Sygn. akt VIA Ca 18/13

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 26 lipca 2013 r.

Sad Apelacyjny w Warszawie VI Wydzial Cywilny w skladzie:
Przewodniczqcy — Sedzia SA— Ewa Sniegocka (spr.)
Sedzia SA— Urszula Wiercinska

Sedzia SA — Irena Piotrowska

Protokolant- sekr. sqdowy Agnieszka Janik

po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2013 r. w Warszawie
na rozprawie

sprawy z powodztwa P. L.

przeciwko S. P.

o0 ochrone dobr osobistych

na skutek apelacji pozwanego

od wyroku Sqdu Okregowego w Warszawie

z dnia 11 pazdziernika 2012 r., sygn. akt III C 1255/10

I zmienia zaskarzony wyrok w punktach: 1,2 i 4 w ten sposoéb, ze oddala powodztwo i zasqdza od
P. L. na rzecz S. P. kwote 2760 (dwa tysiqce siedemset szesédziesiqt) zl tytulem zwrotu kosztéw
procesu;

IT zasqdza od P. L. na rzecz S. P. kwote 3170 (trzy tysigce sto siedemdziesiqt) zl tytulem zwrotu
kosztéow postepowania apelacyjnego.

Sygn. akt VI A Ca 18/13

UZASADNIENIE

Zaskarzonym wyrokiem Sad Okregowy w Warszawie nakazat pozwanemu S. P. opublikowanie na jego koszt w terminie
7 dni od uprawomocnienia sie wyroku na stronie gtéwnej portalu (...) w wytluszczonej ramce czcionka Times New
Roman bold o rozmiarze 10 o§wiadczenia o nastepujacej tresci:

»S. P. przeprasza P. L. - bylego redaktora naczelnego dziennika (...) za naruszenie w artykule (...), opublikowanym
dnia 22 pazdziernika 2010 roku na stronie gléwnej portalu (...) jego dobr osobistych w postaci dobrego imienia,
wiarygodno$ci zawodowej oraz zaufania niezbednego do wykonywania zawodu dziennikarza”, przy czym zobowigzal
pozwanego do utrzymywania tego o§wiadczenia przez okres 30 dni; zasadzil od pozwanego na rzecz Stowarzyszenia
Dziennikarzy Polskich kwote 10.000 zl; w pozostalej czesci oddalil powodztwo i orzek! o kosztach procesu.

Wyrok ten zapadl na podstawie nastepujacych ustalen faktycznych i rozwazan prawnych:



Powod P. L. wnio6st o nakazanie pozwanemu S. P. zloZenia oS§wiadczenia o nastepujacej tresci:

~Wykonujac wyrok Sadu Okregowego w Warszawie, S. P. przeprasza Redaktora Naczelnego dziennika (...) P.
L. za opublikowanie na portalu internetowym (...) artykulu pt. (...), zawierajacego nieprawdziwg informacje, iz
nominacja P. L. na stanowisko redaktora naczelnego (...) miala by¢ gwarantem realizowania przez kierownictwo gazety
spolitycznej linii (...)”, ktéra to nieprawdziwa informacja godzi w dobre imie i podwaza wiarygodnosé zawodowa P.
L., a takze naraza go na utrate zaufania niezbednego dla wykonywania zawodu dziennikarza. S. P. sklada wyrazy
ubolewania z powodu bezprawnego naruszenia dobr osobistych Redaktora P. L.”; wnidsl o nakazanie pozwanemu S.
P. opublikowanie powyzszego o§wiadczenia na swdj koszt, na stronie gléwnej portalu (...) , w wytluszczonej ramce,
pogrubiong czcionka (,,bold”) o rozmiarze co najmniej 12, pod tytutem ,PRZEPROSINY” opublikowanym pogrubiong
czcionka (,,bold”) o rozmiarze co najmniej 14 i utrzymywanie treéci tego o$wiadczenia na stronie gléwnej portalu
(...) przez okres co najmniej 30 dni, nakazanie pozwanemu zlozenia powyzszego o§wiadczenia w terminie 7 dni
od daty uprawomocnienia sie wyroku w niniejszej sprawie oraz zasgdzenie od pozwanego na rzecz Stowarzyszenia
Dziennikarzy Polskich kwoty 20 000 zlotych. Pow6d wniost rowniez o zasadzenie na jego rzecz kosztow postepowania.

Na rozprawie w dniu 27 wrze$nia 2012r. powod zmienil pkt. 1 zadania pozwu poprzez dopisanie w tresci o§wiadczenia
stow ,przeprasza bylego redaktora naczelnego”.

W uzasadnieniu pozwu powod wskazal, iz na stronie internetowej portalu (...) zostal opublikowany artykul autorstwa
pozwanego pt. (...), w treéci ktdrego pozwany umieécit nieprawdziwa informacje na temat powoda, iz ,szef (...) —
zawarl deal z (...) rzadem, na mocy ktérego w zamian za obietnice sprzedazy mu pozostalych 49 % udzialow nalezacych
do Skarbu Panstwa zobowiazal sie, ze pod nowym kierownictwem gazeta bedzie realizowala polityczna linie (...), a
gwarantem tego miala by¢ nominacja P. L. na stanowiska redaktora naczelnego (...).

W ocenie powoda takie stwierdzenia naruszaja jego dobra osobiste w postaci dobrego imienia, godnosci i autorytetu
zawodowego. Taka konstrukcja i wymowa spornego artykulu powodowala, iz przez przecietnego odbiorce powod byt
postrzegany jako osoba postepujaca w zyciu zawodowym w sposéb moralnie i etycznie naganny i nieprofesjonalny.
Ponadto zdaniem powoda przedmiotowa publikacja wskazywala, iz jest on de facto funkcjonariuszem politycznym, a
nie redaktorem naczelnym i dziennikarzem.

Pozwany S. P. wniost o oddalenie powddztwa i zasadzenie od powoda na rzecz pozwanego kosztow zastepstwa
procesowego wedlug norm przepisanych.

Pozwany wskazal, iz zamiarem spornego artykulu nie bylo obrazanie ani podwazanie wiarygodno$ci powoda, a
jedynie przedstawienie okolicznos$ci, w jakich powdd obejmowat stanowisko redaktora naczelnego. Okolicznosci te
budzily w owym czasie kontrowersje w $rodowisku dziennikarskim. Pozwany wskazal rowniez, iz w jego ocenie
nie doszlo do naruszenia ustawy Prawo prasowe, skoro powyzsza publikacja zawiera jedynie stwierdzenie istnienia
nieoficjalnych informacji o porozumieniu, w ktérym powdd nie brat udzialu oraz subiektywny komentarz autora. W
ocenie pozwanego powod dokonal nadinterpretacji tekstu.

W toku postepowania strony podjely probe ugodowego zakonczenia postepowania, jednakze nie przyniosla ona
pozytywnego rezultatu. Do zakonczenia postepowania strony pozostaly przy swoich stanowiskach.

Sad Okregowy ustalil, ze w okresie przed powolaniem powoda (kwiecien 2006 roku) na stanowisko redaktora
naczelnego, wydawca dziennika (...) byla (...) sp. z 0.0. z siedzibg w W.. Umowa spdlki (...) sp. z o.0., ktéra
zajmowala sie wydawaniem dziennika(...) byla skonstruowana w ten sposob, ze Przedsiebiorstwo Wydawnicze (...),
ktore bylo jednoosobowa spotka Skarbu Panstwa, bylo mniejszoSciowym udzialowcem w spoélce wydajacej gazete
(49%), za$ drugim udzialowcem byt podmiot zagraniczny, ktéry posiadat udzialy wiekszoéciowe (51%). Zgodnie z
postanowieniami umowy spétki do wyboru redaktora naczelnego gazety (...) koniecznym bylo wspoéldziatanie obu
udzialowcow, ktorzy musieli dojé¢ do porozumienia w tej sprawie. Wybo6r redaktora naczelnego gazety (...) musial
by¢ bowiem dokonany wiekszoécia odpowiadajaca 80 % kapitalu. Z uwagi na fakt, iz udzialowcem w spoélce byl



Skarb Panstwa, reprezentowany przez Ministra Skarbu Panstwa, decyzje w zakresie wyboru redaktora naczelnego
uzaleznione byly od aktualnego Ministra Skarbu Panistwa, Rady Nadzorczej i Zarzadu spdlki. Skarb Panstwa byl
stalym udzialowcem, natomiast wiekszoSciowy udzialowiec zagraniczny ulegal zmianie. Na przestrzeni lat najpierw
udzialowcem byta firma (...), potem (...), a nastepnie (...).

W 2006r., w czasie, kiedy partia polityczna (...) zdecydowala o ogloszeniu przedterminowych wyboréow, Skarb
Panstwa prowadzil jednoczeénie rozmowy z firma (...) - udzialowcem zagranicznym w (...) co do zmiany umowy
spolki na korzystniejsza dla Przedsiebiorstwa Wydawniczego (...), zmiany na stanowisku redaktora naczelnego (...)
i zmian w zarzadzie spolki. Powyzsze kwestie Skarb Panstwa traktowal caloSciowo. W trakcie tych rozmow (...)
wyrazal cheé¢ pozyskania 100 % udzialéw w (...), jednakze przedstawiciele Skarbu Panstwa na powyzsze nie wyrazali
zgody. Jednoczeénie przedstawiciele (...) poinformowali Skarb Pafistwa, iz poprzez specjalistyczng firme rekrutacyjna
dokonano selekcji kandydatéw na redaktora naczelnego (...) i wybrano trzech kandydatow: T. W. (1), I. J. oraz P. L..
Dla obu udzialowcéw kandydatura I. J. wydawala sie najmniej interesujaca. Dla M. lepszym kandydatem by} T. W.
(1), natomiast dla Skarbu Panstwa - P. L.. Wolg udzialowca zagranicznego byl pozbawienie przedstawicieli redakeji
gazety wplywu na wybor osoby redaktora naczelnego dziennika.

W trakcie dalszych rozméw pomiedzy Skarbem Panstwa a (...), (...) wyrazit zgode, aby redaktorem naczelnym (...)
zostal P. L.. Z uwagi na to, iz od 1993r. pracowal on w (...) na réznych stanowiskach, poczawszy od dziennikarza dzialu
zagranicznego, na funkcji zastepcy redaktora naczelnego skonczywszy strony uznaly, iz przeprowadzenie rozmow
kwalifikacyjnych z P. L. jest zbedne. Tym bardziej, iz powdd wspolpracowal z (...) rowniez jako ich konsultant i spolce
tej znany byt system jego pracy. Strony uznaly nadto, iz dotychczasowa droga zawodowa powoda uzasadnia konkluzje,
ze P. L. bedzie gwarantem zachowania obranej w umowie spolki linii liberalno - konserwatywnej gazety.

Z uwagi na fakt, iz udzialowcem w gazecie codziennej o zasiegu krajowym byl Skarb Panstwa powszechnie uwazano,
ze Skarb Panstwa reprezentowany przez Ministra Skarbu Panistwa ma znaczacy wplyw na wybor redaktora naczelnego
gazety, a wybrany redaktor naczelny jest z tzw. ,politycznego nadania”.

W $rodowisku dziennikarskim istnialo przekonanie, iz nie moglo by¢ zbiegiem okolicznosci to, ze media publiczne
tj. telewizja i radio zostaly przejete przez politykdéw partii (...), a jednocze$nie Skarb Panistwa podejmuje rozmowy z
(...), w czasie kiedy 6wczesny rzad zamierza oglosi¢ przedterminowe wybory. Takie zestawienie zdarzen powodowalo,
iz niektérzy przedstawiciele Srodowiska dziennikarskiego wysuwali przypuszczenia, ze Skarb Panistwa doszed! do
porozumienia z (...), iz Skarb Panstwa sprzeda mu swoje udzialy, a w zamian za to wiekszo$ciowy udzialowiec
zaakceptuje kandydature na redaktora naczelnego osoby wskazanej przez Skarb Panstwa. Takie przypuszczenia
wywodzono m.in. z faktu, ze po podl roku wiekszo$ciowy udzialowiec ustapil mniejszo$ciowemu pomimo, iz
wiekszo$ciowy udzialowiec na poczatku rozméw opowiadal sie za wybraniem na redaktora naczelnego (...) T. W. (1).

Przypuszczenia co do sprzedazy udzialow Skarbu Panhstwa po nizszej cenie w zamian za wybranie na redaktora
naczelnego osoby z rekomendacji Skarbu Panstwa spowodowaly, iz dziennikarze postanowili naglo$ni¢ w mediach
przedmiotowa sprawe, a takze zainteresowa¢ nig Komisje Skarbu Panstwa. Miedzy innymi kwestie sprzedazy udzialow
i zmiany kierownictwa (...) poruszono w publikacji G. K. w numerze (...) magazynu (...), publikacji A. K., W.C.i V.
M. w Gazecie (...) w dniu 16 marca 2006r. w artykule (...) czy (...). Rowniez S. K. w miesieczniku (...) w lipcu 2007r.,
czy P. S. w dniu 2 listopada 2010r. w tygodniku (...) opisywali obrang linie prowadzenia gazety. Na powyzszy temat
D. W. zamie$cila w Gazecie (...) felieton. Publikacje na temat zamiaru sprzedazy udzialow i poruszenie powyzszych
kwestii na komisji Skarbu Panstwa spowodowaly, ze w efekcie nie doszlo do sprzedazy udzialow Skarbu Panstwa
zagranicznemu udzialowcowi.

Pomimo powyzszego w kwietniu 2006r. powdd zostal redaktorem naczelnym (...). Po objeciu tej funkcji powod
zakonczyl wspolprace z zastepca redaktora naczelnego J. R. uzasadniajgc swoja decyzje ogromnymi réznicami w
pogladach politycznych pomiedzy nimi. Pow6d zakonczyl réwniez wspolprace ze S. P. i innymi dziennikarzami
z duzym do$wiadczeniem, podajac jako powodd zakonczenia wspodlpracy kwestie merytoryczne. Takie decyzje
uzasadniano réwniez trudng sytuacja finansowa spoétki. W ten sposéb zwolniono okolo 40 0s6b. Po dokonanych



zwolnieniach wich miejsce przyjeto nowych dziennikarzy, ktorzy byli utozsamiani ze srodowiskami prawicowymi badz
tez byly to osoby bez do§wiadczenia lub ze znacznie mniejszym doswiadczeniem zawodowym niz zwolnieni uprzednio
dziennikarze.

Taka sytuacja wywolala protesty czeSci srodowiska dziennikarskiego, ktére wystosowalo list protestacyjny przeciwko
wyborowi P. L. na redaktora naczelnego (...).

Jednocze$nie badania opinii publicznej przeprowadzone przez (...) wskazywaly, ze po zmianie redaktora naczelnego
i zatrudnieniu dziennikarzy kojarzonych ze $srodowiskiem prawicowym, (...) byla postrzegana jako gazeta blizsza (...)
niz (...).

Po publikacji felietonu D. W. pozwany S. P. opublikowal na portalu internetowym (...) artykul pt. (...)?. Artykul ten
znajdowal sie na stronie internetowej portalu co najmniej od 22 pazdziernika 2010 roku.

W przedmiotowej publikacji S. P. odniést sie do felietonu autorstwa D. W. opublikowanego w Gazecie (...) pt. (...) W
swojej polemice z w/w artykutem S. P. umie$cil wypowiedZ nastepujacej treéci ,Wedtug nieoficjalnych informacji, w
2006r. po odkupieniu od norweskiej (...) 51 proc. udzialtéw w wydajacej (...) spoélee (...), szef (...) - zawarl deal z (...)
rzadem, na mocy ktérego w zamian za obietnice sprzedazy mu (na korzystnych dla niego warunkach !) pozostalych 49
proc. udzialéw nalezacych do Skarbu Panstwa (za posrednictwem (...)) zobowiazal sie, ze pod nowym kierownictwem
gazeta bedzie realizowala polityczng linie (...). Gwarantem tego miala by¢ nominacja P. L. na stanowisko redaktora
naczelnego (...).”

Sam powod nigdy wezesniej nie byl zwiazany ani z mediami publicznymi, ani z partia (...) badz inna partig polityczna.
Przed objeciem funkcji redaktora naczelnego powod publikowal w Gazecie (...) oraz (...). Bedac redaktorem
naczelnym (...) pow6d udostepnial lamy gazety dla dziennikarzy powszechie uwazanych za nieprzechylnych (...),
takich jak: W. K. i jego zona, T. W. (2), czy J. Z.. Koncepcja powoda bylo to, aby na lamach gazety odbywatl sie spér.
Po pojawieniu sie wszystkich publikacji poruszajacych kwestie wyboru powoda krazyly informacje, ze partia (...)
zamierza dgzy¢ do zwolnienia powoda z funkeji redaktora naczelnego. Taka informacja w §rodkowisku dziennikarskim
spowodowala, ze pojawily sie r6znego rodzaju plotki na temat powoda, dziwne zachowania i uémiechy.

Sad Okregowy przytoczyt tresé art. 23 k.c. oraz uzasadnienie uchwaty Sadu Najwyzszego z dnia 16 lipca 1993 r. (I PZP
28/93).

Wskazal, ze kodeks cywilny nie zawiera wyczerpujacego katalogu dobr osobistych, a jedynie wymienia przykladowe
dobra podlegajace ochronie. Nie budzi watpliwo$ci, ze na podstawie art. 23 k.c. ochronie podlega dobre imie osoby
fizycznej (por. wyrok SN z dnia 29.10.1971, II CR 455/71 oraz z dnia 8.10.1987 r., II CR 269/87).

Dobre imie osoby fizycznej to dobre mniemanie innych oséb o danym podmiocie prawa, w szczegdlnoSci z uwagi na
prowadzong przez niego dzialalno$¢. Naruszenie dobrego imienia (renomy, dobrej stawy) osoby fizycznej polega na
nieuzasadnionym przypisywaniu jej niewlasciwego postepowania w prowadzonej przez nig dzialalnoéci, skutkujacego
utrata zaufania potrzebnego do prawidlowego jej funkcjonowania zgodnie z zakresem jej zadan. Dobre imie nalezy
zatem laczy¢ z opinig, jaka maja o niej inne osoby.

Ochrona przewidziana w przepisie art. 24 ke jest uzalezniona od speklienia dwbch przestanek, a mianowicie:
zagrozenia lub naruszenia dobra osobistego osoby fizycznej oraz bezprawnos$ci dzialania osoby naruszajacej cudze
dobro. Pierwsza z tych przestanek musi wykazaé osoba zadajaca ochrony, natomiast ciezar wykazania, ze okreslone
zachowanie nie moze by¢ uznane za bezprawne, spoczywa na osobie, ktora dopuscila sie naruszenia. Przestanka
bezprawnoS$ci ujmowana jest przy tym szeroko, za bezprawne bowiem uznaje sie kazde zachowanie sprzeczne z
obowiazujacymi przepisami oraz z zasadami wspolzycia spolecznego. W wyroku z dnia 19 pazdziernika 1989 r., 11
CR 419/89, Sad Najwyzszy wyjasnil, ze za bezprawne uwaza sie kazde dzialanie naruszajace dobro osobiste, jezeli
nie zachodzi zadna szczegoblna okoliczno$¢ usprawiedliwiajaca takie dzialanie, oraz ze do okoliczno$ci wylaczajacych
bezprawnos¢ zalicza sie: dzialanie w ramach porzadku prawnego, tj. dzialanie dozwolone przez obowiazujace przepisy



prawa, wykonywanie prawa podmiotowego, zgode pokrzywdzonego (ale z zastrzezeniem uchylenia jej skutecznosci w
niektorych przypadkach) oraz dzialanie w obronie uzasadnionego interesu.

W doktrynie i orzecznictwie przyjeto réwniez poglad, iz przy ocenie, czy zostalo naruszone dobro osobiste czlowieka
decyduja kryteria obiektywne, a nie subiektywne odczucia osoby zadajgcej ochrony prawnej. Kryteria obiektywne
pozwalajace stwierdzi¢, czy i w jakim ewentualnie zakresie zostaly naruszone dobra osobiste, opieraja sie na tzw. opinii
publicznej bedacej odzwierciedleniem pogladéw powszechnie przyjetych i uznania, iz material przedstawiony przez
pozwanego, a dotyczacy spraw powoda nosi znamiona bezprawno$ci.

Sad Okregowy doszedl do wniosku, iz roszczenie powoda zastuguje na uwzglednienie. Powdd wskazywal w pozwie,
Ze upatruje zasadnoSci swojego pozwu w naruszeniu przez pozwanego takich dobr osobistych, jak dobre imie,
wiarygodno$¢ zawodowa i zaufanie niezbedne do wykonywania zawodu dziennikarza. Dobre imie rozumiane jest
jako pozytywny przekaz zewnetrzny, dobra opinia wérod innych os6b w okre§lonym §rodowisku. Naruszenie dobrego
imienia moze nastapi¢ zaréwno przez wypowiedzi o faktach, jak rowniez przez wypowiedzi o charakterze ocennym.
Przez osobe wiarygodna zawodowo rozumie sie tego, ktory jest ekspertem, osoba kompetentna, znawca danej
dziedziny, ktorej przekaz dotyczy. Zaufanie natomiast jest jedna z podstawowych wiezi miedzyludzkich. Jest to wiedza
lub wiara, ze dzialania osoby, kt6érg obdarzamy takim przymiotem okaza sie zgodne z naszym zyczeniem. Dotyczy to
najczesciej uczciwosci drugiej strony wobec nas. Cecha dobr osobistych jest to, ze prawa z nich wynikajgce (prawa
osobiste) sa prawami bezwzglednymi, skutecznymi erga omnes. Cho¢ prawa te maja charakter niemajgtkowy, ich
naruszenie pociaga za soba, niejednokrotnie skutki majatkowe.

W ocenie Sadu brak jest podstaw do twiedzenia, iz pow6d dokonuje nadinterpretacji wypowiedzi, jaka pozwany zawart
w polemice z uprzednim artykulem D. W.. Ustalony w sprawie stan faktyczny uzasadnia ocene, ze dobra osobiste
powoda zostaly naruszone. W spornej publikacji przypisano bowiem powodowi wlasciwosci, ktére podwazaja jego
renome zawodowa i zaufanie niezbedne do wykonywania zawodu dziennikarza, a takze godza w jego dobre imie.

Zdaniem pozwanego jego publikacja stanowila jedynie stwierdzenie istnienia nieoficjalnych informacji o
porozumieniu, w ktéorym powd6d nie bral udzialu, za§ wszelkie kwestie poruszone w spornej publikacji byly
subiektywnym komentarzem autora. Z tego faktu pozwany wywodzil, iz nie mozna mu przypisa¢ naruszenia prawa
prasowego.

W ocenie Sadu takie twierdzenie pozwanego nie moze zastugiwaé na uwzglednienie. Bezspornym w niniejszej sprawie
jest, iz kwestie ewentualnego zbycia udzialéw nalezacych do Skarbu Panstwa w spolce bedacej jej wlascielem i zmiany
personalne w kierownictwie gazety byly szeroko komentowane w mediach. Te bowiem, dokonanie zmian w dzienniku
(...) opisywaly w kontekécie zmian personalnych, jakie przeprowadzono w owym czasie w Telewizji (...) i (...)
wskazujgce, iz wiaza sie one z informacjami o ogloszeniu przez rzad (...) przedterminowych wyboréw do Parlamentu.
Srodowisko dziennikarskie w takich dziataniach widzialo zagrozenie w postaci zbytniej ingerencji politykéw w sfere
niezaleznych medi6w, co jak zeznali stuchani w toku postepowania $wiadkowie, bylo podstawa do podjecia decyzji
o naglo$nieniu zaistalej sytaucji w mediach i na komisji Skarbu Panistwa. Rdwniez w zakresie wyboru redaktora
naczelnego (...) $rodowisko dziennikarskie nie pozostalo obojetne, co przejawilo sie m.in. w opublikowaniu listu
protestacyjnego przeciwko wyborowi powoda na redaktora naczelnego dziennika (...). Jednoczeénie, jak wskazywali
stuchani w sprawie §wiadkowie, poza oficjalnymi informacjami, moéwilo sie, ze zbycie przez Skarb Panstwa udzialow
na rzecz (...) i wybranie na redaktora naczelnego powoda P. L. jest swoistego rodzajem ukladem pomiedzy spotka
(...), a partig (...), ktora chciala mie¢ swojego redaktora naczelnego w (...) i zdaniem tej partii to wtasnie P. L. mial by¢
gwarantem zachowania odpowiedniego profilu gazety, tak, aby sprzyjat on 6wczesnej wladzy.

Powyzsza sytuacja i ogblne wzburzenie $rodkowiska dziennikarskiego bylo powodem, dla ktérego pozwany
opublikowal przedmiotowy artykul, stanowigcy, jak wskazuje, jego subiektywna ocene tamtejszych wydarzen. W
ocenie Sadu obiektywnie oceniajac powyzsza publikacje uznac¢ nalezy, iz wydzwiek artykulu pozwanego, pomimo,
iz nie mial on takich intencji, byt taki, iz nowo wybrany redaktor naczelny P. L. jest zwigzany z partia polityczna
(...) i tym samym redagowana przez niego gazeta bedzie nieobiektywna, gdyz bedzie tylko prezentowala linie partii



politycznej. Zdaniem Sadu nawet biorgc pod uwage literalne brzmienie stéw “Gwarantem tego miala by¢ nominacja P.
L. na stanowisko redaktora naczelnego (...) w zestawieniu ze zdaniem wcze$niejszym, iz ,szef (...) — zawart deal z (...)
rzadem, na mocy ktérego w zamian za obietnice sprzedazy mu pozostatych 49 proc. udzialéw nalezacych do Skarbu
Panstwa zobowigzal sie, ze pod nowym kierownictwem gazeta bedzie realizowala polityczna linie (...) nie pozostawia
watpliwosci czytelnika, iz nowy redaktor naczelny dziennika (...) jest, jak sie potocznie méwi z ,nadania politycznego”
i ze w takiej sytuacji gazeta (...) nie bedzie obiektywna w komentowaniu pracy rzadu. Sytuacja, w ktorej powod, czy
pozwany badz kazda inna osoba wykonujaca zawdd dziennikarza, jest postrzegana jako wykonawca woli jakiejkolwiek
partii politycznej, niewatpliwie przyczynia sie do utraty zaufania do takiej osoby i postrzegania jej zachowan jedynie
w spos6b negatywny zaréwno przez czytelnikow, ktorzy oczekuja rzetelnego i obiektywnego informowania ich o
istotnych sprawach, jak i przez same Srodowisko dziennikarskie.

Takie zachowanie powoda jako redaktora naczelnego, czy nawet dziennikarza wiazaloby sie rowniez z naruszeniem
przez niego art. 10 ustawy z dnia z dnia 26 stycznia 1984r. prawo prasowe. Zgodnie z jego treScia zadaniem
dziennikarza jest sluzba spoleczenstwu i panstwu. Dziennikarz ma obowigzek dzialania zgodnie z etyka zawodowg
i zasadami wspoélzycia spotecznego, w granicach okreSlonych przepisami prawa. Ponadto jak stanowi ust. 2,
dziennikarz, w ramach stosunku pracy, ma obowiazek realizowania ustalonej w statucie lub regulaminie redakcji,
w ktoérej jest zatrudniony, ogoblnej linii programowej tej redakcji. W Swietle powyzszych wymogbéw stawianych
dziennikarzom, zachowanie, jakie insynuowano powodowi niewatpliwie podwazalo jego autorytet zawodowy.
Wskazac nalezy, iz powdd jako dlugoletni dziennikarz wypracowal sobie okreslona pozycje na rynku. Insynuowanie,
ze jest on zwigzany z konkretng partig polityczng pomimo, iz publikowal on w réznych mediach i nigdy nie byl
zatrudniony w mediach publicznych, na pewno nie sprzyjalo pozytywnemu postrzeganiu jego osoby, a takze oslabilo
zaufanie do niego i wypracowanego wczeéniej autorytetu.

Nadto, w ocenie Sadu, przedstawienie powoda jako osoby, ktéra de facto sprzeniewierzyla sie idealom pracy
dziennikarza, misji, jaka niesie za sobg ten zawo6d, dzialaniu w interesie spotecznym, zgodnego z zasadami wspolzycia
spolecznego niewatpliwie naruszyla dobre imie powoda, jego godno$é i autorytet zawodowy. Jak wskazal Sad
Najwyzszy w wyroku z dnia 18 listopada 2005r. w sprawie IV CK 213/05 ,,przez godnos$¢ osobista (cze$¢ wewnetrzna)
rozumie sie wyobrazenie jednostki o wlasnej warto$ci, a przez cze$¢ zewnetrzng - opinie (dobre imie, ,,dobra stawe”,
reputacje), jaka inni ludzie maja o wartoSci danego czlowieka, a wiec jego obraz w oczach oséb trzecich”. Nadto, jak
stwierdzil Sad Najwyzszy ,dla stwierdzenia naruszenia godno$ci osobistej nie jest konieczne, aby zarzut sformulowany
pod adresem danej osoby byl rozpowszechniony, a nawet by w ogoéle dotart do wiadomosci innych os6b”. Wedle
Sadu Najwyzszego ,,0 naruszeniu tzw. czci zewnetrznej (reputacji), ktora jest ocena jednostki w oczach innych, mozna
mowi¢ dopiero wowczas, gdy dyskredytujaca jednostke wypowiedz dotrze do oséb trzecich, zostanie upubliczniona”.
Przenoszac powyzsze na grunt niniejszej sprawy uznac nalezy, iz kontekst, w jakim pozwany przedstawil osobe
powoda, naruszyl jego godnos¢. W niniejszej sprawie zarzut stawiany powodowi, ze bedzie on dzialal w interesie jednej
z parii politycznych zostal upubliczniony i byl dyskredytujacy dla niego w oczach wspolpracownikow i czytelnikdw. Byt
rowniez, sprzeczny z ogdlnym wyobrazeniem powoda o wlasnej osobie, ale przede wszystkim godzil w postrzeganie
powoda przez inne osoby, w szczego6lnosci przez tak waznych dla dziennikarza, czytelnikow.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 Prawa prasowego odpowiedzialno$¢ cywilng za naruszenie prawa spowodowane
opublikowaniem materialu prasowego ponosza autor, redaktor lub inna osoba, ktérzy spowodowali opublikowanie
tego materiatu.

Sad Okregowy podzielil w pelni stanowisko Sadu Najwyzszego, iz zgodnie z art. 12 ustawy z 26.1.1984 r. — Prawo
prasowe dziennikarz jest obowigzany zachowac szczegdlna staranno$¢ i rzetelnosé przy zbieraniu i wykorzystaniu
materialow prasowych, zwlaszcza sprawdzié¢ zgodno$¢ z prawda uzyskanych wiadomosci lub podaé ich zrédlo. Wymog
»Szczegolnej starannoSci” nalezy rozumieé jako zalecenie kierunkowe wskazujace zasady oceniania staranno$ci
dziennikarza, m.in. przez sady. Wymog ten zaklada kazdorazowo potrzebe konstruowania modelu dzialania o
szczego6lnie surowych i wymagajacych kryteriach, stanowigcych wzorzec, z ktorym nalezy poréwnywac kwestionowane
zachowanie dziennikarza podczas wykorzystywania zebranych informacji (zob. postanowienie SN z 7.2.2007r., III KK
243/06, wyrok SA w Katowicach z 4.11.1999 r., I ACa 536/99 oraz wyrok SN z 8.10.1987 r., II CR 269/87). Nawet



prawdziwo$¢ informacji zawartych w materiale prasowym nie zawsze wylacza bezprawno$¢ dzialania dziennikarza,
istotne znaczenie maja bowiem wlaéciwa forma i sposob ujecia wypowiedzi dziennikarskiej (zob. wyrok SN z27.2.2003
r., IV CKN 1846/00). Dzialanie w imie uzasadnionego interesu spolecznego oraz dgzenie do sensacyjnosci artykulow
prasowych nie moze odbywac sie kosztem rozpowszechniania faktéw nieprawdziwych (zob. wyrok SN z 12.9.2007 1.,
I CSK 211/07 oraz wyrok SN z 6.12.2005 r., I CK 204/05, Biul. SN Nr 2/2006).

Pozwany nie wykazal, aby dochowal nalezytej staranno$ci w pracy nad powyzszym artykulem. Nie odnosil sie on w
swoim artykule do faktow, ale do niepotwierdzonych informacji i domystéw dziennikarzy odnosnie zbiegu w czasie
zmian kadrowych w (...), (...)iplanowanych zmian w (...). Wyrazanie swoich opinii co do kwestii, ktére nie podlegaly
uprzedniemu zweryfikowaniu i oparcie sie jedynie na informacjach przekazywanych w srodowisku dziennikarskim
nie stanowi zdaniem Sadu zachowania szczegblnej rzetelnoSci i starannoS$ci dziennikarskiej. Nadto wskaza¢ nalezy,
iz pozwany nie moze sie uchyla¢ od odpowiedzialno$ci za przedmiotowy artykut tylko dlatego, iz stanowi on jego
subiektywng ocene. Pozwany tak jak i powdd, ma okre$lony autorytet na rynku medialnym, znany jest z licznych
publikacji i ma szerokie grono odbiorcéw, ktorzy cenia go i darzg zaufaniem. Skoro zatem pozwany zdecydowal
sie wyrazi¢ swoja opinie na temat przeksztalcenn w spolce bedacej wlascicielem (...) winien skonfrontowac¢ krazace
informacje z rzeczywistym stanem rzeczy. Prawo do zabierania gtosu w dyskusjach dotyczacych spraw publicznych nie
moze by¢ pozbawione prawa do ochrony dobrego imienia i praw innych os6b. Wolno$¢ prasy i wypowiedzi nie oznacza
przyzwolenia na publikowanie informacji nieprawdziwych, nierzetelnych, zebranych pobieznie i zdecydowanie
krzywdzacych i obrazliwych dla adresata. Nie mozna wiec uznac¢ tez, aby jakikolwiek uzasadniony interes podlegat w
takiej sytuacji obronie.

Sad uznal na podstawie art. 24 § 1 k.c. za zasadne roszczenie dotyczace zobowigzania pozwanego do zlozenia
stosownych przeprosin. Majac na wzgledzie ustalony w sprawie zakres i charakter naruszenia dobr osobistych powoda,
Sad stwierdzil, ze nakazanie pozwanemu, aby w terminie 7 dni od uprawomocnienia sie orzeczenia opublikowal
o$wiadczenie o tresci wskazanej w sentencji wyroku, stanowi wystarczajacy $rodek niemajatkowej ochrony dobr
osobistych powoda. Powod sformulowal zadanie opublikowania przeprosin wedlug roty przytoczonej w pozwie. Sad
zmodyfikowal tres¢ przeprosin formulujac je w sposéb syntetyczny i ogélniejszy, odpowiednio do wagi naruszenia. Sad
uznal przy tym, iz wystarczajace dla usuniecia skutkéw naruszen, bedzie opublikowanie o§wiadczenia czcionka Times
New Roman bold o rozmiarze 10 (adekwatnie do czcionki, w jakiej doszlo do naruszenia dobr osobistych), redagujac
jednocze$nie tekst przeprosin w taki sposob, aby wynikalo z niego, publikacji jakiego artykulu on dotyczy, w jakiej
dacie zostal opublikowany i jakie ten artykul dobra osobiste powoda naruszyl. Zdaniem Sadu wystarczajacym rowniez
bylo umieszczenie tekstu przeprosin w wytluszczonej ramce, ktéra niewatpliwie bedzie zwracala uwage czytelnika.
Z uwagi za$ na fakt, iz artykut pozwanego znajdowal sie na stronie (...) co najmniej od 22 pazdziernika 2010r.
zasadnym bylo, aby rowniezi okres, w ktérym przeprosiny beda opublikowane byl réwnie dlugi, stad tez w tym zakresie
orzeczono zgodnie z zagdaniem pozwu.

Zdaniem Sadu uzasadnionym bylo zasadzenie od pozwanego na rzecz SDP kwoty 10 000 zlotych. W ocenie Sadu
roszczenie powyzsze odpowiada skali naruszenia, jakiego dopuscil sie pozwany. Niewatpliwie pozwanemu moze
postawi¢ zarzut niewladciwoéci zachowania zaréwno w sensie obiektywnym, jak i subiektywnym. Zachowanie
pozwanego bylo jednoznacznie zakazane przez ustawe, a pozwany co najmniej w formie niedbalstwa poprzez
publikacje spornego artykutu wkroczyt w chroniong prawem sfere débr osobistych powoda, choé médgt i powinien
przewidzie¢ skutki swojego zachowania. Przedmiotowa publikacja niewatpliwie spowodowala krzywde u powoda.
W wyniku powyzszej publikacji zmienil sie sposéb postrzegania osoby powoda przez wspolpracownikéw i kolegow
z branzy, oraz, co dla dziennikarza nie pozostaje bez znaczenia, wérod czytelnikow. Zdaniem Sadu przypisanie
powodowi bez uprzedniego sprawdzenia powyzszych informacji - zalezno$ci od partii politycznych nalezy poczytywaé
za przymiot niedbalstwa, a zatem winy.

Poza tym Sad uwzglednil w rozmiarze zasadzonej kwoty czas trwania naruszenia dobr osobistych powoda. Skutki
tej publikacji niewatpliwie sa juz nieodwracalne. Ustawodawca poza wskazaniem, iz kwota przyznana tytulem sumy
pienieznej na cel spoleczny winna by¢ wymierna do powstalej krzywdy nie wskazuje innych zasad ustalenia jej
wysokoSci, jednakze przy jej zasgdzaniu nalezy mieé¢ na uwadze okolicznoéci sprawy. Zdaniem Sadu te w niniejszej



sprawie uzasadniaja przyjecie, iz zasgdzenie na wskazany przez powoda cel spoteczny kwoty 10 000 zlotych jest
miarodajne do naruszenia, jakiego dopuscil sie pozwany i bedzie stanowito dolegliwo$¢ dla pozwanego, a przy tym
nie wzbogaci to powoda, stanowigc naprawienie krzywdy wierzyciela przez wywolanie dodatnich przezy¢ zwigzanych
z wieksza mozliwoScia zaspokojenia potrzeb 0s6b potrzebujacych, w tym wypadku stowarzyszenia dziennikarskiego.
Ta zasadzona kwota spelnia jednocze$nie funkcje represyjna, jak i prewencyjno-wychowawczg.

Z tych tez wzgledow, orzeczono jak w punktach 1-3 wyroku.
Od tego wyroku apelacje wniost pozwany.

Zaskarzyt powyzszy wyrok co do punktu 1, 21 4.
Zaskarzonemu wyrokowi zarzucil:

obraze art. 54.1 Konstytucji R.P., art. 10 Konwencji Powszechnej Deklaracji Praw Czlowieka Zgromadzenia Ogblnego
ONZ z dn. 10.12.1948 1., art. 24 KC, oraz art. 1 Prawa Prasowego z 26.01.1984r. przez uznanie wypowiedzi prasowej
powoda za dzialanie bezprawne, podczas gdy zostala ona podyktowana obrona uzasadnionego interesu spotecznego i
miescila sie w granicach krytyki spolecznej oraz jawnosci zycia publicznego, a wiec byla dzialaniem prawnym.

obraze art. 328 § 2 KPC przez pominiecie i niecomo6wienie cze$ci dowoddw, jednostronng ich ocene oraz btedna ich
interpretacje wykraczajaca poza ich obiektywna treéc, co miato wplyw na tre$é¢ wyroku.

W konkluzji wniost o zmiane zaskarzonego wyroku przez oddalenie powbdztwa.
Sad Apelacyjny zwazyl, co nastepuje:
Apelacja jest zasadna.

Na wstepie zaznaczy¢ nalezy, ze Sad Apelacyjny podziela wszystkie ustalenia faktyczne poczynione przez Sad
Okregowy, jednak ocena prawna tego stanu faktycznego dokonana przez Sad Apelacyjny jest odmienna. Podobnie
zreszta bylo w toku sprawy, kiedy to stan faktyczny byl miedzy stronami bezsporny, a jedynie jego ocena prawna byla
rézna.

W ocenie Sadu Apelacyjnego nie bylo zadnych podstaw do uwzglednienia powddztwa, gdyz nie doszlo do naruszenia
débr osobistych powoda.

Stowami ,,Wedlug nieoficjalnych informacji” pozwany dystansowal sie od wiadomos$ci przekazywanych w artykule.
Pozwany w swym artykule powolywal sie na ,nieoficjalne informacje”, a treé¢ artykutu nie pozostawia, zdaniem Sadu
Apelacyjnego, watpliwosci, ze nie zawiera on obiektywnych informacji, a jedynie przypuszczenia autora (i znacznej
czedci Srodowiska dziennikarskiego). W artykule nie byly zawarteplotki, jak twierdzi powdd, ale przedstawienie
bardzo prawdopodobnego przebiegu wydarzen, teoria gloszona przez wielu dziennikarzy, powielana w mediach.
Pozwany nie mogl jej zweryfikowaé, bo dotarcie do udzialowcow spolki (...) i uzyskanie od nich miarodajnej
odpowiedzi byto niemozliwe, porozumienie tego typu, jak sugerowane, jest dostepne dla kilku oséb, w ktorych
interesie lezy zachowanie tajemnicy, za$ kontaktowanie sie z powodem i stawianie mu pytan na temat okolicznosci,
ktbre towarzyszyly jego nominacji na stanowisko redaktora naczelnego (...) mijalo sie z celem - po pierwsze powod
zawsze przedstawialby tylko wersje korzystna dla siebie, po drugie - nie wiedzial, jakie cele przyswiecaly Skarbowi
Panstwa i (...), a o tym wlasnie jest artykul. Powdd nie mial wiecej informacji na ten temat, bo nie uczestniczyl w
negocjacjach (...), co wynika z przedmiotowego artykulu. Trudno wiec zarzuci¢ pozwanemu, ze nie dochowal nalezytej
staranno$ci, o ktérej mowa w art. 12 Prawa prasowego. Z tego powodu fragmenty twierdzen powoda odnoszace sie do
srzetelnoéci dziennikarskiej” wymagajacej uzyskania stanowiska krytykowanego podmiotu sa bezprzedmiotowe. Ten
tryb postepowania (nawigzanie kontaktu z opisywang osoba w celu dania mu mozliwoS$ci wyrazenia swego stanowiska)
moglby mieé zastosowanie w przypadku artykulu o konkretnym zachowaniu sie P. L., za$ sporny artykul mial zupelnie
inng tre$¢ i odmienny cel. Stanowil on replike na artykul D. W., opublikowany w Gazecie (...) z 20.10.2010r. w ktorym



- zdaniem pozwanego - prezentowala ona (...) jako pryncypialnego obronce wolnosci prasy w Polsce. Pozwany w swym
artykule podwazal te teze.

Pozwany w swym artykule nie przekazal zadnych informacji o powodzie - zawarl w tym artykule jedynie opis
powszechnie panujgcego przekonania o interesach laczacych Skarb Panstwa i (...). Zwro6ci¢ nalezy uwage na to,
iz przedmiotowy artykul jest wyrazem rozpowszechnionego pogladu na kwestie obsadzenia stanowiska redaktora
naczelnego (...), w zwiagzku z tym trudno uznaé, ze narusza on dobra osobiste powoda. Sam Sad Okregowy w
uzasadnieniu zaskarzonego wyroku wyrazil poglad, ze przy ocenie, czy zostaly naruszone dobra osobiste decyduja
kryteria obiektywne, te za$ opieraja sie na opinii publicznej bedacej odzwierciedleniem pogladéw powszechnie
przyjetych, a co za tym idzie, wedlug obiektywnych kryteriéw dobra osobiste powoda nie zostaly naruszone.

Artykut nie zarzuca powodowi jakiejkolwiek zaleznosci od (...). W artykule jest mowa jedynie o tym, ze nominacja
powoda na stanowisko redaktora naczelnego miala by¢ gwarantem ,realizowania politycznej linii (...), przy czym
mowa jest o negocjacjach pomiedzy Skarbem Panstwa i (...). Pomijajac fakt, ze stowo ,gwarant” zostalo w artykule
uzyte niepoprawnie - nominacja mogla by¢ tylko gwarancja, a nie gwarantem, to nalezy stwierdzi¢, ze pozwany opisatl
jedynie przypuszczalne motywy dzialania wspoludzialowcow, powdd mogt o nich w ogoéle nie wiedzie¢, wiedzial tylko
to, co mu moéwili na spotkaniach. Nieuprawniona wyktadnia tego artykulu uczyniona przez powoda jest twierdzenie,
ze powod byl gwarantem realizacji politycznej linii (...) i ze o tym wiedzial. Powod nie musiat by¢ zwigzany formalnie
z partig (...), wystarczy, ze mial takie same poglady, a o tym, ze takie mial, §wiadcza jego wypowiedzi w prasie. Powod
podjal czynnoSci zmierzajace do zmiany profilu pisma na wyraznie sprzyjajacy (...) (zwalnianie dotychczasowych,
do$wiadczonych dziennikarzy, nie odpowiadajacych linii ideologicznej (...), przyjmowanie nowych, czesto bez
do$wiadczenia, za to o pogladach prawicowych). Wszystko przemawialo za tym, by kojarzy¢ go z (...). Zachowanie
powoda po objeciu funkeji redaktora naczelnego (zwalnianie dotychczasowych dziennikarzy, zatrudnianie nowych,
przy czym zatrudnianie nowych dziennikarzy obalilo argument o trudnej sytuacji finansowej spotki) potwierdzato te
przypuszczenia. Ustalenia Sagdu Okregowego w zakresie dzialati powoda po tym, jak zostal redaktorem naczelnym (...)
Swiadcza o tym, ze powdd rzeczywidcie zachowywal sie w sposob, jaki mogl by¢ oczekiwany przez (...), czyli tak, jak
zachowywalby sie redaktor naczelny gazety przedstawiony przez pozwanego - w odczuciu powoda.

Udzialowcami spolki (...), wydawcy (...) byli: (...) 51% i Skarb Panstwa 49%. Skarb Panstwa reprezentowal minister
J. z rzadu utworzonego przez (...). Powod nie mogl zostaé redaktorem naczelnym (...) bez zgody strony rzadowej
(do wyboru nowego redaktora naczelnego potrzeba bylo 80% gloséw). Wplyw polityczny na te nominacje byl zatem
oczywisty. RzeczywiScie, w umowie spélki przewidziano szczegdlny tryb wyboru redaktora naczelnego w przypadku
braku zgody wspotudziatlowcow, ktory dozwala na wybor redaktora naczelnego ostatecznie zwykla wiekszo$cia glosow,
ale nie zastosowano tego trybu w omawianej sytuacji.

Z ustalen faktycznych Sadu Okregowego wynika, ze faktycznie mialo dojsé do sprzedazy udzialow Skarbu Panstwa
na rzecz (...), ale nie doszlo do tego wskutek licznych publikacji i poruszenia tej kwestii na komisji Skarbu Panstwa.
Whiosek z tego, ze powszechne przekonanie panujace wowczas w spoleczenstwie nie bylo dalekie od prawdy,
przynajmniej w tym zakresie.

Nie jest prawda, ze negatywna opinia o powodzie byla efektem kwestionowanego artykulu. Opinia §rodowiska
dziennikarskiego o powodzie byla oparta o wypowiedzi powoda publikowane w prasie, w ktorych powdd nie ukrywat
swych prawicowych pogladéw i o szeroko komentowane zachowania powoda.

WypowiedZz pozwanego mieScila sie, zdaniem Sgdu Apelacyjnego, w ramach dozwolonej krytyki i swobody
wypowiedzi. Art. 1 Prawa prasowego stanowi, ze: ,,Prasa, zgodnie z Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, korzysta z
wolnoS$ci wypowiedzi i urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania, jawnoSci zycia publicznego
oraz kontroli i krytyki spolecznej.” Racje ma pozwany, ze jego artykul byl napisany w obronie uzasadnionego interesu
spotecznego, jakim bylo ujawnienie groznego spolecznie zjawiska, czyli obnazenie rzekomej proby zawlaszczania
mediow przez rzad, a wiec nie bylo po stronie pozwanego dzialania bezprawnego. Spoleczenistwo mialo prawo
wiedziec, jaka jest opinia Srodowiska dziennikarskiego (sluszna czy nie) o powodzie.



Nie mozna zgodzi¢ sie z twierdzeniami Sadu Okregowego, ze sformulowania artykulu nie pozostawiaja watpliwosci
czytelnika co do sposobu objecia stanowiska redaktora naczelnego przez powoda. Trzeba pamietac, ze przedmiotowy
artykul ukazal sie ok. 4 lata po nominacji powoda na stanowisko redaktora naczelnego (...), gdy kazdy czytelnik mog}
juz sobie wyrobi¢ zdanie o powodzie i o okolicznoSciach towarzyszacych jego nominacji na stanowisko redaktora
naczelnego (...) na podstawie innej, niz przedmiotowy artykut.

Stluszne sa zarzuty apelacji co do nie ustosunkowania sie do zeznan swiadkow. Sad Okregowy wymienil wprawdzie
zeznania tych $wiadkow jako stuzace za jedng z podstaw ustalenia stanu faktycznego, ale nie odniost sie do ich treéci,
cho¢ z dalszej czesci uzasadnienia wynika, ze nie dal im wiary w caloSci.

Tres$¢ wyroku i jego uzasadnienia sg, w ocenie Sadu Apelacyjnego, wyrazem przyjecia z gory pewnego zalozenia przez
Sad Okregowy, nie za$ wynikiem rzetelnej analizy stanu faktycznego i zastosowania wlasciwej normy prawne;j.

Sad Apelacyjny wzigl pod uwage w granicach apelacji naruszenie prawa materialnego i majac na uwadze
orzeczenia Sadu Najwyzszego z 13.03.2012r, II PK 173/11 ,,Postepowanie apelacyjne jest kontynuacja postepowania
merytorycznego. Sad drugiej instancji rozpoznaje sprawe w granicach apelacji (art. 378 § 1 k.p.c.), a nie apelacje.
Oznacza to obowiazek sadu drugiej instancji zastosowania wlasciwych przepis6w prawa materialnego niezaleznie
od stanowiska stron prezentowanego w toku postepowania oraz zarzutéw apelacyjnych”;, z14.02.2012r, II BP
14/11 ,Przepis art. 378 § 1 zdanie pierwsze k.p.c. zobowiazuje sad drugiej instancji do rozpoznania sprawy
w granicach apelacji, czyli do ponownej oceny merytorycznej sprawy w granicach wyznaczonych przez strone
zakresem zaskarzenia, stawianymi zarzutami i wnioskami. Sad drugiej instancji rozpoznajacy sprawe na skutek
apelacji nie jest zwigzany przedstawionymi w niej zarzutami dotyczacymi naruszenia prawa materialnego, wigza go
natomiast zarzuty dotyczace naruszenia prawa procesowego.”, z 10.02.2012r, IT CSK 314/11 ,,Granice rozpoznania
sprawy w postepowaniu apelacyjnym wyznaczone zostaly w art. 378 § 1 k.p.c. Sad drugiej instancji rozpoznajacy
sprawe na skutek apelacji nie jest zwigzany przedstawionymi w niej zarzutami dotyczacymi naruszenia prawa
materialnego, wiaza go natomiast zarzuty dotyczace naruszenia prawa procesowego; w granicach zaskarzenia bierze
jednak z urzedu pod uwage niewazno$¢ postepowania. W tej sytuacji obowigzkiem Sadu drugiej instancji jest
odniesienie sie do wszystkich zdarzen i zarzutow zgloszonych w postepowaniu apelacyjnym, ktére mogly spowodowac
skutki materialnoprawne.”, z 17.06.2011r, II UK 362/10 ,Rozpoznanie "sprawy” w granicach apelacji oznacza,
ze sad drugiej instancji nie koncentruje sie jedynie na ocenie zasadnoS$ci zarzutow apelacyjnych, lecz rozstrzyga
merytorycznie o zasadnoSci zgloszonych roszczen procesowych” zmienit zaskarzony wyrok na mocy art. 386 § 1
kpe. Konsekwencjg zmiany merytorycznej jest zmiana orzeczenia o kosztach procesu, na ktore skladaja sie koszty
zastepstwa adwokackiego od roszczen majatkowych i niemajatkowych.

Z powyzszych wzgledéw Sad Apelacyjny orzekl, jak w wyroku, postanawiajac o kosztach postepowania apelacyjnego na
podstawie art. 98 kpc w zw. z art. 108 § 1 kpc Na koszty te skladaja sie koszty oplaty od apelacji oraz koszty zastepstwa
adwokackiego w postepowaniu apelacyjnym.



