Sygn. akt I ACa 1246/13

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 17 marca 2014 r.

Sad Apelacyjny w Warszawie I Wydzial Cywilny w skladzie:
Przewodniczacy:SSA Katarzyna Polanska - Farion
Sedziowie:SA Roman Dziczek (spr.)

SO (del.) Bogustawa Jarmolowicz-Lochanska
Protokolant:st. sekr. sad. Monika Likos

po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2014 r. w Warszawie
na rozprawie sprawy z powodztwa J. W.

przeciwko G. J., (...) Sp.z o.0.

wW.

o ochrone doébr osobistych

na skutek apelacji pozwanego (...) Sp. z 0.0.

wW.

od wyroku Sadu Okregowego w Warszawie

z dnia 19 kwietnia 2013 r., sygn. akt XXIV C 1043/12
1. zmienia zaskarzony wyrok:

- w punkcie pierwszym (1.) w ten sposob, ze usuwa z tekstu ,,Przeprosiny” wyrazy ,,i dotyczqce
prywatnej sfery zycia”,

- w punkcie trzecim w ten sposob, ze zasqgdzonqg w nim kwote obniza do kwoty 10 000,00 (dziesieé
tysiecy) zlotych i oddala powodztwo o zaplate kwoty 20 000,00 (dwadziescia tysiecy) zlotych,

- w punkcie szostym (VI.) w ten sposob, ze zasadza od (...) Sp. z 0.0. w W. na rzecz J. W. kwote (...)
(dwa tysiqce sto siedemdziesiqt siedem) zlotych tytulem zwrotu kosztow procesu;

2. oddala apelacje w pozostalym zakresie;
3. znosi miedzy stronami koszty procesu w instancji odwolawczej.
Sygn. akt I ACa 1246 /13

UZASADNIENIE

Pozwem z 9 pazdziernika 2012 r. skierowanym przeciwko (...) Sp. z 0.0. w W. (dalej takze — R.) oraz G. J. powod
J. W. wnibst o nakazanie pozwanemu G. J. usuniecia skutkéw naruszenia dobr osobistych powoda poprzez zlozenie



o$wiadczenia, w ktorym ten, odwolujac sie do artykutu opublikowanego na tamach(...)» z 27 lipca 2012 roku, stwierdzi,
ze zamieszczono w nim informacje szkalujace i dotyczace prywatnej sfery zycia Pana J. W., a nastepnie o$wiadczy, ze
publikacja artukutu godzila w Jego dobre imie, a redakeja (...) nie dolozyla przy jego publikacji wymaganej od prasy
starannoSci i rzetelnoéci. W zwiazku z tym wyrazi ubolewanie z powodu zawinionego naruszenia débr osobistych
powoda.Oswiadczenie to powinno sie ukazaé na lamach dziennika (...) — Gazeta (...) w formie i w terminie blizej
opisanych w pozwie.

Z tozsamym zadaniem powod wystgpil wobec (...) Sp. z 0.0. w W.. Z tym, ze o§wiadczenie tego pozwanego mialo zostaé
zamieszczone zarowno na lamach dziennika (...) — Gazeta (...), w terminie i w formie blizej opisanych w pozwie oraz
na stronie glownej serwisu (...), tj. pod adresem (...) w postaci blizej opisanej w pozwie.

Powo6d domagal sie takze upowaznienia powoda, w przypadku niewykonania przez ktoregokolwiek z pozwanych
zobowigzania do publikacji o§wiadczenia na tamach dziennika (...) we wskazanym terminie, do jego opublikowania
na koszt tego pozwanego, ktory nie wykonal zasadzonego $wiadczenia.

Powod wnosil nadto o nakazanie pozwanej R. usuniecia artykulu pt. (...)» z serwisu (...) oraz zasadzenie od pozwanej
R. na rzecz powoda kwoty 60.000 z} tytutem zado$¢uczynienia za krzywde spowodowana publikacjami artykulow.

W uzasadnieniu pozwu powod wskazal, ze na tamach dziennika (...) — Gazeta (...), wydawanego przez pozwana R.,
ktbrego redaktorem naczelnym jest pozwany G. J. oraz w serwisie internetowym (...)administrowanym przez pozwang
R., ukazaly sie w dniu 27 lipca 2012 roku artykuly zatytulowane odpowiednio (...). W artykutach zarzucono powodowi,
ze w uzyskaniu pracy na stanowisku zastepcy dyrektora Osrodka (...) ds. administracyjno — finansowych miala
mu pomodc zona, E. W., bedaca wiceszefowa jednego z departamentéw MEN. Ponadto, w artykulach zamieszczono
informacje na temat skazania powoda, w sytuacji, gdy skazanie to uleglo juz zatarciu, sugerujgc jednoczes$nie, ze fakt
weze$niejszego skazania powoda mial wplyw na sposéb pelnienia przez niego funkcji p.o. dyrektora OsSrodka (...).
Powdd twierdzil, ze doszlo do naruszenia jego czci i prywatno$ci. Naruszenie czci dotyczylo tak aspektu wewnetrznego
(godnosci), jak i zewnetrznego (dobrego imienia). Wskutek publikacji artykuléw doszlo ponadto do naruszenia
prywatnoS$ci powoda, gdyz skazanie zatarte uznaje sie za niebyle. Skala naruszenia uzasadniala, zdaniem powoda,
takze zasadzenia od pozwanych rowniez zado$c¢uczynienia pienieznego.

Pozwani wniesli o oddalenie powodztwa w caloéci i zasadzenie na ich rzecz kosztéw procesu. W uzasadnieniu
podniesli, ze kwestionowane przez strone powodowa artykuly zostaly sporzadzone w celu ochrony waznego
interesu spolecznego i byly wyrazem korzystania przez prase z wolnosci slowa, za$ ich tre$¢ mieScila sie w
zakresie uzasadnionego zainteresowania spoleczenstwa. Wskazali, ze sporne materialy dziennikarskie powstaly z
zachowaniem rzetelnoSci i starannoSci przy ich gromadzeniu, a nadto, ze byly to w istocie przedruki i spelnialy
wymagania przewidziane przepisami prawa autorskie, a dziennikarz zaznaczyl, Zze informacje dotyczace powoda
pochodzily z dziennika (...).

Wyrokiem z 19 kwietnia 2013 r. Sgd Okregowy uwzglednil powddztwo w stosunku do R. w zakresie obowigzku zlozenia
stosownego o$§wiadczenia, usuniecia publikacji ze strony internetowej oraz zasadzenia zado$¢uczynienia, z tym, ze w
niewielkim stopniu ograniczy} tre$¢ o§wiadczenia, a zasadzone zado$éuczynienie obnizyl do kwoty 30 000 zt; oddalil
powbdztwo w pozostalej czesci, w tym w calosci co do G. J..

Sad Okregowy ustalil, ze J. W. na poczatku stycznia 2011 roku powolany zostal na stanowisko wicedyrektora ds.
administracyjno-finansowych Os$rodka (...), bedacego publiczng placéwka prowadzona przez Ministra Edukacji
Narodowej. Powolanie na to stanowisko nastapilo po przeprowadzonym konkursie. Po roku pracy na dotychczasowym
stanowisku pow6d powolany zostal na pelnigcego obowiazki dyrektora ORE, do czasu wylonienia w konkursie nowego
kandydata.

W przeszloSci powdd zostal prawomocnie skazany za paserstwo na kare jednego roku i o§miu miesiecy pozbawienia
wolno$ci, w zawieszeniu na okres 4 lat.



Przed objeciem przez powoda stanowiska wicedyrektora ds. administracyjno-finansowych  Os$rodka (...),
przedmiotowe skazanie ulegto juz zatarciu.

W dniu 26 lipca 2012 roku na stronie internetowej dziennika (...)” ukazal sie artykul autorstwa A. G. zatytulowany(...).
W artykule tym stwierdzono m.in.: ,,Do wezoraj OSrodkowi (...) szefowal czlowiek skazany w przeszloSci za sprzedaz
kradzionych aut. To, co dzieje sie wokél MEN coraz bardziej zadziwia (...) od 17 stycznia tego roku pelnigcym
obowiazki dyrektora O$rodka (...) byl J. W., wczeéniej wicedyrektor placowki. Czlowiek skazany za paserstwo (...)
gdy w poniedzialek wyslaliSmy do MEN pytania o W., juz kilka godzin péZniej ORE oglosilo konkurs na dyrektora
tej placowki. Gdy wczoraj samego W. zaczeliSmy dopytywac o jego przeszlo$é, podal sie do dymisji. Kim jest
W.? (...) W marcu 2000 r. W. zostal skazany przez (...) sad za paserstwo na rok i osiem miesiecy pozbawienia
wolnoSci w zawieszeniu na cztery lata, stracit tez posade w szkole (...). W 2006 r., juz po zatarciu wyroku, rozpoczal
kariere samorzadowca (...) 24 stycznia [2011 roku] rozpoczal prace na stanowisku wicedyrektora ds. administracyjno
— finansowych (...) (...) nasi informatorzy przekonuja, ze w uzyskaniu zatrudnienia miala mu pomoc zZona, E.
W., wiceszefowa jednego z departamentéw MEN (...). Ministerstwo Edukacji tlumaczy, ze o jego zatrudnieniu
zadecydowaly kwalifikacje (...)".

Informacje, ze prace w (...) powdd dostat dzieki temu, Ze jego zona zajmowala wysokie stanowisko w Ministerstwie
Edukacji, dziennikarz A. G. uzyskal od anonimowych informatoréw zatrudnionych w Ministerstwie Edukacji.

Powyzszy watek dotyczacy osoby powoda J. W. zostal podjety przez dziennik (...) w wydaniu papierowym oraz w
internetowej wersji dziennika —(...). Mianowicie, w wydaniu dziennika (...) z dnia 27 lipca 2012 roku, na stronie 6,
ukazat sie krotki artykul zatytulowany (...). W artykule tym napisano: ,Mimo, ze mial wyrok za paserstwo, szefowal
jednostce podlegtej MEN. J. W. byt dyrektorem O$rodka (...), ktory dzielil miliony z Unii. I dopiero gdy przestepcza
przeszto$¢ wyszla na jaw, podat sie do dymisji.

Sprawe ujawnita(...)”. Informatorzy gazety sa pewni, ze w zdobyciu pracy pomogla W. zona, ktora pracuje w MEN.
Przedstawiciele resortu moéowia inaczej: - Zdecydowaly kwalifikacje” Z kolei, na stronie internetowej (...)” w dniu
26 lipca 2012 roku ukazal sie artykul zatytulowany ,,Skazany za paserstwo dyrektorem w MEN-ie”. W artykule tym
zaznaczono - wieksza czcionka - ,Co to za kraj?! W podlegajacym Ministerstwu Edukacji Narodowej o$rodkowi
dyrektorem jest cztowiek skazany za paserstwo. Dopiero, kiedy dziennikarze zadaja w tej sprawie pytania paser zostaje
zwolniony. Witamy w Polsce.” Dalej, juz zwykla czcionka kontynuowano: ,Dyrektorem O$rodka (...) do wczoraj byt
J. W.. Jednostka podlegla MEN zajmuje sie miedzy innymi rozdzielaniem milionéw zlotych pochodzacych z Unii
Europejskiej. W. szefem ORE byl od stycznia, wezedniej pracowal jako wicedyrektor.

Dziennikarze(...) przesledzili wcze$niejsza kariere dyrektora W.. Okazalo sie, ze dyrektor ministerialnego oérodka byt
w przeszloSci... paserem. Jak podala (...)” J. W. w 2000 roku zostal skazany za paserstwo przy legalizacji kradzionych
samochodow.

Jak wiec dostal prace w rzagdowej jednostce? Informatorzy(...) sa przekonani, ze pomogla mu w tym zona E., ktéra w
Ministerstwie Edukacji Narodowej jest wiceszefowa jednego z departamentow.

Zgodnie z regulami fachu dziennikarze wyslali w sprawie pasera W. pytania do MEN. Reakcja byla natychmiastowa...
W. podatl sie do dymisji. Pytanie dlaczego zostal w ogole zatrudniony? — Zdecydowaly kwalifikacje — ttumacza
przedstawiciele MEN.

Ciekawe czy UE wystapi o zwrot pieniedzy jakie rozdysponowat w polskim ministerstwie paser?”

W lipcu 2012 roku funkcje redaktora prowadzacego w dzienniku (...) pelili zastepcy redaktora naczelnego lub inne
osoby, jak sekretarze redakcji czy szefowie dzialow, nie za$ osobiécie redaktor naczelny gazety, G. J..

Powod J. W. i jego zona E. W. na stale zamieszkujg w malej miejscowosci w powiecie (...). Po ukazaniu sie wyzej
wskazanych informacji prasowych, wiele 0s6b z okolic stalego miejsca zamieszkania powoda, zar6wno znajomi jak i



rodzina, pytalo powoda o stawiane mu w prasie zarzuty, pytajac m.in., czy z powodu jego dzialalnoéci Polska zmuszona
bedzie do zwrotu $rodkéw unijnych. Zawarte w artykutach informacje spotkaly sie ze znaczacym oddzwiekiem wsréd
mieszkancow powiatu. Sytuacja ta negatywnie wplynela na stan psychiki powoda, ktéry zamknat sie w sobie, przestal
kontaktowac¢ sie ze swoimi znajomymi, ograniczajgc swoje kontakty do rodziny.

W tym stanie faktycznym Sad pierwszej instancji uznal, odwolujac sie do ustalonej treSci materialu prasowego i art.
23 k.c. oraz art. 71i 38 prawa prasowego, ze zachodza podstawy odpowiedzialno$ci pozwanego R..

W ocenie Sadu Okregowego treéci spornych artykulow naruszyly cze$¢ powoda, a takze jego prawo do prywatnoSci.

Nie bylo to tylko powielenie publikacji (...); sposob zredagowania spornych tekstow nie pozwalal bowiem na takie
przyjecie. W artykule gazetowym podkreslono pogrubionym drukiem, ze paser dzieli unijne pieniadze i ze prace
pomogla mu zdoby¢ Zona, pracujaca w MEN. Z kolei, w artykule opublikowanym na stronie internetowej na
wstepie podkreslono, ze dyrektorem jednostki podleglej MEN jest czlowiek skazany za paserstwo. W obu tekstach, w
dalszej czesci odnotowano, ze dziennikarze (...) przesledzili wczedniejsza kariere dyrektora W. i ustalili, ze dyrektor
ministerialnego osrodka byl w przeszlosci paserem i ze sa przekonani, iz pomogla mu w tym zona E., ktéra w
Ministerstwie Edukacji Narodowej jest wiceszefowa jednego z departamentow.

Sad podkreslil, ze sporny artykul zakoniczono komentarzem: ,Ciekawe czy UE wystapi o zwrot pieniedzy jakie
rozdysponowal w polskim ministerstwie paser?”. Koncowy komentarz zawieral zatem wyrazng sugestie, ze ze
wzgledu na przeszlo§é powoda moze doj$é do koniecznoSci zwrotu $rodkéw z funduszy unijnych, ktéorymi w pewnej
cze$ci powod dysponowal na zajmowanych stanowisku. Taka forma redakcji kwestionowanych tekstow prasowych,
kompozycja ich tresci, jak i nad wyraz sugestywny ich charakter jednoznacznie wskazywaly, iz nie mozna przyjac,
ze teksty te zawieraly jedynie informacje o zarzutach stawianych powodowi w (...). Przeciwnie, z kwestionowanych
tekstow wynikalo pelne utozsamienie sie ze stawianymi powodowi zarzutami.

Wysuniecie tego rodzaju zarzutdéw, jak w spornych materialach prasowych, naruszylo cze$¢ i dobre imie powoda.

Ponadto, upowszechniajac informacje o zatartym juz skazaniu, naruszone zostalo — zdaniem Sadu - takze prawo
powoda do prywatnoSci.

Sad przywolal treé¢ art. 106 k.k. oraz wypowiedzi doktryny, ktore jego zdaniem, potwierdzaly zajete stanowisko.
Sad nie znalazl natomiast podstaw odpowiedzialnoSci redaktora naczelnego G. J..

Uwzgledniajac powodztwo (w czedci) Sad Okregowy przywolal art. 24 § 1 k.c. oraz art. 10 i art. 12 prawa prasowego.
Dziennikarz ma obowiazek dzialania zgodnie z etyka zawodowa i zasadami wspoélzycia spolecznego w granicach
okre$lonych przepisami prawa, a takze jest obowigzany zachowac szczegolna ostrozno$c i rzetelno$¢ przy zbieraniu i
wykorzystywaniu materialéw prasowych, zwlaszcza sprawdzi¢ zgodno$¢ z prawda uzyskanych wiadomosci lub podaé
ich Zrédto oraz chronié¢ dobra osobiste.

Wyrazona w spornych materialach prasowych sugestia, jakoby powod znalazl zatrudnienia dzieki protekeji zony
w zaden sposéb nie znalazla potwierdzenia w zgromadzonym w sprawie materiale dowodowym. Z kolei fakt
popemhienia przez powoda paserstwa z uwagi na zatarcie skazania, czynil publiczne podnoszenie tej okolicznosci za
niedopuszczalne.

Nie mozna bylo takze uzna¢, ze bezprawno$¢ naruszenia byla wylgczona z uwagi na zachowanie starannoéci
przy gromadzeniu materialu dziennikarskiego i jego wykorzystanie. Co prawda dzialajac w interesie spolecznym
dziennikarz nie jest zobowigzany do bezwzglednego wykazywania prawdziwoSci przekazanych informacji, jednak dla
wylaczenia bezprawno$ci nalezy wykazac¢, ze informacje pozyskat od istniejacych i wiarygodnych informatorow i dazyl
do ustalenia prawdy (por. wyrok SN z 5 marca 2002 r.,1 CKN 535/00, i uchwale SN z 18 lutego 2005 r., III CZP 53/04).
Zdaniem Sadu w sprawie strona pozwana nie wykazala, ze przy pracy nad spornymi publikacjami dochowana zostala



nalezyta staranno$ci i rzetelno$c i ze z autor materialu prasowego, z zachowaniem obiektywizmu dazy! do poznania
i przedstawienia prawdy.

Sad Okregowy podkreslil, ze dostarczajac czytelnikowi informacje dziennikarz powinien przygotowaé sie rzetelnie do
tematu i rOwnie rzetelnie, w sposb bezstronny, temat ten opisaé. W niniejszej sprawie nie mialo to miejsca.

Podkreslil, ze tekst autorstwa A. G. opublikowany na stronie internetowej dziennika(...), ktéry stanowil podstawe
materialow prasowych bedacych przedmiotem sporu w niniejszej sprawie, w calosci opieral sie na informacjach
uzyskanych od Zr6det anonimowych. Tymczasem, jak podkresla sie w doktrynie, dziennikarz w swej pracy powinien ze
wzmozong ostroznoscia i nieufnoécia traktowaé zZrédla anonimowe, tj. osoby, ktére odmawiaja udzielenia informacji
pod wlasnym imieniem i nazwiskiem. Wskazuje sie takze, iz ,Powolanie sie na inny material prasowy nigdy nie stanowi
spelnienia wymogu szczegdlnej starannosci i rzetelnoSci, ktory to wymog w oczywisty sposob implikuje krytycyzm,
wnikliwo$¢, sumienno$¢, wszechstronnos$é i autonomiczno$é ustalen dziennikarza.

Sad zakwestionowat stanowisko, aby powoda kwalifikowaé mianem osoby publicznej tak samo, jak np. polityka.

Nawet jednak przy odmiennym podejsciu, sporny tytul artykulu jak i zawarty pod zdjeciem powoda komentarz
zostaly uznane przez Sad pierwszej instancji za niuprawnione. Twierdzenia odno$nie nepotyzmu przy przyjmowaniu
powoda na stanowisko w Osrodku (...) nie mialy wystarczajacego oparcia w faktach, za$ twierdzenia o fakcie
prawomocnego skazania za paserstwo byly niedopuszczalne z uwagi na fakt zatarcia skazania. Zdaniem Sadu, ta
niemozno$¢ ujawniania faktu prawomocnego skazania po jego zatarciu dotycz takze oséb publicznych.

Skoro do naruszenia dobr osobistych powoda doszlo w wyniku publikacji prasowej w dzienniku (...) oraz dzienniku
internetowym (...), to za odpowiedni $rodek do naprawienia doznanej krzywdy nalezalo uznaé zamieszczenie
stosownych oéwiadczen w tych wlagnie dziennikach. Skoro za$ artykul ,,Skazany za paserstwo dyrektorem w MEN-ie”
nadal widniej na stronie(...), to odpowiednim $rodkiem dla usuniecia skutkéw naruszenia dobr osobistych bylo takze
nakazanie jego usuniecia z serwisu.

Zadania te zostaly uwzglednione w stosunku do pozwanego (...) Sp. z 0.0. w W., z tym, Ze za niezasadne Sad
uznat zgdanie upowaznienia powoda, w przypadku niewykonania przez pozwanego zobowigzania do publikacji
o$wiadczenia na lamach dziennika (...), do opublikowania wskazanego o$wiadczenia na koszt pozwanego, na tamach
dziennika Gazeta (...). W niniejszej sprawie wlasciwa bowiem byla inna droga na wypadek niewykonania przed
dluznika dobrowolnie wyroku sadu w zakresie opublikowania przeprosin. Mianowicie, bedzie mial zastosowanie art.
1049 k.p.c.

W zakresie zadania zaplaty kwoty 60.000 zl tytulem zado$cuczynienia Sad ocenil, Ze biorac pod uwage rodzaj
naruszonego dobra, dostepno$é materialéw prasowych na stronach internetowych, a jednocze$nie fakt, ze dziennik
(...) tak w formie papierowej, jak i elektronicznej sga poczytne, uznal, ze samo nakazanie publikacji stosownych
o$wiadczen byloby niewystarczajace do usuniecia skutkéw naruszenia. W jego ocenie zZadana przez powoda kwota
byla jednak wygorowana, a za odpowiednig uznal kwote 30.000 zl.

O kosztach procesu, w punkcie V i VI wyroku, Sad orzekl na podstawie art. 98 k.p.c.i 100 k.p.c.
Pozwany R. zaskarzyl powyzszy wyrok w czeéci objetej punktem I-IV zarzucajac mu naruszenie:
- art. 233 § 11 art. 227 k.p.c. oraz art. 328 § 2, art. 98 i 100 k.p.c. oraz

- art. 23 i 24 k.c. oraz 448 k.c. i art. 6 k.c., art. 12 prawa prasowego, a takze art. 10 Europejskiej Konwencji Praw
Czlowieka i Podstawowych WolnoSci.

Whniost o zmiane wyroku w zaskarzonej czesci i oddalenie powddztwa.

Sad Apelacyjny zwazyl co nastepuje:



Apelacja jest tylko czeSciowo uzasadniona, a mianowicie w zakresie, w jakim Sad uznal, ze sporne publikacje naruszyly
prawo do prywatno$ci powoda oraz w zakresie oceny krzywdy powoda i jej miarodajnej kompensaty pieniezne;.

Na wstepie jednak podkresli¢ nalezy, ze zarzuty naruszenia prawa procesowego odnoszace sie zasadniczych ustalen
faktycznych w sprawie sa nieuprawnione i przybraly posta¢ ogdlnikowej polemiki z oceng Sadu, ktéra byta rzeczowa
i poddawala sie weryfikacji. Sad Apelacyjny podziela te ustalenia, a jedynie skorygowal ocene materialnoprawna
(subsumpcje) w zakresie zwiazanym z forma przeprosin oraz kompensata pieniezna w postaci zado$¢uczynienia.

Przede wszystkim zauwazy¢ nalezy, czego pozwana R. nie podwaza w apelacji, ze co prawda powod byt skazany, ale
skazanie to uleglo zatarciu w dacie przedmiotowych publikacji. Tymczasem, jak trafnie ustalil Sad pierwszej instancji,
artykuly opisaly i przedstawily powoda jako pasera, a wiec osobe, ktérej mozna przypisaé, ze wzgledu na prawomocne
skazanie, taki przymiot.

Skoro ta okoliczno$¢ byla nieprawdziwa (albowiem ustawodawca w art. 106 k.k. przesadzil, ze skazanie uleglo
zatarciu), a zarazem godzaca w dobre imie powoda sensu stricto (albowiem kazde przypisanie skazania karnego,
nieprawdziwe, ma charakter infamiczny ze swej natury), doszlo do naruszenia dobra osobistego — dobrego imienia
powoda.

Przy czym, wbrew niekonsekwentnemu stanowisku Sadu pierwszej instancji, powod byl osoba publiczng i jako taka,
musial sie liczy¢ z tym, ze pelnigc funkcje publiczng moze by¢ podmiotem szczego6lnie kontrolowanym przez prase, jako
czwarta wladze w demokratycznym spoleczenstwie. Samo wiec zainteresowanie jego przeszloScia, istotna z punktu
widzenia jego pracy publicznej, nie naruszalo prawa do prywatnosci. Stad korekta w tekScie przeprosin dokonana
przez Sad drugiej instancji.

Rowniez okoliczno$é niewykazania nepotyzmu zostala poprawnie ustalona przez Sad Okregowy. Niedostateczne bylo
(w tym zakresie) powigzanie jedynie faktu zatrudnienia zony powoda na stanowisku dyrektora departamentu w MEN
zzatrudnieniem, a nastepnie wyborem powoda — po przeprowadzonym konkursie — na stanowisko zastepcy dyrektora
Oérodka (...) ds. administracyjno — finansowych. Chociaz zarazem to powigzanie rodzinne, niesporne w sprawie,
zostalo dostrzezone przez Sad Apelacyjny jako praktyka mogaca stanowi¢ przedmiot wnikliwych dociekan prasy i
krytyki; jako taka musiala wplyna¢ na skorygowanie oceny krzywdy powoda. Znalazlo to swe konsekwencje m.in. w
obnizeniu zasadzonego zado$¢uczynienia do kwoty 10 000 zl.

Przechodzac w tym miejscu do kompensacyjnej kwestii zado$éuczynienia pienieznego nalezalo wiec mie¢ na uwadze
prawo pozwanej R. do zainteresowania sferg prywatng powoda, jezeli ta miala zwiazek z pelniong funkcjg publiczng
— zastepcy dyrektora do administracyjno — finansowych O$rodka podlegtego MEN oraz z powigzaniami rodzinnymi z
pracownikiem MEN z sensie Scistym. Jako takie, nie mogto wplywaé na rozmiar (wysoko$¢) takiego zadoSéuczynienia.
Podobnie, brak takiego wplywu na sfere czci wewnetrznej, skoro ta nie zostala obiektywnie naruszona.

Reasumujgc: doszlo jedynie do naruszenia czci zewnetrznej powoda poprzez przypisanie mu miana pasera (ze
wszystkimi konsekwencjami takiego opisu, jakie znalazly wyraz z przedmiotowych tekstach) oraz jawnego nepotyzmu,
mimo brakéw dowodzenia wykazujacego powiazanie zwigzku rodzinnego powoda z zatrudnieniem i wygraniem
konkursu na stanowisko zastepcy dyrektora O$rodka (ale z korekta, w zakresie opisanym w dwoéch poprzednich
akapitach).

Sad Apelacyjny podziela szczegélowe rozwazania i ocene Sadu Okregowego odnoszace sie do spornych publikacji,
ktore tekst z (...) przyjely jako pewnik i baze swych dalszych sugestii i ocen, bez jakiegokolwiek sprawdzenia, w
szczegoblnosci w zakresie zatarcia skazania oraz realnego wplywu zatrudnienia powoda ze stanowiskiem zajmowanym
przez jego zone w MEN. Tymczasem zgodnie z wyraznym brzmieniem art. 106 k.k., z chwila zatarcia skazania
nastepuje jego uznanie za niebyle. Skazanie zatarte nie moze wiec rodzi¢ zadnych konsekwencji prawnych, co mialo
skutek takze w zakresie oceny, czy powoda mozna byto nazwaé paserem i opisywa¢ jako pasera.



I jakkolwiek w stosunku do 0s6b publicznych, wolnoé¢ wyrazania opinii jest szersza i osoby publiczne musza liczy¢ sie
z krytyka swojego postepowania, a w konsekwencji w wiekszym od przecietnego zakresie musza tolerowaé wypowiedzi
krytyczne wlasnej dzialalnoéci (por. uzasadnienie wyroku Trybunalu Konstytucyjnego z dnia 12 maja 2008 r., Sk
43/05, OTK-A 2008, nr 4, poz. 57, wyroki Europejskiego Trybunatu Praw Czlowieka: z dnia 8 lipca 1986 r. Nr
9815/82, Lex nr 81012, z dnia 2 lutego 2010 r. Nr 571/04, Lex nr 551622), nie mozna ignorowaé¢ humanitarnych
rozwigzan prawnych, ktore eliminuja prawnie pewne fakty z zycia os6b prawomocnie skazanych, aby umozliwié¢ im
funkcjonowanie, takze w sferze publicznej, bez relewantnych prawnie obciazen. Naruszanie tego unormowania przez
prase, w formie opisanej przez Sad pierwszej instancji, nie moze znalez¢ akceptacji. W istocie bowiem ten ustawowo
istotny stan « przebaczenia » przybralby postaé prawa pozornego, co nie moze by¢ akceptowane przez Sad.

Skoro prawo wolnosci wypowiedzi musi by¢ korygowane poszanowaniem pozostalych wartoSci kostytucyjnie
chronionych, w tym prawem do poszanowania dobrego imienia (godno$ci), Sad Apelacyjny nie znalazl uchybie¢ —
poza korekta powyzsza — w zakresie naruszenia prawa materialnego.

Roéwniez usuniecie tekstu zamieszczonego na stronie internetowej jest akceptowane w orzecznictwie, o ile jego trwanie
byloby trwaniem naruszenia dobr osobistych, a tak byloby w niniejszej sprawie.

Z tych wszystkich wzgledéw, na podstawie art. 386 § 11 art. 385 k.p.c. orzeczono jak w sentencji. Rozstrzygniecie o
kosztach procesu w pierwszej instancji zmieniono w ten sposob, ze zasadzono koszty procesu od pozwanego R. tylko
w zakresie czeéci wygranej. O kosztach procesu w drugiej instancji orzeczono na podstawie art. 100 k.p.c., art. 108
§ 1k.p.c.iart. 391 k.p.c.



