r., byla wiec
wigzaca rowniez na etapie rozstrzygania o zasadnoéci tozsamych zadan, tyle ze skierowanych w stosunku do redaktora
naczelnego, ktory zgodnie z art. 38 ust. 1 prawa prasowego, ponosi odpowiedzialno$¢ przewidziang tym przepisem
obok wydawcy. Niezaleznie od prawomocnego osadzenia sprawy w stosunku do wydawcy, dostrzegajac natomiast
potrzebe rozwazania, czy zakres odpowiedzialnoéci opartej na art. 24 k.c. w zw. z art. 38 ust. 1 prawa prasowego
mozna uzna¢ za tozsamy w stosunku do redaktora naczelnego, nalezy wskaza¢, ze w skladzie rozpoznajacym apelacje
A.Z. (1), Sad Apelacyjny w pelni przychylil sie do argumentacji zaprezentowanej w uzasadnieniu powotanego wyroku
z dnia 4 grudnia 2009 r. Ani wiec uznanie obojga powodoéw za osoby publiczne, ani tez zainteresowanie opinii
publicznej dzialalnoscia i zwigzkiem powoddéw oraz ich postawa w relacjach wzajemnych, jak réwniez realizowanie
przez pozwang oraz wydawce informacyjnej misji mediéw, ani nawet odwolanie sie do chronionego, réwniez w
powolanych w apelacji przepisach Konstytucji RP, prawa do krytyki, takze oséb publicznych, nie mogly podwazac
zasadnoSci powodztwa wniesionego w tej sprawie. Przy zbieraniu i opracowaniu spornego artykulu nie zostaly
bowiem, jak zasadnie przyjal Sad Apelacyjne powolanym wyroku z dnia 4 grudnia 2012 r., zachowane zasady
starannoSci i rzetelnoéci dziennikarskiej z art. 12 prawa prasowego. Tylko na podstawie wykonywanej z ukrycia
obserwacji jednego spotkania powodow, w artykule zostaly zawarte tezy, rzetelne zweryfikowanie ktérych wymagalo
znacznie wiekszej staranno$ci i skorzystania z innych, wiarygodnych i potwierdzonych zrodel informacji. O ile nawet
podanie nieprawdziwych informacji, przy zachowaniu zasady rzetelnosci i starannosci obowiazujacej dziennikarzy,
mogloby w odpowiednich ukladach okolicznosSci przemawia¢ za wylaczeniem odpowiedzialnosci z art. 24 k.c., o tyle
naruszenie tych zasad i podanie w publikacji prasowej nieprawdziwych informacji, uderzajacych w dobre imie i
prywatno$¢ os6b poddanych krytycznej ocenie, nawet sformulowanej w formie posredniej, nie moze zosta¢ uznane
za podstawe wylaczenia odpowiedzialnosSci wydawcy i redaktora naczelnego za tak dotkliwe skutki publikacji, w
tym za naruszenie prawa do ochrony wizerunku oséb publicznych przez publikacje zdje¢, ktoére zostaly pozyskane z
naruszeniem art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim o prawach pokrewnych. Stanowisko to wyrazil Sad Najwyzszy



w uchwale skladu siedmiu sedziéw z dnia 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04. Podzielil ten poglad Sad Apelacyjny w
powolanym wyroku z dnia 4 grudnia 2012 r. W pelni do tego stanowiska przychylil sie tez Sad Apelacyjny w skladzie
orzekajacym o zasadno$ci apelacji A. Z. (1). Nie bylo wiec podstaw do kwestionowania zasady odpowiedzialno$ci
pozwanej jako redaktora naczelnego czasopisma (...) w sytuacji, gdy zajmowanie tego stanowiska przez pozwana nie
bylo kwestionowane. O bezzasadno$ci apelacji w czeSci dotyczacej zakresu odpowiedzialno$ci pozwanej przesadzilo
ponadto niepodzielenie przez Sad Apelacyjny trafnoSci zarzutu naruszenia przez Sad Okregowy art. 38 w zw. z art. 25
ust. 11 4 oraz w zw. z art. 7 ust. 2 pkt 7 prawa prasowego.

Odpowiedzialnoé¢ redaktora naczelnego z art. 38 ust. 1 prawa prasowego nie ma charakteru bezwzglednego.
Z powolanego przepisu wynika jednak, jak wskazywal Sad Najwyzszy w wyroku z dnia 20 lutego 2004 r., 1
CK 339/03 oraz w wyroku z dnia 2 grudnia 2010 r., I CSK 11/10, domniemanie faktyczne, ktére wskazuje na
odpowiedzialno$¢, ktora ponosi osoba zajmujaca takie stanowisko. Nie jest pobawiona mozliwo$ci wykazywania w
procesie okoliczno$ci, ktére moga przemawiaé przeciwko zasadnoSci powddztwa opartego na powolanym przepisie.
Na redaktorze naczelnym spoczywa jednak ciezar wykazania, ze dzialania zwigzane z publikacja materialu prasowego
nie miedcily sie z zakresie jego kompetencji, wynikajacych z art. 25 ust. 4 prawa prasowego. Nie tylko bowiem
przygotowanie materialu do druku, ale tez kwestie finansowe redakeji, naleza do kompetencji redaktora naczelnego.
W rozpoznawanej sprawie nie zostalo natomiast wykazane, aby A. Z. (1) nie miala wplywu na reklame w telewizji
i prasie czasopisma (...) z dnia 4 czerwca 2009 r. Wérdd okoliczno$ci, ktére moglyby uwolni¢ pozwana od tej
odpowiedzialno$ci, mozna wymieni¢ nieobecno$¢ w pracy, chorobe i urlop, na takie bowiem okoliczno$ci wskazywal
Sad Najwyzszy w powolanym wyroku z dnia 2 grudnia 2010 r., I CSK 11/10. W rozpoznawanej sprawie pozwana
nie podnosila tych okoliczno$ci. Odwolywala sie natomiast do SciSle reklamowego charakteru czynnoéci, ktérymi
doszlo do naruszenia dobr osobistych powodow. Przy uwzglednieniu, ze akcje reklamowe stanowia wspolcze$nie
nieodzowny element rynku wydawniczego, tre$¢ art. 25 ust. 4 prawa prasowego nie pozwala na generalne uznanie,
ze redaktor naczelny czasopisma nie ma istotnego wplywu na reklame pisma, ktéore przygotowuje do druku i jest
odpowiedzialny za jego popyt na rynku mediow. Wywiazujac sie z ciezaru wykazania okoliczno$ci podwazajacych
zasadno$¢ powoddztwo opartego na art. 24 k.c. w zw. z art. 38 ust. 2 prawa prasowego, czyli odwolujac sie do zakresu
kompetencji redaktora naczelnego z art. 25 ust. 4 prawa prasowego, pozwana musialaby przedstawié¢ statut albo
regulamin pozwanego wydawnictwa wykazujacy prawdziwos$¢ twierdzenia o wylaczeniu swojego udzialu w reklamie
przygotowanych do druku wydan czasopisma. Dokument taki nie zostal jednak zlozony w tej sprawie. Ze strony
pozwanej nie zostalo nawet podane, aby istnial regulamin albo statut ograniczajacy udzial redaktora w podejmowaniu
takich decyzji. Nie moze natomiast budzi¢ watpliwo$ci bezposredni zwigzek reklamy ze sprawami finansowymi
redakeji pisma. Skuteczno$¢ akeji reklamowych jest bowiem przyczynowo powigzana z popytem na dane wydanie
czasopisma, nie moze wiec pozostawaé bez wplywy na finanse redakcji. Powinna wiec mieé tez wplyw na sytuacje
finansowa dziennikarzy i samego redaktora naczelnego. Nie mozna ponadto przeoczyé¢, ze jak wykazuja okolicznoSci
rozpoznawanej sprawy, wspolczesna reklama telewizyjna i prasowa nie sprowadza sie do przekazywania informacji
o okoliczno$ci wydania danego czasopisma oraz o jego zawarto$ci. Polega bowiem na wizualnej wrecz prezentacji
reklamowanego produktu, w szczegblno$ci jego okladki, niejednokrotnie takze bardziej no$nych fragmentéw i
tematow. Przedmiotem reklamy jest wiec przygotowane wydanie, gotowy juz obraz albo wyeksponowany tekst.
Jezeli wiec przedstawiony w reklamie zostaje rzeczywisty obraz czasopisma, tozsamy z reklamowanym tytulem
medialnym, reklama takiego produktu w telewizji albo prasie sama w sobie przybiera wyraz publikacji prasowej w
rozumieniu wskazanym przez Sad Najwyzszy w wyroku z dnia 20 lutego 2004 r. I CK 339/03. Redaktor naczelny
odpowiada przeciez za przygotowanie do druku materialu prasowego oraz za jego publikacje w kazdy sposéb, poprzez
zastosowanie ktérego moze do$¢ do zapoznania sie odbiorcéw z jego treécig, a tym samym réwniez do naruszenia
dobr osobistych oséb, ktore zostaly przedstawione na zdjeciach uzytych do prezentacji tytulu prasowego w ramach
jego reklamy, jak réwniez w tytulach, a nawet tekstach, ktérych cze$ci moga zostaé wyemitowane réwniez poprzez
zastosowanie takiej formy reklamy. Nie mozna bylo wiec uznaé¢, by pozwana nie byla odpowiedzialna za naruszenie
débr osobistych powodow w przez reklame czasopisma (...) z 4 czerwca 2009 r. w telewizji oraz prasie. Zostaly w
niej bowiem wykorzystane fragmenty tego wlasnie numeru czasopisma. Nie bylo tym samym zadnych podstaw do



uznania, ze pozwana wykazala okolicznoSci wylaczajacych swoja odpowiedzialnoéc¢ z art. 24 k.c. w zw. z art. 38 prawa
prasowego.

W czeSci dotyczacej niemajatkowej ochrony udzielonej powodom przez Sad Okregowy, apelacja pozwanej byla
uzasadniona w niewielkim zakresie. W sytuacji, gdy zostala uwzgledniona w czeSci odnoszacej sie do publikacji
tre$ci o§wiadczenia na wskazanej w pozwie stronie internetowej i w zakresie ochrony majatkowej, na czeSciowe
uwzglednienie zaslugiwal takze zarzut naruszenia art. 100 w zw. z art. 98 k.p.c. przy rozstrzyganiu przez Sad
Okregowy o kosztach procesu. Niezaleznie od trafnoéci zarzutu jednoczesnego zastosowania przez Sad Okregowy
zasady wzajemnego zniesienia i stosunkowego rozliczenia takich kosztow, brak bylo podstaw do orzekania o kosztach
w sposob odpowiadajgcy stopniowi uwzglednienia roszczen majatkowych, ktore nietrafnie zostaly objete korzystnym
dla powodbéw rozstrzygnieciem Sadu Okregowego. W sprawie o naruszenie dobr osobistych oséb publicznych
w $rodkach masowego przekazu pierwszoplanowe znaczenie nalezy bowiem przypisa¢ rozstrzygnieciu o samej
zasadzie odpowiedzialnoéci z art. 24 k.c. w zw. z art. 38 prawa prasowego, jak tez nalozeniu na strone pozwana
obowiagzku zlozenia o$wiadczenie majacego na celu skompensowanie negatywnych skutkéw takiego naruszenia.
Wryliczenie procentowe ostatecznego wyniku sprawy, w ktorej roszczenie oparte na art. 24 k.c. zostalo w wiekszej
cze$ci uwzglednione, oddalone natomiast zostalo, nawet w calo$ci, roszczenie oparte na art. 448 k.c., nie jest
wiec uzasadnione. Zasadne w takim wypadku jest zastosowanie zasady wzajemnego zniesienia kosztéw procesu. W
odniesieniu do kosztéw postepowania apelacyjnego takie wlasnie rozwigzanie zastosowal Sad Apelacyjny w wyroku
z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie IA Ca 700/12. Rozstrzygajac o zasadnosci apelacji do wyroku, ktérym nie zostaly
rozstrzygniecie koszty procesu przed sadem pierwszej instancji, Sad Apelacyjny nie mial mozliwoéci wypowiedzenia
sie 0o wlaciwym sposobie ich rozliczenia pomiedzy stronami. Wychodzac z tych samych zalozen, przy ocenie
zasadno$ci zarzutow dotyczacych kosztow procesu, ktérymi pozwana zostala czeSciowo obcigzona w zaskarzonym
wyroku, Sad Apelacyjny za najbardziej wlasciwe uznal zastosowanie zasady wzajemnego zniesienia kosztow, ktdre
obie strony poniosly przed Sadem Okregowym. Zmieniajac wiec punkty dziewiaty oraz dziesiaty zaskarzonego wyroku,
Sad Apelacyjny wni6st wzajemnie koszty oplaty od pozwu pomiedzy stronami. Koszty zastepstwa procesowego przed
Sadem Okregowym zostaly bowiem wzajemnie zniesione w punkcie 6smym zaskarzonego wyroku, ktéry nie wymagat
korekty. W zakresie korzystniejszego dla skarzacej rozstrzygniecia o kosztach procesu przed Sadem Okregowym,
apelacja nie zaslugiwala na uwzglednienie. Takze w tym zakresie zostala wiec oddalona przez Sad Apelacyjny.

Wychodzac z podanych zalozen, rowniez na podstawie art. 100 w zw. z art. 108 § 1 k.p.c., Sad Apelacyjny wzajemnie
zniost pomiedzy stronami koszty postepowania apelacyjnego. Na podstawie art. 350 § 3 k.p.c. zostala ponadto
sprostowana oczywista niedokladno$¢ przy oznaczeniu rodzaju wyroku objetego apelacja. Wydany wyrok koncowy,

Sad Okregowy pomytkowo okreélit bowiem jako wyrok ,,cze$ciowy”.

Majac powyzsze na uwadze, na podstawie powolanych przepisow oraz art. 386 § 1 k.p.c., w zakresie natomiast, w
ktérym apelacja pozwanej zostala oddalona — zgodnie z art. 385 k.p.c., Sad Apelacyjny orzekt jak w sentencji.



