Sygn. akt I ACa 598/12
Sygn. akt I ACa 598/12

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 21 listopada 2012 1.

Sad Apelacyjny w Warszawie I Wydzial Cywilny w skladzie:
Przewodniczqcy — Sedzia SA Roman Dziczek

Sedzia SA Ewa Kaniok

Sedzia SO (del.) Joanna Zaporowska (spr.)
Protokolant st. sekr. sqd. Joanna Baranowska

po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2012 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powodztwa (...) spolki akcyjnej z siedziba w W.
przeciwko (...) spolce z ograniczona odpowiedzialno$cia z siedziba w W.
o ochrone doébr osobistych

na skutek apelacji pozwanego

od wyroku Sadu Okregowego Warszawa — Praga w Warszawie
z dnia 16 lutego 2012 r., sygn. akt IT C 810/10

I. zmienia zaskarzony wyrok czesciowo:

a) w punkecie 1 (pierwszym) w ten sposob, ze w tresci oswiadczenia wykresla stowo (...);, a w miejsce
sltow &gt;zwiqzane
z dzialalnosciq (...); wpisuje slowa &gt;jakoby (...) prowadzila nagonke przeciwko D. R.&lt;,

b) w punkcie 3 (trzecim) w ten sposob, ze oddala powédztwo o zasqdzenie kwoty 20.000
(dwadziescia tysiecy) zlotych na cel spoleczny,

¢) w punkcie 5 (pigtym) w ten sposob, ze znosi wzajemnie miedzy stronami koszty procesu;
II. oddala apelacje w pozostalej czesci;

III. znosi wzajemnie miedzy stronami koszty postepowania apelacyjnego.

sygn. akt IA Ca 598/12

UZASADNIENIE

Uwzgledniajac w przewazajacej czedci powddztwo (...) S.A. z siedziba
w W. o ochrone débr osobistych Sad Okregowy wyrokiem z dnia 16 lutego 2012 r.:



1. nakazal pozwanej (...) Spolce z ograniczona odpowiedzialnoscia z siedziba
w W. zlozenie o$wiadczenia nastepujacej tresci:

LOSWIADCZENIE

Oéwiadczamy, ze w artykule pt.: ,(...) (...) ( (...) z dnia 18 czerwca 2010 r.) przedstawiono nieuprawnione,
znieslawiajace zarzuty i sugestie zwigzane z dzialalnoScia (...). W zwiazku z powyzszym przepraszamy (...) S A z
siedziba w W. (wydawce (...)”) za publiczne rozpowszechnianie zniestawiajacych wypowiedzi, godzacych w jej dobre
imie i renome.

(...) Sp. z 0.0., wydawca (...)

oraz opublikowanie go na wlasny koszt na drugiej stronie redakcyjnej ogélnopolskiego wydania dziennika prasowego
(...) w rozmiarze 15 cm x 10 cm w ramce z uzyciem czcionki Times New Roman nie mniejszej niz 14 pkt
w terminie 14 dni od uprawomocnienia sie wyroku,

2. upowaznil (...) S A z siedziba w W. do zastepczego opublikowania os§wiadczenia, o ktérym mowa w pkt. 1 na koszt
pozwanego — w przypadku niewykonania przez pozwanego w terminie obowigzku zlozenia ww. o§wiadczenia,

3. zasadzil od (...) Spokki z ograniczona odpowiedzialnoscia z siedzibg w W. na rzecz Towarzystwa (...) — Zaklad
dla (...)
w L. kwote 20 000 zt tytulem $§wiadczenia na cel spoleczny,

- za$§ w pozostalej czeéci powodztwo oddalil i orzekt o kosztach procesu.

Rozstrzygniecie to zostalo oparte na nastepujacych ustaleniach: w (...) zdnia 18 czerwca 2010 1., na 4 stronie ukazal sie
artykul pt.: ,,(...) ,,(...). Artykul ten zostal zapowiedziany na pierwszej stronie (...)Wskazano w nim, ze znany historyk dr
D. R. nie zyje, jego cialo znaleziono w samochodzie na parkingu przed centrum handlowym w O. i ze prawdopodobnie
popelnil samobdjstwo. Wg informacji zawartych w artykule dr R. po opublikowaniu w 1999 r. ksiazki pt. ,,(...), w ktorej
przedstawil poglady rewizjonistow holokaustu, nie opatrujac ich zadnym komentarzem, stracil prace na Uniwersytecie
(...), jego zycie zawodowe i rodzinne obrocilo sie w ruine, stracit dom i rodzine, mieszkal w samochodzie. W artykule
postawiono szereg zarzutéow (...) m.in. wskazano, ze historyk stracil prace po nagonce rozpetanej przez (...), ktéra
oskarzyla go o klamstwo (...). Powolujac sie na portal(...) wskazano, ze kiedy dr R. staral sie o inng prace, do wlascicieli
firm telefonowali przedstawiciele pewnej gazety umiejetnie przekonujac, zeby nie zatrudnia¢ dra R.. Powolujac sie
na wypowiedz wiceprezydenta O. A. K. w odniesieniu do zaangazowania (...)” w nagonke na R. stwierdzono, iz "w tej
materii trzeba prowadzi¢ dyskusje historyczne, a nie podchodzi¢ do tego tak, jak uczynita to wtasnie (...)

Obok zamieszczono wspomnienia jednego z przyjaciot historyka, nie wymieniajac jego nazwiska, ktéry rowniez
odwolal sie do nagonki prowadzonej przez (...), ale tez wskazal, ze w ksigzce R. byly réwniez uszczypliwoSci wobec
wladz uczelni na ktorej pracowal, co stalo sie przyczyna uderzenia w niego.

W 1999 r. D. R. opublikowal ksiazke pt. (...), w ktorej m.in. zreferowal poglady rewizjonistow holokaustu. Miedzy
innymi zawarl zdanie: ,Mozemy wiec stwierdzi¢ bez popeklienia wiekszego bledu, ze cyklon B stosowano do
dezynfekcji, nie za§ do mordowania ludzi (...) laZnia stuzyla do kapieli, nie byla miejscem gdzie mordowano ludzi;
opowiadania bylych wieznidw, ktoérzy widzieli gazowania ludzi sg bezwartoSciowe.” D. R. nie zaznaczyl, ze slowa te sg
wylacznie pogladami innych oséb, a nie jego wlasnymi, a uzycie formy ,,my” wskazywalo, ze podziela te poglady.

Publikacja ta wywolala szeroka publiczna debate, przeciwko rozpowszechnianiu ksiazki zaprotestowala dyrekcja (...),
list dyrektora do wladz (...) uczelni opublikowala (...)w dniu 8 kwietnia 1999 r. Zamieszczono woéwczas réwniez dwa
artykuly na temat ksiazki D. R., m.in. z wypowiedzig dyrektora Instytutu (...), ze zakazal kolportowania ksigzki na
terenie uczelni oraz, ze bedzie rozwazana kwestia skierowania sprawy do komisji dyscyplinarne;j.



W drugim artykule, autorstwa E. M., zamieszczono wypowiedZ prof. K. o tym, czy tresci zawarte w ksiazce moga
stanowi¢ dowdd popelienia przestepstwa przez dra R.. W dniu 9 kwietnia 1999 r. Gazeta opublikowala dwa kolejne
artykuly na temat ksigzki R. wskazujgc, ze (...) odcina sie od swego pracownika i ze sprawg zainteresowala sie
prokuratura. W pierwszym artykule zawarte byly rowniez informacje o powolaniu komisji przez Senat (...), ktéra ma
zbadaé czy historyk rozpowszechnial swoje teorie na wykladach oraz o wniosku Rady Wydzialu o zawieszenie D. R. w
czynno$ciach dydaktycznych. W drugim artykule opublikowano wywiad z prof. B. na temat klamstwa (...).

W kolejnych dniach niemal codziennie relacjonowano te sprawe. Opublikowano réwniez oS§wiadczenie dr D. R., w
ktérym odcinal sie od pogladéw rewizjonistow holokaustu. Kolejne artykuly ukazaly sie w pazdzierniku 1999 i w
grudniu 1999, w tym wywiad z D. R.. Gazeta publikowala tez na biezaco informacje z procesu wytoczonego D. R.
przez Prokurature. Miedzy innymi opublikowano ostatnie stowo oskarzonego przed wydaniem wyroku w tej sprawie.
W styczniu, kwietniui listopadzie 2000r. komentowano decyzje Komisji Dyscyplinarnej (...) o zwolnieniu dra R. z
uczelni i decyzje Komisji Dyscyplinarnej przy Radzie Gtownej Szkolnictwa Wyzszego. Artykuly te zawieraly réwniez
wypowiedzi samego R. w ktorych odnosit sie do decyzji wladz uczelni. W czerwecu 2002 . (...)” pisala o losach apelacji
wniesionej przez prokurature od wyroku sadu w procesie przeciwko R..

W 2007r. ukazal sie artykul pt. ,,(...), w ktérym opisano aktualna sytuacje zyciowa R.. Opublikowano réwniez wywiad
z nim samym, w ktorym wskazal, ze reakcja przyjaciol, spoleczenstwa i uczelni byta niewspoimierna do tego co zrobit.

Postepowanie karne o tzw. klamstwo (...) z art. 55 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamieci
Narodowej (Dz. U. 2007r., nr 63, poz. 424) ostatecznie umorzono z uwagi na znikoma spoleczng szkodliwo$¢ czynu.
Orzeczenie uprawomocnilo sie w czerwcu 2002. W toku tej sprawy dr R. zostal dyscyplinarnie zwolniony z (...).
Miatl zakaz dzialalno$ci dydaktycznej do 2003r. P6zniej rowniez nie znalazl pracy w swoim zawodzie, nie chcial sie
przekwalifikowaé. Odeszla od niego zona, stracil mieszkanie w wyniku egzekucji alimentéw na dzieci. Podjal prace
jakonocny str6zza 550 zl miesiecznie. Przed $miercia mieszkal w samochodzie. Przyczyna $mierci D. R. bylo naduzycie
alkoholu etylowego.

Publikacja artykutu (...) (...) byla komentowana na lamach portalu(...).pl. (...) tam m.in., ze artykul zawiera oskarzenie
»(-..) 0 spowodowanie samobdjczej $mierci R., jak roOwniez obrdcenie sie jego zycia w gruzy. Na stronie(...) tez pojawita
sie wzmianka o oskarzeniach stawianych (...)” przez (...), bez zadnego komentarza.

W 2003r. D. R. udzielal wywiadu dla (...) Radia (...), oryginalny zapis dzwiekowy tego wywiadu nie zachowal sie.
Wywiad zostal jednak opublikowany przez (...) Radio (...) w ksigzce pt. (...), W. 2004r. W wywiadzie tym D. R.
powiedzial ,Centrala walczaca z moja skromna osoba byla ,forpoczta” postepu w Polsce —(...)", ktora cala sprawe
nagloénila i w ciggu 24 godzin ze znanego w O. i lubianego wykladowcy stalem sie banita czy Sciganym infamisem.”.

Stan faktyczny sprawy zostal ustalony w oparci o dokumenty, wydruki z Internetu, fragmentu ksigzki zawierajacej
wywiad z D. R., zeznania §wiadka D. T. oraz przeshuchania czlonka zarzgdu powodowej Spotki.

Przy tak ustalonym stanie faktycznym Sad Okregowy uznal, ze powo6dztwo jest uzasadnione co do zasady. Wyraz
»hagonka” oznacza w przeno$ni zorganizowang kampanie przeciw komus, w odniesieniu do ludzi oznacza tez szczucie,
przes§ladowanie. Postawienie komus zarzutu, iz prowadzil wobec danej osoby nagonke, ma zabarwienie pejoratywne.
Prze§ladowanie czy szczucie to dzialanie niezgodne z prawem i zasadami wspoélzycia spotecznego, ktére narusza dobra
osobiste osoby w postaci jej dobrego imienia czy czci, a w przypadku osoby prawnej rowniez jej renomy. Postawienie
zarzutuy, iz (...) prowadzila nagonke na D. R., jak réwniez przypisanie (...)” skutku w postaci utraty pracy i obrécenia
sie zycia rodzinnego i zawodowego

w ruine, ma zabarwienie ujemne i w przypadku nieprawdziwos$ci faktu czy nierzetelno$ci ocen moze naruszaé dobra
osobiste wydawcy tego periodyku. W artykule réwniez zarzucano, ze przedstawiciele pewnej gazety telefonowali do
pracodawcéw przekonujac ich aby nie zatrudniali D. R.. Wprawdzie nie wskazano, iz chodzi tu o przedstawicieli (...),
ale skoro w artykule wspomina sie tylko o tej gazecie, majac na uwadze ogdlna wymowe artykulu, nalezalo uznac,
ze zarzut ten zostal postawiony przedstawicielom (...). Tego typu zarzut w przypadku jego nieprawdziwo$ci rowniez
moze naruszac¢ dobra osobiste wydawcy i samego czasopisma.



Postawienie zarzutu dzialan o cechach nagonki, doprowadzenie do samobdjstwa, obrocenie zycia zawodowego i
osobistego w ruineg, narusza dobre imie wydawcy wskazujac, Ze wydawane przez niego pismo nie realizuje celow
prasy wskazanych w art. 1 i art. 10 ust. 1 prawa prasowego, lecz jakie$§ inne, niezgodne z prawem i zasadami
wspolzycia spolecznego cele. W istocie wskazuje na nierzetelno$c tego pisma. Pozwana Spéltka podniosta zarzut braku
bezprawnosci swojej publikacji wskazujac, ze fakty w niej podane byly prawdziwe, a wyrazone oceny dopuszczalne
i oparte na faktach. Odnoszac sie do tych twierdzen Sad Okregowy wskazal, iz przede wszystkim nie wykazano aby
D. R. popekil samoboéjstwo (zmart po wypiciu alkoholu etylowego). Strona pozwana wykazala, ze w(...) ukazal sie
caly szereg artykuléw na temat publikacji D. R.. Jednak trudno uznac je za ,nagonke”, gdyz artykuly realizowaly
prawo do krytyki spolecznej, dotyczyly tematu ktérym interesowala sie opinia publiczna, nadto czynu uznanego moca
ustawy za przestepstwo. Publikacja dr R. miala zresztg taka wymowe, ze trudno sie dziwi¢ reakcji na nia dziennikarzy
(...)”. Nie wykazano przy tym, aby krytyka zawarta w artykulach (...)” byla obrazliwa, czy podyktowana wzgledami
osobistej niecheci dziennikarzy do D. R.. Nie wyrazala pogardy, ani stow ponizajacych jego osobe. Krytyka ta zawierala
wprawdzie ujemna oceng wyrazonych w ksigzce pogladow, ale w granicach dozwolonych prawem

i zasadami wspolzycia spolecznego, zgodnie z art. 41 prawa prasowego. (...) dzialala w granicach wolnosci prasy,
wolno$ci wyrazania pogladow oraz prawa do krytyki jako sktadnikow systemu demokratycznego. Publikowala rowniez
wypowiedzi samego R. w tej kwestii, poglady historykéw KUL-u, czy tez oséb postronnych, a zatem dzialala zgodnie
z wymogami prawa prasowego. Istotnie po tych publikacjach, wszczeciu postepowania karnego i dyscyplinarnego, D.
R. stracil prace. W opinii Sagdu Okregowego pozostawalo to jednak przede wszystkim w zwigzku przyczynowym z jego
wlasnym dzialaniem, tj. publikacja dyskusyjnego pogladu w ksiazce ,(...)Publikacje w(...) nie byly wiec warunkiem
koniecznym utraty pracy przez R. gdyz rownie dobrze uczelnia mogla uzyskac informacje o jego publikacji z innych
zrodel i podjac takie same dzialania. Przy zwolnieniu z pracy brano rowniez pod uwage elementy takie jak wyrazanie
przez niego pogladéw na wykladach i éwiczeniach i ich wplyw na mlodziez. Formalnie nie (...) zlozyla doniesienie
do prokuratury i nie ona wniosla akt oskarzenia do sadu. Nie wykazano, aby to dziennikarze ,,(...)Jdzwonili do
ewentualnych pracodawcow i namawiali ich do nieprzyjecia historyka do pracy. Co do zalamania sie zycia rodzinnego
D. R. sam wskazywal, iz nie chcial zmienia¢ zawodu, wbrew prosbom zony. Trudno tez uznac za typowa reakcje na
publikacje artykulu o sobie zatrucie sie alkoholem etylowym (brak adekwatnego zwiazku przyczynowego).

Reasumujac Sad Okregowy stwierdzil, iz nie wykazano aby fakty podane

w artykule w (...) byly prawdziwe, jak réwniez by wyrazone w nim oceny byly oparte na faktach i rzetelne. Nawet
przyjmujac, ze D. R. wypowiedzial stowa zawarte w wydruku wywiadu ze Z. K., nie uprawnialo to dziennikarzy (...)
do ich powtarzania, tym bardziej jako oceny wlasnej. D. R. mogl byé rozzalony ze wzgledu na swoja sytuacje, jednak
dziennikarzy obowiazuje znacznie wiekszy stopien obiektywizmu. Nie mozna uzna¢, aby ocena dzialalnosci (...) byla
obiektywna i rzetelna w rozumieniu art. 41 prawa prasowego.

Sad Okregowy uznal, ze powodztwo zasluguje na uwzglednienie i w $wietle art. 24 § 1 k.c. Uzasadnione jest w
szczegoblnosci Zadanie opublikowania o§wiadczenia. Sad zmodyfikowal jednak tres¢ os§wiadczenia uznajac, ze nie jest
konieczne wskazywanie mozliwych skutkéw publikacji naruszajgcej dobra osobiste. Zbedne jest tez zamieszczanie
stwierdzenia, iz o$wiadczenie zlozone zostalo w nastepstwie przegranego procesu sadowego. Odnos$nie miejsca
publikacji Sad wzial pod uwage, iz wprawdzie sam artykul byt opublikowany na stronie czwartej (...), ale na pierwszej
stronie byla zamieszczona wzmianka o nim, zawierajaca w szczeg6lnoS$ci tytul artykulu naruszajacy dobra osobiste.
W tej sytuacji uznat za uzasadnione zadanie opublikowania przeprosin na stronie drugiej gazety, tak aby byly one
widoczne dla czytelnikow juz przy pobieznej lekturze czasopisma.

Upowaznienie do zastepczego opublikowania o§wiadczenia, na wypadek niewykonania obowiazku przez pozwanego,
ma oparcie w art. 480 § 1 k.c.

W odniesieniu do zadania zasgdzenia kwoty 50 tys. zl na cel spoleczny Sad stwierdzil, ze w Swietle art. 448 k.c., co
do zasady, zasluguje na uwzglednienie. Pozwany jako wydawca (...) ponosi odpowiedzialnoé¢ za skutki naruszenia
débr osobistych spowodowane opublikowaniem materialu prasowego na podstawie art. 38 ust. 1 prawa prasowego.
Osoby, ktore spowodowaly publikacje mialy $wiadomo$¢, ze jej tre$¢ godzi w dobre imie wydawcy (...). Dopiero w



toku procesu pozwany poszukiwal materiatu dowodowego dla wykazania faktéw zawartych w tym artykule, jak i
zasadnoSci ocen w nim wyrazonych. Nie zaczekano rowniez na sprawdzenie wiadomosci, czy rzeczywiscie historyk
popehil samobojstwo. Zdaniem Sadu Okregowego okolicznosci te poSrednio wskazuja na fakt, ze postawiono zarzut
bez rzetelnego zebrania materialu,a zatem nalezy uznac¢, ze naruszenie dobr osobistych ma charakter zawiniony.
Sporny artykul to element rywalizacji, czy walki czasopism reprezentujacych odmienne poglady. Zasadzenie kwoty
na cel spoleczny ma oprocz celu kompensacyjnego speliaé cele represyjne i prewencyjno-wychowawcze. Artykul 43
k.c. reguluje ochrone dobrej stawy (dobrego imienia, renomy) osoby prawnej, rozumiana jako prawo kazdej osoby
prawnej do poszanowania nie tylko prawdziwej i rzeczywistej pozycji i wartoS$ci, jaka w okreslonej spolecznoéci ona
zajmuje, ale takze jako konieczno$¢ zagwarantowania jej w przyszlos$ci mozliwoéci realizowania przypisanych funkcji.
Postepowanie dowodowe wykazalo, ze sporny artykul byl komentowany w innych mediach, a zatem nalezy uznac, ze
wykazano szkode niemajatkowa powoda. Sad Okregowy uznal w tej sytuacji za zasadne zasgdzenie kwoty 20 tys. zl
na cel spoteczny, jako adekwatnej do zakresu i skutkéw naruszenia débr osobistych strony powodowej oraz stopnia
zawinienia strony pozwanej. Zasadne jest zasadzenie tej kwoty w celu realizacji funkcji kompensacyjnej, jak rowniez
prewencyjno — wychowawczej. Brak jednak podstaw do zasadzenia wyzszej kwoty, bowiem nie zostalo wykazane, ze
faktycznie artykul w (...) w znacznym stopniu wplynal na postrzeganie gazety wérod czytelnikoéw, zachowania os6b
zlecajacych publikacje reklam czy akcjonariuszy powodowej Spolki. Strona powodowa zalgczyta do akt wydruki z
dwoch internetowych wydan gazet ( (...) i (...)), ale byly to wylacznie suche informacje bez zadnych komentarzy. Nie
zlozono zadnych innych artykuléw zawierajacych negatywne dla powoda komentarze tej informacji.

Podstawa rozstrzygniecia o kosztach byly przepisy art. 98 k.p.c, przy czym w zakresie zgdan niemajatkowych powod
zostal uznany za wygrywajacego proces, za$ co do roszczen majatkowych Sad zastosowat art. 100 k.p.c.

Strona pozwana wniosta apelacje od orzeczenia w cze$ci uwzgledniajgcej powodztwo, tj. w zakresie okre§lonym w pkt.
1, 2, 31 5 sentencji, domagajac sie zmiany wyroku i oddalenia powodztwa w calo$ci albo jego uchylenia w zaskarzonej
czesci i przekazania sprawy Sadowi pierwszej instancji do ponownego rozpoznania. Apelacja zarzuca:

- sprzeczno$¢ istotnych ustalen Sadu z tres$cig zebranego w sprawie materialu dowodowego, bledna ocene mocy
dowodowej i brak wszechstronnego rozwazenia materiatu dowodowego (art. 233 k.p.c.), w szczegolnosci przez:
bledne przyjecie, iz w artykule prasowym przypisano (...) doprowadzenie D. R. do samobdjstwa, ze publikacji tej
(...)o D. R. nie mozna uzna¢ za nagonke (co jest dopuszczalng oceng nie podlegajacqa udowodnieniu), ze wypowiedzi
samego R. w udzielonych wywiadach nie moga by¢ uznane za jedna z podstaw ocen publikacji (...), nadto bledne
przyjecie, ze pozwana Spolka (...) miala Swiadomosé, ze zarzuty dotyczace publikacji(...) (...)” godza w dobre imie
Spolki (...) SA, ze powod doznat krzywdy, ktora wymaga rekompensaty finansowej, ze w chwili publikacji autor nie
dysponowal dostatecznym materialem dziennikarskim do jego napisania, ze pozwany twierdzil, ze D. R. stracil prace
wylacznie wskutek publikacji (...) jak rowniez pominiecie treéci oraz jednostronnego charakteru publikacji (...)” i to
pod jednostronnymi, jednoznacznie negatywnymi tytulami pietnujacymi osobe D. R.,

- naruszenie art. 328 § 2 k.p.c. przez niedostateczne rozwazenie twierdzen strony pozwanej.

W apelacji zarzucono tez naruszenie przepisoOw prawa materialnego: art. 23 i 24 k.c.
iart. 448 k.c., art. 12 w zw. z art. 41 i art. 38 prawa prasowego, art. 54 Konstytucji i art. 10 Europejskiej Konwencji
Praw Czlowieka i Podstawowych WolnoSci.

Sad Apelacyjny zwazyl, co nastepuje: apelacja tylko w czesci zastluguje na uwzglednienie.

Podstawa rozwazan co do zasadno$ci obydwu zadan pozwu (tak w zakresie odpowiedzialno$ci niematerialnej jak i
materialnej) jest ustalenie, czy doszlo do naruszenia dobra osobistego osoby prawnej w postaci dobrego imienia,
rozumianego jako dobre mniemanie innych oséb o danym podmiocie prawa. Sad Okregowy jako podstawe prawna
zadan trafnie wskazal na przepisy art. 23 i 24 w zw. z art. 43 k.c. Nalezy przy tym zwrdci¢ uwage na to, ze art. 24 § 1 k.c.,
definiujacy Srodki ochrony dobr osobistych, zawiera zasade domniemania bezprawno$ci dzialania osoby zagrazajacej
lub dopuszczajacej sie naruszenia dobra osobistego. W spos6b korzystny dla powoda wplywa to na rozlozenie ciezaru
dowodu. Pozwanego, ktory zaprzecza tezie o naruszeniu dobra osobistego, obciaza zatem obowigzek udowodnienia



prawdziwo$ci stawianych zarzutow. Wbrew tezom sformulowanym w apelacji, pozwany nie sprostal temu wymogowi.
Sad Okregowy prawidlowo ustalit stan faktyczny

w omawianym zakresie. Wskazal na elementy publikacji prasowej z dnia 18 czerwca 2010 r., ktére naruszaly dobro
osobiste strony powodowej w postaci dobrego imienia. Kazda jednostka korzysta z domniemania uczciwoéci i
rzetelnosci postepowania. Nie jest natomiast dzialaniem uczciwym i rzetelnym, w szczegbélno$ci w odniesieniu do
wydawcy prasowego i wydawanego przez niego organu prasowego, prowadzenie nagonki.

Sad Okregowy trafnie ustalil przenos$ne znaczenie tego terminu (analogiczne wyjasnienia mozna znalez¢ w innych
poza wskazanym przez ten Sad stownikach, np.:

w Slowniku jezyka polskiego pod red. M. Szymczaka Warszawa 1992, t.2, Praktycznym slowniku wyrazow
bliskoznacznych W. Cienkowskiego, Warszawa 1993). OkreSlenie ,nagonka” ma zatem wydzwiek jednoznacznie
pejoratywny, negatywnie kwalifikuje osobe (réwniez prawng), ktora dzialanie w postaci nagonki prowadzi.
Tymczasem stowo ,nagonka” dla okreslenia sposobu dzialania (...) zostalo uzyte w publikacji (...) az pieciokrotnie: na
stronie pierwszej, zapowiadajacej artykul, w tytule artykulu autorstwa M. Z., zamieszczonym na stronie 4 i dwukrotnie
w samym artykule, jak réwniez w publikowanych, na tej samej stronie, anonimowych wspomnieniach o D. R.. Bylo to
zatem slowo kluczowe w calej publikacji. Sad Okregowy przeanalizowal przedlozone przez strone pozwana artykuly
z archiwum ,(...)” celem rozwazenia, czy istotnie mialy one cechy ,nagonki”. Wbrew zarzutowi apelacji Sad ten
przedstawiwszy tresé artykulow (...)”, ktorych przedmiotem byla publikacja ksiazkowa D. R. i jej nastepstwa, trafnie
ocenil, ze nie mialy cech ,nagonki”. W artykulach tych przedstawiane bowiem byly fakty (dotyczace opublikowania
ksigzki (...)), jak réwniez nastepstwa z tym zwigzane, w tym réwniez w sferze zycia autora publikacji oraz opinie o
calej sprawie. Byly to opinie r6znych os6b i §rodowisk. Przede wszystkim jednak lamy prasowe udostepniono, i to
niejednokrotnie, samemu D. R.. Majgc to wszystko na uwadze Sad pierwszej instancji doszedl do trafnej konkluzji,
ze publikacje (...)” dotyczace osoby D. R., nie mialy cechy nagonki. Uzycie stowa ,nagonka”, wbrew twierdzeniom
zawartym w apelacji, byto zatem nieuprawnionym stwierdzeniem, nie za$ dopuszczalng ocena. Mialo wywola¢ i
utwierdzi¢ przekonanie czytelnikéw o niedozwolonym i nieakceptowanym spolecznie sposobie dzialania dziennikarzy
»(...) Juz zatem pieciokrotne uzycie stowa ,,nagonka” w odniesieniu do dzialan tej (...)” stanowilo naruszenie jej dobra
osobistego.

Sad Okregowy dokonal roéwniez analizy pozostalej treéci artykulu (...) i trafnie wskazal, co wynika z jego tresci,
ze (...) zostala w nim uznana za odpowiedzialng za utrate przez D. R. pracy na Uniwersytecie (...), niemozno$ci
znalezienia innej pracy w swoim zawodzie, zrujnowanie zycia osobistego i rodzinnego, utrate domu i, w wyniku tych
wszystkich niepowodzen, prawdopodobne samobojstwo. Nie mozna przy tym podzieli¢ zarzutu apelujacego o blednym
przyjeciu, iz w artykule (...) przypisano (...) doprowadzenie D. R. do samobdjstwa. Dobro osobiste moze by¢ naruszone
nie tylko poszczeg6lnym sformulowaniem, ale i kontekstem wypowiedzi. Natomiast z omawianego artykulu (...)
wynikala sugestia, ze za $mier¢ (mozliwe ze samobojcza) D. R. odpowiedzialnoé¢ ponosi(...) ze wzgledu na prowadzona
Lnagonke”.

Sad Okregowy prawidlowo ustalil tez tre$¢ wywiadu D. R. udzielonego Z. K., jednak trafnie uznal, Ze ocena dzialan
(...) samego zainteresowanego nie zwalnia z obowiazku rzetelnoéci dziennikarza, autora spornego artykuhi, odno$nie
ktbrego przepisy prawa stawiaja wyzsze wymagania w zakresie szczegblnej starannoéci w przedstawianiu faktow. W
tym miejscu mozna przytoczy¢ trafng teze wyroku Sadu Najwyzszego z dnia 7lipca 2005 r. VCK 868/04 (LEX 196405),
ze nie wylgcza bezprawnos$ci sam fakt powolywania w danym materiale prasowym cudzych wypowiedzi, nawet
ze wskazaniem ich zrdédla. Taka konstrukcja publikacji nie zwalnia bowiem dziennikarza od dolozenia szczegblnej
staranno$ci i rzetelno$ci przy zbieraniu

i wykorzystywaniu materialu prasowego; obowiazek z art. 12 ust. 1 Prawa prasowego nie zostaje wylaczony. Dzialanie
dziennikarza w ramach dozwolonej krytyki stuzacej interesowi publicznemu prowadzi do wylaczenia bezprawno$ci
dzialania jedynie wéwczas, gdy krytyka ma charakter rzeczowy i jest rzetelna.



Za calkowicie niezrozumialy, co uniemozliwia odniesienie sie do niego, uzna¢ nalezy zarzut apelacji ,blednego
ustalenia, iz pozwana Spoélka (...) miala Swiadomosé, ze zarzuty dotyczace publikacji(...)(...) godza w dobre imie spotki
(...) SA”.

Reasumujgc nalezy zatem stwierdzi¢, ze ustalenie stanu faktycznego i ocena dowodéw dokonana przez Sad pierwszej
instancji, w czesci dotyczacej bezprawnego naruszenia dobrego imienia strony powodowej, sa prawidlowe, zas zarzuty
apelacji w tej czeSci nietrafne.

Sad Okregowy prawidlowo zastosowal przy tym wyzej wskazane przepisy art. 23 i 24 k.c. w zw. z art. 43 k.c. Apelujacy
podnoszac, ze zostaly niewlasSciwie zastosowane, w zasadzie powtarza zarzuty dotyczace blednej, jego zdaniem, oceny
zebranych w sprawie dowodéw i dokonanych w oparciu o te dowody ustalen, ktére to zarzuty uznane zostaly przez
Sad Apelacyjny za nieuzasadnione.

Apelujacy stawia rowniez zarzuty naruszenia przez Sad Okregowy przepiséw ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. — Prawo
prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm.). Istotnie, sprawa pomiedzy dwoma wydawcami prasowymi o naruszenie dobrego
imienia jednego z nich przez publikacje artykulu prasowego, znajduje sie na pograniczu dwoch chronionych prawem
wartoSci, waznych w spoleczenstwie demokratycznym, a to débr osobistych (a w tej liczbie dobrego imienia wydawcy)
oraz wolno$ci prasy. Dobre imie jest przy tym dobrem osobistym, ktére w szczegolny sposéb moze by¢ zagrozone
dzialalnoScia prasowa, co naklada na dziennikarzy obowiazki w zakresie ochrony tegoz dobrego imienia. I tak, zgodnie
zart. 12 ust. 1 pkt 1i 2 Prawa prasowego, dziennikarz jest obowigzany zachowac szczegdlna staranno$c i rzetelno$c przy
zbieraniu i wykorzystaniu materialéw prasowych, zwlaszcza sprawdzi¢ zgodno$¢ z prawda uzyskanych wiadomosci lub
podacich zrodlo oraz chronié¢ dobra osobiste. Starannos$¢ to dokladno$¢, pilnos¢, sumiennoééc, dbalosc o szczegoly. Pod
pojeciem rzetelnosci nalezy rozumieé: uczciwosc , solidno$é i obowigzkowo$é (v. L. Jaskula, Prawo do dobrego imienia
a wolno$¢é prasy, Warszawa 2008 r., s.52). Trudno przyjac, by dzialanie strony pozwanej przy wydaniu artykulu z
dnia 18 czerwca 2010 r. spelnialo powyzsze nakazy, skoro, jak to wyzej wskazano, informacje zawarte w tej publikacji
nie byly prawdziwe. Nakazem wynikajacym rowniez z prawa prasowego jest natomiast prawdziwe przedstawianie
omawianych zjawisk (art. 6 ust 1), za$ publikowanie ujemnych ocen dzialalnosci zawodowej lub publicznej ma shuzyc
realizacji zadan okre$lonych w art. 1 prawa prasowego i wowczas pozostaje pod ochrong prawa. W omawianym
przypadku publikowanie ujemnej oceny nie bylo uprawnione, stad nie moze korzystaé z ochrony przewidzianej tak
przez przepisy prawa prasowego, jak i kodeksu cywilnego.

Naruszenie dobra osobistego w postaci dobrego imienia nie korzysta takze z ochrony udzielanej wolno$ci wyrazania
swoich pogladéw zawartej w art. 54 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ani wolnoSci wyrazania opinii
zawartej w art. 10 ust. 1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Czlowieka i Podstawowych Wolno$ci. Wolnoéc
wyrazania pogladow i opinii nie jest bowiem absolutna, juz bowiem art. 10 ust. 2 Konwencji wskazuje, ze korzystanie
z tej wolnoéci moze podlegaé wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie sa przewidziane
przez ustawe (...) z uwagi na ochrone dobrego imienia i praw innych os6b. Jak z powyzszego wynika, przy
zderzeniu wartoSci w postaci wolnoSci wypowiedzi i ochrony dobrego imienia, ta pierwsza musi ulec ograniczeniu
w zderzeniu z usprawiedliwiona (przede wszystkim granicg prawdy) ochrona tej drugiej wartosci. To samo wynika
z przedstawionych wyzej przepisow prawa prasowego. Jak bowiem trafnie wskazal Sad Najwyzszy w wyroku z
dnia 20 stycznia 2011 r. I CKS 228/10 (LEX 784896) niewatpliwie lezy w interesie spolecznym krytyka realizujgca
wolno$¢ wypowiedzi, jednak chroniona swoboda wypowiedzi nie moze posuwac sie do insynuowania niewlasciwego
postepowania, dyskredytujacego dziennikarza (tu wydawce), kiedy fakty nie dajg ku temu podstaw.

Za niezasadny uzna¢ nalezy zarzut apelacji naruszenia przez Sad pierwszej instancji art. 38 Prawa prasowego przez
bledne uznanie, ze pozwana (...) Spo6lka z o0.0. jako wydawca ponosi odpowiedzialno$¢ cywilng za naruszenie dobr
osobistych powoda publikacja prasowa, w sytuacji(...) gdy w sprawie brak jest dowodoéw by wydawca mial jakikolwiek
wplyw na opublikowanie zakwestionowanego artykulu. Nalezy zatem zauwazy¢, ze przepis art. 38 ust. 1 Prawa
prasowego wskazuje krag podmiotéw, ktore ponosza odpowiedzialno$¢ cywilng za naruszenie prawa spowodowane



opublikowaniem materialu prasowego, w tej liczbie wydawce. Rzeczywisty wplyw wydawcy na publikacje jest wiec bez
znaczenia, wobec brzmienia tego przepisu.

Reasumujgc nalezy zatem stwierdzi¢, ze Sad Okregowy, rozstrzygajac o roszczeniu niematerialnym strony powodowe;j
nie dopuécil sie naruszenia wskazanych w apelacji przepisbw Prawa prasowego, Konstytucji RP, jak réwniez
Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Czlowieka i Podstawowych WolnoSci, co pozwolilo na oddalenie apelacji w
wyzej przedstawionym zakresie (art. 385 k.p.c.).

Powddztwo o dopelnienie czynnoSci potrzebnych do usuniecia skutkow naruszenia, oparte na art. 24 § 1 k.c., moze
zawiera¢ zadanie zlozenia oS§wiadczenia odpowiedniej treSci i w odpowiedniej formie. Z utrwalonego orzecznictwa,
w tym Sadu Najwyzszego, wynika, ze sad orzekajacy moze modyfikowaé proponowana przez powoda tresé
o$wiadczenia (v. Komentarz do Kodeksu cywilnego pod red. K. Pietrzykowskiego, Warszawa 2008 r., t. 1, s.
167). Uczynil to juz po cze$ci Sad Okregowy. O$wiadczenie musi jednak okresla¢ jakie sformulowania uzyte
w artykule prasowym spowodowaly naruszenie dobrego imienia wydawanej przez strone powodowa(...)W tym
kontek$cie uzyte w o$wiadczeniu okreslenie &gt;zwiazane z dzialalno$cig (...); jako zbyt ogdblne, zastapiono stlowami
&gt;jakoby ,(...) prowadzila nagonke przeciwko D. R.&lt;. Takie przeformulowanie, po usunueciu zbednego okreslenia
dodatkowego(...);, pozwoli czytelnikom na prawidlowe powigzanie tre$ci o$wiadczenia ze spornym artykulem
prasowym.

Jako calkowicie chybiony uznaé nalezy zarzut naruszenia art. 328 § 2 k.p.c. wobec szczegolowosci uzasadnienia
orzeczenia Sadu Okregowego, zawierajacego wszystkie niezbedne elementy, o ktérych mowa we wskazanym przepisie.

Za uzasadnione uznaé natomiast nalezy zarzuty apelacji dotyczace uznania, ze

w wyniku naruszenia dobrego imienia strona powodowa doznala krzywdy, ktéra wymaga rekompensaty finansowe;j.
Zgodnie z art. 448 k.c. w razie naruszenia dobra osobistego sad moze przyzna¢ temu czyje dobro osobiste
zostalo naruszone, odpowiednig sume tytulem zado$éuczynienia pienieznego za doznang krzywde lub na jego
zadanie zasadzi¢ odpowiednia sume na wskazany przez niego cel spoleczny. Wobec uznania, ze doszlo do
naruszenia dobra osobistego, istniala mozliwo$¢ zastosowania tego przepisu, szczegdlnie wobec ustalenia zawinionego
dzialania strony pozwanej. Podstawowym kryterium przy zasadzeniu zado$éuczynienia za doznang krzywde lub
odpowiedniej sumy na cel spoleczny pozostaje jednak rozmiar i intensywnosé doznanej krzywdy (ocenianej wobec
miar zobiektywizowanych), stopien negatywnych konsekwencji dla pokrzywdzonego wynikajacych z dokonanego
naruszenia dobra osobistego, w tym takze niewymiernych majatkowo

(v. Komentarz do Kodeksu cywilnego, op. cit. s. 1465). W tym miejscu nalezy zgodzié sie

z apelujacym, ze strona powodowa nie wykazala krzywdy po swojej stronie. Sad Okregowy ustalil, ze po spornej
publikacji w (...) bytla ona komentowana na lamach portalu ,,(...) W pierwszym przypadku uznano, ze komentowany
artykul zawiera oskarzenie (...) o spowodowanie samobojczej $mierci D. R., w drugim przypadku byla to sucha
wzmianka bez zadnego komentarza. Nic wiecej nie wynikalo z przestuchania w charakterze strony powodowej czlonka
zarzadu powodowej Spolki. Skoro zatem Sad Okregowy uznal, Ze nie zostalo wykazane, aby faktycznie w znacznym
stopniu sporny artykul wplynal na postrzeganie (...) przez czytelnikow, zachowania osob zlecajacych publikacje reklam
czy akcjonariuszy powodowej Spolki, brak bylo podstaw do zasadzenia sumy na cel spoleczny. W tym zakresie Sad
Apelacyjny zmienil zaskarzony wyrok i oddalil pow6dztwo, na podstawie art. 386 k.p.c.

Majac na uwadze, ze powod wygral sprawe co do zasady i w czeéci dotyczacej roszczenia niemajatkowego, za$ przegrat
co do roszczenia majatkowego, zmienione zostalo rowniez orzeczenie o kosztach, w oparciu o art. 100 k.p.c.

Wzajemne zniesienie kosztéw postepowania przed Sadem Apelacyjnym ma oparcie w art. 1001108 § 1 k.p.c.



