
Sygn. akt VIA Ca 1871/14

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 15 grudnia 2015 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie VI Wydział Cywilny w składzie:

Przewodniczący – Sędzia SA Teresa Mróz

Sędziowie: SA Małgorzata Borkowska

SO (del.) Joanna Mrozek (spr.)

Protokolant: sekr. sądowy Magdalena Męczkowska

po rozpoznaniu w dniu 15 grudnia 2015 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powództwa  (...) S.A. w W.

przeciwko P. N.

o ochronę dóbr osobistych

na skutek apelacji powoda

od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie

z dnia 21 października 2014 r.

sygn. akt XXV C 413/13

1.  oddala apelację;

2.  zasądza od  (...) S.A. w W. na rzecz P. N. kwotę 2.070 zł (dwa tysiące siedemdziesiąt złotych)
tytułem zwrotu kosztów postępowania apelacyjnego.

Sygn. akt VI ACa 1871/14

UZASADNIENIE
Pozwem z dnia 2 kwietnia 2013 roku skierowanym przeciwko P. N. powódka  (...) Spółka Akcyjna w W. wniosła o
nakazanie pozwanemu założenia oświadczenia o treści: „Ja niżej podpisany P. N. - jako redaktor  (...) współdecydujący
o publikacji materiału prasowego obejmującego rozmowę pana W. Ł. (1) i Pana W. S. niniejszym przepraszam  (...)
S.A. z siedzibą w W., za naruszenie dobra osobistego Spółki - jej dobrego imienia i renomy poprzez dopuszczenie do
opublikowania w dniu 16 lipca 2012 roku w  (...) nieprawdziwych i wprowadzających w błąd informacji sugerujących,
iż  (...) S.A. z siedzibą w W. była aktywnym uczestnikiem nadużyć w obszarze zarządzania mieniem Skarbu Państwa,
tj. informacji zawartych w rozmowie Pana W. Ł. (1) z Panem W. S. dotyczących rzekomego zamiaru utworzenia przez
(...) S.A. z siedzibą w W. wraz z  (...) sp. z o.o. w W. oraz  Krajową Spółkę (...) S.A. w T. spółki w M., rzekomego
pełnienia funkcji generalnego inwestora przy budowie siedziby  (...) sp. z o.o., elewatora zbożowego oraz budowy
domów dla Pana K. i wiceprezesa  (...) oraz domu nad (...), rzekomego dostarczania przez  (...) S.A. z siedzibą w W.
samochodów do  (...), dzięki czemu „dzieci Ś. mają supertanie samochody" oraz wskazujących, że do grupy kapitałowej,



do której należy  (...) S.A. z siedzibą w W. należy również spółka, która rzekomo pełniła funkcje generalnego inwestora
przy wskazanych powyżej inwestycjach." poprzez publikację tekstu o takiej treści czcionką Arial Bold (pogrubioną)
o rozmiarze 11 mm na pierwszej stronie dziennika  (...) na co najmniej połowie pierwszej strony tj. na powierzchni
468 centymetrów kwadratowych, w sposób wyraźnie zaznaczony co najmniej jasnym tłem innymi aniżeli pozostała
zawartość strony tytułowej albo w tabeli - w terminie 14 dni od daty uprawomocnienia się orzeczenia, ponadto o
zasądzenie od pozwanego kwoty 50.000 zł tytułem zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych powoda na rzecz
Klubu (...), ul. (...), (...) W., zarejestrowanego w rejestrze stowarzyszeń pod nr KRS  (...), płatnej w terminie 14 dni
od daty uprawomocnienia się orzeczenia oraz zasądzenie od pozwanego kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa
procesowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniu powódka wskazała, że poprzez opublikowanie w dniu 16 lipca 2012 r. transkrypcji z nagrania
prywatnej rozmowy W. Ł. (1) i W. S. w (...) doszło do naruszenia dóbr osobistych spółki w postaci jej dobrego
imienia i dobrej sławy. Opublikowany materiał sugerował, że powódka aktywnie uczestniczyła w wyprowadzaniu
majątku ze  spółki (...) poprzez tworzenie spółek w M., że brała udział w obrocie samochodami po zaniżonych
cenach, a także że pełniła funkcję generalnego wykonawcy inwestycji o niejasnych źródłach finansowania (siedziba
(...), domy nad (...), elewator). Spółka, jej spółka zależna oraz członek zarządu powodowej spółki zostali wyraźnie
wskazani w przygotowanych przez pozwanego odniesieniach do rozmowy identyfikujących określone podmioty
wymienione w rozmowie. Wyeksponowało to rolę powódki w rzekomych nadużyciach związanych z zarządzaniem
mieniem Skarbu Państwa. Wytworzono wrażenie, że spółka świadomie bierze udział w operacjach biznesowych
budzących wątpliwości co do ich legalności, a powód odgrywa w nich aktywną i istotną rolę. Rozpowszechniono
również obraz powódki jako podmiotu biorącego udział w zorganizowanej grupie narażającej Skarb Państwa na
szkodę i że w prowadzeniu działalności gospodarczej wykorzystuje nieokreślone powiązania polityczne czy osobowe.
Rozpowszechnianie nagranej rozmowy spowodowane przez pozwanego sprawiło, że powodową spółkę zaczęto
postrzegać jako uczestnika tzw. (...). Naraziło to spółkę na spadek wypracowanej od lat renomy przedsiębiorcy
prowadzącego działalność w sposób zgodny z prawem, zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami.
Narażono również spółkę na utratę zaufania, co może w konsekwencji prowadzić do wymiernych strat finansowych.
Działania pozwanego były bezprawne jako naruszające przepisy prawa prasowego. Powodowa spółka oświadczyła,
że żadna ze spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej (...), w tym powódka, nie zaopatrywała stale we flotę
samochodową Agencji (...), a miało to miejsce w przeciągu ostatnich 5 lat jedynie dwukrotnie. Nie sprzedawano
ponadto samochodów po zaniżonej wartości rodzinie pana Ś., a także  spółce (...) sp. z o.o. Powódka nie była również
generalnym wykonawcą przy budowie siedziby  spółki (...), przy budowie elewatorów, ani domów nad (...) dla rodziny
pana Ś., czy innych osób. Nie posiada spółki na terenie M. i nie planowała zakładania żadnej z  Krajową Spółką (...) S.A.
Zdaniem powódki pozwany nie zachował należytej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów
prasowych, ponieważ nie podjął żadnej próby sprawdzenia zgodności z prawdą rozpowszechnionych informacji. Jej
zdaniem samo podanie źródła uzyskanych wiadomości nie jest wystarczające dla wyłączenia bezprawności działań
pozwanego, gdyż nie spełnia wymogów należytej staranności i rzetelności. Powódka zakwestionowała wiarygodność
źródła informacji opublikowanych w gazecie, ponieważ W. Ł. (1) nie miał świadomości, że jest nagrywany i że jego
wypowiedź będzie rozpowszechniona, poza tym był emocjonalnie nastawiony do opisywanych zdarzeń i rozgoryczony,
co mogło rzutować na precyzyjność przekazywanych przez niego informacji. Ponadto powódka uważa W. Ł. (1) za
podmiot będący stroną konfliktu - został odwołany z funkcji prezesa Agencji (...), pozostaje w sporze ze  spółką (...)
i może mu zależeć na przedstawieniu  spółki (...) w negatywnym świetle, co świadczy o tym, że jego wypowiedzi nie
mogą być z góry uznane za obiektywne. Pozwany powinien więc powziąć wątpliwości co do wiarygodności informacji
przekazywanych przez W. Ł. (2) i sprawdzić je w innych źródłach. Zdaniem powódki należyta staranność i rzetelność
nie ogranicza się do zachowania zgodności między wypowiedziami osób cytowanych a wypowiedziami, które
zostają ostatecznie opublikowane i do bezbłędnego przytoczenia źródła. Obowiązkiem dziennikarza jest weryfikacja
uzyskanych informacji pod kątem ich zgodności z prawdą. Ponadto pozwany nie umożliwił powódce ustosunkowania
się do podanych informacji i nie opublikował jej stanowiska odnoszącego się do postawionych jej zarzutów. Zdaniem
powódki działanie pozwanego nie stanowi również działania w ochronie usprawiedliwionego interesu społecznego,
bowiem powódka jako spółka prywatna nie posiada statusu podmiotu publicznego i nie była aktywnym uczestnikiem
nadużyć w zakresie zarządzania mieniem Skarbu Państwa. W sytuacji, gdy podane informacje nie są prawdziwe,



bezprawności nie uchyla staranność i rzetelność w wykorzystywaniu danych oraz przekonanie o działaniu w obronie
uzasadnionego interesu społecznego. Pozwany przewidywał możliwość naruszenia dóbr osobistych powódki i się na
to świadomie godził, co potwierdza treść pytań skierowanych do powódki w dniu 19 lipca 2012 r. Pismem z dnia 12
grudnia 2012 r. powódka wezwała pozwanego do usunięcia skutków naruszenia dóbr osobistych, jednak pozwany do
dnia wniesienia przez spółkę pozwu nie złożył oświadczenia o treści wskazanej w wezwaniu, nie uiścił także kwoty
50.000 zł na rzecz wskazanego podmiotu.

W odpowiedzi na pozew P. N. wskazał, że powodowa spółka nie wykazała, że pozwany dopuścił do opublikowania
zapisu rozmowy zamieszczonego w  (...), a zatem nie wykazała jego legitymacji biernej, zaprzeczając doprowadzeniu do
opublikowania zapisu rozmowy w gazecie. Pozwany podniósł, że powódka nie wskazała, dlaczego twierdzenia W. Ł. (1)
opublikowane w (...) stanowią informacje naruszające jej dobra osobiste. Twierdzeń dotyczących dostarczania do  (...)
samochodów po zaniżonych cenach powódka nie traktowała poważnie, skoro we własnych materiałach reklamowych
odnosiła się wprost do tych wypowiedzi wykorzystując je w charakterze żartu. Twierdzenia opublikowane w
(...) są stanowiskiem innych osób, a nie autora materiału, zaś kwestie poruszone w opublikowanej rozmowie są
istotne społecznie. Ponadto twierdzenia W. Ł. (1) zawarte w przytoczonej rozmowie nie stanowią źródła jakim
posługuje się dziennikarz czy redakcja pisma dla przedstawianych przez siebie informacji, nawet jednak w przypadku
potraktowania ich jako źródło, to zdaniem pozwanego, gdy jest ono wiarygodne, wówczas rzetelne przytoczenie
wypowiedzi i podanie tego źródła zwalnia z obowiązku weryfikacji twierdzeń pod kątem ich zgodności z prawdą.
Pozwany dodał, że powódka nie skorzystała z instytucji sprostowania.

Wyrokiem z dnia 21 października 2014 roku w sprawie XXV C 413/13 Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo
(...) S.A. w W. przeciwko P. N. o ochronę dóbr osobistych i zasądził od powódki na rzecz pozwanego kwotę 2977
zł tytułem zwrotu kosztów procesu. Sąd Okręgowy ustalił, że w dniu 16 lipca 2012 r. na pierwszej stronie  gazety
(...) ukazał się artykuł opatrzony nagłówkiem „Bez komentarza". Artykuł ten stanowił transkrypcję rozmowy W. Ł.
(1) - który niedługo przed rozmową został odwołany z funkcji prezesa Agencji (...) i funkcji członka rady nadzorczej
spółki (...) oraz W. S. - szefa (...). Rozmowa ta dotyczyła nadużyć mających miejsce w Agencji (...) i należącej do
niej  spółce (...) - m.in. nielegalnych transakcji finansowych, w tym nielegalnego transferu publicznych pieniędzy
za granicę. Z treści rozmowy wynika, że głównym inicjatorem tych działań miał być A. Ś. zarządzający wówczas
spółką (...). W opublikowanej rozmowie kilkakrotnie pojawia się powodowa spółka. Na pierwszej stronie gazety został
opublikowany fragment rozmowy, w którym W. Ł. (1) stwierdził, że „Mnie kiedyś tam namawiali na jakieś tańsze
samochody. Bo mówili, że  (...) dostarcza samochody do  (...)u, że to będzie wiesz ... że dzieci Ś. mają supertanie
samochody (...) ja tam nie potrzebuję". Następnie powodowa spółka została przywołana przez W. Ł. (1) podczas
opisywania udaremnionej przez niego próby utworzenia przez A. Ś. spółki w M. w celu wytransferowania kilku
milionów publicznych pieniędzy za granicę. W. Ł. (1) stwierdził, że miało to nastąpić poprzez utworzenie spółki w
M.. Po powstaniu podmiot ten miał przenieść pieniądze jako wkład do innej spółki utworzonej m.in. przez  (...). W
dalszej części rozmowy znajduje się sugestia byłego szefa  (...), że dzięki takiemu zabiegowi nie ma kontroli nad losem
publicznych pieniędzy. Powodowa spółka występuje także w dalszej części rozmowy, w której W. Ł. (2) opisuje zamiar
A. Ś. rozpoczęcia budzącej wątpliwości co do legalności budowy nowej siedziby  spółki (...) oraz elewatora. Opisując
działania A. Ś. były szef  (...) stwierdził, że budową miał zajmować się jeden generalny wykonawca. Stwierdził, że
„(...) on to nie powiedział wyraźnie, ale sądzę, że to chodziło o  (...), albo którąś  spółkę (...), bo  (...) ma wiesz wielką
strukturę (...)". Powodowa spółka została również przywołana w kontekście budowy domów dla osób związanych z
Agencją (...) poprzez stwierdzenia, że: „Więc sprawa jest taka, że on w tej chwili sam buduje dom. On buduje, ten
K. jego sąsiad buduje wiceprezes  (...) koło siebie budują domy. Tam trzy domy, taki G. - bardzo ważna osoba w
tym układzie - też buduje dom nad (...) i wiesz jest potrzebny generalny wykonawca." „I te domy buduje  spółka
(...) pewnie?" „No nie wiem, bo ja tam nie byłem przy tym, ale...". Powodowej spółki dotyczy także dalsza część
rozmowy, w której W. Ł. (1) porusza kwestię dostarczania przez powódkę do  (...) samochodów po zaniżonych cenach.
Stwierdzono, że: „Bo mówił, że  (...) dostarcza samochody do  (...)u, że to będzie wiesz, że dzieci Ś. mają supertanie
samochody. Gdybym ja potrzebował to sobie można wziąć supertanio, tam dadzą użyczenia, albo coś. A ja mówię, a
ja tam nie potrzebuję, jak będę potrzebował to jakoś tam sobie, jakoś sobie poradzę. Więc ja wolę przejrzyste układy".
Rozmowa W. Ł. (1) oraz W. S. została opublikowana w formie obszernego cytatu. Przy cytowanych wypowiedziach



znajdowały się odnośniki zawierające informacje identyfikujące podmioty występujące w rozmowie - w tym dane
dotyczące powodowej spółki i jej prezesa oraz jej spółki zależnej. Pod wstępnym komentarzem do publikacji podpisał
się redaktor naczelny (...) - T. S. oraz P. D.. Wskazano tam: „ ...nie byliśmy inicjatorami powstania tego materiału
i nie jest on efektem dziennikarstwa śledczego ani prowokacji dziennikarskiej. Nie dociekamy przyczyn dla których
ta rozmowa została utrwalona. Dla redakcji treść tej rozmowy jest społecznie doniosłym faktem. Gdy zapoznaliśmy
się z jej treścią, ujawniającą wypowiedzi dwóch osób zaufania publicznego, opisujące pozbawione kontroli społecznej
mechanizmy zjawisk na styku polityki i biznesu, uznaliśmy że upublicznienie tego materiału jest naszą powinnością...".
Sąd Okręgowy ustalił, że P. N. nie podejmował decyzji o opublikowaniu powyższego materiału prasowego, nigdzie w
treści komentarza czy artykułu nie figurowało jego nazwisko. W dniu 19 lipca 2012 r. P. N. wystosował do prezesa
(...) A. Z. wiadomość mailową, w której zwrócił się m.in. z prośbą o zajęcie przez niego stanowiska co do informacji
zawartych w opublikowanej rozmowie. Tego samego dnia redaktor Naczelny (...) T. S. w wiadomości mailowej
poinformował powódkę, że umożliwi jej ustosunkowanie się do faktów zawartych w opublikowanej rozmowie, a także,
że zamieści na łamach gazety stanowisko spółki. W dniu 19 lipca 2012 r. powodowa spółka w piśmie skierowanym do
redakcji (...) zaprzeczyła wszelkim informacjom jej dotyczącym a wynikającym z opublikowanej rozmowy i zażądała
natychmiastowego sprostowania informacji na pierwszej stronie  gazety (...). W dniu 24 lipca 2012 r. na pierwszej
stronie (...) ukazał się materiał reklamowy opublikowany na zlecenie powódki o treści „(...)". W. S. dwa dni po
publikacji nagrania jego rozmowy z W. Ł. (1) złożył oświadczenie z przeprosinami w  Gazecie (...) i w (...). Prezes
powodowej spółki A. Z. uznał to oświadczenie za wystarczające, zaś w stosunku do W. Ł. (1) nie zgłosił żadnych
roszczeń.

Stan faktyczny Sąd Okręgowy ustalił na podstawie zeznań pozwanego k.177, zeznań świadka T. S. k.225, materiału
prasowego opublikowanego w (...) k.34-42, korespondencji mailowej k.43-45, pisma z dnia 19 lipca 2012 r. k. 46, (...)
nr (...) - k.112, zeznań prezesa powódki k.177. Sąd pominął dowody z nagrania programu wyemitowanego w stacji  (...)
jako niemającego znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. Sąd nie uwzględnił wniosków zgłoszonych na rozprawie w
dniu 9.10.14 jako spóźnionych.

W ocenie Sądu Okręgowego powództwo nie zasługiwało na uwzględnienie, albowiem nie została wykazana legitymacja
bierna pozwanego. Ponadto powództwo zostałoby oddalone nawet, jeśli pozwany posiadałby taką legitymację.
Powołując się na wyrok Sądu Najwyższego z dnia 23 lutego 2001 r. w sprawie II CKN 587/00 Sąd Okręgowy wskazał,
że spowodowanie opublikowania obejmuje niezbędne czynności związane z redagowaniem, opracowywaniem lub
przygotowywaniem materiału do druku, tymczasem z żadnych dowodów przeprowadzonych w toku postępowania
nie wynika, że P. N. miał jakikolwiek związek z opublikowaniem materiału prasowego stanowiącego transkrypcję
rozmowy W. Ł. (1) z W. S. - że był jego autorem, brał udział w zbieraniu informacji ujawnionych w publikacji, czy że
był twórcą komentarzy dotyczących podmiotów pojawiających się w materiale. Powód nie wykazał, iż to na skutek
decyzji pozwanego materiał został opublikowany. Pod komentarzem poprzedzającym cytat z rozmowy podpisany
jest natomiast redaktor naczelny pisma - T. S. oraz P. D., a nie pozwany. Z kolei mail skierowany do powodowej
spółki przez pozwanego, zdaniem Sądu, świadczy jedynie o tym, że jako dziennikarz związany z (...) zwracał się
on w imieniu gazety o komentarz do powodowej spółki. Sąd Okręgowy uznał, że treść materiału prasowego, który
ukazał się w (...), narusza dobra osobiste powodowej spółki w postaci dobrego imienia i renomy, ale nie w zakresie
wskazanym przez stronę powodową. Dobre imię pozwanej narusza wypowiedź wskazująca na to, że  spółka (...) miała
brać udział w tworzeniu spółki na terenie M., która zawiera sugestię, że powódka uczestniczy w nielegalnym procesie
wyprowadzania państwowych pieniędzy poza granice kraju, co umożliwia wykorzystanie ich do prywatnych celów,
wypowiedź wskazująca na to, że powodowa spółka miała być jedynym, generalnym wykonawcą budzącej wątpliwości
co do legalności budowy nowej siedziby  spółki (...) i elewatora, sugerująca, że spółka bierze udział w nielegalnych
działaniach zmierzających do niezgodnego z prawem wykorzystania państwowych pieniędzy, jak również wypowiedź
wskazująca na to, że powodowa spółka jest wykonawcą domów dla osób związanych z  (...) i  (...) sugerująca, że
spółka pozostaje w bliskich stosunkach z osobami biorącymi udział w nielegalnym procederze zarządzania majątkiem
Skarbu Państwa. Uwzględniając przeciętne reakcje ludzkie zachowania, w ocenie Sądu zachowania powódki opisane
w (...), wykładane na tle całej zamieszczonej tam wypowiedzi, były wystarczającym powodem negatywnych odczuć
społeczeństwa. Sąd Okręgowy uznał za niewątpliwy fakt naruszenia dóbr osobistych powódki poprzez opublikowanie



wymienionych powyżej wypowiedzi, które mogły wywrzeć na przeciętnych, rozsądnych czytelnikach ogólnokrajowej
gazety wrażenie, że transakcje prowadzone przez powódkę nie są zgodne z prawem, że spółka świadomie bierze udział
w operacjach biznesowych budzących wątpliwości co do ich legalności i że – wykorzystując powiązania polityczne -
odgrywa aktywną rolę w zorganizowanej grupie narażającej Skarb Państwa na szkodę. Zdaniem Sądu Okręgowego
nie stanowiło natomiast naruszenia dobrego imienia powódki opublikowanie informacji, że spółka dostarcza do  (...)
samochody po zaniżonych cenach, skoro działania pozwanej polegające na zleceniu wydawcy (...) opublikowanie na
pierwszej stronie gazety w dniu 24 lipca 2012 r. materiału reklamowego o treści „(...)" świadczą o braku subiektywnego
poczucia naruszenia dobrej sławy. Zdaniem Sądu Okręgowego odpowiedzialność za naruszenie dóbr osobistych
powódki jest jednak w niniejszej sprawie wyłączona z uwagi na brak bezprawności naruszenia dóbr osobistych
powódki. Ze względu na ograniczoność środków, które pozostawały w dyspozycji dziennikarza i którymi mógł
posługiwać się przy zdobywaniu informacji, dotarcie przez niego do wszystkich okoliczności dotyczących działalności
powodowej spółki nie było w ocenie Sądu możliwe. Powołując się na uchwałę siedmiu sędziów Sądu Najwyższego
z dnia z dnia 18 lutego 2005 r. (sygn. III CZP 53/04) Sąd Okręgowy wskazał, że dla uchylenia bezprawności
działania dziennikarza wystarczające było wykazanie przez niego, że przy zbieraniu i wykorzystywaniu materiałów
prasowych działał w obronie społecznie uzasadnionego interesu oraz wypełnił obowiązek zachowania szczególnej
staranności i rzetelności przewidziany w art. 12 ust. 1 Prawa prasowego. Wypełnieniem tego obowiązku było
zdaniem Sądu zamieszczenie przez redaktora naczelnego obok publikowanego materiału zastrzeżenia, iż wykazanie
prawdziwości i nieprawdziwości faktów podanych w wypowiedziach W. Ł. (1) i W. S. w zasadzie jest możliwe tylko
przez uprawnione organy po przeprowadzeniu odpowiedniego dochodzenia. Z powyższych względów Sąd uznał
brak obowiązku wykazania, że informacje opublikowane w materiale prasowym były prawdziwe. Sąd stanął na
stanowisku, że zacytowanie cudzej wypowiedzi i wskazanie jej autora nie zwalnia osoby, która doprowadza do jej
opublikowania, z odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych. Kryterium szczególnej staranności i rzetelności
dotyczy bowiem nie tylko etapu zbierania, lecz także wykorzystania materiałów prasowych, a opublikowanie cudzej
wypowiedzi jest niewątpliwie wykorzystaniem materiału prasowego. Zdaniem Sądu Okręgowego mimo, że informacje
nie zostały zweryfikowane w innym źródle, a przed publikacją nie umożliwiono także zajęcia stanowiska powódce,
dochowano staranności i rzetelności dziennikarskiej, bowiem informacje pochodziły od osób należących do kręgu
osób publicznego zaufania i będących autorytetem w danej dziedzinie. Sąd Okręgowy uznał, że oparcie publikacji na
wypowiedziach W. Ł. (1) - byłego prezesa Agencji (...) i członka rady nadzorczej  spółki (...), zasługiwało na wiarę, skoro
osoba ta nie wiedziała, że jej rozmowa z W. S. jest nagrywana, brak było również dowodów na to, że pozostawał on
z powodową spółką w konflikcie. Ponadto w ocenie Sądu ujawnienie powodowej spółce rezultatów dziennikarskiego
śledztwa przed opublikowaniem artykułu groziłoby niebezpieczeństwem sprowokowania negatywnych bohaterów
publikacji do zacierania śladów, a nawet naciskami na dziennikarza zmierzającymi do zablokowania publikacji
materiału. Dziennikarz nie miał też możliwości zwrócenia się do innych podmiotów - np. A. Ś. w celu potwierdzenia,
że powódka miała zamiar tworzenia spółki w M., że miała być generalnym wykonawcą nowej siedziby  spółki (...) i
elewatora, czy że sprzedawała jego dzieciom samochody po zaniżonych cenach, które były zamieszane w nielegalny
proceder obrotu publicznymi pieniędzmi i zapewne zaprzeczyłyby wszelkim informacjom na temat  spółki (...). Sąd
Okręgowy nie miał wątpliwości, że dziennikarz, który doprowadził do publikacji informacji dotyczących rażących
nieprawidłowości w przedsiębiorstwie państwowym zarządzającym mieniem Skarbu Państwa, działał w obronie
społecznie uzasadnionego interesu, wyrażającego się w urzeczywistnianiu zasad jawności życia publicznego i prawa
społeczeństwa do informacji. Także oceniając powództwo w aspekcie prawa do wolności wypowiedzi gwarantowanego
przez art. 10 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (Dz. U. 1993.61.284) Sąd uznał, że
dziennikarz działał w ramach porządku prawnego, wypowiadając się w kwestiach istotnych społecznie. Zdaniem Sądu
powodowa spółka z 20% udziałem Skarbu Państwa winna liczyć się z kontrolą społeczną swoich działań. O kosztach
postępowania Sąd orzekł na podstawie art. 98 § 1 k.p.c.

Apelację od powyższego wyroku w całości wniosła powódka, domagając się jego zmiany w całości poprzez orzeczenie
zgodnie z żądaniem pozwu. Powódka zarzuciła wyrokowi naruszenie art.233§1 k.p.c. poprzez brak wszechstronnego
rozważenia zebranego materiału dowodowego i dokonanie jego oceny z pominięciem zeznań pozwanego w części
wskazującej na skierowanie przez niego przed publikacją materiału prasowego pytań do  (...) sp. z o.o., jak również
nagrania materiału prasowego wyemitowanego przez (...) w dniu 18 lipca 2012 roku w ramach programu „(...)”, a w



konsekwencji naruszenie art.232 zd.1 k.p.c. poprzez przyjęcie, że powódka nie wykazała naruszenia przez pozwanego
jej dóbr osobistych. Ponadto powódka wskazała na naruszenie art.38 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku
Prawo prasowe poprzez jego niezastosowanie w stanie faktycznym sprawy i orzeczenie, że pozwany nie jest biernie
legitymowany, mimo że z ocenionego zgodnie z zasadami doświadczenia życiowego materiału dowodowego wynika,
że spowodował opublikowanie materiału prasowego naruszającego dobro osobiste powódki. Skarżąca zarzuciła
wyrokowi również naruszenie art.24 k.c. poprzez jego błędną wykładnię uzależniającą naruszenie dobra osobistego
od subiektywnego poczucia poszkodowanego, podczas gdy taka ocena powinna mieć charakter obiektywny, a ponadto
z materiału dowodowego wynika subiektywne poczucie naruszenia dobra osobistego powódki. Naruszeniem art.24
k.c. było również zdaniem powódki uznanie, że doszło do wyłączenia bezprawności, bowiem wystąpiły szczególne
okoliczności uzasadniające przyjęcie, że wymóg wykazania prawdziwości twierdzeń był nadmierny, zaś wymóg
zachowania szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych wynikający
z art.12 ust.1 pkt 1 Prawa prasowego ogranicza się do obowiązku wiernego zacytowania źródła w sytuacji, kiedy
informacja pochodzi od osoby będącej autorytetem w danej sprawie lub należącej do kręgu osób publicznego zaufania,
ewentualnie poprzez uznanie, że źródło z którego pochodziły informacje nie zasługiwało na wiarę. W ocenie powódki
naruszenie art.24 k.c. polegało także na jego niezastosowaniu, podczas gdy naruszenie dóbr osobistych nie nastąpiło
w ramach działania w obronie uzasadnionego interesu społecznego. Z ostrożności procesowej, na zasadzie art.380
k.p.c. w apelacji wniesiono o rozpoznanie postanowienia Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 9 października
2014 roku i zobowiązanie pozwanego do złożenia wydruku korespondencji mailowej prowadzonej z  (...) sp. z o.o.
Powódka wniosła ponadto o zasądzenie od pozwanego zwrotu kosztów postępowania za obie instancje, w tym kosztów
zastępstwa prawnego według norm przepisanych.

Sąd Apelacyjny zważył co następuje:

Apelacja nie zasługuje na uwzględnienie.

Sąd Apelacyjny podziela poczynione przez Sąd Okręgowy ustalenia faktyczne i przyjmuje je za własne. Przedstawione
w uzasadnieniu Sądu I instancji okoliczności faktyczne zostały prawidłowo ustalone na podstawie artykułu prasowego,
korespondencji mailowej między stronami, pisma z 19 lipca 2012 roku, numeru (...), zeznań świadka i przesłuchania
stron.

Za nieuzasadniony należy uznać zarzut naruszenia przez Sąd Okręgowy art.233§1 k.p.c. poprzez brak wszechstronnego
rozważenia zebranego materiału dowodowego i dokonanie jego oceny z pominięciem zeznań pozwanego w części
wskazującej na skierowanie przez niego przed publikacją materiału prasowego pytań do  (...) sp. z o.o., jak
również nagrania materiału prasowego wyemitowanego przez (...) w dniu 18 lipca 2012 roku w ramach programu
„(...)”, a w konsekwencji przyjęcie, że powódka nie wykazała naruszenia przez pozwanego jej dóbr osobistych.
Powołany przepis może zostać naruszony w wyniku nieuwzględnienia przez sąd przy ocenie poszczególnych
dowodów zasad logicznego rozumowania, doświadczenia życiowego, całokształtu zebranego materiału dowodowego
lub przeprowadzenia określonych dowodów niezgodnie z zasadami procedury cywilnej, tymczasem żadna z reguł
wynikających z art. 233§ 1 k.p.c. nie została naruszona przez Sąd Okręgowy przy ocenie przeprowadzonych dowodów
w zakresie prowadzącym do stwierdzenia braku legitymacji biernej po stronie pozwanego. Zgodnie z art.6 k.c. to
na powódce spoczywał ciężar udowodnienia, że pozwany posiada legitymację bierną w przedmiotowej sprawie.
Powódka zadaniu temu nie sprostała. Na uwzględnienie nie zasługuje zarzut naruszenia art.232 zd.1 k.p.c., skoro
przedmiotem wskazanych przez powódkę dowodów były fakty niemające znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy w
rozumieniu art.227 k.p.c. Nagranie materiału prasowego wyemitowanego przez (...) w dniu 18 lipca 2012 roku
w ramach programu „(...)” Sąd trafnie uznał za pozbawione znaczenia dla wydania wyroku. Zainteresowanie
przez dziennikarza tematem i wypowiadanie się w tej kwestii w telewizji nie świadczy o odpowiedzialności za
opublikowanie materiału prasowego, podobnie jak treść zeznań pozwanego, który wypowiadając się w liczbie mnogiej
jako dziennikarz współpracujący z redakcją (...), konsekwentnie zaprzeczał udziałowi w spowodowaniu opublikowania
spornego materiału prasowego. Na taki udział nie wskazuje również opracowanie przez niego pytań do  spółki (...)
dotyczących zagadnień poruszanych w artykule. Sąd Apelacyjny uznał za prawidłowe postanowienie Sądu Okręgowego
w Warszawie z dnia 9 października 2014 roku i nie uwzględnił złożonego w apelacji na podstawie art.380 k.p.c.



wniosku powódki o zobowiązanie pozwanego do złożenia wydruku korespondencji mailowej prowadzonej z  (...)
sp. z o.o. przed publikacją materiału prasowego. Wniosek dowodowy powódki złożony na rozprawie w dniu 9
października 2014 roku był niewątpliwie spóźniony, zaś jego dopuszczenie spowodowałoby zwłokę w rozpoznaniu
sprawy. Pozwany podczas przesłuchania w charakterze strony na rozprawie w dniu 8 maja 2014 roku przyznał,
że był autorem pytań skierowanych do  (...) sp. z o.o. przed publikacją materiału prasowego Ponadto wniosek
dowodowy złożony przed Sądem I instancji dotyczył zobowiązania spółki (...) do złożenia korespondencji, przy
czym redaktor naczelny powoływał się na tajemnicę dziennikarską. W konsekwencji za nieuzasadniony należy uznać
zarzut naruszenia art.232 zd.1 k.p.c. poprzez przyjęcie, że powódka nie wykazała legitymacji biernej pozwanego
oraz naruszenia art.38 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku Prawo prasowe poprzez jego niezastosowanie w
stanie faktycznym sprawy i orzeczenie, że pozwany nie jest biernie legitymowany. W ocenie Sądu Apelacyjnego z
ocenionego zgodnie z zasadami doświadczenia życiowego materiału dowodowego nie wynika, że pozwany spowodował
opublikowanie materiału prasowego naruszającego dobro osobiste powódki. Dowodem na powyższe nie są również
materiały prasowe dołączone do pisma pełnomocnika powódki z dnia 14 lipca 2014 roku, sugerujące udział pozwanego
w innych tzw. „(...)”. Zgodnie z art.38 ust. 1 prawa prasowego odpowiedzialność cywilną za naruszenie prawa
spowodowane opublikowaniem materiału prasowego ponosi dziennikarz lub osoba, która jest autorem materiału
prasowego, redaktor lub inna osoba, która spowodowała publikację materiału prasowego. Według art. 7 ust. 2 pkt
6 redaktorem jest dziennikarz decydujący lub współdecydujący o publikacji materiałów prasowych. Do osoby, która
spowodowała publikację materiału prasowego można skierować roszczenie pod warunkiem wykazania, że osoba ta
ma pewne kompetencje w redakcji, która opublikowała sporny materiał (zob. wyrok SN z 18 marca 2008 r., IV CSK
474/2007). W niniejszej sprawie nie zostało wykazane, że pozwany przygotował sporny materiał ani że posiadał
kompetencje umożliwiające jego opublikowanie. Pozwany zaprzeczył, jakoby dostarczył materiał redakcji czy brał
udział w jego opracowaniu. Pod publikacją znajdują się nazwiska redaktora naczelnego T. S. oraz prezesa (...) P. D.
oraz informacja, że nie jest ona wynikiem dziennikarskiego śledztwa czy prowokacji. Powoływanie się przez powódkę
na domniemanie faktyczne wynikające z pojawiającej się w mediach opinii dotyczącej uczestniczenia przez pozwanego
w tzw. „(...)” jest daleko niewystarczające do przypisania mu odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych.
Domniemanie faktyczne w zakresie uznania za osobę, która spowodowała opublikowanie materiału prasowego, może
dotyczyć redaktora naczelnego, ze względu na posiadany zakres kompetencji, ale nie pozwanego (por. wyrok Sądu
Apelacyjnego w Warszawie z dnia 10 kwietnia 2013 r., VI ACa 1347/12). Również aktywny udział pozwanego w
zbieraniu informacji na temat sprawy oraz wypowiadanie się na jej temat w telewizji nie przesądza o jego roli sprawczej
w zakresie opublikowania spornego materiału. Powód złożył do akt sprawy kopię wywiadu udzielonego przez W.
Ł. (1), sugerującego udział pozwanego w powstaniu nagrania, jednak nie złożył wniosku o jego przesłuchanie w
charakterze świadka na powyższą okoliczność czy też o dopuszczenie dowodu z dokumentów zawartych w aktach
postępowania, którego wznowienie zapowiadał W. Ł. (1) w złożonym oświadczeniu. Pozwany oraz przesłuchany w
charakterze świadka redaktor naczelny T. S. skutecznie powołali się na obowiązek zachowania w tajemnicy danych
umożliwiających identyfikację autora materiału prasowego oraz osób udzielających opublikowanych informacji,
wynikający z art.15 prawa prasowego. Spowodowanie opublikowania materiału prasowego obejmuje redagowanie,
opracowywanie lub przygotowywanie materiału prasowego do druku (tak Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 lutego
2001 r., II CKN 587/00), ale dokonanie żadnej z tych czynności przez pozwanego nie zostało wykazane w stopniu
wystarczającym do uwzględnienia powództwa.

W odniesieniu do pozostałych zarzutów apelacyjnych należy wskazać, że rozważania w tym zakresie mają charakter
poboczny, wobec stwierdzenia braku legitymacji biernej po stronie pozwanego.

Skarżąca zarzuciła wyrokowi również naruszenie art.24 k.c. poprzez jego błędną wykładnię uzależniającą naruszenie
dobra osobistego od subiektywnego poczucia poszkodowanego, podczas gdy taka ocena powinna mieć charakter
obiektywny, a ponadto z materiału dowodowego wynika subiektywne poczucie naruszenia dobra osobistego powódki.
W tym zakresie zarzut apelacyjny okazał się uzasadniony, ale pozostaje bez wpływu na treść rozstrzygnięcia
Sądu. Powódka zleciła wydawcy (...) opublikowanie na pierwszej stronie gazety w dniu 24 lipca 2012 r. materiału
reklamowego o treści „(...)", jednak ewentualny efekt tego zabiegu polegający na promocji działalności spółki nie był
jego głównym celem. Rację ma powódka twierdząc, że fakt zamieszczenia przez nią reklamy po publikacji transkrypcji



nagrania w  (...) nie świadczy o braku naruszenia jej dóbr osobistych w sensie obiektywnym ani o braku subiektywnego
poczucia naruszenia dobrej sławy. Działanie powódki należało uznać za próbę obrony własnych interesów, w sposób
jaki wydawał się dla niej w tym czasie możliwy i najbardziej skuteczny. Sąd Apelacyjny ocenił jako wiarygodne w tej
części zeznania prezesa powodowej spółki uznając, że dobra osobiste powódki narusza również fragment publikacji
dotyczący dostarczania przez powódkę samochodów do  (...) po zaniżonych cenach, a przez to rozpowszechniający jej
obraz jako podmiotu biorącego udział w zorganizowanej grupie narażającej Skarb Państwa na szkodę i wykorzystujący
w prowadzeniu działalności gospodarczej nieokreślone powiązania polityczne czy osobowe. Wypowiedź dotycząca
dostarczania samochodów po zaniżonych cenach w kontekście całego artykułu, obiektywnie oceniając, przypisuje
powódce niewłaściwe postępowanie mogące spowodować utratę do niej zaufania potrzebnego do jej prawidłowego
funkcjonowania, sugeruje ona bowiem, że spółka obraca pojazdami po nierynkowych cenach, a w powiązaniu z
pozostałymi kwestiami poruszonymi w opublikowanej rozmowie wywiera wrażenie, że spółka pozostaje w ścisłych
relacjach i układach z osobami zarządzającymi (...) i  (...), które wykraczają poza zwykłe, uczciwe relacje biznesowe.

Zarzucając naruszenie art.24 k.c. i art.12 ust.1 pkt 1 Prawa prasowego powódka zasadnie wywodzi także, że za
wyłączeniem bezprawności nie przemawia stwierdzenie przez Sąd Okręgowy w stanie faktycznym sprawy istnienia
szczególnych okoliczności uzasadniających przyjęcie, że wymóg wykazania prawdziwości twierdzeń był nadmierny,
zaś wymóg zachowania szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych
wynikający z art.12 ust.1 pkt 1 Prawa prasowego ograniczał się do obowiązku wiernego zacytowania źródła,
bowiem źródło z którego pochodziły informacje nie zasługiwało na uznanie za autorytet w danej sprawie lub
osobę należącą do kręgu osób publicznego zaufania. Sąd Okręgowy trafnie wskazał, powołując się na wyrok Sądu
Najwyższego z dnia 11 października 2001 r., II CKN 559/99, że opublikowanie w prasie wywiadu nie opatrzonego
komentarzem redakcyjnym, nie zwalnia wydawcy od odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych wypowiedzią
osoby udzielającej wywiadu. W ocenie Sądu Apelacyjnego w niniejszej sprawie opublikowanie treści rozmowy nie
zwalniało z obowiązku zachowania szczególnej staranności przy wykorzystaniu materiału prasowego, skoro autor
wypowiedzi został odwołany z zajmowanej uprzednio funkcji publicznej i jako osoba pozostająca w konflikcie ze
spółką (...) okazywał emocjonalny stosunek do opisywanych zdarzeń w rozmowie prywatnej, o której nagrywaniu nie
miał wiedzy. Sąd Apelacyjny podziela pogląd wyrażony w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 5 marca 2002 r. w sprawie
I CKN 535/00, zgodnie z którym dziennikarz nie jest zobowiązany do wykazania, że fakty które przytoczył miały
miejsce, ale powinien udowodnić, że osoby które je relacjonowały były wiarygodne. Sąd Najwyższy stwierdził przy tym,
że „nie każde powołanie się dziennikarza na źródło informacji czyni zadość obowiązkowi dążenia do przedstawienia
opisywanych faktów zgodnie z prawdą. Należy uznać, że tylko takie źródło, które w odczuciu powszechnym zasługuje
na wiarę co do zgodności pochodzących od niego informacji z rzeczywistym stanem rzeczy może być przedmiotem
wskazania przez dziennikarza w celu zadośćuczynienia obowiązków z art. 12 ust. 1 pkt 1 Prawa prasowego.
Kryteria zasługiwania źródła informacji na wiarę mogą być różne w zależności od dziedziny życia, której informacja
dotyczy oraz osoby informatora i powinny być przyjmowane w zależności od okoliczności konkretnej sprawy. W
doktrynie wymienia się jako wiarygodne przykładowo takie źródła jak: uznany autorytet w określonej sprawie,
osoba publicznego zaufania, urzędnik administracji rządowej bądź samorządowej, rzecznik prasowy”. W ocenie Sądu
Apelacyjnego zbyt daleko idące byłoby przypisanie byłemu prezesowi  (...) powszechnego domniemania posiadania
określonej wiedzy i umiejętności oceny w sprawach będących przedmiotem jego wypowiedzi. W przedmiotowej
sprawie nie zostało ponadto wykazane podjęcie jakichkolwiek czynności pozwalających stwierdzić zachowanie
wymogu szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych wynikającego
z art.12 ust.1 pkt 1 Prawa prasowego. Dziennikarz przed opublikowaniem artykułu zawierającego informacje
przedstawiające w niekorzystnym świetle powódkę mógł chociażby, tak jak w przypadku  spółki (...), skontaktować się
z nią i umożliwić ustosunkowanie się do zarzutów. Kosztem utraty atrakcyjności artykułu zostałby wypełniony wymóg
rzetelności dziennikarskiej. W realiach rozpoznawanej sprawy nie zachodziła obawa sprowokowania negatywnych
bohaterów publikacji do zacierania śladów, skoro wypowiedzi rozmówców koncentrowały się na nieprawidłowościach
w  spółce (...), zaś prawdziwość zarzutów stawianych powódce nie została dotychczas dowiedziona. Nie sposób również
uznać, że niemożliwe było podjęcie działań zmierzających do weryfikacji prawdziwości zarzutów pod jej adresem



zawartych w publikacji, dotyczących chociażby przetargów, w których uczestniczyła czy struktury powiązanych z nią
spółek.

Nieuzasadniony jest natomiast zarzut naruszenia art.24 k.c. poprzez jego niezastosowanie i uznanie przez Sąd,
że naruszenie dóbr osobistych nastąpiło w ramach działania w obronie uzasadnionego interesu społecznego.
Niewątpliwie bowiem kwestie poruszane w opublikowanej rozmowie miały doniosłe znaczenie z punktu widzenia
interesu społecznego i kontroli przed nadużyciami w sferze władzy. W tym zakresie należy stwierdzić, że
posiadając 20% udział Skarbu Państwa, powódka znalazła się w sferze działań osób publicznych stanowiącej obszar
usprawiedliwionego zainteresowania opinii publicznej, wobec czego zakres dopuszczalnej krytyki jest szerszy, a
udzielana ochrona słabsza.

Mając powyższe okoliczności na względzie, Sąd orzekł jak pkt I sentencji wyroku na podstawie art.385 k.p.c. O kosztach
procesu w instancji odwoławczej postanowiono w punkcie II wyroku, stosownie do treści art.391§1 k.p.c. w zw. z
art.98§1 k.p.c. w zw. z § 6 pkt 5, §11 ust.1 pkt 2 i §13 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 28 września
2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej
udzielonej z urzędu.


